eitaa logo
تاملات
761 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
347 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰رؤیای پساقرنطینه 🔸انگار مردم زمین، به سیاره جدیدی تبعید شده‌اند. تقریباً تمام شئون زندگی انسان، متأثر از وضعیت جدیدی ناشی از اپیدمی یک موجود نانومتری به نام «کرونا ویروس» قرار گرفته است. این روزها، با مروری بر نوشته‌های شخصی افراد در صفحات مجازی‌شان، حس و حال بشریت، و تغییرات فضای فکر و اندیشه‌اش در شرایط پیش‌آمده به‌خوبی قابل رصد و مطالعه است. 🔹در وضعیتی که ارتباطات حقیقی به جهت جلوگیری از روند گسترش بیماری، به‌شدت کاهش یافته است، موج فعالیت‌های مجازی افراد، رو به افزایش است. در این میان، عده‌ای در پی ایجاد تفریحات مناسب فضای قرنطینه، شب و روز وقتشان را صرف پختن کیک و شیرینی و دیدن فیلم و خواندن رمان و… می‌کنند و با بازنشر تصاویر مربوط به این قبیل فعالیت‌ها، سعی در تلطیف فضا و حفظ روحیه خود و جامعه مخاطبشان دارند. جمعی که دغدغه و اضطراب بیشتری نسبت به‌سلامتی جسم خود و اطرافیان دارند؛ مداوم به بازنشر محتواهای رسانه‌ای مرتبط با توصیه‌های بهداشتی و پیگیری اخبار و ارائه آمار و ارقام در خصوص گسترش بیماری، مشغول هستند. 🔸گروهی با انجام رفتارهای خیرخواهانه و بشردوستانه در تلاش برای کنترل بیماری و رفع محرومیت در میان اقشار آسیب‌پذیر و ضعیف جامعه هستند. 🔹آنچه بیش‌ازپیش توجه نگارنده را در میان رفتارهای مجازی افراد به خود جلب کرد؛ رنگ و بوی فلسفی گرفتن نوشته‌های کاربران فضای مجازی است. شرایط پیش روی بشریت فرصت جدی‌تری برای درنگ در ماهیت هستی برای او پدید آورده است. انسان، ظاهراً حس کرده است که اوضاع تقریباً از کنترلش خارج شده است. و این ذهن بحران‌زده در میان پناه بردن‌های مداوم به انواع مخدرهای سرگرمی (entertainment) گاهی ناگزیر از اندیشه‌های متعالی و بعضاً متافیزیکی شده است. 🔸در روزهای نخست شیوع کرونا در ایران، جمعی از هم‌وطنان خارج‌نشین با زیر سؤال بردن توان حکومتی کشور در مهار بیماری، مدام در حال توصیه‌های بهداشتی به مردم ایران بودند. اما با مروری بر صفحات مجازی همین افراد در روزهای جهانی‌شدن ویروس، به پست‌هایی با تم و فضای نسبتاً فلسفی برخورد می‌کنیم. 🔹با از میان رفتن فرصت مقصر و متهم شمردن این و آن، بشر فرصت اندیشیدن به «خودش» و هم‌چنین «ماهیت زندگی» را یافته است. شتر مرگ این روزها حاضر و تازه‌نفس پشت در خانه‌ها در انتظار است. خوشبختانه ویروس، توجهی به بضاعت مالی و موقعیت اجتماعی افراد هم ندارد و تصور ایمنی کامل از بیماری برای هیچ‌کس ممکن نیست. بشر، متحیرانه نظاره‌گر مسیر نامعلوم پیش رویش، مشغول اندیشه است. ♦️اندیشیدن در اینکه ثروت و موقعیت اجتماعی به اندازه گذشته (یعنی همین دو-سه ماه قبل) متضمن احساس امنیت و نشاط نیست. ⚜ @taammolat74
📮در ماجرای و و رفیقش و جناب خبرگزاری فارس؛ بازنده هستند که سوژه حداقل دستمزدشان کمرنگ بود، کمرنگ تر هم شد. ✍ میثم ایرانی ⚜ @taammolat74
🔰 در دفاع از مناسک ♦️ از روشنفکر و منتقد حوزه دین و مناسک شیعه چه می‌دانید؟! پروژه فکری او که در فضای به خصوص درفضای مجازی طرح می‌شود، چیست!؟ چه نقدهایی ممکن است بر این اندیشه‌ها وارد باشد؟!! ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 در دفاع از مناسک ♦️ از #محسن_حسام_مظاهری روشنفکر و منتقد حوزه دین و مناسک شیعه چه می‌دانید؟! پروژ
🔰 در دفاع از مناسک 💥 اختصاصی 💠 محسن ، جامعه‌شناس جوانی که در حوزه فعالیت دارد‌. او سردبیر نشریات و بوده است و هم‌اکنون در کانال تلگرامی خود فعالیت جدی دارد. 🔸 پروژه اصلی فکری او بررسی سیر تغییر و تحولات و شیعه است وسعی در فهم منطق این تغییرات دارد. 🔹 او جمهوری اسلامی را متهم به دینی کرده و تعطیلی مناسک دینی در بحران زیستی جهانی (کرنا) را بهانه کرده تا «دین منهای مناسک» را تبلیغ و ترویج کنند. 🔸برای فهم بهتر کنه و بنیان این پروژه فکری بهتر است از تعریف «تمدن» آغاز کنیم. به تعیین فرهنگ تمدن گویند. نمودهای عینی فرهنگ میشود تمدن. مدرنیته در لایه تمدنی خود چیزی نیست جز نمودهای عینی فرهنگ مدرن. سینما، دانشگاه، بار، دیسکو، ورزشگاه، پرنوگرافی، مک دونالد، وال استریت، کمپانی های بزرگ اقتصادی، پارلمان، دولت مدرن و... 🔹همه نمود های تمدنی مدرنیته‌اند که سرگرمی، لذت‌جویی، علم گرایی، امانیسم و ... را عینیت بخشیده است. طبعا حضور افراد در ورزشگاه، بار، دیسکو و... مناسک مدرن و لایه تمدنی مدرنیته اند. 🔸مسجد، ، حرم، نماز جمعه، شب قدر، ، اعتکاف، اوقاف و ... هم تعیین های تمدنی تشیع اند. جمهوری اسلامی مناسک دینی را فربه نکرده است بلکه نمود تمدنی و عینی تشیع را موجب شده است. 🔹مناسک زدایی از تشیع یعنی «تمدن زدایی از تشیع» دین صرفا یک مقوله ایمانی نیست بلکه برنامه زیست انسانی است. دین منهای مناسک یعنی دین منهای تمدن یعنی دین در مرحله فردی بماند و تعیینی در سامان زیست جمعی بشری نداشته باشد. ♦️کسانی که مناسک ستیزی می کنند، تعریفشان از دین حداقلی است و لایه تمدنی زیست بشر شیعی را خواسته یا ناخواسته در سینی زرّین به تقدیم می کنند. نمی شود مدرن زندگی کرد و مومن بود ؛ مومن بودن به است در جهان و تمدنی مومنانه. ⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 خشک مغزان و شل کمران ✍ علیرضا زادبر 🔸آقای آقامیری، این هرچه هست اسلام نیست. اگر خشک مغزان نماد افراط در دین هستند شما شُل کمران‌، نماد تفریط تشریف دارید و هیچ فرقی بین افراط و تفریط نیست چه بسا کار شما فریبنده تر از افراطیون باشد 🔹دلتان‌می‌خواهد هر کاری با هر سلیقه انجام دهید اهمیتی ندارد، اما وقتی خودتان را اسلام شناس و مُبلغ دینِ اسلام می‌دانید هزینه اش به پای دینی نوشته خواهد شد که طی چهارده قرن برای بقای آن بهترین بندگان و اولیای خدا خون دلها خورده اند‌! ♦️بیچاره اسلام که گرفتار و ماست 🔸شما دین جدیدی ساخته اید که با هیچ چیز مشکل ندارد، پوستی از اسلام داشته و این نوع در طول تاریخ رواج داشته است. @taammolat74
🔰 خروج دانش‌گاه از تربیت و مهارت‌آموزی و تقلیل به دانشگاه مجازی ✍دکتر حمیدرضا مقصودی 🔸 یکی از دانشجویان من پیام داده است که: «استاد، این‌ شیوه که محتوای دروس را ضبط می‌کنید و ارسال می‌کنید، برای ما بهره‌وری بیشتری دارد نسبت به وضعیتی که در کلاس حضوری شرکت می‌کنیم. چرا که هر زمانی که لازم باشد فیلم را نگه می‌داریم و جزوه را تکمیل می‌کنیم یا دوباره و سه باره فیلم را می‌بینیم و ...» 🔹طبعا این سبک نگاه ممکن است ایشان و دیگر دانشجویان را متقاعد کند که دانشگاه مجازی بهتر از دانشگاه حقیقی است. و پیامدهای این نگاه در حکمرانی نیز این می‌شود که دانشگاه مجازی بهتر از دانشگاه حقیقی است. این ناشی از سیطرۀ تفکری است که دانشگاه را نه محلی برای زندگی، نه مهارت‌آموزی عملیاتی، نه یادگیری تعامل انسانی و اجتماعی و نه تربیت روحی و فکری می‌داند. 🔸در این نگاه، دانشگاه، صرفا محل یادگیری مفاهیم انتزاعی است و استاد نیز ضبط صوتی است که این مفاهیم را منتقل می‌کند. از آن‌جایی که استاد نسبت به مفاهیم کاملا منفعل است کاش بشود، سخنان او را همانند ضبط صوت به عقب برگرداند تا یک مفهوم را دوباره و سه باره بیان کند. کنترل حضور و غیاب و سکوت کلاس هم عنقریب است که توسط حس‌گرهای ماشینی به‌طور کامل حاصل شود. و این سیکل به سوی زندگی مجازی به سرعت در حال طی شدن است. لذا چیزی نمانده که دولت اعلام کند برای کاهش هزینه‌ها، دانشگاه را تعطیل می‌کند و به آموزش مجازی بسنده می‌کند. 🔹کرونا سربازی است که وظیفۀ مجازی سازی زندگی انسان‌ها را در کمترین زمان ممکن و با بی‌سابقه‌ترین هجمه روانی و رسانه‌ای انجام داده است. و این انتقال از محبس دنیا به محبس دنیای مجازی برای انسانی که از ملکوت آمده است. ⚜ @SchoolofEconomics@taammolat74
تاملات
📑 دو‌هفته نامه مجازی #دیده_بان_اندیشه ✴️ شماره نخست/ ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ 💢 موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شنا
♨️ شماره نخستین مجله ما را در سایت‌های ذیل می‌توانید دانلود نمایید: 🔻سایت فکرت 🌐 http://fekrat.net/?p=642 🔻خبرگزاری مهر 🌐 mehrnews.com/xRFS3 ⚠️ دوستان و مخاطبین عزیز، نقدها و ملاحظات خود را برای ما بفرستید، تا در نسخه‌های آینده آنها را اصلاح کنیم. همچنین نسبت به مطالبی که در این شماره از روشنفکران آمده، نقد یا تحلیلی دارید برای ما بفرستید تا با اسم خودتان در شماره‌های آتی درج شود. 🌷 ⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 خشک مغزان و شل کمران ✍ علیرضا زادبر 🔸آقای آقامیری، این هرچه هست اسلام نیست. اگر خشک مغزان نماد ا
🔰 لایو در دنیای کرونایی ✍ رضا هاشمی‌زاده 🔸این روزها و ایام کرونایی دنیای مجازی ما آدم ها رونق عجیبی گرفته است. لایوهای اینستاگرام مثل بازار مکاره شده است. همه جور جنسی از باکیفیت و اصیل تا بنجل و چندش در آن پیدا می شود. 🔹شهروندان بی پروا از ممیزی ها و دروازه بانی های مرسوم تا جایی که قدرتش را داراباشند خود واقعیشان را بیرون می‌ریزند. جوان‌ترها شورشی تر و عصیانگر تر هستند. لایو دنیای رنگارنگ و عجایب گونه‌ای را فراروی ما قرار داده است که برای جامعه‌شناسان و روان‌شناسان اجتماعی و همه مطالعه‌گران حوزه‌های انسانی بسیار جالب توجه است. 🔸شاخ های اینستا با لشکرکشی به لایوها در حال قدرت نمایی‌اند. یک دختر بیست ساله خود یک رسانه پر طرفدار شده است یا فلان خواننده نامتعارف صدها هزار بیننده و مخاطب زنده دارد. 🔹محتواها هم تنوع غریبی دارد .از موضوعات جدی و تخصصی و پزشکی و سینمایی و اجتماعی و...تا رکاکت، تا نمایش اندام جنسی، رقص، نمایش های سکسی، حرفهای مثبت هجده و...اما لایو کارکردهای دیگری هم داشته واکنون کرونا و تحمیل خانه نشینی سبب عمیق‌تر شدن آن شده... 🔸برگزاری مراسم های مجازی ختم و عزاداری و جلسات دیگر ...درلایوهای فراغتی با محتوای زرد و جنسی و چرت و چرند کاربران هم تنوع جنسیتی بالایی دارند‌ از دختران نوجوان و جوان تا پسران و مردان‌. 🔹پرسش ها و اطلاعات تبادل شده هم کاملا روی همین موضوعات تمرکز دارد. جریان لایو و کامنت ها می‌تواند کاملا در یک جهت و سو و گاهی متناقض باشد مثلا کامنت های فحاشی و رکیک و با بدترین و صریح ترین کلمات و واژگان. لایوهای تخصصی اما کاملا وجیه و کاربردی. 🔸افراد بنا به ماهیت و علقه‌ها و سلایق شناختی خود به درون یکی از لایوها می‌روند مثل انتخاب اتاق برای چندساعت نشستن در آن ‌لایوها بخشی از رفتار جماعت آنلاین انسان‌هایی است که شاید در خیابان‌های ملموس نتوانند، خودرا آن چنان که طالب هستند به عرصه عمومی بشناسند. 🔹شاید هم مفهوم فضای همگانی هابرماس تغییر ماهیتی پیدا کرده است. البته لایوها جنبه های مالی و شهرتی و بیزنس و اقتصادی هم دارد و همین پرده دری‌ها برای برخی نان گرمی به همراه می‌آورد. @taammolat74
🔴 ویژه‼️ ❇️ کانال تاملات در نظر دارد جدیدترین برنامه‌های تد(ted) را با زیرنویس فارسی در اختیار مخاطبین خود قرار دهد. ❎ از این پس چهارشنبه‌ها در کانال تاملات منتظر باشید. 🔸تد موسسه ای معتبر و فوق العاده هوشمند، با هدفی بزرگ و والا برای متحول کردن دنیای علم، تجارت و سبک زندگی با استفاده از ایده های نوآورانه موفق ترین دانشمندان، مخترعان، صاحبان تجارت های بزرگ، هنرمندان و بطور کلی همه افراد موفق در زمینه های مختلف است. 🔹تد در فوریه 1984 (اسفند 1362) به عنوان یک رویداد تکی پایه‌گذاری شد. مجموعه همایش سالانه از 1990 شروع شد. 🔸تمرکز اولیه تد روی فناوری و طراحی با ریشه‌های سیلیکون ولی بود، اما از آن به بعد تمرکزش وسیع‌تر شده تا سخنرانی‌هایی را از موضوعات علمی، فرهنگی و دانشگاهی زیادی شامل شود. 🔹شخصیت‌های برجسته و شاخصی در رشته‌های مختلف علمی در تد به سخنرانی پرداختند که به شهرت جهانی رسیدند. 🔸 از سوی دیگر موضوعاتی که در این مجموعه دستمایه سخنرانی‌ها قرار گرفته مسائل عمومی بشر امروز و چالش‌هایی است که زندگی در دنیای جدید برای انسان‌ها ایجاد کرده، ضمن این‌که به دلیل موضوعات جهانشمول بین‌الاذهانی و بشری این مستند، هر مخاطبی از هر نقطه دنیا می‌تواند جامعه هدف این برنامه بوده و از تماشای آن لذت ببرد. ⚜@taammolat74 👇👇👇
30.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 چرا کووید-۱۹ حالا ضربه‌اش را آغاز کرده و چگونه می‌توانیم در برابر شیوع بیماری بعدی آماده شویم؟! 🎙 آلنا شیخ (alanna shaikh) 🔘قسمت ۱ از ۲ ◾️منشا ویروس کرونای جدید از کجاست، چرا به این سرعت پخش می‌شود -- و جه اتفاقی پس از این خواهد افتاد؟ متخصص جهانی بهداشت و همراه TED، النا شیخ، از دانسته‌های خود درباره این شیوع می‌گوید و گسترش کووید-۱۹ را دنبال می‌کند، می‌گوید که چرا محدودیت‌های سفر خیلی موثر نیستند و بر تغییراتی در راهکارهای جهانی پزشکی تاکید می‌کند که در مقابله با بیماری همه‌گیر بعدی به آن نیازمندیم. او می‌گوید: «باید مطمئن شویم که تمامی کشور‌های جهان از ظرفیت تشخیص و درمان بیماری‌های جدید برخوردارند» 🎞 (TED) ⚜ @taammolat74
32.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 چرا کووید-۱۹ حالا ضربه‌اش را آغاز کرده و چگونه می‌توانیم در برابر شیوع بیماری بعدی آماده شویم؟! 🎙 آلنا شیخ (alanna shaikh) 🔘قسمت ۲ از ۲ ◾️منشا ویروس کرونای جدید از کجاست، چرا به این سرعت پخش می‌شود -- و جه اتفاقی پس از این خواهد افتاد؟ متخصص جهانی بهداشت و همراه TED، النا شیخ، از دانسته‌های خود درباره این شیوع می‌گوید و گسترش کووید-۱۹ را دنبال می‌کند، می‌گوید که چرا محدودیت‌های سفر خیلی موثر نیستند و بر تغییراتی در راهکارهای جهانی پزشکی تاکید می‌کند که در مقابله با بیماری همه‌گیر بعدی به آن نیازمندیم. او می‌گوید: «باید مطمئن شویم که تمامی کشور‌های جهان از ظرفیت تشخیص و درمان بیماری‌های جدید برخوردارند» 🎞 (TED) ⚜ @taammolat74
Fadaeian_Haftegi970220 (1) .mp3
23.4M
🎼 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔶🔶🔶 🦋مناجات "گرچه از دست منه بی سر وپا خون جگری..." گرچه از دست من بی سر و پا خون جگری... آمدم گریه کنم، چشم‌ترم را بخری... با یه روحم به گل و چشم امیدم به شماست که مگر درد من را هم بکنی چاره‌گری بوی اخلاص و ورع داشت اگر اعمالم قضه زندگی‌ام بود به شکل دگری کمکم کن که دگر توبه کنم خوب شوم به خدا خسته‌ام از بی کسی و دربه دری یاابالحسن یوسف فاطمه(عج) 🔷🔷🔷 🎙 سیدرضا نریمانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⏳ نجوای عاشقانه و مناجات دلنشین هر شب جمعه در کانال تاملات ⚜️ @taammolat74