eitaa logo
تأملات اجتماعی
172 دنبال‌کننده
287 عکس
89 ویدیو
7 فایل
محمدرضا کرباسچی دانش آموخته ی حوزه ی علمیه ی قم کارشناس ارشد فلسفه ی علوم اجتماعی @mrkarbs
مشاهده در ایتا
دانلود
📌تربیت اجتماعی، بصیرت آفرینی سیاسی در مسجد 🔹 چند سالی هست که به این نتیجه رسیده ام که تبلیغ انتخاباتی و راهنمایی سیاسی، نباید به شب انتخابات منحصر باشد، آموزشی که عمق نداشته باشد، به همان سرعت هم زائل می شود. از همین رو در طول سال، شب هایی را برای بیان تاریخ و مرور حوادث سیاسی و اجتماعی و تاریخی قرار داده ایم. در این چند شب منتهی به انتخابات نیز، فراتر از طرفداری از نامزد ها بیشتر به بیان تاریخ احزاب و جریان ها و همچنین عقبه های فکری آنان در باب سیاست و اقتصاد و فرهنگ و آموزش و.... پرداختیم. برای مرور باورهای فکری جریان انقلابی اصیل، در آثار امام و آقا و شهید مطهری و.... بقدر کافی کد و مطلب داریم و عمدتاً هم همان ها را مرور و بحث می کنیم. مخصوصا سخنرانی های آقا در طول سال را حتما شب و پس از انتشار رسمی مرور و شرحی داریم. اما درباره ی جریانات دیگر مانند اصلاح طلبان، منبع عمده رجوع و شرح مقالات و کتاب های خود آنان و از جمله کتابهای جریان شناسی سیاسی و تاریخی است. دیشب که گذشت، کتاب «جمهوریت، افسون زدایی از قدرت» مشتمل بر یادداشت های آقای سعید حجاریان را به مسجد بردم و به مردم نشان دادم. و گفتم که منظور از «افسون زدایی از قدرت» زدودن هر امر غیر مادی مانند افسانه، اسطوره، وحی و حتی گاهی عقل از دامن قدرت و نشان عینیت و واقعیت مادی بجای آن است. یعنی در واقع برای یک اصلاح طلب اموری چون نصرت الهی، کمال جامعه، ولایت و.... در امر قدرت سیاسی کاملا بی معناست، چون از قبیل افسانه و اسطوره است، در مقابل برای او قدرت مادی و نظامی، اعداد و ارقام و..... معنادار است؛ چون واقعیت عینی و مادی دارد و می تواند آن را ببیند. این عقبه ی فکری اصلاح طلبان است. همان لحظه برای مردم سوال ایجاد شد که پس چرا فلانی در مناظرات اینقدر آیه و حدیث می‌خواند ؟ 🤔😳 مرور تاریخ و جریان شناسی فکری برای مردم خیلی جذاب و در تربیت سیاسی و اجتماعی بسیار اثرگذار است. مردمی که تاریخ اندیشه ها را بدانند فریب بازی های سیاسی را نمی خورند و راهبری چنین جامعه ای در ایام انتخابات کار دشواری نیست. باید ادامه داد. @modmasjed @taamollat
📌یادداشت فرزندم پس از چند هفته تجربه ی شور انتخاباتی در خانه و مسجد و مدرسه، امشب پس از شرکت در برنامه تبلیغاتی دکتر جلیلی در مصلی.👇👇👇 بجان خودم من هیچ کمکی به او نکرده ام و اصلا این یادداشت را بدون اطلاع من نوشته😂 رحمت خدا بر امام عزیز، خودآگاهی و فراتر بردن فکر جوانان از افق های تنگ مادی و اندیشیدن به خود و تاریخ و سیاست فهمی، مهمترین هنر او بود. اینها بچه های نسل پنج و شش و هفت امامند و ضرب دست امام ره هنوز ادامه دارد.
بسم الله الرحمن الرحیم من نوجوانی سیزده ساله هستم که با دیدن مناظره های اقتصادی به برنامه های دکتر جلیلی رسيدام.... برنامه های اقای جلیلی برای بهبود اوضاع اقتصادی به شرح زیر میباشد: 1. ▪️احیاء ظرفیت‌های مغفول و اجرای برنامه‌های موجود▪️ - دکتر جلیلی معتقد است که بسیاری از برنامه‌های اقتصادی که در گذشته تدوین شده‌اند، به درستی اجرا نشده‌اند. او بر اجرای این برنامه‌ها با عزم و اراده قوی تأکید دارد. 2.▪️اقتصاد مقاومتی▪️ - یکی از اصول کلیدی برنامه‌های دکتر جلیلی، اقتصاد مقاومتی است. این مفهوم به معنای توانمندسازی اقتصاد کشور در برابر نوسانات و شوک‌های خارجی است. او بر استفاده از ظرفیت‌های مردم و تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها تأکید دارد. 3.▪️مردمی کردن اقتصاد▪️ - دکتر جلیلی بر اهمیت مردمی کردن اقتصاد تأکید دارد و معتقد است که باید از ظرفیت‌های مردم برای پیشبرد اقتصاد کشور استفاده شود. این شامل اجرای اصل 44 قانون اساسی و مشارکت مردم در اقتصاد است. 4. ▪️اصلاح ساختار اجرایی و اداری کشور▪️ - یکی از محورهای اصلی برنامه‌های دکتر جلیلی، اصلاح ساختار اجرایی و اداری کشور است. او معتقد است که نظام اداری فعلی دچار فرسودگی است و نیاز به اصلاحات جدی دارد. 5. ▪️توسعه صنعتی و کشاورزی▪️ - دکتر جلیلی بر توسعه صنعتی و کشاورزی تأکید دارد و معتقد است که این استراتژی‌ها باید توسط نخبگان اقتصادی بومی‌سازی و اجرایی شوند. 6. ▪️مبارزه با تورم و محور قرار دادن تولید▪️ - مبارزه با تورم و تمرکز بر تولید از دیگر اصول حاکم بر برنامه‌های اقتصادی دکتر جلیلی است. او بر اهمیت تولید داخلی و کاهش وابستگی به واردات تأکید دارد. 7. ▪️شفافیت و رقابت▪️ - دکتر جلیلی بر ایجاد شفافیت و رقابت در عرصه‌های مختلف اقتصادی تأکید دارد. او معتقد است که این امر می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کند. 8. ▪️اصلاح نظام بانکی▪️ - دکتر جلیلی بر اصلاح نظام بانکی کشور تأکید دارد و معتقد است که باید نظام و چارچوبی مناسب برای اداره بانک‌ها تدوین شود تا مردم احساس کنند که بانک‌ها به وضع مطلوب خواهند رسید. ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ این برنامه‌ها نشان‌دهنده تعهد دکتر جلیلی به بهبود وضعیت اقتصادی کشور و استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای رسیدن به این هدف است. علی @taamollat
📌 رشد اجتماع 🔹چنانکه فرد انسانی برای رشد و تکاملش نیازمند آزادی و تجربه است، جامعه ی انسانی نیز برای رشد خود نیازمند چنین آزادی و تجربه ای است. فرد و جامعه باید آزادی داشته باشند و تجربه کنند تا به خودآگاهی برسند و آنگاه بتوانند جلو بروند. البته جامعه نیز بمانند فرد انسانی، حتما نیازمند تذکار و یادآوری تاریخ و قواعد زندگی است تا تجربیات گذشته را تکرار نکند. @taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«در لگد کوب حوادث جان دیگر یافتم.‌‌..» از سر ره تا غبار افشاند جان برخاستم چون الف در وصل جانان از میان برخاستم غرق خون هر چند جام روزی‌ام چون لاله بود از کنار خوان قسمت شادمان برخاستم مقصد از سامان هستی مهر تابان تو بود همچو شبنم چهره چون دادی نشان برخاستم در لگد کوب حوادث جان دیگر یافتم چون غبار از زیر پای کاروان برخاستم همچو بلبل با گرانجانان ندارم الفتی طوطیان تا لب گشودند از میان برخاستم صحبت شوریده حالان مایه شوریدگی است با «امین» هر گه نشستم بی امان برخاستم @taamollat
📌فایده انتخابات فقط انتخاب کردن نیست، گاهی هم شناخت است. شناخت غیر ها و غیریت ها و تغییرها. دریابیم این را. @taamollat
14.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 | عقل گرایی در بزرگداشت عاشورا ✔️کانال رسمی دکتر رفیعی ☑️ @drrafiei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 درباره ی « حسینیه ی معلی» واقعا برایم سوال است، در شرایطی که جامعه هنوز از گیر و دار شکاف های ۴۰۱ و خستگی دوران روحانی در نیامده، شوک رفتن رییسی را هضم نکرده، و روی کار آمدن پزشکیان را باور، و حجاب و اقتصاد هنوز مسئله است و.....، برنامه ی «معلی» با این آب و رنگ سنگین، و تاکید افراطی بر جنبه های تراژیک حادثه ی عاشورا ، چگونه قرار است موجب افزایش محبت اهل بیت و نهایتا رشد دینداری در جامعه شود؟ آیا واقعا جا ندارد که ما در هر دوره، شرایط اجتماعی را برای ارائه ی نمودهای دینی در نظر بگیریم؟ و فکر کنیم دینداری که نتیجه ی آن خواهد بود، چه دینداری خواهد بود؟🤔 آیا حادثه ی عاشورا هیچ جنبه دیگری غیر از این برای امروز ما ندارد که آن را عرضه کنیم؟🤔 آیا نمی توان روی بعد خانواده، مسئولیت اجتماعی، تاریخ سازی و جامعه سازی کار و آنها را در قالب هایی چون نمایش و ‌.... عرضه نمود؟ (مرحوم حاج آقا مجتبی ره در سالهای آخر حیاتشان، حادثه ی عاشورا را از ۱۰ منظر مورد بحث قراردادند که چاپ شده و در دسترس است.) آیا گمان می کنیم که دینداری حقیقی ضد عقلانیت و تنها با غم ملازم است؟ 🤔 اینها واقعا جای فکر دارد. تردید نباید کرد که ترسیم چنین فضایی از دینداری، آنهم بصورت پیوسته و فراگیر، اگر در کوتاه مدت هم جذاب باشد که نیست، در طولانی مدت قطعا موجب ایجاد نفرت عمومی خواهد گردید. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌 مروری کوتاه بر نگاه انسانی و جامعه شناختی مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی ره، به حادثه ی عاشورا ▪️ مباحث ماه محرم در ده سال پایانی عمر مرحوم حاج آقا مجتبی ره، به بررسی یک بعد از ابعاد حادثه ی عاشورا اختصاص داشت. مروری بر عناوین مباحث درین ده سال نشانگر نگاه عمیق انسانی، تاریخی و اجتماعی ایشان به این پدیده است. به عبارت دیگر در حالیکه حادثه ی عاشورا در طول سالهاذبیشتر بعنوان پدیده ای صرفا تاریخی نگریسته و از آن بهره برداری می شد، مرحوم حاج آقا مجتبی ره، با طرح حادثه ی عاشورا در بستر تعالیم قرآن کریم و همچنین در بستر روابط انسانی و اجتماعی، ابعاد دیگری از این حادثه ی مهم تاریخی را بازنمودند. اهمیت مرور این دیدگاه از آن روست که احساس می شود پس از سالها، نگاه های صوفیانه و باطنی گری به حادثه ی عاشورا مجددا در حال نضج گرفتن کشاندن جامعه به سمت انحطاط و رخوت است. در این مسیر نگاه مرحوم حاج آقا مجتبی ره، که پرتوی از نگاه اسلامی امام ره است، راهنمای ماست. در ادامه مروری خواهیم داشت بر عناوین و محتوای مجموعه ی سلوک عاشورایی. (در پایان این بخش این نکته نیز گفتنی است که مجموع کلمات و اقدامات حاج آقا مجتبی ره، چه در جلسات اخلاق و تفسیر و چه در جلسات فقهی و چه در سلوک اجتماعی شان، بیانگر نوعی نگاه اجتماعی عمیق و آگاهانه به روابط انسان با خدا و سایر انسانها است. نگاه اصلاحگری اجتماعی ایشان بر اساس شریعت و اخلاق، خود موضوع نوشتار جداگانه ای خواهد بود، انشالله) @taamollat