eitaa logo
تبیین منظومۀ فکری رهبری
35.4هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
1.9هزار ویدیو
408 فایل
کانال رسمی مجموعۀ مستقل و مردمی تبیین (ارائه دهنده و مجری اولین سیر مطالعاتی آشنایی با منظومۀ فکری رهبر انقلاب) پایگاه اطلاع‌رسانی: https://www.tabyinmanzome.ir پشتیبانی فنی: @support_tabyin روابط عمومی: ۰۹۱۰۲۵۸۸۸۱۸ @ertebat_tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
تبیین منظومۀ فکری رهبری
اخلاق‌‌های رفتاری افراد جامعه؛ مثل انضباط اجتماعی، وجدان کاری، نظم و برنامه‌ریزی، ادب اجتماعی، توجه
تقوا چیست؟ تقوا عبارت است از آن حالت مراقبت دائمی که موجب میشود انسان به کج‌راهه نرود و خارهای دامنگیر، دامن او را نگیرد. تقوا در واقع یک جوشنی است، یک زرهی است بر تن انسان باتقوا که او را از آسیب تیرهای زهرآگین و ضربه‌های مهلک معنوی محفوظ و مصون میدارد؛ البتّه فقط هم مسائل معنوی نیست. ...در امور دنیوی هم تقوا تأثیرات بسیار مهمّی دارد، این تقوای شخصی است. عین همین مسئله در مورد یک جامعه و یک کشور قابل طرح است. تقوای یک کشور چیست؟ تقوای یک جامعه چیست؟ یک جامعه، بخصوص اگر مثل جامعه‌ی نظام جمهوری اسلامی آرمان‌های والا و بلندی داشته باشد، مورد تهاجم است؛ مورد هجوم تیرهای زهرآگین است؛ این هم تقوا لازم دارد. اگر به توفیق الهی بتوانیم در عمل فردی، در عمل جمعی، در کار سیاسی، در کار اجتماعی، رعایت تقوای الهی را بکنیم، همه‌ی خیرات و همه‌ی الطاف الهی شامل حال ما خواهد شد. @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
نیروهای انسانی را رها نکنید، نیروی انسانی دائم به تدارک و پشتیبانی معنوی احتیاج دارد. درس و کلاس و غ
انتقاد‌پذیری را در خودتان نهادینه کنید. باید جوری باشید که انتقادپذیری را در نفس خودتان پذیرا باشید. البته این کار، سخت هم هست، امّا باید با سعه‌ی صدر برخورد کرد. برای شنیدن نقد، سینه‌ی گشاده و روی باز و گوش شنوا داشته باشید، هیچ ضرر نمی‌کنید از اینکه از شما انتقاد کنند. ۱۳۸۶/۶/۸ @ketabetashkilat @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
در صدر اسلام، زن در میدان جنگ، علاوه بر بستن زخم مجروحان که این کار بیشتر بر عهده زنان بود حتّی گاه
وقتی پای مسئولیت‌های اجتماعی رسید، پای مبارزه رسید، پای سیاست رسید هر دو باید حاضر بشوند. پای مجاهدت در راه خدا رسید هر دو باید بیایند.[ زن و مرد]. بعضی زن‌ها قویترند از مردان، بعضی مردها قویترند از زنان. وقتی‌که مبارزه، ما می‌کردیم زنها نبودند؟ در نماز جمعه الآن زن‌ها بیشترن یا مردها. خیلی از نماز جمعه‌ها زن‌ها بیشتر هم هستند. در خیلی از تظاهرات، زن‌ها بیشترند. آنجا که پای فعالیت اجتماعی و فعالیت سیاسی و حضور درصحنه‌ی اجتماع و مبارزه‌ی با ابرقدرتها و ایادیشان هست، آنجا زن و مرد ندارد. زن هم باید باشد، مرد هم باید باشد. البته مرد جسمش قوی‌تر است. یك کارهایی از او برمی‌آید که از زن برنمی‌آید و یك کارهایی هم از زن برمی‌آید که از مرد برنمی‌آید. اما از این محیط اجتماعی و فعالیت سیاسی واینها که گذشتیم، به سراغ خانه که رفتیم، آنجا سوگلی خانه زن است. پادوی خانه مرد است. جوانانی که مشغول کاری در راه خدا هستند، با گرفتن همسر، با ازدواج، نباید کارشان را متوقف کنند. @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️انسان موجودی است؛ مکلّف، مختار و مواجه‌ با هدایت‌ الهی-«ألَم نَجعَل لَهُ عَینَین و لِساناً وَ شَفَتَین وَ هَدَیناهُ النَّجدَین»- میتواند هدایت را انتخاب کند، میتواند ضلالت را انتخاب کند. انسان موجودی است متعهّد، برای خود، برای جامعه، برای اهل. آن‌وقت با این نگاه، مردم‌ سالاری علاوه‌ بر‌اینکه برای مردم یک حق است، یک تکلیف هم میشود؛ یعنی همه‌ٔ مردم در امر حکومت جامعه مسئولند. نمی‌شود گفت که آقا به من مربوط نیست؛ نه، صلاح و فساد کشور، حکومت، اینها به یکایک انسان‌ها مرتبط است؛ یعنی انسان در مقابل آن متعهّد است. ۱۳۸۹/۹/۱۰ @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
جمهوری اسلامی در حال یك مبارزه‌ی همه‌جانبه است، کسی تردید ندارد؛ همه این را قبول داریم که جمهوری اسل
دشمنی دشمنانِ حق و دشمنان خدا تمام شدنی نیست؛ دشمنی‌ها وجود دارد. اِعمال دشمنی از سوی دشمنان خدا بستگی به این دارد که ملاحظه کنند که چقدر توانایی اِعمال دشمنی و خصومت را دارند؛ اگر در طرف مقابل ضعف مشاهده کنند، ببینند می‌توانند این دشمنی را اِعمال کنند، این دشمنی را اعمال می‌کنند بدون هیچگونه ملاحظه‌اي. آن کسانی که از ذکر عنوان دشمن ناراحت می‌شوند که "چرا اینقدر می‌گویید دشمن دشمن!" آنها غافلِ از این مسئله هستند؛ غافلند از اینکه اگر چنانچه دشمن مجال پیدا بکند، در وارد آوردن ضربه هیچ تأمّلی نخواهد کرد. نباید این مجال را به دشمن داد؛ نباید در مقابل دشمن عملی، سخنی، حالتی در ما مشاهده بشود که او را تشویق کند به ضربه زدن و دشمنی کردن و اِعمال خصومت. این یك اصل است؛ یك اصل همیشگی است؛ این یك اصل عُقلایی است. @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
عدالت اجتماعی، بدین معنی است که فاصله‌ی ژرف میان طبقات و برخورداریهای نابحق و محرومیت‌ها از میان برو
عدالت اجتماعى، یعنى نظر و نگاهِ دستگاه قدرت و حکومت، نسبت به آحاد مردم یکسان باشد. در مقابل قانون، امتیازات و برخوردها یکسان باشد. ...آن کسانى که در جایى مسئولیتى دارند ـ مسئول یک اداره یا یک میز، فرقى نمیکند. مسئولیت یک ناحیه‌ى کوچک، یا مسئولیت‌هاى بزرگ، همه مثل هم است ـ ...آن جایى که پاى امتیازات به میان می‌آید و حرکت و نگاه و اشاره، از سوى این مسئول، منشأ اثر می‌شود، اینجا باید یکسان باشد. همه باید احساس کنند که به طور یکسان از خیرات نظام اسلامی بهره‌مند می‌شوند. @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تبیین منظومۀ فکری رهبری
در این میدان عظیم مبارزه‌ی جهادی و مبارزه اسلامی، کار، یک مبارزه است. شما که کارگر هستید، در هر کارخ
تبدیل تلاش و کار به گفتمان در فضای عمومی، به نظر من یکی از کارهای اساسی در زمینه‌ی اقتصاد است، کار باارزش در مجموعه‌ی کار روزانه که باید زیاد باشد و کاهشش یک عیب بزرگ است؛ سعی کنیم تنبلی را، بیکارگی را، بی‌اعتنائی به کار را در چشم مردم به شکل درستی موهون کنیم؛ یعنی بیکارگی باید موهون بشود؛ کار باید ارزش بشود. ... باید بالأخره تشویق به کار، تشویق به ارزش‌آفرینی و ثروت آفرینی را در کشور تبلیغ بکنیم؛ هم دولتی‌ها بگویند، هم کسانی که در مجلّات، در روزنامه‌ها و مانند اینها منبرهای گفتنی و نوشتنی دارند، استفاده کنند از این موقعیّت و بیان کنند این مطالب را. @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
♦️سلسله جلسات جمع‌بندی و پاسخ به سوالات کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن برای فراگیران معارف۳ 🔹جلسه‌ی دوم _ نیمه‌ی دومِ بخش ایمان 🔸مدرس: حجه‌الاسلام و المسلمین فخریان 🔹زمان: سه‌شنبه ۱۵ مهرماه، ساعت ۱۶ 🔸این جلسات بصورت مجازی برگزار می‌گردد و لینک ورود به جلسه، در گروه‌های مطالعاتی ارسال می‌شود. ۳ @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
به نظر من از همه مهمتر، آن ...است که ما راجع به آزادی از منظر حق، به اصطلاح قرآنی عمل کنیم. ...خدای
وظایف حکومت اسلامی در رابطه‌ی با جامعه ... دو نوع است، یک نوع وظایف مربوط به امور معنوی و یک نوع وظایف مربوط به رفاه مادی. در وظایف معنوی یکی از وظایف که عبارت است از تعلیم و تربیت و تزکیه‌ی جامعه ...وظیفه‌ی دیگر دولت در رابطه‌ی با وظایف معنوی در جامعه همین وظیفه‌ی تأمین آزادی است برای افراد جامعه و زمینه‌های رهایی انسان از عیوب مخرب، مُفسد و متوقف کننده و همه‌ی موانع حرکت و رشد و جهش انسانها مبارزه‌ی با اینها- که همان مبارزه برای آزادی افراد جامعه است - این هم یکی از تلاشهای لازم و واجب برای دولت اسلامی است. @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 🏴 سه عنصر در حرکت حضرت ابی‌عبدالله "علیه‌السلام" وجود دارد: عنصر منطق و عقل، عنصر حماسه و عزت، و عنصر عاطفه... هر یک از آن سه عنصر باید در تبلیغ ما نقش داشته باشد؛ هم صِرف پرداختن به عاطفه و فراموش کردن جنبه‌ی منطق و عقل که در ماجرای حسین‌بن‌علی "علیه‌السلام" نهفته است، کوچک کردن حادثه است، هم فراموش کردن جنبه‌ی حماسه و عزت، ناقص کردن این حادثه‌ی عظیم و شکستن یک جواهر گرانبهاست؛ این مسأله را باید همه مراقب باشیم. ۱۳۸۴/۱۱/۵ @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
ذخیره‌ی تاریخ گذشته و حوادث گذشته را از عزیزترین ذخایر بدانید. آن را مبادا مورد غفلت قرار دهید که ا
من واقعاً به شما برادران و خواهران عزیز توصیه می‌کنم که با تاریخ آشنا شوید. تاریخ درس است؛ از تاریخ بسیار درس‌ها می‌شود آموخت و بسیار تجربه‌ها می‌شود به دست آورد. عدّه‌ای سعی می‌کنند حوادث روزگار ما را یک حوادث استثنایی -که به هیچ وجه از تاریخ قابل استفاده نیست - وانمود کنند. این غلط است. رنگ‌های زندگی عوض می‌شود، روش‌های زندگی عوض می‌شود؛ اما پایه‌های اصلی زندگی بشر و جبهه‌ بندی‌های اصلی بشر، تغییری پیدا نمی‌کند. @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تبیین منظومۀ فکری رهبری
در تحولاتی که در طول دو سه قرن اخیر، که قرن انقلاب‌های بزرگ است، اتفاق افتاده، هرچه من نگاه کردم مور
انقلاب کبیر فرانسه به یک معنا یک انقلاب ناکام بود. حداکثر یازده سال یا دوازده سال بعد از انقلاب‌، امپراتوری پرقدرت ناپلئون به وجود می‌آید؛ یعنی یک پادشاهی مطلق، که پادشاهان قبل از لوئی شانزدهم کشته شده‌ی در انقلاب هم اینجور که ناپلئون پادشاهی کرده بود، پادشاهی نکرده بودند! ناپلئون می‌خواست تاجگذاری کند، پاپ را آوردند تا تاج سلطنت را روی سر ناپلئون بگذارد؛ اما ناپلئون اجازه نداد پاپ بگذارد؛ از دست پاپ گرفت، خودش روی سرش گذاشت!... در همین ده دوازده سالی که مابین انقلاب تا ظهور ناپلئون و قدرت گرفتن ناپلئون است، سه گروه بر سر کار آمدند؛ که هر گروه، گروه قبلی‌شان را کشتند، نابود کردند و خودشان سر کار آمدند؛ باز گروه بعدی آمد، این گروه را نابود کرد و کشت. مردم هم که در نهایت بلبشو و بدبختی زندگی می‌کردند. این انقلاب‌ کبیر فرانسه بود. @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
#اطلاعیه #مهم ♦️سلسله جلسات جمع‌بندی و پاسخ به سوالات کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن برای فراگ
♦️جلسه‌ی دوم جمع‌بندی و پاسخ به سوالات کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن متعلق به فراگیران دوره معارف۳ در حال انجام است. @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تبیین منظومۀ فکری رهبری
مسئله پیشرفت، موضوع بسیار مهمی است... آن مفهومی که می‌تواند اهداف نظام اسلامی را تا حدود زیادی در خو
تمدن نوین دو بخش دارد: یک بخش، بخش ابزاری است... آن بخش ابزاری چیست؟ بخش ابزاری عبارت است از همین ارزش‌هایی که ما امروز به عنوان پیشرفت کشور مطرح می‌کنیم: علم، اختراع، صنعت، سیاست، اقتصاد، اقتدار سیاسی و نظامی، اعتبار بین‌المللی، تبلیغ و ابزارهای تبلیغ؛ این‌ها همه بخش ابزاری تمدن است؛ وسیله است. البته ما در این بخش در کشور پیشرفت خوبی داشتیم. هم در زمینه سیاست، هم در زمینه مسائل علمی، هم در مسیر زمینه مسائل اجتماعی، هم در زمینه اختراعات... در بخش ابزاری، علیرغم فشارها و تهدیدها و تحریم‌ها پیشرفت کشور خوب بوده است. @t_manzome_f_r مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴چشمه جوشان عاطفه 🔻 ▪️هم در خود حادثه [کربلا] و هم در ادامه و استمرار حادثه، عاطفه یک نقش تعیین‌کننده‌ای ایجاد کرده است، که باعث شد مرزی بین جریان عاشورایی و جریان شیعی با جریان‌های دیگر پیدا شود. حادثه‌ی عاشورا، خشک و صرفاً استدلالی نیست، بلکه در آن عاطفه با عشق و محبت و ترحم و گریه همراه است. قدرت عاطفه، قدرت عظیمی است؛ لذا ما را امر می‌کنند به گریستن، گریاندن و حادثه را تشریح کردن. زینب کبری "سلام الله علیها" در کوفه و شام منطقی حرف میزند، اما مرثیه میخواند؛ امام سجاد بر روی منبر شام، با آن عزت و صلابت بر فرق حکومت اموی میکوبد، اما مرثیه میخواند. این مرثیه‌خوانی تا امروز ادامه دارد و باید تا ابد ادامه داشته باشد، تا عواطف متوجه بشود. در فضای عاطفی و در فضای عشق و محبت است که می‌توان خیلی از حقایق را فهمید، که در خارج از این فضاها نمی‌توان فهمید. ۵/۱۱/۸۴ @t_manzome_f_r مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
توحید، علاوه بر اینکه یک بینش و یک برداشتِ از واقعیت است؛ یک شناخت عمل‌زا و زندگی‌ساز نیز هست. #کتا
اطاعتِ غیر خدا، عبودیت غیر خدا، منافی‌ست با آن هدفی که خدا انسان را برای آن هدف آفریده است؛ منافی ست با تکامل و تعالی انسان، منافی ست با آزادی و وارستگی انسان. @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
بعد از واقعه‌ی عاشورا و کربلا، فقط سه نفر ماندند و بقیه رفتند. بقیه که رفتند، یعنی اعتقاد خود را از
جان شما فقط یک قیمت و یک بها و یک نرخ دارد و بس؛ مواظب باشید جانتان را، عمرتان را به کمتر از آن نرخ ندهید و آن، بهشت است. این عمری که شما دارید مصرف می‌کنید، این گوهر گران بهایی که روز و شب دارید آن را فرسوده تر و فرسوده تر می‌کنید، فقط یک چیز هست که ممکن است به جای آن بیَرزد -این چیزی که در مقابل آن می‌دهید و آن را می‌گیرید که سرتان کلاه نرفته باشد- و آن، بهشت است. اگر یک جایی دیدی که با دادن این جان و این عمر، می‌شود بهشت را گرفت، بدهی؛ و الا به جای دیگر ندهی؛ حیف است، این قیمت تو است. "علیه‌السلام" @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری