خیلیها حقیقت را نمیبینند و نمیفهمند؛ خیلیها حقیقت را میبینند، ولی شهامت و جرأت اقدام برای حقیقت را ندارند؛ اما کسی که هم توانایی آن را دارد که حقیقت را بیابد و ببیند و هم جرأت و دلیری این را دارد که به سوی حقیقت بشتابد و وظیفه خود را در این راه انجام دهد، او در هر برههای از زمان که باشد، یک انسان برجسته است؛ پیر باشد، جوان باشد، نوجوان باشد، زن باشد، مرد باشد؛ در هر قشری از قشرهای اجتماعی باشد| رهبر حکیم انقلاب اسلامی
@syjebraily
از مسئله آزادى اقتصادى در اسلام سوءاستفادههاى زیادى شده است. از طرفى طرفداران مکاتب چپ سوءاستفاده کرده و گفتند اسلام طرفدار اقتصاد آزاد و بنابراین طرفدار استثمار است، و اسلام را به این بهانه کوبیدند. عدّهاى از افرادى که مایل بودند از اسلام دفاع کنند امّا تفکّر عمیق اسلامى را هم درست نمیدانستند، آنها هم سوءاستفاده یا اشتباه کردند و از ترس حمله گروههاى چپ، بکلّى آزادى فعّالیّت اقتصادى در اسلام را نفى کردند و منکر شدند. یک عدّه هم عملاً سوءاستفاده کردند، یعنى در سایه آزادیهاى اقتصادى در اسلام جیبهاى خودشان را پُر کردند و چه پیش از پیروزى انقلاب - که البتّه نظام آن روز این را بیشتر تشویق میکرد - و چه حتّى بعد از پیروزى نظام اسلامى، از آزادیهایى که بود سوءاستفاده کردند و بر ثروتها و اندوختهها و سوءاستفادههاى خودشان هرچه خواستند افزودند.
اگر ما میگوییم و معتقدیم که آزادى اقتصادى در اسلام هست، این آزادى اقتصادى بههیچوجه نباید به آزادى اقتصادى در دنیاى سرمایهدارى غرب تشبیه بشود. سرمایهدارى به معناى غربى آن بههیچوجه از نظر اسلام امضا و تأیید نشده، بلکه حتّى با آن مبارزه و مقابله جدّى هم در احکام فراوان صورت گرفته است. مراد از آزادی اقتصادی در اسلام این است که در جامعه اسلامی همه افراد و همه قشرهای مردم بتوانند از فعّالیّت اقتصادی خود بهرهمند شوند. وظیفهی حکومت اسلامی نیز وضع قوانین و اتّخاذ سیاستهای متناسب با این هدف است| رهبر حکیم انقلاب اسلامی
📖برشی از کتاب روایت رهبری: مناسبات جمهوریت و اسلامیت در انتخاب ولی فقیه
📌اصلح را از کجا بشناسیم؟
ملت ایران بروند تشخیص بدهند، تحقیق کنند آنجایی که میتوانند، آنجایی که نمیتوانند به کسانی که اعتماد دارند اتکاء کنند آنها معرفی میکنند، از معرفی آنها استفاده کننده و اصلح را بشناسند.
رهبر حکیم انقلاب اسلامی
@syjebraily
🔻از تتبع قسمت مهم روایاتی که از عصر پیامبر اکرم(ص) و ائمه(س) در زمینه آداب تجارت داریم، به خوبی درمییابیم که سودی که انسان در کسب برای خود در نظر میگیرد معادل حقالزحمهای است که عادلانه باشد... و بیش از این از نظر ماهیت اقتصادی نوعی ظلم است و هیچ تفاوتی با ربا ندارد.
شهید بهشتی
@syjebraily
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
📚 کتابِ #دولت_و_بازار؛ فصلِ دوم، بخشِ اول
🔰 همانطور که در فصلِ گذشته دیدیم، مهمترین مسأله ی پیش روی #اقتصاددانان و طبیعتا #نهاد_دولت در کشورهای در حالِ پیشرفت، این است که؛ در تدوینِ برنامه های #توسعه، نقشِ دولت را چگونه تعیین کنند. آیا دولت باید مدیریتِ اقتصاد را به #مکانیسم_بازار بسپارد یا دست به سازمان دهیِ #نیروهای_بازار بزند؟
🔰 اجمالا باید گفت: #فصل_دوم بنا دارد به #نظریه_حمایت_هوشمند بپردازد. قبل از آن که بخواهیم نظریه ی مذکور را بیان و تحلیل کنیم، لازم است ابتدائا به طورِ اجمال، مقدمه ای برای ورود به بحث بیان کنیم.
🔰 قدرت های صنعتی و پیشرفته ی دنیا بویژه #آمریکا و #انگلستان، در برهه هایی از تاریخ مدعی شدند: پیشرفت اقتصادیِ آنها در سایه ی #مکانیسم_خودتنظیم_بازار و #عدم_مداخله_دولت در اقتصاد اتفاق افتاده و به کشورهای دیگر هم توصیه می کنند اگر می خواهند همچون ایشان #صنعتی شوند، باید اقتصاد را به #مکانیسم_بازار بسپارند، مرزهای تجاری را بردارند و #تجارت_آزاد را سرلوحه ی سیاست های بازرگانیِ خود قرار دهند. اما در یادداشت های بعدی [فصل سوم] خواهیم دید کشورهایی که به این توصیه ها عمل کردند، فرآیندِ #استعمار و #استثمار در آنها تداوم یافت. به تعبیر دیگر آنها نه تنها صنعتی نشدند، بلکه وضعیت #عقب_ماندگی شان تثبیت شد.
🔰 ها جون چانگ [مؤلفِ کتابِ نیکوکاران نابکار] می نویسد: "با وجود اینکه کشورهای پیشرفته ی جهان در طولِ تاریخ خود سیاست های #حمایتی داشته اند، امروز آنچه که این کشورها به کشورهای فقیر و رو به پیشرفت توصیه می کنند، و حتی با فشار به آنها می قبولانند، برخلافِ تاریخ و تجارب خودشان است. #بانک_جهانی و #صندوق_بین_المللی_پول انگاره ی #لیبرالیسم_اقتصادی را بر کشورهای فقیر جهان تحمیل کرده اند و نتایجِ خوبی هم به دست نیامده است. کشورهای پیشرفته ی امروزیِ جهان به کشورهای فقیر می گویند: آنچه ما می گوییم انجام دهید! نه آنچه که ما انجام داده ایم!" [Chang 2006]
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
18.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 اگر از اقمار تمدن غرب بشویم، «ایران واحد و متحد» از بین خواهد رفت!
⚡️ در پیشِ روی مردم ایران، یکی از این دو راه وجود دارد: ۱. «سازش و توسعه»؛ ۲. «مقاومت و پیشرفت».
راه اول در پیش روی مردم ایران این است که از پیگیری آرمان عصر ظهور باز بمانند و در نظم کنونی جهان، از اقمار تمدن غرب بشوند!
راه دوم این است که طراحی نظم جدید جهانی حضور فعال داشته باشیم و پیشرفت پایدار کشور را دنبال کنیم.
#استاد_میرباقری
#انتخابات_خبرگان
#جهاد_تبیین
https://eitaa.com/joinchat/694616775C1b80b5fe09
دو توصیه مهم رهبر حکیم انقلاب اسلامی در مواجهه با غرب
یک توصیه این است که از همهی تواناییهای غربیها و از همهی امکانات آنها -که در این قضیّه پیشرفته هستند و جلوتر از ما هستند- باید بتوانیم استفاده کنیم. ما از شاگردی کردن و یاد گرفتن هرگز پرهیز نمیکنیم، از اینکه شاگرد باشیم ننگمان نمیکند؛ آنچه ننگمان میکند، این است که همیشه شاگرد بمانیم؛ آن را نمیخواهیم؛ وَالّا آنچه را آنها دارند، باید یاد بگیریم. این توصیهی اوّل.
توصیهی دوّم [اینکه] به توصیههای آنها و برنامههای آنها به هیچ وجه اعتماد نکنیم.
@syjebraily
«اسلام فعالیت اقتصادی را آزاد میداند منتها برای دولت در #اشراف و #نظارت بر این حرکت آزاد، اختیارات بی حد و حصر قائل است»| رهبر حکیم انقلاب اسلامی
جریان انقلابی مراقب باشد. برخی فرقههای انحرافی به دنبال نفی اختیار دولت در اشراف و نظارت بر فعالیتهای اقتصادی هستند.
@syjebraily
هدایت شده از 🇮🇷 ابوحسین / abuhossein
7.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #سردار_رحیم_نوعی_اقدم: کل هشت سال دفاع مقدس و دفاع از حرمم را با یک رأی عوض میکنم!
@abuhossein
✨تفاوت آزادی اقتصادی در اسلام و سرمایهداری در اندیشه رهبر انقلاب
یکى از وجوه امتیاز و جدایى بین نظام اسلامى در اقتصاد و نظامهاى غربى این است که در نظامهاى غربى اگرچه بهحسب ادّعا بهحسب قوانین معمولى و اساسى مردم آزادند که فعّالیّت اقتصادى داشته باشند، امّا در حقیقت این آزادى متعلّق به همه مردم نیست. این منابع عظیم ثروت، این دریاها، این منابع طبیعى، این دشتهاى حاصلخیز، این معادن، اینهمه امکاناتى که جزو ثروت عمومى جامعه محسوب میشود، اینطور نیست که راحت در اختیار همه قشرهاى جامعه قرار بگیرد و هرکسى بتواند از آن بهرهبردارى بکند و منتفع شود؛ بلکه آن کسانى عملاً و واقعاً آزادند که داراى ثروتهاى انباشته و زیاد هستند و سررشته اقتصاد جامعه بلکه حتّى سررشته سیاست جامعه و اداره جامعه در دست آنها است. آنها هستند که در حقیقت بر منابع ثروت تسلّط و سیطره دارند و فضا را براى استفاده عموم جامعه تنگ کردهاند.
در جوامع سرمایهدارى درحالىکه اجتماعات عظیمى از مردم دچار فقر و بیکارى و بیجایى و بىمسکنى و محرومیّت از بیشتر مواهب زندگى هستند، یک عدّه معدودى آزادانه تلاش میکنند، فعّالیّت میکنند، ثروت درمىآورند، معادنى دارند معادن دیگرى را میگیرند، کارخانجاتى دارند، کارخانههای دیگرى را ایجاد میکنند، دایر میکنند، زمینهایى دارند، زمینهاى دیگرى را به آن اضافه میکنند، از دریاها استفاده میکنند؛ از همه منابع طبیعى درحقیقت یک عدّه معدود از جامعه استفاده میکنند؛ دیگران - چه کسبه جزء، چه کارگران، چه کارگران معادن، چه کارگران کشاورزى، چه کارگران کارخانههای - درحقیقت ریزهخوار خوان آنها و استفادهکننده از زیادى ثروت آنها و از گوشه سفره آنها هستند.
خودشان امکان تلاش، امکان تولید، امکان بهرهبردارى، امکان کار سازنده، امکان تولید ثروت به آن معناى حقیقى ندارند. پس راه اینکه ما اقتصاد آزاد را به معناى حقیقى خودش در جامعه بهوجود بیاوریم این است که از این انحصار جلوگیرى کنیم، امکانى در جامعه بهوجود بیاید که اغلب افراد جامعه، بیشتر قشرهاى جامعه یا همه کسانى که قدرت کار دارند، اینها بتوانند از امکانات طبیعى از زمین، از دریا، از انفال، از دشتها، از مراتع و... استفاده کنند. حدیث معروفى از قول امیرالمؤمنین(علیهالصّلاه ًْوالسّلام) نقل میشود که میفرمایند: «ما رأیت نعمة موفورهًْ الّا و فى جانبها حقٌّ مُضیّع»؛ یعنى هیچ جا هیچ نعمت فراوان و انباشتهاى را ندیدم، مگر اینکه در کنار آن یک حقّ ضایعشدهاى را دیدم.
بعضى تصوّر کردند معناى این حدیث این است که هرجا نعمت زیادى هست، این درحقیقت دزدى و غصب از یک عدّه است، پس در کنار آن غاصب یک عدّه مردم ضعیف هستند، بعد اشکال کردند به این حدیث که نه ما مىبینیم کسانى ثروت هایى دارند که از راه دزدى و غصب هم نیست از راه تلاش است؛ این نیست معناى حدیث؛ معناى حدیث بهحسب آنچه که به ذهن بنده مىآید، این است که آنجایى که نعمت فراوانى هست، ثروت زیادى هست، امکانات زیادى هست، خود ثروت، خود نعمت موفور، در حقیقت امکانات کسب درآمد بیشتر را به آن صاحب ثروت میبخشد، و به همان نسبت این امکان را از دسترس دیگران دور نگه میدارد. آن کسى که داراى یک سرمایه زیادى در جامعه است، بیشتر میتواند تولید ثروت بکند و از ثروتهاى معمولى مرده افتاده متعلّق به عموم مردم بیشتر میتواند استفاده کند تا آدم فقیر؛ پس هرجا نعمت زیادى هست، فرصتها در اختیار او است، امکانات در اختیار او است، میدان تلاش اقتصادى در اختیار او است، قوانین در غالب کشورها برطبق نظر او و این طبقه بهوجود مىآید؛ بنابراین فرصت از دست اکثریّت مردم - که آن ثروت را ندارند - گرفته میشود.
راه درست اقتصاد آزاد در جامعه اسلامى این نیست که ما این آزادى را فقط در اختیار آن کسانى قرار بدهیم که قدرت مانور اقتصادى دارند، بلکه علاوه بر اینکه افرادى که قدرت حرکت و فعّالیّت اقتصادى دارند آنها باید کار اقتصادى بکنند، باید وضع جامعه، نظام جامعه، قوانین جامعه، کیفیّت ارتباطات جامعه به شکلى باشد که همه مردم - یعنى همه آن کسانى که قدرت کار دارند - آنها همه بتوانند فعّالیّت آزاد اقتصادى کنند و از کار خودشان منتفع بشوند.
📖 برشی از کتاب روایت رهبری: مناسبات جمهوریت و اسلامیت در انتخاب ولی فقیه
این کتاب را میتوانید از انتشارات انقلاب اسلامی، وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای تهیه فرمایید.
https://khameneibook.ir/book/%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1%DB%8C
9.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨ 14 شاخص برای ارزیابی رویکرد اقتصادی داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم
از همه فعالان سیاسی، تشکلها و کلیه جوانان دعوت میکنم داوطلبان انتخابات مجلس را بر اساس این «۱۴ پرسش کلیدی درباره اقتصاد ایران» ارزیابی کنید و نتیجه ارزیابی خود را با اقوام، دوستان و همکاران به اشتراک بگذارید.
داوطلبان نیز، دیدگاههای خود درباره این ۱۴ پرسش را مشخص کرده و به اطلاع مردم برسانند.
این انتخابات، فرصت عبور از احزاب و گروهها، و انتخاب نمایندگان ملت توسط خود مردم بر اساس شاخصهاست.
فرم ارزیابی رویکرد اقتصادی داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم از طریق لینک زیر در اختیار شماست!
https://survey.porsline.ir/s/ehA2BtN
@syjebraily