eitaa logo
تاملات
762 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
347 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📮عزاداری، احیاء خط خون و شهادت، و رساندن صدای مظلومیت آل علی به گوش تاریخ است. «اشك»، زبانِ دل است و «گریه»، فریاد عصر مظلومیّت. رسالت «اشك»، پاسداری از «خون شهید» است. عزاداران حسینی، پروانگانی شیفته نورند كه شمع محفل‏آرای خویش را یافته و از شعله شمع، پیراهنِ عشق پوشیده‏اند و آماده جان باختن و پرسوختن و فدا شدن‏اند. عزاداری برای شهید كربلا، انتقال «فرهنگ شهادت» به نسلهای آینده است. عزاداری، شور و عاطفه را از شعور و شناخت، بر خوردار می‏سازد و ایمان را در ذهن جامعه هوادار، زنده نگه می‏دارد. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |تربیت جوان گام دوم انقلاب اسلامی 🎙حجت الاسلام محمد‌حسن‌ وکیلی سلسله سخنرانی در مراسم عزاداری حضرت سیدالشهداء مجلس سوم ⏰شب سوم محرم ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @heyatehazratezahraa👇👇👇
جلسه سوم تربیت جوان گام دوم.mp3
35.72M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |تربیت انقلاب اسلامی 🎙حجت الاسلام مجلس سوم 🔹 خصوصیات گام دوم انقلاب 🔹تاریخچه استعمار از مشروطه تا انقلاب اسلامی (تاریخچه استعمار را باید بشناسیم تا جایگاه انقلاب را نسبت به استعمار روشن بسازیم. استعمار در کشور ما پیشینه بسیاری دارد.) 🔹تلاش های طولانی استعمار در دوران قاجار و پهلوی اتفاقات مختلفی در کشور ما رقم زد. به طور کلی استقلال سیاسی ونظامی را از دست داد. حاکمان به شکل مستقیم از جای دیگر نصب می شدند. هیچ نحوه رای گیری برای تعیین دربار و پادشاه وجود نداشت. 🔹 وجه تحلیلی انقلاب اسلامی 🔹 نقش استقلال سیاسی در تحقق تمدن اسلامی 🔗 بخش قبلی این سخنرانی را در اینجا بشنوید. ⚜️ @taammolat74
🔉 گفتگو ♨️ 🔶 موضوع |گفتمان عاشورا در اندیشه شریعتی 🎙سیدجواد میری برنامه سوره قسمت دوم ویژه «تاثیر گفتمان عاشورا در گفتمان‌های فکری_سیاسی معاصر» ⏰ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
برنامه سوره 2.mp3
35.18M
🔉 گفتگو 🔶 موضوع | در 🎙دکتر سید قسمت دوم 🔹عاشورا در گفتمان چپ انقلابی با تاکید بر اندیشه و آثار علی شریعتی شکل گرفته است. این نگاه بر مفاهیمی چون مسئولیت تاریخی شیعه در احیای اسلام ایدئولوژیک، رهایی بخشی مستضعفان، آزادی بخشی توده‌ها، مبارزه با خرافات، جمود و تعصب‌های کور متمرکز است. 🔹مهمان دومین شب فصل سیدالشهدای سوره، سید جواد میری است. او روایت دکتر شریعتی از عاشورا را یکی از مهمترین روایات شیعی در جهان اسلام می‌داند. 🔹میری در تحلیل خود بر اهمیت شهادت در نگاه شریعتی تاکید دارد. او نیز مانند برخی تحلیلگران معتقد است: امام در شرایطی قرار دارد که نه می‌تواند بجنگد و ساکت بنشیند، نه سلاحی دارد و نه سربازی. حتی کسی از بنی هاشم هم نیست که با او هم‌صدا شود. بنابراین تنها وسیله‌ای که می‌تواند اسلام را نجات دهد و در جامعه تحرکی ایجاد کند، کشته شدن است. ⚜️ @taammolat74
🔉 کتاب صوتی: 🔶 موضوع | عاشورا علی صفایی حائری قسمت سوم 📖 بازخوانی صفحه ۲۲ الی ۳۱ ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @EinSad_aBook👇👇👇
کتاب عاشورا - 03.mp3
2.26M
🔉 کتاب صوتی: 🔶 موضوع | حائری 📖 بازخوانی صفحه ۲۳ الی ۳۱ 🔹در آن لحظه كه انسان از هستیاش آزاد میشود و شور رفتن میگيرد، در آن لحظه كه پايش در زمين است و روحش مشتاق پرواز، در اين لحظه‌ى آزادى است، كه بايد از اين آزادى هم آزاد بشود و بماند. روح‌هايى كه از انجماد يخ زدن به گستردگى تبخير رسيده‌اند و ظرفها برايشان تنگ شده است و از محدوده‌ها آزاد گشته‌اند، اينها بايد پس از آزادى مهار شوند و سرپوشها آنها را كنترل كنند و از آزادى آنها حركتها و نورها به دست بيايد. 🔗 صوت قبل را در اینجا بشنوید. ⚜️ @taammolat74
°°° پرچم و نام حسن بالا رود در کربلا با حضور کربلایی قاسم ابن مجتبی ⚜️ @taammolat74
🔰 عاشورای حسینی، حماسه یا تراژدی؟! ✍️محمد اسفندیاری 🔸عاشورا ترکیبی است از حماسه و تراژدی و این دو تفکیک‌ناپذیر. اینک سخن در این است که کدامیک از این دو، اصل است: حماسه یا تراژدی؟ چنین می‌نماید که در «نگاه سیاسی»، حماسه عاشورا برجسته تر می‌شود و در «نگاه عاطفی»، تراژدی عاشورا. با این دو دید متفاوت، نه تنها دو عاشورای متفاوت، که دو سلوک متفاوت نیز به وجود می‌آید. 🔹 اگر به «حماسه عاشورا» نگریسته شود و آن اصل قرار گیرد، نتیجه‌اش آن می‌شود که هیچ گاه تن به ذلت و زور ندهیم و در برابر یزیدیان بایستیم و آزادگی پیشه سازیم. اما اگر به «تراژدی عاشورا» نگریسته شود و آن اصل قرار گیرد، حاصلش این می‌شود که یکسره مصیبت‌زده باشیم و مرثیه‌سرایی کنیم و روضه‌خوانی برپا سازیم و بگرییم، خلاصه، اشک و علم و زنجیر و قمه و هیات. 💢شک نیست که آنچه در عاشورا اصل است، حماسه است و نه تراژدی. البته فرجام این قیام حماسی، چون بسی دیگر از حماسه‌ها، تراژیک است، اما اصل و اساس آن برحماسه است. پس عنصر تراژدی در آن، عارضی است و معلول جنایت دشمن. مضافاً این‌که همین جنایت، در دیده نزدیک‌بین ما تراژیک است، ورنه به دید شیرزن کربلا، «زیبایی» است. 🔸حسین کشته نشد تا امتی را، تا ابدالاباد، مصیبت‌زده و گریان سازد، بلکه جان داد تا آزادی را جان دهد و امتی را درس ستیهندگی و آزادگی و عزت دهد و روزگار امت جدش را سامان بخشد. مگر نفرمود: انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی؟ و نه مگر فرمود: لکم بی‌اسوه؟ آن حضرت الگوی اصلاح است و ستم‌ستیزی، نه دستمایه مرثیه‌سرایی بی‌هدف و میان تهی و بی‌تأکید بر اهداف عاشورایی. ⚜️ @taammolat74
🔰 ریشه‌های فکری انحرافات عزاداری ✍️ مهدی مسائلی 📍عزاداری امام‌حسین(ع) وسیله‌ای برای ارتباط همیشگی و عمومی مسلمانان با نهضت حسینی(ع) است. افزون بر این، مراسم عزاداری یک برنامه تبلیغی موثر در مذهب تشیع به‌شمار می‌آید ولی گاهی رفتارهایی انحرافی در عزاداری امام‌حسین(ع) داخل می‌شوند که آن را از اهداف خود دور کرده و یک سوءتبلیغ برای مذهب تشیع به‌شمار می‌آیند. انحرافات عزاداری معلول افکار و نگاه‌های خاصی به عاشورا و عزاداری است که تا آن علت‌ها اصلاح نشود، نمی‌توان این انحرافات را از عزاداری امام‌حسین(ع) زدود. از این‌رو شناخت و مقابله با ریشه‌های فکری انحرافات عزاداری، اهمیت بیشتری از خود انحرافات عزاداری دارد. در تحلیلی می‌توان موارد زیر را از مهم‌ترین ریشه‌های فکری این انحرافات عزاداری دانست. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 ریشه‌های فکری انحرافات عزاداری ✍️ مهدی مسائلی 📍عزاداری امام‌حسین(ع) وسیله‌ای برای ارتباط همیشگی
🔰 ریشه‌های فکری انحرافات عزاداری ✍️ مهدی مسائلی 1️⃣ اشتباه در تفسیر کیفیت و درجه عزاداری امروز بعضی از شیعیان بالا رفتن کیفیت و درجه عزاداری را به تن‌آزاری و زجر بیشتر بدن تفسیر می‌کنند. این درحالی است که در نگاه روایی، معیار کیفیت عزاداری به معرفتی است که برای افراد ایجاد می‌کند، یعنی هرچه عزاداری معرفت و آگاهی بیشتری برای افراد ایجاد کند، کیفیت بهتری دارد. از این‌رو در روایات تاکید فراوانی بر گریه بر مصائب امام‌حسین(ع) شده است، به‌گونه‌ای که می‌توان گریه را مصداق اصلی عزاداری دانست. از خصوصیات مهم گریه، افزایش محبت و به‌تبع آن، ایجاد ارتباط معرفتی با نهضت عاشوراست. 2️⃣ هدف دانستن عزاداری (عزاداری برای عزاداری) بعضی شیعیان قصد و هدفی ورای عزاداری ندارند و حتی طرح بحث درباره اهداف عزاداری را نیز انحراف تلقی می‌کنند. از دیدگاه آنها نه‌تنها آخرخط همین‌جاست، بلکه تمام دین‌داری به عزاداری ختم می‌شود. هنگامی‌که عزاداری تبدیل به هدف شود، به‌جای رشد کمالی و عمودی، رشد سطحی و افقی پیدا می‌کند. از همین‌رو عزاداران به‌جای عمق‌بخشیدن به عزاداری‌ها و پررنگ‌کردن معرفت عاشورایی، تنها در آن تنوع ایجاد می‌کنند و روزبه‌روز صورت‌های جدیدی بر آن می‌افزایند. 3️⃣ جدا دانستن عزاداری از سایر مناسک دینی میان بعضی از شیعیان این تلقی هست که عزاداری از سایر مناسک و رفتارهای دینی جداست و حتی بعضی فکر می‌کنند نتایج و بهره عزاداری امام‌حسین(ع) برای آن حضرت است و ایشان پاداش و جزای آن را می‌دهد. عنوان «دستگاه امام‌حسین(ع)» عنوان رایجی است که برای این تلقی به‌کار می‌رود آن‌گونه که گویا عزاداری متعلق به دستگاه امام‌حسین(ع) است و نماز و روزه و حج و... متعلق به دستگاه خداست. حقیقت اینکه جدایی دستگاه امام‌حسین(ع) و دستگاه خدا با «الهیات عزاداری» مخالفت دارد و گاهی درصورت علم و آگاهی، آن را به‌مراتب «شرک» می‌کشاند. 4️⃣ غیرعقلانی دانستن عزاداری بعضی شیعیان عزاداری را مساله‌ای غیرعقلانی و عاشقانه می‌دانند که عقل و حتی فقه حق دخالت در آن را ندارد. تعابیری همچون مجنون حسین، مجنون رقیه و... گاهی اشاره به این تفکر دارند. این رویکرد موجب بروز رفتارهای صوفیانه در عزاداری‌ها می‌شود و جنب‌وجوش‌ها و حرکات رقص‌گونه صوفیان -که با اذکار و نام‌های الهی انجام می‌شود- اینجا با نام حسین(ع) به اجرا گذاشته می‌شود. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |جایگاه امام در عالم 🎙آیت الله مصباح یزدی سلسله سخنرانی معرفت حسینی مجلس چهارم ⏰ ۳ شهریور ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @mesbahyazdi_ir👇👇👇