هدایت شده از تولیداتِ طرح
08_Jalase-5.mp3
6.97M
📗بریدهای از جلسۀ پنجم کتاب طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
ایمان و پایبندی به تعهدات
«اِنَّما كانَ قَولَ المُؤمِنينَ»، اما مؤمنين چهجورند؟ مؤمنين اينجور نيستند. ببينيد فرهنگ قرآنى اين است. قرآن لغتمعنى دارد، فرهنگ اختصاصى دارد. مؤمن در اصطلاح قرآن بهاينمعناست كه دارد اينجا بيان میكند: «اِنَّما كانَ قَولَ المُؤمِنينَ» همانا بود سخن مؤمنان، «اِذا دُعوا اِلَى اللهِ وَ رَسولِهِ» چون فراخوانده شدند بهسوى خدا و پيامبرش، «لِيَحكُمَ بَينَهُم» تا خدا و پيامبر ميان آنان قضاوت بكند، سخنشان اين بود، «اَن يَقولوا» كه گفتند، «سَمِعنا وَ اَطَعنا» شنيديم و فرمان برديم. که عرض كردم، شنيديم يعنى فهميديم، نه به گوش شنيديم؛ شنيديم يعنى نيوشيديم، اصطلاح سمع، «اَو اَلقَى السَّمعَ وَ هُوَ شَهيدٌ»، سمع و شنوايى در قرآن، در موارد بسيارش ـ كه ديشب اتفاقاً در حين مطالعۀ قرآن، بنده به مورد ديگری برخورد كردم و البته يادداشت نكردم، چون زياد است ـ بهمعناى فهميدن است، نه بهمعناى شنيدن با گوش، با اين جارحه و عضو خاص، بلكه بهمعناى فهميدن است. اينها میگويند ما فهميديم؛ يعنى آگاهانه مؤمن شديم. همان بحثى كه در دورۀ قبل كرديم كه ايمان بايد آگاهانه باشد.
«سَمِعنا وَ اَطَعنا» پس از آنکه ايمان آورديم آگاهانه، آنوقت اطاعت هم ورزيديم. «وَ اُولئِكَ هُمُ المُفلِحونَ» اينهايند به مطلوب دستيافتگان. فلاح يعنى موفقيت، پيروز شدن و به هدف و مقصود دستيافتن، البته بهمعناى رستگارىـ يعنى رَستن ـ هم در بعضى از لغات آمده، اما غالباً فلاح كه براى مؤمنين میآيد، با همين معنايى كه ما عرض كرديم كه معناى معمولى لغت است، متناسبتر است. «وَ اُولئِكَ هُمُ المُفلِحونَ» آنانند آنكسانىكه به هدف و مقصود دست يافتند. «وَ مَن يُطِعِ اللهَ وَ رَسولَهُ» آنکسیکه اطاعت كند خدا را و رسولش را، «وَ يَخشَ اللهَ» و از خدا بيم برد، «وَ يَتَّقهِ» و از او پروا كند، «فَاُولئِكَ هُمُ الفائِزونَ» آنهايند به منظور و مقصود دستيافتگان. «فوز» هم به همين معناست.
#خلاصه
#کتاب_اول
#جلسه_پنجم
#کتاب_طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
@t_manzome_f_r
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
افتخار ما در مقابل همهی مکاتب و نظامهای بشری با آن "مانیفستهای" ساختهی ذهنیتهای حقیر و محدود وابسته، این است که کتاب انقلاب ما قرآن کریمِ مجیدی است که از وحی حکیم خبیر منشأ گرفته و در اختیار عامی و عالم، بزرگ و کوچک بوده و قابل فهم و استفاده همگان است.
@t_maonzome_f_r
#خورشیدی در میان مقدسین عالم...
#انسان_۲۵۰_ساله
اگر این حادثه_قیام #امام_حسین_علیه_السلام _ را دقیق در نظر بگیرید، شاید بشود گفت انسان می تواند در حرکت چند ماهه ی حضرت ابی عبدالله علیه السلام، از آن روزی که از مدینه خارج شد و به طرف مکه آمد، تا آن روزی که در کربلا شربت گوارای شهادت را نوشید بیش از صد درس مهم را بشمارد.
ممکن است هر اشاره ی آن بزرگوار، یک درس باشد که هر کدام برای یک امت، برای یک تاریخ و یک کشور، برای تربیت خود و اداره ی جامعه و قرب به خدا، درس است.
به خاطر این است که حسین بن علی علیه السلام در دنیا مثل #خورشیدی_در_میان_مقدسین_عالم، این گونه می درخشد.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۶۹
#جلسه_شانزدهم
#امام_حسین
@t_manzome_f_r
#اسلام، #فاطمه_زهرا (سلام الله علیها) را به عنوان نمونه و اسوهی زن معرفی میکند.
آن، زندگی ظاهری و جهاد و مبارزه و دانش و سخنوری و فداکاری و شوهرداری و مادری و همسری و مهاجرت و حضور در همهی میدانهای سیاسی و نظامی و انقلابی و برجستگی همه جانبهی او که مردهای بزرگ را در مقابلش به خضوع وادار میکرد.
@t_manzome_f_r
#اسلام، #فاطمه_زهرا (سلام الله علیها) را به عنوان نمونه و اسوهی زن معرفی میکند. این هم مقام معنوی و رکوع و سجود و محراب عبادت و دعا و صحیفه و تضرع و ذات ملکوتی و درخشندگی عنصر معنوی و همپایه و هم وزن و همسنگ #امیرالمؤمنین (علیه السلام) و پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) بودن اوست. زن، این است. الگوی زنی که #اسلام میخواهد بسازد، این است.
@t_manzome_f_r
حفظ قرآن مهم است، من از نوجوانها خواهش میکنم که قدر سنین فراگیری و حفظ را که الان در آن هستند بدانند و قرآن را حفظ کنند. بنده اگر از موجودیهای معنوی چیزی داشته باشم که ندارم، اگر میداشتم، حاضر بودم بدهم و حفظ قرآن را در مقابل بگیرم.
@t_manzome_f_r
هدایت شده از تولیداتِ طرح
09_Jalase-6.mp3
6.25M
📗بریدهای از جلسۀ ششم کتاب طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
نویدها (1)
بحث دربارۀ ايمان درحقيقت يك بحث مقدماتیست. ما براى اينكه فهميدن دين و شناخت اصول اساسى اعتقادىِ دين، در ما شوقى برانگيزد، بهطورىكه بهصورت جدّى دنبال فهم دين و شناخت دين حركت كنيم، براى اين كار محتاج هستيم به اينكه قيمت ايمان و كيفيت ايمان را بدانيم. بحث ما دربارۀ ايمان، ازاينجهت و بدينخاطر بود.
دو، سه مسئلهاى كه دربارۀ ايمان گفته شد، دو، سه مسئلۀ اساسى و مهم بود. از جمله اين بود كه ايمان بايد آگاهانه باشد، نه كوركورانه. ديگر اين بود كه ايمان بايد با تعهد و عمل توأم باشد، تعهدآفرين باشد و زايندة عمل و نه يك باور خشكوخالى در دل و در مغز. ديگر اين بود كه مؤمنِ متعهد، آنوقتى مؤمن است كه ايمانش گاهگاهى نباشد، فرصتطلبانه نباشد، نفعطلبانه نباشد، بلكه هميشگى باشد، همهجایى باشد، همگانى باشد، همهجانبه باشد. اينها مسائلى است كه در زمينۀ ايمان به آنها اشاره شد و لازم بود دانستن آنها.
قبل از آنىكه وارد اصل موضوعات مورد نظر، يعنى معارف اعتقادى اسلام بشويم، يك بحث كوتاه ديگر هم ضرورت دارد كه اجباراً آن بحث را امروز آغاز مىكنيم، فردا هم دنبالۀ آن بحث ادامه پيدا مىكند.
..و آن بحث اين است كه حالا براى اينكه ما ارزش ايمان را و نتيجۀ ايمان را بدانيم، لازم است از مژدهها و نويدهایى كه خدا به مؤمنين داده است، آگاهى پيدا كنيم، ببينيم خداى متعال براى مؤمن، درمقابل ايمانش و درمقابل عمل شايستهاش و انجام تعهداتش، متقابلاً چه چيزى را تعهد مىكند. انسانى كه عادت به دادوستد كرده است، با مبادله زندگى را گذرانيده است، دوست دارد ببيند مبادلۀ او با خدا، به چه صورت است. او ايمان مىآورد و بر اثر آن ايمان متعهد مىشود، متقابلاً دوست دارد بداند خدا چه تعهدى درمقابل او بر عهده مىگيرد، چه مژدهاى و چه نويدى به او مىدهد. اين يك مسئلهاى است كه ازنظر مؤمن و ازنظر كسى كه مىخواهد در وادى ايمان، ثابتقدم و راسخ و استوار باشد، موضوع جالب، شيرين، خواستنى و دوستداشتنىست، اميدبخش به مؤمن است.
#خلاصه
#کتاب_اول
#جلسه_ششم
#کتاب_طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
@t_manzome_f_r
توصیه ی خواص به #امام_حسین_علیه_السلام
#انسان_۲۵۰_ساله
به #امام_حسین (علیه السلام) میگفتند شما در مدینه و مکه محترمید و در یمن، آن همه شیعه هست، به گوشه ای بروید که با یزید کاری نداشته باشید، یزید هم با شما کاری نداشته باشد.
این همه مرید، این همه شیعیان؛ زندگی کنید، عبادت و تبلیغ کنید!
چرا قیام کردید؟
قضیه چیست؟
این، آن سوالِ #اصلی است، این، آن درسِ اصلی است.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۷۰
#جلسه_شانزدهم
#امام_حسین
@t_manzome_f_r
هدایت شده از تولیداتِ طرح
10_Jalase-7.mp3
4.81M
📗بریدهای از جلسۀ هفتم کتاب طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
نویدها (۲)
من فقط میخواهم این دو، سه لغت را معنا کنم. اطمینان؛ پس اطمینان یعنی چه؟ خلاصۀ کلام این شد که اطمینان یعنی طمأنینة روحِ انسان، آرامشِ دل انسان، دل آرام باشد. یعنی چه آرام باشد؟ نهاینکه بیتحرک باشد، نهاینکه پیش نرود و پیشرفت نداشته باشد؛ یعنی جاذبههای گوناگون او را به اینسو و آنسو نکشاند، اسباب زحمت او نشود. عشقها و مِهرها و هواها و هوسها، هرکدامی بر او حکومت نکند، بلکه بر اثر سنگینیِ بارِ ایمان، آرام و مطمئن، اما با سرعت هرچه تمامتر بهسوی مقصودِ انسانیت، مقصودِ خلقت حرکت کند، این است معنای اطمینان.
بعد، جملۀ دوم سکون است. سکون هم به همین معناست. «ثُمَّ اَنزَلَ اللهُ سَكينَتَهُ عَلى رَسولِهِ»
#خلاصه
#کتاب_اول
#جلسه_هفتم
#کتاب_طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
@t_manzome_f_r
#شهادت_صحیح_اسلامی...
#انسان_۲۵۰_ساله
شهادتی را که ما در شرع مقدس میشناسیم و در روایات و آیات قرآن از آن نشان میبینیم، معنایش این است که انسان به دنبال هدف مقدسی که واجب یا راجح است، برود و در آن راه، تن به کشتن هم بدهد.
این، آن #شهادتِ_صحیح_اسلامی است.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۷۱
#جلسه_شانزدهم
#امام_حسین
@t_manzome_f_r
درسی برای #همه_تاریخ...
#انسان_۲۵۰_ساله
اگر بخواهیم هدف #امام_حسین (علیه السلام) را بیان کنیم، باید اینطور بگوییم که هدف آن بزرگوار عبارت بود از انجام دادن یک #واجب_عظیم از #واجبات_دین، که آن واجب عظیم را هیچ کس قبل از امام حسین -حتی خود پیغمبر- انجام نداده بود. نه پیغمبر این واجب را انجام داده بود، نه امیرالمؤمنین، نه امام حسن مجتبی، واجبی بود که در بنای کلی نظام فکری و ارزشی و عملی اسلام، جای مهمی دارد.
امام حسین این واجب راعمل کرد تا درسی برای همهی تاریخ باشد.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۷۲
#جلسه_شانزدهم
#امام_حسین
@t_manzome_f_r
مجموعه احکام برای #سعادت_بشر...
#انسان_۲۵۰_ساله
#پیغمبر_اکرم و هر پیغمبری وقتی که میآید، یک مجموعهی احکام میآورد، این احکامی را که پیغمبر میآورد، بعضی #فردی است و برای این است که انسان خودش را اصلاح کند؛ بعضی #اجتماعی است و برای این است که دنیای بشر را آباد و اداره کند و اجتماعات بشر را به پا بدارد. مجموعهی احکامی است که به آن #نظام_اسلامی میگویند.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۷۴
#جلسه_شانزدهم
#امام_حسین
@t_manzome_f_r