گستره دین 3.mp3
34.74M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |#گستره_دین
🎙آیت الله #مصباح_یزدی
جلسه سوم
🔹قبل از پرداختن به بحث از گستره دین، باید مراد خود را از مفهوم دین روشن سازیم.
🔹دین مجموعهای اعتقادات، ارزشهای اخلاقی و مجموعهای قواعد رفتاری و اجرایی است.
🔹شناخت دین چگونه است؟! روش عقلی، تجربی، شهودی و نقلی، کدام ؟!
🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
📑 ماهنامه مجازی دیدهبان اندیشه ✴️ شماره دوازدهم/ ویژه محرم ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانه
🔰محرم و ژورنالیسم اندیشه (2)
✍️ رسول لطفی
🔘 بخش 1 از 2
🔸عاشورا به عنوان نقطه عطف تاریخ، همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. حماسة عاشورا نه صرفاً یک رویداد تاریخی، بلکه به تعبیر مقام معظم رهبری به عنوان یک فرهنگ، استراتژی و نقشه راه برای تفکر شیعی عمل میکند. عاشورا به عنوان بخش مهمی از نظام بینشی و گرایشی، جزء انفکاک ناپذیری از هویت تشیع را تشکیل میدهد که در طول تاریخ نیز بسیار أثرگذار بوده است.
🔹در عالم سنت، روحانیون به دلیل شأنیت راهبری و هدایت جامعه، از طریق بستر «منبر» با عموم جامعه در ارتباط بودند. گرچه کرسیهای مدارس علمیه محفلی برای حرفهای تخصصی بود ولی در رسانه منبر، اهداف، رسالتها و نظام معرفتی عاشورا و دین را با حوزة نیازمندیهای روزمرة مردم تطبیق داده میشد. علماء دین از طریق منبر که در مکانی مقدس مانند مسجد و حسینیه قرار داشت، آموزههای عاشورایی را به عموم جامعه میرساندند.
🔸امروز اما افراد، به دلیل توسعه و بسط رسانههای جدید در قالب «ژورنالیسم اندیشه»، در برساخت مفاهیم اجتماعی نقش مهمی ایفا میکنند. هرچند رسانههای مدرن تفاوت ماهوی با منبر داشته وعمق و شأنیت و باورپذیری و هدایتگری را ندارند، اما بستری را فراهم میسازند تا متفکر پرسشهای خود را با عقلانیت جمعی تودهها به اشتراک بگذارد.
🔹 عاشورا به دلیل جایگاه مهمی که در تفکر و هویت تشیع دارد، در دوره کنونی محل توجه بیشتری از سوی اندیشمندان، متفکران و روشنفکران بوده است. محرم امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا با محدودیتهای بسیاری همراه شد و ضرورت استفاده و بهرهمندی از ژورنالیسم مجازی به جای منبر سنتی، در انتقال آموزههای عاشورایی به سطح عمومی جامعه را افزون ساخت.
🔸بر همین اساس صفآرایی ویژهای از جریانهای مختلف فکری در باب تحلیل واقعه عاشورا در فضای مجازی رقم خورد. در این بین جریانات مدرن و التقاطی با هجمه رسانهای انبوه در قالب تئوریها و نظریههای مدرنیستی و پسامدرن، خواسته یا ناخواسته دست به تحریف عاشورا زدند.
⚜️ @Taammolat74
🔰محرم و ژورنالیسم اندیشه (2)
✍️ رسول لطفی
🔘 بخش 2 از 2
🔸جریانات مدرن اساساً معتقد به تفسیر عقلانی حوادث و رخدادها هستند و برای عوالم غیبی اعتباری قائل نیستند. از دوره مشروطه و فکر مدرن است که تفسیرهای «این دنیایی» فرصت ظهور و بروز پیدا میکنند. به تعبیر دکتر کچوئیان مرحوم دکتر شریعتی با نوع نگاه خاصش مهمترین فرد در این حوزه است. اینها تلاش میکنند حادثه را به شکل زمینی آن فهم و تفسیر کنند و با منطق زمینی تحلیلش کنند.البته علم مدرن هم مؤید این نوع تفسیر و تحلیل است.
🔹تحریف مدرنی که اخیراً از عاشورا میشود این است که میخواهند به قول خودشان عاشورا را در دورة گذار از دینداری به سکولاریسم و دین نوین منهای وحی تفسیر کنند. یعنی میخواهند عاشورا را طبق تفاسیر شبه لیبرال بازسازی کرده و منطقسازی کنند و تفسیری هرمنوتیک و حسی از عاشورا ارائه دهند. یعنی میخواهد آنگونه حول عاشورا فرهنگسازی کند که مزاحم جهانیسازی و استکبار درونی مدرنیسم و انحصارطلبی لیبرال دموکراسی نشود؛ این بزرگ ترین تحریف پیرامون عاشوراست.
🔸از سوی دیگر تلاش برخی اساتید، متفکران و علماء دینی، احیاء فرهنگ اصیل عاشورایی و تبیین و ترویج روایت اصیل عاشورا با خروج از پارادایمهای محدود و مادی عقلانی مدرن و معیشت محورانه است. این اندیشهورزان متعهد در صددند رسالت و آرمانهای عاشورایی را از بیانات و رهنمودهای اهلبیت و تفسیری نزدیک به خط اصلی اسلام سیاسی علوی و حسینی طرح کنند و زمینه عبرتآموزی در جامعه را فراهم سازند. همچنین تلاش این گروه پاسخگویی به شبهات و خوانشهای انحرافی از این رخداد عظیم است.
💢 بنابراین امروزه به دلیل توسعه و بسط تکنولوژی مدرن و زیست مجازی جامعه، آگاهی و شناخت از «ژورنالیسم اندیشه» بیش از پیش مهم و ضروری است. ژورنالیسم قادر به تولید علم نیست، اما یک لایه از کارکرد و کارآمدی را داراست. برساخت مفاهیم و اندیشهها در قالب رویدادهای انضمامی جهت تأثیرگذاری عمیق و شناختی مهمترین کارکرد ژورنالیسم اندیشه در بستر فضای مجازی میباشد. رسالت دیدهبان اندیشه ترسیم میدان ژورنالیسم اندیشه سایبری است. آگاهسازی و دغدغهمند کردن ذهن نخبگان برای مواجه عمیقتر با مسائل و پدیدهها.
📚سرمقاله دیدهبان اندیشه شماره 12
⚜️ @Taammolat74
📸از اینجا آغاز شد...
🔶 درست از زمستان ۵۹ در خوزستان که #چمران نابغه فیزیک دانشگاه برکلی کالیفرنیا دست به کار شد برای ساخت اولین موشک دستساز ایرانی؛
کاری که #تهرانی_مقدم در زمستان ۶۳ادامهاش داد. از موشکِ چمران با برد یک کیلومتر آغاز شد و با تهرانی مقدم و فخریزاده رسید به برد ۲۰۰۰کیلومتر.
پس از این نیز ادامه خواهد داشت...
.
🔻شرح تصویر:
در تصویر فوق دکتر چمران و شهید ناصر فرجاللهی در حال آمادهسازی اولین موشک دستساز ایرانی در منطقه دب حردان در جنوب اهواز در زمستان ۱۳۵۹ هستند. اصل این موشک یک لوله ۳ متری است که از تیانتی یا سیفور پر شده و با چهار موشک بازوکا که با برق باطری روشن میشوند به پرواز درآمد. این موشک در زیر آب هم میتوانست پرتاب شود و بعدا با ریموت کنترل تا فاصله یک کیلومتری قابل هدایت بود. این موشک در همان ماههای اول جنگ و در اهواز و با وجود نداشتن امکانات در کوتاهترین زمان ساخته و آزمایش شد.
⚜️ @Taammolat74
شهید چمران.mp3
1.76M
🔉 کلیپ صوتی
🔶 موضوع |دوستان باید بترسید!
🎙شهید مصطفی چمران
💢در انقلابها بعد از پیروزی، نوبت مصلحت شخصی فرا میرسد! منافع مادی دامانش بازتر میشود! بین انسانها اختلاف و تشنج روی میدهد و تفرق روی میدهد و تشتت عارض میشود. این مردم دچار خودخواهی و غرور می شوند. هر یک از آنها خود طاغوتی میگردد که میخواهد بر دیگران حکومت کند! و مصالح مادی خویش را بهتر و بیشتر تأمین کند!
🔹آنجاست که باید به خدای بزرگ بازگردیم ...
در مقابل او توبه کنیم و از او بخواهیم که ما را هدایت کند. این بزرگترین انتباه و بیدارباش برای جوانان انقلابی ماست....
.
.
.
⚜️ @Taammolat74
🔰کسانی که اطلاع از احکام اسلام و اقتصاد اسلام ندارند، میگویند که در اسلام نیست!
🔸 قرآن غنی ترین کتابهای عالم است در تربیت، در تعلیم و تربیت، منتها متخصص لازم دارد. اینطور نیست که بعضی گمان کردند که ما دو تا آیه را بلدیم پس ما قرآن شناسیم، اسلام شناسیم. کسانی که قرآن را از رو نمیتوانند درست بخوانند خودشان را اسلام شناس حساب می کنند. کسانی که اطلاع از احکام اسلام ندارند، از اقتصاد اسلام ندارند، از فرهنگ اسلام ندارند، از علوم عقلی اسلام اطلاع ندارند، اینها میگویند که در اسلام نیست.
🔹خوب، تو که اطلاع نداری، به چه مناسبت یک همچو حرفی می زنی؟ متخصص لازم است و در این امر باید از حوزه های علمیه متخصص بیاورند، دستشان را دراز کنند پیش #حوزههای_علمیه که در آنجا این نحو متخصصین هست و دانشگاه را باز کنند، لکن علوم انسانیاش را بتدریج از دانشمندانی که در حوزههای ایران هست و خصوصاً، در #حوزۀ_علمیۀ_قم استمداد کنند.
✍️ امام خمینی (ره)
📚 (۱۸آذر۱۳۶۰ / صحیفه امام جلد 15 ص 415)
🔻پ.ن:
امام خمینی به عنوان یکی از مجتهدین برجسته عصر حاضر، ادعای «نداشتن اقتصاد اسلامی» را ناشی از بیسوادی و بیاطلاعی عنوان میکنند. با این وصف، تکلیف برخی معممین که ممکن است ادعای مرجعیت نیز داشته باشند و اقتصاد اسلامی را به صراحت نفی میکنند معلوم است.
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @Bonyadtarikh
🔰در ستایش بطالت!
🔸ما بر طبق عادت همیشگیمان بطالت را نوعی رذیلت میدانیم؛ چیزی که باید از آن شرمنده باشیم. اما وقتی برتراند راسل، فیلسوف انگلیسی، در سال ۱۹۳۲ و در اوج رکود بزرگ رسالۀ در ستایش بطالت را نوشت، بطالت برای میلیونها نفر که کارشان را از دست داده بودند واقعیتی اجتنابناپذیر بود.
🔹راسل دریافت که جامعهاش به چیزی بیش از مقابله با بحران بیکاری عمومی نیاز دارد. او میخواست تجدید نظری اساسی در نحوۀ ارزشگذاری کار و فراغت به وجود آورد. راسل باور داشت که تنها نیاز ما اصلاح نظام اقتصادیای نیست، ما علاوهبرآن، باید نظام اخلاقی را هم به چالش بکشیم. اخلاقیاتی که طبق آموزههایش خود را بر اساس ظرفیتمان در «فعالیت مولد اقتصادی» ارزشگذاری میکنیم. انسانها چیزی فراتر از نیروی کار هستند. باید ارزش قائل شدن برای فراغت را نیز بیاموزیم.
🔸دعوت راسل بیش از همیشه برای وضعیت امروز ما مناسب به نظر میرسد. ما در آستانۀ رکود بزرگ دیگری قرار داریم. در ماههای آتی احتمالاً میلیونها نفر کارشان را از دست خواهند داد و از آنجایی که اتوماسیون و تکنولوژی به پیشرفت خود ادامه میدهند، شغلهای ازدسترفته ممکن است هرگز بازنگردند.
💢طبق دیدگاه راسل، راهحل این مسئله علاوهبر وجه اقتصادی یا سیاسی، ماهیتی فرهنگی و اخلاقی دارد. تنها علت ارزشمند بودن مدارس و دانشگاهها این نیست که ما را برای کارکردن آماده میکنند، بلکه علاوهبرآن، مدارس و دانشگاهها ما را مهیای فراغت نیز میکنند.هدف اصلی آموزش مجهزکردن جامعه به توانایی است که امکان لذتبردن از فراغت خلاقانه را به دست میدهد.
⚜️ @Taammolat74
🔰جو زدگی علمی؛ خطری برای انسان مدرن
📍این روزها که در خیابانها مجسمه های برده داران بزرگ قرون گذشته به پایین کشیده میشود، در کتابخانه ها نیز نظرات مبتنی بر نژادپرستی بزرگان گذشته از سیاسی تا علمی، از لابلای سطور کتابها به بیرون می آید. برای نمونه از سیاسیون میتوان به نظر تئودور روزولت رییس جمهور معروف امریکا نام برد که می گفت: «وقتی انسان وظیفه دشواری چون متمدن کردن نژادهای پست و وحشی را به عهده گرفت، باید قاطع باشد و تحت تاثیر احساسات، قرار نگیرد.» به نظر میرسد اکثر قاتلان سرخپوستان و سیاهان نیز اگر این را نگفتند، اما با تعاریف متفاوتی از تمدن و مدرنیسم به شدت به آن معتقد بودند!
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰جو زدگی علمی؛ خطری برای انسان مدرن 📍این روزها که در خیابانها مجسمه های برده داران بزرگ قرون گذشته
✔️ [ادامه...]
🔸از افراد علمی نیز میتوان به نظریات داروین در کتاب خاستگاه انسان اشاره کرد که از انسان سفیدپوستِ اروپایی به عنوان گونهٔ تکاملیافتهترسخن میراند و دیگر امتها را در ردههای میانی نیاهای حیوانی و انسان قرار میدهد؛ چراکه تکامل آنان هنوز کامل نشده است. او در فصل ششم کتاب خود مینویسد: «بدون تردید، در آیندهای نزدیک نژادهای متمدن انسانی نژادهای وحشی سراسر جهان را نابود خواهند کرد و جایگزین آنها خواهند شد.»
🔹نکته قابل توجه آن است که نظریه پردازیهای افراد سیاسی معمولا با اهداف سیاسی آنها در ارتباط است، و همگان میدانند سیاست را کمتر قید و بندی است. اما سوال بر نظریه پردازیهای افراد علمی است و دغدغه مهمتر از آن قبول این نظریات توسط افراد عادی جامعه است.
🔸بسیار واضح است که نظریه تکامل داروین مانند بسیاری از نظریه های علمی، یک نظریه محتمل و غیر اثبات شده است که مورد نقدهای فراوان در مجامع علمی قرار گرفته است. اما آنچه عجیب است پذیرش بیشتر این نظریه در بین افکار عمومی مردم نسبت به مجامع علمی است. نظریه ای که بعضا پیامدهای خطرناک اجتماعی مانند نژادپرستی را با خود به همراه داشته است.
🔹نژادپرستی که توسط برخی از انسانهای مدرن علم زده به عنوان یک اصل علمی پذیرفته شده است. در این مورد در 30 ژانویه 2009 روزنامه ایندیپندنت مقاله ای در مورد میراث خطرناک نظریه داروین ارایه داد. در قسمتی از مقاله آمده است: «هنگامی که چارلز داروین در 200 سال پیش وارد جهان شد ، یک سؤال واضح و ساده وجود داشت. همه مردان، مرد و برادر بودند، زیرا همه از تبار آدم بودند. اما وقتی زمان بزرگسالی داروین فرا رسید، عقاید پیرامون او دوچندان شد، زیرا وی توانست بشریت را در 15 گونه جداگانه با منشأ جداگانه قرار دهد»
💢آری انسان مدرن امروزی بیشتر علم زده است تا علمی و لذا نظریات محتمل و غیرقطعی علمی را بعضا به عنوان حقیقت هایی ناب مورد استفاده قرار میدهد. هرچند علم بشر بسیار کاربردی است و در بسیاری مواقع نیز به کمک نسل انسانها آمده است، اما باید خارج از جو زدگیهای علمی، و با دیدن محاسن و معایب یافته های علمی یا شبه علمی به سراغ قضاوت در مورد پدیده ها، خصوصا امور دینی، اجتماعی و ... با خط کش علم رفت.
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @DiNneVeSht
⚫️ #آیتالله_محمد_یزدی رئیس اسبق قوه قضاییه، رئیس سابق خبرگان رهبری و رئیس شورای عالی حوزه های علمیه به لقاءالله پیوست.
▪️رئيس دفتر حضرت امام (ره) در قم، عضو مجلس خبرگان قانون اساسي، عضو مجلس خبرگان رهبري، نماينده مجلس شوراي اسلامي، رئيس قوه قضاييه، رئيس دادگاه انقلاب اسلامي قم و باختران، عضو موسس و دبير جامعه مدرسين حوزه علميه قم، عضو جامعه روحانيت مبارز تهران، امام جمعه موقت تهران، عضو هيأت امناي حوزه علميه شهيد شاه آبادي و عضو هيأت امناي دانشگاه فاطميه قم. بر اثر کهولت سن و ایست قلبی در منزل دعوت حق را لبیک گفت...
⚜️ @Taammolat74
تاملات
⚫️ #آیتالله_محمد_یزدی رئیس اسبق قوه قضاییه، رئیس سابق خبرگان رهبری و رئیس شورای عالی حوزه های علمیه
🔰 عرض ارادتی به فقیه انقلابی قم
✍️ روزنه
🔸#آیتالله_یزدی از علاقمندان صدیق امام خمینی و از علمای مبارز قم بودند که در دوران پرفراز و نشیب مبارزات، استوار و پایدار مسیر مبارزه را ادامه داد. ایشان همواره تبعیدگاه های خود را به مرکز نشر علوم اهل بیت علیهم السلام و پایگاه بسط مبارزات اسلامی تبدیل می کرد. مشارکت در ایجاد تشکیلات مطالعاتی موسوم به #گروه_ولایت به مدیریت آیتالله بهشتی و دبیری علمی #علامه_مصباح، از مهم ترین فرازهای مجاهدت علمی در باب تئوری سازی برای تحقق حکومت دینی بود.
🔹اقدامات تعیین کننده در ایجاد و تثبیت تشکیلات با برکت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، از فرازهای مهم زندگانی ایشان است. که در #صیانت_از_نهاد_روحانیت و پاسداشت جایگاه #مرجعیت شیعه و مقابله با #سکولاریسم_حوزوی و پروژه #مرجع_سازی، بسیار اثرگذار بود. حضور فعال و تعیین کننده ایشان به عنوان یکی از #استوانه_های_فقهی_نظام در دو نهاد شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری، کارنامه او را به عنوان تکیه گاهی امن و کارگزاری امین در حافظه تاریخ ثبت کرد.
🔸شناخت خطوط انحرافی و شجاعت در مقابله با آن، بصیرت و صراحت لهجه آمیخته با متانت و صبر، مجموعا از ایشان چهره ای بی بدیل ساخته بود که در پاسداشت رابطه حوزه و نظام اسلامی، به عنوان یکی از عناصر کلیدی نقش آفرینی می کرد. پرچمداری در مقابله با #فتنه۸۸ و ایستادگی حکیمانه و بدون لکنت در برابر برخی سران و روحانیان فرولغزیده در فتنه، از نقاط اوج کارنامه ایشان است.
🔹حفظ سلوک و آداب ناب طلبگی با وجود حضور در عالیترین نهادهای حکمرانی، موجب می شود که ایشان را به عنوان چهره طراز حکمرانی دینی بشناسیم و بشناسانیم. میدان داری آیتالله یزدی در مقابل نحله های انحرافی درون حوزه، ویژگی ممتاز ایشان بود که از این میان تقابل با جریان #شریعتمداری و #دارالتبلیغ، جریان #منتظری و #باند_مهدی_هاشمی(خاصه کتابخانه سیاسی) و نهایتا جریان #سکولارهای_حوزوی خاصه پدیده مرجع سازی و برخی تشکل های نوپدید حوزوی، قابل ذکر است.
🔸تبارشناسی مخالفان آیتالله یزدی و بازشناسی خط سیر و گستره تخریب های گسترده علیه این عالم مجاهد، بهترین راه برای شناخت شخصیت و کارنامه سیاسی و حوزوی اوست؛ چه اینکه ماهیت جریانهای زاویه دار و میزان التزام آنان به اخلاق و انصاف را نیز نمایان می سازد! نوع مواجهه ناجوانمردانه برخی حوزویان با ایشان و بعضا مشارکت در #ترور_شخصیتی ایشان، از خاطرات تلخ و فراموش ناشدنی حوزویان است.
🌷خداوند آن مرد مجاهد و عزیز را با اولیای خویش محشور فرماید و عاقبت امر همه ما را ختم به خیر فرماید.🌷
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @rozaneebefarda
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |گستره دین
🎙آیت الله مصباح یزدی
جلسه چهارم
⏰ 22 مهر 1380
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
گستره دین 4.mp3
20.76M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |#گستره_دین
🎙آیت الله #مصباح_یزدی
جلسه چهارم
🔹اگر مفهوم دین به این بداهت است، چرا این همه اختلاف وجود دارد؟
🔹چرا برخی که به اسم اسلام شناسی بحث از دین میکنند اصرار دارند تعریف خاصی از دین ارائه بدهند؟
🔹بررسی گزارههای علمی بودن در مکاتب غربی و نظر مختار استاد
🔹 بررسی ماهیت دین ، با واکاوی و نقد آراء غربیان و روشنفکران
🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
📣 اطلاعیه
🔶 نشست علمی |بررسی و نقد سریال های گاندو ، خانهامن ، آقازاده
🔹حجت الاسلام اسداوغلی کارشناس و مدرس و کارگردان سینما
اندیشکده ذکر
.
🌐 https://www.instagram.com/andishkadeh_zekr/
⏰ پنجشنبه ۲۰ آذر ، ساعت 21
⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار
#اختصاصی
🔶 موضوع |نظام سازی مبتنی بر اسلام؛ وظیفه روشنفکری انقلاب
🎙حجتالاسلام حاج ابوالقاسمی
همایش "روشنفکر مطهر، سه روز با روشنفکری انقلاب اسلامی"
بسیج دانشجویی دانشکده الهیات دانشگاه تهران
⏰ 15 اردیبهشت 98
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
روشنفکری مطهر 4.mp3
31.85M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |#نظام_سازی مبتنی بر اسلام؛ وظیفه #روشنفکری_انقلاب
🎙حجتالاسلام #حاج_ابوالقاسمی
🔹روشنفکری در ذاتش چیز بدی نیست. روشنفکری اگر به معنای حرکت رو به جلو و مقابله با ارتجاع باشد، بسیار هم امر پسندیدهای است. یک وقت هست که انسان در تفکر خود هر پیشرفت و هر امر نوئی را محکوم میکند. چنین شخصی در نقطه مقابل روشنفکری قرار دارد که قطعاً ناپسند است.
🔹ما با جریانی که من نام آن را روشنفکری بیمار در عرصه ساخت نظام اجتماعی میگذارم مواجه هستیم. در نقطه مقابل جای شهید مطهریها خالی است. ما امروز در عرصههای نظامی اجتماعی به صدها شهید مطهری نیاز داریم که اینها بیایند و با یک حرکت رو به جلو، یعنی حرکتی به سمت حاکمیت دستورات اسلام در ایران و در جهان اقدام کنند.
🔹قانون تجارت قانون زمان شاه است. ما هنوز وقت نکردها یم. ما که میگویم یعنی مجتهدین، حقوقدانها، متفکرین ما هنوز وقت نکردهاند قانون تجارت اسلامی را بنویسند. کجا اقتصاد ما اسلامی است؟ من به جرئت عرض میکنم که اقتصاد ما حتی ده درصدش هم اسلامی نیست.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبلی این نشست اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
May 11
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |عقلانیت در اندیشه آیتالله خامنهای
🎙رسول لطفی
جلسه چهارم
بحث و گفتگو کانال گام دوم
⏰ 21 آذر 1399
⚜️ @gamedovomenghelab
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
هدایت شده از R lotfi
عقلانیت در اندیشه آیت الله خامنه ای1.mp3
8.13M
🔸بیان مختصری از عقلانیت در منظومه فکری آیت الله خامنه ای
🔹عقلانیت اسلامی، گوهر تمدن نوین اسلامی است و تا زمانی که این عقلانیت مترقی و پیشرو خلق نشده و عینیت پیدا نکرده باشد، صحبت کردن از امکان تمدن نوین اسلامی دشوار است
🔸ویژگی های عقلانیت اسلامی
💢 موضوع جلسه امشب: انواع عقلانیت های درون گفتمان اسلام و نقد عقلانیت نومعتزله
⚜️ @Taammolat74
هدایت شده از R lotfi
عقلانیت در اندیشه آیت الله خامنه ای2.mp3
21.68M
🔸مدلهای مختلف عقلانیت در سنت تاریخی جهان اسلام
🔹معرفی و نقد جریان نومعتزله (متقدم و متاخر)
🔸جریان فکری نومعتزله و نسبت آن با روشنفکری دینی
🔹 نقد عقلانیت معتزله و آسیب شناسی آن از منظر عقلانیت شیعی
⚜️ @Taammolat74
هدایت شده از R lotfi
عقلانیت در اندیشه آیت الله خامنه ای3.mp3
9.3M
پاسخ به پرسشها
🔹 آیا عقلانیت اسلامی منجر به محافظه کاری می شود؟ چرا عقلانیت اسلامی مخالف با مذاکره است؟
🔸 چرا انقلاب اسلامی مخالف با عقلانیت مدرن است؟ آیا عقلانیت اسلامی مخالف پیشرفت و تکنیک است؟
⚜️ @Taammolat74
🔰 چرا ما دچار بنبست شدیم؟
✍️ حسین کچوئیان
🔸اداره بر اساس اصول و قواعدی که #بروکراسی دارد، عمل میکند. این فقط ساختمان نیست. اما وقتی شما صرفاً یک ساختمانی درست کردید و یک ظواهری از این چیزها را گذاشتید، در ایران میشود چیزی که هیچیک از کارکردهای بروکراسی را نمیتواند انجام دهد و تبدیل به معضل میشود.در مورد #روشنفکری در اینجا هم همینطور است.
🔹یعنی ما یک شیر بی یال و دم و اشکمی درست کردیم. همه چیزهای تجدد وقتی آمده، چون اساس آن بر مبنای انتقال تمدنی درست، انجام نگرفته و فقط یک ظواهری بوده است، صرفاً یک اسمی با بعضی از خصوصیات به اینجا آمده، یک گرته برداری ناقص صورت گرفته است.
💢لذا میبینیم روشنفکران ایران و اصولاً روشنفکران جهان سوم، مصیبتاند و عامل غرب و #ستون_پنجم_غرب هستند. مرحوم شریعتی بر اساس تیپ ایدهآل روشنفکری، نقد میکند و میگوید شما مادامی که روشنفکر میشوید، ارزشهای جامعه خود و دین را طرد میکنید و در تعارض کامل با جامعه خود قرار میگیرید، پس روشنفکر نیستید.
🔸البته ایشان فرض کرده که روشنفکری هست و نقد کرده است. ما میگوئیم اصلاً روشنفکری وجود ندارد. آنچه در اینجا اتفاق افتاده یک شیر بییال و دم و اشکمی است که فقط یک عنوانی از آن مقوله دارد و نسبتی با جامعه خود ندارد. اگر کسی بخواهد کارکرد تمدنی روشنفکر را در جامعه خودش داشته باشد باید به عالم دینی یا کسی مثل خیابانی، میرزاکوچک خان،حضرت امام و… تبدیل شود. اینها #متفکرین و #نخبههای_فکری هستند که در ربط با جامعه خودشان بعضی از کارکردهای روشنفکری را به تناسب جامعه خودشان اجرا میکنند.
⚜️ @Taammolat74
🧠 #فلسفیدن
🔸با دیدن این تصویر که ساعتی شنی را بر پهنه ی وسیعی از شنهای بیابان نمایش میدهد، به یاد کتابی از #ابوالحسن_عامری افتادم. عامری، که فیلسوفی ایرانی و از اهالی نیشابور است و از نظر زمانی در حد فاصل #فارابی و #ابن_سینا ست، کتابی دارد با عنوان الأمَدُ عَلَی الأبَد. او در عنوان درخشان این کتاب، همزمان به نقاط اشتراک و افتراق انسان و ابدیت اشاره میکند.
🔹منظور از واژه ی أمَد، که به معنای مقدار متناهی و محدودی از زمان است، انسانی است که از طرفی در ماهیت زمانی خود با ابدیت مشترک است (چراکه هر دو از سنخ زمانند) و از سویی به لحاظ حدود وجودی خود با او تفاوت دارد. این زمان محدود (الأمد)، در عین حال بر مرکب ابدیت سوار است (علی الأبد). زیرا خود او نیز تکه ای از همان زمان بی کرانه و بی مرز است. به عبارت دیگر زمانمندی انسان، دلالتی پارادوکسیکال دارد: هم فناپذیری او را آشکار میسازد و هم بر پیوند او با جاودانگی تاکید میورزد.
⚜️ @Taammolat74
🔰 فقه مضاف، صحیح نیست!
✍️ حجتالاسلام اعرافی
🔸بنده با تعبیر «#فقه_مضاف» موافق نیستم زیرا عنوان دقیق نیست. این عنوان فقه مضاف از عنوان فلسفه مضاف وام گرفته شده است. این عنوان «مضاف» در فقه رهزن است، گویا و رسا نیست زیرا کلمه مضاف مشترک لفظی است بین دو معنی:
1ـ مضاف به این معنا که در باب اضافه بیان شده است یعنی چیزی از شئون چیز دیگر باشد و اضافه به آن بشود مانند «غلام زید». این معنای اضافه نشانگر وابستگی است. عنصر اول وابستگی دارد به عنصر دوم. این معنی در ادبیات به کار رفته است که به معنای لغوی نزدیک است.
2ـ معنای دوم مضاف که بیشتر در فلسفه به کار رفته است، مضاف در مقابل مطلق است. نظیر فلسفه مضاف در فقه نیز فقه مضاف و مقید داشته باشیم. اصطلاح آب مضاف و آب مطلق داریم.
🔹گاهی مضاف در مقابل وصف علمی قرار میگیرد یعنی علم محدود در مقابل علم کلی. این در جایی است که در واقع علم به یک قلمرو خاصی بپردازد و موضوع آن چیز مقیدی باشد. موضوع علم مطلق مانند فلسفه که کلی است، در مقابل آن علم مضاف است که موضوعش مقید است مانند فلسفههای مضاف. موضوع فلسفه کلی، موجود بما هو موجود است و فلسفه مضاف خاص است همانند فلسفه جامعه، سیاست، اقتصاد و آموزش و پرورش، فلسفه اخلاق و ... این یکی به موجود خاص و مقید پرداخته است.
🔸معنای دوم مضاف، مضاف قید علم قرار میگیرد و محدودهی علم را مشخص میکند. برخی معتقدند که «فقه مضاف» داریم؛ این اضافه اشراقی است و از فلسفه مضاف الهام گرفته شده است. پس واژه مضاف از فلسفه گرفته شده است و گاهی در فقه نیز به کار میرود.
💢به نظر ما در فقه این اصطلاح وجه ندارد زیرا فقه کلی نداریم تا در مقابلش فقه محدود داشته باشیم، تمام فقه مربوط به افعال مکلفین است. موضوع فقه در همهجا و همیشه خاص است. مراد طرح کنندگان این تعبیر از «فقه مضاف»، #فقه_نو است، موضوعاتی مانند پزشکی، بانک، بیمه و ... این موضوعات همانند اجاره، صلات و ... معین و محدود است.
گرچه تعبیر مضاف در فلسفه، نوعی جدید بودن را میرساند اما موضوع #فلسفه_مضاف ، موجود خاص است در مقابل موجود بما هو موجود قرار دارد. اما در فقه دو نوع موضوع (کلی و جزیی) نداریم. برش جدید است، برشهای جدید در مقابل برشهای قدیم است.
📚 درس خارج فقه تربیتی، 27 مهر 1395
⚜️ @Taammolat74
📣 اطلاعیه
🔶 برنامه تلویزیونی | چراغ مطالعه
فصل چهارم چراغ مطالعه از امرز یعنی ۲۲ آذر آغاز خواهد شد و تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
چراغ مطالعه در این فصل در ۱۳ قسمت با نویسندگان و مترجمان آثار حوزه علوم اجتماعی به گفتگو خواهد نشست.
.
.
⏰شبکه 4 سیما، شنبهها ساعت 21
⚜️ @Taammolat74