eitaa logo
تاملات
781 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
374 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ آینده حوزه در اختیار نواندیشان حکمی و فقاهی است! ✍️ حجت‌الاسلام ملک‌زاده 🔸می‌توان از تعبیر روشنفکر دینی و حوزوی عبور کرده و از تعبیر نواندیشی دینی اصیل و اجتهادی استفاده کرد. نواندیش دینی اصیل حوزوی؛ اسلام‌شناس توانمند، زمان‌شناس و نوپردازی است که میان اصل و عصر جمع می‌کند آن هم جمعی از نوع سالم. 🔹ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، چه بدانیم و چه ندانیم در یک جنگ تاریخی تمدنی جدی قرار داریم. در ورای لبخندها، کنفرانس‌ها، همایش‌ها و احترام‌ها یک جنگ تمام عیار تاریخی تمدنی به شکل جدی برقرار است که جنگ نرم نیز به شمار می‌آید، اگر با آن ساده برخورد کنیم بلاشک باخته‌ایم و نه تنها باخته‌ایم که به عبرت تاریخ بدل می‌شویم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/xwGFt ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @meftaah_com
تاملات
🔰 کلاب هاوس زیر ذره‌بین منتقدان فرهنگی 🔸مدتی است فضای رسانه‌ای کشور تحت تأثیر یک اپلیکیشن جدید به ن
🔰کلاب هاوس؛ تقویت مهارت گفتگو یا میدان تاخت‌و‌تاز سیاسی؟ ✍️ محمد زعیم‌زاده 📍بازتاب شکست سکوت مقامات ارشد دولتی درخصوص ماجرای توافق با چین در کلاب‌هاوس آن‌هم با حضور فعالان رسانه‌ای از سلطنت‌طلب تا جبهه پایداری سبب شد تحلیل‌های مختلف و نسبتا پرشماری درخصوص این پلتفرم ارائه شود، عده‌ای با خوش‌بینی مفرط آن را نسخه نجات‌بخش برای حل بحران گفت‌وگو در جامعه ایرانی خواندند و جماعتی هم آن را ایده جریان غربگرا برای تهییج و تحریک طبقه متوسط قلمداد کردند! فارغ از نگاه دو طرف طیف نسبت به این پلتفرم آنچه آن را تا حدودی پراهمیت کرده، نزدیک بودن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری1400 است؛ اما آیا واقعا کلاب‌هاوس متغیر ناشناخته در معادله انتخابات آینده است که می‌تواند فضا را به‌کلی عوض کند و طرحی نو دراندازد؟ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰کلاب هاوس؛ تقویت مهارت گفتگو یا میدان تاخت‌و‌تاز سیاسی؟ ✍️ محمد زعیم‌زاده 📍بازتاب شکست سکوت مقام
✔️ ادامه... 🔸کلاب‌هاوس یک مزیت منحصربه‌فرد دارد و آن‌هم امکان ایجاد گفت‌وگو در سطح وسیع و تعداد زیاد است، روم‌های پرطرفدار هفته گذشته مهم‌ترین شاهد ماجرا هستند. تنوع طیف‌های حاضر در این جلسات مجازی بسیار بیشتر از فضای رسمی سیاسی کشور بود، این ویژگی می‌تواند فرصتی خوب برای رقابت گفتمانی و سیاسی ایجاد کند، البته این پلتفرم محدودیت‌های مهمی هم دارد از جمله: محدودبودن کاربران به دارندگان گوشی‌های اپل (بقیه از نسخه فیک می‌توانند استفاده کنند که ممنوعیت‌هایی دارد)، تعداد اعضای حاضر در جلسات نمی‌تواند بیشتر از 8هزار نفر باشد، متن‌محور یا تصویر پایه نبودن و... با این مشخصات کارکرد این اپلیکیشن بیشتر در سطوح نخبگانی خواهد بود، چیزی شبیه توئیتر یعنی می‌تواند در فضای سیاسی و اجتماعی محتوای دسته اول و احتمالا آوانگارد و رادیکال تولید کند که در بقیه شبکه‌های اجتماعی هم بازتولید می‌شود. 🔹 8 هزار نفر حاضر در جلسه کلاب‌هاوس جواد ظریف شاید در نسبت ملی عدد بزرگی نباشد مثلا اندازه یک برنامه تلویزیونی در شبکه‌های استانی اما اگر مدیران صداوسیما واقعا بخواهند به این سبک محاسبه کنند و آن را مبنای تصمیم‌گیری قرار دهند باید خیلی زود مراسم ختم مرجعیت سیاسی صداوسیما را برگزار کنند؛ اولا این 8 ‌هزار نفر یک بیننده صرف نبودند، خیلی از آنها فعالان مهم رسانه‌ای و سیاسی بودند که محتوای این جلسات به شکل مستقیم یا غیرمستقیم در تولیدات و تصمیمات‌شان اثر دارد، ثانیا تعداد بازنشر محتوای جلسه نشان می‌دهد باید برای محاسبه مخاطب آن عدد 8 هزار را به شکل نمایی رشد داد، ثالثا وقتی صداوسیما یا رسانه بزرگ دیگری قبل از آن، جلسه‌ای محتوایی در آن سطح -از نظر مسئولیت فرد بحث‌کننده- برگزار نکرده، طبیعی است که زمین بازی حداقل در این ماجرای خاص توسط کلاب‌هاوس تعریف شود. 💢درواقع صداوسیما با انفعال و محافظه‌کاری خود به پلتفرم‌ها ضریب می‌دهد و کلاب‌هاوس نسخه فضای اجتماعی ایران را می‌سازد. اما آیا کلاب‌هاوس می‌تواند فعال مایشای فضای رسانه‌ای انتخابات1400 باشد؟ قبل از پاسخ به این سوال باید به یک چالش دیگر جواب بدهیم...محتوای جلسه چندساعته جناب ظریف در کلاب‌هاوس به‌سبب نو بودن این پلتفرم بسیار دیده شد اما بعید می‌دانم روی مخاطب اثر مهمی گذاشته باشد. شاید اگر چند هفته بعد از این جلسه از حضار سوال شود مهم‌ترین نکته این چند ساعت چه چیزی بود، برای پاسخ باید خیلی فکر کنند 🔸 آیا مساله انتخابات1400 ایران صرفا یک فرم جذاب تبلیغاتی است؟ یا موضوع درجه اول، داشتن ایده‌های نو و حرف‌های جدید در چارچوب آن بستر ذکرشده در بخش اول یادداشت -ماجرای تعیین‌تکلیف با ایده‌های روحانی برای برون‌رفت از این اوضاع–است؟ اگر حرف و ایده جدید وجود نداشته باشد حتی در همین مرحله جدل نخبگانی و قبل از ورود به فضای توده‌ای انتخابات چیزی از دست کلاب‌هاوس برنمی‌آید. بدون محتوای جدی کلاب‌هاوس در موضوع مشارکت حتی در حد آهنگ‌های سالار عقیلی در روز انتخابات هم برای‌مان کار نمی‌کند. البته این تحلیل چیزی از ارزش بسیاری از سیاسیون اصولگرا کم نمی‌کند که نه محتوای انتخاباتی دارند نه حتی می‌توانند از ابزار فرمالی چون کلاب‌هاوس استفاده کنند. ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |کجا ایستاده‌ایم؟! 🎙 امیر خراسانی بخش اول مدرسه علوم انسانی دعوت ⏰ ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
امیر خراسانیAmir Khorasani 990718 - 112.mp3
زمان: حجم: 27.16M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |کجا ایستاده‌ایم؟! 🎙 بخش اول مدرسه علوم انسانی 🔹بحث اول درمورد فروپاشی تخیل بود: سالها روشنفکر ایرانی از قصه «تا رسیدن به جایی» سخن می‌گفتند، اما با ظهور امثال داعش تخیل جمعی ما دچار یک شوک شد. سوال عوض شد و به جای اینکه چگونه به توسعه برسیم، این شد که چگونه داعش نشویم؟ 🔹بحث دوم: در حوزه اقتصاد سیاسی، مسئله از دست رفتن آینده بود. اتفاق مهمی که رقم خورد، نابودی سه خرده مکانیسم با انواع مداخلات مارکت محور، با تورم، با کاهش ارزش پول، با بازتوزیع نابرابر رانت و لیبرال شدن دولت بود. ♨️ عین همین اتفاقات با سلطه نئولیبرالیسم در دنیا نیز رقم خورده است. 🔹 شش حلقه‌ای که منجر به وضعیت کنونی می‌شود: 1- تمرکزیابی ثروت در دست یک اقلیت به زیان یک اکثریت 2-دسترسی به محیط زیست برای خلق ارزش 3- نیرو و کارگر مطیع 4-تولید ارزش در محل کار 5- مبادله ارزش یا تحقق ارزش در بازار 6- انباشت سرمایه در سطح ملی 🔗 برای شنیدن سخنرانی جلسه قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🧠 🔸🔸امروزه که همه جهان تقریبا به یک شهر با محلات فقیر نشین و غنی تبدیل شده است هویت هیچ قوم و مردمی را با صرف نظر از حال و گذشته آن نمی توان شناخت. زیرا هویتی که آن قوم می طلبد در بیرون قرار دارد پس او، او نیست وقتی او می شود که به غیر برسد. یعنی در اینجا طلب خودی، دیگر شدن است و این تعارض دشواری است. ✍️ رضا داوری اردکانی 📚داوری اردکانی، رضا: میزگرد بحران هویت؛ نامه فرهنگ، سال سوم، شماره ۱ ⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ پرونده ویژه تأملات 🔶 پرونده | سلبریتی و فرهنگ شهرت 📍[سلبریتی ها] اکنون کالا هستند چون تبدیل
🔰چرا سلبریتی مهم است؟ ✍️هالی گروت 🔘
 بخش چهارم

🔸از طریق اشکال متنوع بازنمایی باواسطه، مخاطبان دسترسی بی‌سابقه‌ای به زندگی‌های پنهانی چهره‌های عمومی پیدا کردند. این دسترسی، آشنایی کاذب بین چهره عمومی و مخاطبانش را پروراند که بعدها به سنگ بنای [شکل‌گیری] فرهنگ سلبریتی مدرن بدل خواهد گشت. همان‌طور که چهره‌های عمومی به‌طور فزاینده‌ای از طریق روزنامه‌نگاری شایعه محور، تبلیغات تولیدشده و تأیید محصول “شناخته ” می‌شدند، آن‌ها همچنین به‌واسطه‌ی انتشار انبوه تصاویر و داستان‌های خود، در نوع خود به کالاهای قابل‌فروش بدل شدند. در این نقش، مخاطبان نه‌تنها می‌توانند شخص مشهور را “بشناسند”، بلکه می‌توانند تکه‌ای از او را بخرند، مصرف کنند و صاحب شوند. 🔹بسیاری از محققان این نکته را مدنظر قرار داده‌اند که سلبریتی برای بحث و استدلال در خصوص خاستگاه خود در قرن بیستم، نیازمند مصرف است. بااین‌حال تمام ویژگی‌های اساسی فرهنگ سلبریتی در قرن نوزدهم توسعه یافت... منتسب کردن ظهور سلبریتی به دوره قبلی، نقطه عزیمت مهم از تحقیقات اواخر قرن بیستم است که سلبریتی را به سینما ربط می‌دهد و آن را با ظهور ستاره هالیوود هم‌ردیف می‌داند. قرن نوزدهم صحنه را برای [ظهور] سلبریتی مدرن فراهم کرد، قرن بیستم به‌واسطه‌ی رسانه‌های جمعی، سلبریتی را ورای همه‌ی انتظارات تقویت نمود. هالیوود سلبریتی را ابداع نکرد، بلکه به‌سادگی سلبریتی را به ما تقدیم کرد. 💢ستارگان صحنه به زنان و مردان معمولی گریز از زندگی دنیوی، الگوی آرزومندانه‌ی زندگی خوب و رهایی از استرس‌ها و تشویش‌های مدرنیته را عرضه می‌کنند. ستاره‌های فریبنده‌ی هالیوود از طریق تولید انبوه به‌واسطه‌ی شرکت‌های روابط عمومی، استودیوهای فیلم‌برداری و مطبوعات سرگرم‌کننده، موقعیت ممتازی را در تخیل جمعی، در سراسر جهان اشغال می‌کنند. آن‌ها توهمات عامه‌ی مردم را که می‌خواستند با آن‌ها باشند و حتی توهمات کسانی که می‌خواستند شبیه آن‌ها باشند و حتی برخی از آنان که می‌خواستند در معنای واقعی کلمه دقیقاً خودِ آنان [سلبریتی] باشند را دامن زدند. ✔️ادامه دارد... 🌠 ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @celebritism
تاملات
♨️ سخنرانی‌های منسجم روشنفکری دینی و حوزوی در سایه غفلت ژورنالیسم اندیشه انقلاب اسلامی! 🔸به مناسبت
🔰نقدی بر سخنان آقای مهراب صادق‌نیا 🔸 گزاره‌‌ها و آموزه‌های و اخلاق منهای دستورات دینی، از زبان یک عمامه به سر! جناب آقای صادق‌نیا به تازگی اتصال روحانیت به نهاد سیاست را موجب به خطر افتادن آبرو و قداست علما و همچنین کاسته شدن بیان کرده اند. این درحالی است که کارشناسان اخلاق اسلامی معتقدند، با پدید آمدن انقلاب اسلامی چشمگیری در زمینه اخلاق و معنویت در جامعه رخ داده است. اخلاقی که مسئله برقراری عدالت و برپایی حکومت اسلامی را که از مهمترین احکام الهی است را نادیده بگیرد. اسلام دین همه جانبه‌ای ست که اخلاق و معنویت و سیاست و جهاد را در کنار هم جمع می‌کند. 🔹برپایی بنا بر قول فقهای امامیه یکی از مهمترین احکام الهی است. چه آن را از باب امورحسبه و با ادله عقلیه لازم بدانیم و چه به نحوِ ولایت مطلقه و چه غیرهما... اخلاقی که به احکام دین توجهی ندارد، همان اخلاق سکولار است. جناب آقای صادق نیا! آمدیم و حکومت اسلامی و اتصال روحانیون به نهاد سیاست برپا نمی‌شد؛ آیا با محدود کردنِ حیطه دخالتهای علما به مواردی همچون و و رسیدگی به ، دیگر با تعبیر و تعریف شما در بین مردم جامعه بالا می‌رفت؟ 🔸این منطق حتی در شأنِ قضاوت و محاکمه به حق (که از شئون قطعی و حداقلی فقهاست) هم نتیجه مورد پسند شما را نمی‌دهد، چرا که قطعا یک طرفِ این محکمه از حکمِ صادر شده، طیب خاطر ندارد. و این باعث حاکم (قاضی) در این طیف می‌شود.با این چنین تعریفی که از اخلاق و منها کردنِ آن از دستورات اسلام ارائه کرده اید، در هیچ برهه تاریخی که علما اندک شأن اجتماعی‌ای دارا بوده باشند (حتی صرفا در حدِّ قضاوت)؛ قاعدتا نباید از چنین ای برخوردار بوده باشند. چه قبل و چه بعد از انقلاب. 📌 حجت الاسلام در جلسه‌ای در سال1397 با موضوع «انقلاب اسلامی و توسعه معنویت»، به طور مفصل به این موضوع پرداخته‌اند. فایل صوتی کامل آن جلسه در اختیار مخاطبین ارجمند قرارخواهد گرفت. ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @bahaneee
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |«انقلاب اسلامی و توسعه معنویت» 🎙 حجت‌الاسلام محمد عالم‌زاده نوری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ⏰ سال1397 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
انقلاب اسلامی و توسعه معنویت ـ محمد عالم زاده نوری مهر 1397.mp3
زمان: حجم: 24.63M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |«انقلاب اسلامی و توسعه معنویت» 🎙 حجت‌الاسلام محمد عالم‌زاده نوری 🔴 نقدی بر سخنان آقای مهراب صادق‌نیا 🔹جناب آقای صادق‌نیا به تازگی اتصال روحانیت به نهاد سیاست را موجب به خطر افتادن آبرو و قداست علما و همچنین کاسته شدن بیان کرده اند. این درحالی است که کارشناسان اخلاق اسلامی معتقدند، با پدید آمدن انقلاب اسلامی چشمگیری در زمینه اخلاق و معنویت در جامعه رخ داده است. حجت الاسلام در جلسه‌ای در سال1397 با موضوع «انقلاب اسلامی و توسعه معنویت»، به طور مفصل به این موضوع پرداخته‌اند. ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @bahaneee
‌ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌸 حكايت دنيا، حكايت آب درياست كه هرچه تشنه از آن بيشتر بنوشد، تشنه‌تر مى‌شود تا سرانجام، او را بكُشد ! امام صادق (ع) 🌸 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🍃🌿🌸🍃🌼 ⚜️ @Taammolat74
تاملات
❇️ تک‌نکته‌های قرآنی - تمدنی 🔖 «آخرت‌اندیشی»، «سعی در عمل» و «خیرجهانی» (قسمت سوم) ✍️حبی
❇️ تک‌نکته‌های قرآنی - تمدنی 🔖 تفاوت بین «سابقوا» و «سارعوا» (قسمت چهارم) ✍️حبیب‌الله بابایی 🔸خدای متعال در آیه‌ی 133 از سوره آل عمران کلمه «سارعوا» را بکار برده و فرموده «سارعوا الی مغفره من ربکم و جنه عرضها السماوات و الارض اعدت للمتقین»، و در آیه‌ی 21 از سوره حدید کلمه «سابقوا» را استفاده کرده و فرموده است: »سابقوا الی مغفره من ربکم و جنه عرضها کعرض السماء و الارض». واژه «المسارعه» جدیت در تسریع حرکت است (چه رقیبی در کار باشد و چه نباشد)، لیکن در «المسابقه» نوعی مغالبه و غلبه بر دیگری وجود دارد (حتما باید رقیبی در جامعه باشد). مسابقه بدون رقیب و بدون دیگری معنا ندارد. 🔹به رغم تفاوت بین مسارعه و مسابقه، در هر دو نوعی از «مشارکت دیگران» وجود دارد. یعنی مسارعه و مسابقه هر دو در جامعه و در زندگی جمعی ممکن می‌شود. مشارکت دیگران در «المسارعه»، برای گرفتن انگیزه و بلکه انرژی از دیگران برای سرعت گرفتنِ خود است. در این فرایند سرعت دیگران در امر خیر به سرعت من در امر خیر می‌افزاید. ولی مشارکت دیگران در «المسابقه» برای پیشی‌گرفتن خود از دیگران است (سبقت دیگران از من در امر خیر، به سرعت بیشتر و در نتیجه سبقت از دیگران می‌انجامد). 💢حال نکته تمدنی اینکه «مسارعه» و سپس «مسابقه» در نیکی‌ها به مثابه دو روش مهم قرآنی در بزرگ‌شدگیِ نیکی‌ها از امر خُرد به سمت امر کلان (گلوله برفی‌های نیکی)، و تسرّی نیکی از ساحت‌های کوچک (مثلا خانواده) به ساحت‌های بزرگ در مقیاس جهانی است. ⚜️ @Taammolat74