🔸همۀ بدبختی انسان از کمخواستن است؛ حسین(ع) را «به کم راضیها» کشتند!
🔸آدمها کمالطلب هستند، اما چه میشود که به کم قانع میشوند؟
🌼 مهمترین راه پیشگیری از سقوط انسان و نابودی جامعه(ج۲)
🔻 انسان یک موجود تمامیتخواه و کمالطلب است؛ یعنی همهچیز میخواهد و هرچه به او بدهی، بیشتر و بهترش را میخواهد! همهچیزخواه بودن، خوب است مگر اینکه انسان همهچیزخواهیاش را به چیزهای کم محدود کند.
🔻 کسی که از «همهچیزخواهی» دست بردارد، از هویت انسانی خودش فاصله گرفته و پایۀ خواستنیهای اصلی و کلیدی او خراب شده و به یک موجود ترسوی حداقلی تبدیل شده است.
🔻 همۀ بدبختیهای انسان از کمخواستن است. اصلاً گناه یعنی مشغولِ چیز کم شدن، یعنی لذتِ کم خواستن. برای اینکه بشریت مشغول کمخواستن بشود، برای انسانها سرگرمی و شهوات کوچک، فراهم میکنند تا به کم قانع بشوند.
🔻 قناعت مردم به حداقلها موجب شد به یزید تن بدهند و حسین(ع) را بکشند. به کم راضیها حسین(ع) را کشتند؛ آنهم با اشارۀ طاغوتیان! طاغوت، انسانها را به حداقل راضی میکند تا بتواند بر آنها سوار شود.
🔻 هیچوقت بچهتان را به حداقلها توصیه نکنید وگرنه بیدینش میکنید! دین، وسیلهای است برای اینکه انسان به همهچیزخواهیِ خودش برسد. دین راهی برای رسیدن به نامحدود بودن است.
🔻 آدمها کمالطلب هستند، اما چه میشود که متوقف میشوند و به کم قانع میشوند؟ این سؤالی است که در جلسات بعد، به آن پاسخ میدهیم.
👤علیرضا پناهیان
🚩هیئت میثاق با شهدا - ۹۹.۵.۳۱
👈🏻 متن کامل + صوت و فیلم
📎 Panahian.ir/post/6368
@Panahian_ir
🔸گردنهای که انسان آنجا سقوط میکند و بدیهایش رو میآید، کجاست؟
🔸مشکل انسان این است که حاضر نیست یکچیزی بدهد تا یکچیزی بهدست آورد؛ میخواهد همهچیزش را نگه دارد
🌼 مهمترین راه پیشگیری از سقوط انسان و نابودی جامعه(ج۳)
🔻 دنیا اینگونه است که هرچیزی را که بخواهی، برای اینکه آن را به تو بدهد، یکچیزی را از تو میگیرد. فلسفۀ وجود ما در دنیا همین «داد و ستد» است.
🔻 علی(ع) میفرماید: هر نعمتی را به تو بدهند، یکچیز دیگر را میگیرند (نهجالبلاغه/ خطبه 145) باید این واقعیت را بپذیریم که دنیا محل داد و ستد است.
🔻 مشکل اینجاست که چون آدم، کمالطلب و همهچیزخواه است، حاضر نیست یکچیزی را بدهد تا یک چیزی بگیرد؛ میخواهد هرچه دارد برای خودش نگه دارد، حتی وقتی میخواهند یکچیز بهتر به او بدهند، آن چیز کمتر را حاضر نیست بدهد!
🔻 اینکه انسان نمیخواهد داراییهایش را بدهد و میخواهد حفظش کند، انسان را بدبخت میکند. ابلیس از همین راه، آدم را فریب داد، به او گفت: «آیا میخواهی این چیزهایی را که (در بهشت) داری، حفظ کنی و از دست ندهی؟» آدم پذیرفت و سقوط کرد.
🔻 سرِ گردنۀ داد و ستد است که آدمها سقوط میکنند و بدیهایی مثل تکبر، حسادت و... را از خود نشان میدهند. اگر اهل داد و ستد نباشی، بدیهایت رو میآید و معلوم میشود که حسود هستی، مغرور هستی و...
🔻 چه میشود که آدم متوقف میشود؟ در دنیایی که محل داد و ستد است، نمیخواهد داد و ستد کند و میخواهد آنچه را دارد برای خودش نگه دارد! البته نمیتوانی نگه داری؛ بالاخره از تو گرفته میشود، پس بیا با خدا تجارت کن! نمونهاش شهادت است؛ اگر شهید نشوی، میمیری! ولی اگر با خدا معامله کنی، او جانت را از تو میخرد.
👤علیرضا پناهیان
🚩هیئت میثاق با شهدا - ۹۹۰۶.۰۱
👈🏻 متن کامل + صوت و فیلم
📎 Panahian.ir/post/6368
@Panahian_ir
🔸آغاز سقوط فرد و جامعه «امساک از پرداخت» است
🔸فلسفۀ پرداخت چیست؟ چرا خدا چیزی را به ما میدهد و بعد آنرا میگیرد؟
🌼 مهمترین راه پیشگیری از سقوط انسان و نابودی جامعه(ج۴)
🔻 همهچیزخواهی انسان، چیز خوبی است و جواب درستش بینهایتطلبی و خداست، اما این همهچیزخواهی میتواند انسان را بیچاره کند؛ اگر بخواهی چیزهایی را که داری، نگه داری، امساک کنی و ندهی، نابود میشوی.
🔻 هرچیزی را که بخواهی نگه داری، نابود میشوی؛ مثلاً اگر پولت را نگه داری و زکات ندهی، انفاق نکنی و صدقه ندهی، یا اگر آبرویت را آنجا که لازم است، خرج نکنی نابود میشوی، گاهی لازم است آبرویت را گرو بگذاری تا یک مؤمن را نجات بدهی و...
🔻 امساک از پرداخت، آغاز سقوط فرد و جامعه است. امامصادق(ع) فرمود: نابودی یک جامعه با ندادن زکات است (کافی/۳ / ۴۹۷) سقوط یک انسان هم با انواع و اقسامِ امساک از پرداخت است. البته پرداخت برای انسان، راحت نیست.
🔻 اما فلسفۀ پرداخت چیست؟ اصلاً چرا خدا چیزی به ما میدهد و بعد آن را میگیرد؟ خدا انسان را برای امتحان و انتخاب آفریده و لازمۀ انتخاب هم پرداخت یا گذشتنِ از برخی دوستداشتنیهاست که این طبیعتاً رنج دارد.
🔻 انتخاب وقتی صورت میگیرد که خدا من و شما را در مقابل «دوتا دوستداشتنی» قرار میدهد؛ هر کدامش را انتخاب کنی، باید آن یکی را کنار بگذاری، از اینجا رنج انسان آغاز میشود.
🔻 انسان کِی سقوط میکند؟ وقتی بخواهد رنج پرداختن را تحمل نکند. یک بخشی از رنج انسان بهخاطر انتخابهای اوست و یک بخشی هم بهخاطر تقدیر و بلاهاست. البته انتخابِ درست، رنجش کمتر از انتخاب غلط است.
👤علیرضا پناهیان
🚩هیئت میثاق با شهدا - ۹۹۰۶.۰۲
👈🏻 متن کامل + صوت و فیلم
📎 Panahian.ir/post/6368
@Panahian_ir
🔸قبل از ظهور، ممکن است در معرض امتحان «مواسات» قرار بگیریم
🔸در امتحان مواسات، اگر بخل بورزیم و امساک کنیم، سقوط میکنیم
🌼 مهمترین راه پیشگیری از سقوط انسان و نابودی جامعه(ج۵)
🔻 تو در دنیا نمیتوانی همهچیز داشته باشی، چون انتخابگر هستی و انتخاب یعنی یکی از دوستداشتنیهایت را کنار بگذاری و از آن صرف نظر کنی؛ این یعنی رنج. چه کسی بهتر انتخاب میکند؟ کسی که از پرداختکردن و ازدستدادن نترسد، کسی که بخل نورزد.
🔻 احتمالاً قبل از ظهور، در معرض امتحان «مواسات» قرار بگیریم. مواسات یعنی آن چیزی که داری، با برادر مؤمن خودت تقسیم کنی، حق نداری بیشتر از او پولدار باشی، نباید سفرهات از او پُرتر باشد یا خانهات از او بهتر باشد...
🔻 میترسم قبل از ظهور، تا از ما امتحان مواسات نگیرند آقا نیاید. چون امامباقر(ع) به کسانی که آمادۀ قیام بودند، فرمود: اگر نیاز داشتید دست در جیب هم میکنید که بدون اجازۀ همدیگر بردارید؟ گفتند: نه، حضرت فرمود: یاران آن امامی که قیام میکند اینگونهاند (اختصاص مفید/۲۴)
🔻 در آخرالزمان ممکن است در معرض امتحان مواسات قرار بگیریم، هر کسی ممسک باشد و بخل بورزد سقوط میکند. محافظهکاری به این معنا که «مبادا چیزی را از دست بدهم» انسان را ساقط خواهد کرد. آیا حکمت آسیبهای کرونا و مشکلات اقتصادیِ پشت سرش این است که میزان قدرتِ رسیدن به مواسات توسط مؤمنین و ولایتمداران امتحان شود؟
🔻 پیامبر(ص) این امتحان را مردم گرفت و فرمود: «هر کسی مسلمان میشود به مدینه بیاید.» با اینکه آنها در مدینه، خانه و زمین کشاورزی نداشتند. لذا وقتی مسلمانان مکه به مدینه آمدند، مومنین مدینه خانههای خود را با آنها نصف کردند؛ دوتا اتاق داشتند یکی را دادند. آیا خون ما رنگینتر از آنهاست که از ما این امتحان را نگیرند؟
👤علیرضا پناهیان
🚩هیئت میثاق با شهدا - ۹۹۰۶.۰۳
👈🏻 متن کامل + صوت و فیلم
📎 Panahian.ir/post/6368
@Panahian_ir
تحلیل_الگوی_اقتصادی_آیت_الله_شاه_آبادی.pdf
حجم:
356.1K
🔻مقالۀ مهم و ارزشمند «تحلیل الگوی اقتصادی آیت الله شاه آبادی»
🔸علیرضا پناهیان در سخنرانی مهم خود در شب تاسوعا، در هیئت میثاق با شهدا، با موضوع «تنها راه جلوگیری از سقوط انسان و جامعه»، بخشهایی از این مقاله را قرائت و تبیین کرد و خواندن آن را به مخاطبان توصیه کردند.
🔸خواندن بخشهایی از این مقاله که ارتباط بیشتری با بحث داشته، و با رنگ زرد مشخص شده است، حدود ۱۵دقیقه زمان نیاز دارد.
@Panahian_ir
🔸جامعهای که اهل مواسات نباشد، تفکر لیبرال، آنرا به خاک سیاه مینشاند
🔸عدالت در جامعهای که اهل «شحّ نفس» باشد برقرار نخواهد شد
🔸بعضیها مواسات را در حد صدقه تنزل میدهند؛ مواسات فراتر از صدقه است
🌼 مهمترین راه پیشگیری از سقوط انسان و نابودی جامعه(ج6)
🔻 امروز ضرورت عدالت و عدالتخواهی برای مردم جاافتاده اما ضرورت «مواسات» جا نیفتاده است. هرچند همیشه مطالبۀ عدالت و عمل به آن لازم است.
🔻 اولویت امروز جامعۀ ما تقویت پیوند و تعامل مؤمنین با یکدیگر و از خودگذشتگی مؤمنین برای یکدیگر است، الان «مواسات و ایثار» و فاصله گرفتن از «بخل و شحّ نفس» اولویت دارد.
🔻 کسانی عدالت را در جامعه برقرار خواهند کرد که اهل مواسات و ایثار باشند. وقتی بخلورزی در فرهنگ جامعه، منحوس و محکوم شد بیعدالتی اصلاً جایی در آن نخواهد داشت.
🔻 عادلانهترین حکومتها هم-مثل حکومت علی(ع)- در میان مردمی که فرهنگ شحّ نفس در بینشان پذیرفته شده است موفق نخواهد بود.
🔻 وقتی یک جامعه، اهل مواسات نباشد، تفکر لیبرالیزم در آن رأی میآورد و مملکت را به خاک سیاه مینشاند. ولی اگر تفکر مواساتی حاکم باشد هیچوقت لیبرالمسلکها در این جامعه، جایی نخواهند داشت.
🔻 بعضیها مواسات را به «کمک مؤمنانه» یا صدقه ترجمه میکنند، مواسات فراتر از اینهاست. مواسات یعنی آمادگی برای گذشتن از داراییهای خود، یعنی تو حق نداری بهتر از برادر دینیات زندگی کنی. حالا ببینید چند نفر از مسئولین ما اینگونهاند؟
👤علیرضا پناهیان
🚩هیئت میثاق با شهدا - ۹۹۰۶.۰۴
👈🏻 متن کامل + صوت و فیلم
📎 Panahian.ir/post/6487
@Panahian_ir
🔸با ساختارهای الگوگرفته از جامعۀ غربی نمیشود عدالت را اجرا کرد
🔸تمدن لیبرالی مبتنی بر امساک است؛ تمدن اسلامی مبتنی بر انفاق
🌼 مهمترین راه پیشگیری از سقوط انسان و نابودی جامعه(ج۷)
🔻 چه میشود که انسان سقوط میکند؟ شُحّ نفس و امساک؛ یعنی انسانی که همهچیزخواه است، ضرورتِ گذشتن از برخی دوستداشتنیها برای رسیدن به دوستداشتنیهای بیشتر را فراموش میکند و میخواهد همین چیزهای اولیهای که دارد، نگه دارد، لذا با خدا تجارت نمیکند و این آغاز سقوط است.
🔻 چرا تمدن غرب در حال فروپاشی است؟ چرا تمدن مارکسیستی فروریخت؟ این دو تمدن، مبتنی بر امساک هستند و دو راه حل غلط برای امساک ارائه دادند ولی تمدن اصیل اسلامی، مبتنی بر انفاق است.
🔻 جامعهای که جمعکردن، حفظکردن و پرداختنکردن را وقیح نداند، نابود خواهد شد. وقتی اینطور باشد کسی که داراتر است، سوارِ دیگران خواهد شد.
🔻 تمدن لیبرالی غرب، مبتنی بر جمعکردن و امساک است و قوانینش هم برای این است که این جمعکردن را تسهیل کند. قانون در غرب برای ایجاد نظم در جامعۀ وحوشی است که در حال تنازع بقاء هستند.
🔻 ما داریم بهسوی تمدن اسلامی حرکت میکنیم، این تمدن، قوانینش مبتنی بر انواع امساک (حرص، بخل و شحّ نفس) نیست، بلکه مبتنی بر انواع پرداخت (زکات، صدقه، قرضالحسنه، مواسات، ایثار و...) است که همۀ اینها را تحت عنوان «انفاق» قرار میدهیم.
🔻 با ساختارهای الگوبرداریشده از جامعۀ سراسر ظلم غربی، نمیشود عدالت را اجرا کرد؛ یعنی همین ساختارهای حاکم بر جامعه، مثل نظام اقتصادی، نظام پولی و بانکی و نظام حقوق خانواده. باید دید کدامیک از اینها، ما را به سمت شحّ نفس و بخل، هُل میدهد و کدام ساختار به ما کمک میکند که اهل پرداخت باشیم؟
👤علیرضا پناهیان
🚩هیئت میثاق با شهدا - ۹۹۰۶.۰۵
👈🏻 متن کامل + صوت و فیلم
📎 Panahian.ir/post/6490
@Panahian_ir
🔸از انفاق و مواسات میشود برای ادارۀ جامعه و پیریزی تمدن، الگو گرفت
🔸به انفاق و مواسات باید عمیقتر نگاه کنیم؛ نه در حد صدقهدادن!
🌼 مهمترین راه پیشگیری از سقوط انسان و نابودی جامعه(ج۸)
🔻 در این جلسه به ابعاد فردی موضوع «انفاق» در مقابل «امساک»-که آزمایش کلیدی انسان در حیات دنیاست- میپردازیم و در جلسات بعد به ابعاد اجتماعی و تمدنی این موضوع خواهیم پرداخت.
🔻 بعضی از مفاهیم دین ما که خیلیها فکر میکنند صرفاً جنبۀ فردی دارد، دلالتهای اجتماعی فراوانی هم دارد. مثلاً تقوا صرفاً یک رفتار فردی نیست، اگر از تقوا الگو بگیریم به نوعی از مدیریت در جامعه خواهیم رسید؛ همچنین مفهوم انفاق در مقابل امساک.
🔻 اگر انفاق را قدر مشترک همۀ مفاهیمی بدانیم که دلالت بر پرداختکردن دارد (مثل زکات، صدقه، مواسات و...) میشود از آن، یک الگو گرفت برای ادارۀ کشور، برای ادارۀ جامعه و برای پیریزی یک تمدن؛ همان تمدنی که امامزمان(ع) مستقر خواهد کرد.
🔻 اگر معنای فردی این مفاهیم را دنبال کنیم، طبیعتاً آثار اجتماعی هم به دنبالشان خواهد آمد. پیامبر(ص) فرمود: شما هرطوری باشید همانطور رئیس پیدا میکنید «کَما تَکونون یُوَلَّی عَلَیکُم» مردمی که اهل «انفاق» باشند نه اهل «امساک»، مسئولان بدی پیدا نخواهند کرد، این اولین تأثیر اجتماعیسیاسیِ این مفاهیم است.
🔻 اگر میخواهید در جامعه، دزدی نشود، اگر میخواهید مسئولان رانتخوار نشود، اگر میخواهید مسئولان غربزده سر کار نیایند و در جامعه، فقر تولید نکنند، مدام مفهوم «انفاق» را برجسته کنید.
🔻 البته به انفاق و مواسات باید خیلی عمیقتر نگاه کنیم، بعضیها سادهاندیشی نکنند که فکر کنند مواسات همان صدقهدادن است! صدقه و کمک مؤمنانه صرفاًً یک حد کوچکی از مواسات و انفاق است.
🔻 صدقه در کشورهای غربی هم هست؛ کارتلها و تراستها معمولاً یک خیریه هم درست میکنند، یک پولی هم به فقرا میدهند. یعنی همان کسانی که بزرگترین فقرها را در جهان تولید میکنند گاهی یکمقداری صدقه هم میدهند، ولی مقصود ما از مواسات، انفاق و پرداخت در راه خدا، این چیزها نیست.
👤علیرضا پناهیان
🚩هیئت میثاق با شهدا - ۹۹.۰۶.۰۶
👈🏻 متن کامل + صوت و فیلم
📎 Panahian.ir/post/6492
@Panahian_ir
🔸سه اثر مهمی که فرهنگ مواسات در جامعه دارد
🔸در جامعۀ اهل مواسات، ابوموسیاشعریها به علی(ع) تحمیل نمیشوند
🌼 مهمترین راه پیشگیری از سقوط انسان و نابودی جامعه(ج۹)
🔻 مواسات و انفاق بهمعنای اعم کلمه(شاملِ انواع پرداختها، جاندادن در راه خدا و...) هم ابعاد فردی دارد، هم ابعاد اجتماعی و سیاسی دارد و هم میتواند منجر به طراحی نظامات اجتماعی بشود؛ از جمله نظام حقوقی و اقتصادی.
1️⃣ اولین اثر بُعد اجتماعی انفاق و مواسات، افزایش پیوند اجتماعی است. وقتی در جامعهای، جنبۀ فردی انفاق و مواسات، برای تکتک افراد جا بیافتد و تبدیل به ارزش بشود، پیوند اجتماعی بین مردم افزایش پیدا خواهد کرد و موجب میشود بخش عمدهای از مشکلات جامعه با تقویت «اخوت اسلامی» بین مؤمنین، حل شود.
2️⃣ دومین اثر فرهنگ مواسات این است که ابوموسی اشعریها به علی(ع) تحمیل نمیشوند. اگر مواسات نباشد، حتی در حکومت عادلانۀ علی(ع) هم مردمِ پابرهنه، ابوموسی اشعری را به علی(ع) تحمیل میکنند؛ یعنی کسی که با رانت، قطار قطار شتر از بیتالمال دزدیده بود! در چنین جامعهای، کار علی(ع) جلو نمیرود.
🔻 در جامعۀ اهل مواسات، کسانی که لیبرالی فکر میکنند و دنبال اقتصاد لیبرالی هستند، عاشق یا مرعوب لیبرالها هستند و فکر میکنند دنیا کدخدایی دارد، رأی نخواهند آورد، چون مردم میدانند که اینها، ساختارهای اقتصادی جامعه را عدالتزا نخواهند کرد و دنبال ساختارهای دیکتهشدۀ نظام سلطه هستند.
3️⃣ سومین اثر مواسات در جامعه این است که فرهنگ «اقتصاد جمعی» شکل میگیرد. مواسات میگوید «باهم کار کنیم و پول در بیاوریم» و این یعنی تعاون کنیم و بهصورت جمعی کار اقتصادی انجام دهیم؛ این الگوی اصلی آیتالله شاهآبادی برای اقتصاد جامعۀ اسلامی است.
👤علیرضا پناهیان
🚩هیئت میثاق با شهدا - ۹۹.۰۶.۰۷
👈🏻 متن کامل + صوت و فیلم
📎 Panahian.ir/post/6501
@Panahian_ir
Panahian-Pasokh-Shayeaat.pdf
حجم:
207.8K
📌 فایل PDF | دربارۀ برخی اتهامات اخیر «خبررسانهای طرفدار دولت»
🔴 علیرضا پناهیان: آمادۀ هزینههایی بیش از این مقدار بودم و هستم/ رهبری فرمودند تحول هزینه دارد
🔸در شب هشتم هیئت هنر، علیرضا پناهیان به برخی از اتهامات رسانههای طرفدار دولت پاسخ داد.
📱 نسخه مناسب مطالعه در تلفن همراه
@Panahian_ir
🔸یکی از رازهای مظلومیت ولایت:
🔸ولایت مأمور گفتمان انفاق و مخالفت با بخل است
🔸اولین نقش ولایت در گفتمان مواسات، انگیزهبخشی به افراد است
🌼 مهمترین راه پیشگیری از سقوط انسان و نابودی جامعه(ج۱۰)
🔻 رابطۀ ولایت با مواسات، گفتمان انفاق، گفتمان پرداخت و دوری از بخل چیست؟ یکی از رازهای مظلومیت ولایت همین موضوع انفاق، زکات، خمس و پرداخت است.
🔻 یکی از مهمترین مسائلی که باعث میشود افراد جلوی ولایت بایستند مسئلۀ پرداخت و شحّ نفس است. چون پرداختکردن و از دستدادن، برای انسان سخت است و ولایت مأمور دریافت است؛ مأمور مدیریت گفتمان انفاق است، مأمور مخالفتکردن صریح با شحّ نفس و بخل است.
🔻 از یک طرف، بخل و شحّ نفس، بد است و جلوی پرداخت را میگیرد و از طرف دیگر، ولایت پرداخت را برای انسانها آسان میکند. یعنی ولایت عامل از بینبرندۀ بخل و شحّ نفس و تسهیلکنندۀ انفاق، زکات، مواسات و هرنوع پرداخت است؛ حتی جاندادن. کمااینکه در دفاع مقدس دیدیم جوانهای ما به عشق امامحسین(ع) جان میدادند.
🔻 ولایت نقش محوری دارد در تسهیلکنندگیِ انفاق، در تنظیمکردن و مشخصکردن مصداق، در مقابلهکردن با دزدیها، ظلمها و عدالتگریزیها، در برانگیختن انگیزه برای اینکه تو همۀ هستی خودت را در راه خدا بدهی.
🔻 اولین نقش ولایت در گفتمان انفاق و مواسات، انگیزهبخشی به افراد است. شحّ نفس و امساک -که ذاتیِ انسان است- با چه چیزی از بین میرود؟ با عشق ولایت. ببینید مردم برای امامحسین(ع) چطور خرج میکنند! اربعین را ببینید؛ خیلیها هستیِ خود را لب جاده میآورند و به پای زائران حسین(ع) میریزند.
👤علیرضا پناهیان
🚩هیئت میثاق با شهدا - ۹۹.۰۶.۰۸
👈🏻 متن کامل + صوت و فیلم
📎 Panahian.ir/post/6504
@Panahian_ir