✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 2 از 2
🔸کتابخوانها با شما حرف نمیزنند، با شما رابطه برقرارمیکنند. آنها در نامهها یا پیامهایشان انگار برایتان شعر مینویسند. صرفاً به سوالاتتان جواب نمیدهند یا بیانیه صادر نمیکنند، بلکه با عمیقترین فکرها و تئوریها پاسخ شما را میدهند. شما را با دانش بالای کلمات و ایدههایشان مسحور خواهندکرد.
🔹تحقیقات دیگری در دانشگاه برکلی نشانداده، کتابخواندن برای کودکان باعث میشود آنها کلماتی را یادبگیرند که هرگز در مدرسه به آنها یادنمیدهند.به خودتان لطفکنید و با کسی قرار بگذارید که میداند چطور از زبانش استفادهکند.
🔸آنها فقط شما را نمیفهمند، درکتانمیکنند. آدمها فقط باید عاشق کسی شوند که بتواند روحشان را ببیند. این آدم باید کسی باشد که به روح شما نفوذ میکند و به بخشهایی از روح شما دسترسی پیدا میکند که هیچکس دیگر قبلاً کشفاش نکرده است.
🔹بهترین کاری که خواندن داستانها با آدمها میکند، این است که کاملنبودن شخصیتها باعث میشود ذهن شما سعیکند از ذهن دیگران سردربیاورد. اینجور آدمها توانایی همدلی پیدا میکنند. ممکن است همیشه با شما موافق نباشند، اما سعیمیکنند ماجراها را از زاویه دید شما ببینند.
🔸آنها نهتنها باهوشند، که عاقل هم هستند. باهوشبودن همیشه هم خوشایند نیست، اما عاقلبودن آدمها را تحریکمیکند. همیشه مقاومت در برابر آدمهایی که میشود چیزی ازشان یاد گرفت، کمی سخت است. عاشق یک آدم کتابخوان شدن نهتنها کیفیت گفتوگو را بالا میبرد، بلکه باعث میشود سطح گفتوگو بالا برود.
🔹برپایه تحقیقات، کتابخوانها به دلیل دایره وسیع واژگانشان و مهارتهای حافظه، آدمهای باهوشتری هستند. ذهن آنها در قیاس با آدمی معمولی که کتاب نمیخواند، توانایی درک بالاتری دارد و راحتتر و به شکل موثرتری میتوانند با دیگران ارتباط برقرارکنند.
⚜️ @Taammolat74
📮درام تفسیر است، گزارش نیست و این آغاز شاعرانگی است.(آرتور میلر)
به موازات دشوار شدن و تهی شدن زندگی از معنا، هنر و ادبیات باید میدان داری کند و عمق ببخشد.
از سینما و تلویزیونمان که توقعی نداریم، دست کم با معرفی #کتاب های خوب به دیگران، از سردی و سختی نجاتشان دهید.
✍️ وحید یامینپور
⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار
#اختصاصی
🔶 موضوع |مبانی نظری غرب مدرن
🎙 محسن بهرامی
جلسه دوازدهم
کانال تلگرامی اشراق
⏰ 15 آبان 1399
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
کانال تأملاتمبانی نظری غرب مدرن 12.mp3
زمان:
حجم:
14.49M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |مبانی نظری #غرب_مدرن
🎙 #محسن_بهرامی
جلسه دوازدهم
⬅️مبانی نظری غرب مدرن
3- اصالت علم
🔹 راز زدایی از عالم
علم مدرن هرنوع تلقی معنوی از عالم رانفی میکند.
این ویژگی علوم جدید تلازم منطقی باماتریالیسم دارد.
🔹جداکردن اخلاق ازتاروپود عالم
درتفکر مدرن احکام اخلاقی فاقد معنای نفسالامری بوده ویکسره اعتباری وانشایی فرض میگردد.
3- تکنولوژی و تکنوکراسی
🔹تکنولوژی جدید یک ابزار نیست.بلکه تجسم یک تفکر است.
تکنولوژی مدرن بیانگر نسبت استیلاجویانه بشر مدرن باعالم هستی است.
🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰دگردیسی انگاره اهریمن از اسطوره «شیطان بزرگ» به سازه مدرن «دولت امریکا» ✍️ محمدعلی روزبهانی 📍 «اه
🔰دگردیسی انگاره اهریمن از اسطوره «شیطان بزرگ» به سازه مدرن «دولت امریکا»
✍️ محمدعلی روزبهانی
📍چهل سال دیگری شدن «شیطان بزرگ» امکان داد تا جمهوری اسلامی زیر نام خدا، خانه خود را بنا کند. این خانه نه البته به دست سازه های مدرن دولتی، بلکه با اراده و خواست پهلوانانی که با بذل «خون»، برای شهر زمان خریدند ممکن شد. این فرصت رهاورد پهلوانی پهلوانان بود برای شهر.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰دگردیسی انگاره اهریمن از اسطوره «شیطان بزرگ» به سازه مدرن «دولت امریکا» ✍️ محمدعلی روزبهانی 📍چهل
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش دوم
🔹فرصت نفی غیر و اثبات خود، فرصت زندگی در زمانی مثالی و زمانی اسطوره ای، فرصت ادامه حیات در مکانی منقطع از تمامیت زمین را آنان فراهم اوردند. زندگی در جایی بیرون از سیاره زمین که به چنگ انسان افتاده بود، انسانی پرومتئه ای که خدا را آواره آسمان کرده بود. ایرانی ها چهل سال بیرون از این سیاره، در زمینی دیگر، در همسایگی خدا منزل کرده بودند.
🔸دین میگوید هبوط هم بخشی از قوس نزول و صعود است. هبوط ایرانیان به سیاره زمین با محاسبه پذیر شدن شیطان بزرگ امکان پذیر شد. انگاره ی اهریمنی و اسطوره ای شیطان بزرگ بدل به «دولت متخاصم» آمریکا شد. ایران خود را رو در روی آمریکا یافت. شیطانی در کار نبود. انسانهایی محاسبه گر سود و زیان روزمره خود و جامعه شان، با این تفاوت که یک سوی میز جان نشسته بود، یک سو، جواد.
🔹مذاکره با آمریکا توسط جواد ظریف و جان کری، زمانی ممکن شد که چرخ سانتریفیوژ استعاره از آرمانها و حقایق، همتراز و برابر چرخ زندگی، استعاره از واقعیت جهان مادی گردید.
🔸یازده سپتامبر نیز روزی بود که شیطان بزرگ به مغز خود شلیک کرد تا رویین تن شود. برج های دوقلوی تجارت جهانی که جهان مدرن را خون رسانی می کردند، منهدم شدند تا ایده آمریکا در وضعیت نيولیبرال تکثیر شود. نیویورک، توکیو، موسکو، پکن، پاریس، لندن و برلین و... همگی به یک اندازه در امدگاه قرن بیست و یکم، همان آمریکا بودند.
💢ترامپ در پایان عصر کابوها، میخواست دوباره کابوگری کند در حالی که همچون دن کیشوت، سالها بود که عصر شوالیه گری به پایان رسیده بود.
🔗 برای مطالعه بخش قبلی اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
انسانها عاشق شمردن مشکلاتشان هستند اما لذتهایشان را نمیشمارند، اگر آنها را هم میشمردندمیفهمیدند که به اندازه کافی از زندگی لذت بردهاند ...🍂
👤 داستایوفسکی
#شبهای_پاییزی🍁
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |وحدت حقه حقیقیه از نگاه علامه طباطبایی و امتداد آن در عرفان و تمدنسازی
🎙 حجت الاسلام احمد فرحانی
سلسله جلسات مجازی بزرگداشت علامه طباطبایی
کانال المرسلات
⏰ ۲۲ آبان ۱۳۹۹
⚜️ @almorsalaat
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
recording-20201114-111009.mp3
زمان:
حجم:
13.6M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |وحدت حقه حقیقیه از نگاه #علامه_طباطبایی و امتداد آن در #عرفان و #تمدنسازی
🎙 حجت الاسلام #احمد_فرحانی
#سلسله_جلسات_مجازی_بزرگداشت_علامه_طباطبایی
.
.
.
🔗 سخنرانی قبلی این نشست را اینجا بشنوید.
⚜️ @Taammolat74
🔰نقد نیرومندی بر اندیشههای فلسفی نداریم
✍️ قاسم پور حسن
🔸متأسفانه ما در دوره جدید آنچنان نقد نیرومندی بر اندیشههای فلسفیمان نداریم. ما غالباً به جای نقد انکار میکنیم که این انکار بهویژه در میان تفکیکیها و کسانی که فهم درستی از فلسفه و حیات عقلی ندارند، نمود پیدا کرده است که به نظرم این سبب انسداد نقد در حوزه فلسفه خواهد شد.
🔹تمام جریاناتی که مواجهه غیرفلسفی با فلسفه دارند، نه تنها هیچ نوع خدمتی به حیات عقلی نمیکنند بلکه معتقدم همه اینها ناآگاهانه است، چون هیچ فهم درستی از فلسفه ندارند. اینها در واقع به مثابه این است که مانعی در برابر نقد درست شکل میدهند، اما برعکس غرب از وضعیت بسیار قوی و مطلوبی در این زمینه برخوردار است، جریانهای نقد فلسفههای بزرگ از ابتدای دهه ۲۰ تاکنون آغاز شده بود و اکنون به سرانجام فوقالعاده نیرومندی رسید. حجم نقدهایی که به کانت، دکارت، افلاطون و ارسطو میشود، به هیچ وجه قابل مقایسه با نقدهایی که ما به فیلسوفان اسلامی داریم نیست.
🔸نکته مهم این است که در دوره جدید به توصیف و گردآوری بیشتر بسنده کردیم، ما نیازمند این هستیم که نقد صحیح را شکل دهیم و از مغرب زمینیان درباره روش نقد بهره ببریم. متأسفانه ما بسیار دلداده متفکرمان هستیم و جرأت نمیکنیم که اندیشه بزرگان خود را نقد کنیم، (مرادم انکار نیست که به جرأت نیاز ندارند، بلکه نداستن و عدم فهم است.) وقتی نقد صورت نگیرد تولید فکر بسیار اندک صورت میگیرد. مدتهاست که نقد به این معنا را کنار گذاشتیم.
⚜️ @Taammolat74
🔰 آیا میتوان از بن بست فلسفه اسلامی سخن گفت؟
📍 فرض کنید به شما بگویند سه مفهوم از ادبیات فلسفه اسلامی انتخاب کنید و سعی کنید، همین واقعه ی اخیر نژاد پرستی را با آن تحلیل کنید، چه مفاهیمی انتخاب می کنید؟ وجوب، امکان، عرض، وجود، اصالت، معقول، اتحاد و ...؟ به نظر می رسد که این مفاهیم چندان کارایی نداشته باشند، البته می توان با اغماض مفهوم عدالت و ادبیات نحیف اطراف آن را پیدا کرد ولی باز هم چندان نمی توان از مسئله گره گشود.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 آیا میتوان از بن بست فلسفه اسلامی سخن گفت؟ 📍 فرض کنید به شما بگویند سه مفهوم از ادبیات فلسفه اسل
✔️ [ادامه...]
🔸شاید در مقابل این سخن کسی بگوید، این چنین مسائلی مربوط به حوزه #فلسفه_اخلاق و #حقوق و #سیاست و ... است و عمده تلاش فیلسوفان مسلمان مباحث متافیزیکی است و اساسا سوال صحیح نیست. این پاسخ در حقیقت به ما می گوید هر سوالی را از فلسفه اسلامی نباید پرسید، اما مگر می شود پرسش های زندگی را به حالت تعلیق در آورد تا هرگاه مناسب حال #فلسفه_اسلامی بود، پرسیده شوند؟
🔹 شاید بتوان یک اشکال دیگر را هم بیان کرد. اصلا کار فلسفه این نیست که در مورد این موارد جزئی صحبت کند، بلکه #فلسفه مبادی کلی را طرح می کند که بر اساس آن می توان این موارد جزئی را هم تحلیلی کرد. فلسفه اسلامی هم نگاه کلانی به انسان دارد و انسان شناسی هم پایه ای برای طرح و بررسی این مسائل است. به نظر می رسد این صحبت قابل تامل است، اما بگذارید با یک مثال کاریکاتوری کمی این صحبت را به چالش بکشیم!
🔸فرض کنید که شما ماشین خود را برای تعویض روغن به آپاراتی برده اید، در حین کار استاد به شاگردش می گوید پیچ کارتل را ببند، شاگرد پیچ را آنقدر می پیچاند که پیچ هرز می شود! استاد بر سر شاگرد فریاد میزند که چرا پیچ را هرز کردی؟ شاگرد پاسخ می دهد مشکل از من نبود، مشکل از جنس چینی پیچ بود! بعد استاد می گوید، خیر مشکل از مبدا فاعلی بود نه مبداء قابلی! بعد شاگرد ضمن برشمردن انواع فاعل این اشکال را مطرح می کند که اصلا در عالم تحت قمر فاعلیت حقیقی شکل نمی گرد! بعد استاد با طرح جهان بینی ارسطویی، اصرار بر شان محرک بودن فاعل می کند و بعد شاگرد ... و در پایان نتیجه می گیرند اگر #ارسطویی به پیچ بستن نگاه می شد پیچ خراب نمی شد!
🔹 به نظر می رسد با این نگاه فلسفه اسلامی بتواند در مورد هر پدیده ای صحبت کرد و کوشش برای پایه گذاری #علوم_انسانی /تجربی اسلامی هم بر اساس همین نگاه باشد. اما آنچه که در این نگاه مغفول است، این است که، بازهم همچنان ما در مورد آن پدیده صحبت نکرده ایم بلکه، آن پدیده را "از آن حیث" که تحت یکی از مفاهیم آن فلسفه قرار گرفته است بررسی کرده ایم.
💢در اینجا می توان سوال جذاب اما دشواری را مطرح کرد که آیا هیچگاه ما با "خود پدیده" مواجه می شویم یا همواره پدیده را از دریچه ی "حیثیتی" می بینیم و " خود این "حیثیت ها" آیا "فی نفسه" هستند و یا نه و سوالهای بسیار دیگری را می توان طرح کرد. با تمام این صحبت ها باز مسئله حل نمی شود چرا که ما را دوباره به نقطه ی آغاز می رساند، به عبارت دیگر، حیثیت هایی که در فلسفه اسلامی حضور دارند و قرار است پدیده به قید آنها تبیین شود، همان مفاهیم آن هستند که برای تبیین پدیده های جهان امروز چندان کارآمد نیستند.
⚜️ @Taammolat74