🔸سالها «سرگردان» بودم. سال هایی آن قدر طولانی که فراموش کردم یک روح دارم. این همه وقت کجا بودی؟ کدامین ایمن گاه تو را پنهان ساخت و تو را پناه داد؟
🔹 راه امروزین را ادامه دادم، و نامرئی همراه من راهی شدی، قطعات را معنادار کنار هم چیدی و اجازه دادی تا کل را، هر قسمت از آن را ببینم. از همان جا کنار رفتی که گمان می کردم زمام را در دست گرفته ام، و آنجا که انتظار هیچ را نداشتم زمان و همه چیز را به من دادی و باز سرنوشت را از جاهایی نو و غیرمنتظره پدیدار ساختی.
🔸آنجا که بذر پاشیدم، محصول را از من ربودی، آنجا که بذری نپاشیده بودم، صدها بار بیشتر به من بار دادی. مکرر مسیر را گم کردم و دوباره آن را جایی یافتم که هرگز پیش بینی نکرده بودم. ایمانِ مرا حفظ کردی، آنگاه که تنها بودم و نزدیک به یاس و نومیدی. در هر لحظه ی سرنوشت ساز به من مجال دادی تا به خود باور داشته باشم.
✍️ کارل گوستاو یونگ
📚«کتاب سرخ»
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
#اختصاصی
🔶 موضوع |تکامل الهیات صغارت به الهیات بلوغ
🎙 محمدحسین بادامچی
پویش هر خانه یک حسینیه
⏰ شب تاسوعا محرم ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی
🎙حجت الاسلام محمدصادق حیدری
مجلس دهم
حسینیه اندیشه
⏰ ۱۰ شهریور ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74
⚜️ @hoseiniyehandisheh👇👇👇
13990609Moh1442-R10-01Menbar_Heydari_0.mp3
16.15M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی
🎙حجت الاسلام #محمدصادق_حیدری
مجلس دهم
🔹تحلیل «دنیاطلبی قاتلان امام حسین(ع)» به عنوان یک وصف و خلق اجتماعی و تطبیق آن بر «محور قرار گرفتن رفاه» در اهداف برنامه های توسعه
🔹ضرورت برخورد علمی روحانیت و متدینین با دنیاطلبی به عنوان مصداق انتقام از قاتلان امام
🔹امروزه ساز و کارهای اجتماعیِ اخلاقِ (مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا) در جهان، از طریق «برنامه توسعه پایدار و همهجانبه» جاری استو وقتی وارد کشور ما میشود، در تمام برنامههای پنجساله و سالانه و همه وزارتخانهها و... جریان پیدا میکند.
🔹معنای رفاه در نظام اسلامی، تسهیل شرایط برای همه استعدادها در فاصله گرفتن از اخلاق رذیله و درگیر شدن با مراکز تولید اخلاقِ یزیدها و ابن زیادهای امروزین است و اکثریت ملت ایران هم عملا بدنبال رفاهی هستند که متناسب با مکتب امام حسین(ع) باشد.
🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید.
⚜️ @taammolat74
🔰اثباتگرایان اسلامی و اصالتگرایی در مطالعه دین
✍️سیدمحمدهادی گرامی
امکان مطالعه دین دستکم در سه سطح متصور است:
1) سطح اصالت الهی
2) سطح فرهنگی ـ اجتماعی
3) سطح کارکردی
در سطح اول، گزارههای دینی بررسی میشود تا اَصالت آنها از طریق «اثبات» اتصال آنها به منبع الهی یا شرع، سنجیده شود. این نوع مطالعه، کاملا الهیاتی و دروندینی است و در محافل علوم اسلامی کلاسیک مورد توجه است. در سطح دوم مطالعه، داشتن اصالت الهی یا فقدان آن، برای پژوهشگر هیچ اهمیتی ندارد؛ برای پژوهشگر این حوزه هیچ تفاوتی نمیکند که در حال بررسی اسلام، یهودیت، بوداییسم، بهائیت، وهابیت و ... است ...
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰اثباتگرایان اسلامی و اصالتگرایی در مطالعه دین ✍️سیدمحمدهادی گرامی امکان مطالعه دین دستکم در س
🔰اثباتگرایان اسلامی و اصالتگرایی در مطالعه دین
✍️سیدمحمدهادی گرامی
🔸سطح سوم نیز به مطالعه دین در سطح کارکردها و تأثیرات آن در جامعه با استمداد از مباحث جامعهشناسی، روانشناسی، حقوق و ... میپردازد. در این نوع مطالعه نه اصالت الهی دین و نه توصیف پدیدارشناختی بروز اجتماعی آن، مسأله پژوهشگر است. بلکه پژوهشگر در پی شناسایی کارکردهای دین در سطح اجتماع و بهینهسازی آنهاست؛ لذا این نوع مطالعه با هدفی عمدتا تجویزی ـ و نه توصیفی ـ صورت میگیرد. به عنوان نمونه مسأله نصف بودن میراث زن نسبت به مرد در فقه، فارغ از اینکه آیا این حکم اصالت الهی دارد یا اینکه این اندیشه فقهی در مقام بروز اجتماعی ـ فرهنگی چگونه بوده است، میتواند از این منظر که چگونه میتوان کارکرد این حکم فقهی را در نظام اجتماعی امروز بهینه کرد، بررسی شود.
🔹پرورشیافتگان گفتمان اثباتگرایی در عمل رویکردشان در مطالعه دین به سطح اصالت فروکاسته میشود و سطح مطالعه فرهنگی ـ اجتماعی و کارکردهای دینی را وا مینهند؛ حتی فراتر از آن، گاهی درکی از اینکه مطالعه دین در سطوح دیگری به جز «اصالتگرایی اثباتگرایانه» نیز قابل انجام است، ندارند. گاهی نیز به دلیل درگیری ناخودآگاه در معرفتشناسی جزماندیشانه اثباتگرا نتایج مطالعه فرهنگی ـ اجتماعی را به دلیل اینکه «قطعی و قابل اثبات» نیست، بیمایه و بیفایده تلقی کرده و آن را به ریشخند میگیرند؛ در حالی که کسی که اندک دستی بر علوم انسانی داشته باشد، به راحتی میداند جزماندیشی و اثباتگرایی به این معنا، در علوم انسانی کاملا بیمعناست و اهل دانشهای انسانی تفسیری عدم امکان دستیابی به چنین قطعیت یقینی و برهانی را به عنوان پیشفرض در نظر دارند.
🔸البته طبیعی است که اگر از زاویه تقسیم وظایف رشتهای به این سه سطح نگاه شود، یک متکلم، یا فیلسوف یا فقیه به اقتضای وظیفه رشتهای خود به سطح اجتماعی و کارکردی نپردازد. اما میان نپرداختن به دو سطح دیگر به خاطر تفکیک رشتهای و براساس خودآگاهی، با نپرداختن به دو سطح دیگر به دلیل نداشتن تصوری از آن و جدی نگرفتن و یا معرفتزا و مفید ندانستن آن، تفاوت زیادی وجود دارد.
💢سخن در اینجا درباره پیامدهای ناخودآگاه و تا حد زیادی روانشناختی ـ اجتماعی سیطره پارادایم اثباتگرایی بر اذهان سنتگرایان اسلامی است، وگرنه از لحاظ منطقی بسیاری از کنشهای «اثباتگرایان اسلامی» ـ از جمله تفکیک حوزهای رشتهها ـ قابل دفاع و به تعبیر آنان «قابل اثبات» است.
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰اثباتگرایان اسلامی و اصالتگرایی در مطالعه دین ✍️سیدمحمدهادی گرامی امکان مطالعه دین دستکم در س
🗨#نقد_و_نظر
🔰 نقدی بر اندیشه و نوشتار اخیر سید محمدهادی گرامی
✍️ رسول لطفی
🔸سیدهادی گرامی نویسنده، مدرس و هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. او در فضای مجازی در کانال شخصی خود با عنوان «خوانشها» فعالیت دارد. چندی پیش مسالهای را در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با عنوان «اثباتگرایی اسلامی» طرح کرد. ایشان در یادداشتهای مختصری به بیان این مساله پرداختند و یادداشت فوق آخرین یادداشت ایشان در این باب بود.
🔹گرامی معتقد است اندیشمندان و متفکران حوزوی و دینی، گرفتار نوعی پارادایم پوزیتیویسم منطقی شدهاند که بر بستر اندیشه فلسفی ـ قیاسی ارسطویی یونانی شکل گرفته است و اساسا فهم فراپارادایمی غیر از این ندارند و آنرا معرفتزا نمیدانند. او این معضل را بر این اساس طرح مینماید. یکی از پیامدهای این تفکر را جزم اندیشی فرازمانی، فرامکانی میداند حال آنکه در دانشهای انسانی مانند تاریخ، مردمشناسی، جامعهشناسی، روانشناسی و ... اصلا امکان اقامه دلیل قطعآور به معنای منطقی آن وجود ندارد و در بهترین حالت اطمینان و ظن نوعی حاصل میشود.
🔸در این یادداشت اخیر نیز به یکی دیگر از معضلات این تفکر پرداخته و معتقد است این تفکر موجب شده که مطالعات دین فقط به یک سطح فروکاست شود. حتی فراتر از آن، گاهی درکی از اینکه مطالعه دین در سطوح دیگری به جز «اصالتگرایی اثباتگرایانه» نیز قابل انجام است، ندارند.
⏪هرچند طرح بحث ایشان محل تأمل و دقت است و زمینه خوبی را برای بحث میگشاید اما با این حال، ملاحظات اساسی به نگاه ایشان وارد است.
1️⃣مساله نخست آنکه بزرگوار به گونهای سخن میگویند که گویا تمام علوم اسلامی به معنای خاص کلمه(مراد همین فقه و اصول و کلام وفلسفه و...) است، همه تحت تأثیر این پارادایم و این روش بنا شدهاند! حال آنکه این مساله صحیحی نیست. در فقه اساسا دستگاه استنباط بین فقهاء بسیار تنقیح شده و یک روشمندی منظم و خاص مبتنی بر نظام معرفتی دین را ایجاد کرده است.
2️⃣ثانیا ایشان معتقد است که فهم فراپارادایمی در بین این متفکرین وجود ندارد که البته این سخنی غیر قابل دفاع است. بسیاری از فلاسفه اسلامی معاصر با تحلیل انتقادی پارادایمهای معرفتشناسانه غربی اشکالات خوبی را به آنها وارد کردهاند. مساله دیگر آنکه اتفاقا همین اندیشمندان اسلامی، در مباحثی مانند دانش اصول فقه، مساله حجیت قطع را تبیین کردهاند. اساس مساله حجیت قطع و تفاوت آن با حجیت علم دقیقا در همینجاست که این دانشمندان، اطمینان را حجت معتبر میشمارند. بنابراین در دستگاه ذهنی متفکران اسلامی بین علوم حقیقی واعتباری تفاوت وجود دارد و لذا بین منطق فهم و روش آنها نیز تفاوت قائل شدند. در علومی که مبتنی بر اراده انسانی هست مانند جامعهشناسی و روانشناسی و تاریخ و... بر پایه حجیت اطمینانی(قطع اصولی) کار میکنند. شاید نویسنده اطلاع دقیقی از مبانی اصولی در اینباره نداشته است.
3️⃣مساله آخر نیز همین نکته است که بر پایه فقه حکومتی و نگاه جامع به دین، قائل هستیم که در تمام ساحات سهگانهای که شمرده شده است نیازمند بحث از دلیل برای حجیت آن هستیم و نگاه فرهنگی و اجتماعی یا سطح کارکردی نیز نیازمند بحث از حجیت و اثبات الاهی بودن طریق دارد و عدم نیاز به اثبات آن نوعی سکولاریسم را ترویج میکند.
📚 نشریه دیدهبان اندیشه، شماره 9
⚜️ @taammolat74
💠
نکاتی در باب #اندیشههای_سهروردیهرچند وزنی که او در آثار اشراقیاش همانند حکمت اشراق، به شهود و سلوک میدهد بیش از وزنی است که به برهان میدهد، اما شهود او را از برهان باز نمیدارد و شهودش او را بینیاز از برهان نمیکند بلکه شهود او سبب تقویت برهان او میشود. با این توضیح که سهروردی با طرح شهود و حکمت حقه، توانست بر دامنه منابع فکری خویش بیفزاید و از میراث عرفانی، آیات و روایات، حکمت یونانی، مصری، بابلی، هندی و حکمت ایران باستان هم استفاده کند و با گسترش منابع یک فیلسوف، تحلیل و تبیین دقیقتری از مسائل فلسفی ارائه کند. به همین دلیل، بهنظر میرسد تنوع منابع فکری سهروردی در پرتو شهود و سلوک، او را قادر ساخت تا بهتر از فیلسوفانی که به انکار شهود و تجربههای عرفانی پرداختند به تحلیل و برهانآوری و تدقیق در مسائل اهتمام داشته باشد. ✍️ عبدالله صلواتی ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | شرحی بر کتاب فتح خون (شهید آوینی)
🎙وحید یامین پور
جلسه اول
هیئت خدام الرضا علیه السلام
⚜️ @taammolat74
⚜️ @yaminpour👇👇👇
4_6030676490708846120.mp3
34.71M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | شرحی بر کتاب #فتح_خون (شهید آوینی)
🎙وحید #یامین_پور
جلسه اول
🔹روایت فلسفه تاریخ شیعی
🔹شهید آوینی از یک بصیرت عرفانی شیعی استفاده میکند که منطق تاریخ را برای ما حول محور رخداد عاشورا توضیح میدهد.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | علل و عوامل خوانشهای متعدد از حادثه عاشورا
🎙دکتر احمدحسین شریفی
جلسه اول
مسجد چهارده معصوم سال ۱۳۹۷
⚜️ @taammolat74
⚜️ @ahmadhoseinsharifi👇👇👇
1_441468536.mp3
18.88M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | علل و عوامل خوانشهای متعدد از حادثه #عاشورا
🎙دکتر #احمدحسین_شریفی
جلسه اول
#حادثه_عاشورا
#امام_حسین علیه السلام
⚜️ @taammolat74
🔉 کتاب صوتی:
🔶 موضوع | عاشورا
علی صفایی حائری
قسمت هشتم (نهایی)
📖بازخوانی صفحه ۶۷ الی ۷۹
⚜️ @taammolat74
⚜️ @EinSad_aBook👇👇👇
کتاب عاشورا - 08.mp3
4.14M
🔉 کتاب صوتی:
🔶 موضوع |#عاشورا
#علی_صفایی حائری
📖بازخوانی صفحه ۶۷ الی ۷۹
🔹حسين (ع)، اين ادامهى على (ع) و چشم رسول (ص)، از هدفها دست نمیشويد. او مشتاق سلطنت نيست. وسعت روح او با اين سرابها دمساز نيست. عظمت او اسير اين حقارتها نيست. جز امر حق او را حركت نمیدهد. حسين (ع) كه جز به پا داشتن حق و حكومت خدا بر
مردم، هدفى نمیتواند بگيرد، در اين مرحله از زندگى و در اين حدّ از مبارزه، به انتخاب میرسد...
🔗 صوت قبل را در اینجا بشنوید.
⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تریلر مستند «معضل اجتماعی»
📍«وقتی برای کالایی پولی نمیپردازید (مثل استفاده از شبکههای اجتماعی) در حقیقت محصولی (که فروخته میشود) خود شما هستید»
🔸مستند «معضل اجتماعی» یکی از مهمترین آثاری است که طی سالهای اخیر درباره تاثیر منفی فضای مجازی ساخته شده است. جف اورلوفسکی که کارگردان این فیلم است، پیش از این هم به خاطر مستند «تعقیب یخی» تحسین شده بود و حالا هم فیلمی ساخته که اگرچه به دلیل کپسولشدن حجم عظیمی از اطلاعات و تحلیلها در آن، دیدنش انرژی ذهنی زیادی میگیرد، اما بعید است کسی این فیلم را ببیند و در نگاهش به فضای مجازی، تردیدهای جدی رخ ندهد.
🔹این مستند حدودا 1.5 ساعت است و در آن اطلاعات هشداردهنده و تحلیلهای افشاگرانهای راجعبه چیستی تجارت شبکههای اجتماعی و البته تاثیرات ویرانگر آنها ارائه میشود. محتوای کلی کار این هشدار آخرالزمانی است که جادوگران فناوری، شکل جدیدی از سرمایهداری را طراحی کردهاند و اکنون بشریت منبعی برای تغذیه ماشینها شده است!
⚜️ @taammolat74
تاملات
🎥 تریلر مستند «معضل اجتماعی» 📍«وقتی برای کالایی پولی نمیپردازید (مثل استفاده از شبکههای اجتماعی)
🔰 شورش آشپز علیه مخدر هوشمند
🔸تا بهحال چندین فیلم سینمایی، تلویزیونی و مستند در انگلستان و آمریکا ساخته شده که درباره تاثیرات منفی و ویرانگر فضای مجازی و شبکههای اجتماعی بودهاند. حقیقت این است که چنین انتقاداتی عمدتا از سمت لیبرالها مطرح میشود و اگر بخواهیم معادل آمریکایی صاحبان چنین گفتمانی را اسم ببریم، باید از جناح دموکرات اسم برده شود.
🔹مشکل دموکراتها و فضای مجازی چیز دیگری است، چیزی که میتوان آن را در #پرونده_کمبریج_آنالیتیکا و ماجرای دخالت #فیسبوک در انتخابات ریاستجمهوری سال ۲۰۱۷ بهوضوح دید. بنابر الگوریتمهای هوشمندی که برای آنها طراحی شده؛ از روی لایکها، کامنتها و حتی توقف شما برای مشاهده هر محتوایی در فضای مجازی، به این پی ببرند که چه سلیقهای دارید و چه چیزهایی ممکن است توجهتان را جلب کند.
🔸یکسری از گروههای اجتماعی که افراد کمسواد، کمبهره ذهنی و اصطلاحا لمپنها هستند، معمولا گفتمان غیررسمی هرکشوری را تشکیل میدهند و هیچکدام از بلندگوهای رسمی در اختیارشان نیست. اما فیسبوک میتواند مثلا با رصد گروههایی در فضای مجازی که حول ایده «کروی نبودن زمین و مسطح بودن آن» شکل گرفتهاند، تشخیص بدهد که چنین افرادی چه تعداد هستند، کجا هستند و با چه ایدههایی جذب میشوند. تنها با رصد چنین مواردی است که میشودیک #بسیج_بزرگ_اجتماعی برای کمپینی ایجاد کرد که میخواهد کسی مثل دونالد ترامپ را به کاخ سفید برساند. در انگلستان هم برگزیت بههمین شیوه توانست در رفراندوم پیروز شود.
🔹در نبود جایگزینی مناسب برای فردگرایی بیمهار لیبرالیسم، این #فاشیسم بود که توانست بهعنوان یک ایده جمعگرا، از طریق بسیج کردن لمپنها، در بخشهای قابلتوجهی از جهان به پیروزی برسد. ابزار فاشیستها از میانمار تا آمریکا، شبکههای اجتماعی و بهخصوص فیسبوک بود. کسانی که بدون تعارف اگر جامعهای میخواهد پیشرفت کند و بسامان باشد، باید صدایشان را از رسمیت بیندازد، با این بسیج مرگبار صاحب صدا شدند.
🔸این مسائل باعث شده که لیبرالهای سراسر جهان و بهطور خاص دموکراتهای آمریکا، منتقد اصلی و جدی فضای مجازی باشند. فاشیسمی که فیلم هشدار میدهد با ادامه این روند، یعنی مهار نشدن فضای مجازی، میتواند در تمام دنیا گسترده شود، چیزی است که به هرحال حقیقت دارد. شاید ما جایگزینی که این منتقدان بهدنبال آن هستند را هم نپذیریم؛ ملال سیاسی و نسبیتانگاری محض و تنهایی انسان.
💢البته اینکه #نتفلیکس و بهطور کل دموکراتها و بهطور کلیتر لیبرالها، چه جایگزینی برای این لمپنیسم دارند، بحث جدایی است؛ اما ما فعلا میتوانیم از داخل این گسلی که بین دو طیف لیبرال و لیبرتارین به وجود آمده، محتویات جهان سرمایهداری را ببینیم.
⚜️ @taammolat74
🔉 مناظره
🔶 موضوع |علم بومی، استعمارگر یا استعمار زدا؟!
▪️ جواد میری
▪️ احمد رهدار
برنامه تلویزیونی زاویه
قسمت دوم، فصل پانزدهم
⏰ 2 مهر ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
قسمت دوم برنامه زاویه.mp3
44.82M
🔉 مناظره
🔶 موضوع |#علم_بومی ، استعمارگر یا استعمار زدا؟!
▪️ #جواد_میری
▪️ #احمد_رهدار
برنامه تلویزیونی #زاویه
🔹در این برنامه زاویه به سراغ موضوع «ایده علم بومی »میرود و میپرسد که این ایده از اساس مفهومی استعماری است یا برعکس، منجر به استعمارزدایی از دانش میشود؟
🔻 پ.ن:
صوت قسمتهای آینده برنامه زاویه را هر شنبه از کانال تأملات دنبال کنید...
🔗 برای شنیدن مناظره قسمت قبل، اینجا را ببینید.
⚜️ @taammolat74
🔰فلسفهورزی درباره ایده دانشگاه
✍️ میثم سفیدخوش
🔸کمتر از یک سده است که ما در کشورمان دانشگاه مدرن تأسیس کردهایم بیآنکه از همان آغاز، یا در ادامه، توجهی به روح دانشگاه یعنی فلسفۀ دانشگاه کرده باشیم. ایدههای فلسفی دربارۀ ماهیت و رسالت دانشگاه روح دانشگاه بهشمار میآیند و مبادی عزیمت، مسیر اصلی و غایت فرجامین آن را تعیین میکنند.
🔹رسالت کنشگرانِ دانشگاه، خواه آموزگاران و دانشجویان و پژوهشگران، و خواه مدیران دانشگاه توسط ایدههای فلسفی تعیین میشود و به یاری سنجههای فلسفی ارزیابی میشود. دستکم برای دویست سال است که فیلسوفان بزرگ مغرب زمین از کانت به بعد، مفصلاً به بحث و نظریهپردازی دربارۀ هویت فلسفی دانشگاه اقدام کردهاند. فیلسوفانی چون کانت، نیومن، هیدگر، گادامر، هابرماس، جان سرل و مانند آنها از این شمارند.
💢جالب اینجاست که در ایران حتی اهل فلسفه هم توجه چندانی به اندیشهورزی این اندیشمندان دربارۀ این موضوع دانشگاه نکردهاند. این مجموعه میتواند سرآغازی برای توجه جدی به این حوزه باشد.
📚 کتاب ایده دانشگاه
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
#اختصاصی
🔶 موضوع |مطالعۀ انتقادی ابعاد هنری و رسانهای موسیقی محرّم
🎙 دکتر ابراهیم فیاض
پژوهشگاه هنر، فرهنگ و ارتباطات
⏰ 30 مهر 1398
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
ابراهیم فیاض.mp3
28.35M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |مطالعۀ انتقادی ابعاد هنری و رسانهای #موسیقی_محرّم
🎙 دکتر #ابراهیم_فیاض
.
🔹نظر به اهمیت جایگاه هنر موسیقی در آیینهای سوگواری و مناسک دینی ماه محرم، در این نشست تلاش میشود با تبیین و تنویر ابعاد هنری و رسانهای موسیقیهای تولید شده در این عرصه، نحوه کاربست آنها و نیز چگونگی تآثیرگذاری این تولیدات بر مناسک و آیینهای ماه محرم، واکاوی گردد.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی
🎙حجت الاسلام محمدصادق حیدری
مجلس یازدهم
حسینیه اندیشه
⏰ ۱۰ شهریور ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74
⚜️ @hoseiniyehandisheh👇👇👇
13990610-Moh1442-R11-01Menbar_Heydari_0.mp3
16.6M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی
🎙حجت الاسلام #محمدصادق_حیدری
مجلس یازدهم
🔹حاکمیت اخلاق رذیله اجتماعی بر اخلاق افراد، توسط طواغیت
🔹اهداف برنامههای توسعه و آثار سوء بکارگیری آن در نظام اسلامی
🔹طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، گرچه جزء سفارشات و تاکیدات رهبر انقلاب بوده است اما دغدغه و موضوع اصلی نخبگان حوزوی و دانشگاهی قرار نگرفته است و اساسا این نوع موضوعات را تجارب بشری برای تأمین معاش و رفع فقر دانسته که ربطی به اسلام و کفر ندارد!
🔹فرهنگ دینی مؤید این است که بسترها و ابزارهای اجتماعی که توسط طواغیت پایه گذاری میشود، نقشمحوری در دنیاپرست کردن یک یک آحاد جامعه دارند؛ نه هوای نفس فردی و میلهای مادی شخصی!
🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید.
⚜️ @taammolat74
تاملات
🎯 نقد و بررسی ایده پسااسلامیسم میلاد دخانچی 📚معرفی کتاب | پسااسلامیسم 📘دانلود جزوه pdf | مقدمهای
🔰 دوگانههای متضاد و استدلالهای ناتمام
✍️ دکتر شریف لکزایی
🔸میلاد دخانچی، در مطالعات خود بر مبحث دولت و به تعبیر خود وی، استیت، متمرکز شده و کتاب اخیر او نیز در همین زمینه منتشر شده و در دسترس است. بنیاد و چارچوب نظری کتاب بر بحث دوگانههای متضاد و متکامل بنا شده است که البته میتواند چارچوب مستحکمی هم تلقی شود اما نقد وی نیز از همینجا آغاز میشود.
🔹دخانچی در بحث دوگانههای متضاد هیچگونه تفکیکی میان انواع دوگانههای ارادی و غیرارادی قائل نیست. دوگانه زن و مرد یا مذکر و مؤنث یا شب و روز در طبیعت به صورت تکوینی وجود دارد و انسان نمیتواند هیچگونه مداخلهای در آن بنماید. این دوگانهها به صورت تکوینی و البته به صورت متکامل در طبیعت خلقت یافته است. اما آنجا که این دوگانه بر مذهب و سیاست حمل میشود و تطبیق مییابد به نظر با یک دوگانه از نوع ارادی سر و کار خواهیم داشت.
🔸اساساً دوگانههای ارادی از این ویژگی برخوردارند که میتوانند به صورت متضاد ترسیم شوند و با آنها به صورت متضاد رفتار شود یا به صورت متکامل مورد توجه قرار گیرند و بنابراین نحوه مواجهه با اراده انسانها و براساس ارزشهای متخذه هر فرد ممکن است متفاوت تلقی شود. از این روست که یک انسان سکولار ،قائل به جدایی میان مذهب و سیاست میشود و یک انسان مؤمن به عدم جدایی میان این دو حکم میکند. بنابراین نباید با خلط میان دوگانههای طبیعی و تکوینی با ارادی و اختیاری سعی کنیم نتایج دلخواه در حوزه سیاسی و اجتماعی بگیریم.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا بخوانید.
⚜️ @taammolat74