eitaa logo
تاملات
781 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
374 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 نیاش عرفه ✍️ علامه محمدتقی جعفری 🔸آن حالت روحی که میان انسان و معبودش رابطه انس ایجاد کرده و او را در جاذبه ربوبی قرار می دهد، نامیده می شود. در آن هنگام که شما موقعیت واقعی خود را در جهان با عظمت هستی درک می کنید، در حال نیایش به سر می برید؛ زیرا فقط در این حال است که تمام خود را مانند تابلویی بی اختیار در زیر دست نقاش ازل و ابد نهاده اید. 🔹زندگی بی نیایش و حیات بیرون از جاذبیت کمال الهی همان جام خالی است که هنگام تولد به لب مان می چسبانیم و موقع مرگ آن را دور می اندازیم. 🔸در هیچ یک از فعالیت های روانی ما پدیده ای را نمی توان نشان داد که از فعالیت روح به هنگام نیایش عمیق تر و گسترده تر باشد. درک ما، مشاعر ما، تخیل ما، تفکر ما، وجدان با عظمت تر از جهان هستی ما، همگی و همگی در حال نیایش در هم می آمیزند و اقیانوس جان را می شورانند. 🔹آن کس که اشتیاق به دیدار تو در نهادش نیست از هستی خود بهره ای نخواهد برد و آن کس که میل کشش به بارگاه تو ندارد هیچ حقیقتی نتواند او را جذب کند....و اینک خداوند مهربان با عنایت بی چونش گام های ما را به رسانده است. ⚜️ @taammolat74
10.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 عرفه / حجت الاسلام علی صفایی حائری 🔸کسی که عیبی را نمی‌داند، چه درمانی رو می‌خواهد؟ کسی که کسری‌هایش مجهول است، چه را می‌خواهد بفهمد؟! 🔹 روز دعاست. در روایت هست کسی که از شب قدر گذشت، امیدش فقط به روز عرفه باشد و اگر امروز نیز محروم شد، دیگر دستش خالی است. 🔸ماهایی که رو قدر ندونستیم، تقدیر نکردیم، نه سرمایه‌هامون رو فهمیدیم چقدرن، نه فهمیدیم اندازه‌هامون چه اندازه هستن. نه فهمیدیم اون سرمایه‌ها رو در راه نیازهامون سرمایه‌گذاری کنیم. ماهایی که قدر رو پشت سر گذاشتیم، لا اقل بگذار از عرفه بهره برداریم. ⚜ @taammolat74
🔰خودت را غرقه زندگی كن ✍️ حسین محمودی، پژوهشگر دین 🔸آیا زندگی معنایی دارد؟ اگر پاسخ منفی است، می‌توان معنایی برای آن ساخت؟ اگر پاسخ مثبت است، آیا این معنا برای همه وجود دارد؟ می‌توان آن را توصیه یا تجویز كرد؟ یك معنا برای همه وجوه زندگی ما كافی‌ است؟ می‌تواند در گذر زندگی تا همیشه دوام بیاورد؟ این پرسش‌ها ذهن بسیاری از انسان‌ها را به خود مشغول داشته‌اند. نشست هفتگی شهر كتاب با عنوان «زندگی، سفر خلق معناها» در روز سه‌شنبه هفدهم تیر ماه برگزار شد و در آن دكتر حسین محمودی به مرور اندیشه‌ها و پاسخ‌های برخی متفكران تاریخ فلسفه از افلاطون تا سارتر و كامو و نیچه و ویتگنشتاین به این پرسش‌ها پرداخت. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰خودت را غرقه زندگی كن ✍️ حسین محمودی، پژوهشگر دین 🔸آیا زندگی معنایی دارد؟ اگر پاسخ منفی است، می‌ت
🔰خودت را غرقه زندگی كن! ✍️ حسین محمودی، پژوهشگر دین 💠
 از پی آن معنای بی‌قرار

🔸پرسش از معنای زندگی مبنای روان‌شناختی دارد و از دیرباز مطرح بوده است. متفكران از زوایای مختلف همواره كوشیده‌اند، پاسخی به این پرسش بدهند و منحصر به فیلسوفان، روان‌شناسان یا ادیبان نبوده است. 🔹به‌ ویژه در دوره مدرن، این پرسش اهمیت و فوریت و ضرورت بیشتری یافته است. كما اینكه آلبر كامو می‌گوید این فوری‌ترین و ضروری‌ترین پرسش فلسفه است و اگر فلسفه نتواند به آن پاسخی بدهد دیگر به هیچ دردی نمی‌خورد. 🔸معمولا بخش عظیمی از جواب در فهم درست پرسش است، بنابراین ابتدا باید پرسش را به ‌درستی درك كنیم. ویتگنشتاین توضیح می‌دهد كه گاهی با مساله‌نما مواجهیم و نه خود مساله و اگر مساله را به ‌خوبی تحلیل كنیم به ‌جای آنكه مساله راه‌حلی پیدا كند، منحل می‌شود. 🔹همچنین دقت در پرسش از پاسخ هم ابهام‌زدایی می‌كند. چون برخی از پاسخ‌ها فقط به بخش‌هایی از پرسش‌ می‌پردازند. من با توجه به نامه ویل دورانت به هم‌عصران خود و «اعتراف» تولستوی 14 پرسش را درباره معنای زندگی استخراج كردم و برای اینكه به بحث انسجامی فلسفی بدهم، آنها را به 3 پرسش اساسی فرو كاستم: چرا باید زندگی كنم؟ چگونه باید زندگی كنم؟ همه اینها یعنی چه؟ ⚜️ @taammolat74
🌸شب و روز عرفه از ناب ترین لحظات تقویم ایمان و از زلال ترین قطرات چشمه توحید است.در دعای امشب یادمان دادند که به او پناه بریم از زوال نعمت و نزول بلا، از جهود و سرکشی بلا! هر باری که از مخلوقاتت بر دوش من است را بردار(حق الناس) و اجعل لی من امری فَرَجا و مخرجا و یُسرا.. و یقینت را بر جانم و امیدت را بر قلبم سرازیر گردان... کاش همه مضطربان و سرخوشان ، مست شراب عرفه باشند...آنگاه از لابلای غوغای عالمگیر کرونا راه نجات دیده می شد. در این لحظات نورانی ما را ازدعا فراموش نسازید. @taammolat74
↙️ 🔰ناموَرسازها را دریابیم سلبریتی و فرهنگ شهرت در جامعه ایرانی ✍ احسان شاه‌قاسمی 🔸در خارج از ایران افراد کار و تلاش می­کنند و هوادار سلبریتی­ها هم هستند اما این­جا ما کار نمی‌­کنیم ولی دنبال­‌کننده افراد مشهور هستیم. مثلاً صفحه بچه­ پول­دارهای تهران چند صدهزار نفر دنبال­ کننده دارد. 🔹 یک مورد از نفوذ مخرب سلبریتی­ها، زلزله آبان­ماه سال ۹۶ کرمانشاه است که متأسفانه خیانت کردند. من نمی‌گویم همه خیانت کردند ولی باور کنید تعداد کسانی که خدمت کردند از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر بود. اکثر سلبریتی‌ها رفتند و فقط با زلزله‌زدگان عکس یادگاری گرفتند و یک روز هم آن­جا نماندند و برگشتند. 🔸همین فرهنگ شهرت، عشق پول­دار شدنِ یک­شبه، توهم زندگی و زیست ایده‌آل، ارزش قائل شدن روزافزون برای پول و این که پول را معادل خوشبختی می‌بینیم، تضادهای زیادی ایجاد کرده است. 🔹من واقعاً به‌عنوان کسی که در اینستاگرام هستم و صفحه دارم می‌گویم از بستن آن خوشحال خواهم شد. چون شما می‌بینید برخی از سلبریتی‌ها که در انتهای طیف سخیف بودن قرار دارند، توانایی ظهور در تلگرام و جمع کردن این میزان دنبال­کننده را نداشتند. این­ها محصول فضای اینستاگرام است. 🔸خودِ سلبریتی‌ها چیز زیادی نمی‌دانند و معمولاً افراد باسوادی نیستند اما تیم‌های نامورسازی که استخدام می‌کنند جزو بهترین‌ها هستند. کسانی که به افراد می‌گویند چگونه بنشینند، چگونه حرف بزنند و چگونه واکنش نشان دهند. همه آن چیزی که شما می‌بینید برنامه‌ریزی شده است. ⚜ @taammolat74
🔉 مناظره علمی ♨️ 🔶 بررسی امکان امر دینی 🔸مناظره صوتی تلگرامی: ▪️حجت الاسلام محمدحسن وکیلی (استاد علوم دینی در حوزه‌های علمیه مشهد، معاون مؤسسه مطالعات راهبردی) ▪️دکتر بیژن عبدالکریمی (مدرس فلسفه، نظریه پرداز و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی) 🔹کانال تخصصی الاهیات اسلامی ⏰ ۱۷ تیر ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
abdolkarimi. vakili3.mp3
زمان: حجم: 47.68M
🔉 مناظره علمی | بررسی امکان امر دینی 🔸مناظره صوتی تلگرامی: ▪️حجت الاسلام ▪️دکتر 🔘 مناظره سوم 🔹پرسش از امکان امر دینی در جهان معاصر» تألیف بیژن عبدالکریمی دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است که در سال ۹۷ منتشر شد. واکنش محافل اندیشه به این اثر قابل توجه بود و از جمله این واکنش‌ها می‌توان به همایش دو روزه‌ای اشاره کرد که در اواخر مهرماه ۹۸ در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد و بسیاری از چهره‌های برجسته حوزه و دانشگاه به نقد تازه‌ترین اثر عبدالکریمی پرداختند و همچنان نیز نقدهایی پیرامون این کتاب مطرح می‌شود. 🔗 لینک قسمت دوم: 🌐 https://eitaa.com/taammolat74/2269@mahva_ir ⚜️ @taammolat74
🔰ابراهیم و آزمون بزرگ توحید ✍️ شهید مرتضی مطهری 🔸ابراهیم اعتمادش به امر خدا و تسلیمش در مقابل امر خدا تا آنجاست که یک امری که از نظر عقل و فکر او هیچ فلسفه‌ای نمی‌توانست داشته باشد، چون اعتماد داشت گفت من در مقابل امر خدا تسلیمم. 🔹موضوع، قربانی دادن است، از نظر اسماعیل جان خود را فدا کردن و از نظر ابراهیم فرزند را در راه خدا دادن، و از نظر مقام تعبّد و تسلیم یک موضوعی است که اصلًا برای ابراهیم هیچ توجیهی نداشت ولی با خود می‌گوید خدا گفته، چون خدا گفته من عمل می‌کنم. 🔸همین که ایندو اسلام خودشان را ظاهر کردند (اسلام یعنی تسلیم) یعنی پدر و پسر تا این اندازه نشان دادند که به دستور خدا اعتماد دارند، در مقابل موضوعی که از طرفی یقین دارند دستور خداست ولی از طرفی هیچ فلسفه‌ای و توجیهی برایش نمی‌فهمند تسلیم هستند، دستور رسید که کافی است. 🔹خدا هم که واقعاً نمی‌خواست پدری به دست خودش پسرش را بکشد و بلکه یک سنتی بود که قبلًا انسانها را میکشتند و ابراهیم باید این سنت را نسخ کند. اما چطور این سنت را نسخ کند؟ اگر ابراهیم قبل از این قضیه این سنت را نسخ می‌کرد، مردم حق داشتند بگویند ابراهیم خودش ترسید، برای اینکه بچه‌اش را قربانی نکند گفت: انسان را قربانی کردن، دیگر ملغی‏! 💢ما از بندگان این را می‌خواهیم، ما از بندگان فداکاری در راه حق را می‌خواهیم، ما از بندگان تسلیم در راه حق را می‌خواهیم، بنابراین یک رکن عید قربان که ما مسلمین باید آن را عید بگیریم برای این است که یک یادگار و خاطره بزرگی از توحید دارد که نه تنها توحید فکری است، بلکه توحید عملی است. ⚜️ @taammolat74
🔰در جست‌وجوی آرامش تقریری از داستان «ایمان ابراهیم» ✍️علی‌اشرف فتحی 🔸 «خدا هنوز نمرده است! آنچه قرار بود به مرگ دین ختم شود، به جای دین‌زدایی به جستجو برای یافتن اشکال جدیدی از حیات دینی منجر شده است. دین‌زدایی هرگز به پیروزی قریب‌الوقوع پادشاهی خِرَد منتهی نشد، زیرا انسان تنها با خِرد زنده نیست. اگر سنت دینی واقعا از بین برود تفاوت میان خیر و شر هم اعتبار خود را از دست می‌دهد. اگر فرهنگ حس دریافت را از دست بدهد، همه حس‌های خود را از دست خواهد داد». 🔹اینها سخنانی است که لِشِک (2009-1927)؛ فیلسوف نامدار لهستانی و نویسنده کتاب مهم «جریان‌های اصلی مارکسیسم» در مصاحبه‌های دهه پایانی عمر خود گفته است. او که در جوانی از فعالان کمونیست بود، به تدریج از از مرام مارکس سرخورده شد و اکنون او را به عنوان یک منتقد مهم می‌شناسیم. این گفتگوها را در کتاب «در جست‌وجوی معنای زندگی» گردآورده است. 🔸 نه تنها یک عید بزرگ اسلامی است، بلکه ریشه در همه ادیان ابراهیمی دارد و دست‌کم در خلق یکی از مهم‌ترین آثار فلسفی غرب نقش داشته است: ترس و لرز؛ نوشته سورن کی‌یرکگور. 🔹او در این کتاب با پررنگ کردن نقش «ایمان» در داستان ایمان ابراهیم(ع) می‌گوید: «آن کس که دارد، جاودانه جوان می‌ماند. پس ستایش بر این داستان باد!». به باور کی‌یرکگور، ایمان فقط به زندگی اخروی نبود، بلکه به زندگی دنیوی و خوشبختی و سعادت این‌جهانی نیز ایمان داشت. داستان باشکوه قربانی کردن ابراهیم، متألهان مسیحی را به واکاویدن مکرر داستان غریب و قریب «ایمان» برانگیخته است؛ ایمانی که اگرچه رابطه خصوصی فرد با خداست، اما زندگی او و جامعه‌اش را تحت تأثیر قرار می‌دهد. 🔸 داستان «ایمان ابراهیم» در ، ابعاد افزون‌تری هم دارد. علاوه بر داستان ذبح در سوره صافات، در آیه 260 سوره بقره نیز با پیامبری روبه‌رو هستیم که از خدا می‌خواهد زنده شدن مردگان را به او نشان دهد و در پاسخ به این پرسش که مگر ایمان نیاورده‌ای، می‌گوید: «بله ایمان دارم، ولی می‌خواهم قلبم آرامش یابد». گویا که اطمینان قلبی مرحله‌ای فراتر از ایمان است و ابراهیم به این مرحله نیز نائل می‌شود؛ اطمینانی که بی‌شک دستاورد ایمان است. 🔹 بشر امروز ناآرام‌تر از هر زمانی در جستجوی ایمانی است که به او اطمینان و دهد. اینجاست که ایمان ابراهیم‌وار دغدغه جدی‌تری برای انسان امروز شده است. 💢عید قربان؛ جشن تقرب و نزدیکی ایمانی ابراهیم و فرزندش به خداست و شاید حامل این معنا که نه ایمان و نه اطمینان قلبی بدون تقرب جستن به خدا دریافت نمی‎شود؛ تقربی که آغازش برای مسلمانان با و تلاش برای خلوت‌گزینی و شناخت خداست. ⚜️ @taammolat74
🔰عید قربان، عیدِ نفیِ آقازادگی ✍️ وحید جلیلی 🔸عید قربان، بر خلاف آنچه بعضی پنداشته‌اند، اتفاقاً یکی از سیاسی‌ترین اعیاد اسلام است و یکی از مهم‌ترین شاخص‌های جامعه دینی را به رخ می‌کشد. شاخصه‌ای که اتفاقاً در جامعه امروز ایران هم محل بحث است. 🔹ابراهیم پس از آن که از فرزندش می‌گذرد و عملاً ثابت می‌کند دستور خدا را بر رابطه پدر_فرزندی ترجیح می‌دهد، به مقام امامت می‌رسد، «وَ إِذِ ابْتَلی إِبراهیمَ ربّه بِکلماتٍ فأتمهنّ قالَ إِنّی جاعِلُک لِلنّاسِ إِماماً » جالب اینجاست که ابراهیم می‌پرسد حالا که به این مقام رسیدم این اعتبار و جایگاه از طریق ژن به خانواده و بازماندگانم هم می‌رسد؟ «قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي »؟ و پاسخ می‌رسد که «قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمينَ» یعنی: خیر، با آقازادگی نمی‌شود ادعای سروری کرد و اگر فرزند ابراهیم هم باشی و از موازین عدالت فاصله بگیری، حق نداری از اعتبار خانوادگی خرج کنی و در جایگاه تمشیت امور جامعه قرار بگیری. عید قربان، عید نفی آقازادگی و تاکید بر مناسبات عادلانه در سازماندهی جامعه دینی است. 🔸با این تفصیل، اتفاقاً نسبت عید غدیر و قربان هم آشکار می‌شود و نام گذاری «دهه ولایت» معنا و ‌منطق روشن‌تری پیدا می‌کند. حکومت و جایگاه سرپرستی و رهبری جامعه، مبتنی بر عهدی ملکوتی است و به علی علیه السلام که عادل‌ترین شخصیت امت است، «اختصاص» دارد که او هم ابراهیم دیگری است چرا که ده فرزندش یکی پس از دیگری به قربانگاه می‌روند و عملاً اثبات می‌کنند که در انجام رسالت الهی از مسموم و‌مقتول شدن ابایی ندارند. 🔹فرزندان رسول خدا از حضرت زهرا سلام الله علیها تا امام حسن عسکری علیه السلام به شهادت رسیدند تا خدا به فرشتگانش فخر کند که ببینید عهد مرا چه ظلم ستیزان فداکاری به دوش گرفتند. عید قربان عید امامت است و عید غدیر عید قربانی شدن و فداکاری برای اهداف مکتب. ⚜️ @taammolat74
🔰 پاسخ شریعتی به روشنفکرانی که خرده می‌گیرند قربانی چرا؟! 🔸نیمه روشنفکران بی درد و دل، خرده می گیرند که قربانی چرا؟ خدا چراخون را دوست بدارد؟ شگفتا ! شگفتا ! چرا نمی فهمند؟ این او نیست که خون می طلبد ، قربانی می خواهد، این عاشق استکه بدان سخت نیازمند است. می خواهد به او ، نه ، به خودش‌ ،به دلش ،ایمانش ، نشان دهدکه :من اسماعیلم را نیز قربانی تو می کنم! نشان دهد که من در دوست داشتن ،در ایمانم مطلقم! 🔹مطلق! آری قربانی !عشق تشنه می شود، خون بایدش داد.سرد می شود،آتشش باید زد. گرسنه می شود، قربانی بایدش کرد. عشق با قربانی،با خون ، نیرو می گیرد ، زلال می شود، رشد می کند،پاک و بی لک می شود،گرم و نورانی می شود..... از هر چه جز خود زدوده می گردد، مجرد ، بی غشی ، صافی ، ناب ! و اکنون عید قربان است...! ⚜️ @taammolat74