eitaa logo
تاملات
761 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
347 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰درباره مجید حسینی و عدالت‌خواهی ✍ امید رامز 🔸 #عدالت‌_خواهی برای توفیق، دست کم به پنج پارامتر نیاز دارد: ✔افق‌سازی ✔گفتمان‌سازی، فضاسازی اجتماعی و همراه‌سازی افکار عمومی برای مطالبه‌گری ✔نیروی سیاسی در بدنه حکمرانی کشور ✔تئوری‌سازی و نظریه‌پردازی ✔نهادسازی و نظام‌سازی راجع به اولویت این پارامتر‌ها نسبت به یکدیگر می‌توان بحث کرد؛ به مجید حسینی هم بعضا نقد وارد است اما معتقدم او بر خلاف بسیاری از محافظه‌کاران و ذینفعانِ وضع موجود به دو پارامتر اول کمک کرده و اکنون به پارامتر سوم می‌اندیشد. ⚜ @lotfi74 👇👇👇
تاملات
🔰درباره مجید حسینی و عدالت‌خواهی ✍ امید رامز 🔸 #عدالت‌_خواهی برای توفیق، دست کم به پنج پارامتر نیا
🔸راجع به اولویت این پارامتر‌ها نسبت به یکدیگر می‌توان بحث کرد؛ به مجید حسینی هم بعضا نقد وارد است اما معتقدم او بر خلاف بسیاری از محافظه‌کاران و ذینفعانِ وضع موجود به دو پارامتر اول کمک کرده و اکنون به پارامتر سوم می‌اندیشد. 🔹 حتی اگر مطابق تلقی عموم، برای رسیدن به سومی، دو تای اول را نردبان کرده باشد، باز هم برای صعود از مرحله گروهی به تیم کمک کرده است! 🔸اما در تعیین اولویت تحقق پارامتر‌های مذکور، آسیب‌شناسی قرار گرفتن تئوری‌سازی در اولویت‌های انتهایی، می‌تواند این باشد که سیاست‌گذار به اقدامات پوپولیسیتی و ترجیح منافع کوتاه‌مدت به منافع بلندمدت جامعه برای جلب آرا بیندیشد 🔹اما به صورت علی‌الحساب ما با حوزه‌هایی نظیر آموزش، بهداشت، مسکن، بانک و خصوصی‌سازی مواجهیم که سیاست‌گذار در آنها بدیهیات را هم زیرپا گذارده است. 🔸 با اینکه همچنان معتقدم اصولگرایان در نظریه‌پردازی و تعیین نقشه راه و برنامه عملیاتی دچار مشکل بوده‌ و هستند اما عجالتا به نظر می‌رسد آسیب انفعال تا رسیدن به نظریه عدالت و سپس اقدام عملی، بیش‌تر است. 🔹فعلا بدون نظریه هم می‌توان از ثروتمندانِ غیرمولدِ پرمصرف مالیات گرفت، با تعارض منافع در حوزه بهداشت، حقوق، مسکن و آموزش چالش کرد و دولت را بابت عدم کفایت به صلابه کشید. @lotfi74
🔰 تحلیلی بر راهبرد در ✍ حسین کمیلی 🔸حضور حداکثری اصلاحطلبان کمترشناخته شده و نمایندگان ادوار این جریان که تقریبا از اذهان ملت پاک شده اند،در کنار عدم حضور چهره های شاخص این جریان و سکوت رئیس شورای سیاست گذاری اصلاحات(دکتر عارف) و سیدمحمد خاتمی چند نکته را به ذهن متبادر میکند؛ اول: همانند انتخابات سال 88که خاتمی و هاشمی برای عدم پرداخت هزینه، تقریبا خود را کنار کشیده و میرحسین موسوی را در مسیر نقشه ای از پیش تعیین شده به جلو هول دادن،اینبار نیز نفرات اصلی خود را برای نپرداختن هزینه بابت برنامه ای خاص، بظاهر خود را کنار کشیده اند. دوم: تجربه لیست پولی و کمتر شناخته شده و گرفتن دستورات از جای دیگر جهت اجرا، توسط افراد حاضر در لیست مورد نظر، تحلیل فوق را تقویت میکند. سوم: این برنامه میتواند از تحریم تا تخریب و تضعیف انتخابات و دموکراسی باشد.برخی شنیده های غیر رسمی، حکایت از آن دارد که پس ردصلاحیتهای بدیهی و کاملا قانونی در فرمانداری ها و شورای نگهبان،ردشدگان بجای اعتراض از مسیر قانونی،به شکایت به رهبری پرداخته و ضمن فرمایشی جلو دادن انتخابات،به تضعیف قانون بپردازند. همچنین انصراف دسته جمعی افراد تایید شده در برهه ای خاص و جهت تضعیف و تحریم انتخابات، میتواند از دیگر برنامه های تدارک دیده شده توسط اتاق فکر این جریان باشد. چهارم: حداقل خروجی عدم ثبت نام نمایندگان فعلی در رقابتهای انتخاباتی،عدم رغبت و سستی آنان به بررسی کارشناسی بودجه سال آینده و ایجاد چالش برای مجلس بعدی و کشور است.هرچند بودجه 98هم بار مشکلات زیادی را بر گرده ملت متحمل کرد. ⚜ @lotfi74
🔰 پروژه مهناز افشار ✍ علیرضا پورمسعود 💢این‌که کدام «شبکه» از افراد، مهناز افشار را در یکی دو سال گذشته، به سوی انتشار توئیت‌ها و استوری‌های تند، ساختارشکن و حتی ضدامنیتی در مقاطع حساس سوق دادند و او را از یک چهره هنری به یک چهره ی مثلا سیاسی با پیوست امنیتی تبدیل کردند و در نهایت او را به تقابل آشکار با نظام کشاندند و بعد از آن پروسه خروج او از کشور و جذب شدن او در شبکه سعودی، از لحاظ مطالعات امنیتی و شناخت کارکردهای «شبکه نفوذ» بسیار کمک‌کننده خواهد بود. 💢بعضی اهل نظر، در میانه‌ی «پروژه» شدن مهناز افشار، با یادآوری روند خارج شدن فردی مثل «مرضیه» یا «فائقه آتشین» (گوگوش) و نقش آفرینی برخی نفوذی‌های درون ساختار سیاسی در این موارد، کیس «مهناز افشار» و امثال او را، تکرار همان سناریو از طریق هماهنگی بین اتاق فکر خارجی و شبکه نفوذ داخلی دانستند. @A_purm@lotfi74
🔰جوکر، نماد فتنه و جنگ و آتش سوزی در ناآرامی های عراق 🔹در آثار تخیلی علاوه بر «قهرمان» گاه شخصیتی متضاد نیز حضور دارد که «ضدقهرمان» نامیده می‌شود؛ و تعامل این شخصیت‌ها با یک‌دیگر است که داستان اصلی را شکل می‌دهد. به شکل سنتی، مخاطب به قهرمان داستان علاقه‌مند است و با او همزاد ‌پنداری می‌کند، و از ضدقهرمان داستان متنفر است و دلش نمی‌خواهد هرگز مانند او باشد. ⚜ @lotfi74 👇👇👇
تاملات
🔰جوکر، نماد فتنه و جنگ و آتش سوزی در ناآرامی های عراق 🔹در آثار تخیلی علاوه بر «قهرمان» گاه شخصیتی م
🔰جوکر، نماد فتنه و جنگ و آتش سوزی در ناآرامی های عراق 🔹در آثار تخیلی علاوه بر «قهرمان» گاه شخصیتی متضاد نیز حضور دارد که «ضدقهرمان» نامیده می‌شود؛ و تعامل این شخصیت‌ها با یک‌دیگر است که داستان اصلی را شکل می‌دهد. به شکل سنتی، مخاطب به قهرمان داستان علاقه‌مند است و با او همزاد ‌پنداری می‌کند، و از ضدقهرمان داستان متنفر است و دلش نمی‌خواهد هرگز مانند او باشد. 🔸اما سال‌هاست که این سنت شکسته شده و برخی از خالقان آثار هنری تلاش کرده‌اند تا ضدقهرمان‌هایی خلق کنند که اگر از قهرمان داستان محبوب‌تر نباشند، دست‌کم برای مخاطب به اندازه قهرمان داستان، «قابل‌احترام» باشند 🔹یکی از محبوب‌ترین ضدقهرمان‌های حال حاضر دنیا را می‌توان «جوکر» دانست؛ مردی بی‌نهایت «شرور» با آرایش دلقک‌مانند، مو‌های سبز و کت‌وشلوار‌های «جیغ» که ضدقهرمان داستان‌های سری «مرد خفاشی» یا همان بت‌من است. جوکر به خاطر خنده‌های شیطانی‌اش شهرت دارد و نکته‌ای که او را «خطرناک» می‌کند آن است که نه به خاطر نیاز یا اجبار، بلکه به خاطر لذت دست به جنایت می‌زند. 🔸 ردپای فیلم ضدقهرمان‌دوست جوکر که در برخی رسانه‌های مجازی کشورمان هم به راحتی به نمایش گذاشته شده به‌وضوح در اعتراضات و اغتشاشات کشور‌هایی مانند لبنان و عراق دیده می‌شود. مصادف شدن اکران جوکر با تنش‌های داخلی در این دو کشور موجب شده تا برخی از معترضان لبنانی خودشان را شبیه به جوکر کنند و به خیابان‌ها بیایند ؛ اتفاقی که به شکلی دیگر در عراق هم رخ داده است. 🔹جوکر، طبق تفسیری که از نقش فینیکس در فیلم برمی‌آید، بیش از آن‌که نمادی از انقلاب باشد، نمود جنونی است که در نتیجه بی‌توجهی و به حاشیه رانده شدن در اجتماع ممکن است به وجود بیاید. با این وجود، نماد جوکر ظاهراً به مذاق روحیه انقلابی معترضان در عراق خوش آمده است. 🔸ترفند‌های متعددی برای بحران‌سازی و آشوب‌آفرینی در یک کشور وجود دارد که نمادسازی شاید قدرتمندترین آن‌ها باشد. به‌کارگیری خشونت و بزرگ‌نمایی، کُشته‌سازی و قهرمان‌سازی، همگی به بحرانی کردن اوضاع کمک می‌کنند، اما نهایتاً آن‌چه برای استفاده از معترضان/اغتشاشگران ضرورت دارد، معرفی نمادی است که بتواند میان آن‌ها اتحاد ایجاد کند. 🔹وقتی عناصری مانند خشونت، کشته‌سازی، بزرگ‌نمایی و نمادسازی در یک موج اعتراضی در کنار یک‌دیگر جمع می‌شوند، همیشه باید احتمال حمایت خارجی را در نظر گرفت. طی هفته‌های گذشته، همه این عناصر در کنار حضور فیزیکی یا مجازی افرادی با گریم جوکر در اعتراضات خاورمیانه، از جمله لبنان و عراق، نشان می‌دهد آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد نماد‌هایی فرا ملی هستند که فراتر از نماد‌های ملی یا محلی بتوانند در سطح منطقه‌ای بحران‌سازی کنند. ⚜ @lotfi74
🔰در بیانیۀ گام دوم، شاخص‌های جدیدی برای ارزیابیِ انقلاب اسلامی مطرح شده است که بر غیرِ انقلاب اسلامی قابل‌تطبیق نیست. . 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «بر اساسِ بیانیۀ گام دوم، انقلاب اسلامی #عصر_جدیدی را آغاز کرده و انسداد تاریخی بعد از رنسانس را ـ که مسیر یک‌طرفه و کوری پیشِ روی بشریت قرار داده بود و رسیدن به سعادت را متوقف بر دوری از ادیان الهی و آموزه‌های قدسی و زمینی شدن و عرفی شدن تعریف کرده بود ـ شکسته است؛ انقلاب اسلامی، درواقع، یک انفتاح تاریخی است و گشایش جدیدی به‌سویِ پیشرفت است که در آن، «دین و دنیا» و «زندگی و بندگی» توأمان دیده می‌شوند و بهبود وضعیت زندگی و معیشت انسان بر محور بندگی خدای متعال طراحی می‌گردد. این نکتۀ مهمی در این بیانیه است. حال، اگر انقلاب اسلامی در این مقیاس قرار دارد، باید شاخص‌هایی داشته باشیم که دستاوردهای انقلاب اسلامی را در این مقیاس ارزیابی کند و این شاخص‌ها جز بر انقلاب اسلامی قابل‌تطبیق نباشد. این شاخص‌ها در بیانیه وجود دارد.» #بیانیه_گام_دوم_انقلاب #گام_دوم_انقلاب_اسلامی ⚜ @lotfi74
6.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 درس هایی از ادوارد برنایز با اندکی دخل و تصرف! 🔸سرمایه‌داری به خوبی آموخته که احساسات غیر منطقی انسانها را به بازی بگیرد تا بر نحوه تصمیم‌گیری آنها تاثیر بگذارد. 🔹سرمایه‌داری آموخته که با مرتبط کردن کالا با تهییج امیال و احساسات، چگونه مردم را به سوی یک تصمیم غیرمنطقیِ رضایت‌بخش سوق دهد؛ اینکه چطور با خوردن و پوشیدن و مصرف، خود را در جایگاه انسان طراز خود ببینند، متفاوت باشند، دیده شوند و بنابراین احساس قدرت کنند و لذت ببرند. این یعنی اینکه عوامل نامربوط می توانند به سمبل‌های احساسی قدرتمندی تبدیل شوند تا مردم را آنطور که می‌خواهند به دیگران نشان دهند. ⚜ @lotfi74 👇👇👇
تاملات
🔰 درس هایی از ادوارد برنایز با اندکی دخل و تصرف! 🔸سرمایه‌داری به خوبی آموخته که احساسات غیر منطقی ا
🔸 طبیعتا شخص با تشابه در مصرف نمی‌تواند در جایگاه الگی خوود قرار بگیرد. در حالی که سلبریتی‌ها به عنوان عاملان بازار و مصرف‌کنندگان از کالاهای لوکس استفاده می‌کنند، برای طبقه متوسط و کارگر، کالاها با عملیات رسانه‌ای به عنوان ضروریات تبلیغ می‌شوند. 🔹سرمایه‌‌داری سعی می‌کند راهی متفاوت از انتخاب عقلانی و منطقی برای فروش کالاها بیابد و آن احساس بهتری است که از داشتن یک کالا به شما هدیه می‌دهد. سرمایه‌داری آموخته که مبنای انتخاب مردم را از "نیاز" به "میل" تغییر دهد. 🔸 سلبریتی‌ها ابزار ایجاد این میل هستند. مردم باید یاد بگیرند همواره چیزهای جدیدی بخواهند تا احساس بهتری داشته باشند و بنابراین بایستی الگوهای ذهنی برای آنان ایجاد و از ناخوآگاه به خودآگاه‌شان انتقال یابد. 🔹سلبریتی‌ها مسئول ایجاد این الگوهای ذهنی هستند. سلبریتی‌ها فقط بازیگران سینما نیستند؛ آنها نقش اول سناریوی دنیای سرمایه‌داری هم هستند. پس مزدشان را می‌گیرند. 🔸ماموریت سلبریتی‌ها ترغیب مردم را به خرید کالای لوکسی است که احتمالا تولید ملی به دلیل فاصله تاریخی شرق و غرب از ساخت آن ناتوان است و لذا به ترجمان گزاره‌های هژمونیک غرب تبدیل می‌شود که تو حق داری بهترین‌ها را مصرف کنی و لذا درب‌ها را به سوی غرب بگشا... @lotfi74
تاملات
🔰جوکر، نماد فتنه و جنگ و آتش سوزی در ناآرامی های عراق 🔹در آثار تخیلی علاوه بر «قهرمان» گاه شخصیتی م
🔰عصر جدید، عصر شورش دلقک‌ها ✍ کمیل سوهانی ♦️حدود دو ماه از آغاز اکران جهانیِ فیلم جوکر می‌گذرد و در این مدتِ کوتاه جوکر چندین رکورد تاریخ سینما را زده و در حالی که ۵۵ میلیون دلار بودجه‌ی ساخت آن است تا این لحظه یک میلیارد دلار فروش کرده. فیلم اکنون ۳۵امین فیلم پرفروش تاریخ سینما، هفتمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۹ و پرفروش‌ترین فیلم با محدودیت بزرگسالانِ(R)تاریخ سینما است. 🔸شخصیت‌های فیلم برگرفته از کمیک استریپ‌هایی با بیش از نیم قرن قدمت در آمریکا هستند. ♦️"توماس وین"، یکی از این شخصیت‌هاست؛ در این فیلم توماس وین یک ثروتمندِ اهل سیاست است که احتمالا به زودی شهردارِ شهرِ گاتهام می‌شود. 🔸شخصیت دوم "موری فرانکلین" است. موری طراح و مجریِ یک برنامه‌ی تلویزیونیِ سرگرم‌کننده‌ی آخر‌شبی(Late Night Talk Show) است. ♦️شخصیت اصلی داستان هم جوکر، شرور قدیمیِ کمیک استریپ‌های آمریکایی است. در این فیلم اما، جوکر دیگر شروری بالذات نیست. 🔸داستان در رفت و آمد میان واقعیت و توهمات ذهنِ مریضِ جوکر پیش می‌رود. جوکر یک بیمار روانی است که از کودکی مورد آسیب‌های روحی و جسمی فراوان قرار گرفته و علاقه‌ی زیادی به "موری فرانکلین" دارد. او در توهماتش، موری را پدر خود تصور می‌کند. موری الگوی اوست، کسی که جوکر دوست دارد او را گرم در آغوش بگیرد. ♦️از طرفی مادر جوکر معتقد است که پدر واقعی او "توماس وینِ" سیاستمدار است. مادر مدعی است، زمانی که در خانه‌ی این سیاست‌مدارِ ثروتمند کار می‌کرده جوکر به دنیا آمده، اما "توماس وین" او را اخراج و با جعل مدارک مختلف ثابت کرده، جوکر توسط مادرش به فرزندخواندگی گرفته شده است. 🔸این‌که جوکر واقعا فرزند کیست، هیچ‌گاه در فیلم مشخص نمی‌شود.♦️جوکر بیماری عجیبی دارد که در هنگامه‌ی تنش، بی‌اختیار می‌خندد. 🔸 مادر، او را هَپی(Happy)صدا می‌کند. شمایل، شغل، اسم و آمالش با خنده و سرگرمی گره خورده است. او هم سرگرم است و هم سرگرم‌کننده. زمزمه‌ی مکررِ ترانه‌ی "زندگی همین است" (That is life…)، همراه با رقص‌های گاه و بی‌گاهِ جوکر، از پذیرش سرنوشتی محکوم به شادی خبر می‌دهد. اما نهایتا جوکر بر علیه این تقدیر می‌شورد، شورشی ناگهانی، کور، بی‌هدف و ناعقلانی. 🔸تمرکز من در این یادداشتِ کوتاه نه بر نوع شورش جوکر، بلکه بر نسبتِ او با سه‌گانه‌ی مادر، توماس وین و موری فرانکلین است. آنچه من آن را نسبتِ شهروند با شهر، سیاست و رسانه می‌دانم. ⚜ @lotfi74
🔰 آیا رهبرانقلاب را می شود نقد کرد؟ ✍ محسن مهدیان بعد از ماجرای بنزین و تدبیر رهبری در حمایت از این تصمیم، برخی انقلابیون یک سوال برایشان ایجاد شد. آیا تصمیم رهبری را می شود نقد کرد؟ آتش بنزین نشست؛ اما این سوال همچنان باقی است. بهترین پاسخ مرور دیدارهای دانشجویی رهبری است. ⚜ @ lotfi74 👇👇👇
تاملات
🔰 آیا رهبرانقلاب را می شود نقد کرد؟ ✍ محسن مهدیان بعد از ماجرای بنزین و تدبیر رهبری در حمایت از ای
🔰آیا رهبرانقلاب را می شود نقد کرد؟ ✍ محسن مهدیان ♦️بعد از ماجرای بنزین و تدبیر رهبری در حمایت از این تصمیم، برخی انقلابیون یک سوال برایشان ایجاد شد. آیا تصمیم رهبری را می شود نقد کرد؟ آتش بنزین نشست؛ اما این سوال همچنان باقی است. بهترین پاسخ مرور دیدارهای دانشجویی رهبری است. 💠ایشان در یکی از دیدارها در واکنش به نقد یکی از دانشجوها می فرمایند: " خیال نکنید من از شنیدن اینجور نقدها ناراحت میشوم؛ نه، من از اینکه این حرفها زده نشود، ناراحت میشوم" 💠 پس از اصل  انتقاد عبور می کنیم؛ اما انتقاد از رهبری را باید با ۴ شاخص محک بزنیم. طبیعی است که این متن و ملاحظات برای کسانی است که دغدغه انقلابی گری دارند... 🔸یکم. نقد رهبری نمی تواند بی اعتنا به نظام اندیشه ایشان باشد. باید جایگاه مردم و جمهوریت و ساختارهای انقلاب و مفهوم ولایت و عدالت و غیره را در نظام بینشی رهبری توجه کرد و مصادیق را با ارجاع به همین مبانی مورد پرسش قرار داد. با تراز "لیبرالیسم" و "عدالت خواهی دلبخواهی" و "بی اعتنایی به جمهوریت" و ... نمی شود سراغ نقد رهبری رفت . نقد باید منتهی به انقلابی‌گری در همان شعارهای راستین باشد. 🔸دوم. عقل حکم می‌کند که در نقد یک کارشناس در حوزه‌ی تخصص خودش، به علم او توجه کنیم. این ملاحظه متفاوت از ادب و احترام است. ادب که جای خود، اما به حکم عقلانیت در نقد، فردی که علم و تجربه و اطلاعاتش در اداره و رهبری انقلاب بیش از هرکسی است، اظهارات و عملکرد او یک متغیر مؤثر در تحلیل است. روشنست که این ملاحظه نفی نقد نیست؛ اما یک ملاحظه منطقی است. 🔸سوم. اگر در نقد رهبری به مصادیق متعدد رسیدیم، احتمالاً به جهت گفتمانی اختلاف داریم نه مصادیق. اینجا باید نگران شد. باید سطح اختلاف را جای دیگر و در سطح دیگری از اعتقادات حل و فصل کرد. 🔸چهارم و از همه مهمتر؛ نقد باید موجب تقویت نظام اسلامی شود. نقدی که نقشه گفتمانی و انقلابی رهبری را در ابعاد کلانتر بهم بریزد، ناحق است ولو اینکه در ظاهر حق بنماید. گرچه شاخص ولایت، عدالت است؛ اما راه رسیدن به عدالت با ولایت است. نقدی که هیمنه ولایت و نقشه راهبردی اورا تضعیف کند ولو اینکه با شعار عدالت باشد، بی عدالتی محض است. ⚜ @lotfi74