✨﷽✨
🔶 #کلام_رفیع:
🔷 #خلاصه_سخنرانی
✨✨
💐 #روزه_گرفتن 💐
👤 #سخنرانی_حجت_الاسلام_رفیعی
💠يکي از بالاترين مصاديق روزه عبادت است . در اهميت روزه که همان صم هست آيه کتب عليکم الصيام نازل شده است . اين روزه فراگير است و قبل از شما هم روزه داشته اند . اين روزه موجب تقوي و قدرت خويشتن داري و پرهيز ميشود . در روايت داريم : روزه ما من است و من جزاي او را مي دهم . سوال ميکنند : مگر حج مال خدا نيست ؟ ببينيد تمام مساجد مال خداست . ولي ميگوييم مسجدالحرام يا بيت اله يعني خانه خدا . تمام حيوانات را خدا آفريده ولي شتر صالح را ميگوييم : ناقةالله . در واقع انتصاب مي دهيم . انتصاب ممکن است نشان از اهميت بيشتر و نشانه بودن و برجستگي آن علامت باشد . بعضي ها گفته اند : ساير عبادات را فرشتگان بواسطه جزا مي دهند ولي روزه را خدا جزا مي دهد . چند تا معنا شده است که بنظر من اين لطيفتر است . روزه تشبّهي به خالق است .
🔶خدا نمي خورد ، نمي آشامد . خدا سلام محض است . روزه دار يکنوع تشبه به خالق پيدا ميکند . يعني روزه دار يک قدرت حفظي براي خودش دارد . در اهميت روزه همان بس که در روايت داريم : بهشت هشت در دارد و يکي از درهاي بهشت باب الصائمون است . يعني دري که مخصوص ورود روزه داران است . مثلا شما در شبهاي عادي بيدار باشيد ، يک ثوابي دارد . اما شب قدر از هزار ماه بيشتر ميشود يعني يک عمر ميشود . در رمضان خواب و نفس کشيدن عبادت است . دعاي سه گروه مستجاب است . البته زماني که نورانيت را حفظ کند . دعاي پدر در حق فرزندش ، دعايي که مظلوم عليه ظالم بکند ، دعاي روزه دار هنگام افطار .
💠در هنگام افطار روزه دار يک شادي دارد . حالا قطع نظر از آثار پزشکي که دارد . پيامبر سه ماه رجب و شعبان و رمضان را روزه مي گرفتند و روي اين عبادت تاکيد ميکردند .
〖از بیانات حجت الاسلام رفیعی〗
#روزه
#ماه_رمضان
🆔👇
@mohtaveytablighdini
🌷شرح دعای روز #بیست_و_چهارم ماه مبارک رمضان
#آیت_الله_مجتهدی
☀️در دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان آمده است: «اگر در مصیبتها و نداریها از خدا گله نکنیم و تسلیم خدا باشیم، یعنی اینکه ما از خدای راضی هستیم و خدا هم از ما رضایت دارد. اما خیلی سخت است که انسان ذرهای گله از خدا نداشته باشد. روایت داریم از امام نهم (ع) که فرمود: مومن باید سه خصلت داشته باشد؛ اول توفیق داشته باشد، دوم خودش را موعظه کند و سوم اینکه نصیحت دیگران را قبول کند. »
بسم الله الرحمن الرحیم
«اللهمّ إنّی أسْألُکَ فیه ما یُرْضیکَ وأعوذُ بِکَ ممّا یؤذیک وأسألُکَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَکَ ولا أعْصیکَ یا جَوادَ السّائلین»
«خدایا در این روز از تو درخواست میکنم آنچه را که رضای تو در اوست، و به تو پناه میبرم از آنچه تو را پسند است و از تو توفیق میخواهم که در این روز به فرمان تو باشم و هیچ نافرمانی نکنم، ای عطا بخش سوالکنندگان. »
🌤️به گزارش ایسنا، آیتالله مجتهدی تهرانی در ترجمه این دعا میگوید: در این دعا رو به پروردگار میگوییم؛ «ای خدا، من از تو چند چیز را در ماه رمضان سوال میکنم، اول اینکه تو از من راضی شوی و زندگی من طوری باشد که از من رضایت داشته باشم. این توفیق است که آدم کارهای خود را به گونهای انجام دهد که خدا از او راضی باشد و پناه میبرم به تو از چیزهایی که تو را اذیت میکند، یعنی از گناه و اطاعت از شیطان و اطاعت از نفس. »
⛅وی میگوید: اگر میخواهید بدانید که خدا از شما راضی هست یا نه، ببینید خودتان در ته دل از خدا راضی هستید؟ اگر راضی باشید، خدا هم از شما راضی است.
🌥️این عالم ربانی میافزاید: حدیث داریم که شما مانند بیمار هستید و خدا مانند دکتر و طبیب. همانطور که دکتر هر چه بگوید، بیمار میپذیرد، خدا هر چه به ما داد، ما هم باید رضایت داشته باشیم.
🌦️آیتالله مجتهدی تهرانی ادامه میدهد: اگر در مصیبتها و نداریها از خدا گله نکنیم و تسلیم خدا باشیم، یعنی اینکه ما از خدای راضی هستیم و خدا هم از ما رضایت دارد. اما خیلی سخت است که انسان ذرهای گله از خدا نداشته باشد.
🌨️وی در شرح فراز «وأسألُکَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَکَ» میگوید: خدایا از تو توفیق میخواهم که در ماه رمضان اطاعت تو را کنم و گناه انجام ندهم. روایت داریم از امام نهم (ع) که فرمود: مومن باید سه خصلت داشته باشد؛ اول توفیق داشته باشد، دوم خودش را موعظه کند و سوم اینکه نصیحت دیگران را قبول کند.
⛈️این استاد اخلاق با اشاره به مالاندوزی برخی از مردم برای وراث، گفت: وارثان خود را به خدا بسپارید و نه به پول. حدیث داریم که اگر وارث خوب هستند، خدا خودش نگهبان آنهاست و اگر بد و دشمن خدا هستند؛ چرا برای دشمنان خدا زحمت میکشید؟
🌩️آیتالله مجتهدی تهرانی میگوید: در پایان دعا برای استجابت دعا میگوییم؛ ای خدایی که به هر کسی که از تو چیزی سوال میکند، تو جود میکنی و نسبت به او بخشش داری، دعای ما را استجابت کن. ما گاهی سائلین را رد میکنیم؛ اما خدا درخواست همه را میدهد و رد نمیکند؛ ولی گاهی چیزی که صلاح ما نیست را از خدا میخواهیم و خدا نمیدهد؛ البته آن خواسته را هم در قیامت برآورده میکند.
🌧️وی در پایان میگوید: در قیامت بندگان میپرسند؛ خدایا اینها که به ما میدهی، چیست؟ خطاب میآید که در دنیا خواستی صلاح نبود بدهیم و الان آن را برآورده میکنیم.
#ادعیه_رمضان
#شرح_ادعیه
🆔👇
@mohtaveytablighdini
💠 #حديث_روز
🔺 غذا و صلاح!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 إذا مُلِئَ البَطنُ مِنَ المُباحِ عَمِيَ القَلبُ عَنِ الصَّلاحِ .
🔹 « هر گاه معده از [غذاى] مباح پر شود ، دل از [ديدنِ] صلاح و درستى كور مى شود.»
📚 غرر الحكم: ح ٤١٣٩
#حدیث
🆔👇
@mohtaveytablighdini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رهبر معظم انقلاب: #تمدن_غربی دچار انحطاط و زوال است که البته بروز ملموس آن زمانبر خواهد بود.
#کلام_ولایت
🆔👇
@mohtaveytablighdini
✅خلاصه #تفسیر_سوره_بقره
📆 جلسه: ۱
♦️مفسر: علامه جوادی آملی
♦️موضوع: ذلک الکتاب لا ریب فیه
1⃣ بقره در مدینه نازل شده چون بسیاری از احکامی که در مدینه مطرح شده در این سوره است مانند روزه رمضان، حج و جهاد. این احکام اصلا در مکه وجود نداشته است.
2⃣ مضمون بسم اللهِ هر سوره متناسب با محتوای همان سوره است اگرچه تمام بسم الله ها مشترک لفظیند.
3⃣ چرا خدا در ابتدای سوره گوید «ذلک الکتاب» یعنی آن کتاب؟
🔹اولا طبق فرموده امیرالمومنین در نهج البلاغه، قران، #تجلی_خدا است و چون در مورد خدا در قرآن گاهی «آن خدا» و گاهی «خدایی که نزدیک است» آمده که عبارات «این و آن» در مورد قرآن نیز به خاطر همین تجلی و شباهتست.
🔹ثانیاً قرآن ظاهری دارد و باطنی. همانند یک #طناب است که یک سرش در دست انسان بوده و سر دیگرش در دست الله. ظاهر قرآن که بصورت الفاظ است و در دسترس همه میباشد با «این» همراه است چون در دسترس است. اما باطنش که در دست خداست و براحتی در دسترس نیست با «آن» آمده است.
💠 در ابتدای سوره زخرف آمده: «انا جعلناه قرآناً عربیاً لعلکم تعقلون...و انَّه فی امّ الکتاب لَدَینا لعلیٌّ حکیم»
ظاهر قرآن که با الفاظ عربیست با خواندن و حفظ و غیره به دست می آید اما باطن آن یک #علم_لدنّی است که نزد خدا و در امّ الکتاب است که جز با طهارت بیرون و درون بدست نمی آید.
💠 در تایید آن، آیه ۷۷ و ۷۸ سوره واقعه گوید: «انه لقرآنٌ کریم، فی کتابٍ مکنونٍ لا یَمَسُّه الّا المطَهَّرون»
باطن قرآن در کتابی مکنون و پوشیده است که دسترسی به آن نیاز به طهارت بدنی و درونی هست.
🔸مطهرون نیز طبق آیه ۳۳ احزاب همان اهل بیت عصمت و طهارتند «انما یرید الله لیُذهب عنکم الرجس اهل البیت و یُطهّرکم تطهیراً»
اهل بیت پیامبر، خود قرآن متحرکند و با کتاب مکنون ارتباط دارند.
🔴 #تفسیر
#تفسیر_تسنیم
🆔👇
@mohtaveytablighdini