eitaa logo
تاملات
762 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
347 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
تاملات
🔰در موسسه حکمت و فلسفه چه می‌گذرد؟ 💠«مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» وابسته به وزارت علوم، به ریاس
📮در و مطالعات فرهنگی چه می‌گذرد؟ نویسنده دگراندیش را معاون پژوهشی می‌کنند و به فاصله چند ماه از انتشار کتابش که در تقابل با گفتمان جمهوری اسلامی است، به عنوان پژوهشگر سال معرفی می‌کنند. اینگونه آزادانه در جمهوری اسلامی می‌کنند و گستاخانه از فقدان شکوه می‌کنند! ✍️ داود مهدوی‌زادگان ⚜️ @Taammolat74
🔰تاملی در نسبت فقه و پویایی ✍️ محمدوحید سهیلی 📍فقه به عنوان دانشی که بخشی از حقیقت دین را حکایت می نماید به معنی مجموعۀ‏‎ ‎‏احکام عملی و وظایف شرعی و یا علم استنباط احکام شرعی فرعی از ادلۀ‏‎ ‎‏تفصیلی است. فقه در مفهوم اخیر مترادف با اجتهاد در اصطلاح فقها و اصولیان‏‎ ‎‏است. قرآن، سنت و سیره رسول گرامی اسلام (ص) در کنار عقل مهم ترین منابع این فقه و اجتهاد هستند. توجه به عقل و قواعدی که در سنت عظیم فقه و اصول شیعی تدارک دیده شده، فقه همیشه متصف به پویایی است و این وصف، قیدی توضیحی است. اما جریان روشنفکری دینی و متجدد، معنای دیگری از این اصطلاح را قصد نموده است. به عنوان مثال ‏نویسندۀ کتاب قبض و بسط تئوریک شریعت، پویایی فقیه را در گرو آشنایی‏‎ ‎‏فقه با شناخت های برون دینی می داند. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰تاملی در نسبت فقه و پویایی ✍️ محمدوحید سهیلی 📍فقه به عنوان دانشی که بخشی از حقیقت دین را حکایت می
✔️ [ادامه...] 🔸این آشنایی با شناخت های برون دینی، در معنایی عام امری نیست که در تاریخ دانش مورد غفلت واقع شده باشد. پس باید دقت نمود که در اینجا معنای خاصی مورد نظر است که با توجه به مبانی اندیشه ای این جریان ناظر به و است. پس در اینجا پویایی، قیدی احترازی است که به دوگانه / پویا را منتهی می شود. 🔹در این نگاه فقه موسوم به سنتی به دلیل عدم اعتنا به اقتضائات در بنیان های روش شناخی خویش فاقد کارآمدی در حل و فصل مسائل انسان معاصر است و راه آن تغییر بنیان های معرفت شناختی، انسان شناختی و هستی شناختی فقیه متناسب با منطق مدرنیته می باشد. 🔸این تفاوت در توضیح پویایی به دلیل دلالتی که بر تغییر و تطور دارد مبتنی بر تفاوت برداشت از نسبت فقه و تاریخ است. جریان متجدد و روشنفکری، فقه را متآثر از فرهنگ و تاریخ دانسته و طبعاً زمانی آن را کارآمد می داند که بیشترین هماهنگی را با اقتضائات تاریخی داشته باشد، به تعبیری دیگر فقه را به حیث تقییدی تاریخ-در معنای مدرن- پویا می داند. 🔹بنابراین حقوق بشر را یکی از منابع اصلی استنباط معرفی می کند. اما در دیدگاه مبتنی بر میراث فقه شیعی، هر چند فقه در تاریخ هست اما این در تاریخ بودن به معنای هویت تاریخی فقه نیست بلکه فقه به حیث حیینیة در تاریخ محقق است. 🔸در این دیدگاه فقه از آن جهت که: الف- آینه و محکی بخشی از دین است. ب- دین زبان انسان کامل است. ج- انسان کامل بر فراز تاریخ ایستاده و زبانش تاریخ ساز است و ادوار تاریخی را رقم می زند. در نتیجه بایسته و شایسته است که فقه نیز به دنبال تطابق انسان با حقیقت هر عهد تاریخی و انسان کامل است. بنابراین به دنبال تأثیر بر تاریخ است و می خواهد حقوق بشر خود را ارائه کند نه آنکه حقوق بشر مدرن را ملاک و معیار قضاوت خود قرار دهد. البته بدیهی است که انسان کامل متناسب با مخاطب خود عمل می کند و لذا میان زبان و نحوه ی عمل انبیاء اولوالعزم در تاریخ تفاوت است. 💢بنابراین فقیهی که نظام فقه خود را متناسب با نظام اجتماعی و علم چهان مدرن تطبیق می دهد نه تنها فقهی پویا ندارد بلکه به دلیل عدم توجه به نسبت فقه، و دچار انفعال است. و برعکس فقیهی که با التفات به مسئله پیش گفته عمل می کند از آن جهت که با در نظر گرفتن اقتضائات فرهنگی و تاریخی به بسط زبان انسان کامل در تاریخ همت می گمارد. ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |نواندیشی حکمی و فقاهی 🎙حجت‌الاسلام محمدحسین ملک‌زاده همایش "روشنفکر مطهر، سه روز با روشنفکری انقلاب اسلامی" بسیج دانشجویی دانشکده الهیات دانشگاه تهران ⏰ 16 اردیبهشت 98 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
روشنفکری مطهر 5.mp3
30.93M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | و فقاهی 🎙حجت‌الاسلام 🔹در حقیقت کار ویژه نواندیش دینی اصیل و اجتهادی برقراری همین تعادل و توازن و جمع میان اصالت و معاصرت است. از یک سو به اصالت توجه دارد و ریشه در اصل دارد و از سوی دیگر معاصرت را کنار نمی‌گذارد و به زمانه خود توجه دارد، فرزند زمانه خود بودن یک فخر حقیقتاً جدی است که هر کسی بتواند فرزند زمانه خود باشد که به معنای مقهور بودن از زمانه خود نیست بلکه به معنای این است که از زمانه خود و پرسش‌ها و چالش‌های سر دربیاورد. 🔹نواندیش دینی، بهره مندی از آزاداندیشی، انعطاف فکری و تفکر انتقادی است. اگر شخص تفکر انتقادی نداشته باشد نمی‌تواند حد نصاب لازم برای یک نواندیش دینی را بدست بیاورد. نکته بعدی دارای نواندیشی مبتنی بر زمان آگاهی، زبان شناسی و توجه به نیازها و مقتضیات زمان و مکان است. همچنین برخوردار از جرأت و جسارت لازم برای ورود به عرصه‌های جدید و طرح ایده‌های تازه و حتی شکستن ساختارهای ناصواب و عبور از چهارچوب‌های موجود و نترسیدن از ضیافت‌های علمی و غیر علمی است. 🔗 برای شنیدن سخنرانی قبلی این نشست اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
با چون خودی در افکن اگر پنجه میکنی ما خود شکسته ایم چه باشد شکست ما🥀 👤 سعدی 🍃 ⚜️ @Taammolat74
به نام خدا 🔸🔸🔸 کانال تاملات🔸🔸🔸 💠 🔹 در عصر پرشتاپ گذار و گذر زمین و زمان؛ کمی ‼️تامل‼️ باید کرد برای شناخت خود و جهانی که در آن زیست می کنیم تا💎 حقیقت 💎را جست و در راه هدف ثبات قدم پیدا کرد. 🔹💠 🔴🔴🔴 کانال تاملات؛ محفلی برای تبادل اندیشه ها و تفکر برای بازگشت به خویشتن و طرح نظر از یک طلبه دغدغه مند... 🔷🔷🔷 🔸 دین 🔹 فلسفه 🔸 فرهنگ 🔹 روانشناسی 🔸 رسانه و فضای مجازی و... ♦️♦️♦️ به جمع ما بپیوندید و ما رو به دیگران معرفی کنید....👇👇👇 ⚜️ https://eitaa.com/joinchat/2648178709C2169abb994 👆👆👆 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🔰 دين ما دين زندگي است 🔸اين يک حقيقت است که مربوط به بنده نيست. مربوط به آن دين مطهري است که مي گويد: اگر زراعت بکني، عبادت و سجود خداست. اگر با زنت حسن معامله کني، عبادت و سجود است. اگر در بازار خوب تجارت بکني، عبادت و سجود است. آن ديني که مي خواهد هميشه در همه جا و در همه وضع، انسان به ياد خدا باشد، و هيچ چيز را با ذکر خدا و ياد او منافي نمي داند. و در مقابل اين دين، مسيحي ها هستند که اصلا عبادت را جز در کليسا و جز در شرايطي خاص ممکن نمي دانند! 🔹يک کشيش تازه اي هست به نام "فيلاردو شارمان" که او هم از علماي بزرگ است. اين کشيش آمد و عنوان نمود، که عبادت تنها اين نيست که در شب عيد کريسمس و ولادت حضرت مسيح(ع) آن خمير مخصوص را با آب مخصوص مخلوط کنيد و بخوريد! عبادت تنها اين نيست! گفته است که شما حتي اگر سنگي را برداريد و جاده اي را صاف کنيد، اين عبادت است. وقتي وي اين حرف را زد، کتاب هايش تحريم گرديد و تا مدت ها خوانده نشد. رنگ کفر حالا تازه، آهسته آهسته دارد از روي فيلاردو شارمان کشيش، زدوده مي شود! 🔸اين در حالي است که هزار و سيصد سال پيش پيغمبر ما به ابوذر مي گويد: حتي در خواب و خوراک قصد قربت کن! دين ما اصلا براي زندگي است. دين ما در کارخانه، در مدرسه، در بيمارستان، در زمين کشاورزي، در بازار و در همه جا، همراه ماست. اين دين است که مي تواند زندگي کند. حتي عبادات ما، چنين سمت و سويي دارند. (گزيده اي از سخنراني امام موسي صدر در موسسه دارالتبليغ اسلامي قم ۱۳۴۴ ه ش) 📚 سيد موسي صدر (نگاهي به زندگي و مبارزات امام موسي صدر) ؛ ص ۶۸ ⚜️ @Taammolat74
تاملات
📣 اطلاعیه 🔶 برنامه تلویزیونی | چراغ مطالعه فصل چهارم چراغ مطالعه از امرز یعنی ۲۲ آذر آغاز خواهد شد
🎥دانلود فیلم کامل چراغ مطالعه اول (فصل علوم اجتماعی) 🔸 گفتگو با محمد معماریان مترجم کتاب‌ها و مقالات متعددی در حوزه مطالعات رسانه و فارغ التحصیل دکترای مدیریت رسانه از دانشگاه تهران 🔺ایده محوری کتاب شری تورکل چیست؟ 🔺گفته می‌شود با ورود تکنولوژی انسان‌ها مدام گوشی به دست شده‌اند و ارتباطات انسانی قطع شده است. مگر غیر از این است که درون گوشی‌ها داریم با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنیم، پس اساسا مشکل چیست که این هجمه علیه تکنولوژی صورت می‌گیرد؟ 🔺 تفاوت نسل جدید که در بطن تکنولوژی زاده شده با نسل‌های پیشین که زندگی پیش از تکنولوژی را نیز تجربه کرده‌اند چیست؟ 📺 ۵۲ دقیقه، ۲۲ آذر ۹۹، شبکه چهار سیما ➕ آپارات https://www.aparat.com/v/bCcw1 کست‌باکس https://castbox.fm/vb/336325468 ⚜️ @Taammolat74
🔰 نقدی بر اندیشه لیبرالی مرتضی مردیها ✍️ رسول لطفی 🔸مرتضی مردیها از مروجان اندیشه در ایران و از مدافعان جدی جهانی شدن است و از آن مهمتر جهانی شدن را نه یک انتخاب بلکه اضطرار می‌داند. او هیچ ادعایی در خلق بدیل‌های بومی ندارد و به نظر او اشکال نه در بلکه در شناخت ناقص ما از آن نهفته است. او مصاحبه اخیر خود با روزنامه سخنان عجیبی بیان داشته است: ↙️« آنچه در ایران وجود دارد را باید نام گذاشت. کسانی که از نظام در ایران می‌نالند، یک خواسته بیشتر ندارند و آن این است که از این بودجه هم به صندوق‌های بازنشستگان و ازکارافتادگان و .... بدهید، اینها هم تنها مشکل‌شان همین است که ارزش بحث هم ندارد!! ... مشکل اصلی در است که ادعای طرفداری از مستضعفین و بدبخت و بیچاره را دارند و آنها هستند که فکر می‌کنند هر تفکری که آنها را طرفدار بدبخت، بیچاره‌ها نشان دهد برای آنها کلاس می‌آورد و نگاه نمی‌کنند که در عمل چه چیزی به بار می‌آورد!» 🔸 این سخنان جای بسی تعجب و حیرت است که این دست روشنفکران لیبرال به جای پرداختن به بحث‌های عالمانه و رعایت انصاف، به تخریب جریانات رقیب می‌پردازند! غرب تمدنی و بخصوص سرمایه‌داری آمریکایی با در نظر گرفتن هردو سیاست‌ اقتصاد لیبرالی کلاسیک و نئولیبرال و تحت تأثیر اندیشه‌ها و سیاست‌های ، کینز و فریدمن، و رابرت نوزیک به بن‌بست رسیده و حالا هرکس بخواهد از قشر محرومین و مستضعفین دفاع کند و حقوق او را احیاء کند، مورد نقد و توهین اینها قرار می‌گیرد. 💢حال آنکه در اساس انقلاب اسلامی نه بر سرمایه‌داری و نه بر سوسیالیسم که بر کرامت انسانی و تامین عدالت و قسط استوار است. به تعبیر دکتر مجتبی زارعی استاد دانشگاه تربیت مدرس :«اگر در غرب کمک به اقشار محروم نوعی انحراف ایدئولوژیک به‌حساب آمده و می‌آید در اینجا محرومین، کوخ‌نشینان و مستضعفین اساس انقلاب و برتری‌شان توصیه قرآن، سنت و مقوم ذات انقلاب اسلامی است!» ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |گستره دین 🎙آیت الله مصباح یزدی جلسه نهم ⏰ 27 آبان 1380 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
گستره دین 9.mp3
11.47M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙آیت الله جلسه نهم 🔹دین حق دارای دو عنصر اساسی است: اعتقادات و دیگری مناسک و دستورات عملی 🔹تبیین سلسله اصول اعتقادات اول خالقیت الهی را معتقدیم سپس معتقد به ربوبیت او هستیم. به دنبال این اعتقاد مسأله دیگری مطرح می‌شود که هیچ کس در مملوکات الهی نمی‌تواند تصرف کند و لذا در تمام تصرفات خود باید دید او چه اذنی داده است. (ربوبیت تشریعی) از دل آن نبوت و معاد نیز به ترتیب اثبات می‌شود. 🔹تعیین قلمرو دینی با روش درون دینی یا برون دینی؟! 🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74