eitaa logo
تاملات
744 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
341 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
تاملات
♨️ سیری در مبانی اقتصاد اسلامی 🔸حجت‌الاسلام علی میثمی تهرانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم و پژوهشگ
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |سیری در مبانی نظری اقتصاد اسلامی 🎙حجت‌الاسلام علی میثمی تهرانی مبتنی بر اقتصادنا شهید صدر(ره) جلسه نخست ⏰ ۷ مرداد ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
مبانی اقتصاد اسلامی.جلسه۱.mp3
11.99M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |سیری در 🎙حجت‌الاسلام تهرانی مبتنی بر اقتصادنا شهید صدر(ره) جلسه نخست 🔹 این اقتصاد مال ما نیست، مربوط به تاریخ جدیدی است و اساسا با فهم فقهی ما بنیادی تفاوت دارد. اقتصادی که شهیدصدر می‌آورد معادل اسلامی این اقتصاد است! لذا نگاه ما به گذشته نیست و به حال و آینده نظر داریم... 🔻پ.ن: این درسگفتار را چهارشنبه‌ها در کانال تاملات دنبال کنید! ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
🔰غدیر و حضورآن در آینده تاریخ ✍️ اصغر طاهرزاده 🔸 به معني حاكميت امام معصوم بنيان‌گذاري شد ولي جرياني قدرتمند و با برنامه‌ريزيِ به ظاهر همه‌جانبه به‌زعم خود، غدير را در دفن كرد و نه تنها علی(ع) را از صحنه تصميم‌گيري جامعه خارج نمود، تا هيچ جاي پايي در تاريخ اسلام از آن حضرت نماند زيرا نگران حضور علي(ع) و غدير در آينده تاريخ بودند، ولي با اين‌همه غدير در نهضت حسين(ع) به صحنه آمد، و باز فرهنگ سقيفه نه‌تنها حسين(ع) را كه متذكر برگشت به غدير بود، شهيد كردند، بر جسد مبارك آن حضرت اسب‌ها تازاندند تا حتي بدن او نمانَد، چون نگران حضور غدير در آيندة تاريخ بودند.‌ 🔹ولي همواره حضور غدير با روش خاص ائمه(ع) و به صورت‌هاي مختلف در تاريخ ادامه يافت و مكتب امام‌صادق 4000 دانشمند صاحب‌نظر در امور اسلامي تربيت نمود و حضور غدير را در تاريخ به نمايش گذارد. باز هم غدير؛ تاريخ را شكافت و به صحنه آمد و با انقلاب اسلامي سيرتاريخي غدير در زمان غيبت به تماميت خود رسيد و يك قدم ديگر به تحقق كامل غدير باقي نمانده است و آن ظهور وجود مقدس امام معصوم يعني حضرت مهدي(عج) بر رأس امور است! 💢حال در چنين شرايط تاريخي اگر جايگاه خود را بشناسيم متوجه مي‌شويم كه بايد با حضور همه‌جانبه اسلام وارد صحنه شد و قدرت اسلام را در همة ابعاد تربيتی، سياسی و اقتصادی به ميان آورد. ديگر زمانه از اسلام انتظار نقش‌آفريني بزرگ‌تري را مي‌طلبد، چرا كه به واقع در شرايط تاريخي معاصر، اسلامِ تأثيرگذاري به صحنه آمده است تا در صحنة «نفي ظلمات غرب» و «اثبات نور اسلام» نقش‌آفريني كند. ⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 مروری بر کتاب «برگ‌های گمشده» 🔸کتاب "برگ های گمشده از تاریخ تمدن اسلامی" تازه ترین کتاب سعید مستغ
🔰مروری بر کتاب «برگ‌های گمشده» ✍️ سعید مستغاثی 💠
تصویری از شهرهای دوران تمدن اسلامی در سال هزار میلادی

🔸پرفسور زیگرید هونکه (مورخ، پژوهشگر و نویسنده کتاب «خورشید الله بر فراز مغرب زمین» بر اساس اسناد و شواهد معتبر تاریخی، تصویری از شهرهای مهم دوران تمدن اسلامی مثل بغداد و قاهره و قرطبه و... ترسیم کرده که شاید امروز برایمان شگفت آور باشد. هونکه می‌نویسد:« سال 1000 میلادی است، اکنون یکی از کتاب فروشی‌های به نام ابن ندیم، فهرستی در اختیار عامه گذاشته است که شامل تمام کتاب‌هایی است که تا این زمان به زبان عربی بیرون آمده است. خود این فهرست ده جلد و شامل ، ، ، و است. 🔹نام شهر قرطبه (کوردوبا) و دانشگاه‌هایش و کتابخانه‌اش، دانش‌آموزان را از همه جای مغرب و حتی از مشرق هم به خوش جلب می‌کند. در قاهره صدها کتابخانه‌دار مشغول کار در دو کتابخانه که مجموعا دو میلیون و دویست هزار جلد کتاب دارد، هستند. این مقدار کتاب، بیست برابر کتاب های لوله شده(طومار) است که شهر سابق، در آن بحبوبه شکوفایی‌اش در کتابخانه منحصر به فردش دارا بود... 🔸در همین سال است که ابوالقاسم (زهراوی) آن اثر جراحی را تدوین می‌کند که صدها سال مرجع اصلی طالبین این علم باقی می‌ماند و در همین سال نیز البیرونی، گردش زمین به دور خورشید را شرح میدهد و آنهم بر اساس جهانبینی ارسطویی اسلامی. و باز هم در همین سال است که الحسن الهیثم، قوانین چشم و بینایی را کشف کرده و با دوربین عکاسی جعبه‌ای، به آزمایش می‌پردازد. 💢در همین سال که جهان اسلام به سوی عالی‌ترین دوران طلایی تاریخ‌اش می‌شتافت، اروپا با ترس در انتظار آخرالزمان یعنی به آخر رسیدن عالم، از نظر تاریخی، جغرافیایی و سیارات بود. 🔗 بخش قبل | قرن‌هایی که به نام دانشمندان اسلامی نام‌گذاری شد! ⚜️ @taammolat74
🔰 بوردیو و نقد میدان دانشگاه 🔸 جامعه‌شناس شهیر فرانسوی است که از تأثیرگذارترین اندیشمندان قرن بیستم محسوب می‌شود. او در کتاب انسان دانشگاهی، با نگرشی انتقادی و رهایی‌بخش و بی‌پروا به مطالعه میدانی گسترده نظام آموزشی فرانسه می‌پردازد و بدون تعارف و مجامله، مشكلات دانشگاه‌ها و دانشگاهیان فرانسوی زمانه خودش را عیان می‌سازد. 🔹در کتاب یکی از بحث های بسیار مهم بوردیو رابطه بین شناخت شهودی و شناخت آکادمیک است. شناخت، دانشی است که با گفتمان دانش و عقل آکادمیک در پیوند است و بوردیو چالش‌های شدیدی بین این دو شناخت قائل است. 🔸آنچه بوردیو در این زمینه نمی‌پذیرد این است که بعد از ، عقل آکادمیک دولتی یا همان دانشگاه، دانش مردمی یا شهود عقلی را بی اعتبار کرد. مثل این پرسش که آیا پدر و مادر بیشتر درباره تربیت فرزند می‌دانند یا متخصص تربیت؟! در نظام مدرن گفتمان عمومی دانش، عقل سلیم را زیر سوال می‌برد و در نهایت می‌گوید که متخصص علوم تربیتی بهتر می‌داند که فرزند را چگونه باید تربیت کرد. به عنوان مثال گفتمان پزشکی دقیقا نظام عقل سلیم و شناخت شهودی را از کار می‌اندازد و ما را در مقابل پزشک به کودک تبدیل می‌کند. 🔹در حال حاضر نظام‌های دانشگاهی چه در حوزه علوم طبیعی و چه حوزه علوم انسانی خود را در برابر رقیبی می‌بینند که خارج از میدان دانش است. مثلا جنگی که بین دانشنامه‌ها با ویگی پدیا وجود دارد همین است. دانشنامه منشا دانش درون میدان است. در این بین نظام دانشگاهی وقتی از پس ویکی‌پدیا بر نمی‌آید، از ابزارهای خشونت‌آمیز استفاده می‌کند. ⚜️ @taammolat74
🔰 نقد و بررسی ایده پسااسلامیسم میلاد دخانچی 🔸اکنون با گذر از دهه چهارم انقلاب مساله کلیدواژه اصلی و اساسی بوده که موجب تغییرات اساسی در جریان فکری و فرهنگی کشور شده است. نیز یکی از این جریانات بوده که در چند سال اخیر سعی کرده اندیشه‌های خود را طرح سازد. میلاد دخانچی نیز یکی از چهره‌های اصلی ایدئولوگ این جریان فکری است. 🔹در این کانال سعی داریم به نقد و بررسی ایده با عنوان «» بپردازیم. تیرماه همین امسال بود که کتاب وی با همین عنوان چاپ شد و واکنش‌هایی را دربرداشت. دخانچی که به تازگی دکترای رشته مطالعات فرهنگی در کانادا را گرفته است از مساله‌ی خوداگاهی تاریخی سخن می‌گوید و اسلامیسم را جریانی توصیف می‌کند که خوداگاهی ما را به سمت عاملیت پیش می‌برد. 📩دوستان نیز می‌توانند نکات خود را نسبت به این مساله برای کانال ما ارسال کنند. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 نقد و بررسی ایده پسااسلامیسم میلاد دخانچی 🔸اکنون با گذر از دهه چهارم انقلاب مساله #عدالت کلیدواژه
📚معرفی کتاب | پسااسلامیسم ▪️ مولف : میلاد دخانچی ▪️ناشر کتاب : آرما ▪️سال نشر : 1399 ▪️تعداد صفحات : 224 ▪️نوبت چاپ : دوم 🔸با استناد به تجربه سیاسی پیامبر و امامان اسلام هیچگاه صاحب الگو راهبرد و ساختار منسجمی برای اداره دولت مدرن نبوده است اثر حاضر با رویکرد بازنگری رابطه مذهب و سیاست در ایران به این مهم می‌پردازد! ⚜️ @taammolat74
تاملات
📚معرفی کتاب | پسااسلامیسم ▪️ مولف : میلاد دخانچی ▪️ناشر کتاب : آرما ▪️سال نشر : 1399 ▪️تعداد صفحات
💠 ایده مولف در این کتاب: 🔸کتاب پیش رو در پی اثبات این گزاره است: رابطۀ مذهب و سیاست در ایران نامتوازن شده است و احتباج به بازنگری دارد. طبیعی است که این بازنگری نمی‌تواند و نباید به حذف روابط قدرت و مذهب منجر شود؛ بلکه راه حل در ایجاد توازن بین این دو است. البته ایجاد این توازن ممکن نیست، اگر آن دو از یک جنس تلقی شوند؛ چراکه اساساً ایجاد توازن تنها بین دو امر متضاد و متکامل، معنی‌دار است. 🔹با استناد به تجربه سیاسی پیامبر و امامان شیعه، اسلام هیچ‌گاه صاحب الگو، راهبرد ساختار منسجمی برای ادارۀ دولت مدرن (استیت) نبوده است. به زبان ساده‌تر، سازه‌ای به نام استیت اسلامی هیچ‌گاه وجود نداشته و نخواهد داشت و ارجاع به مدینه النبی و تجربۀ حکومت حضرت علی برای کشف مکانیسم های پیچیدۀ حکمرانی معروف به استیت مدرن، از خبط روش‌شناسی عمده‌ای رنج می‌برد. این اما به هیچ وجه به معنای غیرسیاسی بودن مذهب نیست؛ بلکه برعکس، چنین گزاره‌ای بیش از پیش دخالت مذهب در امر سیاسی را ترغیب می‌کند. 🔸مذهب غیرسیاسی به همان اندازه واجد پارادوکس است که مفهوم استیت اسلامی و اگر نمی‌توان از استیت اسلامی سخن به میان آورد، قطعاً و باید دربارۀ کیفیت و ماهیت استیت مسلمانان سؤالات جدی معرفتی طرح کرد. رابطۀ استیت و مذهب همچون رابطۀ سیاست و فرهنگ از نسبت تضاد و تکامل پیروی می‌کند. 🔹آن‌ها در عین حال که متضادند، امکان تکمیل یکدیگر را دارند. استیت از خطوط عمودی قدرت پیروی می‌کند و مذهب از خطوط افقی. این خطوط می‌توانند به جنگ دائمی با یکدیگر بپردازند یا به صح نسبی و توازن برسند. اما آن‌ها هیچ‌گاه یکی نیستند. 💢پسااسلامیسم درصددِ طرح پرسش‌هایی برای ایجاد توازن بین مذهب و سیاست در دوران مدرن است. ⚜️ @taammolat74
📘دانلود جزوه pdf | مقدمه‌ای بر چپ نو مسلمان ♨️ ویژه‌نامه جریان چپ نو؛ نوشته میلاد دخانچی 🔸آنچه در این نوشتار تحت عنوان «چپ ِنو مسلمان» و یا «پسااسلامیسم» مدنظر است نخستین بار ذیل مفهوم «چپ اسلامی» در حوزه عمومی مطرح شد، مفهومی که به نظر غلط انداز می‌آید، 🔹 مخصوصا شرایطی که «چپ» آن هم از گونه اسلامی آن، پیش از هر چیز، تداعی کننده فاشیسم مجاهدین خلق(منافقین)، بلاهت فکری آغشته به خشونت فرقان، دولت گرایی و اقتدارگرایی و پاک کردن رقبا از پهنه سیاسی، نبود التزام به گفتگوی فرهنگی، مخالفت محض با مالکیت خصوصی، تبدیل شدن به ابزاراستعمار، چرخش‌های زیگزاگی به سمت نئولیبرالیسم و دشمنی با هرگونه نمود اقتصاد رقابتی است. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
مقدمه ای بر چپ نو مسلمان.pdf
3.32M
📘دانلود جزوه pdf | مقدمه‌ای بر 🔸پر واضح است که در تبیین چپ نو مسلمان، «چپ» نه تنها هیچ پیوندی با تلقی رایج از این مفهوم ندارد، بلکه برعکس، پسااسلامیسم در تلاش پدیدار کردن خوانشی نوین از مفهوم «چپ» است. 🔹همچنین به کار بردن پسوند «اسلامی» دارای دشواری های معرفت شناسی جدی است. چرا که این پسوند، ادعای حقانیتی متکلمانه را همراه خود دارد، حال آنکه مفهوم چپ مسلمان فراگیرتر بوده و طیف‌های گوناگونی از کنشگران را که به اشکال مختلف می خواهند با سنت خود در گفتگوی سازنده باشند در درون خود جای می دهد. اما چپ نومسلمان چیست؟! 🔻پ.ن: این جزوه بسیار خوبی برای فهم جریان چپ نو مسلمان از زبان خودشان است! ⚜️ @taammolat74
🔉 مناظره 🔶 موضوع | نقد وبررسی کتاب پسااسلامیسم ◾️دکتر میلاد دخانچی(دکترا مطالعات فرهنگی) ◾️حجت الاسلام امین اسدپور(عضو هیات علمی و مدیر گروه علوم انسانی بنیاد رصین) گفتگو پیرامون ایده چپ نو مسلمان در سه بخش ⏰ ۱۰ تیر ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
قسمت اول.mp3
17.54M
🔉 مناظره 🔶 موضوع | نقد وبررسی کتاب بخش نخست ◾️دکتر میلاد دخانچی(دکترا مطالعات فرهنگی) ◾️حجت الاسلام امین اسدپور(عضو هیات علمی و مدیر گروه علوم انسانی بنیاد رصین) ⚜️ @taammolat74
قسمت دوم.mp3
11.87M
🔉 مناظره 🔶 موضوع | نقد وبررسی کتاب بخش دوم ◾️دکتر میلاد دخانچی(دکترا مطالعات فرهنگی) ◾️حجت الاسلام امین اسدپور(عضو هیات علمی و مدیر گروه علوم انسانی بنیاد رصین) ⚜️ @taammolat74
قسمت سوم.mp3
12.42M
🔉 مناظره 🔶 موضوع | نقد وبررسی کتاب بخش سوم ◾️دکتر میلاد دخانچی(دکترا مطالعات فرهنگی) ◾️حجت الاسلام امین اسدپور(عضو هیات علمی و مدیر گروه علوم انسانی بنیاد رصین) ⚜️ @taammolat74
💐 غدیر ، گل همیشه بهار زندگی است . دریایی بی‏کرانه است ؛ جاری بر جان ‏های پاک و اندیشه های تابناک.💐 غدیر ، تجلی خواست خالق ، روح آفرینش ، برانگیزاننده ستایش و دست های بلندی است که انسان خاکی را به افلاک می‏ کشاند.🌸 غدیر ، ریزش باران الطاف رحمانی بر گلزار جان‏ های تشنه است .🌸 غدیر ، برکت همه احساس ‏های معنوی و دریای جاری خیرات نبوی است.🌸 ✅حلول عید ولایت و امامت را که به شکرانه ی تکمیل دین و تتمیم نعمت همگان با عرشیان و فرشیان است ، محضر شما و همه ی شیعیان تبریک و تهنیت عرض می نماییم. ⚜️ @taammolat74
🔰غدیر اتمام حجتی گویا ✍️ اصغر طاهرزاده 🔸واقعة غدير، اتمام حجّتي بود بر همة دينداران، تا مسلمانان، بعد از رحلت رسول‌خدا(ص) هيچ توجيه و بهانه‌اي براي فاصله‌گرفتن از حيات ديني، در نظام سياسي و اقتصادي و تربيتي خود، نداشته باشند. 🔹چراكه از همان اوايل اسلام، دو تفكر در بين مسلمانان مطرح بود، يك تفكر كه اشراف تازه مسلمان به آن دامن مي زدند، كه نظام سياسي و اقتصادي به روال قبل از اسلام ادامه يابد، منتها افراد در زندگي فردي، مسلمان باشند، و عملاً بر اين پندار بودند كه تكليف سياست و ثروت و قدرت را خود مردم بايد تعيين كنند و نه خدا. 🔸و يك تفكر معتقد به حاكميت اسلام در همة ابعاد زندگي بود و معتقد بود چون حاكميت سياسي جامعه در سرنوشت خلق خدا نقش دارد و سعادت و شقاوت مردم نمي‌تواند جدا از نظام سياسي جامعه باشد. پس خداوند نسبت به اين مسئله مهم كه در سرنوشت مردم نقش دارد بي‌تفاوت نيست، و چون حق حاكميت از آن خداوند است و حكومت بر مردم يك نحوه تصرف در امور مردم است، پس بايد حكومت از طريق كسي بر مردم اِعمال شود كه بتواند حكم خدا را در جامعه جاري كند. 🔹و غدير يعني تثبيت تفكر نوع دوم و با حذف پيام غدير در سقيفه و به پا شدن خلافت ابابكر، آرام‌آرام تفكر نوع اول جاي خود را باز كرد و جهان اسلام را به جايي رساند كه شما امروز شاهد آن هستيد به طوري كه توان اسلام از توان دين‌هاي تحريف شدة يهوديت و نصرانيت در عرصة جهاني كمتر است. ⚜️ @taammolat74
🔰دور توحید و ولایت ✍ سیدحسین شهرستانی 🔸چه سخنی از این حکیمانه‌تر و چه حکمتی از این استوارتر! سرّ توحید در این نکته نهان گردیده‌ست: 🔹ولایت، نقطه تشخص حقیقت نامتشخص است. آنجا که امر بی‌نام نام می‌یابد و نور بی‌صورت صورت می‌پذیرد. پس چنانچه وجود ولی به حق وابسته است، ظهور و تشخص حق به ولی است. 🔸حق به واسطه ولی، جامه تحقق می‌پوشد و ولی، تعین هستی بی‌تعین و چهره‌ی آن مستور بی‌چهره است. 🔹به‌سبب حقیقت ولایت است که توحید محمدی، نه در ورطه‌ی تعطیل درمی‌ماند و نه در لجه تشبیه فرومی‌غلطد. هم خدا را از عالم منزه می‌داند و هم عالم را از خدا تهی نمی‌شمارد. 🔸نه خلق را از حق جدا می‌یابد و نه حق را به خلق درمی‌آمیزد چرا که در این میانه، ولی مرزبانی می‌کند که ولایت نور حق را به خلق هم آینه است و هم حجاب. آینه است: بی‌او خلق خبر از حق چگونه یابند بلکه خلق خود چگونه به‌وجود آیند؟ حجاب است: بی‌او و پرده‌داری او خلق را تاب دیدار حق نیست بلکه خلق چگونه بی‌وساطت او از حق هستی یابند؟ 🔹و این دور، دور فرخنده ولایت الهی است. دور هستی و حضور، دور حضور و غیبت، دور حقیقت و شخصیت، دور بی‌نام و نام. دور حق و علی...یدور حیثما دار 🔸علی آینه حق است و حق آینه علی حقیقت بی‌مثال احدی در مرآت جمال احمدی و کمال علوی تمثل می‌یابد، تا خلق را دیدار حق میسر گردد. اما تنها اینهمه نیست. حق، در سیمای ولی، خود را بازمی‌بیند. 💢پس حق علی را نیافرید تا خلق او را ببینند و حق را بیابند، حق علی را برای خود آفرید تا خود را در تماشای او بازبیند... چو نیکو بنگری در اصل این کار همو بیننده هم دیده‌ست و دیدار ، عید توحید و ولایت بر شما مبارک🌹 ⚜ @taammolat74
❖ نوشته هایتان♡ "طلوع حقیقت"🍃 و "بیان درد های" 💐 کسانی است که نمی توانند بگویند و "فریادشان بی صداست". دیروز ۱۷ مرداد نام داشت. تاملات ضمن تبریک این روز به همه خبرنگاران پرتلاش و حقیقت‌جو، علاوه بر بازتاب تحلیل‌ها و یادداشت‌های فکری و رسانه‌ای؛ بسته آموزشی ویژه‌ای را تقدیم می‌کند که امیدواریم مفید باشد.🌹 ⚜ @taammooat74
تاملات
❖ نوشته هایتان♡ "طلوع حقیقت"🍃 و "بیان درد های" 💐 کسانی است که نمی توانند بگویند و "فریادشان بی صد
🔰باز هم روز خبرنگار؛ در سال۹۹ کجا هستیم؟ ✍️ امیر بابایی 🔸 سال‌ها پیش، رسانه را به مطبوعات چاپی می‌شناختند و وبسایت‌ها را حاشیه و زائد بر آن محسوب می‌کردند و برای آن اعتباری هم قائل نبودند. اما امروزه می‌بینیم که مطبوعات چاپی، عملا بی‌مخاطب شده‌اند و کمترین فروش را دارند. بطوری‌که تیراژها مضحک شده است. 🔹 برخی نگران چنین وضعیتی شده‌اند که به نظر من، جای هیچ نگرانی نیست. زیرا تنها این ابزار است که متفاوت شده‌ و جای نگرانی ندارد. مانند این است که تصور کنیم پایان تولید پیکان، چه اتفاق نامبارکی بوده؛ درحالیکه ماشین‌های به‌روز و مدرن و ایمن جایگزین آن شده‌اند. 🔸 اما مساله امروز ما این است که جامعه از وبسایت‌ها نیز گذر کرده و اکنون دوران اپلیکیشین‌هاست. جامعه، از قطع مترویی روزنامه‌ها به اپلیکیشن‌ها رسیده و نیازهای خود را از این طریق تأمین می‌کند. اما متأسفانه نه‌تنها بخشی از اهالی رسانه، بلکه بوروکراسی ناکارآمد اداری ما هنوز هم در گیرودار دهه‌های گذشته است. این موضوع باعث شده تناقضی پیش آید که سخت به راهکار نیاز دارد. 🔹 نیاز رسانه‌ای جامعه ما از طریقی تأمین می‌شود که متأسفانه از سوی نظام اداری ما به رسمیت شناخته نمی‌شود. ما باید هرچه زودتر به سمت حل این تناقض پیش برویم و معیارهای جدید برای ابزارهای روزنامه‌نگاری و حتی تعریف روزنامه‌نگاری تعیین کنیم و اجازه ندهیم که این تناقض، آسیب‌زا شود؛ کما اینکه شده است. 🔸 فارغ از اینکه رسانه برای برخی افراد، ابزار پولشویی است، اقتصاد رسانه از دو جهت باید تغییر کند: 1️⃣ نخست، شفاف شدن منابع مالی رسانه است. حداقل پیامد مثبت این موضوع، درک مخاطب از نوع سوگیری رسانه‌ها و فهم پیام‌های نهفته در تولیدات رسانه‌ای آنها با توجه به وابستگی مالی‌شان خواهد بود. ضمن اینکه برخی از آلودگی‌ها نیز می‌تواند پالایش شود و خریدوفروش‌ها، یا کاهش یابد یا شفاف شود و شاید مانع فساد پول‌پاشی در رسانه‌ها شود. 2️⃣ دومین موضوع در مورد اقتصاد رسانه، ایجاد عدالت در توزیع درآمد رسانه است که متأسفانه الان دراین‌باره شرایط نامطلوبی حاکم است و خبرنگاران اغلب سهم ناچیزی از درآمد رسانه‌ها را دارند. ⚜️ @taammolat74
تاملات
❖ نوشته هایتان♡ "طلوع حقیقت"🍃 و "بیان درد های" 💐 کسانی است که نمی توانند بگویند و "فریادشان بی صد
🔰 «فضول»، «لیز» و «سوت‌زن» ✍️ داود مدرسی‌یان 🔸 مرگ خبرسازها در بی اعتباری است اما پایان کار خبرنگارها و وقایع نگارها با شهادت است. کسی با خنثی ها کاری ندارد و خنثی ها با گرو گذاشتنِ قلمشان، عزت و شرفشان را به بهایی اندک می فروشند. خنثی‌ها از خبرنگاری پول در می‌آورند و کاسبی می‌کنند. در عوض اما به فضول ها سنگ پرانی می کنند چون با تهدید و تطمیع و تحریم نمی توانند در مسیرشان خللی ایجاد کنند. 🔹 بعد از عدالت، «نظارت» مظلوم ترین «مسئله»ی جمهوری اسلامی است. واقعیت این است که مهم‌ترین نقش رسانه، نظارت است. نظارت بر دستگاه‌ها و مسئولین و حاکمیت. اما مدیران می گویند مهم ترین نقش رسانه، انعکاس کارهایشان است. اگرچه انعکاس واقعیات، چه خدمات چه کاستی ها، از وظایف رسانه هاست اما نقش اصلی رسانه‌ها نظارت است نه انعکاس اخبار! نظارت آنلاین، روزانه، لحظه ای و همیشگی بر عملکرد دستگاه ها. ✅ از بین خبرنگارها چند درصد به نظارت مشغول‌اند؟ به جد معتقدم مسئولی که از خدا نمی‌ترسد ولی از خبرنگار می‌ترسد؛ اما کدام خبرنگار؟ این خبرنگار چه ویژگی هایی دارد؟ 1️⃣ فضول؛ شهید بهشتی می گوید جامعه اسلامی جامعه فضول هاست. خبرنگار باید فضول باشد و از کار همه مسئولین و دستگاه ها سر در بیاورد. 2️⃣ شجاع؛ نباید از تهدید و شکایت و پرونده‌سازی بترسد. خبرنگار ترسو، خوراک مدیران است. 3️⃣ تحقیقی و مستند؛ خبرنگار باید مستند و دقیق و حرفه‌ای کار کند. پشتوانه هر خبر و مطلبش‌ مستندات داشته باشد که گیر قانون‌دانِ قانون‌شکن نیافتد! کار بدون سند، در دادگاه قابل دفاع نیست. 4️⃣ لیز؛ خبرنگار باید مثل ماهی، لیز باشد و اصطلاحاً «تو مُشت نیاد». با تطمیع و مصلحت‌اندیشی‌های کاذب تحت تاثیر قرار نگیرد؛ از سوی اصحاب قدرت و ثروت فریب نخورد. این خبرنگار برای مسئولین قابل پیش‌بینی نیست و لذا از او می‌ترسند. 5️⃣ سوت زن؛ همچون یک دیده بان، وقتی فساد یا خطری جامعه و مردم را تهدید کرد، باید مثل نگهبانان سوت‌زنِ شبانه‌ی محلات، به وقت رؤیت دزد، سوت بزند و همه را مطلع کند. با سوت‌زنی خیلی از فسادها در نطفه خفه می‌شوند. 6️⃣ فعال باشد نه منفعل؛ خبرنگار منفعل صبر می‌کند تا اتفاقی بیافتد تا فسادی ایجاد شود بعد برود و خبرش را کار کند. اما خبرنگار هوشمند قبل از ایجاد اتفاق، با نظارت هوشمندانه و هشدار جلوی اتفاق را می‌گیرد. 💢 در پایان، روزخبرنگار را که به مناسب شهادتِ شهیدمحمود صارمی نامگذاری شده، به همکاران خبرنگارم تبریک عرض می‌کنم. چقدر شیرین است زندگی یک خبرنگار واقعی با شهادت پایان پذیرد. ⚜ @taammolat74
📮 از غدیر تا کربلا حاضران آنروز غدیر، در جنگ روایت ها سکوت کردند و شد آنچه نباید میشد.. کربلا، بیرق جنگ روایت ها را حضرت زینب بدست گرفت و شد آنچه باید میشد... همه مردم این روزها خبرنگارند، خبرنگار جبهه حق باشید. روز خبرنگار مبارک ✍ محسن مهدیان ⚜ @taammolat74
تاملات
❖ نوشته هایتان♡ "طلوع حقیقت"🍃 و "بیان درد های" 💐 کسانی است که نمی توانند بگویند و "فریادشان بی صد
📖 دانلود pdf | کتاب فن نویسندگی 📌 پک ویژه روز خبرنگار نویسنده: نادر وزین‌پور انتشارات مؤسسه عالی علوم ارتباطات اجتماعی ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
Fan-e-Nevisandegi.pdf
4.43M
📖 دانلود pdf | کتاب فن 📌 نویسنده: نادر وزین‌پور 🔹نگارش کتابی به منظور آشنایی دانشجویان با دستور و فن نگارش از نخستین آمال مؤسسه عالی علوم ارتباطات اجتماعی بوده است. نادر وزین پور به کمک تجارب تعلیم و تدریس گروه آموزشی زبان فارسی این مؤسسه، به این امر جامه عمل پوشاند. 🔹 این کتاب شامل چهارده گفتار است و مباحثی نظیر: انواع نثر و اقسام نگارش، کارهایی که باید برای نویسنده شدن کرد، صفات و مشخصات نویسنده خوب، تحول و تطور نثر فارسی، زبان سخن امروز، هنر داستان نویسی و شیوه های قصه پردازی، مقاله نویسی، فن ترجمه، گزارش نویسی و خلاصه نویسی، نامه نگاری، نظم جمله و جمله نگاری، نقطه گذاری و اهمیت آن و طرز تلفظ و استعمال برخی کلمات در آن گنجانده شده است. ⚜️ @taammolat74
تاملات
❖ نوشته هایتان♡ "طلوع حقیقت"🍃 و "بیان درد های" 💐 کسانی است که نمی توانند بگویند و "فریادشان بی صد
📖 دانلود pdf | کتاب آموزش خبرنگاری 📌 پک ویژه روز خبرنگار گردآوری و تدوین: موسسه طلوع‌نگار اندیشه ویراستار: پرویز قاسمی ⚜️ @taammolat74 👇👇👇