🔰 تحول آفرینی علامه ریشه در آگاهی او نسبت به زمانه دارد
✍️ محمد فنایی اشکوری
🔸ویژگیهای شخصیتی و توانائی علمی علامه طباطبائی سبب ایجاد تحول شده است و آشنایی او با زمانه سبب و زمینه این تحولات شد؛ بنیه علمی و زمانه زیستن در ایجاد این تحولات نقش دارند. برای علامه عنوان فیلسوف کم است چراکه فیلسوفی یکی از ابعاد علامه است؛ او به جامعیت کاملی در علوم مختلف رسیده بود؛ مفسر، فیلسوف و عارف بود، مولفهها و اجزا یک نظام واحد بود و دغدغه اصلی علامه طباطبائی اندیشه و فکر اسلامی است.
🔹علامه طباطبایی میخواهد اندیشه و فکر اسلامی را به عنوان یک نظام فکری چند بعدی و نظام عملی و اعتقادی که جامع باشد و یک نظام عملی و رفتاری که بعد رفتاری و اجتماعی دارد، ارائه دهد. نظام کامل زندگی به این معنا است که نخست جهان بینی جامع به ما ارائه دهد و یک نظام زیست شامل زندگی فردی و جمعی بدهد؛ این نظام جامع فکری و عملی عقلانی باید پشتوانه منطقی و نظری داشته باشد و از طرفی وحیانی و برخاسته از معارف دین و مطابق با آموزه های دین و در عین حال معنوی و عرفانی باشد.
🔸کسانی خواستند نظامهای فکری و عملی ارائه دهند اما حاصل کارشان فقط عقلانی بوده است و یا استخراج شده از دین در حد نقل بوده است که بدون به کارگیری حداکثری ظرفیت عقل و یا با غفلت از بعد معنوی و باطنی دین بوده است و به ظاهر دین بسنده شده است. علامه طباطبائی در همه ابعاد عقلانی، نقلی، باطنی و معنوی اهل علم، اهل عمل، باطن و سیر و سلوک است؛ این ادعا با نظر در اندیشه و آثار او اثبات میشود. شاگردان تربیت شده او ادامه دهنده و امتداد او هستند.
⚜️ @taammolat74
🔰 اعتباریات علامه(ره) مبنای طرحی فلسفی برای فرهنگ
✍️ علیاصغر مصلح
🔸«ادراکات اعتباری» #علامهطباطبائی در مسیر بحثی معرفتشناسی به اندیشه درمیآید، اما موضوع ادراکات اعتباری را نباید به قلمرو معرفتشناسی محدود کرد. بهنظر میرسد که علامهطباطبائی این بحث را در پیِ درکی نو از انسان و جهان و با تنفس در فضای فکری عالم معاصر مطرح کردهاند.
🔹برای کشف چنین دریافتی باید بهجای تمرکز ذهن بر ادراکات اعتباری، به قلمرو «#اعتباریات» توجه کرد. اگر مقالة ششم کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم را با توجه به سیر افکاری که در غرب شروع شده و به تأملات فلسفی دربارة «#فرهنگ» منجر شده، مطالعه کنیم، درستی این برداشت آشکارتر میشود.
🔸اگر به زمینه پیدایش اندیشة متفکرانی چون "ویکو"، "روسو" و "هردر" دربارة تمدن و فرهنگ توجه کنیم و نحوة تقّرب این متفکران به حوزة فرهنگ را دنبال کنیم، آنگاه بهتر میتوان به سبب تقّرب علامهطباطبائی به پرسشهایی که ادراکات اعتباری پاسخی برای آنهاست، پی برد. اگر با این شیوه، نظریه ادراکات اعتباری را قرائت کنیم و به شباهتهای دریافتها و در عینحال زمینههای تاریخیِ متفاوت توجه داشته باشیم، امکان آغاز گفتگویی جدید در مورد «فرهنگ و مقومات آن»، بین تفکر اسلامی و تفکرات برخاسته از فرهنگ اروپایی فراهم میشود.
💢 کار مرحوم علامه در این بحث گستردن مباني #فلسفه_اسلامي به منظور فهم #عالم_مدرن و معاصر و مناسبات حاکم بر آن است. قرار گرفتن بحث ادراکات اعتباری در ادامه بحث «پيدایش کثرت در ادراکات»، نشاندهنده مواجهه آن متفکر با یکي از بزرگترین مسائل دوره مدرن، یعني درک اسباب تکثر در فرهنگها، ارزشها و هنجارهای غالب در تاریخ و#عالم_انساني است.
🔹آغاز بحث از اعتباریات، آغازکردن از کف انسان و از جایي است که فرهنگ شروع میشود. با توجه به زمینه پیدایش تفکر فلسفی درباره فرهنگ که از قرن هجدهم آغاز شد، میتوان بحث اعتباریات علامه را آغازی برای ورود به فلسفه فرهنگ دانست. برای آغاز چنین بحثی باید بپذیریم که قلمرو اعتباریات همان قلمرو #فرهنگ است.
⚜️ @taammolat74
🔉 مناظره
🔶 موضوع |نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی
▪️ دکتر حمید طالبزاده
▪️ دکتر محمود مروارید
انجمن علمی فلسفه دانشگاه تهران
⏰ ٢۶ اردیبهشت ٩٥
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
صوت سخنرانی حمید طالبزاده و محمود مروارید.MP3
28.5M
🔉 مناظره
🔶 موضوع |نظریه #ادراکات_اعتباری #علامه_طباطبایی
▪️ دکتر #حمید_طالبزاده
▪️ دکتر محمود مروارید
🔹به زعم طالبزاده، علامه در مقاله ششم کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» برخلاف سایر آثار خود که در آنها مواجههی انسان با جهان را از سنخ شناخت میداند، اذعان میکند که مواجهه انسان با جهان از سنخ زندگانی است. با به میان آمدنِ مفهوم «اعتبار» در نحوه مواجهه انسان با جهان، ساحتی از ادراک به نام ساحت اعتبار گشوده میشود و در این راستا آنچه به تمامیت میرسد وجود انسان است. به نظر طالبزاده آنچه در این بین نظریهی علامه را در تاریخ فلسفه اسلامی بیسابقه میکند، این است که بدین ترتیب انسان، بنیاد نظر و عمل میشود.
⚜️ @taammolat74
📑 ماهنامه مجازی دیدهبان اندیشه
✴️ شماره یازدهم/ ویژه محرم
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک)
موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
🔸رصد روشنفکران، اندیشمندان و ژورنالیستهای علمی در فضای مجازی
🔹دیدهبان اندیشه عرصهای است تا بازتاب و پژواک اندیشههای اصحاب علوم انسانی باشد. بازتاب اندیشههایی که در فضای مجازی به صورت پراکنده وجود دارد. اینجا فرصتی است تا بیشتر با اندیشمندان و روشنفکران و ژورنالیستهای اندیشه، آشنا شده و پای گفتارها و یادداشتهای تحلیلیشان باشیم و عالمانه و منصفانه برخی نکات آنها را تحلیل و ارزیابی علمی کنیم.
🖇 یازدهمین شماره این نشریه الکترونیکی را در پست ذیل دانلود کنید👇👇👇
⚜️ @fekrat_net
⚜️ @taammolat74
دیدهبان شماره 11-compressed.pdf
5.79M
📑 دوهفته نامه مجازی #دیدهبان_اندیشه
✴️ شماره یازدهم / ویژه #محرم 1399
ویژهنامه نقد وبررسی #جریانشناسی_رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک)
🔹امسال اگرچه بیماری کرونا موجب شد تا برخی مراسم و مناسک عاشورایی کمرنگ باشد، اما از طرف دیگر اندیشمندان، اساتید و صاحبنظران دانشگاهی و حوزوی و برخی نویسندگان و سخنرانان را بیش از پیش به تکاپو انداخت. تا جایی که تعداد سخنرانیها، یادداشتها و مصاحبههای ایشان، در دهه اول محرم امسال بسیار حجم بالایی داشت. از این رو، در این شماره و شماره بعدی دیدهبان اندیشه، به بررسی مهمترین و پرتکرارترین موضوعات و محورهای این سیل عظیم اندیشهای خواهیم پرداخت.
⚜️ @taammolat74
تاملات
✅اختصاصی 📱# لایو 🔻موضوع: نقدر رویکرد روش شناسی دکتر فیرحی 🎙دکتر ذبیح الله نعیمیان ➕فکرت ⬅️پنج ش
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |نقد رویکرد روششناسی دکتر فیرحی
🎙 دکتر ذبیحالله نعیمیان
لایو مجازی کانال فکرت
⏰ 22 آبان 1399
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
نقد و بررسی روش شناسی دکتر فیرحی - استاد نعیمیان.mp3
19.93M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |نقد رویکرد روششناسی دکتر #فیرحی
🎙 دکتر ذبیحالله #نعیمیان
لایو مجازی کانال #فکرت
🔹 مرحوم فیرحی در مباحث علمی رویکرد گزینشی داشت... ایشان در جمعبندی نظرات علما با رندی، تحریف میکرد.
🔹 ایشان میگوید درقرن اخیر کسی قائل به ولایت فقیه نبوده است!
🔹 موارد غیراخلاقی بسیاری از روشهای علمی ایشان دیدهام.
🔹 آقای فیرحی مواجهه سیاسی داشت حتی در مباحث عمیق فقهی. به عنوان نمونه در بحث علمی که درباره مفهوم حسبه داشتیم با چند مثال موردی، کل بحث را به محاق میبرد و از ورود عالمانه به بحث پرهیز میکرد.
🔹 ایشان پروژه های فکری داشت برای تحمیل نظریه بر فقه و نص.
🔹روحیه ظاهرا اخلاقی و نرم مهم نیست. فکر مهم است و اینکه کسی حق را بشناسد و مخالفت نکند. فیرحی با خودش صادق نبود و با اینکه حق را شناخت اما پایبند نماند.
⚜️ @fekrat_net
⚜️ @Taammolat74
📣 اطلاعیه نشست مجازی
🔶 موضوع |جامعهشناسی سیاسی دولت تدبیر و امید
🎙 حسین شهرستانی
بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی
پخش زنده از صفحه اینستاگرام rah.yaaft
⏰ شنبه ۲۴ آبان ۹۹
🕝 ساعت ۲۰
⚜️ @taammolat74
اکنون کجایی
ای خودِ دیگرِ من؟
آیا در این سکوتِ شب،
بیداری...؟🌙
👤جبران خلیل جبران
#شبهای_پاییزی🍁
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |اندیشه سیاسی علامه طباطبایی(ره)
🎙 حجتالاسلام امین اسدپور
سلسله جلسات مجازی بزرگداشت علامه طباطبایی
کانال المرسلات
⏰ ۲۳ آبان ۱۳۹۹
⚜️ @almorsalaat
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
اندیشه سیاسی علامه طباطبایی.mp3
37.59M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |اندیشه سیاسی #علامه_طباطبایی(ره)
🎙 حجتالاسلام #امین_اسدپور
#سلسله_جلسات_مجازی_بزرگداشت_علامه_طباطبایی
🔹علامه طباطبایی علاوه بر اینکه یک عارف و یک فیلسوف بزرگی هستند در عین حال یک مصلح اجتماعی بودند.
🔹مرحوم علامه جزء پیشگامان اندیشه اسلامی سازی علوم انسانی است.
🔹مباحث عمیق و ژرف علامه طباطبایی باید در قالب ها و صورتبندیهای جدیدی عرضه شود تا به یک نظریه جامع و قابل قبول و طراز با مقبولیت مناسب دربیاید.
🔹برخی در تلاش هستند که از اندیشه علامه طباطبایی(ره) سیاستزدایی کنند. این اندیشه درتقابل با اندیشه انقلاب اسلامی بازخوانی میشود و از اندیشه مرحوم علامه(ره) سوء استفاده میکنند.
⚜️ @Taammolat74