🔰علوم انسانی و مهندسی اجتماعی (4)
✍️رضا داوری اردکانی
📍 علوم اجتماعی نیز در بحران تجدد به وجود آمدند. این علوم که عهدهدار تحلیل وضع جامعه و شئون زندگی جدید بودند بنحو خودآگاه و ناخودآگاه تحلیل خود را با نظر به یک طرح کلی بهنجار و متعادل صورت میدادند. از زمره علوم اجتماعی، اقتصاد و تعلیم و تربیت و تاریخ و سیاست سابقه بیشتری دارند. از سیاست و تاریخ و تعلیم و تربیت در اینجا چیزی نمی گویم زیرا این سه از قدیم وجود داشتهاند و بیان اینکه در عصر جدید چه صورتی پیدا کردند مجال وسیع میخواهد.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰علوم انسانی و مهندسی اجتماعی (4) ✍️رضا داوری اردکانی 📍 علوم اجتماعی نیز در بحران تجدد به وجود آم
✔️ [ادامه...]
💠
بخش چهارم🔸با تصدیق این معنی که در زمان تجدد بشر با اراده و علم خود جهان را دگرگون کرده است نمیتوان نتیجه گرفت که دگرگونی دوران تجدد از ابتدا بر طبق برنامه تدوین شده صورت میگرفته است. اروپای جدید در آغاز راه خود بی نیاز از برنامه و به نحو طبیعی پیشرفت کرده و در یکصدسال اخیر بر اثر بروز بحران، کشورهای جهان و حتی اروپا ناگزیر به درجات به برنامهریزی روکردهاند. 🔹اگر مراد از مهندسی اجتماعی تدوین برنامه و اجرای آنست، مطلب جای بحث ندارد. زیرا برنامهریزی هست و اجرا هم میشود. اما معمولاً مهندسی اجتماعی چه جزئی و چه کلی در گوش ما طنین و فحوایی دارد که گویی اشخاص در هر کشور یا احزاب و گروهها در کشورها میتوانند هر طور که پسندیدند و آرزو داشتند به زندگی و جامعه صورت بدهند. به عبارت دیگر مهندسی اجتماعی برنامه ریزی نیست بلکه در آن جهان و جامعه و زندگی زمینهای انگاشته میشود که میتوان با رأی و ذوق و میل خود در آن هر گیاهی را که دوست دارند بکارند و هر حاصلی که میخواهند بردارند و هر بنایی که میخواهند بسازند. 🔸این مهندسی اجتماعی خواه جزئی باشد و خواه کلی به علم ربطی ندارد و در هیچ جا عملی نمیشود و اگر به آن بپردازند (چنانکه در روسیه پرداختند) حاصلش آسیب و درد و مصیبت است. هر دوران تاریخی امکانهایی دارد و در حدود آن امکانهاست که آدمیان میتوانند تصمیم بگیرند و طرح در اندازند و عمل کنند. جامعه و تاریخ جدید هم اقتضاهایی دارد که علوم انسانی باید به این اقتضاها توجه کنند و آنها را دریابند. توجه به این نکته مهم است که علوم اجتماعی و بخصوص جامعهشناسی در همان زمان به وجود آمد که اندیشه تغییر آگاهانه در نظم جامعه و بنای نظم تازه پدید میآمد. مارکس طرح انقلاب را درانداخت ولی طرح او بیتوجه به شرایط و امکانهای تاریخی نبود. 🔹پس از مارکس علوم اجتماعی بیشتر به شناخت نظم اجتماع و روابط و مناسبات مردمان و شرایط تغییر و تحول امور توجه کرد. ولی این بدان معنی نیست که علوم اجتماعی نسبت به آنچه روی میدهد بیطرف و بیتفاوت باشند و صرفاً به گزارش دادن اکتفا کنند. علوم اجتماعی از دهههای پایان قرن نوزدهم صورت انتقادی پیدا کرده و این وضع بخصوص در زمان پست مدرن شدت یافته است. این علوم از وضع زمان و آنچه میگذرد جدا نیستند. 🔗 برای مطالعه قسمت قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammloat74
♨️ دوره مجازی مسأله شناسی فعالان عرصه فرهنگ و رسانه
#ویژه_نوروز_1400
🔶 موضوع |مسئله چیست؟!
🎙با سخنرانیهای اساتید:
مجید حسینی، سینا کلهر، پیام فضلینژاد، میلاد دخانچی، بشیر حسینی، امیر خراسانی، صابری تولایی، کمیل قیدرلو، مجید امامی
یازدهمین مدرسه تابستانه دعوت
⏰ از 1 فروردین 1400
🔻 در ایام نوروز با کانال تأملات همراه باشید...
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |کل تاریخ ایران در خیابان انقلاب حاضر است!
🎙حجتالاسلام مجتبی نامخواه
نشست رونمایی از کتاب «انقلاب ۵۷ و انکشاف فلسفه تاریخ ایران»
پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی
⏰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
مجتبی نامخواه.mp3
7.72M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |کل #تاریخ_ایران در خیابان انقلاب حاضر است!
🎙حجتالاسلام #مجتبی_نامخواه
نشست رونمایی از کتاب «#انقلاب_۵۷ و انکشاف #فلسفه_تاریخ_ایران»
🔹 اگر یک دهه پیش علائق ایدئولوژیک در حوزه مطالعات انقلاب، گفتارهای رتوریک تولید می کرد و بیش از آن چیزی نداشت، امروز علناً و عملاً میان مایگی چنان بسط پیدا کرده است که ما در حوزه انقلاب اسلامی فقط گفتارهای توپولوژیک می فهمیم. حرف هایی که نهایتاً نتیجه موثری ندارد. از این جهت من فکر می کنم که پروژه آقای طاهایی اهمیت دارد و اهمیت آن برای حوزه مطالعات انقلاب مضاعف است.
🔹تا پیش از این تلاش ایشان برای شناخت انسان انقلاب در پرتو امکانی بود که انقلاب بوجود آورده بود ولی در این کتاب بر شناخت ایران در پرتو این امکان سعی شده است. اگر تا پیش از این آقای طاهایی تلاش می کرد تا به مخاطب نشان بدهد که انسانی که در جریان انقلاب به خیابان آمد، سپس به جبهه و نهادهای انقلابی رفت یک انسان عمیقاً قدسی است که در عین حال فلسفی است و ارزش فلسفیدن و اندیشیدن دارد؛ در این کتاب ایشان تلاش می کند که نشان بدهد که در جریان انقلاب فقط جامعه به خیابان نمی آید بلکه تاریخ نیز به خیابان می آید و کل تاریخ ایران در خیابان انقلاب حاضر است.
🔹 آقای طاهایی یک اگزیستانسیالیسم ایجابی داردمخصوصاً در این دوره که فکر می کنم نسل دوم و سوم اگزیستانسیالیسم منتقد غرب با بحث های مذهبی پیوند خورده است و یک نوع بنیادگرایی را دارد تولید می کند. در این فضا به نظر چارچوب نظری که جناب آقای طاهایی دارند اهمیت دارد که این چارچوب خودش از یک جهت دارای نوآوری است.
⚜️ @Taammolat74
📺 ویژه برنامه گفتوگویی
با حجت الاسلام و المسلمین عبدالله محمدی
♨️با موضوع |آسیب شناسی فهم دین در پرتو #منشور_روحانیت
قسمت چهارم
🔗دانلود کامل برنامه از طریق لینک زیر👇
🌐 https://aparat.com/v/EPfa2
🔗 برای دیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @redaaa
📺 ویژه برنامه گفتوگویی
با حجت الاسلام و المسلمین محمود رجبی
♨️با موضوع |دشمنشناسی در پرتو #منشور_روحانیت
قسمت پنجم
🔗دانلود کامل برنامه از طریق لینک زیر👇
🌐 https://aparat.com/v/ORbYH
🔗 برای دیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @redaaa
🎉 پیشنهاد ویژه #رمان_خوانی
➰➰➰ کانال تأملات سال گذشته در ایام نوروز که مقارن شده بود با گسترش اپیدمی کرونا، پیشنهاد رمانخوانی رو برگزار کرد که مورد استقبال هم قرار گرفت، امسال پیشنهاد کتاب رو در ایام نوروز نیز ادامه میدهیم. دوستان متناسب با هر تخصص و حوزه مورد علاقهای که دارند، لیستی از بهترین کتاب ها رو با توضیحات مختصر برای ما بفرستند➰➰➰
🔵 اینها لیست کتابهایی هست که ایام نوروز امسال، معرفی کردیم:
📚 کتاب رهش / رضا امیرخانی
📚 کتاب احضاریه / علی موذنی
📚 کتاب قصه دلبری / محمدعلی جعفری
📚 کتاب روی ماه خداوند را ببوس / مصطفی مستور
📚 کتاب درخت ابریشم بیحاصل / محمدرضا بایرامی
📚 کتاب ارتداد / وحید یامین پور
📚 کتاب قربانی طهران / حامد اشتری
📚 کتاب قطاری از کلمات / احمد اکبرپور
📚 کتاب برج ناز / هادی حکیمیان
📚 کتاب لبه تاریکی / طیبه نجیب
📚 کتاب خادم ارباب کیست؟! / سیدعلی اصغر علوی
📚 کتاب سقای آب و ادب / سیدمهدی شجاعی
📚 کتاب رویای یک دیدار / سیدناصر هاشم زاده
📚 کتاب برج سکوت / حمیدرضا منایی
پیشاپیش عیدتون مبارک🌸🌸🌸
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰رسانه به مثابه توپ جنگی ✍️ باشگاه استراتژیست جوان 🔸#جنگ_شناختی [cognitive war] منازعهای است که ب
🔰تفاوت جنگ شناختی با جنگ رسانهای
✍️ محمد بحرینی
📍 اولین نکتهای که باید به آن توجه کنیم این است که در جنگ شناختی، رسانه تنها ابزار جنگ نیست بلکه یکی از ابزارهاست. درحالیکه جنگ رسانهای تقریباً فقط از ابزار رسانه برای پیشبرد اهداف خود بهره میبرد، در جنگ شناختی این ابزار در کنار ابزارهای متعدد دیگر نقش ایفا میکند و مجموعه این ابزارها، مقاصدی متنوعتر و کارآمدتر را به همراه میآورند. شاید بتوان گفت در جنگ رسانهای مهمترین هدف، کنترل جریان اطلاعات است اما هدف از جنگ شناختی و به عبارت بهتر هدف از هر عملیات شناختی بسیار متنوعتر است.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰تفاوت جنگ شناختی با جنگ رسانهای ✍️ محمد بحرینی 📍 اولین نکتهای که باید به آن توجه کنیم این است ک
✔️ [ادامه...]
🔸هدف از ایجاد رسانهها انتشار اخبار نیست بلکه هدف، مدیریت افکار عمومی است. بهعبارتدیگر رسانهها برای انتشار اخبار به وجود نمیآیند بلکه برای مدیریت افکار عمومی به وجود میآیند. لذا در دهههای اخیر شاهد این بودهایم که جریانهایی که به دنبال اثرگذاری بیشتر هستند، حتماً در راستای راهاندازی یک یا چند رسانه قدم برمیدارند.
🔹در شرایط کنونی که انحصار رسانه از بین رفته و هیچکس نمیتواند جریان اطلاعات را در کنترل خود داشته باشد، چه راهبردی باید اتخاذ کرد؟ اینجاست که مزیتهای جنگ شناختی خود را نمایان میکند و جنگ رسانهای را بهعنوان شیوهای منسوخ به حاشیه میراند.
🔸نفوذ به ذهن تکتک افراد برای دستکاریهای ذهنی، تغییر نگرش، تغییر و تسلط بر مدل تحلیل اطلاعات در افراد، اثرگذاری بر تصمیمگیریها و اقدامات افراد، پیشبینی کنشهای رقیب، مدیریت هیجانات و احساسات و حب و بغضها، مدلسازی ریاضی فرایندهای ذهنی، استفاده حداکثری از هوش مصنوعی و فناوریهای نوین و سایر اقداماتی از این دست و فراتر از آن، اهدافی است که در جنگ شناختی مورد توجه قرار میگیرد.
💢با این اقدامات صرفنظر از اینکه چه کسی کنترل جریان اطلاعات را در اختیار دارد، میتوان پس از ورود جریان اطلاعات به ذهنها، بر افکار و رفتارهای افراد تأثیر گذاشت و نقشی تعیینکننده ایفا نمود.
🔹تصور غالب این است که مرکز فرماندهی هر انسان مغز اوست. مغز است که برای سایر اعضای بدن فرمان صادر میکند و اعمال و رفتارهای ما را شکل میدهد. اما دانیل کانمن، روانشناس برنده جایزه نوبل اقتصاد اثبات میکند اغلب انسانها بیش از آنکه بر اساس فکر تصمیم بگیرند بر اساس هیجانات و احساسات تصمیم گرفته و اقدام میکنند.
🔸از این جهت در جنگ شناختی فقط ذهن بهعنوان مرکز فرماندهی اعمال هر انسان مورد توجه قرار نمیگیرد بلکه حوزه احساسات، علایق و هیجانات نیز بهعنوان بخشی تأثیرگذار و غیر قابل چشمپوشی مورد توجه جدی است. به همین دلیل است که در کتاب «نبردی برای تسخیر ذهنها و قلبها» (The Battle for Hearts and Minds) که سالها پیش توسط پنتاگون منتشر شد، میبینیم که تسخیر هر دو حوزه ذهن و قلب مورد توجه است.
#جنگ_شناختی
#جنگ_رسانهای
⚜️ @Taammolat74
🔰فقه و فلسفه : تضاد یا تضایف؟ ✍️استاد موالی زاده بخش سوم 📍 نسبت میان فقه و فلسفه به عنوان دو علم اصالی در حوزه علوم اسلامی ، پس از چشم پوشی از نگاه برون دینی به فلسفه و اتهام تکفیری به فلاسفه ، از مباحث چالشی حال حاضر مجامع علمی است که در صورت تعیین سرنوشت آن می تواند به تحول در هر دو حوزه دانشی کمک شایانی کند. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 فقه و فلسفه : تضاد یا تضایف؟ ✍️استاد موالی زاده بخش سوم 📍 نسبت میان فقه و فلسفه به عنوان دو عل
✔️ [ادامه...]
🔘 بخش سوم
💠
ادامه تقریر اول : تباین بر پایه ملکات نفسانی🔸به یاد دارم در چند سال پیش از این در یکی از نشست های تربیتی ، یکی از اساتید حاضر در جلسه ، اصرار داشت که باید عموم جوانان را از مباحث فلسفی دور نگه داشت تا روحیه تعبد آن ها به احکام شرعی تضعیف نگردد و در امر تقلید از مجتهد دچار سستی نشوند. 🔹برخی از فقهاء با استناد به آیه شریفه «وَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ » بر این باورند که احکام شرعی و فقهی با زبان عرفی و همه فهم ابلاغ شده است که فیلسوف از فهم آن زبان ناتوان است و فلسفه سبب اعوجاج و کج فهمی در برداشت از متون دینی و شرعی می گردد. 🔸بر این اساس، مصالحهای نانوشته میان فقها و فلاسفه از گذشته دور تا عصر حاضر شکل گرفته که بر پایه آن هر کس در حوزه علمی و پژوهشی خود بدون تعرض به دیگری پیش رود و پژوهش کند. 🔹بنابراین در طول تاریخ علمی جهان تشیع ، شاهد دو گرایش و دو جریان علمی در میان دانشمندان اسلامی هستیم . یکی جریان علمی حکمت که دانش مادر آن فلسفه است ، و دیگری جریان علمی منقول که سردسته آن علم فقه می باشد . دانشمندانی همانند شیخ طوسی و شیخ مفید و سید مرتضی متخصص علوم فقه ، اصول ، تفسیر و کلام بوده اند و در برابر آنها ، فرهیختگانی همچون فارابی و بوعلی سینا و سهروردی که در حکمت نظری و عملی غرق بوده اند و علاوه بر فلسفه ، علوم ریاضی و طبیعی و اخلاق در زمینه های فردی و تدبیر منزل و سیاست مدن را هم فرا می گرفتند. 💢البته اگر چه بزرگانی در طول تاریخ علمی جهان تشیع همچون علامه حلی و محقق و فاضل نراقی در هر دو فضای علمی تحقیق و پژوهش داشته اند ولی بر تباین فقه و فلسفه و عدم تاثیرگذاری بر هم اصرار داشته اند ، و خود هم تلاش می کردند مرز هر یک را نگه دارند.. 🔴ان شاالله ، ادامه بحث و شرح تقریر دوم دیدگاه تباین در بخش های آینده خواهد آمد ... ادامه دارد... 🔗 بخش قبل را در اینجا مطالعه کنید. #امتداد_حکمت #تولید_علم #علوم_انسانی_اسلامی #فقه_منظومهای ⚜️ @Taammolat74