📚 معرفی چند کتابِ مُتقن و عالی پیرامون قیام سید الشهداء علیه السلام
1️⃣ حماسه حسینی؛ شهید آیت الله مرتضی مطهری
2️⃣ آذرخش کربلا؛ آیت الله محمد تقی مصباح یزدی
3️⃣ قیام حسین علیه السلام؛ دکتر سید جعفر شهیدی
4️⃣ انسان ۲۵۰ ساله [فصل امام حسین علیه السلام] و آفتاب در مصاف؛ آیت الله سید علی خامنه ای
5️⃣ حماسه و عرفان؛ آیت الله جوادی آملی
6️⃣ فتح خون؛ شهید سید مرتضی آوینی
7️⃣ لهوف [مقتل سید الشهداء علیه السلام]؛ سید بن طاووس -رحمه الله تعالی-
@taammolatenazari
هدایت شده از علی علیزاده - جدال
51.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بحثی #داغ و #چالشی در اسپیس جدال
طاها زینالی، محمدطاهر رحیمی و پریسا نصرآبادی
📺 youtu.be/HdEQUCo3lWM
🔰دکتر پزشکیان دولت را در چه شرایطی تحویل گرفته است؟ آمار و ارقام رو با هم ببینیم:
🔸️ نرخ تورم ۳۶.۱٪
🔸️ نرخ بیکاری ۸.۱٪
🔸️ ضریب جینی ۰.۳۸۷۷
🔸️ نرخ رشد ۵.۷٪
🔸️ نرخ رشد بی نفت ۳.۴٪
🔸️ نقدینگی ۷.۸ هزار همت
🔸️ رشد نقدینگی ۲۴.۲٪
🔸️ رشد پایه پولی ۲۷.۶٪
🔸️ صادرات نفت ۳۵.۹ میلیارد دلار
🔸️ صادرات غیرنفتی ۴۹ میلیارد دلار
🔸️ واردات ۶۶ میلیارد دلار
🔸️ میانگین قیمت مسکن ۸۱میلیون تومان
🔸️ دلار بازار آزاد ۶۰هزارتومان
🔸️ دلار نیمایی ۴۳هزار تومان
🔸️ گوشت گوسفند ۶۲۰هزار تومان
🔸️ گوشت مرغ ۸۳هزار تومان
🔸️ یارانه ۳۰۰-۴۰۰ هزارتومان
🔸️ پژوه ۲۰۷دندهای ۷۵۰میلیون تومان
🔸️ شاخص بورس ۲میلیون و ۱۰۰هزارواحد
🔸️ سکه بهار آزادی ۴۰میلیون تومان
Eitaa.com/taammolatenazari
May 11
✅️ #مکتب_تاریخی؛ اندیشه های اقتصادی مکتب تاریخی ۱۸۴۰- ۱۹۱۷ میلادی [بخش اول]
🔸️ مکتبِ تاریخی، نخستین منتقدانِ #اقتصاد_کلاسیک هستند. می توان گفت که ظهور عقائد مکتب تاریخی در اقتصاد، با نوشته های #رشر و #لیست در دهه ی ۱۸۴۰ آغاز گردید و با مرگ #اشمولر در سال ۱۹۱۷ به پایان رسید. پیش از بیان عقائد اقتصادیِ این مکتب، مناسب است اجمالا به ریشه های آن در مکتب رمانتیک اشاره شود.
🔸️ سابقا اشاره شد که عقائد و مکتب های اقتصادی، #مبانی_فلسفی خاص خود را دارند. فی المثل پایه ی فلسفیِ فیزیوکراتها و سوداگرایان به دیدگاه های رنسانس پیوند دارد. پایه ی فلسفی مکتب کلاسیک به عقائد عصر روشنگری قرن هجدهم مربوط می شود. و پایه های فلسفی مکتب تاریخی، با رمانتیک گرایی مرتبط است؛ که خود منتقدِ فلسفه ی عصر روشنگری است. #رمانتیک_گرایی که در اوایل قرن نوزدهم بویژه در آلمان ظهور کرد، به طور کلی حرکتی عمومی علیه اندیشه های عقل گرایانه و روشنگریِ قرن های هفدهم و هجدهم میلادی بود. این حرکت در آلمان از گستردگی بیشتری برخوردار بود.
🔸️ رمانتیک گرایی با عقائد فردگرایانه و عقلانیت ابزاری به مخالفت پرداخت. [ بر اساس عقلانیت ابزاری افراد تنها تلاش می کنند منافع شخصی کوتاه مدت خود را حداکثر کنند.] رمانتیک گرایان، بر دیدگاه های کل گرایانه و جامعه نگر، برتری هدف جمعی بر فردی و اهمیت اوضاع تاریخی، جغرافیایی و نهادیِ خاص هر کشور تأکید داشتند. آنها از این جهت با دیدگاه و فرض های فردگرایانه و عقل گرایانه و جهان شمول کلاسیک ها مخالف بودند.
🔸️ بر مبنای عقائد رمانتیک گرایان، اقتصاد درجاتی از ابعاد ملی گرایی را در بر دارد. رمانتیک گرایی اهمیت ارزش های فرهنگی را در زندگی اقتصادی مورد تاکید قرار می دهد و تلاش می کند که رابطه ی بین یک سری فعالیت های فکری و رشد نیروهای مولد را توضیح دهد. [Vikor, D(1964), Economic Romanticism in the Twentieh Century, new book Society] این نکته لازم است بیان شود که شرایط و اوضاع و احوالِ فرهنگی و اجتماعی آلمان با انگلستان - در عصر رمانتیسم- تفاوت داشت و این خود زمینه را برای بروز نگرش های جدید در امور فلسفی و اقتصادی در آلمان فراهم می ساخت. برای مثال در سنت آلمانی- برخلاف انگلستان- اگر بحث #رفاه مطرح بود، رفاه جمع گرایانه مطرح بوده که بر رفاه فرد گرایانه ترجیح دارد.
🔸️ در اندیشه ی رمانتیک، جامعه و دولت صرفا مجموعه ای از افراد نبوده بلکه فراتر از آن است. در این اندیشه اصولا جامعه خود دارای روح، حیات، رشد و سقوط است. این اندیشه پایه ی فکریِ #مکتب_اقتصادی آلمان بود که به نامِ #مکتب_تاریخی معروف است. همچنین می توان ریشه ی عقائد مکتب اقتصاد ملی گرایی را نیز به تفکر رمانتیسم مرتبط دانست. طبق عقائد رمانتیکی، فلسفه قانون طبیعی و اندیشه ی #مطلوبیت گرایانه ی مرتبط با آن، رد می شود و مدیریت دولت بر اقتصاد بیشتر می شود.
@taammolatenazari
✍️🏼 درباره ی کتابِ #نیکوکاران_نابکار؛ "این پژوهشِ پر وضوح و بصیرانه، که مثال های بسیار جالبِ نویسنده به آن شادابی و سرزندگی بخشیده است، و با تیزهوشی فراوان همراه است، را می توان "اقتصاد شناسیِ جهان واقعی" نامید. #هاجون_چنگ بین نظریه پردازی های معمول درباره ی توسعه ی اقتصادی و آنچه، از اوانِ انقلاب اقتصادی تاکنون، در عالم واقع روی داده است شکافی بزرگ می بیند که آن را در این کتاب پیش رویمان قرار می دهد. تحلیل قاطعانه ی وی نشان می دهد که چگونه، و چرا، نسخه های تجویزیِ مبتنی بر دکترین های حاکم به آسیب هایی جدی انجامیده اند، بویژه برای آسیب پذیرترین و بی دفاع ترین اقشار جوامع- آسیب هایی که احتمال می رود همچنان ادامه یابد." [نعام چامسکی]
همچنین جوزف استیگلیتز، برنده ی سال ۲۰۰۱ جایزه ی نوبل اقتصاد درباره ی این کتاب می گوید: " کتابِ هوشمندانه، پرشور و تحریک آمیزی است که برای نگاه به جهانی سازی، راه هایی نو و مجاب کننده در اختیارمان می نهد."
پ.ن: خرید و مطالعه ی کتاب حاضر را به همه علاقه مندان به اقتصاد و علوم اجتماعی توصیه می کنم. مقابله با #نئولیبرالیسم خاصتا در عرصه ی اقتصاد، بدون شناخت و معرفت میسر نخواهد بود.
@taammolatenazari
تأمُّلاتِ نظری
✍️🏼 درباره ی کتابِ #نیکوکاران_نابکار؛ "این پژوهشِ پر وضوح و بصیرانه، که مثال های بسیار جالبِ نویسنده
کتاب هایی که معرفی میشه، در زمان بندی مشخص شده، در کانال بصورت چکیده اهم مطالبش تقدیم حضور می شود.
الان کتابِ "تاریخ عقائد اقتصادی" دکتر یدالله دادگر در حال ارائه است.
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
✨شوک ارزی جدید در راه است؟
آقای علی طیب نیا فرمانده تیم اقتصادی دولت آقای پزشکیان گفته است: «بنگاههای بزرگ را مجبور کردهاند ارز خود را به نرخ دستوری بفروشند که به صادرات لطمه میزند».
این اظهارات، به معنی آن است که شرکتهای فولادی، پتروشیمی، پالایشی و معدنی که ۸۰ درصد صادرات غیرنفتی کشور را انجام میدهند، باید اجازه داشته باشند دلار خود را به نرخ ۶۰ هزار تومان به واردکنندگان بفروشند. در حال حاضر این شرکت ها، دلارهای خود را به نرخ ۴۳ هزار تومان (معروف به نیما) میفروشند. به عبارت دیگر، دولت جدید به این شرکتهای خامفروش اجازه خواهد داد که دلارهای خود را ۱۷ هزار تومان گرانتر بفروشند. اگر مجموع این شرکتها در سال ۴۰ میلیارد دلار صادرات دارند، رانتی که از محل گرانسازی ارز به جیب اینها خواهد رفت، حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود. این ۷۰۰ هزار میلیارد تومان اضافی را چه کسی پرداخت خواهد کرد؟ مردم! تمام کالاهای وارداتی به ازای هر دلار ۱۷ هزار تومان برای مصرفکنندگان گران خواهد شد.
اما ماجرا به اینجا تمام نمیشود. همین شرکتها، قیمتگذاری محصولاتشان را بر اساس دلار ۴۳ هزار تومان(نیما) انجام میدهند. یعنی قیمت جهانی را در دلار ۴۳ هزار تومان ضرب میکنند و محصولاتشان را به ملت ایران میفروشند. طبق اظهارات آقای طیبنیا، با روی کار آمدن دولت جدید، دلاریفروشان قیمتهای جهانی را ضربدر دلار ۶۰ هزار تومان کرده و محصولاتشان را به ملت ایران خواهند فروخت.
در دولت شهید رئیسی، دلارداران و دلاریفروشان موفق شدند دولت را با خود همراه سازند که اولا دلار ۴۲۰۰ را حذف کند، ثانیا نرخ دلار نیما (دلار شرکتهای بزرگ) را نیز از ۲۳ هزار تومان به ۴۳ هزار تومان افزایش دهد. هنوز دولت جدید نیامده، کعده افزایش دلار نیما از ۴۳ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان را به این شرکتها داده است. تردید نکنید در صورتی این اتفاق بیفتد، قیمت دلار آزاد به زودی پرواز خواهد کرد و دوباره، روز از نو، روزی از نو!
امیدوارم آقای پزشکیان بر عهدی که با مردم بسته پایبند بماند و معیشت ۸۵ میلیون ایرانی را به پای منافع ۴۰ شرکت قربانی نکند.
وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا
@syjebraily
✍️🏼 به استحضار همراهان ارجمند می رسانم؛ بعد از اتمامِ کتابِ تاریخ عقائد اقتصادی، چکیده و اهمِّ مطالبِ کتابِ #دکترین_شوک اثر خانم نائومی کلاین رو تقدیم خواهم کرد.
@taammolatenazari
5.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍️🏼 جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان! چگونه می شود که شما در مناظرات خود را هم مُنادیِ تحقق اجماع و عدالت در کشور معرفی کرده اید، و هم از اشخاصی بناست در کابینه ی دولت استفاده کنید که مدام با زبان اقتصادِ سرمایه داری بر آتشِ #انباشت_ثروت در دست عده ای محدود می دمند؟! این روش و منش نتیجه ای جز شکاف طبقاتی و دامن زدنِ بیش از پیش بر بی عدالتی مخصوصا در اقتصاد نخواهد داشت. واقعا جنابعالی این تناقض را متوجه نمی شوید! یا اینکه بنا دارید عامدانه بر این بی عدالتیِ اقتصادی-اجتماعی پا فشاری کنید؟!
@taammolatenazari