eitaa logo
تاملات
762 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
347 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰ابراهیم و آزمون بزرگ توحید ✍️ شهید مرتضی مطهری 🔸ابراهیم اعتمادش به امر خدا و تسلیمش در مقابل امر خدا تا آنجاست که یک امری که از نظر عقل و فکر او هیچ فلسفه‌ای نمی‌توانست داشته باشد، چون اعتماد داشت گفت من در مقابل امر خدا تسلیمم. 🔹موضوع، قربانی دادن است، از نظر اسماعیل جان خود را فدا کردن و از نظر ابراهیم فرزند را در راه خدا دادن، و از نظر مقام تعبّد و تسلیم یک موضوعی است که اصلًا برای ابراهیم هیچ توجیهی نداشت ولی با خود می‌گوید خدا گفته، چون خدا گفته من عمل می‌کنم. 🔸همین که ایندو اسلام خودشان را ظاهر کردند (اسلام یعنی تسلیم) یعنی پدر و پسر تا این اندازه نشان دادند که به دستور خدا اعتماد دارند، در مقابل موضوعی که از طرفی یقین دارند دستور خداست ولی از طرفی هیچ فلسفه‌ای و توجیهی برایش نمی‌فهمند تسلیم هستند، دستور رسید که کافی است. 🔹خدا هم که واقعاً نمی‌خواست پدری به دست خودش پسرش را بکشد و بلکه یک سنتی بود که قبلًا انسانها را میکشتند و ابراهیم باید این سنت را نسخ کند. اما چطور این سنت را نسخ کند؟ اگر ابراهیم قبل از این قضیه این سنت را نسخ می‌کرد، مردم حق داشتند بگویند ابراهیم خودش ترسید، برای اینکه بچه‌اش را قربانی نکند گفت: انسان را قربانی کردن، دیگر ملغی‏! 💢ما از بندگان این را می‌خواهیم، ما از بندگان فداکاری در راه حق را می‌خواهیم، ما از بندگان تسلیم در راه حق را می‌خواهیم، بنابراین یک رکن عید قربان که ما مسلمین باید آن را عید بگیریم برای این است که یک یادگار و خاطره بزرگی از توحید دارد که نه تنها توحید فکری است، بلکه توحید عملی است. ⚜️ @taammolat74
🔰در جست‌وجوی آرامش تقریری از داستان «ایمان ابراهیم» ✍️علی‌اشرف فتحی 🔸 «خدا هنوز نمرده است! آنچه قرار بود به مرگ دین ختم شود، به جای دین‌زدایی به جستجو برای یافتن اشکال جدیدی از حیات دینی منجر شده است. دین‌زدایی هرگز به پیروزی قریب‌الوقوع پادشاهی خِرَد منتهی نشد، زیرا انسان تنها با خِرد زنده نیست. اگر سنت دینی واقعا از بین برود تفاوت میان خیر و شر هم اعتبار خود را از دست می‌دهد. اگر فرهنگ حس دریافت را از دست بدهد، همه حس‌های خود را از دست خواهد داد». 🔹اینها سخنانی است که لِشِک (2009-1927)؛ فیلسوف نامدار لهستانی و نویسنده کتاب مهم «جریان‌های اصلی مارکسیسم» در مصاحبه‌های دهه پایانی عمر خود گفته است. او که در جوانی از فعالان کمونیست بود، به تدریج از از مرام مارکس سرخورده شد و اکنون او را به عنوان یک منتقد مهم می‌شناسیم. این گفتگوها را در کتاب «در جست‌وجوی معنای زندگی» گردآورده است. 🔸 نه تنها یک عید بزرگ اسلامی است، بلکه ریشه در همه ادیان ابراهیمی دارد و دست‌کم در خلق یکی از مهم‌ترین آثار فلسفی غرب نقش داشته است: ترس و لرز؛ نوشته سورن کی‌یرکگور. 🔹او در این کتاب با پررنگ کردن نقش «ایمان» در داستان ایمان ابراهیم(ع) می‌گوید: «آن کس که دارد، جاودانه جوان می‌ماند. پس ستایش بر این داستان باد!». به باور کی‌یرکگور، ایمان فقط به زندگی اخروی نبود، بلکه به زندگی دنیوی و خوشبختی و سعادت این‌جهانی نیز ایمان داشت. داستان باشکوه قربانی کردن ابراهیم، متألهان مسیحی را به واکاویدن مکرر داستان غریب و قریب «ایمان» برانگیخته است؛ ایمانی که اگرچه رابطه خصوصی فرد با خداست، اما زندگی او و جامعه‌اش را تحت تأثیر قرار می‌دهد. 🔸 داستان «ایمان ابراهیم» در ، ابعاد افزون‌تری هم دارد. علاوه بر داستان ذبح در سوره صافات، در آیه 260 سوره بقره نیز با پیامبری روبه‌رو هستیم که از خدا می‌خواهد زنده شدن مردگان را به او نشان دهد و در پاسخ به این پرسش که مگر ایمان نیاورده‌ای، می‌گوید: «بله ایمان دارم، ولی می‌خواهم قلبم آرامش یابد». گویا که اطمینان قلبی مرحله‌ای فراتر از ایمان است و ابراهیم به این مرحله نیز نائل می‌شود؛ اطمینانی که بی‌شک دستاورد ایمان است. 🔹 بشر امروز ناآرام‌تر از هر زمانی در جستجوی ایمانی است که به او اطمینان و دهد. اینجاست که ایمان ابراهیم‌وار دغدغه جدی‌تری برای انسان امروز شده است. 💢عید قربان؛ جشن تقرب و نزدیکی ایمانی ابراهیم و فرزندش به خداست و شاید حامل این معنا که نه ایمان و نه اطمینان قلبی بدون تقرب جستن به خدا دریافت نمی‎شود؛ تقربی که آغازش برای مسلمانان با و تلاش برای خلوت‌گزینی و شناخت خداست. ⚜️ @taammolat74
🔰عید قربان، عیدِ نفیِ آقازادگی ✍️ وحید جلیلی 🔸عید قربان، بر خلاف آنچه بعضی پنداشته‌اند، اتفاقاً یکی از سیاسی‌ترین اعیاد اسلام است و یکی از مهم‌ترین شاخص‌های جامعه دینی را به رخ می‌کشد. شاخصه‌ای که اتفاقاً در جامعه امروز ایران هم محل بحث است. 🔹ابراهیم پس از آن که از فرزندش می‌گذرد و عملاً ثابت می‌کند دستور خدا را بر رابطه پدر_فرزندی ترجیح می‌دهد، به مقام امامت می‌رسد، «وَ إِذِ ابْتَلی إِبراهیمَ ربّه بِکلماتٍ فأتمهنّ قالَ إِنّی جاعِلُک لِلنّاسِ إِماماً » جالب اینجاست که ابراهیم می‌پرسد حالا که به این مقام رسیدم این اعتبار و جایگاه از طریق ژن به خانواده و بازماندگانم هم می‌رسد؟ «قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي »؟ و پاسخ می‌رسد که «قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمينَ» یعنی: خیر، با آقازادگی نمی‌شود ادعای سروری کرد و اگر فرزند ابراهیم هم باشی و از موازین عدالت فاصله بگیری، حق نداری از اعتبار خانوادگی خرج کنی و در جایگاه تمشیت امور جامعه قرار بگیری. عید قربان، عید نفی آقازادگی و تاکید بر مناسبات عادلانه در سازماندهی جامعه دینی است. 🔸با این تفصیل، اتفاقاً نسبت عید غدیر و قربان هم آشکار می‌شود و نام گذاری «دهه ولایت» معنا و ‌منطق روشن‌تری پیدا می‌کند. حکومت و جایگاه سرپرستی و رهبری جامعه، مبتنی بر عهدی ملکوتی است و به علی علیه السلام که عادل‌ترین شخصیت امت است، «اختصاص» دارد که او هم ابراهیم دیگری است چرا که ده فرزندش یکی پس از دیگری به قربانگاه می‌روند و عملاً اثبات می‌کنند که در انجام رسالت الهی از مسموم و‌مقتول شدن ابایی ندارند. 🔹فرزندان رسول خدا از حضرت زهرا سلام الله علیها تا امام حسن عسکری علیه السلام به شهادت رسیدند تا خدا به فرشتگانش فخر کند که ببینید عهد مرا چه ظلم ستیزان فداکاری به دوش گرفتند. عید قربان عید امامت است و عید غدیر عید قربانی شدن و فداکاری برای اهداف مکتب. ⚜️ @taammolat74
🔰 پاسخ شریعتی به روشنفکرانی که خرده می‌گیرند قربانی چرا؟! 🔸نیمه روشنفکران بی درد و دل، خرده می گیرند که قربانی چرا؟ خدا چراخون را دوست بدارد؟ شگفتا ! شگفتا ! چرا نمی فهمند؟ این او نیست که خون می طلبد ، قربانی می خواهد، این عاشق استکه بدان سخت نیازمند است. می خواهد به او ، نه ، به خودش‌ ،به دلش ،ایمانش ، نشان دهدکه :من اسماعیلم را نیز قربانی تو می کنم! نشان دهد که من در دوست داشتن ،در ایمانم مطلقم! 🔹مطلق! آری قربانی !عشق تشنه می شود، خون بایدش داد.سرد می شود،آتشش باید زد. گرسنه می شود، قربانی بایدش کرد. عشق با قربانی،با خون ، نیرو می گیرد ، زلال می شود، رشد می کند،پاک و بی لک می شود،گرم و نورانی می شود..... از هر چه جز خود زدوده می گردد، مجرد ، بی غشی ، صافی ، ناب ! و اکنون عید قربان است...! ⚜️ @taammolat74
📮 «...چاره‌ای نیست جز این‌که بگوییم، سعودی‌ها لیاقتِ ادارۀ این مشاهد را ندارند؛ «مدینه» و «مکّه» را باید از زیرِ نگینِ این حضرات بیرون کشید و دو شهرِ بین‌المللیِ اسلامی اعلام کرد... چاره‌ای نیست جز بین‌المللی کردن این «مشاهد»؛ - مکه و مدینه و عرفات و منا- و اداره آن‌ها را در اختیار هیئت مشترکی از نمایندگان ملل مسلمان گذاشتن و از اختیار عرب سعودی درآوردن و از محل درآمد حج، مخارجش را تأمین کردن و به‌جای پلیس و شرطه سعودی، راهنما از هر ملتی گذاشتن؛ و جواز دادن به مراسم خاص هر یک از مذاهب و باج راه را برداشتن...» ✍️ جلال آل احمد ⚜️ @taammolat74
تاملات
📮 «...چاره‌ای نیست جز این‌که بگوییم، سعودی‌ها لیاقتِ ادارۀ این مشاهد را ندارند؛ «مدینه» و «مکّه» را
📘دانلود pdf | کتاب «خسی در میقات» سفرنامه حج ✍️ جلال آل احمد ▫️یکی از ویژگی‌های سفرنامه خسی در میقات موقعیت ویژه‌ای است که جلال آل احمد با عقاید روشن فکری خود در آن پا گذاشته است. از نظر بسیاری از صاحب‌نظران این سفر به نوعی فصل تازه‌ای از حیات آل احمد محسوب می‌شود. ▫️خسی در میقات کتابی است که این سفر را نه فقط از جنبه‌ی زیارتی بلکه از زوایای مختلف به این سفر دارد و مسائل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاحتی و… را مورد توجه و تحلیل قرار داده است. ▫️خسی در میقات یک سفرنامه‌ی ساده نیست که تنها از سفر یک نویسنده به مکه و مناسک حج بگوید، او از تجربه‌های خودش در این سفر، محرم شدن و کشف نیروی ایمان و معنویت سخن گفته است و بیقراری‌های خودش را روایت می‌کند. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
KhasiDarMighat.pdf
1.92M
📘 | کتاب «خسی در میقات» ✍️ 🔸جلال در این سفرنامه از نگرش خودش درباره‌ی حاجیان و انگیزه های درونی آن‌ها می نویسد. او مشتاق است زائران را بشناسد و انگیزه‌های درونیشان برای آمدن به این سفر را بداند. 🔹برای او این سوال وجود دارد که این زائران خانه‌ی خدا به انگیزه‌ی سنت راه خانه‌ی خدا را در پیش گرفته‌اند و از هر گوشه‌ی دنیا به این سرزمین مقدس آمده‌اند یا ایمان و احساسی واقعی آن‌ها را به سرزمین وحی کشانده است. 🔸آیا آن‌ها به قصد کشف حقیقتی به مکه سفر کرده‌اند یا این سفری است که تنها فکر می‌کنند باید انجام دهند. او می‌خواهد بداند در این سرزمین چه اتفاقی رخ می‌‌دهد. ⚜️ @taammolat74
🔰 شیخ فضل الله و عدالت اسلامی ✍️علی ابوالحسنی 🔸شیخ فضل اللّه وجه عقلانیت و افراط ستیز جنبش مشروطیت است. در مقابل تقی زاده که وجه افراط گری و احساسات زدگی آن است و فرق شیخ با نائینی و آخوند خراسانی این است که آنان در فضای از معاشقه با آرمانیهای بلندشان سیر می کردند و شیخ لبه تیز شمشیر واقعیت را بر گردن خودش احساس می کرد. او رهبری بود که نبض زمان و جنبش را در دست داشت و متناسب با شرایط و مقتضیات و محذورات عمل می کرد. 🔸برای شیخ و یارانش این سوال مطرح بود: چرا و چگونه استعمار بریتانیا این همه برای استقرار مشروطه دل می سوزاند و انگلیس بساط تحصّن به پا می کند. این برای او جای سوال بود. شیخ فضل اللّه, هیچ گاه استبداد را نمی خواست و همواره در پی مهار استبداد و تحقق عدالت اسلامی بود. 🔹استبداد همچنان که باید تعریف دقیق و شفاف در ذهنیت تاریخی ما ندارد. استبداد, لزوماً, ظلم و جور نیست. حتی اولیای امور در نظام استبداد, مثل امیر کبیر و قائم مقام هم می توانند گرایشهایی عدالتخواهانه داشته باشند. استبداد یک نظام است, نظامی که اولیای امور بر اساس عقل و تجربه شخصی و احیاناً امیال و غرایز نفسانی عمل و کشور را اداره می کنند و عدالتخانه, مفهوم حداقلی مشروطیت, مرحله گذار و مشروطه به معنای مفهومِ به اصطلاح حداکثری آن, می خواهد بیاید عقل و تجربه شخصی و این امیال و اغراض را کنار بگذارد. و جای آن, امر و تجربه جمعیِ قانون مند را جایگزین کند. ⚜️ @taammolat74
🔰نقش غربزدگی در نهضت مشروطه 📍در این ۵۰، ۶۰ ساله آخر که سر و کله نفت پیدا شده است و ما باز چیزی به عنوان علت وجودی یافته‌ایم بر اثر همین زمینه چینی‌ها و سوابق دیگر آب‌ها چنان از آسیاب افتاده که سرنوشت سیاست، اقتصاد و فرهنگمان یکراست در دست کمپانی‌ها و دولت های غربی حامی آنهاست و روحانیت نیز که آخرین برج و باروی مقاومت در قبال فرنگ بود از همان زمان مشروطیت چنان در مقابل هجوم مقدمات ماشین در لاک خود فرو رفت و چنان در دنیای خارج را به روی خود بست و چنان پیله ای به دور خود تنید که مگر در روز حشر بدرد، زیرا قدم به قدم عقب نشست. در ادامه بخوانید 👇👇👇 ⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰نقش غربزدگی در نهضت مشروطه 📍در این ۵۰، ۶۰ ساله آخر که سر و کله نفت پیدا شده است و ما باز چیزی به ع
🔰نقش "غربزدگی" در نهضت مشروطه ✍️ جلال آل احمد 🔹این که پیشوای روحانی طرفدار «مشروعه» در نهضت مشروطیت بالای دار رفت خود نشانه‌ای از این عقب نشینی بود و من با دکتر «تندرکیا» موافقم که نوشت شیخ شهید نوری نه با عنوان مخالف «مشروطه» که خود در اوایل امر مدافعش بود بلکه به عنوان مدافع «مشروعه» باید بالای دار برود و من می افزایم و به عنوان مدافع کلیت تشیع اسلامی. 🔸به همین علت بود که در کشتن آن شهید همه به انتظار فتوای نجف نشستند. آن هم در زمانی که پیشوای روشنفکران غرب زده ما ملکم خان مسیحی بود و طالب اوف سوسیال دموکرات قفقازی! 💢و به هر صورت از آن روز بود که نقش غرب زدگی را همچون داغی بر پیشانی ما زدند و من نعش آن بزرگوار را بر سر دار همچون پرچمی می دانم که به علامت استیلای غرب زدگی پس از 200 سال کشمکش بر بام سرای این مملکت افراشته شد. 🔹و اکنون در لوای این پرچم ما شبیه به قومی از خود بیگانه‌ایم. در لباس، خانه، خوراک، ادب و مطبوعاتمان و خطرنا ک تر از همه در فرهنگمان. فرنگی مآب می‌پروریم و فرنگی مآبی راه حل هر مشکلی را می جوییم. 🔸... در آن صدر اول مشروطه علت اساسی کار زعمای قوم در این بود که مخالف و موافق گمان می‌کردند «اسلام = مشروعه = مذهب »، هنوز آن کلیت جامع را دارد که حفاظ یا سدی در مقابل نفوذ ماشین و غرب باشد. به این علت بود که یکی به دفاع از آن برخاست و دیگری کوبیدش. به همین علت بود که «مشروطه » و «مشروعه » دو مفهوم متضاد بی دینی و دینداری از آب درآمد. به این طریق به گمان من همه آن حضرات بوق را از سر گشادش زده‌اند. 🔹گرچه شاید اگر ما نیز در آن دوره می زیستیم خبط آن دو فریق را تکرار می‌کردیم و اکنون دیگر نبودیم تا چنین قضاوت سختی را به قلم بیاوریم، چون آن حضرات به هر صورت نزدیک‌تر از ما بودند به زمانی که میرزای بزرگ شیرازی با یک فتوای ساده تومار امتیاز تنباکو به کمپانی انگلیسی رژی را در نوشت و نشان داد روحانیت چه پایگاهی است و نیز چه خطری! 🔸به هر طریق آن همه مردان نیک در صدر اول مشروطه غافل بودند از این که خدای تکنیک در خود اروپا نیز سال هاست از فراز عرش بورس ها و بانک‌ها کوس لمن الملکی می‌زند و دیگر تحمل هیچ خدایی را ندارد و به ریش همه سنت‌ها و ایدئولوژی‌ها می خندد. بله، این چنین بود که مشروطه به عنوان پیشقراول ماشین روحانیت را کوبید و از آن پس بود که مدارس روحانی در دوره 20 ساله به یکی دو شهر تبعید شد و نفوذش از دستگاه عدلیه و آمار بریده و پوشیدن لباسش منع شد. 📚غربزدگی، صص ۷۷-۸۱ ⚜️ @taammolat74
🔰آیا آخوند خراسانی حکم اعدام شیخ فضل الله نوری را صادر کرده است؟ ✍️اکبر ثبوت 🔸پس از سقوط محمد علی شاه و پناهنده شدن او به سفارت روس ، علامه نائینی از آخوند خراسانی می خواهد برای جلوگیری از اعدام شیخ فضل الله نوری اقدام کند. او نیز تلگرافی به این منظور به تهران فرستاد ولی کار از کار گذشته بود. بعد هم مرحوم آخوند در خانه ی خود برای شیخ فضل الله نوری مراسم فاتحه برگزار می کند. 🔹با این همه، بر پایه گزارش‌هایی دروغ، آخوند خراسانی را متهم کردند که قتل شیخ فضل الله نوری به حکم او انجام گرفته است و مدعی شدند که سران مشروطه ، پس از اعدام شیخ می‌گفتند: این کار به دستور آخوند خراسانی و دو مرجع دیگر یعنی حاج میرزا حسین تهرانی و شیخ عبدالله مازندرانی بوده است و هرکس بخواهد می تواند مجانا به نجف تلگراف بزند و از خود آن اقایان در این مورد سوال کند. 💢 این شایعه بی اساس که متاسفانه برخی از علما و متدینین هم در نشر آن شرکت داشتند ، چنان مقبول واقع شد که هیچ کس به مغایر بودن آن با مسلمات تاریخی نیندیشید. زیرا بر اساس این شایعه ، حاج میرزا حسین تهرانی یکی از سه مرجعی بود که حکم اعدام شیخ فضل الله نوری را صادر کرده است و کسانی که شیخ را کشتند می گفتند هرکه می خواهد می تواند مجانا به نجف تلگراف بزند و از خود آن سه مرجع در این مورد سوال کند. در حالیکه حادثه دستگیری و اعدام شیخ فضل الله نوری در تاریخ ۱۳ رجب ۱۳۲۷روی داد و حاج میرزا حسین تهرانی در تاریخ شوال ۱۳۲۶، یعنی نه ماه پیش از اعدام شیخ در گذشت و در ماجرای اعدام شیخ ، اصلا زنده نبود تا بر آن صحه بگذارد یا نگذارد. 📚 دیدگاه های آخوند خراسانی و شاگردانش ، ص ۱۰۹ و ۱۱۰ ⚜️ @taammolat74
📮«این آزادی که این‌ها تصور کرده‌اند، کفر در کفر است. آیا گفته‌اند کسی که دارای این آزادی است، باید توهین از مردمان محترم بکند؟ آیا گفته‌اند فحش باید بگوید و بنویسید؟ آیا گفته‌اند آشوب و فتنه در مملکت حادث كند؟ از همه این مراتب گذشته، آزادی قلم و زبان برای این است که جراید آزاد، نسبت به ائمه اطهار هر چه می‌خواهند بنویسند؟ ... مراد از حریت، حریت در حقوق مشروعه و آزادی بیان در مصالح عامه است تا اهالی این مملکت مثل سوابق ایام، گرفتار ظلم و استبداد نباشند و بتوانند حقوقی که از جانب خداوند برای آنها مقدر است مطالبه و اخذ نمایند، نه حریت ارباب ادیان باطله و آزادی در اشاعه منکرات شرعیه که هر کس آنچه بخواهد بگوید و به موقع اجرا بگذارد.» ✍️آزادی از منظر شیخ شهید فضل الله نوری ⚜️ @taammolat74