eitaa logo
تبیین منظومۀ فکری رهبری
35.4هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
1.9هزار ویدیو
409 فایل
کانال رسمی مجموعۀ مستقل و مردمی تبیین (ارائه دهنده و مجری اولین سیر مطالعاتی آشنایی با منظومۀ فکری رهبر انقلاب) پایگاه اطلاع‌رسانی: https://www.tabyinmanzome.ir پشتیبانی فنی: @support_tabyin روابط عمومی: ۰۹۱۰۲۵۸۸۸۱۸ @ertebat_tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
عکسنوشت ۱ ▫️مسألۀ تبیین رسانه‌ای @t_manzome_f_r مجموعۀ تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
#اطلاعیه‌‌_مهم #جلسات‌‌_جمع‌بندی ♦️سلسله جلسات جمع‌بندی و پاسخ به سؤالاتِ کتاب" تمدن اسلامی" ویژ
بسم الله الرحمن الرحیم ✴️ اولین جلسۀ جمع‌بندی کتاب «تمدن اسلامی» (ویژه فراگیران چهارمین دورۀ آموزشی منظومۀ فکری رهبری) 👤مدرس: حجةالاسلام فخریان 📆تاریخ: ۱۴۰۱/۰۳/۰۷ 🌱 تعریف جامعۀ اسلامی: جامعه‌ای که برخوردار از دنیا و آخرت است. 🏷تعریف تمدن اسلامی: جامعه‌ی بین المللِ برخوردار از معنویت و اخلاق از یکسو و برخوردار از پیشرفت‌های مادی - که در خدمت دین، اخلاق و معنویت است - از سوی دیگر. حدود جغرافیایی جامعه اسلامی با تمدن اسلامی متفاوت است والا حقیقت، هویت، شاکله، شخصیت و ماهیت آن‌دو یکی است. ⁉️سوال: چرا رهبر انقلاب به تمدن اسلامی، نسبتِ ایرانی بودن می‌دهد؟ چون خاستگاه اصلی شکل‌گیری آن تمدن اسلامی آینده، ایران است. ⁉️علت نسبت نوین به تمدن اسلامی؟ نوین یعنی متناسب با نیازها، مناسبات و اقتضائات امروز جهان. تمدنِ پیش‌رو نوین است چون متناسب با شرایط امروز جهان است. تمدن اسلامی فراتر از امت اسلامی‌‌ست، اما گذرگاه شکل‌گیری تمدن اسلامی، قطعاً گذر از دالان امّت‌سازی است. 🤝 برای امّت‌سازی، قطعاً نیاز به استراتژی وحدت هست. 🔆 سؤال: اصلاً چرا باید به مقوله تمدّن پرداخت؟ پاسخ: پذیرش تعهد به توحید انسان را ملزم به پرداختن به مقولۀ تمدّن می‌کند. 💎 چرا هر انسانِ مسلمان باید خودش را موظف به تمدن‌سازی بداند؟ چون پذیرش نبوت این تعهد را در ما ایجاد می‌کند. 🔰 فرآیند تمدن‌سازی چیست؟ انقلاب اسلامی نظام اسلامی دولت اسلامی جامعه اسلامی در ساحت تمدّن‌سازی، ملّت ایران رهبری امت اسلامی را بر عهده دارد و امت اسلامی هر کدام از کشورهایش به منزله دولتمردانی هستند که باید در ساحت تمدّن‌سازی نقش ایفا کنند. تمدّن‌سازی نوین اسلامی، از سال ۵۷ شروع شده است. ⚡️اجزای تمدن تمدن دو بخش دارد: ۱. سخت افزاری یکی از مهم‌ترین ابزارها، رسانه و تبلیغ است. ۲. نرم‌افزاری @t_manzome_f_r مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
▫️در مورد انقلاب ما، حضور امام، آن انسان بصیر بینای بی‌ملاحظه در رعایت احکام الهی، با ملاك قرار دادن حکم خدا و حلال و حرام شرعی، مانع شد كه در طول آن ده سال، اندك گرایشی به دشمن نشان داده شود. بعد از رحلت امام هم به فضل پروردگار سعی شده است همین‌طور باشد. (رحمة‌الله‌علیه) @t_manzome_f_r مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
دوره آموزشی_مهارتی 🔸موضوع: چگونه تبیین به جذب حداکثری می‌انجامد؟ 🔹مدرّس: حجةالاسلام‌والمسلمین فخریان 🔸یکشنبه ۸ خرداد، ساعت ۱۷:۳۰ 🔹مدت زمان جلسات حداکثر یک‌ساعت و سی‌دقیقه می‌باشد. ▫️این جلسات بصورت زنده و برخط در محیط اسکای‌روم، از طریق سامانۀ آموزش الکترونیکی مجموعۀ تبیین برگزار می‌گردد. 💢توجه: حضور در جلسات لازم است و صوت در اختیار فراگیران محترم قرار نمی‌گیرد. @t_manzome_f_r مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
▫️حفظ خود و حفظ حقوق خود یک واجب است. قرآن به انسان‌ها می‌فرماید یا به مؤمنین: «قُوا أنفُسَکُم وَ اَهلیکُم ناراً»؛ جان خودتان را، وجود خودتان را و همین طور اهل خود را، یعنی آن کسانی که تحت تأثیر شما هستند، حفظ کنید؛ نگذارید در آتش غضب الهی بسوزند؛ نگذارید به مجازات الهی مبتلا بشوند. «یا ایُّها الّذینَ امَنوا عَلَیکُم اَنفُسَکم»؛ برعهده‌ی شما، حفظ نفوس خود شماست. آنجا که به جامعه ارتباط پیدا می‌کند، قانون، دولت، دستگاه اجرائی، دستگاه قضائی، باید مواظب باشد و مرتکب را طبق قانون ممنوع کند یا مجازات کند. @t_manzome_f_r مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
با توجه به اهمیت «مباحث تمدنی» و استقبال فراگیران محترم، جلسۀ دومِ تدریسِ کتاب «تمدن اسلامی» به‌صورت عمومی برگزار می‌گردد. صوت جلسۀ اول نیز تا دقایقی دیگر منتشر می‌شود. این جلسات ادامه خواهد داشت و زمانِ آن متعاقباً اعلام خواهد شد. @t_manzome_f_r مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
ج۱.دوره۴.تمدن‌اسلامی.mp3
12.81M
🔊 ✳️جلسه اول 📖کتاب تمدن اسلامی 🎙مدرس: حجةالاسلام‌والمسلمین فخریان ۱۴۰۱/۰۳/۰۷ @t_manzome_f_r [مجموعۀ تبیین منظومه فکری رهبری]
♦️سلسله جلسات تدریس و پاسخ به سوالاتِ کتاب «تمدن اسلامی» 🔹جلسه دوم 🔸مدرس‌: حجةالاسلام‌والمسلمین فخریان 🔹زمان: دوشنبه ۹ خردادماه، ساعت ۱۷ 🔸لینک ورود به جلسه ازطریق اسکای روم🔻 https://www.skyroom.online/ch/tmfr/tabyinmaaref4 🔹با گزینۀ میهمان وارد شوید. @t_manzome_f_r [واحد آموزش مجموعۀ تبیین منظومه فکری رهبری]
تبیین منظومۀ فکری رهبری
دوره آموزشی_مهارتی #چراغ #جلسه_ششم 🔸موضوع: چگونه تبیین به جذب حداکثری می‌انجامد؟ 🔹مدرّس: حجةالاسلا
بسم الله الرحمن الرحیم | 💡ششمین جلسه دوره آموزشی چراغ 👤مدرس: حجةالاسلام فخریان 📜موضوع: چگونه تبیین به جذب حداکثری مردم می‌انجامد؟ 📆 تاریخ: ۸ خرداد ۱۴۰۱ ✅نکته اول: تجربه مهم در جهاد تبیین ◀️مطالب‌تان رمستند، به دین و اندیشه دینی و منابع معتبر دینی کنید. ✅اسلام چون فطری است و با جان مردم عجین شده، براحتی مورد پذیرش قرار می‌گیرد. ✅دین دارای یک سلسله ارزش‌هایی است؛ که خود را مکلف می‌داند، ارزش‌هایی را که اعلام کرده در متن جامعه پیاده کند. ✅دین فقط در قالب حکومت است که می‌تواند ارزش‌هایش را در متن جامعه پیاده کند. ✴️تفاوت اسلام با سایر مکاتب بر سر مدل حکمرانی است. دعوای مکاتب دیگر مثل کمونیست و مارکسیست و لیبرال بر سر همین است . 🔴آیت الله خامنه‌ای: بروید مدل حکمرانی اسلامی را برای مردم تبیین کنید. مردم در حکمرانی اسلامی اصل هستند، در همه جا، در تصمیم سازی، تصمیم گیری و اجرا دین قائل به مردم سالاری دینی است. رهبر انقلاب فرمود: دولتمردان باید بستر حضور مردم در تصمیم‌سازی وتصمیم‌گیری و اجرا را مهیا کنند. (۱۹دی۱۴۰۰) رهبر انقلاب: مهمترین کار انقلاب تبدیل حکومت طاغوتی به حکومت اسلامی بود. امام با الهام از اسلام و قرآن مردم سالاری دینی را بیان کرد. مردم وقتی که از امام شنیدند که باید آنها نظارت کنند، باید آنها محاکمه کنند، آنها هستند که مسئولین را انتخاب می‌کنند، آنها هستمد که باید مطالبه کنند و باید تمام کارهایشان را ذیل قوانین اسلام انجام دهند، آمدند به میدان. مهمترین عامل شکل گیری انقلاب اسلامی نظریه مردم سالاری دینی بوده است که ازمتن دین گرفته شده. علت مبقیه‌ و ماندگاری این نظام، نظریه مردم‌سالاری دینی بود. کار امام این بود که این نظریه را خلق کرد و آن را عینیت بخشید. به هر اندازه که هر کدام از این دو - یعنی جمهوری و اسلام - آسیب ببیند به همان اندازه اصل نظام آسیب می‌بیند. 🔴 دو مسئله ذیل نظریۀ مردم سالاری دینی مطرح است: ۱. حقوق مردم در نظام اسلامی ۲. وظایف مردم در نظام اسلامی همیشه حق و وظیفه با هم هستند و دو روی یک سکه هستند. یکی از حقوق مردم این است که مسئولین‌شان راخودشان انتخاب کنند. امام انتخابات را مظهر مردم‌سالاری دینی می‌دانست، ایشان انتخابات را فریضۀ دینی می‌دانستند و می‌فرمودند: عدم حضور مردم در انتخابات، در رأس گناهان کبیره است. ✅مردم علاوه بر حق انتخاب، وظیفه انتخاب هم دارند. ✅دو عامل موجب فاصله گرفتن مردم از نظام اسلامی می‌شود: ۱. عدم اجرای درست مردم‌سالاری ۲. عدم اجرای درست اسلام وظایف نخبگان انقلاب: ۱. جمهور بانی ۲. اسلام بانی رهبر انقلاب: عاملی که توانست انقلاب اسلامی را با این همه هجمه و چالش و بحران در این ۴۳ سال نگه دارد ««مردم‌سالاری دینی» بود. وظیفه حاکمیت فراهم کردن بستر حضور مردم در تمام امور است. امروز علّت مُحدِثه و مُبقِیه نظام در خطر است. 💡اشخاصی که به وظیفه مطالبه‌گری و آوردن مردم به میدان مطالبه هیچ اقدامی نکردند به همان اندازه مقصر هستند که آدمهایی که بدون قاعده و برنامه و تنها و بدون تشکیلات، مطالبه‌گری کردند. عده‌ای می گویند گفتن حقایق کافی نیست، در حالی که رهبر انقلاب می‌فرماید: مهمترین کار در مطالبه‌گری گفتن است(آن قدر بگویید تا گفتمان بوجود بیاید). گفتمان اثر خودش را می‌گذارد مگر کار دشمن در رسانه غیر از تکرار و گفتن است؟! جنگ، جنگ روایت و رسانه است، پس باید برای مطالبه‌گری در میدان رسانه وارد شد. در حال حاضر هر تجمّع فیزیکی مورد سوء استفاده دشمن قرار می‌گیرد. رسانۀ ما، بیان وقلم ماست. رسانۀ امام ازسال «۴۱تا۵۷» بیانات و نوشته‌هایشان بود، ایشان با سخنرانی‌هایش انقلاب کرد. 🔸جذب حداکثری مردم در جهاد تبیین، با جمهوربانی و اسلام‌بانی اتفاق خواهد افتاد. 👈پرکاری، عدالت‌خواهی، جلسات هم‌اندیشی، رسانۀ مطالبه‌گر ساختن، اجتماع اصحاب حق و... لازم و بسیار مهم است. 🗣در جهاد تبیین قدم اول و ‌اولین زمینی که باید فتح شود ذهن و دل اقوام ونزدیکان است (انذر عشیرتک الأقربین) @t_manzome_f_r مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
▫️جامعه ما چون جامعه دینی است، بالقوه و بالطبع یک جامعه فرهنگی است. ولیکن بالفعل فرهنگی نیست. یعنی از جنبه بینش‌ها و روشن بینی‌ها و آگاهی‌ها و فعلیت‌های فرهنگی نقص دارد. مثلاً مردم ما کتاب‌خوان نیستند و این کتاب‌نخوانی، نقص بسیار بزرگی است. @t_manzome_f_r مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
🔹بیست و نهمین جلسۀ دورۀ آموزشی سطح۲ ▫️با موضوع: فرهنگ در اندیشۀ آیت‌الله خامنه‌ای 🔸توسط استاد دکتر مهدی جمشیدی ▫️زمان: سه‌شنبه ۱۰ خرداد، ساعت ١۶ این جلسات ویژۀ فراگیران سطح۲ می‌باشد. 📌جلسه تدریس، در سامانه آموزش الکترونیکی مجموعه‌ی تبیین (lms) انجام می‌شود. @t_manzome_f_r [واحد آموزش مجموعۀ تبیین منظومه فکری رهبری]
تبیین منظومۀ فکری رهبری
دوره آموزشی_مهارتی #چراغ #جلسه_پنجم 🔸موضوع: استدلال‌پردازی در تبیین چگونه است؟ 🔹مدرّس: دکتر مهدی ج
بسم الله الرحمن الرحیم | 💡پنجمین جلسه دوره آموزشی چراغ 📆تاریخ: چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۱ 👤مدرس: دکتر مهدی جمشیدی 📜موضوع: استدلال‌پردازی در تبیین چگونه است؟ _______ 🏷سیر مفهوم‌سازی که در ذهن رهبری خلق شده است و ایشان مطرح و تأکید کردند: 🔹اولین مفهوم👈 گفتمان‌سازی به این معنا که حرف و فکر انقلابی را در جامعه رواج دهید. 🔹دومین مفهوم👈 تبیین نقطه اوج آن در دورۀ فتنه بوده است. 🔹سومین مفهوم👈 تحریف یک مفهوم سلبی است. «اگر تحریف اثرگذار اثر نگذارد تحریم اثر نخواهد گذاشت» 🔹چهارمین مفهوم👈زنجیره تواصی به حق و صبر یعنی باید در متن جامعه یک سلسله از گفتن‌ها و تبیین‌گری‌ها شکل بگیرد، معطوف به حق و صبر و بصیرت. 🔹پنجمین مفهوم👈 روایت «اگر حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) نبود عاشورا و قیام امام حسین در این جنگ روایت‌ها گم می‌شد» 🔹ششمین مفهوم👈جهاد تبیین 🔹هفتمین مفهوم👈 خواص اغواگر یک مفهوم سلبی 🖋نکته اول🔻 رهبری نزدیک به ۳۰ سال است تلاش می‌کنند که حلقه‌ای را در جامعه فعال کند که نسبت به جامعه روشنگری کند. 🔅جهاد تبیین مسئله نوظهوری نیست. درک‌های مقطعی/موسمی/ جزئی از جهاد تبیین نارواست❌ 🔴اشکال آیا اصلاً استدلال موثر است؟ اگر همه چیز خوب وبر وفق مراد باشد،جهاد تبیین و روشنگری موضوعیت ندارد؟ (تبیین در جایی موضوعیت پیدا می‌کند، که واقعیت های منفی وجود دارد) بله استدلال مؤثر است زیرا: ۱.همه اشکالات واقعیت ندارند و با استدلال می‌توان پاسخ داد. ۲.حتی اگر واقعیت‌ داشته باشند باز با استدلال انکار و تقلیل داده می‌شود. ⬅️ تبیین به کار می‌آید چون هیچ زمان جنگ شناختی از موضوعیت ساقط نمی‌شود. با وجود این نکات گاهی استدلال ناتوان و غیرمؤثر می‌شود. چه زمانی؟ زمانی‌که، به هنگام و جبهه‌ای عمل نشود و روایت غالبِ منفی شکل بگیرد. 🔍ما اگر کار رسانه‌ای و تبیین نکنیم، حق، باطل و باطل، حق می‌شود، و جامعه می‌پذیرد و مجبور به عقب‌نشینی می‌شویم. استدلال از نظر اثرگذاری، تابع فضای اجتماعی و روایت است. قدرت استدلال به تنهایی کفایت نمی‌کند، روایت برآمده از این است که جبهه‌وار عمل شود. خاموشی موضع نگرفتن سکوت مصلحت اندیشی مساوی‌ست با نبودن❌ شخصیت‌های روایت‌ساز، تمدن‌ساز هم هستند. 📍 انسانِ تمدن‌ساز هم قدرت معرفتی و علمی دارد و هم جرأت اظهار و بیان. 🔆نجات جامعه به تبیین و تبیین‌گر وابسته است. راهکارهای استدلال‌پردازی بر اساس منبع: 1⃣ارجاع به امام جامعه و ولی فقیه که حکیم است و سخنش فصل الخطاب(حکیم یعنی جامع نظر و عمل) 2⃣ارجاع به نقل دینی(کتاب، سنت و نهج‌البلاغه) 3⃣ارجاع به تجربه گذشته و تاریخ 📌ما باید تاریخ بدانیم تا به گذشته تاریخی ارجاع بدهیم 4⃣ ارجاع به شرایط 📌محدودیت ها را برشماریم/ مقایسه کنیم. اگر به محدودیت‌ها ارجاع بدهیم پاسخ به دست می‌آید. 5⃣ارجاع به سخنان مخالفان و معارضان. 📌بیان جدلی (یعنی بر اساس مفروضات طرف مقابل سخن گفتن) 🏷روش‌های استدلال‌پردازی↘️ 🔸۱.گاهی رقیب شما، در مقام استدلال‌پردازی تبدیل به هدف متحرک می‌شود. 🎯 شما باید هدف متحرک را به هدف ثابت تبدیل کنید و موضوع جلسه و گفتگو را ببندید. 🔸۲.شروع بحث را از مطالب نقضی قرار دهید.(نقض یعنی پاسخ‌هایی که درستی حرف مقابل را ابطال می‌کند و حالت تعلیق به وجود می‌آورد) 🗣پاسخ نقضی به پاسخ حلی تقدم دارد. همیشه از نقض شروع کنید و بعد به اثبات و ایجاب برسید. 🔸۳. باید جهات ادبی و زیبا شناختی را مطرح کنیم، استدلال، خشک و بی‌روح نباشد. مثل قرآن که شامل اعجاز لفظی و محتوایی است. 🔸۴. مفهوم سازی کنید. استدلال به تنهایی کفایت نمی‌کند، ما قطعاً نیازمند مفهوم‌سازی هستیم. مثل: «دولت جوان حزب اللّهی/خواص اغواگر/ خسارت محض» @t_manzome_f_r مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
سلسله جلسات تدریسِ مباحث «انسان‌شناسی» و «معاد» توسط: حجةالاسلام‌والمسلمین فخریان 🔸زمان: سه‌شنبه ۱۰ خرداد، ساعت ۱۶ ▫️ویژۀ فراگیران ششمین دورۀ آموزشی منظومۀ فکری رهبری ▫️این جلسات در سامانۀ آموزش الکترونیکی مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری برگزار می‌گردد. @t_manzome_f_r واحد آموزش مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
#اطلاعیه‌‌_مهم ♦️سلسله جلسات تدریس و پاسخ به سوالاتِ کتاب «تمدن اسلامی» 🔹جلسه دوم 🔸مدرس‌: حجةا
بسم الله الرحمن الرحیم ✴️ دومین جلسۀ تدریس کتاب «تمدن اسلامی» 👤مدرس: حجةالاسلام فخریان 📆تاریخ: ۱۴۰۱/۰۳/۰۹ 🏷بخش‌های تمدن‌: ✔️ سخت‌افزاری👈 ابزارها تمدن‌سازی بدون در اختیار داشتنِ ابزارهای تمدن‌ساز امکان‌پذیر نیست. ✔️ نرم‌‌افزاری👈 در یک کلمه سبک زندگی‌‌ست. 📌اگر بخواهیم به سمت تمدن حرکت کنیم در دو بخش باید پیشرفت کنیم. (بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری) ⚡️ما باید در انقلاب اسلامی به ابزارها به چشم ابزار‌های تمدنی نگاه کنیم. 🔸 مسألۀ تمدن‌سازی گره خورده با مفهوم پیشرفت ریل و بستر اصلی تمدن‌سازی👈 الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است. 💫الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، متکفل ریل‌گذاری و تدوین برنامه جامع برای پیشرفت کشور در چهار عرصۀ اساسی است: چهار عرصۀ اصلی در مسألۀ پیشرفت: 🔹عرصۀ فکر 🔸عرصۀ علم 🔹عرصۀ زندگی 🔸عرصۀ معنویت 💥برای رسیدن به تمدن باید در این چهار عرصه، پیشرفت کنیم و برای پیشرفت در این عرصه‌ها باید برویم سراغ تحول آفرینی. تحول آفرینی مقدمه پیشرفت است. 🔘برای فهم مسألۀ تحول و مسئله پیشرفت که منجر به تمدن‌سازی شود، باید برویم سراغِ موضوع «فرهنگ». 🔅فرهنگ متولّی بررسی مسائل تمدنی در دو بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار است. فرهنگ پشتوانه تمدن‌سازی است. 📌فرهنگ علمی که در مورد سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای تمدن بحث می‌کند. 🌀غربی‌ها تمدن غرب را با گفتمان‌سازیِ فرهنگ غربی و ترویج فرهنگ غربی به وجود آوردند. ☄مهم‌ترین مسألۀ بلندمدت انقلاب اسلامی، بحث تمدن‌سازی است. 🔍مباحثی که در جلسه آینده مطرح خواهد شد👇 تحول چیست؟ تحول چگونه اتفاق می‌افتاد؟ ارتباط تحول و پیشرفت چیست؟ و... @t_manzome_f_r مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
🌸این بانوی بزرگوار، این دختر جوانِ تربیت‌شده‌ی دامان اهل‌بیت پیغمبر، با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه (علیهم‌السّلام) و عبور از شهرهای مختلف و پاشیدن بذر معرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، موجب شده است که این شهر به عنوان پایگاه اصلی معارف اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) در آن دوره‌ی ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهل‌بیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند. رهبر انقلاب اسلامی ۲۹/مهر/۱۳۸۹ @t_manzome_f_r مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️ما در مساجد و منابر، در مجالس قرآن و در همه‌ی اجتماعات دینی که مردم دارند، باید مردم را انذار کنیم ... باید روح معنویت را در مردم‌ بیدار کرد ... از خودمان هم باید شروع کنیم. مردم به عمل ما نگاه می‌کنند. روحانی، آن وقتی سخن نافذ خواهد داشت که عملا نشان بدهد به زخارف دنیا بی‌اعتناست و آن حرصی که بر دل‌های دنیاداران و دنیامداران حاکم است، بر او حاکم نیست. این را باید به مردم نشان بدهیم. @t_manzome_f_r مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
دوره آموزشی_مهارتی 🔸موضوع: تبیین هوشمندانه چیست؟ 🔹مدرّس: کمیل خجسته 🔸چهارشنبه ۱۱ خرداد، ساعت ۱۷:۳۰ 🔹مدت زمان جلسات حداکثر یک‌ساعت و سی‌دقیقه می‌باشد. ▫️این جلسات بصورت زنده و برخط در اسکای‌روم، از طریق سامانه آموزش الکترونیکی مجموعه‌ی تبیین برگزار می‌گردد. 💢توجه: حضور در جلسات لازم است و صوت در اختیار فراگیران محترم قرار نمی‌گیرد. @t_manzome_f_r مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
🌴دومین جلسه تدریس "معاد وانسان شناسی" 🔸مدرس محترم: حجةالاسلام‌والمسلمین فخریان 🔹زمان:چهارشنبه ۱۱خرداد، ساعت ۱۶ پ.ن۱: حضور فراگیران محترم ششمین دوره آموزشی در این جلسه لازم است. پ.ن۲: این جلسه به صورت مجازی و در سامانه آموزش الکترونیکی به آدرس ذیل برگزار می‌گردد. پ.ن۳: فراگیران محترم با نام کاربری و رمز ورود وارد جلسه شوند. پ.ن۴: اتاق جلسه از ساعت ۱۵:۳۰ باز می‌شود. [واحد آموزش مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری] @t_manzome_f_r
تبیین منظومۀ فکری رهبری
🔹بیست و نهمین جلسۀ دورۀ آموزشی سطح۲ ▫️با موضوع: فرهنگ در اندیشۀ آیت‌الله خامنه‌ای 🔸توسط استاد دکتر
بسم‌الله الرحمن الرحیم 🔰بیست و نهمین جلسۀ دورۀ آموزشی سطح۲ ▫️با موضوع: درآمدی بر اندیشۀ فرهنگی آیت‌الله خامنه‌ای 👤استاد: دکتر مهدی جمشیدی ____________ 🏷تکلیفِ نیروهای خودجوش مردمی ارتقاء شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه است که البته بدون همراهی حکومت توفیق چندانی نخواهد یافت. 🔖 اصل اساسی عبارت است از حرکت حلقه‌های خودجوش فرهنگی (کار اساسی مربوط به حلقه‌های میانی‌ست و کار حکومتی، کار فرعی است که باید به آن ضمیمه شود) 📌حکومت باید سوگیری و جهت‌گیری فرهنگی داشته باشد. واگر زمانه، زمانه جنگ نرم و نبرد فکری و تهاجم فرهنگی باشد، به طریق اولی همراهی حکومت یک ضرورت است. 📎اگر ساختارهای رسمی برمدار توحید باشد، شرایط اجتماعی خواه‌ناخواه هدایتگرند. ساختار‌ها🔻 ساختارهای سیاسی ساختارهای رسانه‌ای ساختارهای‌آموزشی و فرهنگ عمومی واگر ساختارهای اجتماعی در جهت دین اصلاح شوند، دینداری تقویت می‌شود. ⁉️آیا ما در شاخص‌هایی که طراحی می‌کنیم اعتنایی به این می‌کنیم که ساختارهای اجتماعی ما توحیدی است یا نه؟ 🏷فلسفه تشکیل حکومت اسلامی🔻 علت اینکه در دوره نهضت اسلامی، امام خمینی آن همه بر برپاییِ «حکومت اسلامی» اصرار ورزید، این بود که در صورت استقرار حکومت اسلامی، «جامعه اسلامی» نیز شکل خواهد گرفت و در نتیجه «روال کلی حرکتِ معنوی انسان‌ها» در چنین جامعه‌ای به طرف ارزش‌های الهی خواهد بود. هر حرکت اصلاحی بدون در اختیار داشتن حکومت در عرصه اجتماعی، فلج و عقیم می‌ماند و به نتیجه نمی‌رسد. 🔖اصل کمال فرد انسان است منتهی باید بیشترین و عمیق‌ترین کمال فرد انسان تحقق پیدا کند که وابسته به در دست داشتن ساختارهای اجتماعی‌ست. ☑️ ما هر چه بیشتر باید ساختاری فکر کنیم و به سمت کارهای عظیم و پر اثر و نافعیت ساختاری داشتن برویم. جنبه اثباتی👈 تحولات ساختاری، اصلاحات بزرگ و حرکت‌های کلی را رقم بزنیم. جنبه منفی👈 مهمترین نهی از منکر‌ها، نهی از منکرهای ساختاری‌ست. ساختار هایی که ضد ارزش ها را تولید می‌کنند. 🏷البته لازمۀ تحقق آن چه گفته شد این است که جوان مومن انقلابی به حوزه مدیریت‌های کلان و رسمی فرهنگی وارد شوند. 🔴«علاج مشکلات کشور» این است. @t_manzome_f_r مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
▫️تقوای کامل این است که انسان به طور دائم خود را تحت مراقبت داشته باشد؛ مثل کسی که در یک محوطه‌ی پوشیده‌ی از خارهای دامنگیر دارد حرکت می‌کند باید دائم حواسش باشد. اگر غفلت کنید، خار دامن شما را می‌گیرد، پای شما را مجروح خواهد کرد. تقوا را تشبیه کرده‌اند به حرکت در خارستان. @t_manzome_f_r مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
#انسان_شناسی #معاد #جلسه_اول سلسله جلسات تدریسِ مباحث «انسان‌شناسی» و «معاد» توسط: حجةالاسلام‌والمس
بسم الله الرحمن الرحیم ✴️اولین جلسه مباحث معاد و انسان‌شناسی (ویژۀ فراگیران ششمین دورۀ آموزشی منظومۀ فکری رهبری) 👤مدرس: حجةالاسلام فخریان 📆تاریخ: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ _______________ ❇️درک و باور عمیق انسان از وجود خودش از جنس علم حضوری است نه حصولی. فرق است بین علم حضوری وحصولی⬇️ 🔸علم حصولی کسب‌کردنی و یادگرفتنی است. 🔸علم حضوری کسب‌کردنی نیست و وجدانی است. 👤اولین درک انسان از خودش این است که: «من هستم» بعد از این که وجداناً یافتم که من هستم، سؤال بعدی این است که من کیستم؟ پاسخِ به این سؤال، نیاز به بررسی وکنکاش دارد و نیاز به خود‌شناسی وانسان شناسی دارد. (انسان شناسی یا خودشناسی) ✅همه کتاب‌ها و رساله‌های علامه حسن‌زاده آملی (رحمةالله‌علیه) را اگر جمع کنیم پاسخ به این سؤال است که: انسان کیست؟ سؤال بعدی این است: من از کجا آمده‌ام؟ وکجا بودم؟ (مبدأ شناسی) سؤال بعدی این است: چگونه آمده‌ام؟ (هستی شناسی) سؤال بعدی این است: جایی که الان هستم کجاست؟ (هستی شناسی) سؤال بعدی این است: برای چه آمده‌ام؟ (هدف شناسی) سؤال بعدی این است: به کجا می‌روم؟ (مقصد شناسی و معاد) و... همۀ انسان‌ها دانسته یا نادانسته، درست یا نادرست، پاسخ‌هایی به این سؤالات دارند. (پاسخ کامل یا ناقص، مقلدانه یا آگاهانه) 👌پاسخ به این سؤالات = جهان‌بینی انسان 🌍جهان‌بینی = زیر بنای شخصیت وهویًت وشاکله هر انسان ⚡️تمام رفتارها و خلقیات انسان از جهان‌بینی انسان سرچشمه می‌گیرد. 💥انسان‌ها از سفره‍ جهان‌بینی خود ارتزاق می‌کنند و انسان یعنی جهان‌بینی او. ▫️ مهم‌ترین عامل شکل‌دهندۀ هویّت هر انسان، جهان‌بینی اوست. ▫️بهترین علمٌ پاسخگو به سؤالاتِ مرتبط با جهان‌بینی، فلسفه اسلامی است. در نامۀ امام خمینی به گورباچف (رئیس جمهور شوروی و دارای تفکر مارکسیستی) آمده است که بیایید کتاب‌های ملاصدرا، ابن‌عربی و شیخ الرئیس را بخوانید. دعوت به فرا گرفتن فلسفه اسلامی می‌کند. تمدن غرب مبتنی بر یک فلسفه فراگیر است و توانستند براساس آن، زمینه را برای پذیرش ایدئولوژی وسبک زندگی خودشان فراهم کنند. تفاوت مکتب‌ها باهم، در نوع ومدل پاسخگویی به سؤالاتِ مرتبط با جهان‌بینی است. 🌱محور همۀ معارف عالم، انسان و انسان‌شناسی است. حضرت علی (علیه‌السلام) فرمودند: «من عرف نفسه فقد عرف کل‌الاشیاء» انسان دارای سه بعد است: 🔅جسم «بدن» 🔅روح«جان، نفس، قلب، دل» 🔅علاوه بر این دو بعد، انسان دارای فطرت هم است. ⬇️مراتب نفس«روح» 🔹باصره 🔸سامعه 🔹 شامه 🔸ذائقه 🔹لامسه وعلاوه بر این 🔸شهویه🔹 غضبیه ⬅️به نام(قوای سبعه یا قوای خمسه) شهویه=مطلق تمایلات چشم (ابزار قوه باصره) وگوش (ابزار قوه سامعه) ودست و پا (ابزار قوه لامسه) بینی( ابزار قوه شامه) دهان (ابزار قوه ذائقه) 🌸بدن، ابزار روح‌ است. مرتبه‌ی بعدی قوه خیال است. 🔸قوۀ خیال، پرکاربردترین بخشِ نفس و کارش صورت‌گری و صورت‌سازی است. قوه خیال از هفت قوه ظاهره، محتوا را می‌گیرد و‌ صورت‌گری می‌کند. 👀هر چیزی را که قوۀ باصره بوسیله چشم می‌بیند، و هر چیزی را که قوه سامعه بوسیله گوش می‌شنود، وهرچیزی را که قوه لامسه بوسیله پا و دست حس می‌کند، و هرچیزی را که قوه شامه بوسیله بینی می‌بوید، همه را در حوضچۀ قوۀ خیال می‌ریزد و بایگانی می‌شود. 💫همۀ مُدرَکات ما در حوضچه قوه خیال جمع می‌شود قوه خیال در آنجا صورت‌سازی کرده و تصویرپردازی می‌کند. 💟عشق‌ و تنفر و دعوا و تنبلی و... همه به قوۀ خیال برمی‌گردد، تمام زندگی ما در این قسمت می‌چرخد. ✨یکی از کارهای علمای سلوک، مدیریت قوۀ خیال شاگردانشان است. @t_manzome_f_r مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
سلسله جلسات تدریسِ مباحث «انسان‌شناسی» و «معاد» توسط: حجةالاسلام‌والمسلمین فخریان 🔸زمان: پنج‌شنبه ۱۲ خرداد، ساعت ۱۸ ▫️ویژۀ فراگیران ششمین دورۀ آموزشی منظومۀ فکری رهبری ▫️این جلسات در سامانۀ آموزش الکترونیکی مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری برگزار می‌گردد. @t_manzome_f_r واحد آموزش مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا اباعبدالله • ای شورِ شیرینِ من، یا حسین • ای یارِ دیرینِ من، یا حسین @t_manzome_f_r مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری