تاملات
♨️ #ویژه 🔸امروز بیست و پنج آبان مصادف با بیست و سومین سالگرد #علامه_جعفری تبریزی هست. هفته آخر آبان
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |تحلیلی روانشناسانه از معرفت شناسی دینی علامه جعفری
🎙 دکتر سیدمحمد رضا لواسانی
سمینار معرفت دینی در نگاه علامه جعفری (ره)
سخنرانی پنجم
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
⏰ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تحلیلی روانشناسانه از معرفت شناسی دینی.mp3
40M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |تحلیلی روانشناسانه از معرفت شناسی دینی علامه جعفری
🎙 دکتر سیدمحمد رضا لواسانی
متخصص در حوزه روانشناسی ادیان
#سمینار_معرفت_دینی در نگاه علامه جعفری (ره)
🔹انسان کامل در شکل حقیقی و باقی خود، تجسد خرد است
🔹نگاه علامه در مواجهه با چالشها عقلانی بود!
🔹معرفتشناسی علامه از روش مرکب از عقلی و نقلی تبعیت میکند و اگر نیازمند بهره از ابعاد عقلانی است، از آن سود میجوید و اگر نیازمند استناد از قرآن و روایات است، به آنها تمسک میکند و این در آثار بهجا مانده از ایشان مشهود است. ایشان به باورهای دینی از دریچه فلسفه و عرفان مینگرد و معرفتی که ارائه میکند، رنگوبوی عرفان و فلسفه دارد.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل این سمینار مجازی، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
تاملات
♨️ #ویژه 🔸امروز بیست و پنج آبان مصادف با بیست و سومین سالگرد #علامه_جعفری تبریزی هست. هفته آخر آبان
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |"معرفت دینی" در خوانش علامه جعفری چیست؟
🎙 دکتر سیدجواد میری
سمینار معرفت دینی در نگاه علامه جعفری (ره)
سخنرانی ششم
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
⏰ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
معرفت دینی در خوانش علامه جعفری.mp3
19.93M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |"#معرفت_دینی" در خوانش #علامه_جعفری چیست؟
🎙 دکتر سید #جواد_میری
#سمینار_معرفت_دینی در نگاه علامه جعفری (ره)
🔹حیات معقول؛ کلیدیترین مفهوم در آثار علامه جعفری
🔹در این نوع خوانش بحث از معرفت سکولار، غربی، فلسفه، فلسفه اسلامی و ... به میان نمیآید. بلکه معرفت بر اساس دالهای بنیادین هر کدام از صورتها و آن اقالیم تعریف میشود، نه بر این اساس که شرقی هستند و یا غربی.
💢 کپرنیکوس در حوزه علم کهکشانها و کیهانشناسی، انقلابی ایجاد کرد و باعث شد که نوع نگاه بطلمیوسی که به مدت دو هزار سال بر روی تفکر بشر چمبره زده بود، تحت تأثیر قرار بگیرد. با حرکتی که کپرنیکوس در حوزه علم انجام داد، افق دید بشر در حوزه معرفت و جهانشناسی به سوی بینهایت گشوده شد. به نظر بنده کاری که علامه در حوزه معرفتشناسی انجام داده، افقی را پیشروی متفکران ایرانی گشوده است که اگر به این نکته توجه شود که فکر میکنم تا امروز توجه هم نشده، وارد یک چرخش کپرنیکوسی در حوزه شناخت و معرفت با رویکرد علامه جعفری خواهیم بود.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل این سمینار مجازی، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
هدایت شده از تاملات
🔰 روشنفکر کیست؟!
✍️علامه جعفری
🔸 #روشنفکر عبارت است از انسانى آگاه و متعهد که آگاه ساختن دیگر انسانها و رها ساختن آنان را از رکود و برگشت به قهقرا، ضرورتى چونان ضرورت تنفس از هوا براى ادامۀ حیات خویشتن، تلقى میکند. درود جانهاى آدمیان و درود خدا و فرشتگان و همۀ هستى بر این روشنفکران باد که قافلهسالاران کاروان انسانیت هستند.
🔹اینان به مرحلهاى رسیدهاند که اگر آدمیان را در حال رکود ببینند، هستى خود را راکد احساس میکنند. تلخى فقر و نیازمندىها و بردگى مردم را ناگوارتر از تلخى زهر مُهلک در کام خود مییابند.
در آن حال که دیگر انسانهاى ناآگاه، در عیش و نوشهاى مستانه غوطهورند و نمیدانند از کجا حرکت کرده به کجا میروند، روشنفکران در شببیدارىهاى جانکاه، در عوامل حرکت آنان و روشن ساختن خطاها و کجروىهاى تباهکنندۀ آن حرکت میاندیشند.
🔸اگر از یک افق والاترى به کار روشنفکران بنگریم، خواهیم دید آنان آن روشنگرانى هستند که میسوزند و فروغ خود را بر فضاى درون انسانهاى جامعۀ خود میاندازند، باشد که عقل و وجدانِ درخوابرفتۀ آنان را بیدار کنند.
📚 ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه، ج ۳، ص ۷۹، چاپ قدیم «۲۷ جلدی»
⚜️ @taammolat74
تاملات
♨️ #ویژه 🔸امروز بیست و پنج آبان مصادف با بیست و سومین سالگرد #علامه_جعفری تبریزی هست. هفته آخر آبان
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |"معرفت دینی" در نگاه علامه جعفری
🎙 دکتر علیرضا قائمینیا
سمینار معرفت دینی در نگاه علامه جعفری (ره)
سخنرانی هفتم
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
⏰ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
معرفت دینی در نگاه علامه جعفری .mp3
15.71M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |" #معرفت_دینی " در نگاه #علامه_جعفری
🎙 دکتر #علیرضا_قائمینیا
#سمینار_معرفت_دینی در نگاه علامه جعفری (ره)
🔹سخنرانی پنجم
.
.
.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل این سمینار مجازی، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
تاملات
♨️ #ویژه 🔸امروز بیست و پنج آبان مصادف با بیست و سومین سالگرد #علامه_جعفری تبریزی هست. هفته آخر آبان
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |"معرفت دینی" و عقلگرایی افراطی
🎙 دکتر قاسم پورحسن
سمینار معرفت دینی در نگاه علامه جعفری (ره)
سخنرانی هشتم
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
⏰ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
معرفت دینی و عقل گرایی اعتدالی.mp3
16.83M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |" #معرفت_دینی " و عقلگرایی افراطی
🎙 دکتر #قاسم_پورحسن
#سمینار_معرفت_دینی در نگاه علامه جعفری (ره)
🔹معرفتشناسی دینی از دیدگاه علامه جعفری فهم فرایندی و مدلل دین با ابتنا بر ملاکهای معتبر و با ابتنا بر بنیادهای عقلی و منطقی است که بتواند شأنیت تفسیر و فهم بیرونی را داشته باشد
🔹علامه جعفری سعی میکرد در مسائل روز کار کند و مباحث گستردهای را به یادگار گذاشته است.
🔹معرفت دینی یک شبکه را تشکیل میدهد که در مرزهای آن، کتاب و سنت قرار دارد، یعنی برداشتهایی که ما از کتاب و سنت داریم یک چارچوبی را تشکیل میدهد و معرفت دینی نباید از این چارچوبها خارج شود و فهمهایی که از کتاب و سنت داریم مرزهای معرفت دینی را تشکیل میدهد و این مرزها محدودیتهایی را برای معارف ما ایجاد میکند.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل این سمینار مجازی، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔰کرونا با بشر چه کرد؟
✍️حسن رحیم پورازغدی
🔸از هر افتضاحی باید درس گرفت. دگمهای بسیاری در حال فروپاشی است. وباهای قرون وسطایی با اقتدار و ارعاب بازگشته اند و مرگهای جهانی و دسته جمعی، خیلی سریعتر از آنچه میپنداشتیم، ریخت جهان را در هم ریخت.
🔹کارنامه کرونا را البته سالها بعد، هر که زنده ماند، قضاوت خواهد کرد، اما تا همینجا هم کارکردهای پیش بینی نشده، کم نبود. دهها میلیون بیمار با سیر تصاعدی تند و یک افق تاریک، عجز نظامهای سلامت و پزشکی قرن ۲۱، اقتصادهایی با سرعت در حال فروپاشی، تغییر اجباری و تدریجی نحوه حکمرانی، طرح دوباره قدیمیترین و اصیلترین پرسشها در باب علم، مذهب، اخلاق، حقوق و حتی سیاست، انقلاب تحمیلی در سبک زندگی بشریت در کوتاهترین زمان و تغییرات بیشتری که در راه است.
🔸«وبای جدید»، نوک همه دماغها را پایین آورد، سر جهان را روی گردنش خم کرد و اینک بحران بزرگ اخلاق پزشکی در دنیای سرمایه داری، دور انداختن فقیران، ناچیز انگاشتن بی چیزان، راهزنی ماسکها از این ایالت به آن ایالت و قطع عمدی اکسیژن بیمار.
💥یک یادآوری: تمدنها فرو میافتند وقتی دیگر قادر به حل معضلات نباشند. پوزخند کمونیستها هنگام خطاب امام با گورباچف یادتان هست؟!
⚜️ @Taammolat74
عشق نجات دادن غریقی ست که دیگر هیچ کس به نجاتش امیدی ندارد. عشق. رجعت به آغاز آغاز است. به شروع. به همان لبخند. همان نگاه. همان طعم. اما نه خاطره آنها. خود آنها.💖
👤 نادر ابراهیمی
#شبهای_پاییزی🍁
⚜️ @Taammolat74
🔰بسط دانش و قدرت در حوزه فقه سیاسی
📮استفاده از جریان مشروطه و "مکتب نجف" برای نقادی و یا ظرفیت سازی فقه شیعه و یا سیر تکاملی اندیشه سیاسی اسلام در جایگاه نظریه پردازی بسیار مفید است ؛ اما این همه محاسن را به "استفاده ابزاری" از مشروطه و تاریخ سازی مبدل کردن و دو قطبی کاذب بین مکتب نجف با مکتب قم در سیاست ایجاد نمودن ، نوعی تحریف پنهان و خاموش برای جریانی است که در مسیر سیاسی خود به تاریخ و فرهنگ با نگاه "فوکویی" نگریسته و به ظرفیت "دانش و قدرت" بخوبی واقف است و به این "مشروعیت سازی" برای خود و "مشروعیت زدایی" برای نظریه رقیب سخت نیازمند است!
✍️ دکتر موسی نجفی
⚜️ @Taammolat74
🔰واقعیت آمریکا و روشنفکری ایرانی
🔸جریان اصلی روشنفکری ایرانی در زمانه حاضر دچار ازخودبیگانگی در مقابل هویت ایرانی و انفعال و حتی شیفتگی نسبت به غرب بهویژه آمریکا شده است. در حالی که جریان روشنفکری در برهههایی دارای رویکرد منتقدانه نسبت به سرمایهداری و لیبرالیسم ، ملهم از ادبیات چپ و مارکسیستی بوده اما در زمانه جدید واکنشی مناسب و واقعبینانه نسبت به افول قدرت آمریکا نشان نداده.
🔹 واقعیتهای آمریکا را هم در تحلیلهای خود لحاظ نکردهاند و در این میان حتی از روشنفکران آمریکایی واقعگرا هم عقبتر هستند. این جریان منفعل یا شیفته کمتر توانسته نگرش ملی مبتنی بر قدرت و هویت ایرانی و اسلامی تولید کند و حتی برخی اوقات چنان در پیله خود فرو رفته که به ستایشگر سلطنت پهلویها تبدیل شده.
🔸متاسفانه این جریان روشنفکری در محافل آکادمیک و علمی کشور هم ریشه دارد و با تفاسیر نادرست از واقعیتها چه در زمان گذشته و چه حال، تأثیر بدی بر ذهنیت جوانان ایرانی میگذارد. به همین واسطه باید گفت که پیشرفت و توسعه کشور بیش از هر چیز در گروی پدید آمدن نسل جدیدی از روشنفکران ملی، بومی و اسلامی است که نه تنها مقهور غرب و آمریکا نیستند بلکه توضیحدهنده و تبیینگر افول آمریکا در سطح جهانی هستند. پیشرفت و توسعهیافتگی از باور به هویت ملی، دینی و قویشدن میگذرد نه انفعال، وابستگی و شیفتگی به غرب
💢 وقت آن است که نسل جدیدی از روشنفکران ملی و منتقد غرب همزمان با افول آمریکا ظهور کنند.
⚜️ @Taammolat74
🔰 چرا نباید از انتخاب بایدن خوشحال بود؟
✍️ دکتر حسین کچویان
📍تصور اینکه بعد از صد و اندی تجربه پرهزینه و گذر از معبر تاریخی انقلاب اسلامی، کسانی باشند که لازم باشد برایشان در مورد بدی و زشتیهای آمریکا استدلال شود، بسیار غریب و غیرقابل باور است؛ اما چاره چیست، ظاهرا ملکمخانها و تقیزادهها همچنان چون شبحی در شهر پرسه میزنند و خواهان ذلت و تحقیر مردم خویشند و با وجود اعجازهای مکرری که از قدرت و توانایی مردم دیدهاند، روی عجز و ضعف مردم تحت تاثیر فشارهای دشمن سرمایهگذاری میکنند تا آن را دستمایه معامله فروش ایران و ایرانی به دشمن به ثمن بخس و چند دلاری کنند که آن هم حاصلشدنی نیست! بدتر از اینکه چشم روی تجربه حدودا صدسال تجاوزگری آمریکا و قتل و غارت دهها میلیون انسان در دهها کشور میبندند تا با تحریف و مغالطه برای این یا آن منتخب یا حزب آمریکایی، برای گمراه کردن و فریب مردم خود، پرونده خیرات و حسنات بسازند.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 چرا نباید از انتخاب بایدن خوشحال بود؟ ✍️ دکتر حسین کچویان 📍تصور اینکه بعد از صد و اندی تجر
✔️ ادامه...
🔸ظاهرا این نوع ارزیابیهای مضحک از مقایسه حزب دموکرات با حزب جمهوریخواه گرفته شده باشد که در آن حزب دموکرات، حزبی مترقی و چپگرا در برابر حزب محافظهکار و راستگرای جمهوریخواه قرار گرفته است؛ اما آیا تاریخ فعالیتها و مواضع این دو حزب در حیات سیاسی آمریکا مصحح اینگونه نتیجهگیریهاست یا نه؟
🔹آیا این بیشتر متکی به ظواهر سیاست و حرفهای رایج و اقوال عامیانه یا شایعهگونه در جهان سیاست است تا تاریخ و مستندات واقعی؟ بههمین جهت، بهجای نگاه به لایه رویی و ظاهر سیاست یا تردید در حرفهای افواهی و صفاتی چون چپگرا و مترقی در مورد دموکراتها و برعکس آن، بهتر است به سراغ واقعیات تاریخی مواضع و اقدامات برویم.
🔸برخلاف تصور که این حزب را بهعنوان حزبی صلحطلب پیشرو و عدالتخواه ترویج میكند، حزبی است که شیطان را از درون شیشه فراخوانده است. آنچه بهعنوان امپریالیسم و سلطهطلبی آمریکا میشناسیم، اولین بار توسط «وودرو ویلسون» آغاز شد که بهعنوان یک دموکرات، خواهان تحقق رویای آمریکایی در جهان بود و از گسترش سرمایهداری و پراکندن دموکراسی در جهان سخن میگفت.
🔹کارنامه دموکراتها در صلحطلبی، پُر و پیمان است زیرا روسایجمهور دموکرات بودند که برای برقراری صلح در منطقه از هیچ کوششی دریغ نكردند چون برای اولین بار «کارتر» بود که فلسطینیان را به مسلخ صلح کمپ دیوید برد تا کلینتون در اسلو کار را تمام کند؛ البته این بعد از آن بود که «ترومنِ» دموکرات باوجود مخالفت جهانی، یکطرفه رژیم اشغالگر قدس را به رسمیت شناخت و خنجری خونین را در قلب منطقه فرو برد که هنوز هم خونچکان است.
💢کسانی که از مجرای ظواهر و شایعات رایج داوری میکنند، نمیتوانند باور کنند دموکراتها مهمترین دکترینهای امنیتی آمریکا در جهان را تدوین و تثبیت کردهاند که سنگ بنای سلطهطلبی و تجاوز آمریکا بوده و هست
🔸برخلاف ادعاهای عجیب در مورد تاثیر دموکراتها در بسط عدالت در جهان، آنها مسوول نابرابریهای عظیم و بیسابقهای هستند که طی چند دهه در جهان میان کشورها و داخل کشورها به وجود آمده است. یکی از دلایل اقبال مردم آمریکا به ترامپ که انتخابات اخیر نیز تداوم آن را نشان داد، همین امر بوده است
🔹قرارگرفتن تمامی صاحبان پلتفرمهای جهانی چون فیسبوک، توییتر، گوگل و دیگر بازیگران اصلی ثروت و قدرت در فضای مجازی، بههمراه رسانههای جهانی در پشت سر بایدن، نشان میدهد كه در قیاس با جمهوریخواهان خصوصا شاخه ملیگرایانِ حامی ترامپ، تهدید آتی جهان، دموکراتها هستند که به اقتضای پیوند و ارتباطاتشان با غولهای جهان مجازی، منافع حیاتیتر و فوریتری در وضعیت کنونی جهان برای نظمبخشی به جهان مطابق با منافع آمریکا دارند.
🔗 برای خواندن کامل یادداشت استاد کچوئیان اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
13950809_18517_128k.mp3
2.26M
🔉 کلیپ صوتی
🔶 موضوع |جای کتاب را هیچ چیز نمیگیرد!
🎙 رهبر معظم انقلاب
💢ابزارهای نوظهور مهمترین هنرشان این است که مضمون، محتوا و خود کتابها را راحتتر منتقل کنند. جای کتابها را هیچ چیز نمیگیرد.
🔹 بايد خريدِ كتاب، يكى از مخارج اصلى #خانواده محسوب شود. مردم بايد بيش از خريدن بعضى از وسايل تزييناتى و تجمّلاتى - مثل اين لوسترها، ميزهاى گوناگون، مبلهاى مختلف و پرده و... -، به كتاب اهميّت بدهند.
🔹 من اين را مىخواهم عرض كنم كه در منزل خودِ من، همه افراد، بدون استثنا، هرشب در حال #مطالعه خوابشان مىبرد. خود من هم همينطورم. نه اينكه حالا وسط مطالعه خوابم ببرد. مطالعه مىكنم؛ تا خوابم مىآيد، #كتاب را مىگذارم و مىخوابم. همه افراد خانه ما، وقتى مىخواهند بخوابند حتماً يك كتاب كنار دستشان است. من فكر مىكنم كه همه خانوادههاى ايرانى بايد اينگونه باشند. توقّع من، اين است.
📚به مناسبت #هفته_کتاب
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |درباره کتاب خواندن
🎙 دکتر محمود مقدسی
به مناسبت هفته کتاب
کانال تجربه بودن
⏰ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
نکاتی در باب کتاب خواندن.mp3
6.44M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |درباره کتاب خواندن
🎙 دکتر #محمود_مقدسی
به مناسبت #هفته_کتاب
🔹سه نکته مهم و کلیدی برای علاقهمندی به کتابخوانی و کتابخوان شدن.
.
.
⚜️ @Taammolat74
♨️ #ویژه
🔸به مناسبت بیست و سومین سالگرد #علامه_جعفری تبریزی مراسم تلگمیناری (سمینار آنلاین) با حضور جمعی از اندیشمندان ایرانی در باب علامه جعفری(ره) برگزار گشت که در کانال تأملات بازتاب داده شد:
💠 علامه جعفری: فیلسوف مطالعات تطبیقی / حجتالاسلام سید سلمان صفوی
💠معرفت دینی در نگاه علامه جعفری / حجتالاسلام قادر فاضلی
💠 سه حقیقت روشن در "نظم زندگی" / دکتر سیدمحمد ثقفی
💠 معرفت دینی و معرفت علمی و نسبت آنها با یکدیگر در خوانش علامه جعفری چیست؟ / دکتر حمید پارسانیا
💠تحلیلی روانشناسانه از معرفت شناسی دینی علامه جعفری / دکتر سیدمحمد رضا لواسانی
💠 "معرفت دینی" در خوانش علامه جعفری چیست؟ / سیدجواد میری
💠 "معرفت دینی" در نگاه علامه جعفری / دکتر علیرضا قائمینیا
💠 "معرفت دینی" و عقلگرایی افراطی / دکتر قاسم پورحسن
📩 نظرات و پیشنهادات و مطالب خود را برای ما ارسال کنید.
🔶🔸 با کانال ما همراه باشید🔸🔶
⚜️ https://eitaa.com/joinchat/2648178709C2169abb994
🔉 درسگفتار
#اختصاصی
🔶 موضوع |مبانی نظری غرب مدرن
🎙 محسن بهرامی
جلسه یازدهم
کانال تلگرامی اشراق
⏰ 26 مهر 1399
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
مبانی نظری غرب مدرن 11.mp3
17.06M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |مبانی نظری #غرب_مدرن
🎙 #محسن_بهرامی
جلسه یازدهم
⬅️مبانی نظری غرب مدرن
3- اصالت علم
🔹علم جدید محصول فلسفه مدرن وسوبژکتیویسم دکارتی است. سوبژکتیویسم دکارتی بنیاد علم مدرن است.
⬅️ منظور از اینکه سوبژکتیویسم دکارتی روح علوم مدرن است چیست؟؟
✔️علوم مدرن حقیقت خارج را به امتداد جسمانی تنزل میدهد.
✔️علوم مدرن ریاضی وهندسه را زبان بیان این حقیقت جسمانی میدانند.
✔️جهت گیری علم مدرن تسلط و قاهریت انسان بر عالم است.
🔸 علوم مدرن از لحاظ روشی آمپریستی هستند وصبغه پوزیتیویستی دارند. غایت علوم مدرن قدرتطلبی وتسلط استکباری انسان بر عالم طبیعت است. زبان علم مدرن کمی است. علم مدرن کمیانگار واِعداد اندیش است.
🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔰کتاب خواندن به مثابه یک تجربه وجودی با ما چه میکند؟
قدم زدن در ساحت حقیقت؛ کنده شدن از روزمرگی
✍️ دکتر بیژن عبدالکریمی
📍وجود انسان مجموعهای از ساحتهای گوناگون است. به بیان ملاصدرا، بشر یک فطرت اول دارد و یک فطرت ثانی و ما معمولاً در فطرت اول یعنی زندگی روزمره به سر میبریم؛ جایی که در آن معاش و متعلقاتش، یعنی تأمین سرپناه و خانه، مسکن، پوشاک، لباس و بهداشت حرف اول را میزنند؛ اما انسان لایههای دیگری هم در اعماق وجودش دارد.
کتاب دقیقاً با آن لایههای عمیق آدمی نسبت برقرار میکند و او - هم مؤلف متن و هم خواننده - را درون یک تجربه بدیع و جادویی میکشد و دگرگون میکند.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰کتاب خواندن به مثابه یک تجربه وجودی با ما چه میکند؟ قدم زدن در ساحت حقیقت؛ کنده شدن از روزمرگی ✍️
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 1 از 3
🔸شما ممکن است شاعری را ببینید که در زندگی واقعیاش شخصیت خوبی ندارد؛ ممکن است یک نویسنده را ببینید که دروغ در زندگیاش جولان میدهد، اما همین نویسنده یا شاعر، وقتی که دست به قلم میبرد انگار وارد ساحت دیگری از جنس حقیقت میشود که در آن ساحت، ادب خاصی حکمفرماست.
🔹خواننده کتاب نیز به وقت کتابخوانی، گویی در ساحت حقیقت قدم میزند و تجربه وجودی متفاوتی را کسب میکند. وقتی کتابی را در دست میگیرید دیگر تنها خودتان هستید و خودتان. حتی حالت نشستنتان وقتی چمباتمه زده و روی کتاب خم میشوید یا حتی دراز میکشید، در راستای ایجاد یک نوع انقطاع با محیط بیرون است. انحنای بدن، حالت صورت و حالت دستتان که دو طرف کتاب قرار میگیرند همه و همه ابزاری هستند که فرد با کمک آنها از زندگی روزمره جدا و وارد ساحت دیگری میشود.
🔸کتاب خواندن اتفاق و رویدادی است که در زندگی روزمره نظیر آن تجربه نمیشود. با کتاب است که میتوان حضور حقیقت را تجربه کرد و از عالم نمود گذشت و به عالم بود پا گذاشت. به تعبیر افلاطون، عالم نمود سرشار از خشونت است اما در عالم باطن و بود به هیچ وجه خشونت جایی ندارد. عالم «نمود»، مملو از بیعدالتیهاست اما عالم «بود»، با زیبایی، خیر، حقیقت و عدالت نسبت دارد.
🔹آنجاست که آدمی با حقیقت، دیالوگ برقرار میکند و حقیقت صدای او را میشنود. چیزی که در ساختارهای زندگی روزمره، دور از دسترس است؛ چراکه قدرتها به ما گوش نمیدهند و بوروکراسی برای شنیدن صدای ما براستی کر است. تنها در تجربه کتاب خواندن است که میتوان با حقیقت نجوا داشت و بواسطه متن با خود حقیقت مواجه شدِ، البته به میزانی که متن اصیل باشد.
⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 2 از 3
🔸چیزی که در ساختارهای زندگی روزمره، دور از دسترس است؛ چراکه قدرتها به ما گوش نمیدهند و بوروکراسی برای شنیدن صدای ما براستی کر است. تنها در تجربه کتاب خواندن است که میتوان با حقیقت نجوا داشت و بواسطه متن با خود حقیقت مواجه شدِ، البته به میزانی که متن اصیل باشد.
🔹با این حال خبر تأسفبار این است که در جهان کنونی، مشخصاً در دوران مدرنیته متأخر،بشدت رابطه انسانها با میراث فرهنگی قطع شده و روح و جان فرهنگ، به جسد تمدن تبدیل شده است. انسانهای این عصر عموماً با میراثشان پیوندی ندارند و بیشتر اسیر زندگی روزمره هستند. اتوپیا ندارند لذا آینده هم ندارند.
🔸 همه نسبت به جهان کنونی معترضند اما هیچ امیدی ندارند و نمیدانند قرار است چه چیز جانشین وضع نامطلوب کنونی شود. از یک سو شکاکیت چنان بسط پیدا کرده که همه چیز در مظان اتهام است. برای سوژه مدرن و پسامدرن اساساً میراث تاریخی معنایی ندارد.
🔹دیگر متون مقدس برای این انسان، مقدس نیست. دیگر حافظ برایش لسانالغیب نیست و مثنوی را تقلیل میدهد به پارهای از امور سایکولوژیک. در نظر انسان مدرن ایرانی، نگاه مولانا، فردوسی، عطار دیگر واجد قداست و معنا نیست.
🔸اثر هنری، به زبان والتر بنیامین هاله خودش را از دست داده. وقتی سوژه ایرانی با میراث خود ارتباط ندارد یعنی کتاب نمیخواند، قرآن نمیخواند، مولانا و ابن سینا نمیخواند، یعنی گذشته ندارد پس یک درخت بیریشه است. امروز ما اسیر سیطره زمان حال هستیم که در میان دو عدم قرار دارد: گذشتهای که دیگر نیست و آیندهای که هنوز نیامده و حتی در این حال لغزان به هیچ وجه تقرر هم نمیتوان یافت چراکه با آن حال که صوفیه میگفتند بسیار متفاوت است.
🔹معنای خیلی ساده این عبارات این است که در هیچ دورهای به اندازه اکنون، روزمرگی سیطره پیدا نکرده بود؛ حتی قدرتهای سیاسی هم دیگر آرمانهای بزرگ ندارند. روحهای بزرگ وجود ندارند که بخواهد جامعه و تاریخ را به سوی آرمانهای بزرگ سوق دهند.
⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 3 از 3
🔸یکی دیگر از ویژگیهای روزگار کنونی که در تاریخ بیسابقه بوده این است که در این دوران آگاهی امری ارزشمند نیست. دیگر کسی زندگیاش را به خاطر آگاهی به خطر نمیاندازد.دیگر کسی نمیگوید یا مرگ یا حقیقت.
🔹 به تعبیر نیچه امروز دیگر هیچکس تیر شوق اش را به دوردستها پرتاب نمیکند. در جهان کنونی به جای حقیقت، رفاه نشسته و بشریت به دهان گشادی برای مصرف بیشتر از محصولات تکنولوژی تبدیل شده است. همه دنبال خانه بهتر و رفاه و لذت بیشتر هستند.
🔸 در چنین جهانی نه تنها آگاهی دیگر امر ارزشمندی نیست بلکه حتی داریم به دورانی میرسیم که آگاهی در آن امری ضد ارزش است. در واقع اگر زمانی یک نویسنده یک فیلسوف یا روشنفکر مظهر ارزشهای برتر بود امروز آنها چون دنبال آگاهی و فضیلت دانایی رفته و نتوانسته برای فرزندانشان منبع لذت و ثروت فراهم کنند حتی به چشم خانواده هم به سان فردی بیعرضه جلوه میکنند.
🔹 در جهان پسامدرن غایت زندگی رفاه است نه سعادت و برای رسیدن به رفاه لیاقت لازم نیست.در این جهانی که آگاهی در آن ضد ارزش است چگونه کتاب میتواند جایی داشته باشد؟ امروز در یک کلام با مرگ فرهنگ مواجهیم. فرهنگ یعنی از خود گذشتن و تلاش برای به خود رسیدن. تعبیری از این حرف نیچه که میگفت انسان پلی است که از خودش میگذرد تا به خودش برسد.
🔸فرهنگ یعنی استعلا و فرارَوی و تعالی (transcendance) که در زندگی امروز ما اساساً جایی ندارد. به تعبیر گابریل مارسل داشتن (having) بیش از نحوه بودن (being) اهمیت یافته. در چنین جهانی کتاب تبدیل به یک کالا میشود که دیگر تابعی از متن و محتوایش نیست بلکه تابعی از عرضه و تقاضاست.
⚜️ @Taammolat74