neshast_hamayesh_arbaeen_araki.mp3
10.78M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | جایگاه #قیام_حسینی در #حرکت_تاریخ
🎙آیت الله #محسن_اراکی
#اربعین_جهانی_دیگر
🔹 طلب خون کربلا یعنی آنچه این خون برای آن ریخته شد، به وسیله امام زمان(عج) به ثمر خواهد نشست و این هدف تحقق خواهد یافت و این تدارک خون حسین است و این قیام حسینی به وسیله این چنین رهبری به ثمر مینشیند.
🔹از ویژگیهای انرژی رها شده از شهادت امام حسین این است که یک انرژی جهتدار و هدفدار است. این انرژی، انرژی وحدتگراست و سمت و سوی افراد را به یک سمت میبرد و انرژیهای ارزشمند را یکدست میسازد. این انرژی بسیجکننده تمام استعدادهای انسانی است.
🔹امروزی جریانی وجود دارد که درصدد نفوذ به این انرژی هستند که سه هدف اساسی دارد: مبارزه با کارایی این انرژی، تحریف با هدف اصلی این انرژی، تبدیل حرکت وحدتساز به حرکت تفرقه آمیز.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔰 تشیع امروز ایرانی
✍️ کمیل سوهانی
بخش 1 از 2
🔸هر سال در چنین ایامی، از میان کسانی که به پیادهروی اربعین میروند، برخی از زاویه دیدِ اجتماعی، سیاسی به تحلیلِ این پدیدهی شگفتانگیز و خلاف آمده عادتِ روزگار میپردازند. بزرگترین گردهمایی مردمی تاریخ که در آن همزمان، قدرتِ دولتها و تفاوت ملتها به حداقل میرسد.
🔹برخی از تحلیلگران از دخالتِ دولت ایران در شکلگیری این مراسم و به تعبیر ایشان دولتی شدنِ آن، گله و شکایت میکنند، برخی دیگر آن را محصول عدم حضور دولتِ قدرتمند مرکزی در عراق و ساختار اجتماعیِ قبیلهای این کشور میدانند، برخی دیگر هم این پدیدهی اجتماعی را نشانهای از آیندهی تاریخِ انسانی میدانند که بیحضور دولتها و فارغ از ملیتها به سامان امور خویش میپردازد.
🔸به نظر میرسد همهی این نظرات کمابیش واجد بخشی از حقیقتِ ماجراست. بهنظر نگارنده نه آمیختگیِ تشیع امروز ایرانی با مسالهی دولتِ مدرن جای تقبیح و افسوس دارد و نه باقی ماندن تشیع عراقی در ساختار عشیره و قبیله. نه حاشیهنشینی و قدرتِ غیررسمیِ تشیع لبنانی جای حسرت دارد و نه مجاهدهی عریان تشیع یمنی با طاغوت سعودی.
🔹آنچه امروز در همهجای جهانِ تشیع به عیان دیده میشود آمیختگی این مذهب با مسالهی قدرت و سیاست است. این آمیختگی در ایران بهگونهای تجربه میشود و در عراق و یمن و لبنان و کشمیر و ... بهگونهای دیگر.
🔸آنچه انکار شدنی نیست، خستگی و دلزدگی جهان امروز است از نوعی از سیاستورزی و تجمع قدرت که تعریفش از انسان، گرگِ انسان و از اجتماع، جنگلِ داروینیِ تنازع بر سر بقاست.
⚜️ @taammolat74
🔰 تشیع امروز ایرانی
✍️ کمیل سوهانی
بخش 2 از 2
🔹اگر تشیعِ ایرانی، عبور از دلِ ظلمتِ این پیشفرضها را برای آیندهای دیگرگون انتخاب کرده، شاید ریشه در تاریخ و فرهنگی دارد که حتی بزرگترین آثار ادبی و اسطورهایش هم با مساله حکومت و سیاست گره خورده است. شاهنامه آنچنانکه از نامش پیداست شرح چگونگیِ مواجههی انسان ایرانی است با مسالهی قدرت و سیاست.
🔸اگر تشیعِ امروزِ ایرانی بهغایت، درگیرِ چالشهای دولت مدرن است، شاید به دلیل ظرفیتی است که در تاریخ و فرهنگش برای این جدال و رویارویی دارد. آنچه مشخص است، جهان به الگویی دیگرگون از رابطهی قدرت، دولت و مردم تشنه و نیازمند است، اما با مسخشدگیِ انسان مصرفزده، سیاستزدایی و مسطح شدن جهان توسط نظام سوداگری استعماریِ مسلط، این تشنگی و نیاز در هیچ جای عالم بروز سیاسیِ عیان ندارد.
💢اکنون جهانِ تشیع تنها جای غیرِ مسطحِ عالم است، جایی که هنوز در آن مسالهی حق و باطل معنادار بوده و مجاهده و مبارزه بخشی از زندگی روزمره مردم است.
🔸پیادهرویِ اربعین فرصتی است برای بروز این شور و شعور سیاسی. سیاستی که همزمان از دل تجربهی سخت و نفسگیرِ مواجههی تشیع ایرانی با دولت مدرن و خلوصِ تشیع یمنی و عراقی و ... برای ساختنِ جهانی آلترناتیو برخواهد خواست.
🔹جهانی که نه حکومت و دولتش از جنس لویاتان است و نه مردمش بر سر منابع محدود بر سر رقابت. آنچه اربعین پیش چشم ما میگذارد، امکان سامانمندیِ امور بر بنایی غیر از رقابت و سود است. تجربهی شکست خوردهی نظام سود و سرمایه فرصتی است برای زمزمهی این شعر از حافظ شیرازی در میدان واقعیت پیادهروی اربعین؛
خللپذیر بود هر بنا که میبینی
مگر بنای "محبت" که خالی از خلل است
💢پیادهرویِ اربعین تصور آلترناتیوی از رابطهی قدرت و مردم را ممکن میسازد، که بر اساس "محبت" بناشده است. آنچه در ادبیات تشیع به آن پیوستگیِ "وِلایت" با "وَلایت" میگویند...
⚜️ @taammolat74
🔰چندخطی درباره مرحوم شجریان
✍️ نقدعلی
شجریان پدیده ای بود که آوازش تا سالیان سال بر کرانه موسیقی ایران یکه تازه ای خواهد کرد و عملا به موسیقی اصیل دربرابر موسیقی های وارداتی جانی تازه داد و این نقاط قوت را نه موافقان و نه مخالفانش نمیتوانند منکر شوند.
همانگونه که نقاط ضعفش را نمیشود منکر شد. نقاط ضعفی که به وضوح در مصاحبه با VOA نشان داد با وجود ربّنایش نمیتواند رابطه هنر و اسلام را جمع کند و مدّعی ضدیت این دو میشود درحالی که بزرگترین هنرمندان ما دقیقا در اوج گیری تمدن های اسلامی شکوفا شدند.
نقاط ضعفی همچون اینکه با وجود ادعای سیاسی نشدن در طول عمرش ولی در سال ۸۸ چنان اسباب دست فتنه شد که حتی صدایش را در اختیار جریان خاص قرار داد.
و برای دیدن شخصیت مرحوم شجریان باید این نقاط ضعف و قوت را با هم ملاحظه کرد...
⚜️ @taammolat74
📮در روزگار مرگ هنر، او (#شجریان) رونق بازار ادب و هنر اصیل ایرانی بود. از مواضع سیاسی هنرمندان چه موافق و چه مخالف، نباید چندان هیجان زده یا آزرده خاطر شد. آنها بیشتر اهل جهان احساس و عواطفاند. حق این است که به حرمت نسبتشان با هنر متعالی و اصیل تقدیر و تکریم شوند. آنها که هنرمندان را متاع سیاست و یارکشی های قدرت طلبانه خود می کنند، طرفدار هنر نیستند.
✍️ وحید یامینپور
⚜️ @taammolat74
• قسم بہ عصمت زهرا که تا زمان ظهور
عزای غربتِ مهدی کم از محرم نیست ..
#اللهم_عجل_لولیڪ_الفرج💔
.
.
⚜️ @taammolat74
🔰 کمونیسم یا بربریت به همین سادگی!
🔸ابتدای بهار امسال، کتاب جدید #اسلاوی_ژیژک با موضوع شیوع #ویروس_کرونا در جهان، وارد ایران شد. این کتاب، یک کتاب فلسفی به معنای کلاسیک آن نیست و چهارچوب نظری و مفهومی مشخصی هم ندارد و بیشتر ساختاری ژورنالیستی دارد.
🔹او میگوید کرونا، علیرغم رنجهایی که بر ما تحمیل کرده است، فرصتی را فراهم کرده که درباره جهانی که در آن زندگی میکنیم بازاندیشی کنیم، کاستیهای آن را که در شرایط بحران بروز روشنتری دارد ببینیم و قطعاً بیش از پیش متوجه این مسئله باشیم که چرا فکر کردن به امکانهای جایگزین برای زندگی کردن مهم و البته شاید کمی دیر، اما همچنان ضروری است.
🔸اما چیزی که بخش اعظمی از بحث ژیژک در کتاب را شامل میشود نقد او به گسترش بحران کرونا با ارجاع به ساختار جامعهی غربی و به طور ویژه اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد است. ژیژک هشدار میدهد که چگونه بحران کرونا میتواند باعث قوت گرفتن راست افراطی در غرب شود. جایی که حالا نسبت دادن به ظاهر علمی شیوع کرونا به «دیگری شرقی» میتواند موضع راست افراطی در اروپا را برای مردم این قاره منطقی جلوه دهد.
🔹ژیژک علیرغم نقد خوشبینی چپ افراطی در مورد فروپاشی سرمایهداری به واسطه بحران کرونا، این وضعیت برزخی را دارای پتانسیلی میداند که میتواند دوباره ما را برابر این پرسش قرار دهد؛ کمونیسم یا بربریت! ژیژک مجبور است تا ایدهی خود از کمونیسم را به طور خلاصه شرح دهد؛ او از کمونیسمی صحبت می کند که همین حالا هم توسط سیاستمدارانی که حتی کمونیست هم نیستند در حال اجرا است:
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 کمونیسم یا بربریت به همین سادگی! 🔸ابتدای بهار امسال، کتاب جدید #اسلاوی_ژیژک با موضوع شیوع #ویروس_
🔰 کمونیسم یا بربریت به همین سادگی!
✍️ اسلاوی ژیژک
📮کمونیسم تصویری از یک آینده مشعشع نیست بلکه بیشتر نوعی کمونیسم فاجعه در واقع پادزهر سرمایهداری فاجعه است. دولت باید نقش فعالتری بر عهده بگیرد. تولید لوازمی ضروری مثل ماسک، کیتهای تست و دستگاه تنفسی را سازماندهی کند، هتل و سایر اقامتگاههای تفریحی را تعطیل کند. معاش حداقلی تازه بیکارشدهها را تامین کند، و کارهایی از این دست؛ منتها باید تمام این اقدامات را بدون اعتنا به سازوکارهای بازار انجام دهد. بیایید فقط دربارهی میلیونها نفری که کارشان لااقل برای مدتی منتفی و بیمعنی میشود فکر کنیم؛ مثل کسانی که در صنعت گردشگری مشغولند. سرنوشت آنها را نمیشود به امان سازوکارهای بازار یا مشوقهای استثنائی، رها کرد … وقتی از کمونیسم حرف میزنم منظورم این قبیل پیشرفتها است و در عوض آن، هیچ گزینه بدیلی جز بربریت نوین نمیبینم. اما این کمونیسم تا کجا پیش میرود؟ نمیتوانم بگویم، فقط میگویم نیاز مبرم به آن احساس میشود.
📚 عالمگیر، ص 85
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |اربعین و مسئلهیابیهای جامعهشناسان
🎙 دکتر علیرضا شجاعیزند
اربعین جهانی دیگر
موسسه آفاق حکمت
⏰ سال 1398
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
Arbaeen_jahanidigar2_shojaeezand_01-1.mp3
10.88M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | #اربعین و مسئلهیابیهای جامعهشناسان
🎙دکتر #علیرضا_شجاعیزند
#اربعین_جهانی_دیگر
🔹 پدیدههایی مانند اربعین و نقش علوم انسانی و جامعهشناسی
.
.
🔗 برای شنیدن سخنرانی قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
#اختصاصی
🔶 موضوع | کربلا باز جست سعه صدر گمشده
🎙استاد اصغر طاهرزاده
جلسه پنجم
لب المیزان
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
XQ8_Moharam_99_-5(Karbala_bazjoste_sesadre_gomshodeh)_lobolmizan[H].mp3.mp3
14.13M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | #کربلا؛ باز جست سعه صدر گمشده
🎙استاد اصغر #طاهرزاده
جلسه پنجم
🔹معنای زندگی در مأواگزیدن در رازها و سنت ها است که افق های معنایی را مدّ نظر می آورد. امویان و سلفی گری به کلّی از این نحوه بودن در غفلت اند، چیزی که امروزه ما در فرهنگ مدرنیته و روحیه ی پوزیتیویسم و حس گّرایی با آن روبه رو هستیم. پیامبران خدا آمدند تا افق های معنایی را در مقابل بشر بگشایند تا انسان برای خود معنا پیدا کند و از احساس پوچی رها شود و کربلا در این راستا توانست فرهنگ سازی کند و جهان بشری را متوجه ی غفلت خود بنماید.
🔗 برای شنیدن قسمت قبل، اینجا رو کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74