eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
428 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
👆👆👆 🔷مينگريم كه آنها براي اين كه مقررات را رعايت نكنند و كنترل را بي اثر سازند، دستگاهي ميسازند كه رادار پليس را كور مي كند و آن را به وفور در بازار به فروش ميرسانند، آن وقت ما خيال ميكنيم كه از چنان پيشرفته اي برخوردارند كه به دلخواه و با ميل و رغبت را ميكنند و كاملاً در آنجا حاكم است. كه هر روزه در آنجا رخ ميدهد و به گوش ما ميرسد، خود حديث مفصّل دارد. يكي از دوستاني كه پس از چند سال اقامت در به ايران برگشت، ميگفت: هيچ در آمريكا نيست كه پليس مسلّح نداشته باشد، با اين وجود هر روز ما شاهد در آن بوديم، و مثلاً دانش آموز به روي و هم كلاسي هاي خود مي كشد و آنها را به مي رساند! اين نمونه و در آن كشور است! 🔷آري عامل عمده اي كه در افراد را و مطيع ميسازد، عامل بيروني و ترس از ، و است و اگر ترس نداشته باشد و به شكلي بتوانند كنترل را بي اثر سازند، در از مقررات غالباً شكي به خود راه نميدهند. اما در ، غير از اين عامل كنترل بيروني و ترس از و جريمه كه البته وجود دارد، عامل مهم ديگري نيز وجود دارد كه اگر در مردم تقويت شود، توانايي بالايي در رفع بسياري از مشكلات اجتماعي و حلّ آنها دارد. آن عامل عبارت است از و افراد در انجام و . اين عامل ناشي از به از مقررات و قوانين است و به واقع مردم انجام را خود ميدانند. طبيعي است كه اگر نظام و حاكم نبود و به عنوان و و مردم نفرموده بود كه اطاعت از مقررات شرعاً است، مردم فقط به انگيزه مصون ماندن از مجازات و جريمه از قوانين اطاعت ميكردند. امروزه، و مردم انقلابي به جهت اطاعت از به قوانين و مقررات دولت عمل مي كنند؛ گر چه در مواردي ميدانند كه آن به ضررشان هست. اين كه ناشي از افراد است و عامل بسيار مهم و ارزشمندي در كنترل مردم و ساختن آنهاست، در وجود دارد و ما قدرش را نميدانيم. عاملي كه موجب ميگردد مردم قوانين دولت اسلامي را و مورد او بدانند و در نتيجه، با احساس و به آنها گردن نهند و تخلّف از آن قوانين را موجب و الهي بدانند. البته ما انكار نمي كنيم كه در ما نيز تخلّفاتي صورت مي گيرد، اما اين نسبت به موارد و از قوانين ناچيزند؛ و اگر بنا بود كه شمار تخلّفات افزون از موارد اطاعت از قانون باشد، ديگر سنگ روي سنگ بند نميشد و از هم گسسته مي گشت. 🔶نویسنده: - با تلخيص از کتاب نظريه سياسي اسلام - ج ۲، ص ۱۶۹
📸 | نجات و تباهی یک ملت در دستان روحانیت 💠 (ره): یک شخص روحانی می‌تواند یک ملت را بدهد و یک شخص روحانی می‌تواند یک ملت را به بکشد! توجه داشته باشید که مبادا [شما روحانیون] از آن اشخاصی بشوید که یک ملت را به تباهی بکشید. (صحیفه امام، ج 8، ص 262)
📝 | تبیین جریان‌های مختلف فکری جهان اسلام برای برون رفت از افول تمدنی 🔹 مرحله نقطه عطفی برای نهضتهای فکری-معرفتی جهان اسلام بود و آن‌ها را به نوعی خودباوری هویتی و غیریتسازی در مقابل غرب واداشت. 🔹 در این مرحله نهضتهای فکری-معرفتی جهان اسلام متنوع و متکثر شدند. با توجه به این تنوع و تفاوت‌ها، به‌طور کلی می‌توان 4 موج برای نهضتهای فکری-معرفتی جهان اسلام بیان کرد. 1️⃣ موج اول: دعوت 🔹 نخبگان جهان اسلام اولین افرادی بودند که در مواجهه با صعود تمدنی و جریان استعماری غرب و استبداد حاکمان اسلامی، دوران اوج تمدن اسلامی را به یاد آوردند. تلاش نخبگان جهان اسلام برای برون رفت از این افول تمدنی را می‌توان در جریان‌ها و مکاتب فکری و رویکردهای سیاسی و اجتماعی زیر خلاصه کرد. 🔺 الف) الگوگیری از برای پیشرفت و نوگرایی 🔸 مهم‌ترین ویژگی‌های این گرایش عبارتنداز: 🔻 اصالت و برتری تمدن غرب را می‌پذیرد و مسلمانان را برخوردار از این توانایی می‌داند که در کسب فناوری و تمدن غربی موفق عمل کند زیرا علم غربی را برگرفته از می‌پندارد. 🔻رویکرد مثبت این گرایش به تمدن غربی سبب غفلت از چهره استعماری غرب شده است به‌طوری که به هیچ‌وجه جهت‌گیری ضد غربی ندارد و به غرب بی‌اعتماد و بد بین نیست و تضادی بین اسلام و تمدن اروپایی نمی‌بیند. البته با این وجود «از موضع قدرت به اروپاییان نگاه می‌کند». 🔻 آنان اندیشه پاناسلامی ندارند و نگرش آنان کاملاً محدود است. رفاعه طهطاوی، شبلی شمیل، خیرالدین پاشا تونسی، طه حسین، یعقوب صنوع، میرزا ، سید احمد خان از این دسته‌اند. 🔸 در مجموع این جریان اولویت‌ها و علقه‌های دینی نداشتند و به اسلام به‌عنوان برنامه جامع برای پیشبرد امور سیاسی و اجتماعی نمی‌نگریستند. بنابراین نتوانستند پایگاه مردمی به‌خصوص در بین متدینان کسب کنند. @tabyinchannel
تبیین
📝 #یادداشت| تبیین جریان‌های مختلف فکری جهان اسلام برای برون رفت از افول تمدنی 🔹 مرحله #بیداری_اسلام
🚩 تبیین جریان‌های مختلف فکری جهان اسلام برای برون رفت از افول تمدنی 🔺 ب) ملي گرايی 🔸 استعمار در مقابل اين قيام‌های مردمی, برای جلوگیری از ابعاد ضدغربی و اسلامی آن, علاوه بر حذف فيزيکي سران نهضت‌ها و هدايت اهداف و انگیزه قيام‌ها به سمت #ليبرال_دموکراسی، انقلابيون به‌خصوص عرب‌ها را به #ناسيوناليسم ترغيب کرد. اين گرايش بر ارزش‌های ملی و نژادی تمرکز داشت و اسلام را در درجه دوم و حتی ابزاری در خدمت ملی‌گرايی می‌دانست. 🔺 ج) بازگشت به ارزش‌های اسلامی (اسلام گرايان) 🔸 گرايش اسلام‌گرا را می‌توان در دو سطح طبقه‌بندی و بررسی کرد. 1️⃣ #سنت_‌گرايان 🔸رشيدرضا يکی از نامداران اين تفکر در جهان عرب است که از اصلاح‌گری، #نوانديشی و ترقی‌‌خواهی افرادی مثل سيد جمال و محمد عبده فاصله دارد او با اصرار بر اصلاح خلافت سنی و اعاده آن به شکلی که در صدر اسلام معمول بود، به دنبال بازسازی نظام اسلامی بود که به آن عناصری از آرمان‌گرايی صدر اسلام افزوده می‌شد. 2️⃣ #تمدن_گرايان 🔸 اين گروه با ارائه تفسير جديدی از دين و سنت، ضمن اينکه برای اسلام مبانی و ابعاد تمدنی قائل شدند، در مورد غرب نيز قائل به تفصيل شدند و ظواهر علمی و تکنولوژی غرب را از مبانی فرهنگی و معرفت شناختی آن تمييز دادند. 🔸 انديشمندانی همچون #امام_خمينی (ره)، شهيد محمدباقر صدر و سيد قطب در اين بخش قرار می‌گيرند که انديشه جديدی را در مقابله با غرب و اعتلای تمدن اسلامی مطرح نمودند. امام خمينی با نوشتن کتاب #ولايت_فقيه و #شهيد_صدر با نوشتن کتاب اقتصادنا و کتاب فلسفتنا، ابعاد تمدني اسلام را بازگو کردند. ✍️ حجت الاسلام محسن محمدی
🖊سید کمیل باقرزاده نوشت: 🔹می‌گفت فرستاده‌ی سید عبدالملک الحوثی آمده بود نزد سیدحسن نصرالله تا با او به عنوان «امام» بیعت کند؛ چون زیدی‌ها معتقدند امام، آن سیّد علویِ فاطمی است که قیام بالسّیف کرده باشد. اما سیدحسن فرموده بود: به‌جای بیروت باید به تهران می‌رفتی! دست بیعت من هم در دست سیّدی دیگر است. 🔹پ.ن: ماجرا براى چند سال پيش است. خواستم معناى این جمله نماینده‌ی سید عبدالملک که در خبر دیدار امروز آمده روشن شود: «ما ولایت شما را امتداد خط پیامبر اسلام(ص) و ولایت امیرالمؤمنین(ع) می‌دانیم.» @tabyinchannel #کانال_تبیین
+ امروز آخرین روز توقفمان در منا است و آخرین مراحل حج در حجة الوداع به پایان خواهد رسید ••• ◀️ ••• پیامبر اسلام امروز یکی از تکالیف مهم خود را در این سفر که آموزش عملی اعمال و مناسک حج ابراهیمی به مسلمین است، تمام و کمال به پایان رسانیدند و درهر مورد واجبات و مستحبات آن را برای مردم بیان فرمودند و بدین ترتیب اعمال حج به پایان رسید ••• ▶️ ✨پس از پایان مراسم حج، دستور الهی بر پیامبر صلی الله علیه و آله چنین نازل شد✨ 🔰 " نوبت تو به پایان رسیده و روزگارت کامل شده است. اسم اعظم و آثار علم و میراث انبیاء را به علی بن ابیطالب بسپار که او اولین مؤمن است. من زمین را بدون عالمی که اطاعت من و ولایتم با او شناخته شود و حجت بعد از پیامبرم باشد، رها نخواهم کرد . " 🔰 💠 ۶ روز تا عید سعید غدیر خم 💠 #روایت_غدیر #روزشمار_غدیر ۶
⛔️قاتل بخشیده شد، اما اصلاحات مُرد! 👤مسعود استاد: “از خون عزیزمان گذشتیم و خرسندیم که هیچ معامله‌ای با خون آن بزرگوار نکردیم و امیدوارم آقای نجفی در این چند صباح باقی مانده، به دور از سیاست به تزکیه نفس بپردازد.” 🔻از ابتدا هم مشخص بود بزرگان اصلاحات اجازه‌ی بالا رفتن نجفی از چوبه دار را نمی‌دهند، اما کاش مشخص شود چرا میترا استاد در روزی که قرار بود مصاحبه‌ی مهمی انجام دهد، به قتل رسید❗️ #افسران @tabyinchannel #کانال_تبیین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📸 | استقلال مکتبی شرط موفقیت ✍️ (ره): جمهوری اسلامی ایران آنوقت موفق خواهد شد که بر اساس یک تز، یک ایدئولوژی که همان است ادامه پیدا کند. اگر این مکتب و ایدئولوژی، اسلامی محض باشد - یعنی اگر مکتبی داشته باشیم، واقعا آنچه که اسلام خودمان است همان را بیان کنیم، خجلت و شرمندگی در مقابل دیگران نداشته باشیم - ما در آینده موفق خواهیم بود. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص 96-97 @tabyinchannel
💢افتخار به ذلت 🔻سال‌روز جدایی بحرین از ایران 🔹بیست و سوم مرداد، سال‌روز سیاه جدایی بحرین از ایران است که در سایه بی‌تدبیری و #حقارت_پهلوی در برابر #توطئه‌های_انگلیسی صورت گرفت. مسئله اساسی این‌جاست که خصلت حقارت به گونه‌ای در عمق وجود غرب‌زدگان وطنی شکل گرفته که نه تنها معاهده‌های تحقیرآمیز را با کدخدای غربی امضا می‌کنند بلکه به این اسناد ننگین افتخار نیز می‌کنند. 🔸« علم در خاطرات خود مسئله #بحرین و روند جدایی قطعی آن از ایران و نقش انگلیسی‌ها در این زمینه را نیز پیوسته مورد بحث قرار داده و البته جالب‌ترین بخش آن، نوع موضع‌گیری سیاسی و تبلیغاتی #رژیم_پهلوی در قبال این واقعه است: 49/2/22 شورای امنیت به اتفاق آرا میل مردم بحرین را در داشتن استقلال کامل تصویب کرد. نماینده ایران هم فوری آن را پذیرفت. خنده‌ام گرفته بود: گوینده رادیوی تهران طوری با غرور این خبر را می‌خواند، که گویی بحرین را فتح کرده‌ایم. ولی این خنده به آن معنی نیست که من با این کار مخالفت دارم. شاید [درباره] طرز اجرای آن، یا در اصل مطلب که همه اقلیت‌های ایرانی در همه شیخ‌نشین‌ها به رسمیت شناخته بشوند... حرف داشته باشم. ولی حال که آن نشد با این راه‌حل موافق هستم. غیر از این نمی‌شد.»(یادداشت‌های علم جلد 2 ص50 / فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 28، ص238) ◀️ روشنفکری در ایران ناقص متولد شد و همان روشنفکری که تا دیروز در قالب سلطنت‌طلبی و مشروطه‌خواهی از دست رفتن بحرین را مایه افتخار می‌دانست؛ امروز در قالب #لیبرالیستی و #تکنوکراتی برجام و از دست رفتن بخشی از #صنعت_هسته‌ای را مایه افتخار می‌داند. @tabyinchannel
🌺🌺🌺 کجای قرآن از علی(ع) گفته است!!! ♦️روزی معاویه «لعنة‌الله‌علیه» وارد مکه شد، گروهی بر معاویه وارد شدند و گفتند : آیا می دانی که ابن عباس تفسیر قرآن می کند؟ ♦️معاویه گفت: خب ابن عباس پسر عمه ی پیغمبر بوده، او از هاشمیان است! اگر او نکند که تفسیر کند؟! ♦️گفتند: آیات را به نفع علی بن ابیطالب تفسیر می کند و ما از این قضیه شاکی هستیم! ♦️معاویه گفت: خودم رسما وارد مجلس می شوم و جمع شان را بر هم می زنم. ♦️ معاویه وارد مجلس تفسیر ابن عباس می شود، ابن عباس با چنان کیفیتی تفسیر آیات می کرد که معاویه هیچ جای اعتراضی برخود ندید! بعد از مجلس معاویه رو به ابن عباس کرد و گفت: ♦️ابن عباس تو تفسیر آیات می کنی یا فضائل علی بن ابیطالب را بازگو می کنی؟! 🌺ابن عباس گفت : معاویه به من بگو کجای قرآن است که فضائل علی بن ابیطالب نیست؟ از خودت هم سوال می کنم جواب می دهی؟ "انَّما اَنتَ مُنذِرُ و َلِکُلِ قَومِ هاد" این آیه برای کیست معاویه؟ معاویه گفت : رسول خدا فرمود ؛ منذر این امت منم و هادی وجود علی بن ابیطالب است! ولی ابن عباس حتما باید این آیه را بخوانی؟! 🌺ابن عباس گفت : "اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیرا" بگو این آیه برای کیست معاویه؟ معاویه گفت : این هم قصه ی طهارت و عصمت علی بن ابیطالب و اهل بیتش است، درست! ولی حتما باید این را بخوانی؟ 🌺ابن عباس گفت : "اِنَّما وَلیُّکُمُ اللهُ وَ رَسولُه وَالَّذینَ یُقیمونَ الصَّلوهَ وَ یُوتونَ الزَّکوةَ وَ هُم رکِعون" معاویه این آیه برای کیست؟ معاویه گفت : زمانی که علی بن ابیطالب انگشتر در راه خدا داد این آیه بر حق علی نازل شد، قبول دارم! ولی حتما این را باید بخوانی؟ 🌺ابن عباس گفت : "عَمَّ یَتَساءَلون عَنِ النَّبَاِ العَظیم" معاویه بگو این آیه در حق کیست؟ معاویه گفت : رسول خدا فرمود ؛ خبر عظیم علی بن ابیطالب است که هم مردم ازش می پرسند و هم من از علی خواهم پرسید، ولی ابن عباس حتما باید این را بخوانی؟ ابن عباس گفت : "وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعا وَ لا تَفَرَّقوا" بگو ببینم این آیه برای کیست؟ معاویه گفت : پیغمبر فرمود ؛ حبل الله علی بن ابیطالب است دست به دامن علی بزنید و جای دیگر نروید که گمراه میشوید. ولی باید همین را تفسیر کنی؟ 🌺ابن عباس گفت : "کَفی بِاللهِ شَهیدا بَینی وَ بَینَکُم" این آیه برای چیست معاویه؟ معاویه گفت : این قصه قصه ی علم علی بن ابیطالب است که خدا همه ی علم جاری رو در سیره ی او تعریف میکند، ولی لازم است حتما این را بخوانی؟ 🌺ابن عباس گفت : "قُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا و َأَبْنَاءَکُمْ و َنِسَاءَنَا و َنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ" بگو به من که این آیه برای کیست؟ معاویه گفت : این هم ماجرای مباهله با اهل نجران است که خدا در این آیه علی بن ابیطالب را نفس پیغمبر میخواند، ولی برای مردم حتما باید همین را بخوانی؟ 🌺ابن عباس گفت : "ساَلَ سائِلٌ بِعَذابِ واقِع" این آیه برای چیست معاویه؟ معاویه گفت : روز غدیر شخصی نزد رسول خدا آمد و گفت این سخنان از خودت بود یا از خدا؟ پیغمبر فرمود امر رسالت بود ، شخص رو به پیغمبر کرد و گفت ؛ به خدا بگو بر من عذاب وارد کند که تحمل ولایت علی را ندارم و خداوند جلوی همگان دشمن علی را هلاک کرد، ابن عباس قبول دارم ! آیا باید فقط همین آیه را بخوانی؟ 🌺ابن عباس گفت : "یا اَیُّهَا الرَّسولُ بَلِّغ ما اُنزِلَ اِلَیک" این آیه دیگر برای چیست معاویه؟ معاویه گفت : این هم ماجرای ابلاغ ولایت علی بن ابیطالب است قبول دارم! ولی این را حتما باید بازگو کنی؟ 🌺ابن عباس گفت : "اَلیومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم" معاویه به من بگو این دگر برای کیست؟ معاویه گفت : این آیه هم اکمال دیانت در پرتوی ولایت علی بن ابیطالب است ولی آیه ای دیگر بخوان نه این را ! 🌺 ابن عباس از جا بلند شد و گفت: معاویه به من بگو کجای قرآن را بخوانم که فضل علی بن ابیطالب نباشد؟! کجا را بخوانم که از علی بیان نشده باشد؟! معاویه گفت : اصلا ابن عباس بخوان "اِذا زُلزِلَتِ الارض زلزالها ابن عباس: این آیه هم فضل علی بن ابیطالب است! معاویه گفت : علی در این آیه دگر چه می کند ابن عباس؟! 🌺ابن عباس گفت : نشنیدی بعد از رسول خدا یک سال نگذشته بود که زلزله ای بر مدینه آمد که همه ی مردم از شدت وحشت از خانه به در شده بودند و علی در میانشان حاضر شد و خواند این آیه را و پایش را بر زمین کوبید و فرمود: زمین ! ابوتراب بر تو امر می کند آرام گیر! معاویه که از غضب بر خود می پیچید گفت:ابن عباس راحت بگو تا قرآن باشد، علی هم خواهد بود... @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا