eitaa logo
تبیین منظومۀ فکری رهبری
35.5هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
1.9هزار ویدیو
408 فایل
کانال رسمی مجموعۀ مستقل و مردمی تبیین (ارائه دهنده و مجری اولین سیر مطالعاتی آشنایی با منظومۀ فکری رهبر انقلاب) پایگاه اطلاع‌رسانی: https://www.tabyinmanzome.ir پشتیبانی فنی: @support_tabyin روابط عمومی: ۰۹۱۰۲۵۸۸۸۱۸ @ertebat_tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
امروز اول صبح از باغ محبت سبدی از مهر را مخصوص شما خوبان آورده ام تا به بوی خوش آن خاطرتان همیشه دلشاد شود ســـــــلااام صبح زیباتون بخیر @Manzome_fekri110 ادمین هستم در خدمت شما ☝️☝️
📗بریده‌ای از جلسۀ پنجم کتاب طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن ایمان و پایبندی به تعهدات «اِنَّما كانَ قَولَ المُؤمِنينَ»، اما مؤمنين چه‌جورند؟ مؤمنين اين‌جور نيستند. ببينيد فرهنگ قرآنى اين است. قرآن لغت‌معنى دارد، فرهنگ اختصاصى دارد. مؤمن در اصطلاح قرآن به‌اين‌معناست كه دارد اينجا بيان می‌‌‌‌كند: «اِنَّما كانَ قَولَ المُؤمِنينَ» همانا بود سخن مؤمنان، «اِذا دُعوا اِلَى اللهِ وَ رَسولِهِ» چون فراخوانده شدند به‌‌سوى خدا و پيامبرش، «لِيَحكُمَ بَينَهُم» تا خدا و پيامبر ميان آنان قضاوت بكند، سخنشان اين بود، «اَن يَقولوا» كه گفتند، «سَمِعنا وَ اَطَعنا» شنيديم و فرمان برديم. که عرض كردم، شنيديم يعنى فهميديم، نه به گوش شنيديم؛ شنيديم يعنى نيوشيديم، اصطلاح سمع، «اَو اَلقَى السَّمعَ وَ هُوَ شَهيدٌ»، سمع و شنوايى در قرآن، در موارد بسيارش ـ كه ديشب اتفاقاً در حين مطالعۀ قرآن، بنده به مورد ديگری برخورد كردم و البته يادداشت نكردم، چون زياد است ـ به‌معناى فهميدن است، نه به‌معناى شنيدن با گوش، با اين جارحه و عضو خاص، بلكه به‌معناى فهميدن است. اينها می‌‌‌‌گويند ما فهميديم؛ يعنى آگاهانه مؤمن شديم. همان بحثى كه در دورۀ قبل كرديم كه ايمان بايد آگاهانه باشد. «سَمِعنا وَ اَطَعنا» پس از آنکه ايمان آورديم آگاهانه، آن‌‌وقت اطاعت هم ورزيديم. «وَ اُولئِكَ هُمُ المُفلِحونَ» اينهايند به مطلوب دست‌يافتگان. فلاح يعنى موفقيت، پيروز شدن و به هدف و مقصود دست‌يافتن، البته به‌معناى رستگارىـ يعنى رَستن ـ هم در بعضى ‌‌از لغات آمده، اما غالباً فلاح كه براى مؤمنين می‌‌‌‌آيد، با همين معنايى كه ما عرض كرديم كه معناى معمولى لغت است، متناسب‌‌تر است. «وَ اُولئِكَ هُمُ المُفلِحونَ» آنانند آن‌‌كسانى‌‌كه به هدف و مقصود دست يافتند. «وَ مَن يُطِعِ اللهَ وَ رَسولَهُ» آن‌‌کسی‌‌که اطاعت كند خدا را و رسولش را، «وَ يَخشَ اللهَ» و از خدا بيم برد، «وَ يَتَّقهِ» و از او پروا كند، «فَاُولئِكَ هُمُ الفائِزونَ» آنهايند به منظور و مقصود دست‌يافتگان. «فوز» هم به همين معناست. @t_manzome_f_r
افتخار ما در مقابل همه‌ی مکاتب و نظام‌های بشری با آن "مانیفست‌های" ساخته‌ی ذهنیت‌های حقیر و محدود وابسته، این است که کتاب انقلاب ما قرآن کریمِ مجیدی است که از وحی حکیم خبیر منشأ گرفته و در اختیار عامی و عالم، بزرگ و کوچک بوده و قابل فهم و استفاده همگان است. @t_maonzome_f_r
فیوضات #فاطمه_زهرا (سلام الله علیها) به مجموعه‌ی کوچکی که در مقابل انسانیت، جمع محدودی به حساب می‌آید، منحصر نمی‌شود. اگر با یک دید واقع‌بین و منطقی نگاه کنیم، بشریت یکجا مرهون #فاطمه_زهرا است. @t_manzome_f_r
ما باید خودمان را به این مرکز نور #فاطمه_زهرا (سلام الله علیها) نزدیک کنیم و نزدیک شدن به مرکز نور، لازمه و خاصیتش نورانی شدن است. باید با عمل و نه با محبت خالی، نورانی بشویم. @t_manzome_f_r
در میان مقدسین عالم... ۲۵۰_ساله اگر این حادثه_قیام _ را دقیق در نظر بگیرید، شاید بشود گفت انسان می تواند در حرکت چند ماهه ی حضرت ابی عبدالله علیه السلام، از آن روزی که از مدینه خارج شد و به طرف مکه آمد، تا آن روزی که در کربلا شربت گوارای شهادت را نوشید بیش از صد درس مهم را بشمارد. ممکن است هر اشاره ی آن بزرگوار، یک درس باشد که هر کدام برای یک امت، برای یک تاریخ و یک کشور، برای تربیت خود و اداره ی جامعه و قرب به خدا، درس است. به خاطر این است که حسین بن علی علیه السلام در دنیا مثل ، این گونه می درخشد. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۶۹ @t_manzome_f_r
درخشندگی #فاطمه_زهرا (سلام الله علیها) باعث می‌شود تا چشمان کرّوبیانِ ملإ اعلی خیره شود؛ «زَهَرَ نورُها لِملائِکة السّماء » برای آنها می‌درخشد، ما از این درخشندگی چه استفاده ‌ای بکنیم؟ @t_manzome_f_r
در چنین دنیایی، #پیامبر دختری تربیت می‌کند که شایسته است #پیامبرخدا دست او را ببوسد! بوسه بر دست فاطمه زهرا را هرگز نباید حمل بر یک معنای عاطفی کرد، این معنای دیگری دارد. @t_manzome_f_r
#اسلام، #فاطمه_زهرا (سلام الله علیها) را به عنوان نمونه و اسوه‌ی زن معرفی می‌کند. آن، زندگی ظاهری و جهاد و مبارزه و دانش و سخنوری و فداکاری و شوهرداری و مادری و همسری و مهاجرت و حضور در همه‌ی میدان‌های سیاسی و نظامی و انقلابی و برجستگی همه ‌جانبه‌ی او که مردهای بزرگ را در مقابلش به خضوع وادار می‌کرد. @t_manzome_f_r
#اسلام، #فاطمه_زهرا (سلام الله علیها) را به عنوان نمونه و اسوه‌ی زن معرفی می‌کند. این هم مقام معنوی و رکوع و سجود و محراب عبادت و دعا و صحیفه و تضرع و ذات ملکوتی و درخشندگی عنصر معنوی و همپایه و هم وزن و هم‌سنگ #امیرالمؤمنین (علیه السلام) و پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) بودن اوست. زن، این است. الگوی زنی که #اسلام می‌خواهد بسازد، این است. @t_manzome_f_r
پایان از ۹صفحه یازدهم کتاب انسان ۲۵۰ ساله👆👆👆
ﺩﺭ «ﻫﻮﺍﭘﯿﻤﺎ» ﺁﺭﺍﻡ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﯼ؛ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﯽ «ﺧﻠﺒﺎﻥ» ﺁﻥ ﮐﯿﺴﺖ !! ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺩﺭ «ﺯﻧﺪﮔﯽ» ﺍﺕ ﺁﺭﺍﻡ ﻧﻤﯽ ﮔﯿﺮﯼ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﯽ ﻣﺪﯾﺮ ﻭ ﻣﺪﺑﺮ ﺁﻥ خداوند ﺍﺳﺖ... به خدا اعتماد داشته باش سلااام صبح بخیر 🌹 @Manzome_fekri110 منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستم☝️  
حفظ قرآن مهم است، من از نوجوان‌ها خواهش می‌کنم که قدر سنین فراگیری و حفظ را که الان در آن هستند بدانند و قرآن را حفظ کنند. بنده اگر از موجودی‌های معنوی چیزی داشته باشم که ندارم، اگر می‌داشتم، حاضر بودم بدهم و حفظ قرآن را در مقابل بگیرم. @t_manzome_f_r
📗بریده‌ای از جلسۀ ششم کتاب طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن نویدها (1) بحث دربارۀ ايمان درحقيقت يك بحث مقدماتی‌ست. ما براى اينكه فهميدن دين و شناخت اصول اساسى اعتقادىِ دين، در ما شوقى برانگيزد، به‌طورى‌كه به‌صورت جدّى دنبال فهم دين و شناخت دين حركت كنيم، براى اين كار محتاج هستيم به اينكه قيمت ايمان و كيفيت ايمان را بدانيم. بحث ما دربارۀ ايمان، ازاين‌جهت و بدين‌خاطر بود. دو، سه مسئله‌‌‌اى كه دربارۀ ايمان گفته شد، دو، سه مسئلۀ اساسى و مهم بود. از جمله اين بود كه ايمان بايد آگاهانه باشد، نه كوركورانه. ديگر اين بود كه ايمان بايد با تعهد و عمل توأم باشد، تعهدآفرين باشد و زايندة عمل و نه يك باور خشك‌وخالى در دل و در مغز. ديگر اين بود كه مؤمنِ متعهد، آن‌وقتى مؤمن است كه ايمانش گاه‌گاهى نباشد، فرصت‌‌‌طلبانه نباشد، نفع‌‌‌طلبانه نباشد، بلكه هميشگى باشد، همه‌‌‌جایى باشد، همگانى باشد، همه‌‌‌جانبه باشد. اينها مسائلى است كه در زمينۀ ايمان به آنها اشاره شد و لازم بود دانستن آنها. قبل از آنى‌كه وارد اصل موضوعات مورد نظر، يعنى معارف اعتقادى اسلام بشويم، يك بحث كوتاه ديگر هم ضرورت دارد كه اجباراً آن بحث را امروز آغاز مى‌‌‌كنيم، فردا هم دنبالۀ آن بحث ادامه پيدا مى‌‌‌كند. ..و آن بحث اين است كه حالا براى اينكه ما ارزش ايمان را و نتيجۀ ايمان را بدانيم، لازم است از مژده‌‌‌‌‌‌ها و نويدهایى كه خدا به مؤمنين داده است، آگاهى پيدا كنيم، ببينيم خداى متعال براى مؤمن، درمقابل ايمانش و درمقابل عمل شايسته‌‌‌اش و انجام تعهداتش، متقابلاً چه چيزى را تعهد مى‌‌‌كند. انسانى كه عادت به داد‌و‌ستد كرده است، با مبادله زندگى را گذرانيده است، دوست ‌‌‌دارد ببيند مبادلۀ او با خدا، به چه صورت است. او ايمان مى‌‌‌آورد و بر اثر آن ايمان متعهد مى‌‌‌شود، متقابلاً دوست ‌‌‌دارد بداند خدا چه تعهدى درمقابل او بر عهده مى‌‌‌گيرد، چه مژده‌‌‌اى و چه نويدى به او مى‌‌‌دهد. اين يك مسئله‌‌‌اى است كه ازنظر مؤمن و ازنظر كسى كه مى‌‌‌خواهد در وادى ايمان، ثابت‌قدم و راسخ و استوار باشد، موضوع جالب، شيرين، خواستنى و دوست‌‌‌داشتنى‌ست، اميدبخش به مؤمن است. @t_manzome_f_r
در هر جامعه‌ای که قرآن به عنوان دستور زندگی و مقررات بین مردم قرار نگیرد، در آنجا قرآن به معنای واقعی مهجور است. @t_manzome_f_r
توصیه ی خواص به ۲۵۰_ساله به (علیه السلام) می‌گفتند شما در مدینه و مکه محترمید و در یمن، آن همه شیعه هست، به گوشه ای بروید که با یزید کاری نداشته باشید، یزید هم با شما کاری نداشته باشد. این همه مرید، این همه شیعیان؛ زندگی کنید، عبادت و تبلیغ کنید! چرا قیام کردید؟ قضیه چیست؟ این، آن سوالِ است، این، آن درسِ اصلی است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۷۰ @t_manzome_f_r
آمادگی برای فردا به معنی تلاش زیاد امروز است  پیروزی حاصل جمع همه تلاش‌های  کوچک شماست؛ پس تلاش کنید  تاهر روز قدمی در راستای هدف‌تان بردارید  هر چند آن قدم ناچیز باشد سلااام صبح بخیر.☺️🌹 @Manzome_fekri110 منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستم☝️
امروز شعار دنیای اسلام باید بازگشت به قرآن و عمل به آن باشد، مقدمه عمل به قرآن فهم آن و مقدمه فهم قرآن، فهم معانی و تدبر در آن است. @t_manzome_f_r
📗بریده‌ای از جلسۀ هفتم کتاب طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن نویدها (۲) من فقط می‌‌خواهم این دو، سه لغت را معنا کنم. اطمینان؛ پس اطمینان یعنی چه؟ خلاصۀ کلام این شد که اطمینان یعنی طمأنینة روحِ انسان، آرامشِ دل انسان، دل آرام باشد. یعنی چه آرام باشد؟ نه‌اینکه بی‌‌تحرک باشد، نه‌اینکه پیش نرود و پیشرفت نداشته باشد؛ یعنی جاذبه‌‌های گوناگون او را به این‌‌سو و آن‌‌سو نکشاند، اسباب زحمت او نشود. عشق‌‌ها و مِهرها و هواها و هوس‌‌ها، هرکدامی بر او حکومت نکند، بلکه بر اثر سنگینیِ بارِ ایمان، آرام و مطمئن، اما با سرعت هرچه تمام‌‌تر به‌‌سوی مقصودِ انسانیت، مقصودِ خلقت حرکت کند، این است معنای اطمینان. بعد، جملۀ دوم سکون است. سکون هم به همین معناست. «ثُمَّ اَنزَلَ اللهُ سَكينَتَهُ عَلى رَسولِهِ» @t_manzome_f_r
... ۲۵۰_ساله شهادتی را که ما در شرع مقدس می‌شناسیم و در روایات و آیات قرآن از آن نشان می‌بینیم، معنایش این است که انسان به دنبال هدف مقدسی که واجب یا راجح است، برود و در آن راه، تن به کشتن هم بدهد. این، آن است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۷۱ @t_manzome_f_r
درسی برای ... ۲۵۰_ساله اگر بخواهیم هدف (علیه السلام) را بیان کنیم، باید این‌طور بگوییم که هدف آن بزرگوار عبارت بود از انجام دادن یک از ، که آن واجب عظیم را هیچ کس قبل از امام حسین -حتی خود پیغمبر- انجام نداده بود. نه پیغمبر این واجب را انجام داده بود، نه امیرالمؤمنین، نه امام حسن مجتبی، واجبی بود که در بنای کلی نظام فکری و ارزشی و عملی اسلام، جای مهمی دارد. امام حسین این واجب راعمل کرد تا درسی برای همه‌ی تاریخ باشد. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۷۲ @t_manzome_f_r
مجموعه احکام برای ... ۲۵۰_ساله و هر پیغمبری وقتی که می‌آید، یک مجموعه‌ی احکام می‌آورد، این احکامی را که پیغمبر می‌آورد، بعضی است و برای این است که انسان خودش را اصلاح کند؛ بعضی است و برای این است که دنیای بشر را آباد و اداره کند و اجتماعات بشر را به پا بدارد. مجموعه‌ی احکامی است که به آن می‌گویند. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۷۴ @t_manzome_f_r