👆👆👆
🔹تیم کاسر پژوهشگر و روانشناس آمریکایی، به خاطر پرداختن به موضوعاتی همچون #اگزیستانسالیسم، #مادیگرایی و #فرهنگ_مصرفی توانسته جایگاه خوبی بین مخاطبان خود کسب کند. کتاب معروف او، "بهای بالای مادیگرایی" است که به رابطه بین مادی گرایی و ناخشنودی می پردازد. او مخاطبین را به بارهایی که مادیگرایی بر روح انسانی را تحمیل میکند، جلب مینماید. امیال برای داشتن کالاهای مادی بیشتر و بیشتر ما را به درون زندگیای با سرعت زیاد و دیوانهوار میکشاند.
در پیشگفتار کتاب میخوانیم: «اکثر جمعیت دنیا اکنون در اقتصادهای «برنده همهچیز را برمیدارد» زندگی میکنند، جایی که هدف اصلی افراد به دست آوردن هر چیزی است که میتوانند برای خودشان کسب کنند، برای هرکس به اندازه حرص و طمعش. در این چشمانداز اقتصادی، خودخواهی و مادیگرایی دیگر نه به صورت مشکلات اخلاقی، بلکه به عنوان اهداف اصلی زندگی نگریسته میشوند.»
این کتاب را نشر معارف با ترجمه میثم ظهوریان منتشر کرده است👌
⚜️ @Taammolat74
تاملات
👆👆👆 🔹تیم کاسر پژوهشگر و روانشناس آمریکایی، به خاطر پرداختن به موضوعاتی همچون #اگزیستانسالیسم، #مادی
فصل_انتهایی_کتاب_بهای_بالای_مادیگرایی.pdf
حجم:
380.9K
📘دانلود pdf |فصل انتهایی کتاب ارزشمند #بهای_بالای_مادیگرایی
نوشته پروفسور #تیم_کاسر ، ترجمه میثم ظهوریان
🔹این فصل به نوعی نتیجهگیری کل فصلهای کتاب است و راهکارهای ایجاد تغییر در جوامعی که دارای گرایشات بالای مادی هستند را شرح میدهد و مطالعه آن برای افراد عادی و به طور خاص مسوولین فرهنگی و اقتصادی کشور بسیار مفید است
⚜️ @Taammolat74
41.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 کلیپ تصویری |طرح "بهای بالای مادیگرایی"
کلیپ خلاقانهای از New Dream
🔹تیم کاسر از معدود روانشناسهایی است که نگاه انتقادی دارد و به این موضوع می پردازد که چگونه فرهنگ مصرف گرایی آمریکا رفاه ما را تضعیف می کند. وقتی مردم پیامهای بازاریابی همیشه حاضر را میپذیرند که «زندگی خوب» «زندگی کالایی» است، نه تنها از منابع محدود زمین استفاده میکنند، بلکه کمتر خوشحال میشوند و تمایل کمتری به کمک به دیگران دارند. این انیمیشن هم مشکلات مادی گرایی بیش از حد را بیان می کند و هم به راه حل هایی اشاره می کند که نوید یک زندگی سالم تر، عادلانه تر و پایدارتر را میدهد.
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |نسبت زن و سرمایهداری
با الهام از کتاب بهای بالای مادیگرایی
🎙 دکتر رقیه فاضل
سلسله جلسات تحلیل شعار «زن، زندگی، آزادی»
رسانه کتابچی
⏰ ۱۶ آبان ۱۴۰۱
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
کارگاه چی کتابرقیه فاضل.mp3
زمان:
حجم:
45.24M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |نسبت #زن و #سرمایهداری
با الهام از کتاب بهای بالای مادیگرایی
🎙 دکتر #رقیه_فاضل
🔹 اغلب رویکردهای انتقادی ما از منظر جامعهشناسی و فلسفه سیاسی است که به مسائل ساختارها، قدرت و حکمرانی میپردازد. اما در مباحث #روانشناسی و علوم تربیتی، چون ذاتا واحد تحلیل فرد را مدنظر قرار داده، نوعی پارادایم فردگرایانه و محافظهکارانه بر تئوریهای این علم سایه انداخته و کسانی که در این علم نفس میکشند در حقیقت به این مسئله اذعان دارند.
یکی از نقدها همین است که شیفت پارادایم حیاتی واحد تحلیل از فرد دربیاید و باید ساختارها و نهادها را هم ببینید. با این حال ما با یک فقر تئوریک در این تیپ رشتهها مواجه هستیم.
این نوع نگاههای انتقادی به ویژه در ترجمههایی که رخ میدهد در حوزه روانشناسی کم رمق است و معمولا ترجمهها ذیل جریان آمریکایی است و نگاه های #انتقادی که در غرب تولید شده کمتر ترجمه پرداخته شده است
⚜️ @Taammolat74
🏴 مراسم ترحیم و یادبود فاضل انقلابی حجت الاسلام سید مصطفی مدرس مصلی
📅 یکشنبه ۷ اسفندماه ۱۴۰۱
🕰 ۱۸:۳۰ تا ۲۰:۳۰
🕌 شهرمقدسقم، بلوار محمدامین، مسجد مدرسه علمیه معصومیه
با حضور خانواده محترم آن مرحوم
⚜️ @Taammolat74
📍 آیین روزنامهنگاری در جهان مدرن
ژورنالیسم و معنابخشی به زندگی روزمره
🔹منسوب به گئورگ ویلهلم فریدریش هگل، فیلسوف نامبردار آلمانی است که گفته است: «روزنامه، انجیل انسان مدرن و روزنامه خوانی در حکم نیایش صبحگاهی اوست.» این تعبیر، شأن روزنامه در جهان جدید را به عنوان یک فرآورده فرهنگی نوپدید به گویاترین وجه ممکن مینمایاند.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
📍 آیین روزنامهنگاری در جهان مدرن ژورنالیسم و معنابخشی به زندگی روزمره 🔹منسوب به گئورگ ویلهلم فرید
🔹 فیلسوف آلمانی با این توصیف کوتاه، انگار در ایفای وظیفه معنا بخشی به زندگی، روزنامهها را شریک کتاب مقدس دانسته و برای بشر جدید که قبلهاش جای دیگر و آیینش چیز دیگر است «نصّ» نوینی دست و پا کرده است.
🔹 هگل البته عناد و عداوتی با دینداری رایج نداشت و التزام به مسیحیت، دلالتهای آشکاری در نظر و عمل او داشت اما به استناد تحلیلی که از پدیده مدرن روزنامه به دست داده گویی مناسک استعاری تازهای برای انسان جدید برمیشمرد که یکی از ارکان آن، روزنامهخوانی است.
🔹با این حساب، به حسب تحلیل هگل، قالب فرهنگی جدیدی که به موازات قالبهای دیگر، به زندگی انسان متجدد، معنا و گرما و روشنا میبخشد #روزنامه است؛ چیزی که صبح به صبح به عنوان نیایش صبحگاهی، آن را ادا میکند و بهجا میآورد. عمر این انجیل جدید، البته کمابیش به حدود چهار قرن در جهان -و دو قرن در ایران- میرسد اما در همین دوران نه چندان دراز، جمع کثیری را میتوان سراغ گرفت که به حلقه تابعان این مناسک و آیین نوظهور درآمدهاند.
🔹روزنامهنگاری کیش تازهای در میدان مذاهب و ادیان جهان نیست اما به اعتبار اینکه میخواهد روایت خاص خود را از حقیقت عرضه بدارد شراکت و شباهتی با نظامهای آیینی پیدا میکند. این روایتگری خاص از حقیقت، اکنون صاحب تاریخ خاص خود شده است که فرایندهای جدیدتری به خود داده است.
🔹برای هواخواهان و طرفداران روشنگری و تجدد، #دائرهالمعارفنویسی و #روزنامهنویسی توفیر چندانی ندارند و تصنیف دانشنامههای عظیم و حجیم، از همان ضرورتی سرچشمه میگیرند که تدوین روزنامههای کم برگ و مختصر. آنچه این دو قالب دانایی را برای اصحاب تجدد، منزلتی کمابیش یکسان میبخشد چه بسا نقش مشترکشان در تبدیل دادهها و اطلاعات گسیخته، محدود و فردی به روایت و دانش هوشمند، هدفمند، جمعی و عمومی است.
✅ روزنامهنویسی و دائرهالمعارفنویسی به عنوان فرزندان عصر روشنگری، در ذات خود التزام و تعهدی اکید به عمومیسازی دانش و آگاهی دارند. به همین اعتبار پیوندی پنهان میان «مردم» و «روزنامه» برقرار است.
⚜️ @Taammolat74
🔉 گفتگو
🔶 موضوع |متنخوانی کتاب "آزادی، قانون و سازمان"
جلسه دوم
موسسه سُها
⏰ ۳ تیر ۱۴۰۱
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
@soha_simaآزادی قانون و سازمان- جلسه دوم.mp3
زمان:
حجم:
24.38M
🔉 گفتگو
🔶 موضوع | #متنخوانی کتاب "#آزادی، قانون و سازمان"
🔹 ما برای شناخت #تجدد و #غرب و #آزادی باید وجود و جهانشان را از طریق فکر درک کنیم. این امور پژوهشی نیستند که بخواهیم با پژوهش درکشان کنیم. ما میخواهیم غرب را با پژوهش فهم کنیم و این نادرست است. کار پژوهش این است که با سلب حیات از آن امر، در آن تصرف میکنیم و به یکسری مولفهها تبدیل میکنیم.
🔹ما وقتی از #غربشناسی صحبت میکنیم بیشتر جنبه پژوهشی دارد، همانطور که شرقشناسی هم با ابژه کردن فرهنگ رقم خورده است، این درکی از آن صحنه به ما نمیدهد و نمیتوان به عالم غرب وارد شد.
🔹ما در واقع #پژوهش را به عنوان یک امر ارتباطی ما با جهان را دریافتیم در حالی که نتوانستیم تفکر را دریابیم. حاصل پژوهش و علم غرب نمیتواند ما را به #توسعه برساند. ما فقظ ظاهر علم را گرفتیم و آن ظاهر، نمیتوانست ما را به منشا حیات برساند.
🔹همین نوع غربزدگی مجال امتداد توسعه را از خود اروپا هم گرفت است. زبان غرب با جهان زبان #ایدئولوژی و تسلط است و زبانی برای توضیح جهان خود ندارد. اینجا دیگر #فلسفه و هنر پروپاگاندا تبدیل میشود. آنچه که بوده اجساد مرده سازمانهاست که به جهانها صادر میشده است. ما هم نتوانستیم مشارکت در فهم کنیم و تلاش کردیم با زبان پژوهش جهان غرب را بشناسیم.
زبان درک غرب همین کاری است که داوری انجام میدهد تا جهان آزادی و غرب را توضیح بدهد.👍
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 فضای مجازی و آزادی سلسله یادداشتهایی در ایضاح کتاب «آزادی، قانون و سازمان» ✍️ سیدمهدی ناظمیقره
🔰 فضای مجازی و آزادی
سلسله یادداشتهایی در ایضاح کتاب «آزادی، قانون و سازمان»
✍️ سیدمهدی ناظمیقرهباغ
🔘 قسمت دوم
🔹اسارت انسان در چنگ تکنیک یحتمل برآمده از پرسش #مارتین_هیدگر از تکنولوژی باشد. آنجا هایدگر تاکید میکند که تکنولوژی در تحقق، ابزار است؛ اما از لحاظ ذاتش، ابزار نیست بلکه انضباطبخشی و به چهارچوب کشیدن هستی و طبعا حیات آدمی است. به همین خاطر است که تکنولوژی در نسبتی وثیق با علم، با ریاضیات و با تصرف در طبیعت قرار میگیرد.
🔹 همهچیزی که مارتین هایدگر درباره نسبت انسان و تکنولوژی بیان میکند و مبدل به یکی از تاثیرگذارترین فقرات فلسفه او میشود، توضیح نسبت انسان با تکنولوژی کلاسیک است. درواقع هیدگر توضیح چندانی درباره رسانهها نمیدهد و فضای مجازی هم اصلا در زمان او وجود نداشت.
🔹 از نظر نگارنده آن توضیح اساسی هیدگر درباره ذات تکنولوژی بسیار راهگشاست؛ اما توضیح خوبی درباره اساس تکنولوژیهای رسانهای جدید نمیدهد. همه تأملات اندیشمندان بعدی درباره رسانه و فضای مجازی هم مانند #دلوز، #بودریار، #دریفوس و دیگران، آنچنان فهم ریشهای به ما نمیدهد که هیدگر درباره ذات تکنولوژی میدهد.
🔹 به هرحال و در همدلی با تلقیهای مذکور، امروز دیگر باید روشن دانست که #تکنولوژی، انسان و جامعهای منضبط ایجاد میکند و این انضباط درواقع تحقق تام و تمام #متافیزیک_غربی است و نباید آن را با نظمهای انضمامی انسان در ادوار پیشین خلط کرد. این انضباطبخشی تکنیکی بهتدریج زندگی اقتصادی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و... را تحتتاثیر خود قرار داده است.
🔹با این قید که کشورهای غربی از آنجا که به تعبیری خود مولد تکنولوژی بودهاند و با ذات آن انس و قرب بیشتری دارند، طبعا موفقیتهای بیشتری هم در محدود کردن اقتضائات آن داشته و از تلقیهای جهانسومی به آن بهمثابه یک الهه نجاتبخش، خود را رها ساختهاند. به همین خاطر و بهویژه در ابعاد فرهنگی و علمی کوشیدهاند تا روزنههایی برای خلاصی از سیطره تکنولوژی بیابند. این فیالمثل منجر به این نشده است که در دانشگاه از رایانه و سیستمهای الکترونیک استفاده نشود (و چرا نباید بشود؟) ولی منجر به این شد که راه بیشتری برای حفظ سنت علمی و فرهنگی بشر گشوده بماند.
🔹 اما اینبار و در زمانه #سیطره_فضای_مجازی، سیطرهای که درست مانند زمانه سیطره تکنولوژی کلاسیک باعث فزونییافتن ترس و نگرانیهای اندیشمندان شده است، رخداد جدیدی خود را نشان میدهد و این رخداد، محو شدن ذهنیت انسان در فضای مجازی است. امری که با محو شدن انسان عادی با همگنان متفاوت است.
⚜️ @Taammolat74