🔰 نقد و بررسی ایده پسااسلامیسم میلاد دخانچی
🔸اکنون با گذر از دهه چهارم انقلاب مساله #عدالت کلیدواژه اصلی و اساسی بوده که موجب تغییرات اساسی در جریان فکری و فرهنگی کشور شده است. #چپ_نو_مسلمان نیز یکی از این جریانات بوده که در چند سال اخیر سعی کرده اندیشههای خود را طرح سازد. میلاد دخانچی نیز یکی از چهرههای اصلی ایدئولوگ این جریان فکری است.
🔹در این کانال سعی داریم به نقد و بررسی ایده #میلاد_دخانچی با عنوان «#پسااسلامیسم» بپردازیم. تیرماه همین امسال بود که کتاب وی با همین عنوان چاپ شد و واکنشهایی را دربرداشت. دخانچی که به تازگی دکترای رشته مطالعات فرهنگی در کانادا را گرفته است از مسالهی خوداگاهی تاریخی سخن میگوید و اسلامیسم را جریانی توصیف میکند که خوداگاهی ما را به سمت عاملیت پیش میبرد.
📩دوستان نیز میتوانند نکات خود را نسبت به این مساله برای کانال ما ارسال کنند.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 نقد و بررسی ایده پسااسلامیسم میلاد دخانچی 🔸اکنون با گذر از دهه چهارم انقلاب مساله #عدالت کلیدواژه
📚معرفی کتاب | پسااسلامیسم
▪️ مولف : میلاد دخانچی
▪️ناشر کتاب : آرما
▪️سال نشر : 1399
▪️تعداد صفحات : 224
▪️نوبت چاپ : دوم
🔸با استناد به تجربه سیاسی پیامبر و امامان اسلام هیچگاه صاحب الگو راهبرد و ساختار منسجمی برای اداره دولت مدرن نبوده است اثر حاضر با رویکرد بازنگری رابطه مذهب و سیاست در ایران به این مهم میپردازد!
⚜️ @taammolat74
تاملات
📚معرفی کتاب | پسااسلامیسم ▪️ مولف : میلاد دخانچی ▪️ناشر کتاب : آرما ▪️سال نشر : 1399 ▪️تعداد صفحات
💠 ایده مولف در این کتاب:
🔸کتاب پیش رو در پی اثبات این گزاره است: رابطۀ مذهب و سیاست در ایران نامتوازن شده است و احتباج به بازنگری دارد. طبیعی است که این بازنگری نمیتواند و نباید به حذف روابط قدرت و مذهب منجر شود؛ بلکه راه حل در ایجاد توازن بین این دو است. البته ایجاد این توازن ممکن نیست، اگر آن دو از یک جنس تلقی شوند؛ چراکه اساساً ایجاد توازن تنها بین دو امر متضاد و متکامل، معنیدار است.
🔹با استناد به تجربه سیاسی پیامبر و امامان شیعه، اسلام هیچگاه صاحب الگو، راهبرد ساختار منسجمی برای ادارۀ دولت مدرن (استیت) نبوده است. به زبان سادهتر، سازهای به نام استیت اسلامی هیچگاه وجود نداشته و نخواهد داشت و ارجاع به مدینه النبی و تجربۀ حکومت حضرت علی برای کشف مکانیسم های پیچیدۀ حکمرانی معروف به استیت مدرن، از خبط روششناسی عمدهای رنج میبرد. این اما به هیچ وجه به معنای غیرسیاسی بودن مذهب نیست؛ بلکه برعکس، چنین گزارهای بیش از پیش دخالت مذهب در امر سیاسی را ترغیب میکند.
🔸مذهب غیرسیاسی به همان اندازه واجد پارادوکس است که مفهوم استیت اسلامی و اگر نمیتوان از استیت اسلامی سخن به میان آورد، قطعاً و باید دربارۀ کیفیت و ماهیت استیت مسلمانان سؤالات جدی معرفتی طرح کرد. رابطۀ استیت و مذهب همچون رابطۀ سیاست و فرهنگ از نسبت تضاد و تکامل پیروی میکند.
🔹آنها در عین حال که متضادند، امکان تکمیل یکدیگر را دارند. استیت از خطوط عمودی قدرت پیروی میکند و مذهب از خطوط افقی. این خطوط میتوانند به جنگ دائمی با یکدیگر بپردازند یا به صح نسبی و توازن برسند. اما آنها هیچگاه یکی نیستند.
💢پسااسلامیسم درصددِ طرح پرسشهایی برای ایجاد توازن بین مذهب و سیاست در دوران مدرن است.
⚜️ @taammolat74
📘دانلود جزوه pdf | مقدمهای بر چپ نو مسلمان
♨️ ویژهنامه جریان چپ نو؛ نوشته میلاد دخانچی
🔸آنچه در این نوشتار تحت عنوان «چپ ِنو مسلمان» و یا «پسااسلامیسم» مدنظر است نخستین بار ذیل مفهوم «چپ اسلامی» در حوزه عمومی مطرح شد، مفهومی که به نظر غلط انداز میآید،
🔹 مخصوصا شرایطی که «چپ» آن هم از گونه اسلامی آن، پیش از هر چیز، تداعی کننده فاشیسم مجاهدین خلق(منافقین)، بلاهت فکری آغشته به خشونت فرقان، دولت گرایی و اقتدارگرایی و پاک کردن رقبا از پهنه سیاسی، نبود التزام به گفتگوی فرهنگی، مخالفت محض با مالکیت خصوصی، تبدیل شدن به ابزاراستعمار، چرخشهای زیگزاگی به سمت نئولیبرالیسم و دشمنی با هرگونه نمود اقتصاد رقابتی است.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
مقدمه ای بر چپ نو مسلمان.pdf
3.32M
📘دانلود جزوه pdf | مقدمهای بر #چپ_نو_مسلمان
🔸پر واضح است که در تبیین چپ نو مسلمان، «چپ» نه تنها هیچ پیوندی با تلقی رایج از این مفهوم ندارد، بلکه برعکس، پسااسلامیسم در تلاش پدیدار کردن خوانشی نوین از مفهوم «چپ» است.
🔹همچنین به کار بردن پسوند «اسلامی» دارای دشواری های معرفت شناسی جدی است. چرا که این پسوند، ادعای حقانیتی متکلمانه را همراه خود دارد، حال آنکه مفهوم چپ مسلمان فراگیرتر بوده و طیفهای گوناگونی از کنشگران را که به اشکال مختلف می خواهند با سنت خود در گفتگوی سازنده باشند در درون خود جای می دهد. اما چپ نومسلمان چیست؟!
🔻پ.ن:
این جزوه بسیار خوبی برای فهم جریان چپ نو مسلمان از زبان خودشان است!
⚜️ @taammolat74
🔉 مناظره
🔶 موضوع | نقد وبررسی کتاب پسااسلامیسم
◾️دکتر میلاد دخانچی(دکترا مطالعات فرهنگی)
◾️حجت الاسلام امین اسدپور(عضو هیات علمی و مدیر گروه علوم انسانی بنیاد رصین)
گفتگو پیرامون ایده چپ نو مسلمان
در سه بخش
⏰ ۱۰ تیر ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
قسمت اول.mp3
17.54M
🔉 مناظره
🔶 موضوع | نقد وبررسی کتاب #پسااسلامیسم
بخش نخست
◾️دکتر میلاد دخانچی(دکترا مطالعات فرهنگی)
◾️حجت الاسلام امین اسدپور(عضو هیات علمی و مدیر گروه علوم انسانی بنیاد رصین)
⚜️ @taammolat74
قسمت دوم.mp3
11.87M
🔉 مناظره
🔶 موضوع | نقد وبررسی کتاب #پسااسلامیسم
بخش دوم
◾️دکتر میلاد دخانچی(دکترا مطالعات فرهنگی)
◾️حجت الاسلام امین اسدپور(عضو هیات علمی و مدیر گروه علوم انسانی بنیاد رصین)
⚜️ @taammolat74
قسمت سوم.mp3
12.42M
🔉 مناظره
🔶 موضوع | نقد وبررسی کتاب #پسااسلامیسم
بخش سوم
◾️دکتر میلاد دخانچی(دکترا مطالعات فرهنگی)
◾️حجت الاسلام امین اسدپور(عضو هیات علمی و مدیر گروه علوم انسانی بنیاد رصین)
⚜️ @taammolat74
💐 غدیر ، گل همیشه بهار زندگی است . دریایی بیکرانه است ؛ جاری بر جان های پاک و اندیشه های تابناک.💐
غدیر ، تجلی خواست خالق ، روح آفرینش ، برانگیزاننده ستایش و دست های بلندی است که انسان خاکی را به افلاک می کشاند.🌸
غدیر ، ریزش باران الطاف رحمانی بر گلزار جان های تشنه است .🌸
غدیر ، برکت همه احساس های معنوی و دریای جاری خیرات نبوی است.🌸
✅حلول عید ولایت و امامت را که به شکرانه ی تکمیل دین و تتمیم نعمت همگان با عرشیان و فرشیان است ، محضر شما و همه ی شیعیان تبریک و تهنیت عرض می نماییم.
⚜️ @taammolat74
🔰غدیر اتمام حجتی گویا
✍️ اصغر طاهرزاده
🔸واقعة غدير، اتمام حجّتي بود بر همة دينداران، تا مسلمانان، بعد از رحلت رسولخدا(ص) هيچ توجيه و بهانهاي براي فاصلهگرفتن از حيات ديني، در نظام سياسي و اقتصادي و تربيتي خود، نداشته باشند.
🔹چراكه از همان اوايل اسلام، دو تفكر در بين مسلمانان مطرح بود، يك تفكر كه اشراف تازه مسلمان به آن دامن مي زدند، كه نظام سياسي و اقتصادي به روال قبل از اسلام ادامه يابد، منتها افراد در زندگي فردي، مسلمان باشند، و عملاً بر اين پندار بودند كه تكليف سياست و ثروت و قدرت را خود مردم بايد تعيين كنند و نه خدا.
🔸و يك تفكر معتقد به حاكميت اسلام در همة ابعاد زندگي بود و معتقد بود چون حاكميت سياسي جامعه در سرنوشت خلق خدا نقش دارد و سعادت و شقاوت مردم نميتواند جدا از نظام سياسي جامعه باشد. پس خداوند نسبت به اين مسئله مهم كه در سرنوشت مردم نقش دارد بيتفاوت نيست، و چون حق حاكميت از آن خداوند است و حكومت بر مردم يك نحوه تصرف در امور مردم است، پس بايد حكومت از طريق كسي بر مردم اِعمال شود كه بتواند حكم خدا را در جامعه جاري كند.
🔹و غدير يعني تثبيت تفكر نوع دوم و با حذف پيام غدير در سقيفه و به پا شدن خلافت ابابكر، آرامآرام تفكر نوع اول جاي خود را باز كرد و جهان اسلام را به جايي رساند كه شما امروز شاهد آن هستيد به طوري كه توان اسلام از توان دينهاي تحريف شدة يهوديت و نصرانيت در عرصة جهاني كمتر است.
⚜️ @taammolat74
♨️ نوشتههای غدیریه
✍️ روشنفکری و تقابل با گفتمان تمدنی غدیر
✍️غدیر ظهور مدیریت اجرایی دین
✍️غدیر نافی توسعه منهای عدالت!
✍️سیره پایدار
✍️غدیر و حضورآن در آینده تاریخ
✍️غدیر اتمام حجتی گویا
⚜️ @taammolat74