تأملات اجتماعی
📌 مروری کوتاه بر نگاه انسانی و جامعه شناختی مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی ره، به حادثه ی عاشورا
▪️ مباحث ماه محرم در ده سال پایانی عمر مرحوم حاج آقا مجتبی ره، به بررسی یک بعد از ابعاد حادثه ی عاشورا اختصاص داشت.
مروری بر عناوین مباحث درین ده سال نشانگر نگاه عمیق انسانی، تاریخی و اجتماعی ایشان به این پدیده است.
به عبارت دیگر در حالیکه حادثه ی عاشورا در طول سالهاذبیشتر بعنوان پدیده ای صرفا تاریخی نگریسته و از آن بهره برداری می شد، مرحوم حاج آقا مجتبی ره، با طرح حادثه ی عاشورا در بستر تعالیم قرآن کریم و همچنین در بستر روابط انسانی و اجتماعی، ابعاد دیگری از این حادثه ی مهم تاریخی را بازنمودند.
اهمیت مرور این دیدگاه از آن روست که احساس می شود پس از سالها، نگاه های صوفیانه و باطنی گری به حادثه ی عاشورا مجددا در حال نضج گرفتن کشاندن جامعه به سمت انحطاط و رخوت است.
در این مسیر نگاه مرحوم حاج آقا مجتبی ره، که پرتوی از نگاه اسلامی امام ره است، راهنمای ماست.
در ادامه مروری خواهیم داشت بر عناوین و محتوای مجموعه ی سلوک عاشورایی.
(در پایان این بخش این نکته نیز گفتنی است که مجموع کلمات و اقدامات حاج آقا مجتبی ره، چه در جلسات اخلاق و تفسیر و چه در جلسات فقهی و چه در سلوک اجتماعی شان، بیانگر نوعی نگاه اجتماعی عمیق و آگاهانه به روابط انسان با خدا و سایر انسانها است.
نگاه اصلاحگری اجتماعی ایشان بر اساس شریعت و اخلاق، خود موضوع نوشتار جداگانه ای خواهد بود، انشالله)
@taamollat
📌سلوک عاشورایی
۱. عنوان کلی مجموعه سلوک عاشورایی است که خود متضمن نگاهی پویا به حادثه ی عاشورا است.
گویی در نظر حضرت استاد حادثه ی عاشورا، صرفا یک حادثه در کنج تاریخ نیست، بلکه نتیجه ی نوعی سلوک و حرکت انسانی خاص است.
به عبارت دیگر حادثه ی کربلا با همه ی مقدمات و مؤخرات خود حاکی از نوع نگاهی خاص به خدا، جهان طبیعت و روابط انسانی است.
حاج آقا مجتبی ره، تلاش کرده اند تا منزل های این حرکت انسانی، اخلاقی، اجتماعی و عرفانی را من البدو الی الختم بازنمایی کنند.
به گمان نگارنده، این مهمترین نکته در فهم کلمات ایشان است.
۲. عناوین منزل ها به ترتیب چنین است:
▪️منزل اول: تعاون و همیاری
▪️منزل دوم: امر بمعروف و نهی از منکر
▪️منزل سوم: هجرت و مجاهدت
▪️منزل چهارم: دین و دینداری
▪️منزل پنجم: استقامت و پایداری
▪️منزل ششم: حق و باطل
▪️منزل هفتم: عزت و ذلت
▪️منزل هشتم: غیرت دینی
▪️منزل نهم: بینش و نگرش
▪️منزل دهم: شرح خطبه ی منا
۳. مروری بر عناوین روشن می سازد که از نگاه استاد بزرگوار، سلوک یا سبک زندگی عاشورایی دارای دو دسته لوازم است.
دسته ی اول ناظر به عینیت زندگی اجتماعی: مانند تعاون، امر بمعروف و..... دسته ی دوم ناظر به جنبه های روحی و معنوی حیات ادمی، مانند غیرت، عزت و.....
مجموعه ی این نگرش ها و رفتارها در حیات انسان مومن، او را به حیات مطلوب و زندگی عاشورایی نزدیک می کند.
تأملات اجتماعی
📌سلوک عاشورایی ۱. عنوان کلی مجموعه سلوک عاشورایی است که خود متضمن نگاهی پویا به حادثه ی عاشورا است.
۴. هر یک از این عناوین جای شرح و بسط و دقت فراوان دارد، غرض ازین اشاره ی کوتاه، توجه دادن به نگاهی منطقی، واقعی و رو به حرکت به حادثه ی عاشورا بود.
نگاهی که احساس می شود، پرزرق و برق و شور نگاه های صوفیانه، در حال فراموشی است.
امیدوارم - تنها به پاس بهره هایی که در سالهای آخر از ایشان بردم- بتوانم درباره ی روش سلوک دینی و اجتماعی مرحوم حاج آقا مجتبی و نیازمندی امروز جامعه ی مومنین تهران به ایشان بیشتر بنویسم.
@taamollat
📌 شروع مطلب اخیر کانال، در مرور مجموعه ی سلوک عاشورایی، نقدی بود که جلوتر، بر رویکرد برنامه ی «حسینیه ی معلی » نوشتم. (https://eitaa.com/taamollat/1027)
در ادامه رویکردهای جایگزین به حادثه ی عاشورا را در اندیشه ی حاج آقا مجتبی ره نشان دادیم و حرفمان این بود بجای تبدیل مجلس عزای سیدالشهدا ع به صرف ماتمکده، که موجب رخوت و انحطاط و در ضدیت با شرایط فعلی جامعه است، می توان نکات دیگری را درین حادثه برجسته و مورد توجه قرار داد.
این بود که رسیدیم به رویکردهای عاشورایی حاج آقا مجتبی ره در دهه ی آخر عمر شریفشان.
و همین خود فتح بابی شد برای پرداختن به اصل الگوی دینداری ایشان در فضای سیاسی و اقتصادی تهران، بر محور شریعت، عقلانیت اجتماعی و اخلاق (که بعدها به آن خواهم پرداخت، انشالله. )
سیر کار این بود.
@taamollat
📌 آیا ممکن است حادثه ی عاشورا با انهمه نکته ی الهام بخش و حیات آفرین، در گردونه ی حوادث، به ضد خود تبدیل شود؟
یعنی بشود عامل سازش با ظلم، سکون و ولنگاری؟ 🤔🤔🤔
هدایت شده از مبلغین رسالات الله
دیشب شام منزل اوس غلامحسین بودیم
میگفت ما سال ۶۸ از زاهدان اومدیم ورمال
البته اصالتا ورمالی ان
ازش پرسیدم پشیمون نیستید؟
گفت پشیمونم
به خاطر بچه هام
که نتونستن درس بخونن
میگفت الآن روستا امکاناتش پایینه
برای همین هر کی سرمایه داشته باشه وِل میکنه میره شهر
اونایی هم که موندن یا پولش رو نداشتن
یا ی عِرقی داشتن تا روستاشون به خرابه تبدیل نشه
البته
به برکت انقلاب الآن تمامی روستاهامون
دبستان دارن
دبیرستان دور اول یکی در میون
اما دبیرستان دور دوم خیلی کمتره
یعنی دختر یا پسر روستایی
یا باید ی وسیله پیدا کنه و خودش رو به چندین کیلومتر اون طرف تر برسونه
یا ترک تحصیل کنه
دیروز یکی از دختر خانوما به خانواده ما گفته بود
من نمیتونم ادامه تحصیل بدم
چون روستامون دبیرستان نداره و
بابام نمیذاره برم شهر مدرسه 😔
مهاجرت روستاییان به شهر = ضرر چند جانبه کشور
@revayatrosta
هدایت شده از مبلغین رسالات الله
تصویر جوانان و حتی سن بالاهای روستا
که از بیکاری مشغول
تیله بازی
یا به قول اهالی اینجا
گُلّه بازی هستن
جای تاسفه که ما نتونستیم
از روستاییان مون در جهت جهش کشور
استفاده کنیم
و اینطور ظرفیت اونها هدر میره
@revayatrosta