تاملات
🔰 هدف از باستان گرایی فروغی 🔸یکی از اهدافی که فروغی از ترویج فکر «ایران باستان» و تنظیم «ایدئولوژی
🔸روشن است که این تبلیغات هدفی به جز جدایی مردم ایران از مردم مسلمان منطقه و ایجاد همدردی با مهاجرین یهودی در فلسطین، ویا حداقل بی تفاوتی را پی نمی گرفت. این مشی تبلیغاتی، نقش پس پرده روچیلدهای انگلستان را در هدایت عوامل ایرانی اینتلیجنس سرویس نشان می دهد. توجه داشته باشیم که برخی از متنفذترین عوامل ایرانی بریتانیا چون قوام الملک شیرازی و ذکاءالملک فروغی، طبق روایت مشهور، یهودی الاصل بوده اند.
🔹پس از شهریور 1320، مجددا و به تدریج «یهودگرایی» به شکل مرموز در میان روشنفکران غربگرای ایران ترویج شد. در بهمن 1327، یعنی سه ماه پیش از اعلام تأسیس رسمی دولت اسرائیل، مهندس حسین ملک در مجله اندیشه نو، مقاله ای با عنوان «کیبوتص» نگاشت و «سوسیالیسم کیبوتصی» را مورد تحسین قرار داد؛ «سوسیالیسمی» که با سرمایه بارون ادموند روچیلد ساخته میشد! همزمانی انتشار این مقاله در ایران با حوادث تکان دهنده و خونین فلسطین نمی تواند تصادفی باشد.
🔸در ادیبهشت 1328 دولت اسرائیل اعلام موجودیت کرد و 8 ماه بعد، علی رغم جوّ شدید ضد صهیونیستی در مسلمانان منطقه و ایران، دولت ساعد با دریافت 400.000 دلار رشوه به صورت دوفاکتور آنرا به رسمیّت شناخت.
🔹در دوران دولت مصدق نیز حرکتهای مرموزی برای رسمی کردن روابط ایران با اسرائیل آغاز شد. خلیل ملکی، برادر حسین ملک، در بهار 1332 در مجله علم و زندگی مقالاتی به سود کیبوتصهای اسرائیل منتشر کرد.
🔸در نیمه دوم دهه 1330 و آغاز 1340 با برنامه ریزی نقش فعال «اندیشمندان» وابسته به ساواک، ترویج «مدینه فاضله اسرائیلی» به شکلی بی سابقه و بی پرده در مطبوعات آغاز شد. در این زمان با یک برنامه سنجیده هیاتهای مختلفی از ایران به اسرائیل اعزام گردید و از جمله تعدادی از روشنفکران صاحب قلم چون خلیل ملکی، جلال آل احمد و داریویش آشوری عازم فلسطین اشغالی شدند. خلیل ملکی و داریوش آشوری و همفکرانشان در بازگشت به تبلیغات خود به سود سوسیالیسم کیبوتص ادامه دادند، ولی مرحوم جلال آل احمد با نگارش مقالاتی به افشای ماهیت دولت اسرائیل پرداخت.
🔻پ.ن:
ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، ج2، ص128
نقش روشنفکران در تاریخ معاصر ایران، ص515
⚜️ @lotfi74
تاملات
🔴 یادداشت علی علیزاده که در ضمن آن شبهاتی را به شخص رهبری وارد کرده است. 👇 🔰 چرا جلوی لیبرال سرمایه
🔴 #نقد و بررسی یادداشت آقای علیزاده 👇
✍ سجاد صفارهرندی
🔸جناب #علی_علیزاده، طی یادداشتی پرسیده اند: «چه شد آقای خامنهای پذیرفت از سال 68 به بعد سیاستهای اقتصادی طرفدار مستضعفین به حاشیه برود و نظام تغییر فرماسیون اقتصادی بدهد؟ چه شد آقای خامنهای با همان صلابتی که مقابل رفسنجانیسم در سیاست خارجی ایستاد در برابر رفسنجانیسم در اقتصاد نایستاد؟»
🔹این پرسش چیزهایی را پیشفرض گرفته که از نظر رهبر انقلاب نه تنها مفروض و بدیهی نیست که به کلی مردود و بی مبناست
🔸 آیا سیاستهای اقتصادی قبل از 68 طرفدار مستضعفین است؟ سیاست اقتصادی و شیوۀ مداخلۀ دولت در اقتصاد از اصلی ترین موضوعات اختلافی آیتالله خامنهای (در مقام رییس جمهور) و نخست وزیر وقت بوده و همین اختلاف موجب حذف ایشان از مدیریت کشور در چهار سال دوم ریاست جمهوری شد. ایشان سیاستهایی را که در سالهای پایانی جنگ رشد اقتصادی منفی و تورم 25 تا 30 درصدی را رقم زده و بنا به تحلیلی از علل اصلی پایان غیرظفرمندانۀ جنگ بودند، به سود مستضعفان نمیدانست.
🔹 آیا #آیت_الله_خامنهای در طول سه دهه رهبری در مقابل آنچه در فرماسیون اقتصادی و اجتماعی رخ داده (#رفسنجانیسم_اقتصادی) موضعی سرتاسر همراه و پذیرا داشته؟ ایشان گرچه این سیاستهای اقتصادی را تأیید کرده، اما از همان ابتدای دهۀ هفتاد در برابر وجوه دیگری از سیاستها و اقدامات موضعگیری کرد: #تجملگرایی، #دنیاطلبی، #اشرافیت، مردم گریزی، #فساد، #رانت_خواری و حتی به طور مشخص «#اختصاصی_سازی» و غارت بیت المال تحت عنوان خصوصی سازی (سیاستی که او از اصلش دفاع میکرد و میکند) در معرض انتقادات صریح رهبری قرار گرفتند. ایشان بود که در سال 74 ترمز قطار تعدیل را در حمایت از معیشت محرومان و مستضعفان کشید.
🔸 آیتالله خامنه ای از اواخر دهۀ 70 کارزاری بزرگ را آغاز کرد که غایت آن را نمیتوان چیزی جز ایجاد یک دستورکار رقیب برای رفسنجانیسم در حوزۀ اقتصادی-اجتماعی قلمداد کرد. کارزاری که مسألۀ #عدالت و #مبارزه_با_فساد را به کانون سیاست ایرانی آورد و در انتخابات 84 و شکلگیری دولت نهم به نقطۀ اوج خود رسید. این پروژه، مهمترین پروژۀ سیاست داخلی ایشان در دوران رهبری، هرچند دستاوردهایی داشت، اما به دلایل متعددی در نهایت به «عدم الفتح» انجامید و در دهۀ 90، فرآیندهای مردمسالارانۀ نظام جمهوری این امکان را فراهم ساخت تا رفسنجانیسم بار دیگر با همان دستورکارها و حتی با همان چهره ها و فیگورها به صدر باز گردد.
⚜ @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نسبت عدالت و ولایت
✍ یاسر جبرائیلی
🔸کسانی که عدالت را بر ولایت مقدم میدارند، مفروضشان این است که فهمشان از عدالت بر فهم ولی برتری دارد!
🔹این جماعت تسلیم عدالت ولیفقیه نمیشوند، بلکه از ولیفقیه میخواهند تسلیم عدالتی شود که اینها فهمیده و علَمش را بلند کردهاند.
🔸این جمله شهید سید مرتضی آوینی حکایت این روزهای ماست که "زمانه عجیبی است برخی مردمان امام گذشته را عاشقند ،نه امام حاضر را. میدانی چرا ؟ امام گذشته را هرگونه که بخواهند تفسیر می کنند،اما امام حاضر را باید فرمان بَرند!
وکوفیان عاشورا را اینگونه رقم زدند."
⚜ @lotfi74
🔰درباره مجید حسینی و عدالتخواهی
✍ امید رامز
🔸 #عدالت_خواهی برای توفیق، دست کم به پنج پارامتر نیاز دارد:
✔افقسازی
✔گفتمانسازی، فضاسازی اجتماعی و همراهسازی افکار عمومی برای مطالبهگری
✔نیروی سیاسی در بدنه حکمرانی کشور
✔تئوریسازی و نظریهپردازی
✔نهادسازی و نظامسازی
راجع به اولویت این پارامترها نسبت به یکدیگر میتوان بحث کرد؛ به مجید حسینی هم بعضا نقد وارد است اما معتقدم او بر خلاف بسیاری از محافظهکاران و ذینفعانِ وضع موجود به دو پارامتر اول کمک کرده و اکنون به پارامتر سوم میاندیشد.
⚜ @lotfi74 👇👇👇
تاملات
🔰درباره مجید حسینی و عدالتخواهی ✍ امید رامز 🔸 #عدالت_خواهی برای توفیق، دست کم به پنج پارامتر نیا
🔸راجع به اولویت این پارامترها نسبت به یکدیگر میتوان بحث کرد؛ به مجید حسینی هم بعضا نقد وارد است اما معتقدم او بر خلاف بسیاری از محافظهکاران و ذینفعانِ وضع موجود به دو پارامتر اول کمک کرده و اکنون به پارامتر سوم میاندیشد.
🔹 حتی اگر مطابق تلقی عموم، برای رسیدن به سومی، دو تای اول را نردبان کرده باشد، باز هم برای صعود از مرحله گروهی به تیم کمک کرده است!
🔸اما در تعیین اولویت تحقق پارامترهای مذکور، آسیبشناسی قرار گرفتن تئوریسازی در اولویتهای انتهایی، میتواند این باشد که سیاستگذار به اقدامات پوپولیسیتی و ترجیح منافع کوتاهمدت به منافع بلندمدت جامعه برای جلب آرا بیندیشد
🔹اما به صورت علیالحساب ما با حوزههایی نظیر آموزش، بهداشت، مسکن، بانک و خصوصیسازی مواجهیم که سیاستگذار در آنها بدیهیات را هم زیرپا گذارده است.
🔸 با اینکه همچنان معتقدم اصولگرایان در نظریهپردازی و تعیین نقشه راه و برنامه عملیاتی دچار مشکل بوده و هستند اما عجالتا به نظر میرسد آسیب انفعال تا رسیدن به نظریه عدالت و سپس اقدام عملی، بیشتر است.
🔹فعلا بدون نظریه هم میتوان از ثروتمندانِ غیرمولدِ پرمصرف مالیات گرفت، با تعارض منافع در حوزه بهداشت، حقوق، مسکن و آموزش چالش کرد و دولت را بابت عدم کفایت به صلابه کشید.
#مجید_حسینی
#مجلس
#انتخابات
⚜ @lotfi74
🔰 تحلیلی بر راهبرد #جریان_اصلاحات در #انتخابات_مجلس
✍ حسین کمیلی
🔸حضور حداکثری اصلاحطلبان کمترشناخته شده و نمایندگان ادوار این جریان که تقریبا از اذهان ملت پاک شده اند،در کنار عدم حضور چهره های شاخص این جریان و سکوت رئیس شورای سیاست گذاری اصلاحات(دکتر عارف) و سیدمحمد خاتمی چند نکته را به ذهن متبادر میکند؛
اول:
همانند انتخابات سال 88که خاتمی و هاشمی برای عدم پرداخت هزینه، تقریبا خود را کنار کشیده و میرحسین موسوی را در مسیر نقشه ای از پیش تعیین شده به جلو هول دادن،اینبار نیز نفرات اصلی خود را برای نپرداختن هزینه بابت برنامه ای خاص، بظاهر خود را کنار کشیده اند.
دوم:
تجربه لیست پولی و کمتر شناخته شده و گرفتن دستورات از جای دیگر جهت اجرا، توسط افراد حاضر در لیست مورد نظر، تحلیل فوق را تقویت میکند.
سوم:
این برنامه میتواند از تحریم تا تخریب و تضعیف انتخابات و دموکراسی باشد.برخی شنیده های غیر رسمی، حکایت از آن دارد که پس ردصلاحیتهای بدیهی و کاملا قانونی در فرمانداری ها و شورای نگهبان،ردشدگان بجای اعتراض از مسیر قانونی،به شکایت به رهبری پرداخته و ضمن فرمایشی جلو دادن انتخابات،به تضعیف قانون بپردازند. همچنین انصراف دسته جمعی افراد تایید شده در برهه ای خاص و جهت تضعیف و تحریم انتخابات، میتواند از دیگر برنامه های تدارک دیده شده توسط اتاق فکر این جریان باشد.
چهارم:
حداقل خروجی عدم ثبت نام نمایندگان فعلی در رقابتهای انتخاباتی،عدم رغبت و سستی آنان به بررسی کارشناسی بودجه سال آینده و ایجاد چالش برای مجلس بعدی و کشور است.هرچند بودجه 98هم بار مشکلات زیادی را بر گرده ملت متحمل کرد.
⚜ @lotfi74
🔰 پروژه مهناز افشار
✍ علیرضا پورمسعود
💢اینکه کدام «شبکه» از افراد، مهناز افشار را در یکی دو سال گذشته، به سوی انتشار توئیتها و استوریهای تند، ساختارشکن و حتی ضدامنیتی در مقاطع حساس سوق دادند و او را از یک چهره هنری به یک چهره ی مثلا سیاسی با پیوست امنیتی تبدیل کردند و در نهایت او را به تقابل آشکار با نظام کشاندند و بعد از آن پروسه خروج او از کشور و جذب شدن او در شبکه سعودی، از لحاظ مطالعات امنیتی و شناخت کارکردهای «شبکه نفوذ» بسیار کمککننده خواهد بود.
💢بعضی اهل نظر، در میانهی «پروژه» شدن مهناز افشار، با یادآوری روند خارج شدن فردی مثل «مرضیه» یا «فائقه آتشین» (گوگوش) و نقش آفرینی برخی نفوذیهای درون ساختار سیاسی در این موارد، کیس «مهناز افشار» و امثال او را، تکرار همان سناریو از طریق هماهنگی بین اتاق فکر خارجی و شبکه نفوذ داخلی دانستند.
#نفوذ
⚜ @A_purm
⚜ @lotfi74
🔰جوکر، نماد فتنه و جنگ و آتش سوزی در ناآرامی های عراق
🔹در آثار تخیلی علاوه بر «قهرمان» گاه شخصیتی متضاد نیز حضور دارد که «ضدقهرمان» نامیده میشود؛ و تعامل این شخصیتها با یکدیگر است که داستان اصلی را شکل میدهد. به شکل سنتی، مخاطب به قهرمان داستان علاقهمند است و با او همزاد پنداری میکند، و از ضدقهرمان داستان متنفر است و دلش نمیخواهد هرگز مانند او باشد.
⚜ @lotfi74 👇👇👇
تاملات
🔰جوکر، نماد فتنه و جنگ و آتش سوزی در ناآرامی های عراق 🔹در آثار تخیلی علاوه بر «قهرمان» گاه شخصیتی م
🔰جوکر، نماد فتنه و جنگ و آتش سوزی در ناآرامی های عراق
🔹در آثار تخیلی علاوه بر «قهرمان» گاه شخصیتی متضاد نیز حضور دارد که «ضدقهرمان» نامیده میشود؛ و تعامل این شخصیتها با یکدیگر است که داستان اصلی را شکل میدهد. به شکل سنتی، مخاطب به قهرمان داستان علاقهمند است و با او همزاد پنداری میکند، و از ضدقهرمان داستان متنفر است و دلش نمیخواهد هرگز مانند او باشد.
🔸اما سالهاست که این سنت شکسته شده و برخی از خالقان آثار هنری تلاش کردهاند تا ضدقهرمانهایی خلق کنند که اگر از قهرمان داستان محبوبتر نباشند، دستکم برای مخاطب به اندازه قهرمان داستان، «قابلاحترام» باشند
🔹یکی از محبوبترین ضدقهرمانهای حال حاضر دنیا را میتوان «جوکر» دانست؛ مردی بینهایت «شرور» با آرایش دلقکمانند، موهای سبز و کتوشلوارهای «جیغ» که ضدقهرمان داستانهای سری «مرد خفاشی» یا همان بتمن است. جوکر به خاطر خندههای شیطانیاش شهرت دارد و نکتهای که او را «خطرناک» میکند آن است که نه به خاطر نیاز یا اجبار، بلکه به خاطر لذت دست به جنایت میزند.
🔸 ردپای فیلم ضدقهرماندوست جوکر که در برخی رسانههای مجازی کشورمان هم به راحتی به نمایش گذاشته شده بهوضوح در اعتراضات و اغتشاشات کشورهایی مانند لبنان و عراق دیده میشود. مصادف شدن اکران جوکر با تنشهای داخلی در این دو کشور موجب شده تا برخی از معترضان لبنانی خودشان را شبیه به جوکر کنند و به خیابانها بیایند ؛ اتفاقی که به شکلی دیگر در عراق هم رخ داده است.
🔹جوکر، طبق تفسیری که از نقش فینیکس در فیلم برمیآید، بیش از آنکه نمادی از انقلاب باشد، نمود جنونی است که در نتیجه بیتوجهی و به حاشیه رانده شدن در اجتماع ممکن است به وجود بیاید. با این وجود، نماد جوکر ظاهراً به مذاق روحیه انقلابی معترضان در عراق خوش آمده است.
🔸ترفندهای متعددی برای بحرانسازی و آشوبآفرینی در یک کشور وجود دارد که نمادسازی شاید قدرتمندترین آنها باشد. بهکارگیری خشونت و بزرگنمایی، کُشتهسازی و قهرمانسازی، همگی به بحرانی کردن اوضاع کمک میکنند، اما نهایتاً آنچه برای استفاده از معترضان/اغتشاشگران ضرورت دارد، معرفی نمادی است که بتواند میان آنها اتحاد ایجاد کند.
🔹وقتی عناصری مانند خشونت، کشتهسازی، بزرگنمایی و نمادسازی در یک موج اعتراضی در کنار یکدیگر جمع میشوند، همیشه باید احتمال حمایت خارجی را در نظر گرفت. طی هفتههای گذشته، همه این عناصر در کنار حضور فیزیکی یا مجازی افرادی با گریم جوکر در اعتراضات خاورمیانه، از جمله لبنان و عراق، نشان میدهد آمریکاییها به دنبال ایجاد نمادهایی فرا ملی هستند که فراتر از نمادهای ملی یا محلی بتوانند در سطح منطقهای بحرانسازی کنند.
⚜ @lotfi74
🔰در بیانیۀ گام دوم، شاخصهای جدیدی برای ارزیابیِ انقلاب اسلامی مطرح شده است که بر غیرِ انقلاب اسلامی قابلتطبیق نیست. .
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «بر اساسِ بیانیۀ گام دوم، انقلاب اسلامی #عصر_جدیدی را آغاز کرده و انسداد تاریخی بعد از رنسانس را ـ که مسیر یکطرفه و کوری پیشِ روی بشریت قرار داده بود و رسیدن به سعادت را متوقف بر دوری از ادیان الهی و آموزههای قدسی و زمینی شدن و عرفی شدن تعریف کرده بود ـ شکسته است؛ انقلاب اسلامی، درواقع، یک انفتاح تاریخی است و گشایش جدیدی بهسویِ پیشرفت است که در آن، «دین و دنیا» و «زندگی و بندگی» توأمان دیده میشوند و بهبود وضعیت زندگی و معیشت انسان بر محور بندگی خدای متعال طراحی میگردد. این نکتۀ مهمی در این بیانیه است.
حال، اگر انقلاب اسلامی در این مقیاس قرار دارد، باید شاخصهایی داشته باشیم که دستاوردهای انقلاب اسلامی را در این مقیاس ارزیابی کند و این شاخصها جز بر انقلاب اسلامی قابلتطبیق نباشد. این شاخصها در بیانیه وجود دارد.»
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#گام_دوم_انقلاب_اسلامی
⚜ @lotfi74
6.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 درس هایی از ادوارد برنایز با اندکی دخل و تصرف!
🔸سرمایهداری به خوبی آموخته که احساسات غیر منطقی انسانها را به بازی بگیرد تا بر نحوه تصمیمگیری آنها تاثیر بگذارد.
🔹سرمایهداری آموخته که با مرتبط کردن کالا با تهییج امیال و احساسات، چگونه مردم را به سوی یک تصمیم غیرمنطقیِ رضایتبخش سوق دهد؛ اینکه چطور با خوردن و پوشیدن و مصرف، خود را در جایگاه انسان طراز خود ببینند، متفاوت باشند، دیده شوند و بنابراین احساس قدرت کنند و لذت ببرند. این یعنی اینکه عوامل نامربوط می توانند به سمبلهای احساسی قدرتمندی تبدیل شوند تا مردم را آنطور که میخواهند به دیگران نشان دهند.
⚜ @lotfi74 👇👇👇
تاملات
🔰 درس هایی از ادوارد برنایز با اندکی دخل و تصرف! 🔸سرمایهداری به خوبی آموخته که احساسات غیر منطقی ا
🔸 طبیعتا شخص با تشابه در مصرف نمیتواند در جایگاه الگی خوود قرار بگیرد. در حالی که سلبریتیها به عنوان عاملان بازار و مصرفکنندگان از کالاهای لوکس استفاده میکنند، برای طبقه متوسط و کارگر، کالاها با عملیات رسانهای به عنوان ضروریات تبلیغ میشوند.
🔹سرمایهداری سعی میکند راهی متفاوت از انتخاب عقلانی و منطقی برای فروش کالاها بیابد و آن احساس بهتری است که از داشتن یک کالا به شما هدیه میدهد. سرمایهداری آموخته که مبنای انتخاب مردم را از "نیاز" به "میل" تغییر دهد.
🔸 سلبریتیها ابزار ایجاد این میل هستند. مردم باید یاد بگیرند همواره چیزهای جدیدی بخواهند تا احساس بهتری داشته باشند و بنابراین بایستی الگوهای ذهنی برای آنان ایجاد و از ناخوآگاه به خودآگاهشان انتقال یابد.
🔹سلبریتیها مسئول ایجاد این الگوهای ذهنی هستند. سلبریتیها فقط بازیگران سینما نیستند؛ آنها نقش اول سناریوی دنیای سرمایهداری هم هستند. پس مزدشان را میگیرند.
🔸ماموریت سلبریتیها ترغیب مردم را به خرید کالای لوکسی است که احتمالا تولید ملی به دلیل فاصله تاریخی شرق و غرب از ساخت آن ناتوان است و لذا به ترجمان گزارههای هژمونیک غرب تبدیل میشود که تو حق داری بهترینها را مصرف کنی و لذا دربها را به سوی غرب بگشا...
#سلبریتی
#سینما
⚜ @lotfi74