005-11-Day-1387.mp3
18.59M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | ردپای #عقل_و_عشق در #عاشورا
🎙استاد غلامحسین #ابراهیمی_دینانی
جلسه سوم
🔹#فیض_اقدس یعنی ظهور و تجلی ذات در صفات. این یک نوع ظهور در مقام اسماء و صفات است، که به آن فیض اقدس میگویند. از طرفی هم هر یک از اسماء، اقتضائی دارند و فعال هستند و بنابراین تجلی هر اسم نیز اثر خود را در جهان دارد. در اینجا تجلی به آفرینش و خلق هم هست که منشأ ظهور #فیض_مقدس است.
🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
تاملات
👥 #گفتگو 🔰 نظر شما درباره مرحوم شجریان چیست؟! در این روزگار مصرف -که همه چیز و همهکس را
🔰 دیدم #رضا_پهلوی هم تسلیت گفته است!!! پس می نویسم!
✍️ علیرضا زادبر
🔸درگذشت استاد آواز موسیقی اصیل، یکی از مُبلغان و پاسداران #ادبیات_فارسی را تسلیت می گویم. به حرمت خدمات ایشان به فرهنگِ ایران #سلام و #صلواتی را بدرقه راهش کنیم.بهره برداری جناحی، حزبی، سیاسی و تبلیغاتی از جایگاه یک #هنرمند و کشاندن او به این گروه یا #مخالف آن دیگری نشان دادن، جفا به هنر و هنرمند است بخصوص اگر این کار مبتنی بر تاریخ سازی متوهمانه باشد!
🔹اما برای من که اندکی تاریخ سیاسی خوانده ام و رشته تخصصی ام تحقیق در تاریخ سیاسی معاصر ایران است جای ناراحتی و تعجب دارد که #سلطنت_طلبان_مجازی از خلا اطلاعات یا شاید همین دعواهای سیاسی سواستفاده می کنند تا #مرحوم_شجریان را مصادره به مطلوب کنند و آنچه بوده است مخفی می دارند تا با کتمان واقعیت به تحریف تاریخ بپردازند.
🔸سوال من این است: چگونه است که #سلطنت_طلبان ایشان را به سمت خود می کشانند اما از مخالفت صریح و استعفای اعتراضی شجریان در شهریور پنجاه و هفت نسبت به کشتار هفدهم شهریور میدان ژاله چیزی به زبان نمی آورند؟! همان روز تاریخی که مردم تهران را به گلوله بستند و دولت شریف امامی برسرکار بود؟
🔹پیشتر مفصلا به آن روز مهم تاریخی پرداخته ام اما شاید یادآوری آن خارج از لطف نباشد. شجریان، #ابتهاج و لطفی در سال ۵۷ از همکاری با رادیو پهلوی استعفا دادند. این سه شخصیت معروف پس از کشتار وسیع میدان "ژاله" در ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ در اعتراض به رگبار بستن مردم توسط ارتش شاهنشاهی استعفا دادند. روایت مفصل این واقعه را سایه (هوشنگ ابتهاج) نقل کرده است. آقایان تاریخ ساز مجازی، به این #هنرمند نگاه ملی داشته باشد و او را بهانه اغراض سیاسی خودتان قرار ندهید.
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 دیدم #رضا_پهلوی هم تسلیت گفته است!!! پس می نویسم! ✍️ علیرضا زادبر 🔸درگذشت استاد آواز موسیقی اصیل
⭕️ اما در باب سال هشتاد و هشت
سال ۸۸ پس از مشارکت مردم صدا و سیما پرتکرار سرود "ای ایران ای سرای امید" را مدامپخش می کرد. محمدرضا شجریان در نامه رسمی به رئیس صدا و سیما خواست صدا و آثار او پخش نشوند. بخشی از نامه شجریان در سال ۸۸:
"به صراحت اعلام مي کنم که مايل نيستم صداي من از صدا و سيمايي پخش شود که بي اعتنا به حقوق هنرمندان است. قاطعانه از جنابعالي مي خواهم دستور دهيد هيچ اثري از من مطلقاً از راديو و تلويزيون پخش نشود. چون در ماه مبارک رمضان هستيم، تنها به احترام اين ماه مبارک و اداي دين به نيک سرشتي مردمي که در دامان آنها پرورش پيدا کرده ام، پخش «مناجات» و «ربنا» را اجازه مي دهم."
پیشتر سال ۱۳۷۴ شجریان نامه ای به علی لاریجانی نوشته بود و نبست به حفظ حقوق مادی و آثارش اعتراض داشت.
⚜️ @taammolat74
📮بعضیها اسم #عقلانیت و عقل را میآورند اما منظورشان ترس، انفعال و فرار از مقابل دشمن است درحالیکه فرار کردن و ترسیدن، عقلانیت نیست. #ترسوها حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند زیرا عقلانیت بهمعنای محاسبهی درست است. البته دشمن تلاش دارد تا معنای غلط عقلانیت را تلقین کند و برخی هم نادانسته، در داخل همان حرف دشمن را تکرار می کنند❗️
#ترسوها
#عقلانیت
#دولت_ترسو
✍️ مقام معظم رهبری
⚜️ @taammolat74
تاملات
👥 #گفتگو 🔰 نظر شما درباره مرحوم شجریان چیست؟! در این روزگار مصرف -که همه چیز و همهکس را
🔰آواز خرد ایرانی
در سوگ استاد محمدرضا شجریان
✍️مجید کمالی
🔸سخن، اینجا، بر سر مرگ است، مرگٍ انسانٍ بزرگی که هنر و ادب و موسیقی ایرانی را گشایش و آغازی دیگر داد. مرگ محمدرضا شجریان، فرهنگ ما را به نحوی بنیادی، به لکنت میاندازد. از این پس، معناها و احساساتی ژرف بیان نمیشوند و در گوشهای از تاریخ، ساکت و پنهان میمانند؛ معناهایی که از شیوه بودن و توان آفرینشگریٍ بیبدیل او، خاستن میگرفت.
🔹این دریغ و فقدان، البته خسرانی جبرانناپذیر برای تاریخ و فرهنگ ماست.
اما میراث شجریان، یعنی نگاه، انتخاب و روایتٍ موسیقیاییٍ او از برخی قطعات ادبی گرانقدر ٍ ایرانی، زنده و پویا خواهد ماند.
🔸هنر او، به یک معنا، به زبان آوردنٍ اصیلٍ گفتههای شاعرانٍ حکیم و ترانهسرایان بود. با او، زبان فارسی و معانی ژرف شاعرانه آن، شنیدنی میشود؛ شنیدنی کردنٍ زبان برای قومی که توان شنیدن و از اینرو، دیالوگ با گذشتهاش را از دست داده، کار کمی نیست!
🔹هربار که اثری از او را میشنویم، از طریق لحنی که او به معانی و واژگان میدهد، از راهٍ حالٍ موسیقیایی و شور و عاطفهای که برپا میکند، گشایشی تازه به تاریخ و فرهنگ مان مییابیم.
🔸صدای شجریان، گویی آوازٍ خردٍ پاکٍ ایرانی را به گوشمان میرساند، از همین روست که آثار او همه ایرانیان را فرا میخواند و آنها را توانا به نیوشیدن حکمت ایرانی میکند؛ صدای رازآلود او ما را با وجود تلاطمٍ وراجی ها و هرزهگویی های دور و بر و نشنیدن ها و فراموشی های تاریخی مألوف، چیزهایی را از مسیرٍ فرادهشٍ اصیل - و نه خاطره بازی های کورٍ سنتی-، به یادٍ جمعی مان میآورد و در آناتی همسخن مان میکند.
💢این چنین است که نقش و جایگاه شجریان، فراتر از نقش یک هنرمند و استاد آواز به معنای متعارف کلمه است. او با هنر بیمانندٍ خود، مردمان را به دیدار معانیٍ اصیل ولی از دست رفته و یغما شده میبرد؛ مردمان را سوگوار سرزمینی میکند که نیست آنچه باید باشد؛ اما راه امید را هم یکسره نمیبندد و «کویر» را جاودانه نمیپندارد.
🔸 هنر او بخردانه است و آرزومند زیستنی شرافتمند و امیدوار برای ایرانیان است. باز چنین است که آحاد مردم با آواز #شجریان ، زبان باز میکنند؛ زبانها و جانهایی که از این طریق گشوده میشوند، روشن است که دیگر روایتگر جعل ها و دروغ ها نخواهند بود و مجالٍ باور به ترفندهای ایدئولوژیک و سیاستزده نمیدهند. از اینرو، محمدرضا شجریان، معلم روزگار ما و روزگاران آینده سرزمین مان هم است.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |نظریه حبّ در انسجام امّت
🎙 حجت الاسلام حبیبالله بابایی
اربعین جهانی دیگر
موسسه آفاق حکمت
⏰ سال 1398
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
Arbaeen_jahanidigar2_babaee_01-1.mp3
7.2M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |نظریه حبّ در انسجام #امّت
🎙 حجت الاسلام #حبیبالله_بابایی
#اربعین_جهانی_دیگر
🔹 رثا یا همان درد و اندوه، حماسه، عقلانیت و ایمان چهار عنصر نظریه حب هستند که هر چهارتای آنها در مورد اربعین وجود دارد. در مقوله ایمان لازم است بگویم که اساس اسلامیت تمدن اسلامی ایمان است و امت اسلامی بدون ایمان تحقق پیدا نمی کند.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔰 نظریه نقد
✍️ مرتضی بحرانی
🔸یکی از دلایل ضعف هنر انتقاد و خیرخواهی و نصیحت در میان ما، فقدان نظریهی نقد است؛ آن هم نظریهی نقدی که خود مبتنی بر ارزشهای مشترک باشد. چنانكه والزر در تفسیر و نقد اجتماعی به این نکته تصریح داشته است، فقدان نظریهی نقد جامعه را در مرحلهی ابتدایی رشد و توسعه انسانی نگه میدارد.
🔹به بیان او در وضع فقدان نظریهی نقد، نقد اجتماعی بیش از آنكه مولود عملی معرفت علمی باشد، پسرخواندهی فرهیخته اعتراض عمومی است. اما این نحوه نقادی چه نسبتی با زندگی و جامعه دارد؟ بهنظر میرسد كه چنین نقدی بیش از آنكه مثبِت و ایجابی باشد، از سر انكار و نفی است..
🔸به دلیل فقدان نظریهی نقد، حتی روشنفكری نیز به انحراف و انحطاط میرود. سارتر در جایی مینویسد كه روشنفكر هم محصول و هم شاهد یك جامعه دوپاره است و لاجرم این دوپارگی را به درون خود منتقل میكند و لذا روشنفكر یك پدیدهی تاریخی است
🔹نهایتاً اینكه وجود نظریهی نقد مبتنی بر ارزشهای مشترک، امكان گفتوگو را فراهم میآورد. گفتوگو به معنای شنیدن سخن یكدیگر و نه صرف با هم یا به هم سخن گفتن؛ یعنی تمرین سكوت؛ تكرار خاموشی. در غیر این صورت به مذاكره، مشاجره و مصاحبه تبدیل میشود و عمل بودن نقد به محاق میرود.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |سپهر تمدنی اربعین
🎙دکتر مهدی مشکی
اربعین جهانی دیگر
موسسه آفاق حکمت
⏰ سال 1398
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
Arbaeen_jahanidigar2_meshki_01-1.mp3
7.04M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |سپهر تمدنی #اربعین
🎙 دکتر #مهدی_مشکی
#اربعین_جهانی_دیگر
.
.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔉 گفتگو
#اختصاصی
🔶 موضوع | ردپای عقل و عشق در عاشورا
🎙استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی
جلسه چهارم | عشق حقیقی و مجازی
برنامه معرفت
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
006-12-Day-1387.mp3
19.38M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | ردپای #عقل_و_عشق در #عاشورا
🎙استاد غلامحسین #ابراهیمی_دینانی
جلسه چهارم
🔹در این جلسه پیرامون #عشق_متعهد ، #عشق_دردمند ، #عشق_مسئول و عشقی که برای آن مأموریت ازلی وارد عالم هستی شده و اساسا آفرینش برای نیل به اوست، بحث شده است. مدت هاست که عشق در روزگار ما گرفتار مصیبتی شده است. احساس میشود که مقداری به ساحت عشق، جسارت و حرمت آن در روزگار ما حفظ نمیشود.
🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔰بحرانی در نسبت هنر و رسانه
به بهانه درگذشت محمدرضا شجریان
✍️ محمدعلی روزبهانی
🔘 بخش 1 از 2
🔸هنر است که گوش را گوش می کند؛ هنر است که چشم را چشم می کند. این همه ی آن چیزی است که فروهندگان «هنر» به «رسانه» از دریافت و فهمش عاجزند. تا گوشی و تا چشمی نباشد، کدام رسانه میتواند پیام رسان پیغامی باشد؟
🔹هنر در عصر ما به آفت و بحرانی خطرناک دچار شده است که می رود تا یاد و نام ان را از زندگی و فرهنگ زمانه معاصر پوشیده دارد. فروکاست «هنر» به «رسانه» درد بی درمانی است که هم متولیان و ریل گذاران عرصه ی فرهنگ و هنر را و هم اهالی این خانه را به خود دچار کرده است.
🔸در زمانه ای که رسانه بر عرش نشسته و پادشاهی می کند، هنر خوار داشته می شود. هنر از همان نخست باید «پیامی» زود فهم، در دسترس، سریع الانتقال و لخت را به مخاطب مخابره کند. اگر چنین باشد شانیتی می یابد برای برنامه ریزی؛ در عصر و زمانه ای که همه چیز باید «برنامه ریزی» و «اداره» شود. در عصر حاکمیت تکنیک؛ در عهد سلطنت تکنولوژی بر فرهنگ و هنر و ادب؛
🔹و اما بعد؛ ساختار و مفصل بندی زمانه ی ما ناگزیر از برنامه ریزی و مدیریت هر پدیده ای است. ناگزیر هنر و فرهنگ نیز باید تن به خفت مدیریت و برنامه ریزی دهد. در آکادمی های ایرانی و انیرانی، پیچک رشته ها و گرایش های مختلف مدیریت است که ریز و درشت به پیکر نحیف فرهنگ و هنر تنیده می شود؛ دیگر شهر کوچک و بزرگی نیست که دانشگاهش از تاسیس این آسان ترین و کاربردی ترین رشته، «مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی» در امان مانده باشد.
🔶این روزها موافقان و مخالفان شجریان در تکاپوی برنامه ریزی برای او هستند، کوتاه قامتانی که قدشان به بلندای هنر نمی رسد و در تلاشند آسمان هنر را به اندازه سقف خانه شان پایین آورند.
🔹باید دانست تنها زمانی می توان هنر و فرهنگ را برنامه ریزی و مدیریت کرد که آن را به تکنولوژی رسانه فرو بکاهیم. اما رسانه شدن هنر، آن را از موضوعیت می اندازد. هنر را وارد ساحت تکثیرمند تکنیک می کند و هنر نیز یکی می شود کنار صنعت علم، کنار صنعت سرگرمی، کنار صنعت سیاست و...؛ هنر «ابزاری» خنثا و بی جان و مرده می شود برای حقنه کردن هر پیام دلبخواه و عاری از ضرورتی در آن...
⚜️ @taammolat74
🔰 مطالعات فرهنگی مطالعه چیست؟!
✍️ محمدالیاس قنبری
🔸 مطالعات فرهنگی را می توان رویکردی پسامدرن به مقولهی فرهنگ یا رویکردی فرهنگی به عصر پسامدرن تلقی نمود. لازم به ذکر است که مطالعات فرهنگی علیرغم پتانسیلهایی که برای رصد، نقادی و اصلاح فرهنگی چه در سطح بین المللی و چه در سطح داخلی برای ما دارد، متأسفانه مانند سایر حوزههای دانش انسانی در ایران از کارکرد و تواناییهای واقعی خود بازمانده است.
🔹مدعیان مطالعات فرهنگی ایرانی حتی موضوعات مورد پژوهش را نیز از جوامع غربی اخذ میکنند و از عنایت به مسائل و موضوعات مبتلابه جامعهی اسلامی ایران خودداری میکنند.
🔸علاوه بر آن اصرار عجیبی در میان اصحاب مطالعات فرهنگی در ایران وجود دارد که این میانرشته را از وجوه پسامدرناش تهی کنند و آن را رویکردی مدرن جلوه دهند.
🔹اما نکتهای که دربارهی مطالعات فرهنگی نمیتوان نادیدهگرفت، تصدیق و ترویج چند فرهنگگرایی در آن است. مطالعات فرهنگی با ترویج سیاست چند فرهنگگرا و آموزش رسانهای، قصد دارد افراد را از اینکه چگونه روابط قدرت و سلطه در متون فرهنگی همانند تلویزیون یا فیلم، رمزگذاری میشوند، آگاه سازد
🔸 همچنین مشخص کند که چگونه مردم میتوانند در مقابل این معانی مسلط رمزگذاری شده مقاومت کنند و خوانش انتقادی و بدیل خودشان را ایجاد نمایند. اما باید دقت نمود این چند فرهنگگرایی در صورت افراط، به نسبیگرایی حاد میانجامد.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |عناصر و مفاهیم امت ساز در اربعین
🎙 استاد رحیمپور ازغدی
اربعین جهانی دیگر
موسسه آفاق حکمت
⏰ سال 1398
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
Arbaeen_jahanidigar2_poorazghadi_01-1.mp3
17.37M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |عناصر و مفاهیم امت ساز در #اربعین
🎙 استاد #رحیمپور_ازغدی
#اربعین_جهانی_دیگر
🔹مسئله جهانی بودن از عناصر اصلی برای تمدن سازی یک فرهنگ است. اگر فرهنگی خطاب انسانی نداشته باشد نمی تواند تمدن ساز باشد و این بعد انترناسیونالیستی در عاشورا مشهود است. از نوع فاشیستی هم نیست بلکه از نوع انسان گرایی عام جهانی است و بر اساس دعوت و رحمت است و نه حتی تحمیل حق. پیاده روی اربعین مفهوم نژاد، قومیت، ملیت همه را به هم می ریزد.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔉 گفتگو
#اختصاصی
🔶 موضوع | ردپای عقل و عشق در عاشورا
🎙استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی
جلسه پنجم |منشأ اختیار چیست؟
برنامه معرفت
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
007-13-Day-1387.mp3
18.79M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | ردپای #عقل_و_عشق در #عاشورا
🎙استاد غلامحسین #ابراهیمی_دینانی
جلسه پنجم
🔹فعل من به اختیار من است، اما چیستی منشا اختیار من، سوال بسیار مهمی است.من چرا اختیار میکنم حرف بزنم؟ من در اینجا در مورد فعلهای اختیاری صحبت میکنم....
🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰بحرانی در نسبت هنر و رسانه به بهانه درگذشت محمدرضا شجریان ✍️ محمدعلی روزبهانی 🔘 بخش 1
🔰بحرانی در نسبت هنر و رسانه
به بهانه درگذشت محمدرضا شجریان
✍️ محمدعلی روزبهانی
🔘 بخش 2 از 2
🔸باید دانست تنها زمانی می توان هنر و فرهنگ را برنامه ریزی و مدیریت کرد که آن را به تکنولوژی رسانه فرو بکاهیم. اما رسانه شدن هنر، آن را از موضوعیت می اندازد. هنر را وارد ساحت تکثیرمند تکنیک می کند و هنر نیز یکی می شود کنار صنعت علم، کنار صنعت سرگرمی، کنار صنعت سیاست و...؛ هنر «ابزاری» خنثا و بی جان و مرده می شود برای حقنه کردن هر پیام دلبخواه و عاری از ضرورتی در آن...
🔹آنچه فروکاهندگان هنر به رسانه از دریافت و درکش عاجزند، ساحت خاص و استعلایی هنر و فرهنگ است که در زمانی انفسی فرای اطوار آفاقی اسیران هر دوره و هر طور تاریخی، پرواز می کند و پیام آور اطوار و اعصار هنوز نیامده است.
🔸ما امروز از زندگی حافظ شیراز هیچ نمی دانیم؛ هرچه درباره ی او گفته اند و نوشته اند از حدس و گمانه زنی فراتر نمی رود. به همین سان صدای شجریان و ناظری و ساز لطفی و علیزاده، راه خود را فارغ از هر زنده باد و مرده بادی خواهد پیمود. محمدرضا شجریان خود حامل باری به سنگینی فرهنگ و تمدن کهن این سرزمین بود؛ فرهنگ و تمدنی که در دهه های اخیر نسبتی جدید از انسان با جهان را پدیدار ساخته و مناسبات جدید و مدرن را به چالش کشیده است.
🔹 نحوی از موسیقی که با تکثیرهای عامه پسند موسیقی پاپ، با اعتراض های بازارپسند موسیقی راک، با آرامش عاشقانه لایت های ترکیه ای و با همه ی سرعت و ابتذال و در دسترس پذیری جهان جدید سر چالش داشت. موسیقی قبض و بسط روح بود در زمانه ی مرگ انسان و معنا... هنر او خود، اصل اصل خبر بود، هنر او «حامل» خبر یا پیامی نبود.
💢هنر او خود، اصل اصل خبر بود، هنر او «حامل» خبر یا پیامی نبود. در همهمه ی این روزهای پر تب و تاب، آنچه بیشتر پوشیده می ماند، هنر هنرمند است. آنچه در واگویه ی رسانه ها و نوحه خوانی منتقد و هوادار و مدیران و مدبران گم می شود، صوت عجیب و خارق عادت زمانه ایست که کمتر شنیده می شود. نغمه هایی که خطابشان گوش جان است؛ جان فرسوده ای که دیگر تاب شنیدن ندارد.
⚜️ @taammolat74
تاملات
👥 #گفتگو 🔰 نظر شما درباره مرحوم شجریان چیست؟! در این روزگار مصرف -که همه چیز و همهکس را
🔰اهمیت شجریان بودن
✍️ محمدحسین میربابا
🔘 بخش 1 از 2
🔸#شجریان «امر زیبا» را به «امر متعارف» پیوند زد. این درحالی است که «امر زیبا» در برابر «امر متعارف» مقاومت میکند. درواقع سنجش هنر بهمثابه عنصر خالقانه از بازنمایی، آن را به امر زیبا پیوند میزند.
🔹اینجاست که امر زیبا همواره واجد سویه مقاومت است. مقاومت در برابر تعریفی که گفتمان قدرت چه در ساحت حاکمیت و چه ساحت عرف عمومی از هنر دارد. هنر شجریان روح گذشته تاریخی یک سرزمین را در بستر دوران معاصر که گامهای سریعی به سمت مدرنیزایسون دستوری برمیداشت احضار کرد.
🔸این گامها با وقوع انقلاب ناگهان از حرکت ایستادند و نوعی میل به رجعت به گذشته که برگرفته از رویکرد جدید گفتمان حاکم بود در وضعیت پساانقلابی دیده میشد. اما این گذشته نه تنها نسبتی با جغرافیای سرزمینی ایران نداشت بلکه در صدد نفی تام و تمام گذشتهی تاریخی-ملی با عناوین ارتجاعی و طاغوتی بود.
🔹اینجا حضور و کار هنرمندی مانند شجریان پررنگ تر مینمود. چرا که امر متعارفی که شجریان به آن مبادرت میورزید دقیقا درپی احضار گذشتهای بود که حاکیت در صدد نفی و پاک کردن آن بود. دقیقاً در چنین دقیقهای است که شجریان کار خودش را با فردوسی مقایسه میکند. اگر فردوسی زبان فارسی را از گزند نابودی در امان داشت، شجریان این رسالت را در ارتباط با موسیقی بر دوش خود احساس میکرد. کاری که تا حد زیادی از عهدهی آن برآمد.
💢 این دقیقاً لحظهی مقاومت در برابر وضعیت موجود است و هنر شجریان واجد سویهای کنشگر شده و «امر زیبا» از دل این مقاومت بیرون زده است. اما نکته اینجاست که هنر شجریان (موسیقی سنتی) در ذات خودش کمتر واجد نیروی اساسی در پیوند میان معاصریت به عنوان جانِ «امر زیبا» و هنر موسیقی بوده است.
✔️ [ادامه دارد...]
⚜️ @taammolat74
🔰اهمیت شجریان بودن
✍️ محمدحسین میربابا
🔘 بخش 2 از 2
🔸🔸چیزی که این پیوند را برقرار کرد از یک طرف شرایط تاریخی-اجتماعی معاصر بود که در آن حاکیمت هم به دنبال حذف موسیقی بوده و هم شرایط اجتماعی به واسطهی تضاد میان نیروهای درگیر در عرصهی جامعه (حکومت و مردم) همواره آبستن تحولات مختلفی بود که برای هنرمندی مانند شجریان بستری برای سوگیری مشخص ایجاد کرد و شجریان به تعبیر خودش در جبههی مردم قرار گرفت.
🔹طرف دیگر پیوند میان معاصریت و هنر شجریان ظرافتها و هوش و نگاه خود ایشان به موسیقی سنتی و تلاش برای تحولات موسیقایی با حفظ قالبهای اصلی آن بوده است. نمونهی آن رفتن به سمت شعرای معاصر همچون نیما و اخوان ابتهاج و سیمین بهبهانی و... و حتی استفاده از سازهای ارکسترال در برخی کنسرتها و قطعات مختلف بوده است.
🔸اینجاست که #شجریان که هنرش در پیوند با امر متعارف چه در زمینهی تاریخی و چه بستر انسان معاصر ایران قرار داشت در بزنگاههای تاریخ معاصر ایران به خصوص پس از انقلاب با سوگیریهای مشخص در قالب آثارش که وقایع معاصر سیاسی و اجتماعی را نشانه میگرفت، مانند البومهای بیداد و نوا و عشق داند و زمستان است و سرو چشمان و فریاد ، موسیقی سنتی ایرانی را با «امر زیبا» پیوند زد.
🔹و این در حالی است که این موسیقی در پیوند کامل با «امر متعارف» قرار دارد که نشانگان کاملاً آشنای تاریخی و روانی برای مخاطب ایرانی دارد . شاید با خاموش شدن شجریان جانی که او به واسطهی نوع انتخابش چه در عرصهی موسیقایی و چه موضعگیریهای سیاسی و اجتماعی در کالبد کم رمق موسیقی سنتی دمید و آن را سرپا نگه داشت از بین برود.
💢چرا که برخورداری توأمان از این سطح از خلاقیت و نگاه اجتماعی و توانایی در پیوند زدن میان این دو در میان هنرمندان موجود در عرصه موسیقی سنتی به چشم نمیخورد. همان که در ابتدای یادداشت آن را پیوند میان امر زیبا و امر متعارف نامیدم. اینجاست که شجریان واجد صدای یک جمع میشود. صدای تکینی که در عین تکینگی سویهی جمعی و تاریخی دارد.
⚜️ @taammolat74
📮وضعیت امروز ما با عهد باستان تفاوت چندانی ندارد: هنوز هم نفوذ خدایان و شیاطین ـ منتهی در معنایی متفاوتـ مشاهده می شود. ما امروز به رغم کنار زدن سایه خدایان و اساطیری که در عین حال در درون ما وجود دارد، همین کار را انجام می دهیم. این خدایان تابع سرنوشت ما هستند، نه تابع علم.
✍️ ماکس وبر
📚 دانشمند و سیاستمدار
🔻پ.ن:
این کتاب وبر، در فهم معنای روشنفکری و عصر روشنگری و چالشهای روشنفکران که به مثابه پیامبران عصر جدید هستند، بسیار دقیق و خواندنی است.
⚜️ @taammolat74
تاملات
📮بعضیها اسم #عقلانیت و عقل را میآورند اما منظورشان ترس، انفعال و فرار از مقابل دشمن است درحالیکه
🔰عقل و ترس
🔸شاید وقت آن رسیده در این گزاره که ترس حاصل عقل است، تردیدی جدی وارد کنیم. یا بهتر این است که بگوییم از درون عقل معاد، ترس زاده نمی شود یا اینکه آنچه عقل از آن اهتراز می دهد و اجتناب می کند، رفتار بدون محاسبه و ضررآفرین برای فرد و جامعه است.
🔹به همین واسطه سخنان رهبر انقلاب را می توان بستر و زمینه ای برای تعریف درست رفتار عقلانی بدانیم. متاسفانه برخی جریان های سیاسی و برخی افراد که نمونه های فراوانی از آنها در دولت دیده می شود، ترس خود را پشت شعار عقلانیت پنهان کرده اند و با همین توجیه، با کندی و محافظه کاری افراطی با مسائل برخورد میکنند.
🔸همین رویکرد موجب ضررهای فراوان برای اقتصاد کشور شده است. رفتار عقلانی اتفاقا پشتیبان شجاعت و در کنار مردم بودن است و طبیعتا عقل سلیم مخالف تنبلی و نشستن و عافیت طلبی است. گویا از عقل ابزاری و معاش تا عقل معاداندیش فاصله از زمین تا آسمان است.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |اربعین نماد حیات شیعه
🎙 استاد اصغر طاهرزاده
اربعین جهانی دیگر
موسسه آفاق حکمت
⏰ سال 1398
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
Arbaeen_jahanidigar2_taherzade_01-1.mp3
18.89M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |#اربعین نماد حیات شیعه
🎙 استاد #اصغر_طاهرزاده
#اربعین_جهانی_دیگر
🔹زیارت اربعین رجوع به امامی است که ظاهرا در معادلات تاریخی کشته شده است و از نظر کمیتگراها به پایان راه رسیده است، اما ما هیچ احساس تمام شدن راه را نمیکنیم. چرا که بر اساس اینکه اسلحهها نقش آفرین نیستند و کمیتها اساس عالم را تشکیل نمیدهند، به امام رجوع میکنیم. میدانیم که ماورای این اسلحهها یک حضور تاریخی داریم.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74