#انسان در اندیشه آیتالله العظمیخامنهای
بنابر انسانشناسی اسلامی ضرر زدن به خود یا خودکشی، خودزنی، انظلام و راکد گذاشتن استعدادهای خود ممنوع است و هیچکس نمیتواند بگوید که چون من آزادم پس اموال خودم را از بین میبرم یا جان خودم را نابود میکنم یا به سلامتی خودم ضرر میزنم. او همان طور که موظف است با حرکات و اعمال و رفتار و گفتار خود حقوق دیگران و آزادی آنها را محدود نکند و به خطر نیاندازد؛ موظف است آزادی خود و حدود و حقوق خود را هم به خطر نیاندازد.
#آزادی
صفحه ۱۹
#تبیین
@t_manzome_f_r
#انسان در اندیشه آیتاللهالعظمیخامنهای
بنابر اومانیسم غربی، موانع آزادی صرفاً عوامل خارجی است که بیرون از انسان وجود دارد و آزادی او را محدود میکند. مثل سلطه ابرقدرتها و استعمارگران. اما بنا بر انسانشناسی اسلامی علاوه بر موانع بیرونی، دسته دیگری از موانع وجود دارند که مانع آزادی انساناند. همچون اخلاقیات فاسد، هوی و هوسها، منیّتها، بغضها، حبّهای بیجا. یک انسان برای اینکه آزاد باشد کافی نیست که زیر سلطه یک انسان دیگر یا یک حکومت جبار نباشد؛ بلکه علاوه بر آن لازم است زیر سلطه قوه غضبیه و شهویه خودش هم نباشد. آن انسانی که بر اثر ضعف، ترس، طمع، حرص و شهوات نفسانی مجبور میشود تحمیلات و محدودیتهایی را قبول کند؛ آن انسان هم در حقیقت آزاد نیست.
#آزادی
صفحه ۲۰
#تبیین
@t_manzome_f_r
هدایت شده از انسان در اندیشه آیتاللهالعظمیخامنهای
دین اسلام، انسان را برترین آفریده و جانشین خدا و محور جهان میداند؛ به عنوان یکّهسواری که میتواند در محدودهی عظیم جهان، خرد خود را به کار بیاندازد و به مرتبهی قرب نائل آید. در این میان، اشیای عالم به عنوان ابزارهایی در دست انسان است تا به این تکامل دست یابد.
@ketab_ensan
هدایت شده از انسان در اندیشه آیتاللهالعظمیخامنهای
از نظر اسلام، جریان عالم به سمت حاکمیت حق و به سمت صلاح است. نهایت این عالم، نهایت غلبه صلاح است. همهی انبیاء و اولیاء آمدهاند تا انسان را به آن بزرگراه اصلیای سوق دهند که وقتی وارد آن شد، بدون هیچگونه مانعی تمام استعدادهایش بُروز کند.
@ketab_ensan
#اربعین
این راهپیمایی را میبینید؟
این حرکت عظیم میلیونی بین نجف و کربلا را، بین نجف و امام حسین را مشاهده میکنید؟
این شور و شوق را میبینید؟
#تبیین
@t_manzome_f_r
#انسان در اندیشه آیتالله العظمیخامنهای
با توجه به آنچه در باب موانع درونی و
بیرونی انسان مطرح شد؛ بر اساس آن میتوان آزادی را بر دو نوع آزادی اجتماعی و آزادی معنوی تقسیم کرد. علاوه بر اینکه انسانشناسی اسلامی به خلاف اومانیسم غربی، قائل به آزادی معنوی میباشد؛ در مورد آزادی اجتماعی نیز امتیاز و اهمیت بیشتری را در مقایسه با اومانیسم غربی برای انسان قائل است.
#آزادی
صفحه ۲۰
#تبیین
@t_manzome_f_r
#مغناطیس_تمام_نشدنی ۱
دوشنبه شب۳۰ مهرماه رسیدیم نجف، به محض پیاده شدن از ماشین دوتا جوان دانشجو که ساکن نجف بودن، با خواهش و ملاطفت ما رو بردن منزلشون.
تو راه منزل، از تخصصهای علمی من و رشتهی علمی خودشون صحبت شد، وقتی فهمیدن که منطق رو خوب خوندم، ازم قول گرفتن که بهشون منطق درس بدم.
بحث علم حضوری و تصور و تصدیق رو براشون گفتم.
مهربانیشون زبان زد بود.
حرف از مسائل حکومت و سیاست شد، گلایه داشتن از اینکه چرا علماشون کمتر در مسائل حکومت و اجتماع ورود میکنند.
میگفتن اگر یکی مثل #سید_علی_خامنه_ای میداشتیم وضعمون خوب میشد.
الحمدلله فهم سیاسی جوانان عراق روبه افزایش هست.
#لایمکن_الفراق_بین_الایران_والعراق
@t_manzome_f_r
روزمان را با #قرآن شروع کنیم.
بَلَىٰ مَنْ أَوْفَىٰ بِعَهْدِهِ وَاتَّقَىٰ فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ.
ﺁﺭﻱ، ﻫﺮ ﻛس ﺑﻪ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﺧﻮﺩ [ﺩﺭ ﺗﻌﻬﺪ ﺑﻪ ﺍﺟﺮﺍﻱ ﺍﺣﻜﺎم ﺩﻳﻦ] ﻭﻓﺎ ﻛﺮﺩ، ﻭ [ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ] ﺗﻘﻮﺍ ﭘﻴﺸﻪ ﺳﺎﺧﺖ، [ﺑﺪﺍﻧﺪ ﻛﻪ] ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﺗﻘﻮﺍ ﭘﻴﺸﮕﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ.
سوره آل عمران ٧٦
@t_manzome_f_r
#انسان در اندیشه آیتاللهالعظمیخامنهای
اینکه انسانها چرا و چقدر آزاد باشند؛ به نگرش آن مکتب به انسان بستگی دارد و اسلام با توجه به نوع نگرش خود و بر اساس فطری و الهی دانستن آزادی انسان، امتیاز بیشتری را - در مقایسه با مکاتب غربی- برای آزادی اجتماعی قائل است و هرگز به هیچ بندهای اجازه نمیدهد که آزادی افراد دیگر را سلب کند.
#آزادی_معنوی
صفحه ۲۰
#تبیین
@t_manzome_f_r