تاملات
🔰چرا کتابخوانها بهترین آدمهایی هستند که میتوان عاشقشان شد؟ ✍️ دکتر دشتی نیشابوری 📍چندی پیش، م
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 1 از 2
🔸برپایه مطالعاتی که روانشناسان در سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ انجام دادهاند، کسانی که رمان میخوانند، میان انسانها بیشترین قدرت همدلی با دیگران را دارند و قابلیتی دارند با عنوان «تئوری ذهن» که در کنار آنچه خود به آن اعتقاد دارند، میتوانند عقاید، نظر و علائق دیگری را مدنظر قرار دهند و درباره آن قضاوت کنند.
🔹آنها میتوانند بدون اینکه عقاید دیگران را رد کنند یا از عقیده خودشان دست بردارند، از شنیدن عقاید دیگران لذت ببرند. تعجبی هم ندارد که کتابخوانها آدمهای بهتری باشند. کتابخواندن، تجربه کردن زندگی دیگران با چشم غیرواقعی است؛ یاد گرفتن این نکته که چطور بدون اینکه خودت در ماجرایی دخیل باشی، بتوانی دنیا را در چارچوب دیگری ببینی.
🔸کتابخوانها به روح هزاران آدم و خرد جمعی همه این آدمها دسترسی دارند. آنها چیزهایی دیدهاند که غیرکتابخوانها امکان ندارد از آن سردربیاورند و مرگ انسانهایی را تجربهکردهاند که شما هرگز آنها را نمیشناسید.آنها یاد گرفتهاند که زن بودن چیست و مرد بودن یعنی چه. فهمیدهاند که تماشای رنج دیگران یعنی چه. کتابخوانها بسیار از سنشان عاقلترند.
🔹تحقیق دیگری در سال ۲۰۱۰ ثابتکرده که هرچهقدر بیشتر برای کودکان کتاب بخوانیم، «تئوری ذهن» در آنها قویتر میشود و در نهایت باعث میشود این بچهها واقعاً عاقلتر شوند، با محیطشان بیشتر انطباق پیدا کنند و قدرت درکشان بالاتر برود.
🔸تجربههای قهرمانهای داستانها تبدیل به تجربههای خود خوانندهها میشود. هر درد و رنجی که شخصیت داستان میکشد، تبدیل به باری میشود که خواننده باید تحملکند. خوانندههای کتابها هزاران بار زندگی میکنند و از هر کدام از این تجربهها، چیزی یاد میگیرند.
⚜️ @Taammolat74
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش 2 از 2
🔸کتابخوانها با شما حرف نمیزنند، با شما رابطه برقرارمیکنند. آنها در نامهها یا پیامهایشان انگار برایتان شعر مینویسند. صرفاً به سوالاتتان جواب نمیدهند یا بیانیه صادر نمیکنند، بلکه با عمیقترین فکرها و تئوریها پاسخ شما را میدهند. شما را با دانش بالای کلمات و ایدههایشان مسحور خواهندکرد.
🔹تحقیقات دیگری در دانشگاه برکلی نشانداده، کتابخواندن برای کودکان باعث میشود آنها کلماتی را یادبگیرند که هرگز در مدرسه به آنها یادنمیدهند.به خودتان لطفکنید و با کسی قرار بگذارید که میداند چطور از زبانش استفادهکند.
🔸آنها فقط شما را نمیفهمند، درکتانمیکنند. آدمها فقط باید عاشق کسی شوند که بتواند روحشان را ببیند. این آدم باید کسی باشد که به روح شما نفوذ میکند و به بخشهایی از روح شما دسترسی پیدا میکند که هیچکس دیگر قبلاً کشفاش نکرده است.
🔹بهترین کاری که خواندن داستانها با آدمها میکند، این است که کاملنبودن شخصیتها باعث میشود ذهن شما سعیکند از ذهن دیگران سردربیاورد. اینجور آدمها توانایی همدلی پیدا میکنند. ممکن است همیشه با شما موافق نباشند، اما سعیمیکنند ماجراها را از زاویه دید شما ببینند.
🔸آنها نهتنها باهوشند، که عاقل هم هستند. باهوشبودن همیشه هم خوشایند نیست، اما عاقلبودن آدمها را تحریکمیکند. همیشه مقاومت در برابر آدمهایی که میشود چیزی ازشان یاد گرفت، کمی سخت است. عاشق یک آدم کتابخوان شدن نهتنها کیفیت گفتوگو را بالا میبرد، بلکه باعث میشود سطح گفتوگو بالا برود.
🔹برپایه تحقیقات، کتابخوانها به دلیل دایره وسیع واژگانشان و مهارتهای حافظه، آدمهای باهوشتری هستند. ذهن آنها در قیاس با آدمی معمولی که کتاب نمیخواند، توانایی درک بالاتری دارد و راحتتر و به شکل موثرتری میتوانند با دیگران ارتباط برقرارکنند.
⚜️ @Taammolat74
📮درام تفسیر است، گزارش نیست و این آغاز شاعرانگی است.(آرتور میلر)
به موازات دشوار شدن و تهی شدن زندگی از معنا، هنر و ادبیات باید میدان داری کند و عمق ببخشد.
از سینما و تلویزیونمان که توقعی نداریم، دست کم با معرفی #کتاب های خوب به دیگران، از سردی و سختی نجاتشان دهید.
✍️ وحید یامینپور
⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار
#اختصاصی
🔶 موضوع |مبانی نظری غرب مدرن
🎙 محسن بهرامی
جلسه دوازدهم
کانال تلگرامی اشراق
⏰ 15 آبان 1399
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
کانال تأملاتمبانی نظری غرب مدرن 12.mp3
زمان:
حجم:
14.49M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |مبانی نظری #غرب_مدرن
🎙 #محسن_بهرامی
جلسه دوازدهم
⬅️مبانی نظری غرب مدرن
3- اصالت علم
🔹 راز زدایی از عالم
علم مدرن هرنوع تلقی معنوی از عالم رانفی میکند.
این ویژگی علوم جدید تلازم منطقی باماتریالیسم دارد.
🔹جداکردن اخلاق ازتاروپود عالم
درتفکر مدرن احکام اخلاقی فاقد معنای نفسالامری بوده ویکسره اعتباری وانشایی فرض میگردد.
3- تکنولوژی و تکنوکراسی
🔹تکنولوژی جدید یک ابزار نیست.بلکه تجسم یک تفکر است.
تکنولوژی مدرن بیانگر نسبت استیلاجویانه بشر مدرن باعالم هستی است.
🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰دگردیسی انگاره اهریمن از اسطوره «شیطان بزرگ» به سازه مدرن «دولت امریکا» ✍️ محمدعلی روزبهانی 📍 «اه
🔰دگردیسی انگاره اهریمن از اسطوره «شیطان بزرگ» به سازه مدرن «دولت امریکا»
✍️ محمدعلی روزبهانی
📍چهل سال دیگری شدن «شیطان بزرگ» امکان داد تا جمهوری اسلامی زیر نام خدا، خانه خود را بنا کند. این خانه نه البته به دست سازه های مدرن دولتی، بلکه با اراده و خواست پهلوانانی که با بذل «خون»، برای شهر زمان خریدند ممکن شد. این فرصت رهاورد پهلوانی پهلوانان بود برای شهر.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰دگردیسی انگاره اهریمن از اسطوره «شیطان بزرگ» به سازه مدرن «دولت امریکا» ✍️ محمدعلی روزبهانی 📍چهل
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش دوم
🔹فرصت نفی غیر و اثبات خود، فرصت زندگی در زمانی مثالی و زمانی اسطوره ای، فرصت ادامه حیات در مکانی منقطع از تمامیت زمین را آنان فراهم اوردند. زندگی در جایی بیرون از سیاره زمین که به چنگ انسان افتاده بود، انسانی پرومتئه ای که خدا را آواره آسمان کرده بود. ایرانی ها چهل سال بیرون از این سیاره، در زمینی دیگر، در همسایگی خدا منزل کرده بودند.
🔸دین میگوید هبوط هم بخشی از قوس نزول و صعود است. هبوط ایرانیان به سیاره زمین با محاسبه پذیر شدن شیطان بزرگ امکان پذیر شد. انگاره ی اهریمنی و اسطوره ای شیطان بزرگ بدل به «دولت متخاصم» آمریکا شد. ایران خود را رو در روی آمریکا یافت. شیطانی در کار نبود. انسانهایی محاسبه گر سود و زیان روزمره خود و جامعه شان، با این تفاوت که یک سوی میز جان نشسته بود، یک سو، جواد.
🔹مذاکره با آمریکا توسط جواد ظریف و جان کری، زمانی ممکن شد که چرخ سانتریفیوژ استعاره از آرمانها و حقایق، همتراز و برابر چرخ زندگی، استعاره از واقعیت جهان مادی گردید.
🔸یازده سپتامبر نیز روزی بود که شیطان بزرگ به مغز خود شلیک کرد تا رویین تن شود. برج های دوقلوی تجارت جهانی که جهان مدرن را خون رسانی می کردند، منهدم شدند تا ایده آمریکا در وضعیت نيولیبرال تکثیر شود. نیویورک، توکیو، موسکو، پکن، پاریس، لندن و برلین و... همگی به یک اندازه در امدگاه قرن بیست و یکم، همان آمریکا بودند.
💢ترامپ در پایان عصر کابوها، میخواست دوباره کابوگری کند در حالی که همچون دن کیشوت، سالها بود که عصر شوالیه گری به پایان رسیده بود.
🔗 برای مطالعه بخش قبلی اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
انسانها عاشق شمردن مشکلاتشان هستند اما لذتهایشان را نمیشمارند، اگر آنها را هم میشمردندمیفهمیدند که به اندازه کافی از زندگی لذت بردهاند ...🍂
👤 داستایوفسکی
#شبهای_پاییزی🍁
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |وحدت حقه حقیقیه از نگاه علامه طباطبایی و امتداد آن در عرفان و تمدنسازی
🎙 حجت الاسلام احمد فرحانی
سلسله جلسات مجازی بزرگداشت علامه طباطبایی
کانال المرسلات
⏰ ۲۲ آبان ۱۳۹۹
⚜️ @almorsalaat
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
recording-20201114-111009.mp3
زمان:
حجم:
13.6M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |وحدت حقه حقیقیه از نگاه #علامه_طباطبایی و امتداد آن در #عرفان و #تمدنسازی
🎙 حجت الاسلام #احمد_فرحانی
#سلسله_جلسات_مجازی_بزرگداشت_علامه_طباطبایی
.
.
.
🔗 سخنرانی قبلی این نشست را اینجا بشنوید.
⚜️ @Taammolat74
🔰نقد نیرومندی بر اندیشههای فلسفی نداریم
✍️ قاسم پور حسن
🔸متأسفانه ما در دوره جدید آنچنان نقد نیرومندی بر اندیشههای فلسفیمان نداریم. ما غالباً به جای نقد انکار میکنیم که این انکار بهویژه در میان تفکیکیها و کسانی که فهم درستی از فلسفه و حیات عقلی ندارند، نمود پیدا کرده است که به نظرم این سبب انسداد نقد در حوزه فلسفه خواهد شد.
🔹تمام جریاناتی که مواجهه غیرفلسفی با فلسفه دارند، نه تنها هیچ نوع خدمتی به حیات عقلی نمیکنند بلکه معتقدم همه اینها ناآگاهانه است، چون هیچ فهم درستی از فلسفه ندارند. اینها در واقع به مثابه این است که مانعی در برابر نقد درست شکل میدهند، اما برعکس غرب از وضعیت بسیار قوی و مطلوبی در این زمینه برخوردار است، جریانهای نقد فلسفههای بزرگ از ابتدای دهه ۲۰ تاکنون آغاز شده بود و اکنون به سرانجام فوقالعاده نیرومندی رسید. حجم نقدهایی که به کانت، دکارت، افلاطون و ارسطو میشود، به هیچ وجه قابل مقایسه با نقدهایی که ما به فیلسوفان اسلامی داریم نیست.
🔸نکته مهم این است که در دوره جدید به توصیف و گردآوری بیشتر بسنده کردیم، ما نیازمند این هستیم که نقد صحیح را شکل دهیم و از مغرب زمینیان درباره روش نقد بهره ببریم. متأسفانه ما بسیار دلداده متفکرمان هستیم و جرأت نمیکنیم که اندیشه بزرگان خود را نقد کنیم، (مرادم انکار نیست که به جرأت نیاز ندارند، بلکه نداستن و عدم فهم است.) وقتی نقد صورت نگیرد تولید فکر بسیار اندک صورت میگیرد. مدتهاست که نقد به این معنا را کنار گذاشتیم.
⚜️ @Taammolat74
🔰 آیا میتوان از بن بست فلسفه اسلامی سخن گفت؟
📍 فرض کنید به شما بگویند سه مفهوم از ادبیات فلسفه اسلامی انتخاب کنید و سعی کنید، همین واقعه ی اخیر نژاد پرستی را با آن تحلیل کنید، چه مفاهیمی انتخاب می کنید؟ وجوب، امکان، عرض، وجود، اصالت، معقول، اتحاد و ...؟ به نظر می رسد که این مفاهیم چندان کارایی نداشته باشند، البته می توان با اغماض مفهوم عدالت و ادبیات نحیف اطراف آن را پیدا کرد ولی باز هم چندان نمی توان از مسئله گره گشود.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇