هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 رهبر انقلاب: جنایتکاران سنگدل بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد/ این جنایتکاران بدانند که از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود/ این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله
👈 حضرت آیتالله خامنهای درپی شهادت جمعی از زائران مزار شهید سلیمانی در حادثه تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان پیامی صادر کردند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است.
📝 بسم الله الرّحمن الرّحیم
دشمنان شرور و جنایتکار ملت ایران، بار دیگر فاجعه آفریدند و جمع زیادی از مردم عزیز را در کرمان و در فضای معطّر مزار شهیدان، به شهادت رساندند.
🔹ملت ایران عزادار شد و خانوادههای زیادی در سوگ جگر گوشگان و عزیزان خود غرق ماتم شدند. جنایتکاران سنگدل نتوانستند عشق و شوق مردم به زیارت مرقد سردار بزرگشان شهید قاسم سلیمانی را تحمل کنند. بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی هم رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد. چه دستهای آلوده به خون بیگناهان و چه مغزهای مفسد و شرارتزا که آنان را به این گمراهی کشاندهاند، از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود. بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله.
🔹اینجانب در عزای خانوادههای مصیبت دیده با آنان همدل وهمراهم و صبر و تسلّای آنان را از خداوند متعال مسألت میکنم. روح مطهر شهیدان انشاءالله میهمان بانوی دو عالم و مادر شهیدان حضرت صدیقهی طاهره سلام الله علیها است. با مجروحان حادثه همدردی میکنم و شفای آنان را از درگاه الهی خواستارم.
سیّدعلی خامنهای
۱۴۰۲/۱۰/۱۳
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از مسجد جامع نظام مافی
28.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برای حاج قاسم؛حضرت آقا از رگ گردن مهم تر بود
🎥 سردار سرتیپ ابراهیم جباری
(فرمانده سابق سپاه حفاظت ولی امر)
#بسیار_زیبا
دریافت 👈 صوت کامل سخنرانی
🕌 مسجد جامع نظام مافی
مشاهده نماهنگ و صوت مراسم↗️
✨ناصرِ منصور
فیلم منصور را اگر ندیدهاید، حتما ببینید. روایت تلاشهای شبانهروزی شهید ستاری برای تعمیر و تامین و ساخت هواپیما در جریان جنگ تحمیلی است. نقطه اوج این فیلم برای من، آنجا بود که شهید ستاری برای رونمایی از هواپیمای ساخت داخل، مراسمی گرفته و رئیس جمهور وقت -یعنی حضرت آیتالله خامنهای- را دعوت کرده بود.
مراسم آنگونه که باید، پیش نرفت. یعنی شکست خورد. هواپیما با موفقیت از زمین برخاست، پرواز هم کرد، اما هنگام فرود دچار سانحه شد؛ و رئیسجمهور شاهد و ناظر این صحنه بود.
ظاهرا شهید ستاری در برابر رقبا و دشمنان شخصی و فکریاش، مفتضح شده بود. فرصتی پیش آمده بود که پیش رئیسجمهور، آبرویش را ببرند و بگویند این آقا با این همه ادعا، این همه هزینه روی دست سیستم، آن اخلاق و رفتارش، این هم خروجیاش...
رئیس جمهور حکیم و دوراندیش اما چیزی را میدید که بددلان، توفیق دیدنش را نداشتند. او میدانست که پیشرفت، یک فرآورده نیست که دفعتا حادث شود؛ پیشرفت یک فرآیند است که یک ملت باید آن را طی کند و ستاری، بابت آغاز این فرآیند و پیش بردن کار تا این مرحله، نه تنها سزاوار توبیخ نبود، بلکه شایسته تقدیر بود.
ستاری پس از آن فاجعه در رونمایی، با یک جعبه پر از سکه به جمع همکاران برگشت: این سکهها هدیه رئیس جمهور است. بین بچهها توزیع کنید!
این رفتار، نه یک درس موردی، بلکه یک درس ساختاری است. ما باید ساختارهایمان را بهگونهای بازمهندسی کنیم که تدبیر را، جرات را، ابتکار را، دوراندیشی را تقویت کند، نه اینکه مدیر ما از هول و هراس مجازات، ترجیح دهد که خطر نکند...
@syjebraily
wpiea2022181-print-pdf.pdf
4.04M
این فایل ۳۵ صفحهای، برنامه مهار تورم دولت مردمی سیزدهم است. مننهی صندوق بینالمللی پول زحمت تدوینش را کشیده است. مو به مو در حال اجراست. ارز ۴۲۰۰ حذف شد، نرخ بهره بانکی افزایش یافت، افزایش قیمت حاملهای انرژی هم در دستور کار است!
انشاءالله مفصل درباره این نسخه خانمانسوز سخن خواهم گفت.
@syjebraily
هدایت شده از بیداری ملت
کارشناسان سربهسجود و آیهخوان در IMF
✍حسین زمانی میقان
این دو فرد، ظاهرا هیچ شباهتی به یکدیگر ندارند. یکی ظاهرا یک حزبالهی تمام عیار دائمالذکر و نماز شبخوان است و دیگری، یک زن بیحجاب. اما این دو، به اتفاق هم، نسخه صندوق بینالمللی پول برای مهار تورم در ایران را نوشتهاند. یکی، علیرضا خزایی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی و پژوهشگر مرکز پژوهشهای سازمان برنامه و بودجه دولت جمهوری اسلامی است. دیگری الیف تیور، اقتصاددان صندوق بینالمللی پول که قبلا روی شیلی متمرکز بوده است!
نسخهشان هم در حال اجرا توسط دولت مردمی آقای رئیسی است. حذف ارز ۴۲۰۰ و افزایش نرخ سود بانکی، بخشی از این نسخه بوده است که اجرا شده است. بخش دیگر، افزایش قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی است که در دستور کار دولت است و بحث روز کشور!
در بخشی از این گزارش بر ضرورت طراحی یک استراتژی هوشمندانه برای ایجاد پذیرش عمومی در مردم برای گرانسازیها تاکید شده است.
رهبر انقلاب بارها علیه صندوق بینالمللی پول موضع علنی گرفتهاند. در موردی فرمودند کشوری که نسخههای صندوق را اجرا کند، مانند مالزی یک شبه گدا میشود. در موردی دیگر، اجرای نسخههای این نهاد را از موانع پیشرفت کشور خواندند. آبان ۸۸ فرمودند: "خود این بانك جهانی و صندوق بینالمللی هم یكی از بخشها و قطعههای یک پازل بزرگند. این خیلی خطرناك است كه سر رشتهی تحولات جهانی دست باندهای قدرت بینالمللی باشد؛ كه امروز هست. اینها صهیونیستها و سرمایهدارهایند و عمدتاً هم در امریكا و در اروپایند".
گزارش IMF را اینجا بخوانید
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
معنای هدایت مردم این است که بر اثر تعلیم و تربیت درست و راهنمایی مردم به سرچشمههای فضیلت، کاری بشود که خواست مردم در جهت فضایل اخلاقی باشد و هوسهای فاسد کنندهای که گاهی به نام آراء و خواست مردم مطرح میگردد، از افق انتخاب مردم دور شود.
رهبر حکیم انقلاب اسلامی
@syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍کار بزرگ حاج قاسم، که بزرگتر از شکست دادن آمریکا در منطقه است، بیاعتبار ساختن تهدید نظامی آمریکا در جهان است.
@syjebraily
هدایت شده از اقتصاد کاربردی - رضا غلامی
اقتصاد ایران آنقدر بالغ نشده که برای تحلیل آن و ارائه راهکار، نیازمند معادلات پیچیده باشیم.
علی الحساب،
آمارها را دقیق و به روز کنید،
پیمان سپاری ارزی را جدی بگیرید،
جلوی قاچاق کالا و خروج سرمایه را بگیرید،
بر پول یا ارز تخصیصی، نظارت کنید،
متخلفان را در لیست سیاه بگذارید.
@DrRezaGholami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بانک جهانی دو بار ایران را به عنوان الگویی برای دیگر کشورهای در حال توسعه معرفی کرده است؛
بار نخست سیاست تحدید نسل و کاهش جمعیت، بار دوم اجرای هدفمندی یارانهها.
@syjebraily
دلار نیمایی ابتدای سال جاری: 36500 تومان
دلار نیمایی امروز: 39500 تومان
این افزایش 10% دلار، به معنی افزایش 10% قیمت کالاهای وارداتی برای مردم است.
نرخ تسعیر مواد پتروشیمی نیز از دلار 28500 در ابتدای سال جاری به دلار 39500 افزایش یافته است.
اسم این سیاست، هرچه باشد تثبیت نیست...
@syjebraily
هدایت شده از KHAMENEI.IR
💗 و تواصوا بالحق
✏️ رهبر انقلاب، صبح امروز: حضور مردم در صحنه؛ این باید ترویج بشود. هر کسی صدایی دارد هر کسی زبان گویایی دارد؛ هر کسی مخاطبی دارد، هر کسی میتواند اثر بگذارد باید روی این زمینه کار کند. و تواصوا بالحق. این حق است. تواصی به حق وظیفهی همه است. ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
📥 نسخه قابل چاپ
آنجایی که توانستند مانع حضور مردم در صحنه شوند، دشمن پیروز شد؛ در خیلی از بخشهای اقتصادی همینجور است. سیاستهای اصل ۴۴ را ابلاغ کردیم، به فلان دولت مدام سفارش کردیم، گفتند بله، میکنیم، نمیکنیم، میکنیم، نمیکنیم؛ چند مورد کردند که از چند مورد، نصفش فاسد از آب درآمد!
رهبر حکیم انقلاب اسلامی
@syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آمریکاییها هم بیدار شدند...
فروردین ۱۴۰۲ در برنامه جهان آرا طی مناظره با آقای مهدی طغیانی نماینده اصفهان، گفته بودم که "فروپاشی آرام آمریکا نیز از دهه ۱۹۸۰ و با اجرای سیاستهای نئولیبرال آغاز شد. درس نئولیبرالیسم این است که میتوانید بزرگترین اقتصاد دنیا هم باشید، اما ۴۲ میلیون نفر از مردمتان غذا برای خوردن نداشته باشند..."
امروز دیدم فرید ذکریا، تحلیلگر سرشناس آمریکایی، در شماره جاری مجله فارین افیرز، به همین بحث پرداخته است. آمریکاییها خودشان هم دارند بیدار میشوند. امیدوارم وقتی ما بیدار میشویم، دیر نشده باشد.
فرید ذکریا در مقاله ابرقدرت مردد: "جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی بایدن، طی یکسخنرانی در آوریل ۲۰۲۳ سیاستهای اقتصادی بینالمللی طی چند دهه اخیر را به باد انتقاد گرفت و جهانیسازی و آزادسازی را عامل از بین رفتن پایههای صنعتی آمریکا، صادرات مشاغل آمریکا و تضعیف صنایع حیاتی این کشور دانست.
سولیوان بعدها در همین مجله (فارین افیرز) ابراز نگرانی کرد که "هرچند آمریکا قدرت برتر جهانی باقی مانده، اما تعدادی از بازوهای حیاتی قدرتش فرسوده شده است".
این عبارات، یک انتقاد رایج و آشنا درباره عصر نئولیبرال است، عصری که در آن عده معدودی به نان و نوا رسیدند و اکثریت عقب ماندند".
@syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 آنکه در بزنگاههای کشور ساکت است، درباره مسائل مهم کشور فاقد موضع روشن است، اساسا از دایره انتخاب خارج است.
@syjebraily
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
طی ۱۰سال اخیر، ۵۰درصد یعنی حدود ۱۲میلیون خودرو به شبکه حمل و نقل اضافه گردیده ولی میزان تلفات رانندگی(تا ۳۰روز پس از تصادف) نهایتا ۱۰درصد یعنی حدود ۱۰۰۰نفر اضافه شده است.
این عدد در حالی است که سالیانه بیش از ۲میلیون تصادف منجر به تماس با پلیس در کشور اتفاق میافتد.
طی ۱۰سال اخیر، نسبت تلفات رانندگی به تعداد خودرو، از ۶.۶ به ۴.۹رسیده و در سال ۹۸، به ۴.۲ رسیده است.
همچنین نسبت تلفات رانندگی به جمعیت نیز از ۲۳ به ۲۲ رسیده است.
یعنی علیرغم رشد چشمگیر تعداد خودرو، رشد جمعیت و رشد تصادفات، اما روند تلفات رانندگی در کشور رو به کاهش بوده است.
تولیدکنندگان با کاهش سقف سرعت خودرو به اعداد ایمنتر، نصب دستگاههای هوشمند هشدار سرعت و خواب متصل به سامانه پلیس و.. میتوانند در این راستا کمک کنند.
همچنین به علت فاصله قدرت خرید با قیمت تمامشده خودرو به دلیل جهانیسازی نرخ مواد اولیه، دولت میتواند جهت پوشش هزینه و تبعات
ناشی از سوانح رانندگی، با پرداخت یارانه مستقیم ایمنی، نسبت به استفاده ابزارهای ایمنیآفرین از جمله ایربگهای بیشتر، یارانه مستقیم پرداخت نماید.
همچنین پلیس راهور با افزایش کیفیت کنترل و نظارت از جمله استفاده از هوش مصنوعی در سامانههای هوشمند جهت پیشبینی سرعت رانندگان متخلف،
افزایش بازدارندگی جرایم رانندگی بهویژه تمرکز بر جرایم غیرمالی از جمله محرومیتهای اجتماعی و استخدامی در رانندگان بسیار پرخطر، احیای طرحهای موثر بر فرهنگسازی از جمله طرح همیاران پلیس و جدیت و سختگیری بیشتر همراه با اصلاح در فرایند آموزش و تایید صلاحیت رانندگی، نقشآفرینی کند.
✍سیدامیرحسین حسینی
📌 منظور این نبوده که وضع ما بهتر از آمریکاست! جماعتی بر طبل میکوبند که علت تلفات در جادهها کیفیت خودروهاست. به هر رطب و یابسی متوسلاند تا تولید نابود شده و خامفروشی و واردات رونق یابد.
مراد این بود که خیال نکنید اگر خودروسازی را تعطیل کرده و واردکننده مطلق شدیم، تلفات صفر میشود.
@syjebraily
هدایت شده از حسین زمانی میقان
بحث خودرو داغ است! اهل تحقیق درباره چند پرسش، تامل کنند:
۱- چند درصد از تلفات تصادفات مربوط به موتورسیکلت است؟
۲- چند درصد جادهها؟
۳- چند درصد رانندگی نامطمئن؟
۴- چند درصد ایمنی خودروها؟
۵- واردات جایگزین تولید شود، تلفات صفر میشود؟
مراقب باشیم لابی واردات خودرو، از ما سرباز نسازد.
@hzamanim
🔴 از تویوپت تا لکسوس!
▫️سیدیاسر جبرائیلی
🔹 سال ۱۹۳۹ میلادی، ژاپن دو شرکت خودروساز آمریکایی جنرال موتورز(GM) و فورد(Ford) را که در این کشور خودرو تولید میکردند، از خاک خود بیرون کرد تا صنعت خودروی ملی ایجاد کند. ژاپنیها میدانستند که هیچ کشوری از نظر صنعتی به هیچ جایی نمیرسد مگر اینکه یک صنعت خودروی پیشرفته داشته باشد.
🔸 و میدانستند که تا خودروساز خارجی در کشورشان حضور دارد، خبری از صنعت خودروی ملی نخواهد بود.
پس از شانزده سال حمایت تمام قد دولتی و صرف هزینههای سنگین، شرکت تویودا (تویوتای فعلی) سال ۱۹۵۵ نخستین خودروی خود با نام تویوپت را تولید کرد.
✅ این خودرو اما تبدیل به نماد سرخوردگی صنعتی مردم ژاپن شد. به آمریکا صادر شد، اما آمریکایی ها آن را عودت دادند. ۲۵ سال گذشت و صنعت خودروی ژاپن به جایی نرسید. کار به جایی رسید که منتقدان صنعت خودروی ملی، خواهان بازگشت خودروسازان خارجی شدند.
🔹 اما این گفتمان نتوانست غالب شود و با همت مردم و مسئولان، گفتمان تولید ملی همچنان به مسیر طاقت فرسای خود ادامه داد.
اگر امروز میبینیم که شرکت تویوتا برند برتر خودروسازی جهان است، باید بدانیم این موفقیت نه از طریق مشارکت با فورد و جنرال موتورز به دست آمده و نه یک شبه حاصل شده است.
🔸 تویوتا مسیری طولانی برای رسیدن به این نقطه پیموده است.
خودروسازی در کشور ما به همان مرضی دچار است که زمانی خودروسازی ژاپن گرفتار بود. آنها فورد زده بودند، ما پژو زدهایم! آنها از شر بیگانه خلاص شدند و ۶۰ سال بعد لکسوس را تولید کردند.
✅ یک تصور غلط درباره صنعت خودروی ایران وجود دارد و آن اینکه "خودروسازان ما تحت حمایت شدید دولت هستند و انحصار دارند". این گزاره از اساس اشتباه است و آن را باید به این شکل اصلاح کرد: "خودروسازان فرانسوی و مشخصا پژو-سیتروئن و رنو تحت حمایت شدید دولت ایران هستند و انحصار دارند".
🔹 امتیازات متعددی چون انحصار و... که تصور میشود برای خودروسازان ایرانی وجود داشته، در واقع برای خودروسازان فرانسوی بوده است.
خودروسازان ما خودرو نساختهاند. خودروی فرانسوی را برای فرانسویها سر هم کرده و به ایرانیها فروختهاند. یا پندار بسیاری این است که پراید، خودروی ایرانی است! در حالیکه پراید، یک خودروی کرهای و محصول شرکت کیا است!
🔸 یکی دو سال پیش برای بازدید از خط تولید یک شرکت خودروسازی رفته بودم. مسئول یکی از خطوط مونتاژ میگفت قطعات ما در گمرک گیر کرده است. گفتم چرا؟ گفت چون روی تمام قطعات وارداتی، آرم یک قطعهساز داخلی حک شده و گمرک میگوید این چجور کالای داخلی است که دارد وارد میشود؟!
✅ مشکل دیگر صنعت خودروی ما، همین مافیای قطعهسازی است که در واقع واردکننده قطعات و مونتاژ کار است، اما خود را تولیدکننده جا زده است. در یک کلام، ما خودروسازی نداریم، در یک سطح مونتاژ قطعات داریم، در سطحی دیگر، مونتاژ خودرو.
🔹 این مسئله نه در سطح ایران خودرو و سایپا قابل حل است، نه حتی در سطح وزارت صمت. مسئله، یک مسئله ملی است و بسیج همه ظرفیتهای علمی، دانشگاهی، صنعت دفاعی(سرریز فناوریهای تحصیل شده در صنایع دفاع) و... را میطلبد و این اقدام فرابخشی، صرفا با فرماندهی شخص رئیسجمهور ممکن است.
🔸 ما اگر از شر مونتاژکاری خلاص شویم و عزم تولید کنیم، یقین بدانیم در مدتی بسیار کوتاهتر مسیر پیشرفت این صنعت را خواهیم پیمود. جایی که ما امروز قرار داریم، به قله بسیار نزدیک تر از جایی است که ژاپن در آن روزها قرار داشت.
✅ پیشرفت، صبر و تلاش و هزینه و مجاهدت میخواهد. با مصرف کردن خودروی خارجی از محل صادرات نفت یا با مونتاژ پژو و رنو ما هرگز طعم شیرین پیشرفت را نخواهیم چشید. لیبرالهای ایرانی که مخالف تولید داخلیاند، از پیشرفت فقط خوشگذرانی با پول نفت و تولید بیگانه را میفهمند.
🔹 ما همچون ژاپن که فورد و جنرال موتورز را بیرون کرد، پژو و رنو را بیرون نکردیم. به ما وعده خودروساز شدن با مشارکت خارجی را دادند، اما وابسته و عقبمانده نگهمان داشتند. الحمدلله که با تحریمها فرانسویها از ایران رفتند. من معتقدم خودروسازی ایران پس از خروج فرانسویها از ایران تازه متولد شده است. کاش صبر و ارادهای که در مسئولان و مردم ژاپن بود، برای پیمودن مسیر پیشرفت در مردم و مسئولان ما هم به وجود آید.
💢 مردم ما هم دلسوزند، هم صبور، هم فهیم. اگر این عزم را در مسئولان کشور ببینند، اگر بسیج ظرفیتها و ارادهها را ببینند، اگر پیش روی آنها چشمانداز دقیقی ترسیم شده و زمانبندی مشخصی پیش چشمشان باشد، شک نکنیم برای پیشرفت خودروسازی ایران از هیچ کمکی دریغ نمیکنند.
@syjebraily