🔰امام باقر علیهالسلام و مبارزهی فرهنگی
📌مقام معظم رهبری(مدظله العالی):
مبارزه با تحریف، در دوران امام باقر (علیهالسلام) از همیشهی پیش از زمان آن حضرت گستردهتر انجام شد...
مبارزهی فرهنگی یعنی تلاش برای تغییر فرهنگ حاکم بر ذهنهای مردم، تا راه را برای حکومت الهی هموار و بر حکومت طاغوتی ببندند و امام باقر (علیهالسلام) این کار را شروع کرد.
باقر علمالاولین یعنی این. ایشان شکافندهی حقایق قرآنی و دانشهای اسلامی بودند. ۶۶/۵/۹
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
🔹جامعه ایرانی در عرصه #فضای_مجازی در مرحله پیشاانقلاب به سر میبرد و باید #انقلاب_مجازی انجام دهد.
🔻فضای مجازی جهان یک حکمران اصلی دارد و آن آمریکاست و بقیه کشورها در ذیل حکمرانی آمریکایی ها هستند و صرفا چین و روسیه حداقلهایی از استقلال را توانسته اند کسب نمایند.
🔻ما در شرایط #استعمار_مجازی به سر میبریم. ازاینرو، شاخصهای ملی و دینی ما در فضای مجازی موجود تضعیف شده و آرمانهای اصلی #انقلاب_اسلامی یعنی جمهوریت، اسلامیت و استقلال در فضای مجازی نحیفتر شده است.
🔻 استفاده از پلتفرمهای خارجی باعث شده است کلاندادههای جامعه ایران در اختیار دیگران و دشمنان قرار گیرد و نامحرمان از آن برای دستکاری اذهان و رفتار ایرانیها استفاده میکنند
🔻ما حتی نمیتوانیم قوانین و مقررات خودمان را در عرصه حضور و فعالیت کاربرانمان در پلت فورمها و پیام رسانهایی مثل #تلگرام و #اینستاگرام را اجرایی کنیم و الان مثلا اینستاگرام و تلگرام هستند که فعالیت مجازی کاربران ایرانی و محتواها را رگولاتوری میکنند.
🔻آنچه باعث شده است کشور نتواند گامهای اصلی#حکمرانی فضای مجازی را بردارد، مدیریت دوگانه فضای مجازی است؛ به این معنا که نظام هنوز نتوانسته است کنشگران مختلف را در ذیل سیاستهای کلان فضای مجازی مدیریت کند و برخی کنشگران حکمرانی کشور با نگاه درون حزبی و گروهی به این فضا مینگرند و نگاه کلان ملی و منافع کلان جامعه را ندارند و این بزرگترین #فاجعه است.
منبع: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#جهاد_رسانه_ای
#جنگ_رسانه_ای
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
✳ همين كه تصميم گرفتيم رجبی شويم، وارد بهشت شدهايم
🔻 #بهشت ظهور #عقايد و #اعمال و #اخلاق ماست و به جان ما بسته است. يعنی بهشت از ما جدا نيست. آری؛ بهعنوان يك واقعيت در بيرون هست، امّا به جان ما بسته است. حالا در اين بهشت يك نهری است كه میفرمايد: از عسل شيرينتر است و از شير سفيدتر است، اين نهر اسمش #رجب است. پس اوّلًا؛ كسی كه رجبی شد، وصل به اين نهر میشود. اين نهر در كجاست؟ در بهشت. پس كسی كه رجبی شد، وصل به بهشت میشود. ثانياً؛ اين اتّصال بعد از مردن ما هست يا همين حالا؟ #امام_رضا (ع) میفرمايند: هركس بگويد بهشت بعد است، از ما نيست. پس اين بهشت همين حالا هست. يعنی إنشاءالله همين امروز كه تصميم گرفتيم در اين ماه، رجبی شويم، وارد بهشت شديم. خدا میداند كه همين حالا وارد بهشت شديم.
👤 #استاد_اصغر_طاهرزاده
📚 برگرفته از کتاب «ماه رجب، ماه یگانهشدن با خدا»
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️ #ربا و اثرات سوء بر نظام اقتصادی اسلام (بخش اول)
🔶در میان بحثهای اقتصاد اسلامی، #ربا از اهمیت ویژهای برخوردار است، زیرا از یک طرف یکی از عمدهترین تفاوتهای اقتصاد اسلامی و سرمایهداری است و از طرفی دیگر وجود و عدم آن، میتواند نقش تعیینکنندهای در سیاستهای اقتصادی داشته باشد. #حرمتربادراسلام به حدی است که برخی آیات قرآن، ربا را به صراحت، جنگ با خدا میدانند. آنچه در این نوشتار مورد نظر قرار گرفته، توجه به آثار فردی و اجتماعی ربا در جامعه است.
🔷آیات شریفه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَذَرُواْ مَا بَقِیَ مِنَ الرِّبَا إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ؛ اى کسانى که ایمان آوردهاید، از خدا پروا کنید و اگر مؤمنید، آنچه از ربا باقى مانده است، واگذارید»[بقره، ۲۷۸] و «فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْبٍ مِّنَ اللّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِن تُبْتُمْ فَلَکُمْ رُؤُوسُ أَمْوَالِکُمْ لاَ تَظْلِمُونَ وَلاَ تُظْلَمُونَ؛ و اگر (چنین) نکردید، بدانید به جنگ با خدا و فرستاده وى، برخاستهاید و اگر توبه کنید، سرمایههاى شما از خودتان است. نه ستم میکنید و نه ستم میبینید»[بقره، ۲۷۹]، #دونمونهکاملازمذمتربا در احکام و جامعه اسلامی است.
🔴 ربا چیست؟
🔷قانونگذار در مادهی ۵۹۵ قانون مجازات اسلامی عنوان میدارد که: «هر نوع توافق بین دو یا چند نفر، تحت هر قراردادی از قبیل بیع، قرض، صلح و امثال آن که جنسی را با شرط اضافه با همان جنس مکیل و موزون معامله نماید، یا زائد بر مبلغ پرداختی، دریافت نماید، #ربا محسوب میگردد و جرم شناخته میشود. مرتکبین اعم از ربا دهنده، ربا گیرنده و واسطهی بین آنها علاوهبر رد اضافه به صاحب مال به شش ماه تا سه سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق و نیز معادل مال مورد ربا به عنوان جزای نقدی محکوم میگردند.»
🔷 #ربایقرضی یعنی قرضی که شرط شود، همراه با مقداری بیشتر از قرض گرفته شده، پس داده شود. مثلا ۱۰۰ هزار تومان به کسی قرض داده شود و پس از مدتی ۱۱۰ هزار تومان پس گرفته شود. این نوع ربا، امروزه بسیار رایج است که مواردی از جمله پول بهرهای، وام با سود مشخص، سرمایهگذاری با سود مشخص و... در این دسته قرار دارند.
منبع: وبسایتراسخون بهنقل از: ۱) خبرگزاریبینالمللیقرآن/ ربا و اثراتسوء بر نظاماجتماعی و اقتصادی اسلام و ۲) وبسایتتبیان/ ربا با اقتصاد چهمیکند؟
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
☀️💥☀️💥☀️💥☀️💥☀️
💥
⭕️تأثیر فقه در روشهای تربیت (بخش سوم و پایانی)
🔶 #فقه از مجموعه بایدها و نبایدهای شرعی تشکیل شده و ارائه روشهای تربیتی بخشی از رسالت آن نیست، اما با بررسی بابها و مسائل فقهی میتوان روشهایی را برداشت کرد. در این نوشتار به بررسی این شیوهها میپردازیم:
🔷از آنجا که شخصیت انسان دارای ابعاد و جنبه های گوناگون است، تربیت او نیز ابعاد گوناگون دارد که از مهمترین آنها میتوان به ابعاد جسمی، اخلاقی، اجتماعی و عقلی او اشاره کرد. حال این پرسش مطرح است که آیا #فقه میتواند در این ابعاد نقش داشته باشد یا خیر؟ از بررسی فقه مشخص میشود که پاسخ این پرسش مثبت است و در فقه به نحو مطلوبی به این موضوع توجه شده است. در اینجا چگونگی اثرگذاری فقه در بعد تربیت جسمی را بررسی میکنیم:
💠 «تربیت جسمی»
🔷در فقه، به پرورش بعدجسمی انسان توجه ویژهای شده و بابها و مسائل متعددی به این امر اختصاص یافته است. دو باب خوردنیها و آشامیدنیها بطور مستقیم، به پرورش بعد جسمی انسان مربوط است و در آنها احکام متعددی درباره خوردنیها و آشامیدنیهای مجاز و غیر مجاز ذکر شده و به مستحبات و مکروهات آنها پرداخته شده است.
🔷نیز بابهایی چون طهارت و نجاست، شکار کردن و سر بریدن حیوانات با این امر در ارتباط است. افزون بر اینها، یکی از قواعد مسلم فقهی، #نفیضرر است که براساس آن، همه ضررهای قابل توجه - از جمله ضررهای جسمی که از بارزترین مصادیق ضرر است - نفی شده و در سراسر فقه، هرگاه حکمی از احکام شرعی مستلزم چنین ضرری باشد، مشروعیت نخواهد داشت. آنچه اشاره شد احکام فقهی مربوط به افراد مکلف و بالغ بود.
🔷جالب توجه اینکه در فقه با توجه به اهمیت و نقش پرورش جسمی در دوره جنینی و کودکی و آسیبپذیری بیشتر در این دوره، به پرورش جسمی انسان در این دوره توجه خاصی شده و احکام ویژه ای برای تأمین این هدف وضع شده است. واجب نبودن روزه بر زن باردار، تأخیر حد از زن بارداری که مرتکب زنا شده، تأکید بر دادن شیر آغوز به نوزاد، و به طور کلی تأکید بر استفاده از شیر مادر، نمونه هایی از این احکام است.
📕مجموعهمقالاتتربیتی، عبدالرضاضرابی، انتشارات مؤسسهآموزشی و پژوهشی امام خمینی
منبع: وبسایت راسخون
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
#تربیت_در_زندگی_متاهلی
💞 #آقا_به_خانم_عشق_بده 💞
❣اینکه میگویید زن ها پیچیده اند
گاهی هم بهانه گیر،کاملا قبول دارم
اما کافی است به همین زن پیچیده
#عشق_بدهی
😘دوستت دارم هایت را مانند وعده های دارویی سر ساعت به خوردش بدهید.
بعد بنشینید ببینید این دارو چه اثر معجزه آسایی دارد آنگاه دیگر پیچیدگی ای در کار نیست.
👸زلال، شفاف، معلوم و ساده میشود بدون ذره ای ابهام و بهانه
🌷اگر در زن پیچیدگی زیادی میبینید بدانید خیلی وقت است
داروی تقویتی "دوستت دارم" را از او دریغ کرده اید...
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
| "حجاب" راهبرد اصلی جامعه دینی
🔴جامعه زمانی که به سمت بیحیایی برود، فاسد میشود و انقلاب جنسی سبب میشود تا حقیقت دین و هدف عاشورا در پس پرده بازیها پنهان بماند و تحریف رقم بخورد.
🔵خداوند برای زنان، ماندن در خانه را ترجیح داده است زیرا حضور بدون مرز زن در اجتماع، از افعال و کردار جاهلیت بود.[4] پس از امر به ماندن زن در خانه، خداوند دلیلش را اینگونه بیان میکند که اگر بانوان بدون مرز در جامعه حضور داشته باشند، گویا به جاهلیت بازگشته اند؛ از آنجا که انسان لایزال دنبال کمال است و از جاهلیت به دور، ماندن در خانه را ترجیح میدهد.
🔵زن ابزار تربیت نسل بعد نیست، زن هدایتکننده نسل بشر است. اگر در جامعه مادران نیک سیرت داشته باشیم که خود را به درستی در مسیر هدایت قرار داده باشند، به یقین نسل بعدی در جامعه یک نسل عاقل پرتلاش، اهل کار و با تأمل خواهد بود. تلاش قرآن در تشریح حجاب به معنای محدودیت و انزوا طلبی نیست، بلکه تلاش جدی برای تلاش هدفمند زنان در جامعه مطابق با تلاشهایش است.
#امر_به_معروف
#تهاجم_فرهنگی
#تهاجم
#فرهنگ
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
🔴امام هادی علیهالسلام و پیروزی در نبرد با شش خلیفه عباسی
⚫️شهادت امام هادی علیهالسلام تسلیت باد!
▫️مقام معظم رهبری:
▪️«در نبرد بین #امام_هادی (علیهالسّلام) و خلفایی که در زمان ایشان بودند، آن کس که ظاهراً و باطناً پیروز شد، حضرت هادی (علیهالسّلام) بود؛ این باید در همهی بیانات و اظهارات ما مورد نظر باشد.
▫️در زمان امامت آن بزرگوار شش خلیفه، یکی پس از دیگری، آمدند و به درک واصل شدند. آخرین نفر آنها، «معتز» بود که حضرت را شهید کرد و خودش هم به فاصلهی کوتاهی مُرد. این خلفا غالباً با ذلت مردند؛ یکی بهدست پسرش کشته شد، دیگری به دست برادرزادهاش و به همین ترتیب بنیعباس تار و مار شدند؛ به عکسِ شیعه. شیعه در دوران حضرت هادی و حضرت عسگری (علیهماالسّلام) و در آن شدت عمل روزبهروز وسعت پیدا کرد؛ قویتر شد.
▪️حضرت هادی (علیهالسّلام) چهل و دو سال عمر کردند که بیست سالش را در #سامرا بودند؛ آنجا مزرعه داشتند و در آن شهر کار و زندگی میکردند. سامرا در واقع مثل یک پادگان بود و آن را #معتصم ساخت تا غلامان ترکِ نزدیک به خود را - با ترکهای خودمان؛ ترکهای آذربایجان و سایر نقاط اشتباه نشود - که از #ترکستان و #سمرقند و از همین منطقهی #مغولستان و #آسیای_شرقی آورده بود، در سامرا نگه دارد. این عده چون تازه اسلام آورده بودند، ائمه و مؤمنان را نمیشناختند و از اسلام سر در نمیآوردند. به همین دلیل، مزاحم مردم میشدند و با عربها - مردم #بغداد - اختلاف پیدا کردند.
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
▫️در همین شهر سامرا عدهی قابل توجهی از #بزرگان_شیعه در زمان امام هادی (علیهالسّلام) جمع شدند و حضرت توانست آنها را اداره کند و به وسیلهی آنها پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام - با نامهنگاری و... - برساند. این #شبکههای_شیعه در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دوردست و در همهی اقطار دنیا را همین عده توانستند رواج بدهند و روزبهروز تعداد افرادی را که مؤمن به این مکتب هستند، زیادتر کنند. امام هادی همهی این کارها را در زیر برق شمشیر تیز و خونریز همان شش خلیفه و علیرغم آنها انجام داده است.
▪️حدیث معروفی دربارهی وفات حضرت هادی (علیهالسّلام) هست که از عبارت آن معلوم میشود که عدهی قابل توجهی از شیعیان در سامرا جمع شده بودند؛ بهگونهای که دستگاه خلافت هم آنها را نمیشناخت؛ چون اگر میشناخت، همهشان را تار و مار میکرد؛ اما این عده چون شبکهی قویای بهوجود آورده بودند، دستگاه خلافت نمیتوانست به آنها دسترسی پیدا کند.
▫️یک روزِ مجاهدت این بزرگوارها - ائمه (علیهمالسّلام) - به قدر سالها اثر میگذاشت؛ یک روز از زندگی مبارک اینها مثل جماعتی که سالها کار کنند، در جامعه اثر میگذاشت. این بزرگواران دین را همینطور حفظ کردند، والّا دینی که در رأسش #متوکل و #معتز و #معتصم و #مأمون باشد و علمایش اشخاصی باشند مثل #یحیی_بن_اکثم که با آنکه عالم دستگاه بودند، خودشان از فساق و فجار درجه یکِ علنی بودند، اصلاً نباید بماند؛ باید همان روزها بکل کلکِ آن کنده میشد؛ تمام میشد.
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
▪️این مجاهدت و تلاش ائمه (علیهمالسّلام) نه فقط #تشیع بلکه قرآن، اسلام و معارف دینی را حفظ کرد؛ این است خاصیت بندگان خالص و مخلص و اولیای خدا. اگر اسلام انسانهای کمربسته نداشت، نمیتوانست بعد از هزار و دویست، سیصد سال تازه زنده شود و #بیداری_اسلامی بهوجود بیاید؛ باید یواش یواش از بین میرفت. اگر اسلام کسانی را نداشت که بعد از #پیغمبر این معارف عظیم را در ذهن تاریخ بشری و در تاریخ اسلامی نهادینه کنند، باید از بین میرفت؛ تمام میشد و اصلاً هیچ چیزش نمیماند؛ اگر هم میماند، از معارف چیزی باقی نمیماند؛ مثل مسیحیت و یهودیتی که حالا از معارف اصلیشان تقریباً هیچچیز باقی نمانده است. اینکه قرآن سالم بماند، حدیث نبوی بماند، این همه احکام و معارف بماند و معارف اسلامی بعد از هزار سال بتواند در رأس معارف بشری خودش را نشان دهد، کار طبیعی نبود؛ کار غیرطبیعی بود که با #مجاهدت انجام گرفت. البته در راه این کار بزرگ، کتکخوردن، زندانرفتن و کشتهشدن هم هست، که اینها برای این بزرگوارها چیزی نبود.
▪️ائمهی ما در طول این دویستوپنجاه سال امامت - از روز رحلت نبی مکرم اسلام (صلّیاللَهعلیهوآله) تا روز وفات حضرت عسکری، دویستوپنجاه سال است - خیلی زجر کشیدند، کشته شدند، مظلوم واقع شدند و جا هم دارد برایشان گریه کنیم؛ مظلومیتشان دلها و عواطف را به خود متوجه کرده است؛ اما این مظلومها غلبه کردند؛ هم مقطعی غلبه کردند، هم در مجموع و در طول زمان.»
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
🌺 امام باقر (ع) و مبارزه با اسرائیلیات یهود (١)
1⃣ یکی از گروههایی که در دورهٔ امام باقر (ع) با حضور مخرّب خود، تأثیر عمیقی در #فرهنگ آن روزگار بر جا گذاشتند، #یهودیان بودند.
2⃣ شماری از #احبار_یهود که بهظاهر مسلمان شده و گروهی دیگر که هنوز به دین خود باقی مانده بودند، در جامعهٔ اسلامی پراکنده شده و مرجعیّت علمیِ قشری از سادهلوحان را بر عهده گرفتند.
3⃣ تأثیری که آنان بر #فرهنگ_اسلامی از خود بر جا نهادند، بهصورت احادیثی جعلی بهنام #اسرائیلیات پدیدار گشت که بیشترین قسمت این احادیث دربارهٔ تفسیر و مراتب و شئون زندگی پیامبران سلف، جعل شده بود.
4⃣ تلاش علمی #یهود در داخل جامعهٔ اسلامی بهویژه در محافل علمی، در مسائل فقهی و کلامی نیز تأثیری نگرانکننده نهاد و این موضوع در تاریخ چنان روشن است که جای کوچکترین تردیدی در آن وجود ندارد.
5⃣ #مبارزه_با_یهود و القائات سوء آنها، بخش مهمی از برنامهٔ کار ائمهٔ طاهرین را به خود اختصاص داده بود.
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
#عاشقانه
💞اشتیاقی که به دیدار تو دارد دل من
دل من داند و من دانم و دل داند و من
خاک من گِل شود و گُل شکفد از گِل من
تا ابد مهر تو بیرون نرود از دل من💞
#شبتون_سرشار_از_آرامش
🔴 هدایت در دوران غیبت کبری
🌹 امام هادی علیه السلام فرمودند:
♦️ اگر نبودند کساني از علما که بعد از غيبت قائم شما (عجّل اللَّه فرجه الشريف) به او دعوت کنند و بر او دلالت نمايند، از دين او با دلايل خداوند دفاع کنند، و بندگان ضعيف خداوند را از دامهاي ابليس و سرکشان او رها سازند، و از شبکه هاي ناصبيان خلاص نمايند، [اگر اينان نبودند] هيچ کس نمي ماند مگر اينکه از دين خدا بر مي گشت، ولي اينان هستند که زمام دل هاي شيعيان ضعيف را به دست مي گيرند، همچنان که ناخداي کشتي سکّان آن را در دست دارد، آنان برترين کسان نزد خداي عزّ و جلّ مي باشند.
📚 مکیال المکارم ج ۲ ص ۳۳۰
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
#سیل_بندهای_فرهنگی_را_محکم_کنیم!
کشورمان ماه ها درگیر بلیه طبیعی سیل شد و #خسارات زیادی به بخشهای گوناگون زندگی مردم و تأسیسات و زیرساختهای استانهای شمالی، غربی و جنوبی کشور وارد ساخت ؛ اما با سرازیر شدن سیل خدمت و مهربانی مردم عزیز ایران #صحنههای زیبایی از همبستگی ملی و همدلی از طریق سیل کمکهای نقدی و غیرنقدی و حضور فیزیکی و همیاری در ساختوساز #سیلبندها و... خلق شد و عمده مسئولان کشوری و لشکری و مردم همیشه در صحنه توانستند مرهمی هر چند کوچک بر آلام سیلزدگان عزیز باشند. #سیل در کشور هرچه بود و هرچه کرد، تا حدودی کنترل شد.⛔️
⚠️اما آنچه امروز با دیدن برخی #صحنهها در #جامعه و شنیدن برخی خبرها باید نگرانش باشیم، « #سیل__فرهنگی» است که هر آن ممکن است داشتهها و ارزشهای #جامعه ولایی و شهیدپرور ما را بیش از پیش تهدید و با مخاطرات بنیان کَن روبهرو کند. در پارهای از رویکردها، عملکردها و ساختارهای ٪فرهنگی و هنری کشورمان با روزنههایی از نفوذ خزنده جریان ابتذال و #جنگ_نرم_فرهنگی درگیر هستیم که هنوز پس از گذشت #چهل_سال از انقلاب گویی نتوانستهایم بنیانهای هنری و فرهنگی انقلاب اسلامی را که وجه غالبش فرهنگی بود، پیاده کنیم؛
⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️
اگر با چند کیسه خاک جلوی سیل ویرانگر خوزستان را بند آوردیم، با #سیلاب__ابتذال_فرهنگی که چند سالی است در هنر و سینمایمان با آن مواجهیم، چه کنیم؟!
📛 آخرینش نمایش فیلم «رحمان ۱۴۰۰» است که با وجود دارا بودن اصطلاحات فراوان #جنسی و صحنههای غیر ارزشی پس از چند هفته نمایش و فروش بیش از 22 میلیارد تومانی در سینماهای کشور، به دلیل نمایش نسخهای غیر از آنچه معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی تأیید کرده بود، اجازه اکرانش لغو شد و از پرده سینماها پایین کشیده شد.📛
💢به راستی هزینه اهمالکاری و نظارت نکردنـ در حالت خوشبینانهـ برخی مسئولان نامسئول از حیث فرهنگی و ٪تربیتی برای #خانوادههایی که فیلم را به اعتبار #سینمای_جمهوری اسلامی همراه با فرزندان نوجوانش دیده، چه کسی جبران میکند؟
اساساً چنین خسارتهایی قابل جبران است
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
#تربیت_در_زندگی_متاهلی
#مجردها_بدانند
⛔️ رد پای آدمها را با آدمهای دیگر پاک نکنید.
برای کنار آمدن با یک فقدان و جدایی، خیلی زود وارد یک رابطه عاطفی دیگر نشوید.
🔹آدم را با آدم شستن، جز اینکه درد و رنج ناشی از فقدانی را موقتاً از سرتان بیرون کند اثر دیگری ندارد و دیر یا زود رنج اولیه به سراغتان خواهد آمد.
🔹اعتیاد به آدمها در موقعیتهای جدایی و فقدان، همچون اعتیاد به دیازپام است که هر چه جلوتر میروید بر دوز نیازتان افزوده خواهد شد.
تا جایی که رفته رفته به مرحلهای میرسید که هیچ رابطهای رنجتان را کمتر نمیکند. انگار که بخواهید تشنگیتان را با خوردن آب شور دریا فرو بنشانید.
🔹در مواقع بحران و جدایی، ارتباط با دیگران را حفظ کنید؛ اما نه آنقدر نزدیک و صمیمی که قبای محبوب از دست رفتهتان را تن آدم دیگری کرده و جایگزینش کنید.
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️ #ربا و اثرات سوء بر نظام اقتصادی اسلام (بخش دوم)
🔶در میان بحثهای اقتصاد اسلامی، #ربا از اهمیت ویژهای برخوردار است، زیرا از یک طرف یکی از عمدهترین تفاوتهای اقتصاد اسلامی و سرمایهداری است و از طرفی دیگر وجود و عدم آن، میتواند نقش تعیینکنندهای در سیاستهای اقتصادی داشته باشد. #حرمتربادراسلام به حدی است که برخی آیات قرآن، ربا را به صراحت، جنگ با خدا میدانند. آنچه در این نوشتار مورد نظر قرار گرفته، توجه به آثار فردی و اجتماعی ربا در جامعه است.
🔴آثار منفی ربا در نظام اقتصادی
🔷«#ترککارخیروقرضدادن»: با رواج ربا در بین مردم یک جامعه، مهمترین چیزی که از این جامعه خواهد رفت، دادن قرض و وامهایقرضالحسنه است. #ازبینرفتنمهرومحبت و عاطفه و حس احسان و کمک به دیگران یکی از #آثارسوءربا است. با رواج این نوع کسب سود، دیگر تنها ملاک برای کمک به دیگران و قرض، دریافت سود بیشتر خواهد شد، که در این شرایط، دیگر روابط انسانی و عاطفی به سمت کمرنگ شدن و نابودی خواهد رفت.
🔷«#راکدماندنتولیدوفعالیتاقتصادی»: با رواج ربا، صاحبان سرمایه به جای سرمایهگذاری در امر تولید، با توجیه ریسک بالای تولید و امکان از دست رفتن سرمایه، به ربا روی خواهند آورد؛ چرا که پرداخت ربا را برابر با امنیت سرمایه و تضمین سود از پیش توافق شده میبینند. از طرفی هم شخص دریافتکننده با توجه به سودی بالایی که قرار است پرداخت کند، حتی اگر کار تولیدی و اقتصادی خوبی را هم با آن انجام دهد، چندان موفق نخواهد شد، زیرا سود حاصل از تولید به جای صرف در تولید به ربا تبدیل خواهد شد.
🔷«#افزایشفاصلهطبقاتی»: #ربا منجر به #افزایشفاصلهطبقاتی در جامعه خواهد شد، و این به دلیل نرخ بالای سودی است که قرضدهنده از قرضگیرنده مطالبه میکند و این نرخ در برخی موارد به بیش از نرخ تورم نیز افزایش مییابد و همین امر سبب میشود تا قرضگیرنده برای مدت زیادی بدهکار و بدون پسانداز بماند، اما از طرف دیگر قرضدهنده با توسل به این حربه از منفعت و سود بیشتری در ظاهر برخوردار میشود.
🔷«#تورم»: یکی از عوامل بروز تورم در جامعه، افزایش هزینههای تولید است. مسلما وقتی تولیدکننده در قرارداد خرید اعتباری، مجبور به پرداخت ربا و سود غیر متعارف به قرضدهنده شود، باید این افزایش هزینه را به نوعی جبران کند، و طبعا این امر منجر به افزایش قیمت کالا و در نتیجه #افزایشنرختورم در جامعه خواهد شد.
منبع: وبسایتراسخون بهنقل از: ۱) خبرگزاریبینالمللیقرآن/ ربا و اثراتسوء بر نظاماجتماعی و اقتصادی اسلام و ۲) وبسایتتبیان/ ربا با اقتصاد چهمیکند؟
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد