✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️استراتژی #امام_کاظم و هژمونی حاکمان عباسی (بخش دوم)
🔶با اندکی بررسی و پژوهش حول تاریخ و سرگذشت #پیشوایان_مظلوم و مقتدر شیعه، متوجه می شویم که این ذوات مقدسه، برای دستیابی به اهداف و آرمان های وحیانی و آسمانی خود، با چه مخاطرات و سختی های طاقت فرسایی مواجه بودند.
🔴راهبرد و استراتژی امام کاظم (ع) در جامعه غبار آلود عباسی
🔷 #امام_موسی_کاظم (ع) در دوره زعامت و رهبری خود بر جهان اسلام، با مشکلات و فتنه های گوناکون و متنوعی مواجه بود. از یک طرف سیطره و هژمونی ظالمانه #حکومت_عباسی بود، و از طرف دیگر جولان افرادی که تلاش داشتند از فضای فتنه انگیز حکومت عباسی سوء استفاده نموده، جامعه شیعی را فرقه فرقه کرده و انشعابات و بدعت هایی را در آن وارد نمایند. شکل گرفتن و جولان فرقه های نوظهوری همچون اسماعیلیه، فطحیه و ناووسیه از این دست بود. از طرف دیگر غالیان و افراطیونی وجود داشتند که هر یک به نوبه خود تلاش داشتند برخی از باورهای غلط و منحط خود را وارد در شریعت اسلامی نمایند. [۱]
🔷در این میان #امام_موسی_کاظم (ع)، علاوه بر حفظ و نگهداری جامعه شیعه از فتنه های افراطیون و تجزیه طلبان مذهبی، به دنبال انتقال مفاهیم پاک آسمانی به جویندگان هدایت بود. مفاهیمی که #اعتقادات_صحیح را در اختیار محبان راستین قرار دهد، و حکومت طاغوتی عباسی را از حیث سیاسی به رسمیت نشناسد. سؤالی که در این خصوص مطرح می باشد این است که #امام_موسی_کاظم (ع) با چه تکنیک و برنامه ای به جنگ با مشکلات پیش رو رفتند. در ادامه به برخی از تاکتیک های مبارزاتی و فرهنگی حضرت اشاره خواهیم کرد.
💠تقویت جنبش های علمی و تولید دانش و فرهنگ در سایه سار قرآن
🔷در سایه شوم حکومت عباسی و سیطره سیاسی و نظامی آنها، فرصتی برای قیام و نبرد سخت با جبهه طاغوتی وجود نداشت. کما اینکه معدود قیامها و جنبش های مبارزاتی که در زمان این امام همام نیز شکل گرفت (قیامهای علویان، قیام شهید فخ، قیام یحیی بن عبدالله و تشکیل حکومت ادریسیان) نوعاً محکوم به نابودی شدند. از اینرو #امام_کاظم (ع) با درایت و هوشمندی، تنها راه نجات امت از فتنهی عباسیان را، تقویت جنبش علمی و نشر معارف اهل بیت عصمت (ع) می دانستند.
🔷در این خصوص سید بن طاووس این چنین گزارش داده است: «گروه زیادی از یاران و شیعیان خاص #امام_کاظم (ع) و رجال و خاندان هاشمی، در محضر آن امام همام گرد می آمدند، و سخنان گوهربار و پاسخ های آن حضرت را یادداشت می نمودند، و هر حکمی که حضرت در مورد هر موضوعی صادر می نمودند، ضبط می کردند». [۲] البته حضرت برای تقویت این جنبش و تولید علم، خود با شاگردپروری و گسیل سفیران هدایت در این زمینه نیز پیش قدم بودند که در قسمت بعد به آن اشاره خواهیم کرد. #ادامهدارد...
پینوشتها
[۱] نوبختی، فرق الشیعه، ص۶۶-۷۹
[۲]. ر.ک: مهدی پیشوایی، سیره پیشوایان، ص ۴۱۴
منبع: وبسایت راسخون
#امام_موسی_کاظم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ماجرای مباهله چیست؟
🖥 انیمیشن مباهله پيامبر اسلام با مسيحيان نجران
🔻باید داستان مباهله را به کودکان خود بیاموزیم.
🔻اگر غدیر عید ولایت است #مباهله عید فضیلت است. چون بزرگترین فضیلت علی(ع) در روز مباهله و آنهم صریحاً در قرآن کریم بیان شده.
🔻امام رضا(ع) به مأمون فرمودند: بالاترین فضیلت علی(ع) آیۀ مباهله است. چون در این آیه علی(ع) نفس پیامبر(ص) اعلام شده است. باید غربت مباهله برطرف بشود، این خیلی مهمتر از بسیاری دیگر از ایام الله است.
#عید_مباهله
🔴اخبار ویژه سیاسی
@akhbar_vi
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️همه چيز درباره پديده «مد و مدگرايی» (بخش دهم)
🔶يکی از پديدههای رايج اجتماعی معاصر، مسأله #مد و #مُدگرايی است، شايد کمتر خانوادهای باشد که با اين پديده درگير نباشد؛ در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته میشود و مشخصاً برای پرسشهای پیرامون این موضوع پاسخ مبسوط ارائه میگردد.
💠موازين و بايدها و نبايدهای شرعی
1⃣مد و #مدگرايی نبايد منجر به #اسراف شود. لباس و غير لباس از وسايل زندگی، هنگامی دور انداخته ميشود، که يا پاره شود، يا مندرس و رنگ و رو رفته، يا تنگ و کوتاه شود و از اين قبيل؛ وگرنه صرفِ به بازار آمدن مد و مدلهای جديدتر، نميتواند مجوز و دليل عقلانی برای دور انداختن يک کالای قابل استفاده باشد. اين کار يکی از مصاديق #اسراف، و اسراف هم از جمله #گناهان_کبيره است. "وَ لاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ" [انعام، ۱۴۱] "وَ أَنَّ الْمُسْرِفِينَ هُمْ أَصْحَابُ النَّارِ [غافر، ۴۳] وَ إِنَّ فِرْعَوْنَ لَعَالٍ فِی الأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفِينَ [يونس، ۸۳]
2⃣مد اقتباس شده بايستی مطابق #حدود_شرعی باشد. يعنی لباس بيرون در خانمها به غير از صورت و دستها، بقيه قسمتهای بدن را بپوشاند و همچنين چسبان، مهيج و تحريک کننده برای نامحرمها نباشد. «وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَايُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ ... وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛ [نور، ۳۱]
🔷و به زنان با ايمان بگو ديدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند، و پاکدامنى ورزند، و زيورهاى خود را آشکار نگردانند، مگر آنچه که طبعا از آن پيداست و بايد روسرى خود را بر سينه خويش [فرو] اندازند و زيورهايشان را جز براى شوهرانشان و... آشکار نسازند... و پاهاى خود را [به گونهاى به زمين] نکوبند تا آنچه از زينتشان نهفته مىدارند، معلوم گردد، اى مؤمنان همگى [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه کنيد، اميد که رستگار شويد». طبق اين آيه پوشاندن گردن و سينه واجب است، چون ميفرمايد: «روسری يا مقنعه را تا سينه فرو بيندازند»، اما متأسفانه اکنون شاهد عدم رعايت این حدود الهی، در بخشی از بانوان جامعه هستیم.
3⃣ #رعايتعرفجامعه؛ برای مثال عرف جامعه ما پوشيدن شلوارک، توسط مردان در سطح جامعه را قبيح و زشت تلقی ميکند.
4⃣پرهيز از مباهات و #فخر_فروشی؛ فراوان ديده شده که وسايل و اثاثیه موجود در منازل، بعضاً از کيفيت قابل قبولی برخوردارند، اما گاهاً به جهت فخرفروشی به اقوام و... و با تحمل هزينههای گزاف تغيير داده ميشوند. بنابراين انگيزه اصلی مدگرايی های افراطی و نامعقول، فخرفروشی، پز دادن و... است، ضمن اینکه این صفت ناپسند و حس برتری نسبت به دیگران داشتن، در دين مذموم شمرده شده است. #ادامهدارد...
✍حجتالاسلاموالمسلمين حسين هاشمنژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه
منبع: مشرقنیوز
#مدگرایی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️جرعه ای از دریای بیکران #امام_شناسی در اندیشه #امام_هادی (ع) - (بخش پنجم و پایانی)
💠امام اسوه و الگوی تمام نمای بخشش و سخاوتمندی
🔷یکی دیگر از ویژگی های ممتاز #امام_شناسی در #زیارتجامعهکبیره، شاخص و عنصر #سخاوت و گشاده دستی است، که مورد توجه و بیان قرار گرفته است. «وَ أُصُولَ الْکرَمِ؛ و ریشههای کرم»؛ جلوه های ناب گشاده دستی و #سخاوتمندی را به خوبی می توان در صفحات زندگی #اهل_بیت (ع) مشاهده کرد. موضوع بسیار مهمی که خدای متعال نیز به مدح و ستایش آن پرداخته و این چنین از آن یادکرده است:
🔷«وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً؛[انسان، ۸و۹] و غذاى (خود) را با اینکه به آن علاقه (و نیاز) دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» مى دهند! (و مى گویند:) ما شما را به خاطر خدا اطعام مى کنیم، و هیچ پاداش و سپاسى از شما نمى خواهیم». آیه ای که بنابر نظر بسیاری از مفسران شیعه [۱] و همچنین برخی از مفسرین اهل سنت [۲] در #شأن و #منزلت #اهل_بیت علیهم السلام نازل شده است.
پی نوشت ها:
[۱] بعنوان نمونه نگاه کنید به: طوسی، التبیان فی تفسیر القرآن، ج۱۰، ص۲۱۱؛ طبرسی، مجمع البیان، ۱۳۷۲ش، ج۱۰، ص۶۱۱و۶۱۲.
[۲] به عنوان نمونه نگاه کنید به: حسکانی، شواهد التنزیل، ۱۴۱۱ق، ج۲، ص۴۰۳-۴۰۸؛ فخر رازی، التفسیر الکبیر، ۱۴۲۰ق، ج۳۰، ص۷۴۶
منبع: وبسایت راسخون
#امام_هادی
#امام_شناسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 واکنش سرلشکر سلامی به تهدیدهای اخیر دشمنان
🔹به دشمنان اخطار میدهیم افکار باطل را از سر خود بیرون کنند. پاسخهای ما ویرانگر، مخرب و پشیمانکننده خواهد بود.
@Farsna
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️ضرورت تربیت دینی (بخش هشتم)
🔶یکی از #حقوق_فرزندان بر والدین این است که آنها را با خدا و اهل بیت علیهم السلام و #مسائل_اعتقادی و #عبادی آشنا سازند. #کودک با فطرتی پاک متولد میشود و این پدر و مادر هستند که باید فطرت او را در مرحلهی عمل و رفتار نیز هدایت کنند و به فعلیت تبدیل نمایند.
💠آموزش قرآن
🔷یکی از حقوق فرزند بر والدین این است که به او #قرآن بیاموزند، پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: «#حق_فرزند بر پدر این است که به او #قرآن بیاموزد»، [۱] که اگر چنین کنند، پاداشی بس بلند خواهند داشت. معاذ میگوید: شنیدم که رسول خدا (ص) فرمودند: هیچ مردی به فرزند خود #قرآن نمیآموزد، مگر اینکه خداوند روز قیامت پدر و مادر کودک را تاج پادشاهی عنایت فرماید، و دو لباس بهشتی بر آنان میپوشاند که هیچ کس مانند آن را ندیده است. [۲] امام صادق (ع) نیز میفرمایند: هر کس به #فرزند خود #قرآن بیاموزد، روز قیامت پدر و مادرش را فرا میخوانند و دو لباس بهشتی به آنان میپوشانند که بهشتیان از نور آن نور میگیرند و درخشان میشوند. [۳]
🔷البته منظور این نیست که تا سن ۷ سالگی و با سختی و فشار به کودک قرآن آموزش داده شود، بلکه هدف از این تشویقها و بیان فضیلتها این است که از همان نوزادی آوای قرآن را در خانه خود طنین انداز نمایید، تا روح قرآن با گوشت و پوست او آمیخته گردد، و پس از این دوران، بدون آنکه فشاری بر کودک وارد شود، ابتدا سورههای کوچک را به او بیاموزید و او را تشویق نمایید، تا به سوی #قرآن جذب شود و یادگیری قرآن را از مهمترین برنامههای زندگی خود بداند.
💠خانهای قرآنی
🔷 #قرائت_قرآن در خانه، آثار و برکات فراوانی دارد و سبب میشود کودکان نیز با قرآن انس بگیرند و آثار نیک آن همهی اهل خانه را در بر گیرند. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: برای خانههای خودتان، سهمی از قرآن قرار دهید؛ زیرا، در خانهای که #قرآن قرائت میشود، گشایش و وسعت داده میشوند و خیر و برکت آنان افزون میشود؛ افراد آن منزل فزونی مییابند. [۴]
🔷خانهای که در آن #قرآن قرائت میشود، فرشتگان در آنجا رفت و آمد میکنند، و همانند ستارگان آسمان برای زمینیان، برای آسمانیان میدرخشد. [۵] وقتی خانهای #قرآنی شود، #کودکان آن خانه نیز به قرآن علاقه مند میشوند، و کم کم در مسیر قرائت و حفظ قرآن قرار میگیرند و از بهرههای معنوی آن سود میبرند. اندک اندک، کودکان با مفاهیم آیات به صورت ساده آشنا میشوند و زمینهای فراهم میشود تا مفاهیم بلند قرآنی در جان و دل آنان رشد نماید. #ادامهدارد...
پینوشت:
[۱] المتقین، ج ۸، ص ۵۹۸
[۲] وسائل الشیعة، ج ۴، ص ۸۲۵
[۳] عدة الداعی، ص ۷۹
[۴] همان، ص ۲۶۹
[۵] وسائل الشیعة، ج ۴، ۸۵۰
📕دورانطلاییتربیت (محمدعلیقاسمی)
منبع: وبسایتراسخون
#تربیت_دینی #کودک #فرزند #حق_فرزند #والدین #خانه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️سیری کوتاه در #نهج_البلاغه (بخش ششم)
🔶 #نهج_البلاغه که مجموعه سخنرانی ها و نامه ها و کلمات قصار پر مغز #امیرالمومنین #امام_علی(ع) است که از زمان تدوین آن تا امروز بیش از صد شرح بر آن نوشته شده است. این سخنرانی های سطح بالا که علمای بزرگ و متفکران عالم اندیشه از شیعه و سنی، در حاشیه و شرح و تفسیر آن کتاب ها نوشته اند، و هنوز هم فهم و درک آن برای جامعه علمی دشوار است.
💠 #جاذبه_نهجالبلاغه
🔷 #نهج_البلاغه مرهمى است بر دردهاى جانکاه بشریت. #نهج_البلاغه داروى موثر براى تلطیف روح انسانها و مبارزه با خوشونتها. نهجالبلاغه درختى است بى خزان که بر شاخسار آن هر گونه میوهاى در هر وقت و زمان وجود دارد. #نهج_البلاغه اثرى است به درخشندگى آفتاب، به لطافت گل، به قاطعیت صاعقه، به غرش طوفان و برق، به تحرک امواج، و به بلندى ستارگان دور دست بر اوج آسمانها!
🔷سخن از #نهج_البلاغه و برترى آن، پس از قرآن و سخنان پیامبر (ص) بر سایر گفتهها و اندیشهها، سخنى است در ردیف توضیح واضحات، و موضوعى است که هیچ محقق اسلامى و غیر اسلامى، در شرایط کنونى خود را نیازمند به بحث پیرامون آن نمى بیند. کلمات #امیرالمؤمنین (ع) از قدیمترین ایام با دو امتیاز همراه بوده است، و با این دو امتیاز شناخته مى شده است: یکى #فصاحت و #بلاغت، و دیگر #چندجانبهبودن و به اصطلاح امروز چند بعدى بودن.
🔷هر یک از این دو امتیاز به تنهایى کافى است که به کلمات #امام_على (ع) ارزش فراوان بدهد، ولى توأم شدن این دو با یکدیگر، یعنى اینکه سخنى در مسیرها و میدانهاى مختلف و احیانا متضاد رفته، و در عین حال کمال فصاحت و بلاغت خود را در همه آنها حفظ کرده باشد، سخن #امیرالمؤمنین (ع) در حد وسط کلام مخلوق، و کلام خالق قرار گرفته است، و دربارهاش گفتهاند: «فوق کلام المخلوق و دون کلام الخالق». [۱] #ادامهدارد...
پینوشت
[۱] فصلنامه نهجالبلاغه (مرتضی مطهری)، ش ۱
منبع:وبسایتراسخونبهنقلاز سایتسراجاندیشه
#امام_علی #امیرالمؤمنین #نهج_البلاغه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد