⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️«انزوا طلبی» چه آثار و پيامدهايی دارد؟ (بخش دوم و پایانی)
🔷 #گوشه_گيرى و انزوا روح انسان را به شدّت آزار مى دهد، و بر اساس مطالعات جامعه شناسان در مورد افراد تارك دنيا، #انزوا و گوشه گيرى اثر بدى در #روح آنها گذارده و در آنان افسردگى و يأس و توهّم و در غالب اوقات توليد اختلال روانى مى كند؛ در پایان این نوشتار به سه مورد دیگر از عواقب و تبعات #گوشه_گیری پرداخته میشود:
3⃣ #سوءِ_ظن به همه افراد حتى نزديكترين كسان، يكى ديگر از آثار منفى انزوا طلبى و گوشه گيرى است، و عجب اينكه سوء ظن سبب گوشه گيرى مى شود، و گوشه گيرى سبب سوء ظن بيشتر، اينگونه افراد مردم را نادرست، آلوده، حق نشناس، حسود و كينه توز مى پندارند، ولى هرگاه در اجتماع ظاهر شوند، و دوستان خوبى براى خود برگزينند، به زودى مى فهمند كه همه اين توقعات باطل بوده است.
4⃣غافل ماندن از #عيوب_خويش. انسان معمولا به خاطر حب ذات، عيوب خود را نمى بيند، بلكه گاه عيوب خود را، صفات برجسته و نقطه هاى قوّت مى پندارد. چرا كه انسان هميشه بايد عيوب خود را در آيينه قضاوت ديگران تماشا كند، و ببينند افراد بى طرف و بى نظر درباره او چه مى گويند و چه انتقاد و ايرادى دارند، حتى انسان عيوب خود را در آيينه فكر بدخواهانش بهتر مى تواند ببيند، چرا كه آنان در صدد عيبجويى هستند، و مو به مو شرح مى دهند؛ ولى افراد منزوى و گوشه گير از چنين آئينه اى محرومند.
5⃣دور ماندن و محروم ماندن از تجربيات ديگران. فكر و نيروى هر انسانى محدود است و تنها بخش هاى كوچكى از زندگى را مى تواند تجربه كند. ولى اگر با ديگران، مخصوصاً افراد صاحب نظر در تماس باشد، دريايى از علم و دانش و تجربه و آزمون در اختيار قرار مى گيرد، كه مى تواند همه خواسته هاى خود را در آن بيابد، و مشكلات را به كمك اين علوم و تجربه ها حل نمايد. يكى از اسرار پيشرفت سريع علم در زمان ما، تشكيل كنگره ها، انجمن ها، و به اصطلاح همايش ها است كه از مناطق مختلف يك كشور يا از نقاط مختلف دنيا در هر سال، و گاه در هر ماه جمع مى شوند و در اين گردهمايى ها، فرآورده هاى علمى و تجربيات خود را به يكديگر منتقل مى سازند، و گاه رسانه هاى عمومى، جانشين اين گردهمايى ها مى شود.
🔶در نهایت، آثار و بركات اجتماع گرايى بيش از آن است كه بتوان در اين مختصر بيان كرد، و آنچه گفتيم گوشه اى از آن بود، همچنين زيان هاى انزوا طلبى و گوشه گيرى نیز فراتر از اينها است. [۱]
پینوشت
[۱] اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، مدرسة الامام على بن ابى طالب (علیه السلام)، ج ۳، ص ۴۶۱
منبع: وبسایت آیت الله مکارم (بخش آئین رحمت)
#گوشه_گیری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ #حضرت_زینب (س) چه مقام و منزلتی در اسلام دارد؟ (بخش سوم)
💠در کنار مادر
🔷در مدتی که #حضرت_زینب (س) تحت تربیت رسول خدا و امام علی و حضرت زهرا (علیهم السلام) بود، توانست تجارب خوبی به دست بیاورد، و در کنار این فراز و نشيبها و خاطرات تلخ و شيرين زندگی، خود را برای ادامه حركت و تلاش در راه خدا، و استقبال از مشكلات و مصائب زندگی آماده کند. در تمام دوران حزن و اندوه مادر بعد از رحلت پیامبر (ص)، با مادر در كنار او بود و شاهد ظلم و جنایت غاصبان و دشمنان در حق اهل بيت پيامبر علیهم السلام بود. در قضیه فدک و در دفاع از حقوق اهل بيت، در کنار مادرش بود، به طوری كه خود يكی از راويان آن خطبه به شمار می آيد. [۱]
💠ازدواج
🔷 #حضرت_زینب (س) در سال هفدهم هجری و در سن ۱۷ سالگی با عبدالله جعفر ازدواج کرد. عبدالله پسر جعفر طيار است. جعفر طيار برادر اميرالمومنين (ع) و از پيشگامان در راه اسلام و از مجاهدان راه خدا بود. عبدالله مورد وثوق اميرالمؤمنين (ع) بود، و بعدها نيز در جنگها و برنامه های آن حضرت شركت و حضوری چشمگير داشت، تا جایی كه در جنگ صفين، او يكی از فرماندهان سپاه امام (ع) به حساب می آمد. عبدالله علاقمند بود كه با حضرت زينب (س) ازدواج نماید، ولی حيا داشت كه ایشان را مستقيما از اميرالمؤمنين (ع) خواستگاری كند.
🔷لذا قاصدی به حضور امام فرستاد و خواستگاری خود را عرضه داشت. اميرالمؤمنين (ع) نيز او را برای این امر سزاوارتر ديد و با آن موافقت كرد، و مهريه زينب (س) را به ميزان مهريه مادرش قرار داد، [۲] اما اين ازدواج فرخنده، يك شرط نيز به همراه داشت. شرط اين ازدواج آن بود كه اگر #امام_حسين (ع) به مسافرتی می رود، #زينب_کبری (س) نيز مجاز باشد كه او را همراهی كند و عبدالله مانع اين كار نشود. اين شرط در خصوص ملاقات اين دو خواهر و برادر نيز به چشم می خورد، و البته كه كمتر روزی اتفاق می افتاد كه ايشان يكديگر را ملاقات نكنند. [۳] #ادامهدارد...
پینوشتها
[۱] من لا یحضره الفقیه، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، چ ۲، ج ۳، ص ۵۶۷؛ علل الشرایع، ج ۱، ص ۲۴۸
[۲] ۴۸۰ يا ۵۰۰ درهم و هر درهم معادل يك مثقال شرعی نقره است كه هر مثقال ۱۸ نخود است.
[۳] رياحين الشريعه در ترجمه دانشمندان بانوان شیعه، محلاتی، ذبیح الله، ج ۳، ص ۴۱
منبع: وبسایت آیت الله مکارم (بخش آئین رحمت)
#حضرت_زینب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️استراتژی #امام_کاظم و هژمونی حاکمان عباسی (بخش چهارم و پایانی)
🔶با اندکی بررسی و پژوهش حول تاریخ و سرگذشت #پیشوایان_مظلوم و مقتدر شیعه، متوجه می شویم که این ذوات مقدسه، برای دستیابی به اهداف و آرمان های وحیانی و آسمانی خود، با چه مخاطرات و سختی های طاقت فرسایی مواجه بودند. در ادامه به یک مورد دیگر از تاکتیک های مبارزاتی و فرهنگی حضرت اشاره خواهیم کرد.
💠حضور در کرسی های آزاد اندیشی و روشنگری دینی و سیاسی
🔷یکی از تکنیک های راهبردی، که #امام_کاظم (ع) به وسیله آن توانستند به اهداف استراتژیک خود دست یابند، حضور در کرسی های آزاد اندیشی و جلسات مناظره و گفتگو بود. کرسی های مناظره و گفتگوی علمیای که بیشتر در جهت تعمیق اندیشهی شیعی، و شبهه زدایی از ارکان فکری و فرهنگی آن، صورت می پذیرفت، بطوری که به خوبی می توان از ماحصل آن، سندهای راهبردی مکتب شیعه را استخراج نمود. به طور کلی می توان اینچنین مناظرات حضرت را دسته بندی کرد:
🔷الف). مناظرات #امامموسیکاظم (ع) با #خلفای_عباسی. [۱] حضرت همچنین با مهدی عباسی مناظرههایی درباره فدک و نیز حرمت خمر در قرآن انجام داده اند. ایشان با هارون عباسی نیز مناظراتی داشته اند. از آنجا که هارون میخواست خویشاوندی پیامبر (ص) با خود را، نزدیکتر از نسبت او با #موسی_بن_جعفر (ع) نشان دهد، حضرت در حضور هارون به نزدیکتر بودنِ انتساب خویش به پیامبر تصریح کردند. [۲] ب). مناظره با دانشمندان یهودی و مسیحی [۳] ج). مناظره با برخی از سران فرق اسلامی از جمله ابوحنیفه [۴]
پی نوشت ها:
[۱] ابن شهر آشوب، المناقب، ج۴، ص۳۱۲-۳۱۳؛ عیون أخبار الرضا، ج۱، ص۸۴-۸۵؛ الکافی، ج۶، ص۴۰۶
[۲] ر.ک: الکافی، ج۶، ص۴۰۶؛ وسائل الشیعه، ج۲۵، ص۳۰۱؛ عیون أخبار الرضا، ج۱، ص۸۴-۸۵؛ شبراوی، الاتحاف بحب الاشراف، ص۲۹۵
[۳] ابن شهر آشوب، المناقب، ج۴، ص۳۱۱-۳۱۲
[۴] الکافی، ج۳، ص۲۹۷
منبع: وبسایت راسخون
#امام_موسی_کاظم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️بیانات در نخستین دیدار رئیسجمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم
🔹شما برادران عزیز در یک #برهه_دشواری مسئولیّت را پذیرفتهاید؛ انشاءالله خداوند کمکتان میکند؛ بنده هم دعا خواهم کرد و امیدواریم که موفّق باشید. به هر حال شرایط دشواری است با #وضع_تورّم و مشکلات معیشتی مردم و مسئله کرونا و مسائل گوناگونی که وجود دارد. اگر انشاءالله از سویی #تلاش_مجاهدانه و حقیقتاً شبانهروزی و خستگیناپذیر [داشته باشید] و از طرفی توسّل و توکّل به خداوند متعال را برای خودتان ذخیره کنید و سرمایه قرار بدهید قطعاً پیروز خواهید شد، قطعاً موفّق خواهید شد و بر مشکلات فائق خواهید آمد. نیّت الهی بکنید؛ نیّت الهی هم در این جایگاه شما یعنی نیّت خدمت به مردم؛ همین که واقعاً به قصد خدمت به مردم وارد میدان بشوید، این یک نیّت الهی و پاکیزه است و خدا به این برکت خواهد داد. و من یک توصیهای به همهی مسئولین در دورههای مختلف داشتهام، به شما هم عرض میکنم این توصیه را: زمان شتابان میگذرد و این چهار سال زود تمام میشود؛ از هر ساعتی، از هر فرصتی استفاده کنید و نگذارید وقتی را که متعلّق به مردم و متعلّق به اسلام است، تضییع بشود و از همهی امکانات -از همهی امکانات زمانی و وقتی- استفاده کنید.
تاریخ ۱۴۰۰/۶/۶
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثار مقاممعظمرهبری
#امام_خامنهای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️ضرورت تربیت دینی (بخش یازدهم)
🔶یکی از #حقوق_فرزندان بر والدین این است که آنها را با خدا و اهل بیت علیهم السلام و #مسائل_اعتقادی و #عبادی آشنا سازند. #کودک با فطرتی پاک متولد میشود و این پدر و مادر هستند که باید فطرت او را در مرحلهی عمل و رفتار نیز هدایت کنند و به فعلیت تبدیل نمایند.
💠آموزش با معرفی ایام
🔷ایامی در هفته، ماه و سال هستند که از اهمیتی ویژه برخوردارند، که باید به کودکان نیز آموزش داده شوند! #اهل_بیت علیهم السلام برای درک و فهم بهتر کودکان، از پدران می خواهند تا در این ایام، با ایجاد تغییراتی، بزرگی و عظمت آن ایام را به کودکان خود تفهیم نمایند. رسول خدا (ص) به مسلمانان فرمان میدهد که در روز جمعه، برای فرزندان خود گوشت تهیه کنند و فضیلت این روز را هم برای آنان بیان کنند. [۱]
🔷زیرا روز جمعه عید مؤمنان است و روزی است که مسلمانان باید از این فرصت برای آموختن مسائل دینی و عقیدتی بهره گیرند، که پیامبر (ص) فرموده است: وای بر مسلمانی که در ایام هفته، جمعه را به یاد گرفتن دستورات الهی اختصاص ندهد. [۲] اميرالمؤمنين امام علی (ع) به نکتهی روانشناسانهای در این زمینه اشاره میکند و میفرماید: هنگامی که شب جمعه فرا میرسد، برای خانوادهی خود میوه تهیه کنید تا از رسیدن جمعه شادی و خوشحالی نمایند؛ [۳]
🔷در حقیقت، این کار سبب میشود تا خانواده و کودکان از رسیدن این روز شادمان شوند و تفاوت آن را با شبها و روزهای دیگر درک نمایند. #اهل_بیت علیهم السلام همین روش را برای اعیاد دیگر هم پیشنهاد کردهاند؛ امام صادق (ع) فرمودند: عید غدیرخم، از عید فطر و عید قربان و روز جمعه، با فضیلتتر است؛ سپس فرمود: کار نیک در آن روز، برابر هشت ماه عبادت و کار نیک در روزهای دیگر است؛ سزاوار است در این روز یاد خدا شود و بیشتر بر پیامبر (ص) درود فرستاده شود و هر مردی در این روز، بر اهل و عیال خود راحتی و گشایش ایجاد نماید. [۴]
🔷به کارگیری این راه و روش، خاطرهای خوش برای کودکان بر جا میگذارد و زمینهی آشنایی و معرفت آنان را با این ایام و اتفاقات آنها فراهم میسازد. #ادامهدارد...
پینوشتها
[۱] مستدرک الوسائل، ج ۶، ص ۹۹
[۲] بحارالانوار، ج ۵۹، ص ۳۶
[۳] عدة الداعی، ص ۷۵
[۴] ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص ۷۵؛ وسائل الشیعة، ج ۱۰، ص ۴۴۳
📕دورانطلاییتربیت (محمدعلیقاسمی)
منبع: وبسایتراسخون
#تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ #حضرت_زینب (س) چه مقام و منزلتی در اسلام دارد؟ (بخش چهارم و پایانی)
💠تعلیم دین به بانوان کوفه
🔷زمانى كه اميرالمؤمنين امام علی (ع) مركز خلافت خود را از مدينه به كوفه منتقل كرد، #حضرت_زينب (س) نيز با شوهرش عبدالله بن جعفر به كوفه آمد و در آنجا ساكن شدند. در اين مدت #حضرت_زينب (س) نيز به ارشاد و تعليم زنان كوفه اشتغال داشت. در كوفه مجلس درسى براى زنها تشكيل داد و براى آنها قرآن را تفسير مى كرد. [۱] آن حضرت از محدثان و #راویان_حدیث می باشد. احادیث ایشان از مادر، پدر، برادران، امّ سلمه، امّ هانى و دیگر زنان می باشد. [۲]
💠همراه با قیام برادر و مروِج انقلاب حسینی
🔷 #حضرت_زينب (س)، از آغاز #قيامامامحسين (ع) با برادر خویش همراهی کرد و در تمام دوران قيام، همدل و رازدار او بود. شب عاشورا و گفتگوهايش با برادر، روز عاشورا و استقبال هاى شكوهمندش از شهيدان، شب يازدهم محرّم و رثاى جانسوز او در كنار قامت خونين برادر و خطاب او به پيامبر خدا، اینها جلوه ای از صفحات زرّين و جاودانه زندگانى سرشار از جلالت، شكيبايى و والايى اوست. [۳]
🔷آن حضرت، استوار و شکوه مندانه پس از #حادثه_عاشورا، سرپرستى قافله اسيران را بر عهده گرفت. وقتی مردم كوفه فرزندان پيامبر را آنگونه ديدند، گریه و شیون سر دادند، #حضرت_زينب (س) با صلابت و محکم اینگونه سخن گفت: اى كوفيان! اى نيرنگ بازان و خيانتكاران و بى وفايان! اشكتان خشك و ناله تان آرام مباد! مَثَل شما، مَثَل كسى است كه رشته هاى خود را پس از تابيدن، از هم باز مى كند ... واى بر شما! مىدانيد چه جگرى از پيامبر (ص) پاره پاره كرديد، و چه پيمانى را شكستيد و كدامين پرده نشين او را بيرون كشيديد و چه حرمتى از او هتك كرديد و چه خونى از او ريختيد؟! آن حضرت زبان على (ع) در كام داشت، مردمانى كه بارها، خطابه هاى مولا را شنيده بودند، كلام و خطابه على (ع) را به عيان ديدند، و كسى گفت: «به خدا سوگند، زنِ باحيايى چنين سخنور، نديده بودم. گويى زبان على (ع) را بر كام دارد». خطابه هاى حضرت زينب (س) در اوج فصاحت و بلاغت و تأثير گذارى بيان مى شد، كه او خود، فرزانه اى موقعيت شناس بود. [۴]
🔷دکتر بنت الشاطی در توصیف حضرت زینب (س) این گونه سخن می گوید: «#زینب (س) آیینه تمام نمای یک بانوی شجاع است، که در لحظات بسیار سخت و بحرانی، کاری کارستان انجام داد. وی را #شیر_زن_کربلا نامیدند؛ چرا که وی اولین بانویی است که در لحظات سخت، با یتیمان و اسیران همدردی می کرد، بر بالای سر محتضران حاضر شد، برای انتقام خون شهیدانی که بدن هایشان عریان در کربلا مانده بود قیام کرد، و نگذاشت خون های به ناحق ریخته آنان به هدر رود و پایمال شود. زینب کبری (س) علیرغم عمر کوتاهش بعد از حادثۀ عاشورا (یک سال و نیم)؛ توانست حزن و اندوه آن حادثۀ عظیم را در دل شیعیان آن چنان شعله ور کند که تا دنیا باقی است، این شعله خاموش نخواهد شد. آن بانوی بزرگ در این مدت کوتاه توانست مسیر تاریخ را عوض کند، لذت پیروزی ظاهری و موقتی را برکام ابن زیاد و یزید و بنی امیه، چنان تلخ کند که منجر به فضاحت و رسوایی دولت اموی گردد. [۵]
💠وفات
🔷 #حضرت_زينب (س) در ۱۵ رجب سال ۶۲ ه. ق در سن ۵۷ سالگى - حدود يك سال و نيم بعد از شهادت امام حسين (ع) - از دنيا رفت و در نزديكى دمشق در روستاى «راويه» به خاك سپرده شد. اكنون اين روستا، به «زينبيه» شهرت دارد و به شهر متصل است. [۶] البته اقوال دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که چندان مشهور نیست. در تاریخ آن حضرت از علت وفات آن بزرگوار چیزی ذکر نشده است. [۷]
پینوشتها
[۱] زينب عقيله بنى هاشم (س)، ص ۲۶
[۲] فاطمه زهرا (س) شادمانى دل پیامبر، رحمانى همدانى، احمد؛ افتخارزاده، سید حسن، انتشارات بدر، چ ۴، ص ۸۶۵
[۳] ریاحین الشریعه، ج ۳، ص ۴۱؛ زینب کبری (س)، از ولادت تا شهادت، قزوینی، سید محمد کاظم، مترجم: کاظم حاتمی طبری، پیام مقدس، قم، چ ۲، ص ۹۴
[۴] دانشنامه اميرالمومنين (ع) بر پايه قرآن و حديث و تاريخ، ج ۱، ۱۶۷
[۵] السیده الزینب، عقیله بنی هاشم، عبدالرحمن، عایشه، مترجم: سیدرضا صدر، بوستان کتاب، چ ۸، ص ۹
[۶] با كاروان شام، همان، ص ۶۷
[۷] زینب کبری (س)، همان، ص ۲۷
منبع: وبسایت آیت الله مکارم (بخش آئین رحمت)
#حضرت_زینب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد