🔹️پمپئو با اشاره به مقصد کشتی آدریان دریا سوال کرده است که آیا جهان ایران را درباره تحویل نفت به سوریه مسئول خواهد شناخت؟
🔸️روزی روزگاری ابرقدرتی وجود داشت به نام آمریکا؛ عادت به یکجانبهگرایی داشت، به تصمیم و اقدام فارغ از آنچه دیگر ملتها میاندیشند و میگویند.
افول آمریکا با التماسش به جهان برای مسئول شناختن ایران به دلیل تخطی از تحریمهایش، هویدا شد.
http://yon.ir/KsmEX
@syjebraily
⚡️جنگ با تولید به نام حفاظت از محیط زیست
🔹سال ۱۳۹۲ هیئت وزیران به بهانه حفظ محیط زیست تردد قایقهای صیادی با موتورهای دو زمانه را در دریا ممنوع میکند. به دلیل فقدان زیرساختهای فنی و اقتصادی، صیادن نمیتوانند موتورهای چهارزمانه تهیه کرده و جایگزین کنند. در نتیجه دوازده هزار قایق که مالکان آنها عموما از اقشار ضعیف هستند، یا از کار بیکار شدهاند، یا هویت خود را پنهان کردهاند که شناسایی نشوند و مشکلات امنیتی به بار آوردهاند.
پس از شش سال، هیئت وزیران تصویب کرده است که به دارندگان موتورهای دو زمانه، سه سال فرصت جایگزینی داده شود. سوال این است که وقتی در شش سال گذشته این اتفاق رخ نداده، در سه سال آینده رخ خواهد داد؟
🔸پیشنهاد من این است که به جای تعیین سه سال سقف زمانی برای صاحبان قایقها، سه سال بازه زمانی برای وزارت دفاع، وزارت صمت و وزارت عتف تعیین شود تا با مشارکت علمی-صنعتی، موتور چهارزمانه تولید شود. پس از تولید، به صیادان تسهیلات داده شود تا موتور قایقهایشان را تعویض کنند.
اما بر فرض پذیرش این پیشنهاد، پرسش اینجاست که چه کسی پاسخگوی حجم گسترده خسارات امنیتی، اقتصادی و اجتماعی این طرح فانتزی در شش سال گذشته است؟ موتور چهارزمانه حتما از نظر محیط زیستی بهتر است، اما وقتی برای تامین آن تدبیری نشده، آیا باید ۱۲ هزار قایق یا از دور خارج شوند یا رو به فعالیت مخفی و قانون شکنی بیاورند؟
من اگر جای آقای روحانی بودم، هر طرح و پیشنهادی که از طرف سازمان محیط زیست ارائه میشد را حتما به وزارت اطلاعات و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ارجاع میدادم تا از زوایای امنیتی آن را بررسی کنند و فجایعی این دست به بار نیاید.
@syjebraily
✨از در بیرون شدند، از پنجره بازگشتند!
سال گذشته دولت لایحهای تقدیم مجلس کرد که بر اساس آن، هفت منطقه آزاد جدید و ۱۲منطقه ویژه اقتصادی تشکیل میشد. مجلس این لایحه را تصویب کرد اما لایحه در هیئت عالی نظارت مغایر با سیاستهای کلی نظام تشخیص داده شد و از دستور کار خارج شد. با وجود این، جریانی که به دنبال توسعه بیمنطق مناطق آزاد است، از در بیرون شد، اما از پنجره بازگشت. این بار آقایان "افزایش مساحت" مناطق آزاد را به جای "ایجاد مناطق جدید" در دستور کار قرار دادهاند. هیئت وزیران اخیرا تصویب کرده است که مساحت منطقه آزاد ارس از ۵۱هزار هکتار به حدود ۷۲هزار هکتار افزایش یابد. تصمیمی که مساحت منطقه آزاد ارس را هفت برابر مساحت اولیه خواهد کرد.
مناطق آزاد که با ادعای توسعه صادرات ایجاد شده بودند، متاسفانه تبدیل به دروازه واردات، شفافیتگریزی، فرارهای مالیاتی و انواع خسارات به اقتصاد کشور شدهاند.
بررسی آمارهای موجود نشان میدهد واردات از این مناطق در یک بازه زمانی ۱۱ساله، هفت برابر صادرات آنها بوده است. همچنین بودجه این مناطق به شدت وابسته به فروش زمین، دریافت عوارض واردات کالا و فروش کارت مسافرتی بوده و فعالیت مولد چندانی در اینها صورت نمیگیرد. این مناطق در نسبت با "مناطق غیر آزاد"، کارنامه بسیار ضعیفتری نیز در جذب سرمایه خارجی دارند، در حالی که فلسفه وجودیشان، تسهیل سرمایهگذاری خارجی بوده است.
سهم شرکتهای خدماتی و تجارتی ثبت شده در این مناطق، بالای ۸۰درصد و سهم شرکتها و موسسات صنعتی، زیر ۱۵درصد بوده است.
یک مقام دولتی اعلام کرده است که تا پایان شهریور ۹۸، بالغ بر ۱۲هزار شرکت صوری در مناطق آزاد شناسایی و لغو امتیاز شدهاند. نپرداختن مالیات، اخد وامهای کلان و سایر انگیزههای سودجویانه و غیرمولد، انگیزه اصلی ثبت این شرکتهای صوری بوده است.
وقتی تجربه مناطق آزاد به وضوح در تضاد با منافع ملی است، با چه توجیهی هیئت وزیران گسترش مساحت این مناطق را در دستور کار قرار داده است؟
رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان درباره وضع این مناطق فرمودند "مناطق آزاد را میبینید، غصهدار میشوید، حق هم دارید".
باید توجه داشت که تمامی دستگاهها از جمله دولت و مجلس حق تخطی از سیاستهای کلی نظام را که توسط رهبر انقلاب تعیین میشود را ندارند. زاویه ورود رهبری به مسائل کشور، تعیین سیاستها و نظارت بر حسن اجرای آنهاست که اختیار نظارت به #هیئت_عالی_نظارت تفویض شده است.
گسترش مناطق آزاد، چه از مسیر مجلس چه از مسیر دولت، خلاف سیاستهای کلی اشتغال، تولید ملی و اقتصاد مقاومتی است و هیئت عالی اختیار لغو کلیه مصوبات مرتبط را دارد.
@syjebraily
✨دعوت از آقای فلاحتپیشه برای مناظره درباره جایگاه هیئت عالی نظارت
🔹آقای حشمت الله فلاحت پیشه از نمایندگان مجلس گفته است "هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص جایگاهی در قانونگذاری ندارد".
🔸اولا هیئت عالی نظارت ارتباطی به وظایف مصرح مجمع تشخیص در قانون اساسی ندارد و در حال اعمال اختیار ولی فقیه است. رهبر انقلاب اختیار خود در زمینه نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام(موضوع بند ۲ اصل ۱۱۰) را به این هیئت تفویض کردهاند.
🔸ثانیا زاویه ورود رهبری به مسائل کشور، تعیین سیاستهای کلی نظام و نظارت بر حسن اجرای آنهاست. همه دستگاهها، چه دولت چه مجلس و چه سایر دستگاهها موظف هستند در چارچوب این سیاستها عمل نمایند و شرعا و قانونا حق تخطی از احکام سیاستی ولی فقیه را ندارند. لذا جایگاه هیئت عالی در نظام قانونگذاری و تصمیمگیری، نظارت بر رعایت سیاستهای ابلاغی رهبری توسط همه قوا و دستگاههاست.
🔸اگر آقای فلاحتپیشه همچنان در این باره ابهام دارند، ایشان را به یک مناظره در این باره در پیشگاه مردم دعوت میکنم.
@syjebraily
✨تحریم نفت، در حال پایان دادن به تورم مزمن در ایران است/با گران کردن بنزین موج جدید تورمی ایجاد نکنید!
نرخ تورم نقطه به نقطه شهریور ۱۳۹۸ نسبت به مردادماه ۶۴ درصد(۶.۶ واحد درصد) کاهش یافته که این میزان کاهش در یک ماه بی سابقه است. ان شاءالله به زودی در مقالهای نشان خواهم داد که این کاهش تورم از برکات تحریم صادرات نفت ایران است و اگر همین وضع ادامه یابد و ارتباط بودجه با نفت قطع شود، تورم مزمنی که دههها گرفتار آن بودهایم، از بین خواهد رفت.
اما در این میان، علاوه بر خطر بازگشت نفت به بودجه با یک توافق، یک عامل دیگر ریشه کن شدن تورم مزمن در ایران را تهدید میکند و آن، گران شدن بنزین است.
دولت آقای روحانی با استدلال های کاملا غلط، در پی افزایش قیمت بنزین است و اگر این اتفاق بیفتد، متاسفانه موج جدید تورمی در کشور ایجاد شده و اثر تحریم نفت بر کاهش تورم را از بین خواهد برد. آقای روحانی استدلال کردهاند که قیمت بنزین در اروپا ۲۰ هزار تومان است. قبلا پاسخ این مغلطه را دادهام اما بار دیگر تکرار میکنم. اولا در کل اروپا قیمت بنزین یکسان نیست و کشور به کشور متفاوت است. ثانیا، اینکه ما قیمت بنزین در اروپا را به تومان حساب کنیم، جوسازی است. در اروپا قیمت بنزین ۲۰ هزار تومان نیست، به طور میانگین ۱.۴ یورو است؛ و این قیمت باید با قدرت خرید دستمزدبگیران اروپایی مقایسه شود.
قبلا مثال آمریکا را نوشتهام. اینجا مثال فرانسه را مینویسم. در اکتبر ۲۰۱۹ قیمت بنزین در فرانسه ۱.۵۱ یورو است. حداقل دستمزد هر ساعت کار در فرانسه برای سال جاری میلادی ۱۰.۰۳ یورو در نظر گرفته شده است. یعنی یک کارگر فرانسوی با یک ساعت کار، میتواند ۶.۶۴ لیتر بنزین خریداری کند.
در سال ۹۸، مزد هر ساعت کار عادی کارگران ایرانی ۶۸۹۸ تومان تعیین شده است. یعنی کارگر ایرانی با یک ساعت کار میتواند ۶.۸ لیتر بنزین ۱۰۰۰ تومانی خریداری کند. چنانکه ملاحظه میکنید، قدرت خرید بنزین کارگر ایرانی و فرانسوی با یک ساعت کار، تقریبا برابر است. لذا با ادبیات عوامفریبانه با مردم سخن نگوییم و کار اشتباه خود را با اعداد و ارقام فریبنده، توجیه نکنیم.
لابد از فردا که رسانهها بسیج میشوند تا این قبیل مثالها را بزنند، حتما این را هم خواهند گفت که قیمت یک آب معدنی نیم لیتری از بنزین گرانتر است. این هم یک مغلطه دیگر است که همینجا خوب است تکلیفش را روشن کنیم. قیمتی که برای آب معدنی میپردازید، قیمت بطری و درب آن است نه قیمت آب. اگر بنزین را داخل آن بطری بریزید، قیمتش بیش از دو برابر قیمت آب میشود.
گران کردن یکباره قیمت بنزین، هم به زیان دولت است(چون بزرگترین مصرفکننده است و بزرگترین متضرر تورم خواهد بود)، هم به ضرر ملت است و هم خلاف راهبرد مقابله با تحریم است. این اشتباه را مرتکب نشوید.
@syjebraily
4_5850264478179919450.pdf
984.6K
✨طی روزهای اخیر، برخی مقامات و رسانههای نزدیک به دولت، مدعی شدهاند رئیس جمهور میتواند لایحه الحاق به کنوانسیون پالرمو را ابلاغ نماید.
🔹در گفت و گو با شماره چهارشنبه ۲۴ مهر روزنامه فرهیختگان، فرآیند حقوقی طی شده درباره پالرمو را تشریح کرده و نشان دادهام که چرا دولت مجوز الحاق به این کنوانسیون را دریافت نکرده و هرگونه اقدامی در این رابطه، خلاف قانون اساسی است.
@syjebraily
⚡️آیا اخذ مالیات بیشتر از ثروتمندان، باعث کاهش انگیزه فعالیت اقتصادی آنان شده و با توجه به سهم زیاد ثروتمندان در اقتصاد، باعث کاهش رشد اقتصادی میشود؟
🔸وقتی بیل کلینتون به ریاست جمهوری رسید، اعلام کرد که ثروتمندان آمریکا سهم خود از مالیات را به طور منصفانه پرداخت نمیکنند. لذا در سال ۱۹۹۳ قانونی امضا کرد و نرخهای مالیاتی بر ثروتمندترین افراد آمریکا را به ۴۰ درصد افزایش داد. اقتصاددانان علیه کلینتون موضع گرفتند که این رویکرد باعث کاهش انگیزه فعالیت اقتصادی ثروتمندان خواهد شد. طبق این استدلال، قاعدتا باید فعالیت اقتصادی ثروتمندان کاهش یافته و باعث کاش رشد اقتصادی آمریکا میشد. اما نرخ رشد اقتصادی آمریکا در دوره کلینتون، نسبت به دوره قبل(بوش پدر) که مالیاتها کمتر بود، حدود یک و نیم درصد بیشتر شد!
🔹وقتی بوش پسر روی کار آمد، طرحهای کلینتون را کنار گذاشت و مالیات ثروتمندان را کاهش داد، با این استدلال که انگیزه فعالیت اقتصادی آنها را افزایش دهد. اما نتیحه برعکس بود. نرخ رشد اقتصادی آمریکا در دوره بوش نسبت به دوره کلینتون، بیش از یک و نیم درصد کاهش یافت.
البته عوامل بسیار زیادی روی نرخ رشد تاثیر دارند و نمیتوان آن را به یک عامل محدود کرد. اما این ادعای مطلق که کاهش بار مالیاتی ثروتمندان باعث افزایش انگیزه فعالیت اقتصادی آنان خواهد شد، حتما ادعای درستی نیست و بستگی به این دارد که از کدام فعالیت اقتصادی ثروتمند، مالیات اخد شود. اگر سرمایهدار، سرمایه خود را در تولید به کار میگیرد، حتما باید نگاه مالیاتی به این فعالیت متفاوت از زمانی باشد که سرمایه او صرف یک زندگی لوکس میشود. در حالت اول(تولید)، کاهش انگیزه ثروتمند به زیان کشور و در حالت دوم(زندگی لوکس)، کاهش انگیزه او به نفع کشور است.
https://plink.ir/udsAw
@syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بخشی از فیلم برنامه امشب گفتگوی ویژه خبری با موضوع بررسی لوایح پالرمو و cft
🔹نسبت دادن مطالب خلاف به رهبری نشان دهنده فقدان ظرفیت کشورداری است.
@syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بخشی از فیلم برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع بررسی لوایح پالرمو و cft
🔹دولت برای ابلاغ لوایح FATF از طرف نظام مجوز ندارد.
@syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بخشی از فیلم برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع بررسی لوایح پالرمو و cft
🔹آیا اگر لوایح FATF را نپذیریم، پرچسب «پولشویی» و «تروریسم» به کشور میچسبد؟
🔸تاثيرات پذيرفتن FATF بر بانکها و اقتصاد کشور چیست؟
@syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بخشی از فیلم برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع بررسی لوایح پالرمو و cft
🔹ببر کاغذی و بهشت کاغذی که در ماجرای FATF مردم را از آن میترسانند،حقیقت ندارد!
🔹 وضعیت ما در FATF بعد از پیوستن به پالرمو و cft نه بهتر از این میشود نه بدتر.
@syjebraily
🔺دادن نسبتهای خلاف واقع به نهادهای عالی کشور ظاهرا تمامی ندارد. آقای واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور مدعی شده است: "پالرمو مهلت یک سالهاش در مجمع تشخیص به پایان رسیده و براساس آئیننامه داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، پالرمو پس فرستاده میشود. با توجه به اینکه مجلس و شورای نگهبان پالرمو را تصویب کردند، پس رئیس محترم مجلس میتواند این را برای رئیس جمهور ارسال و رئیس جمهور هم برای اجرایی شدن ابلاغ کند".
🔸دو ادعای خلاف واقع در این چند خط وجود دارد. اولی درباره آئین نامه داخلی مجمع است. بر اساس ماده ۲۵ مکرر آئین نامه داخلی مجمع، اگر تا یک سال مجمع درباره اختلاف ارجاع مجلس و شورای نگهبان نظر نداد، نظر شورای نگهبان محکّم خواهد بود. لذا ادعای "پس فرستادن" بر اساس آئیننامه مجمع، کاملا خلاف واقع است.
🔹خلاف واقع دوم در سخنان آقای واعظی، تصویب پالرمو در شورای نگهبان است. طبق سند فوق، آقای کدخدایی قائم مقام دبیر شورا در تاریخ ۱۸ مهر ۹۷ رسما به رئیس مجلس اعلام کرده است که لایحه الحاق به پالرمو، مغایر قانون اساسی است. لذا ادعای تصویب در شورای نگهبان نیز خلاف واقع است.
🔻یک پرسش اساسی که چونان پتکی سهمگین بر فرق آدمی فرود میآید، این است که آیا میتوان سایر ادعاهای آقایان لااقل درباره FATF را صادقانه دانست؟ آیا فقط درباره نظر رهبر انقلاب و شورای نگهبان خلاف گفته میشود؟
https://b2n.ir/05920
@syjebraily
✨به ما رای بدهید تا دیگران مقصر وضع آینده شوند!
آقای ابراهیم اصغرزاده گفته است: "راز پیروزی اصلاحطلبان این است که خود را متفاوت از وضع موجود نشان داده و بگویند وضع موجود در اثر عملکرد اصولگرایان است. همه میدانند دولت منتسب به اصلاح طلبان که ۲۴ میلیون رای آورده است فقط ۳۰ تا ۴۰ درصد قدرت را در اختیار دارد".
منظور آقای اصغرزاده این است که آی مردم! اگر به ما رای دادهاید و وضع موجود پیش آمده، مقصر ما نیستیم، بلکه دیگران مقصر هستند. در نتیجه، باز هم به ما رای بدهید تا دیگران مقصر وضع آینده شوند و در آینده، چون آنها مقصر وضع موجود خواهند شد، باز هم قاعدتا باید به ما رای بدهید.
ما تَکرار میکنیم، شما هم تَکرار کنید، اما این را بدانید که در هر صورت، مقصر هیچ وضعی ما نیستیم. 😅
@syjebraily
✨از بیانیه لوزان درس بگیریم و اعتماد نکنیم
🔹این ایام که معاون اول و رئیس دفتر رئیس جمهور در نسبتهایی خلاف واقع، مدعی تایید لوایح FATF از سوی رهبر انقلاب و شورای نگهبان شدهاند، خاطره شب ۱۴ فروردین ۹۴ برایم تداعی میشود.
🔹آن شب، توافق لوزان انجام شده بود و تیم ایرانی در بیانیهای مدعی شده بود "هیچ یک از تأسیسات و فعالیتهای مرتبط هستهای متوقف، تعطیل و یا تعلیق نمیشود"، "همه تحریمهای اقتصادی و مالی چندجانبه اروپا و یکجانبه آمریکا از جمله تحریمهای مالی، بانکی، بیمه، سرمایه گذاری و تمامی خدمات مرتبط با آنها در حوزههای مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی و خودرو سازی فوراً لغو خواهند شد" و دهها ادعای رویایی دیگر. همان بیانیهای که برخی را جوگیر کرد و پیام تبریک صادر کردند.
🔹اما بیانیه تیم ایران تنها بیانیهای نبود که چارچوب توافق آینده(برجام) را تشریح کرد. بیانیهای هم آمریکاییها منتشر کردند که یک بیانیه کاملا سیاه بود. آمریکاییها در بیانیه خود آورده بودند که "ایران موافقت کرد تقریبا دو سوم فعالیت های هسته ای خود را کاهش دهد"، "اگر ایران به تعهدات خود عمل کند، در تحریمها تخفیف (Relief) شامل حالش می شود، اما ساختار تحریم های آمریکا باقی میماند" و دهها خبر تلخ دیگر.
🔹همان شب یادداشتی با عنوان "بیانیه ایرانی خوب، بیانیه آمریکایی بد" منتشر کرده و از وزارت خارجه خواستم اگر ادعاهای آمریکا صحت ندارد، رسما آنها را تکذیب کند. اما چنین نشد و گذشت زمان نشان داد متاسفانه تک تک گزارههایی که آمریکاییها در بیانیه لوزان آورده بودند، واقعیت برجام بوده است. دو سوم فعالیتهای هستهای ایران کاهش یافت، ساختار تحریمها باقی ماند، تحریمها لغو نشدند، بلکه در تحریمها تخفیفهایی بیخاصیت داده شد آنهم نه به شکل فوری که تیم ایرانی ادعا کرده بود، بلکه دقیقا همانگونه که آمریکا گفته بود، پس از انجام تعهدات ایران.
🔹بعدها با اشاره به دو بیانیه متفاوت لوزان، به یکی از دوستان میگفتم ظاهرا در آمریکا حساب و کتابی هست. اینطور نیست که تیم مذاکرهکنندهاش شعاری بدهند و نتیجه چیزی دیگر باشد. اما اینجا حساب و کتابی در کار نیست. میبافند و سوت و است و کف و تبریک و بعد، واقعیات متفاوت و تلخ و خسارتبار.
🔹این ایام درباره FATF همان داستانها در حال تکرار است. آمریکاییها و FATF میگویند این استانداردها برای جلوگیری از دور زدن تحریمهاست، اما دولت آقای روحانی بدون اینکه تضمینی بدهد، مدعی است اگر FATF را بپذیریم، روابط بانکی ما عادی میشود و اگر نپذیریم، ارتباط مالی ما با دنیا قطع میشود. و صد البته در کمال تاسف آمریکاییها دقیقا مانند لوزان دقیق حرف میزنند و تیم دولت خلاف میگوید. یا جاهلاند، یا خدای ناکرده قصد دیگری دارند. الله اعلم. اما اینکه رئیس دفتر رئیس جمهور میگوید تحریمها موقت است و رفع خواهد شد، یعنی آقایان خیال مذاکره در سر دارند و من تردید ندارم خودتحریمی با FATF کلید اجبار کشور برای ورود به اتاق مذاکره است.
🔹رسانههایشان بسیج شده و چون گذشته مشغول بزک هستند. شاید بازهم روزی اعتراف کنند که FATF را هم بزک کردیم. باید ایستاد و از ورود کشور به یک باتلاق دیگر جلوگیری کرد.
https://b2n.ir/47045
@syjebraily
♦️همین تیتر روزنامه ایران درباره "پیوستن به FATF" کافی است که بدانیم یا این بزرگواران دانش کافی درباره FATF ندارند و ملتفت نیستند چه بلایی میخواهند سر کشور بیاورند، یا اینکه همچون برجام قصد بزککاری و فریب افکار عمومی را دارند.
🔹پیوستن به FATF، یعنی اینکه ایران به مجموعه ۳۶ کشور(بعلاوه رژیم صهیونیستی) بپیوندد که اعضای اصلی FATF هستند و درباره مسائل آن تصمیمگیری میکنند. بقیه کشورهای عالم هم سیاهلشکری هستند که نقشی در تصمیمگیریها ندارند و صرفا مجری توصیههای FATF هستند.
🔸باید برای چندمین بار تاکید کنیم که FATF هیچ جایگاه حقوقی و الزامآوری در نظام بینالمللی ندارد و صرفا یک مجموعه بینالدولی، نه بینالمللی، است. رفتن زیر بار این نهاد، فراتر از خسارات آن، مشروعیت بخشی به نهادی است که جامعه بینالمللی نه نقشی در راهبردهای و جهتگیریهای آن دارد و نه سهمی در تصمیمگیریهایش. یک شورای امنیت جدید است بدون اینکه حتی یک مجمع عمومی کمخاصیت چون سازمان ملل داشته باشد.
https://b2n.ir/17511
@syjebraily
پیرو تاکید رهبر معظم انقلاب در دیدار روز ۱۲ آبان سال ۹۶ با دانشآموزان و دانشجویان بر مطالعه درسآموزِ اسناد لانه جاسوسی آمریکا، دانلود رایگان همه این اسناد از لینکهای زیر امکان پذیر است:
🔻دانلود مجموعۀ ۱۱ جلدی اسناد لانه جاسوسی
📂 | جلد اول:
basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/1.pdf
📂 | جلد دوم:
basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/2.pdf
📂 | جلد سوم:
basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/3.pdf
📂 | جلد چهارم:
basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/4.pdf
📂 | جلد پنجم:
basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/5.pdf
📂 | جلد ششم:
basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/6.pdf
📂 | جلد هفتم:
basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/7.pdf
📂 | جلد هشتم:
basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/8.pdf
📂 | جلد نهم:
basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/9.pdf
📂 | جلد دهم:
basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/10.pdf
📂 | جلد یازدهم:
basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/11.pdf
@syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 زاویه ورود رهبری به مسائل کشور کجاست؟
🔹 وظیفه و اختیارات ولی فقیه در قانون اساسی چیست؟
🔸مرز بین نظارت و دخالت رهبر در مسائل کشور کجاست؟
@syjebraily
✨برای سنجش عیار ادعاها درباره FATF، گزارش کامل معاملات سوئیفتی پس از برجام منتشر شود
🔹در جریان مذاکرات هستهای، تحریم سوئیفت به عنوان امالمصائب مبادلات تجاری ایران با کشورهای خارجی قلمداد میشد؛ تا جایی که در ادبیات مقامات سیاسی دولت آقای روحانی و تیم مذاکرهکننده، رفع تحریم سوئیفت همتراز رفع تحریم صادرات نفت بود.
🔹پس از اتمام تعهدات ایران در برجام و آغاز اجرای تعهدات غربیها، یکی از اتفاقاتی که افتاد و تبلیغ شدیدی برایش شد، باز شدن سوئیفت بود. اما در کمال تعجب برجامیان، گشوده شدن معبر سوئیفت، به معنی امکان انجام مبادلات از طریق آن نبود. چه، ساختار تحریمها و بسیاری از تحریمهای آمریکا باقی مانده بود و واشنگتن به دلیل اشراف اطلاعاتی کاملی که بر مبادلات انجام شده از طریق سوئیفت داشت، طرفهای تجاری ایران را تهدید میکرد که اگر با ایران معامله کنند، مطلع شده و آنها را جریمه یا تحریم خواهد کرد.
🔹میتوان گفت سوئیفت مانند معبری بود که هم بسته بود، هم در سرتاسر آن، تک تیراندازان آمریکایی بدون اینکه نقطه کوری داشته باشند، کمین کرده بودند تا هر عبور و مروری را هدف قرار دهند. پس از برجام و ارائه امتیازات فراوان، هرچند درب این معبر باز شد، اما تک تیراندازان آمریکایی امکان تردد را به کسی ندادند. خوب است دولت گزارش معاملات انجام شده از طریق سوئیفت پس از برجام را منتشر کند تا مسئله برای همه روشن شود.
🔹ماجرای FATF بیشباهت به داستان سوئیفت نیست. امروز در ادبیات برجامیان، FATF جای سوئیفت را گرفته است و از آن به عنوان امالمصائب مبادلات تجاری ایران یاد میشود. اما واقعیت این است که پذیرش الزامات FATF توسط ایران، تصویر دوربینهای تکتیراندازان آمریکایی را که در معبر نظام بانکی بینالمللی کمین کردهاند، شفافتر خواهد کرد.
🔹یادمان نرود، آمریکا به سبب توان رهگیری پول در نظام بانکی بینالمللی، قدرت تحریم مالی را جایگزین قدرت نظامی خود کرده است. یعنی تحریم مالی را همسنگ حمله نظامی و کاراتر از آن میداند. این عرصه، عرصه قدرت و برتری آمریکاست. تلاش برای مقابله با دشمن در این میدان، یک خطای راهبردی است. باید قواعد جنگ را تغییر داد. باید مسیر تجارت را عوض کرد.
🔹اگر در عرصه نظامی میخواستیم با آمریکا وارد زورآزمایی متقارن شویم، هرگز موفق نمیشدیم. چنانکه در عرصه نظامی وارد نبرد نامتقارن شدیم و قدرت نظامی اول دنیا در برابر ما کارآمدی خود را از دست داد، در جنگ مالی نیز باید نامتقارن بجنگیم. شرایط و امکان این جنگ نامتقارن مالی کاملا فراهم است؛ به شرطی که تفکر مقابله کلاسیک را از سر بیرون کنیم.
@syjebraily