eitaa logo
تبیین منظومۀ فکری رهبری
34.6هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
2.1هزار ویدیو
415 فایل
کانال رسمی مجموعۀ مستقل و مردمی تبیین (ارائه دهنده و مجری اولین سیر مطالعاتی آشنایی با منظومۀ فکری رهبر انقلاب) پایگاه اطلاع‌رسانی: https://www.tabyinmanzome.ir پشتیبانی فنی: @support_tabyin روابط عمومی: ۰۹۱۰۲۵۸۸۸۱۸ @ertebat_tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
16.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دوران کودکی پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به روایت رهبر انقلاب ‌••※[🔹∷∷※∷∷🔹]※•• @video_khamenei @t_manzome_f_r
تبیین منظومۀ فکری رهبری
#الگوی_بی‌نظیر قسمت ۱ امروز، روز ولادت نبىّ‌اکرم اسلام، منجی بزرگ بشریت، معلم انسان و برافرازنده‌ی
قسمت۲ صحنه‌ی دوم از زندگی پیامبر، رفتار آن حضرت با مردم بود. هرگز خلق و خوی مردمی و محبت و رفق به مردم و سعی در در میان مردم را فراموش نکرد؛ مانند خود مردم و متن مردم زندگی کرد؛ با آنها نشست‌وبرخاست کرد؛ با غلامان و طبقات پایین جامعه، دوستی و رفاقت کرد؛ با آنها غذا می‌خورد؛ با آنها می‌نشست؛ با آنها محبت و مدارا می‌کرد؛ قدرت، او را عوض نکرد؛ ثروت ملی، او را تغییر نداد؛ رفتار او در دوران سختی و در دورانی که سختی برطرف شده بود، فرقی نکرد؛ در همه حال با مردم و از مردم بود؛ رفقِ به مردم میکرد و برای مردم میخواست.   در جنگ خندق، وقتی که مسلمین در مدینه از همه طرف تقریباً محاصره بودند و غذا به مدینه نمی‌آمد و آذوقه‌ی مردم تمام شده بود، به طوری که گاهی دو روز، سه روز کسی غذا گیرش نمی‌آمد که بخورد، در همان حال پیامبر اکرم خودش در خندق کندن در برابر دشمن، با مردم مشارکت میکرد و مانند مردم گرسنگی می‌کشید.   در روایت دارد، فاطمه‌ی زهرا(سلام‌الله‌علیها) که برای حسن و حسین - که کودکان خردسالی بودند - مقداری آرد دست و پا کرده بود و نان مختصری پخته بود، دلش نیامد که پدر خود را گرسنه بگذارد. تکه‌یی از آن نانی که برای بچه‌ها پخته بود، برای پدرش برد. پیامبر فرمود: دخترم! از کجا آورده‌ای؟ گفت: مال بچه‌هاست. پیامبر لقمه‌ای در دهانشان گذاشتند و خوردند. طبق روایت - که گمان می‌کنم سند روایت هم سند معتبری است - پیامبر فرمود: من سه روز است که هیچ چیز نخورده‌ام! بنابراین، او مثل خود مردم و در کنار مردم بود و با آنها رفق و مدارا می‌کرد؛ چه در این حالت، و چه در دورانی که سختیها برطرف شده بود، مکه فتح شده بود، دشمنان منکوب شده بودند و همه سر جای خود نشسته بودند.   بعد از فتح طائف، غنایم زیادی به دست پیامبر رسید و او آنها را بین مسلمین تقسیم میکرد. عده‌ای از مسلمانان ایمان‌های راسخ داشتند، که آنها کنار بودند؛ عده‌ای هم از این تازه‌مسلمانان و قبایل اطراف مکه و طائف بودند، که بر سر پیامبر ریختند و غنیمت خواستند؛ پیامبر را اذیت کردند، محاصره کردند؛ پیامبر می‌داد، می‌گرفتند؛ اما باز می‌خواستند! کار به جایی رسید که عبای روی دوش پیامبر هم به دست این عرب‌های تازه مسلمانِ ناهموار و خشن افتاد! این‌جا هم که در اوج عزت و قدرت بود، پیامبر باز با مردم با همان رفق، با همان مدارا و با همان خوشرویی رفتار کرد؛ با خوش‌اخلاقی و خوش‌خلقی صدایش را بلند کرد و گفت: «ایهاالنّاس ردّوا علىّ بردی»؛ ای مردم! عبایم را به من برگردانید! این، وضع معاشرت پیامبر با مردم بود.   پیامبر با غلامان نشست‌وبرخاست می‌کرد و با آنها غذا می‌خورد. او بر روی زمین نشسته بود و با عده‌ای از مردمان فقیر غذا می‌خورد. زن بیابان‌نشینی عبور کرد و با تعجب پرسید: یا رسول‌الله! تو مثل بندگان غذا می‌خوری؟! پیامبر تبسمی کردند و فرمودند: «ویحک اَیّ عبد اَعبد مِنّی»؛ از من بنده‌تر کیست؟   او لباس ساده می‌پوشید. هر غذایی که در مقابل او بود و فراهم می‌شد، می‌خورد؛ غذای خاصی نمی‌خواست؛ غذایی را به عنوان نامطلوب رد نمی‌کرد. در همه‌ی تاریخ بشریت، این خلقیات بی‌نظیر است. در عین معاشرت، او در کمال نظافت و طهارت ظاهری و معنوی بود، که عبدالله‌بن‌عمر گفت: «ما رأیت احدا اجود و لا انجد و لا اشجع و لا اوضأ من رسول‌الله»؛ از او بخشنده‌تر و یاری‌کننده‌تر و شجاع‌تر و درخشان‌تر کسی را ندیدم. این، رفتار پیامبر با مردم بود؛ معاشرت انسانی، معاشرت حَسَن، معاشرت مانند خود مردم، بدون تکبر، بدون جبروت. با این‌که پیامبر هیبت الهی و طبیعی داشت و در حضور او مردم دست و پای خودشان را گم می‌کردند، اما او با مردم ملاطفت و خوش‌اخلاقی میکرد. وقتی در جمعی نشسته بود، شناخته نمی‌شد که او پیامبر و فرمانده و بزرگ این جمعیت است. مدیریت اجتماعی و نظامی او در حد اعلی بود و به همه کار سر می‌کشید. البته جامعه، جامعه‌ی کوچکی بود؛ مدینه بود و اطراف مدینه، و بعد هم مکه و یکی، دو شهر دیگر؛ اما به کار مردم اهتمام داشت و منظم و مرتب بود. در آن جامعه‌ی بدوی، مدیریت و دفتر و حساب و محاسبه و تشویق و تنبیه را در میان مردم باب کرد. این هم زندگی معاشرتی پیامبر بود، که باید برای همه‌ی ما - هم برای مسؤولان کشور، هم برای آحاد مردم - اسوه و الگو باشد.  @t_manzome_f_r 📌مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
🔻رهبر انقلاب اسلامی: عظمت حادثه‌ی ولادت پیغمبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به قدر علوّ مرتبه‌ی پیغمبر است. همان رتبه‌ی عظیمی که در عالم وجود از اول خلقت تا آخر با این عظمت خدای متعال موجودی نیافریده است و عظمت امانتی که خداوند بر دوش او گذاشته است. خداوند متعال کتاب مکنون را بر قلب مقدس پیغمبر نازل کرد. بر زبان مطهر و پاک آن بزرگوار جاری کرد. 🔸برنامه‌ی سعادت بشر را به طور کامل به او سپرد، بر دوش او گذاشت 🔹و او را مأمور کرد که این برنامه را هم کند، هم کند، هم از پیروان خود کند. 🔸ولادت پیامبر در واقع شروع یک دوره‌ی جدید در زندگی بشر است. بشارتی است برای اینکه یک دوره‌ی تازه‌ای از اراده‌ی الهی و تفضّلات الهی بر بشریت آغاز شد. ۱۴۰۰/۰۸/۰۲ @t_manzome_f_r 📌مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
🔻رهبر انقلاب اسلامی: عظمت حادثه‌ی ولادت پیغمبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به قدر علوّ مرتبه‌ی پیغمبر است.
و پ.ن۱: خداوند برنامه‌ی سعادت بشر را به طور کامل به پیامبر سپرد. قطعا این برنامه ناظر به همه‌ی بشریت و زندگی جمعی مردم عالم و ناظر به همه‌ی شئونات دنیوی - اعم از فرهنگ، اقتصاد، سیاست، حکومت، قضاوت و... - و اخروی بشر است. برنامه‌ی سعادت انسان‌ها که از طرف خداوند به پیامبر سپرده شده، قطعا یک برنامه جامع و میدانی است. در این برنامه هم سعادت دنیای مردم دیده شده و هم سعادت اخروی مردم. کسانی که مدعی هستند اسلام کاری به فرهنگ و سیاست و اقتصاد و حکومت و... ندارد، باید به این سؤال پاسخ دهند که مدیریت زندگی دنیای مردم اگر بر عهده‌ی پیامبران الهی نیست، پس بر عهده‌ی کیست؟ آیا خداوند مدیریت دنیا و معیشت مردم را به غیر خود سپرده است؟ آیا سکولاریسم نفی توحید اجتماعی و جدا کردن دنیا از آخرت نیست؟ @‌t_manzome_f_r 📌واحد تبیین و تحلیل مجموعه‌ی تبیین
تبیین منظومۀ فکری رهبری
🔻رهبر انقلاب اسلامی: عظمت حادثه‌ی ولادت پیغمبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به قدر علوّ مرتبه‌ی پیغمبر است.
و پ.ن۲: پیامبر هم مأمور به و هم و هم برنامه‌ای است که خداوند برای سعادت بشر به او سپرده است. پیروان پیامبر نیز سه وظیفه دارند: (تبیین) ابلاغ که باید به شکل بلاغ مبین باشد بدون امکان پذیر نیست. عمل و ابلاغ بدون منجرّ به پیاده‌سازی برنامه‌ی سعادت بشر نخواهد شد. پس مطالبه‌گریِ درست، جزو وظایفِ دینی پیروان پیغمبر است. @t_manzome_f_r 📌واحد تبیین و تحلیل مجموعه‌ی تبیین
و 🔻رهبر انقلاب اسلامی: و اتحاد مسلمان‌ها یک امر تاکتیکی نیست که بعضی خیال کنند حالا به خاطر شرائط خاصی ما بایستی باهمدیگر متحد باشیم، نه یک امر اصولی است. هم‌افزایی مسلمان‌ها لازم است؛ اگر مسلمان‌ها متحد باشند هم‌افزایی میکنند، همه‌شان قوی می‌شوند. اتحاد مسلمانان یک فریضه‌ی قطعی قرآنی است. ۱۴۰۰/۰۸/۰۲ 🔹پ.ن: وحدت راهبرد امت‌سازی و بعد تمدن‌سازی است، بنابراین چنین راهبردی صرفا یک تاکتیک موقت و ناشی از یک شرایط خاص زمانی نیست، بلکه جزو استراتژی اسلامی است. دلیلش واضح است: هدف اسلام تمدن‌سازی به منظور تربیت انسان‌های طراز و ایجاد حیات طیبه است، خب وقتی جزو مهم‌ترین راهبردهای نیل به این هدف است، نمی‌تواند صرفا یک تاکتیک موقت باشد. @t_manzome_f_r 📌واحد تبیین و تحلیل مجموعه‌ی تبیین
و 🔻رهبر انقلاب اسلامی: علت اینکه ما در جمهوری اسلامی بر وحدت مسلمین زیاد تأکید می‌کنیم، این است که امروز مرتّباً تلاش می‌شود که بین فِرق مسلمین، بین شیعه و سنی اختلاف ایجاد بشود، شما ملاحظه کنید در ادبیات سیاسی آمریکا مسئله‌ی سنی بودن و شیعه بودن چند سال است که وارد شده؛ با اینکه آنها با اصل اسلام مخالفند، دشمنند. اما مسئله‌ی شیعه و سنی را رها نمی‌کنند. ملاحظه هم می‌کنید دست‌آموزهای آمریکا در هر جای دنیای اسلام بتوانند فتنه ایجاد می‌کنند. نزدیکترین نمونه‌اش همین حوادث تأسف‌بار و گریه‌آور افغانستان در این دو جمعه‌ی گذشته است که مسجد مردم و مسلمان را، در حال نماز را، منفجر کردند. چه کسی منفجر میکند؟ داعش. داعش کیست؟ داعش همان مجموعه‌ای است که آمریکایی‌ها - همین گروه دموکرات آمریکا - صریحاً گفتند که این را ما به وجود آوردیم، البته حالا نمی‌گویند و انکار می‌کنند. ۱۴۰۰/۰۸/۰۲ 🔸پ.ن: وقتی تأثیرِ در پیشرفت مسلمین و کوتاه کردن دست اجانب و مستکبرین از سرمایه‌های مسلمان، فوق‌العاده زیاد است، طبیعتاً دشمن بیکار نمی‌نشیند و برای برهم زدن این وحدت برنامه می‌ریزد و پول خرج می‌کند و اقدام می‌کند. طبیعتاً وحدت، دشمن خواهد داشت. همچنان که هر راهبرد اسلامی دیگر که مانع از جولان استکبار شود دشمن خواهد داشت. در رأس دشمنان هم آمریکای جنایتکار است. عده‌ای که از بردن اسم دشمن و هوشیاری نسبت به دشمن خسته شده‌اند، در اسلام‌شناسی‌شان تجدید نظر کنند. @t_manzome_f_r 📌واحد تبیین و تحلیل مجموعه‌ی تبیین
تبیین منظومۀ فکری رهبری
#تبیین و #تحلیل پ.ن۱: خداوند برنامه‌ی سعادت بشر را به طور کامل به پیامبر سپرد. قطعا این برنامه ناظ
🔻رهبر انقلاب اسلامی: اسلام دین جامعی است. باید حق این جامعیت را ادا کرد. قدرت‌های سیاسی مادی اصرار دارند بر اینکه اسلام را منحصر کنند در عمل فردی و عقیده‌ی قلبی؛ این تلاش از قدیم بوده است. در دوره‌ی تشکیل جمهوری اسلامی این تلاش مضاعف شده است. این قدرت‌ها با گرایش باطناً سیاسی و ظاهراً فکری، سعی میکنند فردی بودن اسلام را تئوریزه کنند. به متفکرین و نویسندگان و فعالان فکری مأموریت داده میشود درباره‌ی این مساله بنویسند و اثبات کنند که اسلام به مسائل اجتماعی، مسائل زندگی، مسائل اساسی بشریت کاری ندارد و اسلام یک عقیده‌ی قلبی است. ادای حق جامعیت اسلام در درجه‌ی اول این است که تلاش کنیم نظر اسلام را درباره‌ی خودش که به کدام عرصه از عرصه‌های زندگی اهتمام می‌ورزد، در آنها نظر دارد و اقدام دارد، تبیین و ترویج و بیان کنیم؛ اول قدم این است، بعد هم سعی کنیم آن را تحقق ببخشیم. آنچه که اسلام مطرح می‌کند این است که عرصه‌ی فعالیت این دین تمام گستره‌ی زندگی بشر است؛ از اعماق قلب او تا مسائل اجتماعی، تا مسائل سیاسی، تا مسائل بین‌المللی، تا مسائلی که به مجموعه‌ی بشریت ارتباط دارد. ۱۴۰۰/۰۸/۰۲ @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
و مسئله‌ی فلسطین شاخص است 🔻رهبر انقلاب اسلامی: شاخص عمده‌ برای اتحاد مسلمین مسئله‌ی فلسطین است. مسئله‌ی فلسطین شاخص است. اگر چنانچه اتحاد مسلمین تحقق پیدا بکند، قضیه‌ی فلسطین قطعاً به بهترین وجه حل خواهد شد. هرچه ما در قضیه‌ی فلسطین جدیت بیشتری به خرج بدهیم برای احیاء حقوق ملت فلسطین، به اتحاد مسلمین نزدیک‌تر می‌شویم. در مسئله‌ی عادی‌سازی‌های اخیر متأسفانه بعضی از دولت‌ها خطا کردند، خطای بزرگی کردند و گناه کردند و عادی‌سازی کردند با رژیم غاصب و ظالم صهیونیستی. این حرکت ضد وحدت و اتحاد اسلامی است، باید از این راه برگردند. این خطای بزرگ را بایستی جبران بکنند. پ.ن: مساله فلسطین برای چه اموری شاخص است؟ برای این امور: ۱. برای وحدت ۲. برای استکبارستیزی ۳. برای دشمن‌شناسی ۴. برای اسلام ناب و... عده‌ای در داخل - اعم از عمامه به سر و غیره - مخالف دشمنی با اسرائیل هستند، یادمان باشد مسأله‌ی فلسطین است. @t_manzome_f_r 📌واحد تبیین و تحلیل مجموعه‌ی تبیین
دیدار میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى‌ و جمعی از مسئولان نظام با رهبر انقلاب.mp3
6.82M
🎙 صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی و جمعی از مسئولان نظام ۱۴۰۰/۰۸/۰۲ دیگر کیفیت‌ها: khl.ink/f/48890 @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
و 🔻رهبر انقلاب اسلامی: پیروی از پیغمبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله)، یعنی در پی او روان شدن و حرکت کردن. قرآن هم این را از ما خواسته «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ»، اسوه یعنی الگو، ما بایستی دنبال این الگو حرکت کنیم، خصوصیاتی که او در عمل داشت، آن خصوصیات را در عمل‌مان ایجاد کنیم، خصوصیاتی که در اخلاق داشت از او تبعیت کنیم. البته ماها خیلی کوچکتر از آن هستیم که بخواهیم با این وسعت حرکت بکنیم، لکن باید تلاش بکنیم در این زمینه. ما مردم ایران و جمهوری اسلامی می‌توانیم سه ستاره از این کهکشان نور را انتخاب کنیم و به آن تکیه کنیم و اهمیت بدهیم و دنبال بکنیم. این سه نقطه عبارت است از «صبر، عدل و اخلاق» پیامبر. 🔻پ.ن: وظیفه پیروان پیامبر، پیروی از ایشان در قول و فعل است. در رأسِ آموزه‌های پیامبر، باید اهل صبر و عدالت و اخلاق باشیم. 🔸اهل صبر، یعنی اهل استقامت باشیم، هم خودمان در میدان استقامت کنیم و هم به صبر کنیم. 🔹اهل عدالت باشیم.، هم در زندگی فردی و هم در زندگی جمعی. هم عادل باشیم هم عدالت‌خواه هم عدالت‌گستر 🔸اهل اخلاق حسنه باشیم، هم در امورات فردی و هم اجتماعی @t_manzome_f_r 📌واحد تبیین و تحلیل مجموعه‌ی تبیین