eitaa logo
تاملات
772 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
348 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
تاملات
📍«آزادی» در تنگاتنگ قانون گفتگو پیرامون تازه‌ترین اثر رضا داوری اردکانی ؛ «آزادی، قانون و سازمان»
🔰 فضای مجازی و آزادی سلسله یادداشت‌هایی در ایضاح کتاب «آزادی، قانون و سازمان» ✍️ سیدمهدی ناظمی‌قره‌باغ 🔘 قسمت نخست 🔸«بدانیم جهان به جهان فریب مبدل شده و مردمان خود به استقبال فریب می‌روند... دسترسی داشتن به اطلاعات بیهوده آزادی نیست. این انبوه اطلاعات، دشمن فهم و خرد مشترک است.» ص174 🔸 ———————- 🔹درباره به‌ندرت از دکتر داوری شرح و تفصیلی دیده بودیم. اینجا هم احتمالا انتظار باید این باشد که اگر کسی مدعی پاسداشت آزادی است، باید فضای مجازی را امری مغتنم برای آزادی قلمداد کند. مگر به‌خاطر فضای مجازی نیست که سیاستمداران مجبور به پاسخگویی می‌‌شوند و گاهی لازم می‌آید که تغییراتی در روش و منش خود بدهند؟ مگر در فضای مجازی نیست که سریع‌ترین تبادل اطلاعات انجام می‌شود و اگر ظلمی در هر گوشه‌ای از دنیا صورت پذیرد، احیانا افشا می‌شود؟ مگر در فضای مجازی، امکانات جدیدی برای کسب‌وکار و گشایش روزی مردم وجود ندارد؟ 🔹 شاید بتوان پاسخ مثبتی به این پرسش‌ها داد؛ اما باید دانست که ماهیت فضای مجازی، معادل کاربردهای آن، آن‌هم کاربردهایی که ما حسب وضع و حال خود گزینش و برجسته می‌کنیم، نیست. دکتر داوری‌اردکانی نیز بنایی بر نگاشتی مستقل درباره فضای مجازی نداشتند؛ اما طی صفحاتی در کتاب «آزادی، قانون و سازمان» شرحی بر فضای مجازی دارند که به نظر می‌رسد برای مطالعه و مداقه فرهیختگان، ارزشمند باشد. 🔹رویکرد استاد داوری، مندرج در کتاب فوق‌الذکر، فهم فضای مجازی براساس تغییرات متأخر جهان غربی است. به همین خاطر و براساس نقل‌قولی از دلوز چنین طرح می‌کنند که تا قبل از سیطره فضای مجازی، کنترل، متوجه ابعاد فیزیکی انسان‌ها و جوامع بود و در دوره فضای مجازی، کنترل، متوجه اذهان و افکار آدمیان است. به‌عبارت رساتر، فضای مجازی، ملک طلق «» است و بسط این ملک برای مهندسی افکار انسان‌ها رخ داده است. 🔹قبل از اینکه به توضیح این تلقی بپردازیم، لازم است یادآور شویم که از نظر راقم این سطور، بخشی از اهمیت دیدگاه فوق به «من قال» آن است و نه «ما قال» آن. درواقع دکتر داوری‌اردکانی با همه آن‌چیزی که از او می‌شناسیم، در کتابی که درباره آزادی نگاشته و در آن از وضع موجود سیاسی کشور بسیار انتقاد کرده است و درضمن در شرایطی که اغلب نخبگان و فعالان گلایه‌مند عدم توسعه و نیز محدودیت‌های فضای مجازی هستند (که البته این خود فی‌نفسه ربطی به دعوی مذکور ندارد) به ‌صراحت و به شجاعت، فضای مجازی را جهان محدودیت و محل اسارت انسان‌ها می‌خواند. ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔔 سلسله نشست‌های انقلاب اسلامی و تحول علوم اسلامی و انسانی 🎙با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه 🔹انقلاب اسلامی و ضرورت روش‌شناسی در علوم اسلامی با سخنرانی استاد مجتبی الهی خراسانی 🔸مطالعات خاورشناسی در حوزه حدیث بعداز انقلاب اسلامی ایرانی با سخنرانی دکتر سهیلا پیروزفر 🔹طلیعه موج سوم اقتصاد اسلامی؛ معالم روشی و نهادی با سخنرانی حجت‌الاسلام علی نعمتی 🔸اقتصاد اسلامی و علم اقتصاد؛ نگاهی به واقعیت‌ها با سخنرانی دکتر مسعود درخشان 🔹رابطه فقه و حقوق با سخنرانی دکتر محمود حکمت‌نیا 🔸بررسی وضعیت حقوق در ایران معاصر و آینده رابطه فقه و حقوق با سخنرانی دکتر عطاءالله بیگدلی 🔹انقلاب اسلامی و فقه‌های مضاف با سخنرانی استاد ابوالقاسم علیدوست 🔸جلوه‌هایی از نقش فقه تربیتی در پشبرد اهداف انقلاب اسلامی با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدجعفر علوی ☝️ جدول زمان بندی نشست‌ها در پوستر 📆 زمان برگزاری: ۶ تا ۱٠ اسفند ۱۴٠۱ ⏳افتتاحیه ۶ اسفند ماه ساعت ۹ صبح 🕌مکان برگزاری: مشهد مقدس، دانشگاه علوم اسلامی رضوی 🔗 لینک شرکت در جلسه: https://www.skyroom.online/ch/razavimaharat1400/gharbshenasi ⚜️ @Taammolat74
👆👆👆 🔹تیم کاسر پژوهشگر و روانشناس آمریکایی، به خاطر پرداختن به موضوعاتی همچون ، و توانسته جایگاه خوبی بین مخاطبان خود کسب کند. کتاب معروف او، "بهای بالای مادی‌گرایی" است که به رابطه بین مادی گرایی و ناخشنودی می پردازد. او مخاطبین را به بارهایی که مادی‌گرایی بر روح انسانی را تحمیل می‌کند، جلب می‌نماید. امیال برای داشتن کالاهای مادی بیشتر و بیشتر ما را به درون زندگی‌ای با سرعت زیاد و دیوانه‌وار می‌کشاند. در پیش‌گفتار کتاب می‌خوانیم: «اکثر جمعیت دنیا اکنون در اقتصادهای «برنده همه‌چیز را برمی‌دارد» زندگی می‌کنند، جایی که هدف اصلی افراد به دست آوردن هر چیزی است که می‌توانند برای خودشان کسب کنند، برای هرکس به اندازه حرص و طمعش. در این چشم‌انداز اقتصادی، خودخواهی و مادی‌گرایی دیگر نه به صورت مشکلات اخلاقی، بلکه به عنوان اهداف اصلی زندگی نگریسته می‌شوند.» این کتاب را نشر معارف با ترجمه میثم ظهوریان منتشر کرده است👌 ⚜️ @Taammolat74
تاملات
👆👆👆 🔹تیم کاسر پژوهشگر و روانشناس آمریکایی، به خاطر پرداختن به موضوعاتی همچون #اگزیستانسالیسم، #مادی
فصل_انتهایی_کتاب_بهای_بالای_مادی‌گرایی.pdf
380.9K
📘دانلود pdf |فصل انتهایی کتاب ارزشمند نوشته پروفسور ، ترجمه میثم ظهوریان 🔹این فصل به نوعی نتیجه‌گیری کل فصل‌های کتاب است و راهکارهای ایجاد تغییر در جوامعی که دارای گرایشات بالای مادی هستند را شرح می‌دهد و مطالعه آن برای افراد عادی و به طور خاص مسوولین فرهنگی و اقتصادی کشور بسیار مفید است ⚜️ @Taammolat74
41.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 کلیپ تصویری |طرح "بهای بالای مادی‌گرایی" کلیپ خلاقانه‌ای از New Dream 🔹تیم کاسر از معدود روانشناس‌هایی است که نگاه انتقادی دارد و به این موضوع می پردازد که چگونه فرهنگ مصرف گرایی آمریکا رفاه ما را تضعیف می کند. وقتی مردم پیام‌های بازاریابی همیشه حاضر را می‌پذیرند که «زندگی خوب» «زندگی کالایی» است، نه تنها از منابع محدود زمین استفاده می‌کنند، بلکه کمتر خوشحال می‌شوند و تمایل کمتری به کمک به دیگران دارند. این انیمیشن هم مشکلات مادی گرایی بیش از حد را بیان می کند و هم به راه حل هایی اشاره می کند که نوید یک زندگی سالم تر، عادلانه تر و پایدارتر را می‌دهد. ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |نسبت زن و سرمایه‌داری با الهام از کتاب بهای بالای مادی‌گرایی 🎙 دکتر رقیه فاضل سلسله جلسات تحلیل شعار «زن، زندگی، آزادی» رسانه کتاب‌چی ⏰ ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
رقیه فاضل.mp3
45.24M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |نسبت و با الهام از کتاب بهای بالای مادی‌گرایی 🎙 دکتر 🔹 اغلب رویکردهای انتقادی ما از منظر جامعه‌شناسی و فلسفه سیاسی است که به مسائل ساختارها، قدرت و حکمرانی می‌پردازد. اما در مباحث و علوم تربیتی، چون ذاتا واحد تحلیل فرد را مدنظر قرار داده، نوعی پارادایم فردگرایانه و محافظه‌کارانه بر تئوری‌های این علم سایه انداخته و کسانی که در این علم نفس می‌کشند در حقیقت به این مسئله اذعان دارند. یکی از نقدها همین است که شیفت پارادایم حیاتی واحد تحلیل از فرد دربیاید و باید ساختارها و نهادها را هم ببینید. با این حال ما با یک فقر تئوریک در این تیپ رشته‌ها مواجه هستیم. این نوع نگاه‌های انتقادی به ویژه در ترجمه‌هایی که رخ می‌دهد در حوزه روانشناسی کم رمق است و معمولا ترجمه‌ها ذیل جریان آمریکایی است و نگاه های که در غرب تولید شده کمتر ترجمه پرداخته شده است ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 مراسم ترحیم و یادبود فاضل انقلابی حجت الاسلام سید مصطفی مدرس مصلی 📅 یکشنبه ۷ اسفندماه ۱۴۰۱ 🕰 ۱۸:۳۰ تا ۲۰:۳۰ 🕌 شهرمقدس‌قم، بلوار محمد‌امین، مسجد مدرسه علمیه معصومیه با حضور خانواده محترم آن مرحوم ⚜️ @Taammolat74
📍 آیین روزنامه‌نگاری در جهان مدرن ژورنالیسم و معنابخشی به زندگی روزمره 🔹منسوب به گئورگ ویلهلم فریدریش هگل، فیلسوف نامبردار آلمانی است که گفته است: «روزنامه، انجیل انسان مدرن و روزنامه خوانی در حکم نیایش صبحگاهی اوست.» این تعبیر، شأن روزنامه در جهان جدید را به عنوان یک فرآورده فرهنگی نوپدید به گویاترین وجه ممکن می‌نمایاند. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
📍 آیین روزنامه‌نگاری در جهان مدرن ژورنالیسم و معنابخشی به زندگی روزمره 🔹منسوب به گئورگ ویلهلم فرید
🔹 فیلسوف آلمانی با این توصیف کوتاه، انگار در ایفای وظیفه معنا بخشی به زندگی، روزنامه‌ها را شریک کتاب مقدس دانسته و برای بشر جدید که قبله‌اش جای دیگر و آیینش چیز دیگر است «نصّ» نوینی دست و پا کرده است. 🔹 هگل البته عناد و عداوتی با دینداری رایج نداشت و التزام به مسیحیت، دلالت‌های آشکاری در نظر و عمل او داشت اما به استناد تحلیلی که از پدیده مدرن روزنامه به دست داده گویی مناسک استعاری تازه‌ای برای انسان جدید برمی‌شمرد که یکی از ارکان آن، روزنامه‌خوانی است. 🔹با این حساب، به حسب تحلیل هگل، قالب فرهنگی جدیدی که به موازات قالب‌های دیگر، به زندگی انسان متجدد، معنا و گرما و روشنا می‌بخشد است؛ چیزی که صبح به صبح به عنوان نیایش صبحگاهی، آن را ادا می‌کند و به‌جا می‌آورد. عمر این انجیل جدید، البته کمابیش به حدود چهار قرن در جهان -و دو قرن در ایران- می‌رسد اما در همین دوران نه چندان دراز، جمع کثیری را می‌توان سراغ گرفت که به حلقه تابعان این مناسک و آیین نوظهور درآمده‌اند. 🔹روزنامه‌نگاری کیش تازه‌ای در میدان مذاهب و ادیان جهان نیست اما به اعتبار اینکه می‌خواهد روایت خاص خود را از حقیقت عرضه بدارد شراکت و شباهتی با نظام‌های آیینی پیدا می‌کند. این روایت‌گری خاص از حقیقت، اکنون صاحب تاریخ خاص خود شده است که فرایندهای جدیدتری به خود داده است. 🔹برای هواخواهان و طرفداران روشنگری و تجدد، و توفیر چندانی ندارند و تصنیف دانشنامه‌های عظیم و حجیم، از همان ضرورتی سرچشمه می‌گیرند که تدوین روزنامه‌های کم برگ و مختصر. آنچه این دو قالب دانایی را برای اصحاب تجدد، منزلتی کمابیش یکسان می‌بخشد چه بسا نقش مشترک‌شان در تبدیل داده‌ها و اطلاعات گسیخته، محدود و فردی به روایت و دانش هوشمند، هدفمند، جمعی و عمومی است. ✅ روزنامه‌نویسی و دائره‌المعارف‌نویسی به عنوان فرزندان عصر روشنگری، در ذات خود التزام و تعهدی اکید به عمومی‌سازی دانش و آگاهی دارند. به همین اعتبار پیوندی پنهان میان «مردم» و «روزنامه» برقرار است. ⚜️ @Taammolat74