eitaa logo
یونس در اقیانوس
238 دنبال‌کننده
39 عکس
58 ویدیو
4 فایل
علی‌‌رضا مکاریان پور پژوهش‌گر فلسفه تکنولوژی و فلسفه توسعه پای‌گاه‌ اینترنتی: Mokarianpour.ir ارسال نظرات و انتقادها: @younnos
مشاهده در ایتا
دانلود
39.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️ کسی که جویای "حقیقت" باشد به آن یا بهره‌ای از آن دست می‌یابد. برای انسان‌های رشدیافته، پیش از مذهب، حقیقت است که حرکت ایجاد می‌کند. ➖ این پنج دقیقه را حتما ببینید. @syounnos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ کارل مارکس در کتاب نظریه‌هایی درباره‌ی فوئرباخ می‌گفت فیلسوفان تاکنون جهان را تبیین می‌کردند و اکنون دیگر باید به فکر تغییر جهان بود. هایدگر اما می‌گوید دگرگون کردن جهان مستلزم دگرگون شدن مفهوم جهان است. و مارکس نیاز ناگفته به فلسفه را پیش‌فرض گرفته است! شاید بتوان به سخن هایدگر این را هم افزود که دگرگونی مفهوم جهان هم نیازمند دگرگونی انسان است... @syounnos
✔️ آیت‌الله میرباقری: ما در عرصه تعلیم و تربیت، در خلأ زندگی نمی‌کنیم؛ ما با دنیایی مواجهیم که زیرساخت‌های آموزش رسمی در کشورها، متناسب با الگوی توسعه غربی شکل گرفته است و انسان سازگار با توسعه غربی تربیت می‌کند. ➖ بزرگ‌ترین گناه، تربیت نسلِ هماهنگ با الگوی توسعه غربی است. ➖ در نظام تعلیم و تربیت اسلامی، باید نسلی تربیت کنیم که با بینش الهیاتی، در مقابل تمدن غرب موضع‌گیری کند. ➖ اگر غفلت کنید، غربی‌ها نظم جدیدی را بر محور شرکت‌ها جایگزین آموزش رسمی خواهند کرد و آموزش و پرورش در کشور، اقتدار خود را از دست خواهد داد. ▫️سخن‌رانی آیت‌الله میرباقری، در جمع فرهنگیان و معلمان استان قم، ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ✔️ این‌که یک روحانی شیعی مفهوم "گناه" را با شناختی که از مدرنیته دارد پیوند می‌زند و از کلیشه‌های رسمی محیط سنتی درباره مفهوم گناه که عموما وجهه‌ی فردی دارد فراتر می‌رود، قابل توجه است. @syounnos
✔️ متن زیر تحلیلی است درباره‌ی وقایع اخیر دانش‌گاه‌های ایالات متحده. این نوشتار نمونه‌ای است از تحلیل‌های غرب‌گراهای ایرانی، حتا روشن‌فکران و دانش‌گاهی‌های‌شان. کمابیش استدلال‌های‌شان همین است. هیچ جریانی بیش از جریان غرب‌گرای ایرانیِ فعال در حوزه‌ی علوم انسانی سدّ راه احیای خودآگاهی و پیش‌رفت ایران نیست. بنای نگارنده این سطور بر آن نیست که وارد مجادلات روزمره‌ی سیاسی بشود اما از آن‌جایی که امثال این نوشته در متن جامعه می‌گردد و مع‌الاسف جای تحلیل‌های علمی را می‌گیرد، باید پاسخی ساده و روان برای آن ارائه کرد. در پُست پس از آن هم متنی به قلم مجتبی دانشطلب خواهم آورد که تا حدی پاسخ‌گوی مدعیات هست. @syounnos
✔️ سخنی در باب وقایع دانش‌گاه‌های آمریکا ▫️متن زیر تحلیلی است درباره‌ی وقایع اخیر دانش‌گاه‌های ایالات متحده. این نوشتار نمونه‌ای است از تحلیل‌های غرب‌گراهای ایرانی... چند روزی است کل وصول‌گرایان و صداوسیمای میلی و کلیت نظام ج ا هم‌چون ماجرای جورج فلوید [پورن استار آمریکایی] غرق در پای‌کوبی و سُرور شده تا برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان و اساتید متحصن در دانشگاه کلمبیا و... را جشن گرفته و عروسی راه بیندازند لذا در آغازِ کلام ضمن محکوم کردن تمام استانداردهای دوگانه و همین میزان عدم تحمل و برخورد با مخالف می‌گویم: ➖ ۱- فارغ از ادعای این‌که ما مسلمان و شیعه‌ایم و آمریکایی‌ها کافر و مظهر استکبارند! شما وقتی می‌توانید جشن گرفته و بخود ببالید که نه مثل آنان، که بهتر از آنان باشید لذا در یک مهندسی معکوس باید دید چه اتفاقی افتاده و اگر آن اتفاق در ایران بیفتد چه می‌کنیم؟ ➖ در آمریکا و اروپای به‌شدت طرفدار رژیم صهیونسیتی، بارها و بارها بر علیه اسرائیل و ددمنشی‌هایش تظاهرات سنگینی به راه افتاده و در حمایت از مظلومیت فلسطینیان شعارهای تندی داده شد و نه تنها هیچ مشکلی پیش نیامد که پلیس و نیروهای امنیتی‌شان نیز تمام مساعی خود را به‌کار گرفتند تا کوچک‌ترین مشکلی پیش نیاید و رسانه‌های‌شان نیز در کمال آزادی نسبت به پوشش خبری این‌گونه اقدامات ضد اسرائیلی همت گماردند و مصاحبه با بسیاری از روحانیون یهودی ضدصهیونیست را نیز به کرات منعکس کردند. [ولی دریغ از لحظه ای توجه به این همه آزادی و مداراجویی ارباب قدرت در غرب] ➖ و این یعنی این‌که هرگاه ما اجازه دادیم تظاهراتی عظیم بر علیه فلسطین و به نفع اسرائیل راه بیفتد و ضمن تأمین امنیت تظاهرکنندگان طرفدار اسرائیل، مصاحبه‌های روحانیون مخالف فلسطین را هم پوشش دادیم و آب از آب تکان نخورد تازه در شرایط برابری قرار گرفته‌ایم. ➖ ۲- در دانش‌گاه‌های آمریکا نیز نه تنها دانش‌جویان و اساتیدشان می‌توانستند در تظاهرات متعدد ضداسرائیلی شرکت کرده و مصاحبه‌ها و تبلیغات متنوعی بر علیه اسرائیل داشته باشند و در حمایت از غزه و فلسطین فریاد بزنند که برای مدت طولانی اقدام به زدن انبوهی از چادر گروهی در محوطه دانش‌گاه کردند و ضمن کشاندن رسانه های مختلف به محوطه‌ی وسیعِ تحصن شکل گرفته و اخلال در روند آموزش دانش‌گاه، بعضاً اقدام به آتش زدن پرچم آمریکا کرده و با درخواست‌کنندگانی که خواهان پایان دادن به این تحصن بودند درگیر شده و زد و خورد با پلیس را استارت زدند و به خشونت کشیده شدن موضوع و اتخاذ تصمیماتی در تنبیه دانشجویان و اساتید هتاک، معطوف به عدم انعطاف و خشونت پرهیزی خودشان بود. @syounnos
✔️ لطفا به ما درس ندهید مجتبی دانشطلب: در اعتراض‌های اروپا و آمریکا گاهی یک خراش حتی به یک پلیس نمی‌افتد اما آن را با شورش‌های ایران مقایسه می‌کنند که از اول کشتن و دار زدن به راه می‌اندازند و بعضی جاها تلفاتِ نیروهای حافظ امنیت بیش از معترضان بوده. ➖ اعتراض‌ها در غرب علتِ داخلی دارد و هیچ دشمن خارجی در کار نیست که برای سقوط و تجزیه‌شان پول خرج کند و شبکه بسازد یا آشکارا از کسانی که به خیابان ریخته‌اند پشتیبانی کنند و حرکت‌شان را «انقلاب» بخوانند. ➖ پلیس در غرب آموزش‌دیده و مسلط است چون دولت‌شان نه سال‌ها زیر تحریم و تهاجمِ سیاسی که هم‌زمان ثروت‌مند و توان‌مند بوده. قادرند حداکثرِ امکانات را برای پلیس فراهم بیاورند و سطح‌ بالایی از درآمد و آموزش را به‌شان برسانند. ➖ جوامع غربی به خاطر غارت‌گری دولت‌های‌شان [در جوامع استعمار شده‌ای مانند ما] چند دهه در رفاه و آرامش بوده‌اند اما امثالِ ایران برعکس، به خاطر ضعفِ دولت‌ها [توسط همین کشورهای غربی] غارت شده‌اند و هر روز به چشم دیده‌اند که ثروت‌شان از دست می‌رود و خودشان فقیر می‌مانند. ➖ پس از جنگ‌های جهانی هیچ تنش و تهدیدی مرزهای غرب را به لرزه نیانداخته اما ایرانِ پس از انقلاب یا در جنگِ مستقیم بوده یا همسایگان‌اش را اشغال کرده‌اند یا با حمایت از تروریسم باتلاق‌هایی از جنگِ نیابتی برایش ترتیب داده‌اند. ➖ این‌ها نکته‌های ساده‌ای هستند که انتظار می‌رود مردم عادی هم بفهمند و‌ دست از مقایسه بردارند اما سیاست در ایران آن‌قدر تباه و آلوده به نادانی است که آکادمیک‌ها و روشن‌فکرها هم مقایسه می‌کنند و حتا پلیس ایران را بدتر می‌دانند. ➖ وقتی واقعیت‌ها بیرون می‌ریزد به جای این‌که در ارزش‌های لیبرال شک‌ کنند به ایران فحش می‌دهند. یادشان می‌رود خودشان از آن‌ها الگوی توسعه ساخته‌اند و دقیقا به همین دلیل، سرکوب در غرب هیچ معنایی جز «فاجعه» ندارد. ➖ غرب اگر با ایران مقایسه شود کارش تمام است، یعنی اصلا چیزی برای ارائه ندارد، نمی‌تواند الگو باشد‌. ما می‌گوییم غرب دارد طبیعتِ قدرت را نشان می‌دهد؛ که نظام‌ حقوقی سکولار و شعارِ آزادی و حقوق بشر نتوانسته مهارش کند. ➖ هر کشوری حق دارد مهارهای خودش را مبتنی بر ارزش‌های خودش برای محدود کردن قدرت و خشونت به کار بگیرد‌ اما غرب و غرب‌گراها، در حالی که اسرائیل و سرکوب در دفاع از آن را توجیه می‌کنند، به ما درسِ حقوق بشر می‌دهند. @syounnos
✔️ دیروز صبح زود به داروخانه‌ای در اصفهان رفتم؛ چون ابتدای صبح بود بخاری روشن بود، با درجه‌ی بالا و درب مغازه هم باز!! مصرف بالای انرژی در ایران هم جنایت در حق محیط زیست است و هم نسل آینده. ظاهرا کسی هم به فکر ارائه راه‌کار و حل یا کاهش مشکل نیست، نه دولت نه نخبگان. به آمار اتلاف انرژی در صنایع بزرگ و کارخانجات هم رجوع کنید آن‌جا هم اوضاع خوبی نیست. @syounnos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ دکتر حسین صمصامی نظر متفاوتی درباره نرخ ارز دارد. آیا نظرات وی قابلیت تحول در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی کشور را دارد؟ @syounnos
✔️ صادق زیباکلام را پیش از رونمایی کتاب «چرا شما را نمی‌گیرن؟ و آخرش‌چی می‌شه؟» گرفتند! و جلسه‌ی رونمایی لغو شد. قوه قضائیه نفوذی دارد؟! @syounnos
48.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️ ساخت بمب اتم نقطه‌ی عطفی در تحولات تکنولوژیک معاصر است که بسیاری از معادلات اجتماعی و سیاسی جهان را دگرگون کرد. ساخت بمب اتم و پس از آن کاربردش در هیروشیما و ناکازاکی بود که متفکران را به تامل دوباره در ماهیت تکنیک - و نیز سیر مدرنیته - واداشت. این مستند گرچه تا حدی تک‌سویه و با توجه به منافع غرب ساخته شده اما دیدن آن خالی از فایده نیست. @syounnos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ تصویری وهم‌انگیز از تولید ربات‌های انسان‌نما (Humanoid robot) در شرکت EX Robots در کشور چین. تولید انبوه این ربات‌ها دگرگونی‌های عمیق اجتماعی در پی خواهد داشت. @syounnos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ پروفسور مهدی الوانی درست می‌گوید علم باید با واقعیت تطبیق کند نه آن‌که تئوری‌ها را بارِ واقعیت کنیم‌. @syounnos
✔️ توئیت چند روز پیش ایلان ماسک، و عکس هواپیما با پس‌زمینه برج میلاد تهران: وقتی پُست بحث‌برانگیز می‌زنی و می‌روی بخوابی. @syounnos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ عباس معروفی را با رمان سمفونی مردگان می‌شناسیم. در این فایل صوتی به نوع تعامل مرحوم رئیسی با خودش اشاره می‌کند. معروفی درباره ماجرای این دیدار به نکات دیگری اشاره می‌کند که در ادامه می‌آورم: ▫️گفتم: «با کمال میل. فردا براتون میارم.» گفت: «نه! فردا دیره. همین حالا!» و تلفن روی میزش را طرف من گذاشت: «زنگ بزن بیارن فوری!» و بعد خواست که ناهار بمانم. تشکر کردم. ... یک‌دوره [ماه‌نامه] گردون از شماره ۱ تا ۲۰ را به دستش دادم و خداحافظی کردم. حدود یک هفته بعد، پرونده من از دادستانی انقلاب «عدم صلاحیت» خورد و به دادگستری ارجاع داده شد. در این دوره که خاتمی هم در آخرین روزهای وزارت ارشاد، هیأت‌منصفه را تشکیل داده بود، باعث شد گردون در دادگاه تبرئه شود. در تاریخ ۱۶۷ ساله مطبوعات ایران من نخستین مدیر مجله‌ای بودم که با حضور هیأت‌منصفه محاکمه و تبرئه شدم. کیهان در تیتر اولش نوشت: «تشکیل هیات‌منصفه برای نجات یک مجله ضد انقلاب!» @syounnos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ به این موضوع کار ندارم که مصطفی ملکیان، مرحوم رئیسی را شایسته‌ی ریاست جمهوری نمی‌دانست، نظر شخصی او بود و محترم. نگارنده این سطور‌ هم منتقد رئیسی بود. قصد زیر سوال بردن دانش این روشن‌فکر هم نیست که همه می‌دانند سطح معلومات ایشان را. ➖ اما ادبیات بدون استدلال، مغرضانه و بی‌احترامی او به کسانی که به رئیسی رای دادند نه فلسفی بود نه اخلاقی. رئیسی از ۷۰ میلیون نفر ناتوان‌تر بود؟ بر اساس کدام ادله تجربی یا عقلانی؟ دریغ از یک گزاره‌ی منطقی در این نقد. چه می‌شود "فیلسوف اخلاق" با این ادبیات به نقد مخالفان می پردازد؟ چون غرض آمد هنر پوشیده شد... ➖ ازین طیف روشن‌فکری نخواهید شنید چرا ترامپ و بایدن در آمریکا و سارکوزی در فرانسه بر سر کار آمدند؛ و آیا برای جامعه ایالات متحده و فرانسه هم باید متاسف بود یا خیر. می‌دانند نباید ابهت غرب شکسته شود. موارد متعددی ازین دست موضع‌گیری‌ها از ایشان هست که فرصت بازگویی نیست. ➖ هدفِ بحث سیاسی نیست و یک تذکار است برای فلسفه‌خوان‌ها: از لایه‌های پنهان غرض‌ورزی‌ها، تمایلات، منافع شخصی و... که در نوشته‌ها و اظهار نظرهای روشن‌فکران است غفلت نکنید. @syounnos
✔️ ایلان ماسک: واتس‌اپ هرشب داده‌های کاربران را استخراج می‌کند، اما بعضی از مردم هنوز فکر می‌کنند این نرم‌افزار امن است. @syounnos
✔️ چرا نقد تکنولوژی را برنمی‌تابیم؟ آلبرت بورگمان: در بخشی طولانی از عصرِ تکنولوژیک، یعنی تقریباً از نیمه قرن نوزدهم تا نیمه قرن بیستم، تکنولوژی بسیار نافع بود و گرسنگی، بیماری و محدودیت‌های دیگر را رفع کرد. از آن پس، تکنولوژی به شکلی نامحسوس، کانون زندگی را تسخیر کرد. فکر می‌کنم یک دلیل عدم واکنش، همین حرکت نامحسوس باشد. افراد نمی‌دانند چه زمانی باید بگویند ایست؛ یعنی بگویند: تا این‌جا، نه بیش‌تر! ➖ دلیل دیگر آن است که تمام فرایند تکنولوژی، عمیقاً در اقتصاد ریشه دارد. گمان می‌کنیم اگر تولید و مصرفی نباشد، اقتصاد وجود نخواهد داشت. ➖ سومین دلیلِ استقبال از تکنولوژی شاید گرایشِ نسبتاً موجه به پذیرش ویژگی شاخص فرهنگ ما باشد. قبول این مسئله که مهم‌ترین ویژگی‌های زندگی‌مان نباید ویژگی‌های اصلی آن باشند، دشوار است. ➖ یک عامل قدرت‌مند دیگر هم موجب شده تکنولوژی از ارزیابی نقادانه در امان بماند و آن فردگرایی لیبرال دموکراسی است، یعنی این مسئله که خود فرد باید دربارهٔ معنای زندگی خوب قضاوت کند. شاید این اصل به لحاظ نظری موجه باشد و خیلی واقعیت‌ها هم آن را تأیید کند، اما در این‌صورت، سنجش هدف‌مند فرهنگ‌مان که بی‌شک مسئله‌ای جمعی و عام است، دشوار خواهد بود. ▫️تنگنای تکنولوژی: گفت‌وگو با آلبرت بورگمان، روزنامه ایران، شمارهٔ ۵۵۷۷ @syounnos
✔️ آلبرت بورگمان، متولد ۱۹۳۷ در فرایبورگ، درگذشته ۲۰۲۳، استاد فلسفه دانش‌گاه مونتانا و پژوهش‌گر فلسفه تکنولوژی بود. وی در فلسفه متاثر از مارتین هایدگر است. @syounnos
✔️ پیش‌بینی ایلان ماسک از آینده: هوش مصنوعی جایگزین همه مشاغل می‌شود/ افراد می‌توانند در صورت تمایل به صورت تفریحی به کاری مشغول شوند. ➖ ماسک آینده‌ای را توصیف کرد که در آن مشاغل «اختیاری» خواهند بود و افراد می‌توانند در صورت تمایل به صورت تفریحی به کاری مشغول شوند. او گفت در این آینده، هوش مصنوعی و ربات‌ها قادر به تامین تمامی کالاها و خدمات مورد نیاز انسان خواهند بود. ➖ وی هم‌چنین نگرانی خود را نسبت به آینده هوش مصنوعی ابراز کرد و آن را «بزرگترین ترس» خود نامید. ➖ ماسک با طرح این پرسش که آیا در چنین آینده‌ای انسان‌ها احساس رضایت عاطفی خواهند داشت، گفت: اگر کامپیوترها و ربات‌ها بتوانند همه کارها را بهتر از ما انجام دهند، آیا زندگی ما معنا خواهد داشت؟ شاید هنوز نقشی برای انسان‌ها در این آینده وجود داشته باشد، این که ما به هوش مصنوعی معنا ببخشیم. @syounnos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ فیلم پیوست آزمایش اَش The classic Ash experiment را نشان می‌دهد. این آزمایش به پدیده هم‌نوایی Conformity می‌پردازد. افراد اغلب اوقات می‌کوشند هم‌رنگ جماعت باشند و بیان نظرِ مخالفِ اکثریت باعث اضطراب‌شان می‌شود. @syounnos
✔️ اندرو فینبرگ: من با شروع از مارتین هایدگر و مکتب فرانکفورت به رویکرد خود رسیدم، یعنی از آموزه‌های کاملاً حساس نسبت به ناکامی و در واقع تهدید تکنولوژی مدرن، معروف به «دیالکتیک روشن‌گری dialectic of Enlightenment». ➖ حس ویران‌شهریِ سرکوب توسط تکنولوژی، یا دقیق‌تر، توسط نهادهای واسط تکنیکال، هرگز کاملاً مرا رها نکرده است. از طرف دیگر، من از طریق تجربه کار با تکنولوژی واقعی آموخته‌ام که منطق ویران‌شهری بیش از حد کلی است و با واقعیت‌های آشفته زندگی تکنیکال مطابقت ندارد. انسا‌ن‌ها در یک جامعه تکنولوژیک بسیار ناتوان هستند و آینده به‌شدت غیر قابل پیش‌بینی است. ➖ جامعه‌شناسی برساخت‌گرای (Constructivist) تکنولوژی این واقعیت‌ها را تشخیص داده است و بنابراین به من کمک می‌کند تا بتوانم درک خود را از طرز کار فرهنگ و زندگی تکنیکال بیان کنم. ➖ چه‌گونه می‌توان میان این دو دیدگاه متفاوت، یک نقد ویران‎شهری و یک تحلیل برساخت‌گرایانه واسطه شد؟ این موضوع اصلی کار من است. Techné. Vol. 7, no. 1, Fall
2003
@syounnos
Quote by Seneca: audiatur at alteration pars. بگذار طرفِ دیگر نیز شنیده شود. @syounnos
✔️ راه حلِ نهایی مارتین هایدگر در مواجهه‌ی با تکنولوژی چیست؟ سخن در این باب بسیار است اما چند نکته: اولا آن‌مقدار که برخی متفکران می‌پندارند جبرگرایانه یا منفعلانه نیست؛ ثانیا حذف ابزارهای تکنولوژیک را صواب نمی‌داند؛ ثالثا بر فهم ماهیت تکنولوژی، که امری غیرتکنولوژیک است، تاکید دارد. فرسته‌ی بعدی را بخوانید. @syounnos
✔️ از آن‌جا که فهم، عین عمل و طرح‌افکنی است، فهمِ تکنولوژی کنشی است متناسب با آن. فهمِ ماهیت تکنولوژی یعنی فهم گِشتل به‌مثابه نحوه‌ای انکشاف که حوالتِ تقدیر است در واقع خود عملی است که بر دیگرگونه شدن این انکشاف و تقدیر مؤثر می‌افتد. ➖ ما اگر فهم کنیم که گشتل ما را چه‌گونه راهیِ تعاملی خاص با عالَم و آدم می‌کند (تقدیر fate = chicksal = اعزام، راهی‌کردن، گسیل)، همین فهم عملی است در جهت فائق آمدن بر گشتلِ تکنولوژی و این یعنی برقراری نسبتی آزاد با آن. ➖ در خصوص ابزارهای تکنولوژیک نیز، فهم این‌که آن‌ها پیش از هر چیز، شیءاند و می‌توانند شیئیت کنند (یعنی چهارگان [زمین، آسمان، فانیان، قدسیان] را جمع آورند) به تصریحِ هایدگر سبب خواهد شد، به رغم این‌که آن‌ها را داخل در زندگی خود می‌کنیم و ظاهرا از این امر گریز و گزیری نیز نداریم، متفطن باشیم که آن‌ها به چیزی والاتر (چهارگان) قوام دوام دارند. این معنای حقیقی رَستن از بندِ چیزی و برقراری نسبت آزاد با آن است. ➖ حال آن‌که حذف ابزارهای تکنولوژیک از زندگی، درست به اندازۀ کاربست غافلانۀ آن‌ها در حقیقت تسلیم در برابر تکنولوژی و گشتلِ آن است. آن‌چه برماست فهمیدن است، آن‌گاه نجات، پنهان و آرام و به موقع خود فرامی‌رسد. ▫️ تحقیق در باب ذات‌گرایی تکنولوژی، مهدی معین زاده، در "فرانکنشتاین یا پرومته؟"، ص ۴۵ @syounnos