eitaa logo
تاملات
751 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
343 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
تاملات
♨️ #ویژه 🔸امروز بیست و پنج آبان مصادف با بیست و سومین سالگرد #علامه_جعفری تبریزی هست. هفته آخر آبان
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |"معرفت دینی" در نگاه علامه جعفری 🎙 دکتر علیرضا قائمی‌نیا سمینار معرفت دینی در نگاه علامه جعفری (ره) سخنرانی هفتم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ⏰ ۲۵ آبان ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
معرفت دینی در نگاه علامه جعفری .mp3
15.71M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |" " در نگاه 🎙 دکتر در نگاه علامه جعفری (ره) 🔹سخنرانی پنجم . . . 🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل این سمینار مجازی، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
تاملات
♨️ #ویژه 🔸امروز بیست و پنج آبان مصادف با بیست و سومین سالگرد #علامه_جعفری تبریزی هست. هفته آخر آبان
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |"معرفت دینی" و عقل‌گرایی افراطی 🎙 دکتر قاسم پورحسن سمینار معرفت دینی در نگاه علامه جعفری (ره) سخنرانی هشتم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ⏰ ۲۵ آبان ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
معرفت دینی و عقل گرایی اعتدالی.mp3
16.83M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |" " و عقل‌گرایی افراطی 🎙 دکتر در نگاه علامه جعفری (ره) 🔹معرفت‌شناسی دینی از دیدگاه علامه جعفری فهم فرایندی و مدلل دین با ابتنا بر ملاک‌های معتبر و با ابتنا بر بنیادهای عقلی و منطقی است که بتواند شأنیت تفسیر و فهم بیرونی را داشته باشد 🔹علامه جعفری سعی می‌کرد در مسائل روز کار کند و مباحث گسترده‌ای را به یادگار گذاشته است. 🔹معرفت دینی یک شبکه را تشکیل می‌دهد که در مرزهای آن، کتاب و سنت قرار دارد، یعنی برداشت‌هایی که ما از کتاب و سنت داریم یک چارچوبی را تشکیل می‌دهد و معرفت دینی نباید از این چارچوب‌ها خارج شود و فهم‌هایی که از کتاب و سنت داریم مرزهای معرفت دینی را تشکیل می‌دهد و این مرزها محدودیت‌هایی را برای معارف ما ایجاد می‌کند. 🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل این سمینار مجازی، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
🔰کرونا با بشر چه کرد؟ ✍️حسن رحیم پورازغدی 🔸از هر افتضاحی باید درس گرفت. دگم‌های بسیاری در حال فروپاشی است. وباهای قرون وسطایی با اقتدار و ارعاب بازگشته اند و مرگ‌های جهانی و دسته جمعی، خیلی سریع‌تر از آنچه می‌پنداشتیم، ریخت جهان را در هم ریخت. 🔹کارنامه کرونا را البته سال‌ها بعد، هر که زنده ماند، قضاوت خواهد کرد، اما تا همین‌جا هم کارکردهای پیش بینی نشده، کم نبود. ده‌ها میلیون بیمار با سیر تصاعدی تند و یک افق تاریک، عجز نظام‌های سلامت و پزشکی قرن ۲۱، اقتصادهایی با سرعت در حال فروپاشی، تغییر اجباری و تدریجی نحوه حکمرانی، طرح دوباره قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین پرسش‌ها در باب علم، مذهب، اخلاق، حقوق و حتی سیاست، انقلاب تحمیلی در سبک زندگی بشریت در کوتاه‌ترین زمان و تغییرات بیشتری که در راه است. 🔸«وبای جدید»، نوک همه دماغ‌ها را پایین آورد، سر جهان را روی گردنش خم کرد و اینک بحران بزرگ اخلاق پزشکی در دنیای سرمایه داری، دور انداختن فقیران، ناچیز انگاشتن بی چیزان، راهزنی ماسک‌ها از این ایالت به آن ایالت و قطع عمدی اکسیژن بیمار. 💥یک یادآوری: تمدن‌ها فرو می‌افتند وقتی دیگر قادر به حل معضلات نباشند. پوزخند کمونیست‌ها هنگام خطاب امام با گورباچف یادتان هست؟! ⚜️ @Taammolat74
عشق نجات دادن غریقی ست که دیگر هیچ کس به نجاتش امیدی ندارد. عشق. رجعت به آغاز آغاز است. به شروع. به همان لبخند. همان نگاه. همان طعم. اما نه خاطره آنها. خود آنها.💖 👤 نادر ابراهیمی 🍁 ⚜️ @Taammolat74
🔰بسط دانش و قدرت در حوزه فقه سیاسی 📮استفاده از جریان مشروطه و "مکتب نجف" برای نقادی و یا ظرفیت سازی فقه شیعه و یا سیر تکاملی اندیشه سیاسی اسلام در جایگاه نظریه پردازی بسیار مفید است ؛ اما این همه محاسن را به "استفاده ابزاری" از مشروطه و تاریخ سازی مبدل کردن و دو قطبی کاذب بین مکتب نجف با مکتب قم در سیاست ایجاد نمودن ، نوعی تحریف پنهان و خاموش برای جریانی است که در مسیر سیاسی خود به تاریخ و فرهنگ با نگاه "فوکویی" نگریسته و به ظرفیت "دانش و قدرت" بخوبی واقف است و به این "مشروعیت سازی" برای خود و "مشروعیت زدایی" برای نظریه رقیب سخت نیازمند است! ✍️ دکتر موسی نجفی ⚜️ @Taammolat74
🔰واقعیت آمریکا و روشنفکری ایرانی 🔸جریان اصلی روشنفکری ایرانی در زمانه حاضر دچار ازخودبیگانگی در مقابل هویت ایرانی و انفعال و حتی شیفتگی نسبت به غرب به‌ویژه آمریکا شده است. در حالی که جریان روشنفکری در برهه‌هایی دارای رویکرد منتقدانه نسبت به سرمایه‌داری و لیبرالیسم ، ملهم از ادبیات چپ و مارکسیستی بوده اما در زمانه جدید واکنشی مناسب و واقع‌بینانه نسبت به افول قدرت آمریکا نشان نداده‌. 🔹 واقعیت‌های آمریکا را هم در تحلیل‌های خود لحاظ نکرده‌اند و در این میان حتی از روشنفکران آمریکایی واقع‌گرا هم عقب‌تر هستند. این جریان منفعل یا شیفته کمتر توانسته نگرش ملی مبتنی بر قدرت و هویت ایرانی و اسلامی تولید کند و حتی برخی اوقات چنان در پیله خود فرو رفته که به ستایشگر سلطنت پهلوی‌ها تبدیل شده. 🔸متاسفانه این جریان روشنفکری در محافل آکادمیک و علمی کشور هم ریشه دارد و با تفاسیر نادرست از واقعیت‌ها چه در زمان گذشته و چه حال، تأثیر بدی بر ذهنیت جوانان ایرانی می‌گذارد. به همین واسطه باید گفت که پیشرفت و توسعه کشور بیش از هر چیز در گروی پدید آمدن نسل جدیدی از روشنفکران ملی، بومی و اسلامی است که نه تنها مقهور غرب و آمریکا نیستند بلکه توضیح‌دهنده و تبیین‌گر افول آمریکا در سطح جهانی هستند. پیشرفت و توسعه‌یافتگی از باور به هویت ملی، دینی و قوی‌شدن می‌گذرد نه انفعال، وابستگی و شیفتگی به غرب 💢 وقت آن است که نسل جدیدی از روشنفکران ملی و منتقد غرب همزمان با افول آمریکا ظهور کنند. ⚜️ @Taammolat74
🔰 چرا نباید از انتخاب بایدن خوشحال بود؟ ✍️ دکتر حسین کچویان 📍​​​​​تصور اینکه بعد از صد و اندی تجربه پرهزینه و گذر از معبر تاریخی انقلاب اسلامی، کسانی باشند که لازم باشد برایشان در مورد بدی و زشتی‌های آمریکا استدلال شود، بسیار غریب و غیرقابل باور است؛ اما چاره چیست، ظاهرا ملکم‌خان‌ها و تقی‌زاده‌ها همچنان چون شبحی در شهر پرسه می‌زنند و خواهان ذلت و تحقیر مردم خویشند و با وجود اعجازهای مکرری که از قدرت و توانایی مردم دیده‌اند، روی عجز و ضعف مردم تحت تاثیر فشارهای دشمن سرمایه‌گذاری می‌کنند تا آن‌ را دستمایه معامله فروش ایران و ایرانی به دشمن به ثمن بخس و چند دلاری کنند که آن هم حاصل‌شدنی نیست! بدتر از اینکه چشم روی تجربه حدودا صدسال تجاوزگری آمریکا و قتل و غارت ده‌ها میلیون انسان در ده‌ها کشور می‌بندند تا با تحریف و مغالطه برای این یا آن منتخب یا حزب آمریکایی، برای گمراه ‌کردن و فریب مردم خود، پرونده خیرات و حسنات بسازند. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 چرا نباید از انتخاب بایدن خوشحال بود؟ ✍️ دکتر حسین کچویان 📍​​​​​تصور اینکه بعد از صد و اندی تجر
✔️ ادامه... 🔸ظاهرا این نوع ارزیابی‌های مضحک از مقایسه حزب دموکرات با حزب جمهوری‌خواه گرفته شده باشد که در آن حزب دموکرات، حزبی مترقی و چپ‌گرا در برابر حزب محافظه‌کار و راست‌گرای جمهوری‌خواه قرار گرفته است؛ اما آیا تاریخ فعالیت‌ها و مواضع این دو حزب در حیات سیاسی آمریکا مصحح اینگونه نتیجه‌گیری‌هاست یا نه؟ 🔹آیا این بیشتر متکی به ظواهر سیاست و حرف‌های رایج و اقوال عامیانه یا شایعه‌گونه در جهان سیاست است تا تاریخ و مستندات واقعی؟ به‌همین جهت، به‌جای نگاه به لایه ‌رویی و ظاهر سیاست یا تردید در حرف‌های افواهی و صفاتی چون چپ‌گرا و مترقی در مورد دموکرات‌ها و برعکس آن، بهتر است به‌ سراغ واقعیات تاریخی مواضع و اقدامات برویم. 🔸برخلاف تصور که این حزب را به‌عنوان حزبی صلح‌طلب پیشرو و عدالت‌خواه ترویج می‌كند، حزبی است که شیطان را از درون شیشه فراخوانده است. آنچه به‌عنوان امپریالیسم و سلطه‌طلبی آمریکا می‌شناسیم، اولین بار توسط «وودرو ویلسون» آغاز شد که به‌عنوان یک دموکرات، خواهان تحقق رویای آمریکایی در جهان بود و از گسترش سرمایه‌داری و پراکندن دموکراسی در جهان سخن می‌گفت. 🔹کارنامه دموکرات‌ها در صلح‌طلبی، پُر و پیمان است زیرا روسای‌جمهور دموکرات بودند که برای برقراری صلح در منطقه از هیچ کوششی دریغ نكردند چون برای اولین بار «کارتر» بود که فلسطینیان را به مسلخ صلح کمپ دیوید برد تا کلینتون در اسلو کار را تمام کند؛ البته این بعد از آن بود که «ترومنِ» دموکرات باوجود مخالفت جهانی، یکطرفه رژیم اشغالگر قدس را به ‌رسمیت شناخت و خنجری خونین را در قلب منطقه فرو برد که هنوز هم خون‌چکان است. 💢کسانی‌ که از مجرای ظواهر و شایعات رایج داوری می‌کنند، نمی‌توانند باور کنند دموکرات‌ها مهم‌ترین دکترین‌های امنیتی آمریکا در جهان را تدوین و تثبیت کرده‌اند که سنگ بنای سلطه‌طلبی و تجاوز آمریکا بوده و هست 🔸برخلاف ادعاهای عجیب در مورد تاثیر دموکرات‌ها در بسط عدالت در جهان، آنها مسوول نابرابری‌های عظیم و بی‌سابقه‌ای هستند که طی چند دهه در جهان میان کشورها و داخل کشورها به وجود آمده است. یکی از دلایل اقبال مردم آمریکا به ترامپ که انتخابات اخیر نیز تداوم آن‌ را نشان داد، همین امر بوده است 🔹قرارگرفتن تمامی صاحبان پلتفرم‌های جهانی چون فیس‌بوک، توییتر، گوگل و دیگر بازیگران اصلی ثروت و قدرت در فضای مجازی، به‌همراه رسانه‌های جهانی در پشت سر بایدن، نشان می‌دهد كه در قیاس با جمهوری‌خواهان خصوصا شاخه ملی‌گرایانِ حامی ترامپ، تهدید آتی جهان، دموکرات‌ها هستند که به اقتضای پیوند و ارتباطات‌شان با غول‌های جهان مجازی، منافع حیاتی‌تر و فوری‌تری در وضعیت کنونی جهان برای نظم‌بخشی به جهان مطابق با منافع آمریکا دارند. 🔗 برای خواندن کامل یادداشت استاد کچوئیان اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
13950809_18517_128k.mp3
2.26M
🔉 کلیپ صوتی 🔶 موضوع |جای کتاب را هیچ چیز نمی‌گیرد! 🎙 رهبر معظم انقلاب 💢ابزارهای نوظهور مهمترین هنرشان این است که مضمون، محتوا و خود کتاب‌ها را راحت‌تر منتقل کنند. جای کتاب‌ها را هیچ چیز نمی‌گیرد. 🔹 بايد خريدِ كتاب، يكى از مخارج اصلى محسوب شود. مردم بايد بيش از خريدن بعضى از وسايل تزييناتى و تجمّلاتى - مثل اين لوسترها، ميزهاى گوناگون، مبلهاى مختلف و پرده و... -، به كتاب اهميّت بدهند. 🔹 من اين را مى‌خواهم عرض كنم كه در منزل خودِ من، همه افراد، بدون استثنا، هرشب در حال خوابشان مى‌برد. خود من هم همين‌طورم. نه اين‌كه حالا وسط مطالعه خوابم ببرد. مطالعه مى‌كنم؛ تا خوابم مى‌آيد، را مى‌گذارم و مى‌خوابم. همه افراد خانه ما، وقتى مى‌خواهند بخوابند حتماً يك كتاب كنار دستشان است. من فكر مى‌كنم كه همه خانواده‌هاى ايرانى بايد اين‌گونه باشند. توقّع من، اين است. 📚به مناسبت ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |درباره کتاب خواندن 🎙 دکتر محمود مقدسی به مناسبت هفته کتاب کانال تجربه بودن ⏰ ۲۵ آبان ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
نکاتی در باب کتاب خواندن.mp3
6.44M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |درباره کتاب خواندن 🎙 دکتر به مناسبت 🔹سه نکته مهم و کلیدی برای علاقه‌مندی به کتابخوانی و کتاب‌خوان شدن. . . ⚜️ @Taammolat74
♨️ 🔸به مناسبت بیست و سومین سالگرد تبریزی مراسم تلگمیناری (سمینار آنلاین) با حضور جمعی از اندیشمندان ایرانی در باب علامه جعفری(ره) برگزار گشت که در کانال تأملات بازتاب داده شد: 💠 علامه جعفری: فیلسوف مطالعات تطبیقی / حجت‌الاسلام سید سلمان صفوی 💠معرفت دینی در نگاه علامه جعفری / حجت‌الاسلام قادر فاضلی 💠 سه حقیقت روشن در "نظم زندگی" / دکتر سیدمحمد ثقفی 💠 معرفت دینی و معرفت علمی و نسبت آنها با یکدیگر در خوانش علامه جعفری چیست؟ / دکتر حمید پارسانیا 💠تحلیلی روانشناسانه از معرفت شناسی دینی علامه جعفری / دکتر سیدمحمد رضا لواسانی 💠 "معرفت دینی" در خوانش علامه جعفری چیست؟ / سیدجواد میری 💠 "معرفت دینی" در نگاه علامه جعفری / دکتر علیرضا قائمی‌نیا 💠 "معرفت دینی" و عقل‌گرایی افراطی / دکتر قاسم پورحسن 📩 نظرات و پیشنهادات و مطالب خود را برای ما ارسال کنید. 🔶🔸 با کانال ما همراه باشید🔸🔶 ⚜️ https://eitaa.com/joinchat/2648178709C2169abb994
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مبانی نظری غرب مدرن 🎙 محسن بهرامی جلسه یازدهم کانال تلگرامی اشراق ⏰ 26 مهر 1399 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
مبانی نظری غرب مدرن 11.mp3
17.06M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مبانی نظری 🎙 جلسه یازدهم ⬅️مبانی نظری غرب مدرن 3- اصالت علم 🔹علم جدید محصول فلسفه مدرن وسوبژکتیویسم دکارتی است. سوبژکتیویسم دکارتی بنیاد علم مدرن است. ⬅️ منظور از اینکه سوبژکتیویسم دکارتی روح علوم مدرن است چیست؟؟ ✔️علوم مدرن حقیقت خارج را به امتداد جسمانی تنزل میدهد. ✔️علوم مدرن ریاضی وهندسه را زبان بیان این حقیقت جسمانی میدانند. ✔️جهت گیری علم مدرن تسلط و قاهریت انسان بر عالم است. 🔸 علوم مدرن از لحاظ روشی آمپریستی هستند وصبغه پوزیتیویستی دارند. غایت علوم مدرن قدرت‌طلبی وتسلط استکباری انسان بر عالم طبیعت است. زبان علم مدرن کمی است. علم مدرن کمی‌انگار واِعداد اندیش است. 🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
🔰کتاب خواندن به مثابه یک تجربه وجودی با ما چه می‌کند؟ قدم زدن در ساحت حقیقت؛ کنده شدن از روزمرگی ✍️ دکتر بیژن عبدالکریمی 📍وجود انسان مجموعه‌ای از ساحت‌های گوناگون است. به بیان ملاصدرا، بشر یک فطرت اول دارد و یک فطرت ثانی و ما معمولاً در فطرت اول یعنی زندگی روزمره به سر می‌بریم؛ جایی که در آن معاش و متعلقاتش، یعنی تأمین سرپناه و خانه، مسکن، پوشاک، لباس و بهداشت حرف اول را می‌زنند؛ اما انسان لایه‌های دیگری هم در اعماق وجودش دارد. کتاب دقیقاً با آن لایه‌های عمیق آدمی نسبت برقرار می‌کند و او - هم مؤلف متن و هم خواننده - را درون یک تجربه بدیع و جادویی می‌کشد و دگرگون می‌کند. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰کتاب خواندن به مثابه یک تجربه وجودی با ما چه می‌کند؟ قدم زدن در ساحت حقیقت؛ کنده شدن از روزمرگی ✍️
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش 1 از 3 🔸شما ممکن است شاعری را ببینید که در زندگی واقعی‌اش شخصیت خوبی ندارد؛ ممکن است یک نویسنده را ببینید که دروغ در زندگی‌اش جولان می‌دهد، اما همین نویسنده یا شاعر، وقتی که دست به قلم می‌برد انگار وارد ساحت دیگری از جنس حقیقت می‌شود که در آن ساحت، ادب خاصی حکمفرماست. 🔹خواننده کتاب نیز به وقت کتابخوانی، گویی در ساحت حقیقت قدم می‌زند و تجربه وجودی متفاوتی را کسب می‌کند‌. وقتی کتابی را در دست می‌گیرید دیگر تنها خودتان هستید و خودتان. حتی حالت نشستن‌تان وقتی چمباتمه زده و روی کتاب خم می‌شوید یا حتی دراز می‌کشید، در راستای ایجاد یک نوع انقطاع با محیط بیرون است. انحنای بدن‌، حالت صورت‌ و حالت دستتان‌ که دو طرف کتاب قرار می‌گیرند همه و همه ابزاری‌ هستند که فرد با کمک آنها از زندگی روزمره جدا و وارد ساحت دیگری می‌شود. 🔸کتاب‌ خواندن اتفاق و رویدادی است که در زندگی روزمره نظیر آن تجربه نمی‌شود. با کتاب است که می‌توان حضور حقیقت را تجربه کرد و از عالم نمود گذشت و به عالم بود پا گذاشت. به تعبیر افلاطون، عالم نمود سرشار از خشونت است اما در عالم باطن و بود به هیچ وجه خشونت جایی ندارد. عالم «نمود»، مملو از بی‌عدالتی‌هاست اما عالم «بود»، با زیبایی، خیر، حقیقت و عدالت نسبت دارد. 🔹آنجاست که آدمی با حقیقت، دیالوگ برقرار می‌کند و حقیقت صدای او را می‌شنود. چیزی که در ساختارهای زندگی روزمره، دور از دسترس است؛ چراکه قدرت‌‌ها به ما گوش نمی‌دهند و بوروکراسی برای شنیدن صدای ما براستی کر است. تنها در تجربه کتاب‌ خواندن است که می‌توان با حقیقت نجوا داشت و بواسطه متن با خود حقیقت مواجه شدِ، البته به میزانی که متن اصیل باشد. ⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش 2 از 3 🔸چیزی که در ساختارهای زندگی روزمره، دور از دسترس است؛ چراکه قدرت‌‌ها به ما گوش نمی‌دهند و بوروکراسی برای شنیدن صدای ما براستی کر است. تنها در تجربه کتاب‌ خواندن است که می‌توان با حقیقت نجوا داشت و بواسطه متن با خود حقیقت مواجه شدِ، البته به میزانی که متن اصیل باشد. 🔹با این حال خبر تأسفبار این است که در جهان کنونی، مشخصاً در دوران مدرنیته متأخر،بشدت رابطه انسان‌ها با میراث فرهنگی قطع شده و روح و جان فرهنگ، به جسد تمدن تبدیل شده است. انسان‌های این عصر عموماً با میراث‌شان پیوندی ندارند و بیشتر اسیر زندگی روزمره هستند. اتوپیا ندارند لذا آینده هم ندارند. 🔸 همه نسبت به جهان کنونی معترضند اما هیچ امیدی ندارند و نمی‌دانند قرار است چه چیز جانشین وضع نامطلوب کنونی شود. از یک سو شکاکیت چنان بسط پیدا کرده که همه چیز در مظان اتهام است. برای سوژه مدرن و پسامدرن اساساً میراث تاریخی معنایی ندارد. 🔹دیگر متون مقدس برای این انسان، مقدس نیست. دیگر حافظ برایش لسان‌الغیب نیست و مثنوی را تقلیل می‌دهد به پاره‌ای از امور سایکولوژیک. در نظر انسان مدرن ایرانی، نگاه مولانا، فردوسی، عطار دیگر واجد قداست و معنا نیست. 🔸اثر هنری، به زبان والتر بنیامین هاله خودش را از دست داده. وقتی سوژه ایرانی با میراث خود ارتباط ندارد یعنی کتاب نمی‌خواند، قرآن نمی‌خواند، مولانا و ابن سینا نمی‌خواند، یعنی گذشته ندارد پس یک درخت بی‌ریشه است. امروز ما اسیر سیطره زمان حال هستیم که در میان دو عدم قرار دارد: گذشته‌ای که دیگر نیست و آینده‌ای که هنوز نیامده و حتی در این حال لغزان به هیچ وجه تقرر هم نمی‌توان یافت چراکه با آن حال که صوفیه می‌گفتند بسیار متفاوت است. 🔹معنای خیلی ساده این عبارات این است که در هیچ دوره‌ای به اندازه اکنون، روزمرگی سیطره پیدا نکرده بود؛ حتی قدرت‌های سیاسی هم دیگر آرمان‌های بزرگ ندارند. روح‌های بزرگ وجود ندارند که بخواهد جامعه و تاریخ را به سوی آرمان‌های بزرگ سوق دهند. ⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش 3 از 3 🔸یکی دیگر از ویژگی‌های روزگار کنونی که در تاریخ بی‌سابقه بوده این است که در این دوران آگاهی امری ارزشمند نیست. دیگر کسی زندگی‌اش را به خاطر آگاهی به خطر نمی‌اندازد.دیگر کسی نمی‌گوید یا مرگ یا حقیقت. 🔹 به تعبیر نیچه امروز دیگر هیچ‌کس تیر شوق‌ اش را به دوردست‌ها پرتاب نمی‌کند. در جهان کنونی به جای حقیقت، رفاه نشسته و بشریت به دهان گشادی برای مصرف بیشتر از محصولات تکنولوژی تبدیل شده است. همه دنبال خانه بهتر و رفاه و لذت بیشتر هستند. 🔸 در چنین جهانی نه تنها آگاهی دیگر امر ارزشمندی نیست بلکه حتی داریم به دورانی می‌رسیم که آگاهی در آن امری ضد ارزش است. در واقع اگر زمانی یک نویسنده یک فیلسوف یا روشنفکر مظهر ارزش‌های برتر بود امروز آنها چون دنبال آگاهی و فضیلت دانایی رفته و نتوانسته برای فرزندانشان منبع لذت و ثروت فراهم کنند حتی به چشم خانواده هم به‌ سان فردی بی‌عرضه جلوه می‌کنند. 🔹 در جهان پسامدرن غایت زندگی رفاه است نه سعادت و برای رسیدن به رفاه لیاقت لازم نیست.در این جهانی که آگاهی در آن ضد ارزش است چگونه کتاب می‌تواند جایی داشته باشد؟ امروز در یک کلام با مرگ فرهنگ مواجهیم. فرهنگ یعنی از خود گذشتن و تلاش برای به خود رسیدن. تعبیری از این حرف نیچه که می‌گفت انسان پلی است که از خودش می‌گذرد تا به خودش برسد. 🔸فرهنگ یعنی استعلا و فرارَوی و تعالی (transcendance) که در زندگی امروز ما اساساً جایی ندارد. به تعبیر گابریل مارسل داشتن (having) بیش از نحوه بودن (being) اهمیت یافته. در چنین جهانی کتاب تبدیل به یک کالا می‌شود که دیگر تابعی از متن و محتوایش نیست بلکه تابعی از عرضه و تقاضاست. ⚜️ @Taammolat74
🔰 کاستی‌های عقل ابزاری ✍️محمدمهدی شاه آبادی 🔸از پایان قرن نوزدهم، به تدریج محدودیت‌ها و کاستی‌های عقل ابزاری برای جامعه علمی آشکار شد. این محدودیت‌ها از دیرباز مورد توجه فیلسوفان عقل‌گرا و حتی حس‌گرا بود. 🔹هابز و هیوم و قبل از آنان، عقل‌گرایان متوجه این حقیقت بودند که دانش حسی و عقل ابزاری توان داوری درباره ارزش‌ها را ندارند. نکته دیگری که مورد توجه جامعه علمی قرار گرفت، ناتوانی عقل ابزاری از داوری درباره‌ی گزاره‌های متافیزیکی بود. 🔸یکی از مشکلاتی که عقلانیت ابزاری، محدود بودن آن است. بر طبق تعریف عقلانیت ابزاری، عقلانیت تنها به رابطه وسایل و اهداف مربوط می‌شود. لذا تنها ارتباط ابزارها با اهداف را می‌توان ارزیابی کرد، اما ارزیابی خود اهداف بیرون از حوزه‌ی عقلانیت قرار می‌گیرد. 🔹برای رفع نقایص عقل ابزاری اندیشمندان مختلفی راهکار ارائه داده‌اند. نگاه مبتنی بر فلسفه اسلامی به بازگشت به مباحث عمیق عقل مفهومی و عقلانیت در حوزه اهداف و ارزش‌ها است. 🔸با احیای این سلسله از مباحث، فرهنگ و تمدنی شکل می‌گیرد که او به حوزه عقلانیت ابزاری و عرف بسنده نمی‌کند، بلکه از دیگر لایه‌های عقلانیت بهره می‌برد. عقل ابزاری و عرفی هنگامی که زیر پوشش مراتب برتر عقل قرار می‌گیرند، از حقیقت بهره می‌برند و هویتی عقلی و معرفتی پیدا می‌کنند، اما وقتی که ارتباط خود را با آن مراتب قطع می‌کنند، چیزی جز یک اقتدار کور نمی‌باشند، و باطن محتوای اقتدار کور، نیهلیسم و هیچ‌انگاری است. ⚜️ @Taammolat74
🔰چرا کتاب‌خوان‌ها بهترین آدم‌هایی هستند که می‌توان عاشق‌شان شد؟ ✍️ دکتر دشتی نیشابوری 📍چندی پیش، مقاله‌ای در مجله تایم منتشر شد که نویسنده‌اش ادعا می‌کرد، آنچه «مطالعه عمیق» نامیده‌ می‌شود، به‌زودی از بین‌ خواهد رفت؛ چرا که میزان مطالعه عمیق میان آدم‌ها کمتر شده و این روزها دیگر آدم‌ها سرسری کتاب می‌خوانند و با وجود مطالب خلاصه‌شده اینترنتی، تعداد خواننده‌های کتاب‌ها روز‌به‌روز تقلیل‌ پیدا می‌کند. 💢نکته اینجاست که مطالعات ثابت‌ کرده، کتاب‌خوان‌ها در قیاس با افراد عادی آدم‌های خوب‌تر و باهوش‌تری هستند و شاید تنها آدم‌هایی روی این کره خاکی باشند که ارزش عاشق‌شدن را داشته‌ باشند. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰چرا کتاب‌خوان‌ها بهترین آدم‌هایی هستند که می‌توان عاشق‌شان شد؟ ✍️ دکتر دشتی نیشابوری 📍چندی پیش، م
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش 1 از 2 🔸برپایه مطالعاتی که روان‌شناسان در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ انجام‌ داده‌اند، کسانی که رمان می‌خوانند، میان انسان‌ها بیشترین قدرت هم‌دلی با دیگران را دارند و قابلیتی دارند با عنوان «تئوری ذهن» که در کنار آنچه خود به آن اعتقاد دارند، می‌توانند عقاید، نظر و علائق دیگری را مدنظر قرار دهند و درباره آن قضاوت‌ کنند. 🔹آن‌ها می‌توانند بدون این‌که عقاید دیگران را رد کنند یا از عقیده خودشان دست‌ بردارند، از شنیدن عقاید دیگران لذت‌ ببرند. تعجبی هم ندارد که کتاب‌خوان‌ها آدم‌های بهتری باشند. کتاب‌خواندن، تجربه‌ کردن زندگی دیگران با چشم غیرواقعی است؛ یاد گرفتن این نکته که چطور بدون این‌که خودت در ماجرایی دخیل باشی، بتوانی دنیا را در چارچوب دیگری ببینی. 🔸کتاب‌خوان‌ها به روح هزاران آدم و خرد جمعی همه این آدم‌ها دسترسی دارند. آنها چیزهایی دیده‌اند که غیرکتاب‌خوان‌ها امکان ندارد از آن سردربیاورند و مرگ انسان‌هایی را تجربه‌کرده‌اند که شما هرگز آنها را نمی‌شناسید.آن‌ها یاد گرفته‌اند که زن‌ بودن چیست و مرد بودن یعنی چه. فهمیده‌اند که تماشای رنج دیگران یعنی چه. کتاب‌خوان‌ها بسیار از سن‌شان عاقل‌ترند. 🔹تحقیق دیگری در سال ۲۰۱۰ ثابت‌کرده که هرچه‌قدر بیشتر برای کودکان کتاب بخوانیم، «تئوری ذهن» در آنها قوی‌تر می‌شود و در نهایت باعث‌ می‌شود این بچه‌ها واقعاً عاقل‌تر شوند، با محیط‌شان بیشتر انطباق پیدا کنند و قدرت درک‌شان بالاتر برود. 🔸تجربه‌های قهرمان‌های داستان‌ها تبدیل به تجربه‌های خود خواننده‌ها می‌شود. هر درد و رنجی که شخصیت داستان می‌کشد، تبدیل به باری می‌شود که خواننده باید تحمل‌کند. خواننده‌های کتاب‌ها هزاران‌ بار زندگی‌ می‌کنند و از هر کدام از این تجربه‌ها، چیزی یاد می‌گیرند. ⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...] 🔘 بخش 2 از 2 🔸کتاب‌خوان‌ها با شما حرف‌ نمی‌زنند، با شما رابطه برقرارمی‌کنند. آنها در نامه‌ها یا پیام‌هایشان انگار برایتان شعر می‌نویسند. صرفاً به سوالات‌تان جواب‌ نمی‌دهند یا بیانیه صادر نمی‌کنند، بلکه با عمیق‌ترین فکرها و تئوری‌ها پاسخ شما را می‌دهند. شما را با دانش بالای کلمات و ایده‌هایشان مسحور خواهندکرد. 🔹تحقیقات دیگری در دانشگاه برکلی نشان‌داده، کتاب‌خواندن برای کودکان باعث می‌شود آنها کلماتی را یادبگیرند که هرگز در مدرسه به آنها یادنمی‌دهند.به خودتان لطف‌کنید و با کسی قرار بگذارید که می‌داند چطور از زبانش استفاده‌کند. 🔸آنها فقط شما را نمی‌فهمند، درک‌تان‌می‌کنند. آدم‌ها فقط باید عاشق کسی شوند که بتواند روحشان را ببیند. این آدم باید کسی باشد که به روح شما نفوذ می‌کند و به بخش‌هایی از روح شما دسترسی پیدا می‌کند که هیچ‌کس دیگر قبلاً کشف‌اش نکرده‌ است. 🔹بهترین کاری که خواندن داستان‌ها با آدم‌ها می‌کند، این است که کامل‌نبودن شخصیت‌ها باعث می‌شود ذهن شما سعی‌کند از ذهن دیگران سردربیاورد. این‌جور آدم‌ها توانایی هم‌دلی پیدا می‌کنند. ممکن است همیشه با شما موافق نباشند، اما سعی‌می‌کنند ماجراها را از زاویه دید شما ببینند. 🔸آنها نه‌‌تنها باهوشند، که عاقل هم هستند. باهوش‌بودن همیشه هم خوشایند نیست، اما عاقل‌بودن آدم‌ها را تحریک‌می‌کند. همیشه مقاومت در برابر آدم‌هایی که می‌شود چیزی ازشان یاد گرفت، کمی سخت است. عاشق یک آدم کتاب‌خوان شدن نه‌تنها کیفیت گفت‌وگو را بالا می‌برد، بلکه باعث می‌شود سطح گفت‌وگو بالا برود. 🔹برپایه تحقیقات، کتاب‌خوان‌ها به دلیل دایره وسیع واژگان‌شان و مهارت‌های حافظه، آدم‌های باهوش‌تری هستند. ذهن آنها در قیاس با آدمی معمولی که کتاب نمی‌خواند، توانایی درک بالاتری دارد و راحت‌تر و به‌ شکل موثرتری می‌توانند با دیگران ارتباط برقرارکنند. ⚜️ @Taammolat74
📮درام تفسیر است، گزارش نیست و این آغاز شاعرانگی است.(آرتور میلر) به موازات دشوار شدن و تهی شدن زندگی از معنا، هنر و ادبیات باید میدان داری کند و عمق ببخشد. از سینما و تلویزیون‌مان که توقعی نداریم، دست کم با معرفی های خوب به دیگران، از سردی و سختی نجاتشان دهید. ✍️ وحید یامین‌پور ⚜️ @Taammolat74