🔰 به وقت اربعین بودن
✍️فاطمه افشاریان
پس از یکسال در فکر و خیال اربعین بودن
چو مرغی در قفس مانده چگونه بیش از این بودن؟
برای من که عمری را دچار این حرم بودم
چه حسی بهتر از حس کنار زائرین بودن
من عادت کرده بودم که در آغوش حرم باشم
مبادا اربعین ما را غم خانهنشین بودن ...
ببین دلشورههایم را، پرام از حس جاماندن
صبوری تا کجا؟ تا کی در اندوهی چنین بودن؟
مُحرَم بین هیئتها تمام خواهشم این بود:
میان موج مشایه به وقت اربعین بودن ...🖤
.
.
#اربعین
#به_تو_از_دور_سلام
#حب_الحسين_يجمعنا
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰مشتاقی و مهجوری 🔸بیقرار فرارسیدن #اربعین 99 بودیم. این دفعه فرق داشت. میخواستیم بار دل را در غم
🔰 لطفا ما را پیدا کنید
✍️نفیسهسادات موسوی
بخش 1 از 2
🔸در ویکیپدیا که به دنبال «اربعین» بگردیم، نوشته: اربعین در لغت به معنی چهلم است و در اصطلاح اسلامی، به بیستم صفر ۶۱ هجریقمری، چهلمین روز بعد از شهادت امام سوم شیعیان گفته میشود. اما ما وقتی از اربعین و دلتنگی برای آن سخن میگوییم منظورمان سفر است؛ البته نه سفری از جنس سفرهای مرسوم.
🔹سفری از ناخودآگاه به خودآگاه، سفری در تاریخ، سفری در جستوجوی یافتن پاسخ سوالهایی که سالهاست با ما همراهند و هر محرم و صفر مثل زخم تازه سر باز میکنند و بعد از دوماه بدون پاسخ رویه میبندند، سفری از سرگشتگی به سرپناه، از بیراهه به مسیر، از ظلمت به نور. اربعین برای آنان که تجربهاش کردهاند، خودِخود زندگی است.
🔸درست مثل افکاری که بهیکباره به ذهن آدم هجوم میآورد و وقتی بهخود میآییم طول میکشد تا بفهمیم مرز دنیای حقیقی و دنیای خیالمان را؛ پر است از تغییر صحنه، بدون اعلان قبلی، طوری که گاهی چنددقیقهای طول میکشد تا متوجه شویم کجا ایستادهایم اما این تغییر صحنهها هرقدر هم ضرباهنگ تندی میگیرد، برایمان آزاردهنده نیست، شبیه خودِخود زندگی!
🔹اربعین فقط هم در سفر خلاصه نمیشود. اربعین قصه دلدادگی آدمهاست و به تعداد آدمها این قصهها متفاوت است. قصه آنها که همانقدری که شوق رفتن دارند پر از دلیل عقلیاند برای نرفتن، دلیل عقلی برای «در این زمان» نرفتن و برای «با این شرایط» نرفتن. قصه آنها که از در خانه که راه میافتند تا قبل از اینکه پایشان به خاک عراق برسد، این سفر را از توان خویش فراتر میبینند و چندمرتبه عزم برگشتن میکنند. و قصه آنها که معجزه را باور دارند اما گمان میکنند آخرین معجزاتی که بشر به خود دیده برای 1400سال پیش است.
⚜️ @taammolat74
🔰 لطفا ما را پیدا کنید...
✍️نفیسهسادات موسوی
بخش 2 از 2
🔸اربعین ازجمله خاصترین و نابترین و منحصربهفردترین اتفاقات زندگی یک مسافر است. پر است از تجربیاتی که بارها در بیدار-خوابی داشتهایم؛ چنان ملموس که نمیتوانیم خواب بپنداریمشان و چنان خاص که نمیتوانیم برای کسی تعریف کنیم و مطمئن باشیم آنچه را که دیدهایم و حس کردهایم باور کنند. تقلایی عجیب که درنهایت تنها چارهاش میشود شال و کلاه کردن و دل به جاده زدن برای رفتن و رسیدن به جوابهایی که بیقرارمان کردهاند.
🔹 مسیری که اگر دلدل کنیم و زمانش را از دست بدهیم، برای جبرانش باید دستکم یکسال صبر کنیم و خدا میداند در این یکسال چه بر ما خواهد گذشت و آیا سال بعد هم دعوتنامهاش به دستمان میرسد یا نه. این را اربعینرفتهها خوب میدانند؛ از بس که جامانده گذرنامه در دست دیدهاند و زائر دقیقهنودی، زائر دقیقهنودیای که تا رد شدن از مرز خودش هم متوجه نمیشود چطور همه گرههایش پشتهم باز شد و کارهایش پیش رفت و حالا افتاده میان خیل زائرانی که سینهای مالامال از «لبیک یا حسین» دارند .
🔸هرسال با اینکه دلتنگی از اولین روز بعد بازگشت از سفر اربعین به گلویمان چنگ میانداخت، اما دلهرهها از اول محرم شروع میشد. دغدغه گذرنامه و روادید و مرخصی و دعوت. لحظهشماری برای اینکه اسممان وارد فهرست زائران اربعین شود؛ زائران سفر بابی انت و امی و اهلی و مالی.
امسال اما این دلهره چندماهی میشد که سایه سنگینش بر شانههایمان بود و عاقبت هم شد آنچه نباید میشد: ویروس کرونا مرزهای منتهی به جاده بهشتی مشایه را به رویمان بست و ما، همه ما، ماندیم جامانده و وامانده و درمانده... .
💢 هرسال دست هم را میگرفتیم که جامانده بینمان نباشد و امسال شانه هم را میفشاریم از این رنج و حسرت مشترک.
هرچند امید پررنگی در دلهایمان هست که با نابودی کامل این ویروس منحوس، سال آینده بار دیگر همپای هم، پا در این خاک-راه آسمانی خواهیم گذاشت اما امسالمان را چه کنیم؟ ما گمشدگانی که یکسال به امید این سفر بودیم که پیدایمان کنند، امسال را چگونه پشتسر بگذاریم؟!
#اربعین
#به_تو_از_دور_سلام
#حب_الحسين_يجمعنا
⚜️ @taammolat74
💠حسینیه مجازی اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
⭕️
حسینیه مجازی کانال تاملاتمجلس اول: علل وعوامل شکل گیری نهضت عاشورا / محمدصفر جبرائیلی مجلس دوم : کربلا؛ مکتب تغییر و دگرگونی / محمدصفر جبرائیلی مجلس سوم: تحریفات عاشورا / محمدحسن جواهری مجلس چهارم : درنگی در تجلی زیباییها در حماسه کربلا / غلامرضا پیوندی مجلس پنجم: عرفان اجتماعی در پرتو نهضت حسینی / محمدجواد رودگر مجلس ششم: عشق و عقل در مکتب حسینی / قاسم ترخان مجلس هفتم: آسیب شناسی تاثیر عزای حسینی بر تدین و اخلاق عزاداران / محمدعلی اسدی نسب 📩 نظرات و پیشنهادات و مطالب خود را برای ما ارسال کنید. 🔶🔸 با کانال ما همراه باشید🔸🔶 ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
#اختصاصی
🔶 موضوع | اربعین عالیترین عامل سعادت
🎙آیت الله مصباح یزدی
اربعین جهانی دیگر
موسسه آفاق حکمت
⏰ سال 1398
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
neshast_hamayesh_arbaeen_mesbah.mp3
5.04M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | #اربعین عالیترین عامل سعادت
🎙آیت الله #مصباح_یزدی
#اربعین_جهانی_دیگر
🔹 ضرورت پژوهش و تفکر در باب زیارت اربعین و بررسی ابعاد روانشناختی، جامعهشناختی و... این پدیده
🔹 تاملاتی در باب احساسات انسانی
.
.
⚜️ @taammolat74
🔉 گفتگو
♨️ #اختصاصی
🔶 موضوع |کتابشناسی تاریخی امام حسین، عاشوراشناسی
🎙محمد اسفندیاری
برنامه سوره
قسمت پنجم
ویژه «تاثیر گفتمان عاشورا در گفتمانهای فکری_سیاسی معاصر»
⏰ ۳ شهریور ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
بررسی ابعاد کلامی_تاریخی شهید جاوید.mp3
51.11M
🔉 گفتگو
🔶 موضوع |کتابشناسی تاریخی #امام_حسین ، #عاشوراشناسی
🎙محمد #اسفندیاری
قسمت پنجم #برنامه_سوره
🔹کتاب شهید جاوید، نوشتهی نعمتالله صالحی نجفآبادی سال ۱۳۴۹ منتشر شد. شهید جاوید را شاید بتوان از جریانسازترین و مخالفتبرانگیزترین کتابها دربارهی قیام امام حسین(ع) خواند که حوزههای علمیه را به دو طیف شدید مخالف و موافق تبدیل کرد.
🔹صالحی نجفآبادی در کتاب شهید جاوید بر خلاف رویکرد رایج در میان شیعیان که بر شهادتطلبی امام حسین(ع) تأکید میکردند، بر آن بود که امام حسین(ع) ابتدا به دنبال دستیابی به حکومت بود، چون بدین هدف دست نیافت خواستار صلح شد و در نهایت وقتی از صلح بازماند تن به ذلت نداد و شهادت را پذیرفت.
🔹تقریظهای بعضی شاگردان امام خمینی بر این کتاب و از سوی دیگر مخالفت برخی مراجع حوزه، سبب شد دو جبهه مستحکم در حوزههای علمیه شکل گیرد. امری که بعد از چند دهه همچنان یکی از کانونهای داغ نزاعهای سیاسی اجتماعی ایران معاصر محسوب میشود.
🔗 برای شنیدن قسمت قبل اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🏴متن کامل زیارت اربعین:
اَلسَّلامُ عَلی وَلِیِّ اللَّهِ وَحَبیبِهِ اَلسَّلامُ عَلی خَلیلِ اللَّهِ وَنَجیبِهِ اَلسَّلامُ عَلی صَفِیِّ اللَّهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ
اَلسَّلامُ عَلیَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ اَلسَّلامُ علی اَسیرِ الْکُرُباتِ وَقَتیلِ الْعَبَراتِ اَللّهُمَّ اِنّی اَشْهَدُ
اَنَّهُ وَلِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ وَصَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ الْفاَّئِزُ بِکَرامَتِکَ اَکْرَمْتَهُ بِالشَّهادَةِ وَحَبَوْتَهُ بِالسَّعادَةِ وَاَجْتَبَیْتَهُ
بِطیبِ الْوِلادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السّادَةِ وَقآئِداً مِنَ الْقادَةِ وَذآئِداً مِنْ الْذادَةِ وَاَعْطَیْتَهُ مَواریثَ الاْنْبِیاَّءِ
وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلی خَلْقِکَ مِنَ الاْوْصِیاَّءِ فَاَعْذَرَ فیِ الدُّعآءِ وَمَنَحَ النُّصْحَ وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ
عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ وَقَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا وَباعَ حَظَّهُ بِالاْرْذَلِ الاْدْنی وَشَری
آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاْوْکَسِ وَتَغَطْرَسَ وَتَرَدّی فی هَواهُ وَاَسْخَطَکَ وَاَسْخَطَ نَبِیَّکَ وَاَطاعَ مِنْ عِبادِکَ اَهْلَ
الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ وَحَمَلَةَ الاَوْزارِ الْمُسْتَوْجِبینَ النّارَ فَجاهَدَهُمْ فیکَ صابِراً مُحْتَسِباً حَتّی سُفِکَ فی
طاعَتِکَ دَمُهُ وَاسْتُبیحَ حَریمُهُ اَللّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً وَعَذِّبْهُمْ عَذاباً اَلیماً اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ
اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ سَیِّدِ الاْوْصِیاَّءِ اَشْهَدُ اَنَّکَ اَمینُ اللهِ وَابْنُ اَمینِهِ عِشْتَ سَعیداً وَمَضَیْتَ حَمیداً
وَمُتَّ فَقیداً مَظْلُوماً شَهیداً وَاَشْهَدُ اَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ ما وَعَدَکَ وَمُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ وَمُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ
وَاَشْهَدُ اَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِاللهِ وَجاهَدْتَ فی سَبیلِهِ حَتّی اَتیکَ الْیَقینُ فَلَعَنَ اللهُ مَنْ قَتَلَکَ وَلَعَنَ اللهُ مَنْ
ظَلَمَکَ وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ اَللّهُمَّ اِنّی اُشْهِدُکَ اَنّی وَلِیُّ لِمَنْ والاهُ وَعَدُوُّ لِمَنْ
عاداهُ بِاَبی اَنْتَ وَاُمّی یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَشْهَدُ اَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فیِ الاَصْلابِ الشّامِخَةِ وَالاْرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ
لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجاهِلِیَّةُ بِاَنْجاسِها وَلَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمّاتُ مِنْ ثِیابِها وَاَشْهَدُ اَنَّکَ مِنْ دَعاَّئِمِ الدّینِ
وَاَرْکانِ الْمُسْلِمینَ وَمَعْقِلِ الْمُؤْمِنینَ وَاَشْهَدُ اَنَّکَ الاْمامُ الْبَرُّ التَّقِیُّ الرَّضِیُّ الزَّکِیُّ الْهادِی الْمَهْدِیُّ
وَاَشْهَدُ اَنَّ الاْئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْوی وَاَعْلامُ الْهُدی وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقی وَالْحُجَّةُ علی اَهْلِ الدُّنْیا
وَاَشْهَدُ اَنّی بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَبِاِیابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرایِعِ دینی وَخَواتیمِ عَمَلی وَقَلْبی لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَاَمْری
لاِمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَنُصْرَتی لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتّی یَاْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لامَعَ عَدُوِّکُمْ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ
وَعلی اَرْواحِکُمْ وَاَجْسادِکُمْ وَشاهِدِکُمْ وَغاَّئِبِکُمْ وَظاهِرِکُمْ وَباطِنِکُمْ آمینَ رَبَّ الْعالَمینَ.
التماس دعا🙏
⚜️ @taammolat74
41.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥مداحی حاج میثم مطیعی برای زائرین عراقی
به حق ام البنین به نیابت ما هم زیارت کنید...
.
.
#اربعین
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |تبلور محبت در اربعین
🎙آیت الله حائری شیرازی
اربعین جهانی دیگر
موسسه آفاق حکمت
⏰ سال 1398
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
neshast_hamayesh_arbaeen_haeri.mp3
8.52M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | #اربعین محبت در اربعین
🎙آیت الله #حائری_شیرازی
#اربعین_جهانی_دیگر
🔹 وضعیت مسلمانان با اسلام در مقابل کسانی که کهنههای خود را میخواهد نو جلوه دهند، در این است که آنها چیزی ندارند ولی ادعا دارند و سر عالم را گرم میکنند اما اسلام همه چیز دارد ولی نحوه عرضه کردن آن را کم دارد. مثل اسلام و رقیبش این است که هر دو میخواهند از عالم پذیرایی کند و اسلام محتوای پذیرایی را دارد اما رقیب او مواد کرم خورده و ضایعاتی دارد اما کارخانه نانوایی نیز دارد. این مظلومیت اسلام است که مسلمانان نتوانستند از اسلام علم استخراج کنند....!
🔹 اربعین به عنوان پرچم کشتی تمدن اسلامی است که باید به جهانیان نشان دهید...
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
📮این مراسم (#اربعین) را هر چه میتوانید و هر چه میتوانیم، باید پُربارتر و معنویتر کنیم؛ معنا و مضمون این مراسم را باید روزبهروز بیشتر کنیم؛ اهل فکر، اهل فرهنگ، اهل اقدام فرهنگی و فکری، برای این حرکت عظیم بنشینند برنامهریزی کنند. امروز هدف هر مسلمان باید ایجاد #تمدّن_اسلامی_نوین باشد؛ ما امروز این را میخواهیم. ملّتهای اسلامی ظرفیّتهای عظیمی دارند که اگر از این ظرفیّتها استفاده شود، #امّت_اسلامی به اوج عزّت خواهد رسید؛ ما باید به این بیندیشیم، به این فکر کنیم؛ ایجاد تمدّن عظیم اسلامی، هدف نهایی ما است.
✍️مقام معظم رهبری ، ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
بیانات در دیدار جمعی از موکبداران عراقی
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |جایگاه قیام حسینی در حرکت تاریخ
🎙آیت الله محسن اراکی
اربعین جهانی دیگر
موسسه آفاق حکمت
⏰ سال 1398
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
neshast_hamayesh_arbaeen_araki.mp3
10.78M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | جایگاه #قیام_حسینی در #حرکت_تاریخ
🎙آیت الله #محسن_اراکی
#اربعین_جهانی_دیگر
🔹 طلب خون کربلا یعنی آنچه این خون برای آن ریخته شد، به وسیله امام زمان(عج) به ثمر خواهد نشست و این هدف تحقق خواهد یافت و این تدارک خون حسین است و این قیام حسینی به وسیله این چنین رهبری به ثمر مینشیند.
🔹از ویژگیهای انرژی رها شده از شهادت امام حسین این است که یک انرژی جهتدار و هدفدار است. این انرژی، انرژی وحدتگراست و سمت و سوی افراد را به یک سمت میبرد و انرژیهای ارزشمند را یکدست میسازد. این انرژی بسیجکننده تمام استعدادهای انسانی است.
🔹امروزی جریانی وجود دارد که درصدد نفوذ به این انرژی هستند که سه هدف اساسی دارد: مبارزه با کارایی این انرژی، تحریف با هدف اصلی این انرژی، تبدیل حرکت وحدتساز به حرکت تفرقه آمیز.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔰 تشیع امروز ایرانی
✍️ کمیل سوهانی
بخش 1 از 2
🔸هر سال در چنین ایامی، از میان کسانی که به پیادهروی اربعین میروند، برخی از زاویه دیدِ اجتماعی، سیاسی به تحلیلِ این پدیدهی شگفتانگیز و خلاف آمده عادتِ روزگار میپردازند. بزرگترین گردهمایی مردمی تاریخ که در آن همزمان، قدرتِ دولتها و تفاوت ملتها به حداقل میرسد.
🔹برخی از تحلیلگران از دخالتِ دولت ایران در شکلگیری این مراسم و به تعبیر ایشان دولتی شدنِ آن، گله و شکایت میکنند، برخی دیگر آن را محصول عدم حضور دولتِ قدرتمند مرکزی در عراق و ساختار اجتماعیِ قبیلهای این کشور میدانند، برخی دیگر هم این پدیدهی اجتماعی را نشانهای از آیندهی تاریخِ انسانی میدانند که بیحضور دولتها و فارغ از ملیتها به سامان امور خویش میپردازد.
🔸به نظر میرسد همهی این نظرات کمابیش واجد بخشی از حقیقتِ ماجراست. بهنظر نگارنده نه آمیختگیِ تشیع امروز ایرانی با مسالهی دولتِ مدرن جای تقبیح و افسوس دارد و نه باقی ماندن تشیع عراقی در ساختار عشیره و قبیله. نه حاشیهنشینی و قدرتِ غیررسمیِ تشیع لبنانی جای حسرت دارد و نه مجاهدهی عریان تشیع یمنی با طاغوت سعودی.
🔹آنچه امروز در همهجای جهانِ تشیع به عیان دیده میشود آمیختگی این مذهب با مسالهی قدرت و سیاست است. این آمیختگی در ایران بهگونهای تجربه میشود و در عراق و یمن و لبنان و کشمیر و ... بهگونهای دیگر.
🔸آنچه انکار شدنی نیست، خستگی و دلزدگی جهان امروز است از نوعی از سیاستورزی و تجمع قدرت که تعریفش از انسان، گرگِ انسان و از اجتماع، جنگلِ داروینیِ تنازع بر سر بقاست.
⚜️ @taammolat74
🔰 تشیع امروز ایرانی
✍️ کمیل سوهانی
بخش 2 از 2
🔹اگر تشیعِ ایرانی، عبور از دلِ ظلمتِ این پیشفرضها را برای آیندهای دیگرگون انتخاب کرده، شاید ریشه در تاریخ و فرهنگی دارد که حتی بزرگترین آثار ادبی و اسطورهایش هم با مساله حکومت و سیاست گره خورده است. شاهنامه آنچنانکه از نامش پیداست شرح چگونگیِ مواجههی انسان ایرانی است با مسالهی قدرت و سیاست.
🔸اگر تشیعِ امروزِ ایرانی بهغایت، درگیرِ چالشهای دولت مدرن است، شاید به دلیل ظرفیتی است که در تاریخ و فرهنگش برای این جدال و رویارویی دارد. آنچه مشخص است، جهان به الگویی دیگرگون از رابطهی قدرت، دولت و مردم تشنه و نیازمند است، اما با مسخشدگیِ انسان مصرفزده، سیاستزدایی و مسطح شدن جهان توسط نظام سوداگری استعماریِ مسلط، این تشنگی و نیاز در هیچ جای عالم بروز سیاسیِ عیان ندارد.
💢اکنون جهانِ تشیع تنها جای غیرِ مسطحِ عالم است، جایی که هنوز در آن مسالهی حق و باطل معنادار بوده و مجاهده و مبارزه بخشی از زندگی روزمره مردم است.
🔸پیادهرویِ اربعین فرصتی است برای بروز این شور و شعور سیاسی. سیاستی که همزمان از دل تجربهی سخت و نفسگیرِ مواجههی تشیع ایرانی با دولت مدرن و خلوصِ تشیع یمنی و عراقی و ... برای ساختنِ جهانی آلترناتیو برخواهد خواست.
🔹جهانی که نه حکومت و دولتش از جنس لویاتان است و نه مردمش بر سر منابع محدود بر سر رقابت. آنچه اربعین پیش چشم ما میگذارد، امکان سامانمندیِ امور بر بنایی غیر از رقابت و سود است. تجربهی شکست خوردهی نظام سود و سرمایه فرصتی است برای زمزمهی این شعر از حافظ شیرازی در میدان واقعیت پیادهروی اربعین؛
خللپذیر بود هر بنا که میبینی
مگر بنای "محبت" که خالی از خلل است
💢پیادهرویِ اربعین تصور آلترناتیوی از رابطهی قدرت و مردم را ممکن میسازد، که بر اساس "محبت" بناشده است. آنچه در ادبیات تشیع به آن پیوستگیِ "وِلایت" با "وَلایت" میگویند...
⚜️ @taammolat74
🔰چندخطی درباره مرحوم شجریان
✍️ نقدعلی
شجریان پدیده ای بود که آوازش تا سالیان سال بر کرانه موسیقی ایران یکه تازه ای خواهد کرد و عملا به موسیقی اصیل دربرابر موسیقی های وارداتی جانی تازه داد و این نقاط قوت را نه موافقان و نه مخالفانش نمیتوانند منکر شوند.
همانگونه که نقاط ضعفش را نمیشود منکر شد. نقاط ضعفی که به وضوح در مصاحبه با VOA نشان داد با وجود ربّنایش نمیتواند رابطه هنر و اسلام را جمع کند و مدّعی ضدیت این دو میشود درحالی که بزرگترین هنرمندان ما دقیقا در اوج گیری تمدن های اسلامی شکوفا شدند.
نقاط ضعفی همچون اینکه با وجود ادعای سیاسی نشدن در طول عمرش ولی در سال ۸۸ چنان اسباب دست فتنه شد که حتی صدایش را در اختیار جریان خاص قرار داد.
و برای دیدن شخصیت مرحوم شجریان باید این نقاط ضعف و قوت را با هم ملاحظه کرد...
⚜️ @taammolat74
📮در روزگار مرگ هنر، او (#شجریان) رونق بازار ادب و هنر اصیل ایرانی بود. از مواضع سیاسی هنرمندان چه موافق و چه مخالف، نباید چندان هیجان زده یا آزرده خاطر شد. آنها بیشتر اهل جهان احساس و عواطفاند. حق این است که به حرمت نسبتشان با هنر متعالی و اصیل تقدیر و تکریم شوند. آنها که هنرمندان را متاع سیاست و یارکشی های قدرت طلبانه خود می کنند، طرفدار هنر نیستند.
✍️ وحید یامینپور
⚜️ @taammolat74
• قسم بہ عصمت زهرا که تا زمان ظهور
عزای غربتِ مهدی کم از محرم نیست ..
#اللهم_عجل_لولیڪ_الفرج💔
.
.
⚜️ @taammolat74
🔰 کمونیسم یا بربریت به همین سادگی!
🔸ابتدای بهار امسال، کتاب جدید #اسلاوی_ژیژک با موضوع شیوع #ویروس_کرونا در جهان، وارد ایران شد. این کتاب، یک کتاب فلسفی به معنای کلاسیک آن نیست و چهارچوب نظری و مفهومی مشخصی هم ندارد و بیشتر ساختاری ژورنالیستی دارد.
🔹او میگوید کرونا، علیرغم رنجهایی که بر ما تحمیل کرده است، فرصتی را فراهم کرده که درباره جهانی که در آن زندگی میکنیم بازاندیشی کنیم، کاستیهای آن را که در شرایط بحران بروز روشنتری دارد ببینیم و قطعاً بیش از پیش متوجه این مسئله باشیم که چرا فکر کردن به امکانهای جایگزین برای زندگی کردن مهم و البته شاید کمی دیر، اما همچنان ضروری است.
🔸اما چیزی که بخش اعظمی از بحث ژیژک در کتاب را شامل میشود نقد او به گسترش بحران کرونا با ارجاع به ساختار جامعهی غربی و به طور ویژه اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد است. ژیژک هشدار میدهد که چگونه بحران کرونا میتواند باعث قوت گرفتن راست افراطی در غرب شود. جایی که حالا نسبت دادن به ظاهر علمی شیوع کرونا به «دیگری شرقی» میتواند موضع راست افراطی در اروپا را برای مردم این قاره منطقی جلوه دهد.
🔹ژیژک علیرغم نقد خوشبینی چپ افراطی در مورد فروپاشی سرمایهداری به واسطه بحران کرونا، این وضعیت برزخی را دارای پتانسیلی میداند که میتواند دوباره ما را برابر این پرسش قرار دهد؛ کمونیسم یا بربریت! ژیژک مجبور است تا ایدهی خود از کمونیسم را به طور خلاصه شرح دهد؛ او از کمونیسمی صحبت می کند که همین حالا هم توسط سیاستمدارانی که حتی کمونیست هم نیستند در حال اجرا است:
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 کمونیسم یا بربریت به همین سادگی! 🔸ابتدای بهار امسال، کتاب جدید #اسلاوی_ژیژک با موضوع شیوع #ویروس_
🔰 کمونیسم یا بربریت به همین سادگی!
✍️ اسلاوی ژیژک
📮کمونیسم تصویری از یک آینده مشعشع نیست بلکه بیشتر نوعی کمونیسم فاجعه در واقع پادزهر سرمایهداری فاجعه است. دولت باید نقش فعالتری بر عهده بگیرد. تولید لوازمی ضروری مثل ماسک، کیتهای تست و دستگاه تنفسی را سازماندهی کند، هتل و سایر اقامتگاههای تفریحی را تعطیل کند. معاش حداقلی تازه بیکارشدهها را تامین کند، و کارهایی از این دست؛ منتها باید تمام این اقدامات را بدون اعتنا به سازوکارهای بازار انجام دهد. بیایید فقط دربارهی میلیونها نفری که کارشان لااقل برای مدتی منتفی و بیمعنی میشود فکر کنیم؛ مثل کسانی که در صنعت گردشگری مشغولند. سرنوشت آنها را نمیشود به امان سازوکارهای بازار یا مشوقهای استثنائی، رها کرد … وقتی از کمونیسم حرف میزنم منظورم این قبیل پیشرفتها است و در عوض آن، هیچ گزینه بدیلی جز بربریت نوین نمیبینم. اما این کمونیسم تا کجا پیش میرود؟ نمیتوانم بگویم، فقط میگویم نیاز مبرم به آن احساس میشود.
📚 عالمگیر، ص 85
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |اربعین و مسئلهیابیهای جامعهشناسان
🎙 دکتر علیرضا شجاعیزند
اربعین جهانی دیگر
موسسه آفاق حکمت
⏰ سال 1398
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
Arbaeen_jahanidigar2_shojaeezand_01-1.mp3
10.88M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | #اربعین و مسئلهیابیهای جامعهشناسان
🎙دکتر #علیرضا_شجاعیزند
#اربعین_جهانی_دیگر
🔹 پدیدههایی مانند اربعین و نقش علوم انسانی و جامعهشناسی
.
.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
#اختصاصی
🔶 موضوع | کربلا باز جست سعه صدر گمشده
🎙استاد اصغر طاهرزاده
جلسه پنجم
لب المیزان
⚜️ @taammolat74 👇👇👇