⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️«انزوا طلبی» چه آثار و پيامدهايی دارد؟ (بخش دوم و پایانی)
🔷 #گوشه_گيرى و انزوا روح انسان را به شدّت آزار مى دهد، و بر اساس مطالعات جامعه شناسان در مورد افراد تارك دنيا، #انزوا و گوشه گيرى اثر بدى در #روح آنها گذارده و در آنان افسردگى و يأس و توهّم و در غالب اوقات توليد اختلال روانى مى كند؛ در پایان این نوشتار به سه مورد دیگر از عواقب و تبعات #گوشه_گیری پرداخته میشود:
3⃣ #سوءِ_ظن به همه افراد حتى نزديكترين كسان، يكى ديگر از آثار منفى انزوا طلبى و گوشه گيرى است، و عجب اينكه سوء ظن سبب گوشه گيرى مى شود، و گوشه گيرى سبب سوء ظن بيشتر، اينگونه افراد مردم را نادرست، آلوده، حق نشناس، حسود و كينه توز مى پندارند، ولى هرگاه در اجتماع ظاهر شوند، و دوستان خوبى براى خود برگزينند، به زودى مى فهمند كه همه اين توقعات باطل بوده است.
4⃣غافل ماندن از #عيوب_خويش. انسان معمولا به خاطر حب ذات، عيوب خود را نمى بيند، بلكه گاه عيوب خود را، صفات برجسته و نقطه هاى قوّت مى پندارد. چرا كه انسان هميشه بايد عيوب خود را در آيينه قضاوت ديگران تماشا كند، و ببينند افراد بى طرف و بى نظر درباره او چه مى گويند و چه انتقاد و ايرادى دارند، حتى انسان عيوب خود را در آيينه فكر بدخواهانش بهتر مى تواند ببيند، چرا كه آنان در صدد عيبجويى هستند، و مو به مو شرح مى دهند؛ ولى افراد منزوى و گوشه گير از چنين آئينه اى محرومند.
5⃣دور ماندن و محروم ماندن از تجربيات ديگران. فكر و نيروى هر انسانى محدود است و تنها بخش هاى كوچكى از زندگى را مى تواند تجربه كند. ولى اگر با ديگران، مخصوصاً افراد صاحب نظر در تماس باشد، دريايى از علم و دانش و تجربه و آزمون در اختيار قرار مى گيرد، كه مى تواند همه خواسته هاى خود را در آن بيابد، و مشكلات را به كمك اين علوم و تجربه ها حل نمايد. يكى از اسرار پيشرفت سريع علم در زمان ما، تشكيل كنگره ها، انجمن ها، و به اصطلاح همايش ها است كه از مناطق مختلف يك كشور يا از نقاط مختلف دنيا در هر سال، و گاه در هر ماه جمع مى شوند و در اين گردهمايى ها، فرآورده هاى علمى و تجربيات خود را به يكديگر منتقل مى سازند، و گاه رسانه هاى عمومى، جانشين اين گردهمايى ها مى شود.
🔶در نهایت، آثار و بركات اجتماع گرايى بيش از آن است كه بتوان در اين مختصر بيان كرد، و آنچه گفتيم گوشه اى از آن بود، همچنين زيان هاى انزوا طلبى و گوشه گيرى نیز فراتر از اينها است. [۱]
پینوشت
[۱] اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، مدرسة الامام على بن ابى طالب (علیه السلام)، ج ۳، ص ۴۶۱
منبع: وبسایت آیت الله مکارم (بخش آئین رحمت)
#گوشه_گیری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ #حضرت_زینب (س) چه مقام و منزلتی در اسلام دارد؟ (بخش سوم)
💠در کنار مادر
🔷در مدتی که #حضرت_زینب (س) تحت تربیت رسول خدا و امام علی و حضرت زهرا (علیهم السلام) بود، توانست تجارب خوبی به دست بیاورد، و در کنار این فراز و نشيبها و خاطرات تلخ و شيرين زندگی، خود را برای ادامه حركت و تلاش در راه خدا، و استقبال از مشكلات و مصائب زندگی آماده کند. در تمام دوران حزن و اندوه مادر بعد از رحلت پیامبر (ص)، با مادر در كنار او بود و شاهد ظلم و جنایت غاصبان و دشمنان در حق اهل بيت پيامبر علیهم السلام بود. در قضیه فدک و در دفاع از حقوق اهل بيت، در کنار مادرش بود، به طوری كه خود يكی از راويان آن خطبه به شمار می آيد. [۱]
💠ازدواج
🔷 #حضرت_زینب (س) در سال هفدهم هجری و در سن ۱۷ سالگی با عبدالله جعفر ازدواج کرد. عبدالله پسر جعفر طيار است. جعفر طيار برادر اميرالمومنين (ع) و از پيشگامان در راه اسلام و از مجاهدان راه خدا بود. عبدالله مورد وثوق اميرالمؤمنين (ع) بود، و بعدها نيز در جنگها و برنامه های آن حضرت شركت و حضوری چشمگير داشت، تا جایی كه در جنگ صفين، او يكی از فرماندهان سپاه امام (ع) به حساب می آمد. عبدالله علاقمند بود كه با حضرت زينب (س) ازدواج نماید، ولی حيا داشت كه ایشان را مستقيما از اميرالمؤمنين (ع) خواستگاری كند.
🔷لذا قاصدی به حضور امام فرستاد و خواستگاری خود را عرضه داشت. اميرالمؤمنين (ع) نيز او را برای این امر سزاوارتر ديد و با آن موافقت كرد، و مهريه زينب (س) را به ميزان مهريه مادرش قرار داد، [۲] اما اين ازدواج فرخنده، يك شرط نيز به همراه داشت. شرط اين ازدواج آن بود كه اگر #امام_حسين (ع) به مسافرتی می رود، #زينب_کبری (س) نيز مجاز باشد كه او را همراهی كند و عبدالله مانع اين كار نشود. اين شرط در خصوص ملاقات اين دو خواهر و برادر نيز به چشم می خورد، و البته كه كمتر روزی اتفاق می افتاد كه ايشان يكديگر را ملاقات نكنند. [۳] #ادامهدارد...
پینوشتها
[۱] من لا یحضره الفقیه، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، چ ۲، ج ۳، ص ۵۶۷؛ علل الشرایع، ج ۱، ص ۲۴۸
[۲] ۴۸۰ يا ۵۰۰ درهم و هر درهم معادل يك مثقال شرعی نقره است كه هر مثقال ۱۸ نخود است.
[۳] رياحين الشريعه در ترجمه دانشمندان بانوان شیعه، محلاتی، ذبیح الله، ج ۳، ص ۴۱
منبع: وبسایت آیت الله مکارم (بخش آئین رحمت)
#حضرت_زینب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️استراتژی #امام_کاظم و هژمونی حاکمان عباسی (بخش چهارم و پایانی)
🔶با اندکی بررسی و پژوهش حول تاریخ و سرگذشت #پیشوایان_مظلوم و مقتدر شیعه، متوجه می شویم که این ذوات مقدسه، برای دستیابی به اهداف و آرمان های وحیانی و آسمانی خود، با چه مخاطرات و سختی های طاقت فرسایی مواجه بودند. در ادامه به یک مورد دیگر از تاکتیک های مبارزاتی و فرهنگی حضرت اشاره خواهیم کرد.
💠حضور در کرسی های آزاد اندیشی و روشنگری دینی و سیاسی
🔷یکی از تکنیک های راهبردی، که #امام_کاظم (ع) به وسیله آن توانستند به اهداف استراتژیک خود دست یابند، حضور در کرسی های آزاد اندیشی و جلسات مناظره و گفتگو بود. کرسی های مناظره و گفتگوی علمیای که بیشتر در جهت تعمیق اندیشهی شیعی، و شبهه زدایی از ارکان فکری و فرهنگی آن، صورت می پذیرفت، بطوری که به خوبی می توان از ماحصل آن، سندهای راهبردی مکتب شیعه را استخراج نمود. به طور کلی می توان اینچنین مناظرات حضرت را دسته بندی کرد:
🔷الف). مناظرات #امامموسیکاظم (ع) با #خلفای_عباسی. [۱] حضرت همچنین با مهدی عباسی مناظرههایی درباره فدک و نیز حرمت خمر در قرآن انجام داده اند. ایشان با هارون عباسی نیز مناظراتی داشته اند. از آنجا که هارون میخواست خویشاوندی پیامبر (ص) با خود را، نزدیکتر از نسبت او با #موسی_بن_جعفر (ع) نشان دهد، حضرت در حضور هارون به نزدیکتر بودنِ انتساب خویش به پیامبر تصریح کردند. [۲] ب). مناظره با دانشمندان یهودی و مسیحی [۳] ج). مناظره با برخی از سران فرق اسلامی از جمله ابوحنیفه [۴]
پی نوشت ها:
[۱] ابن شهر آشوب، المناقب، ج۴، ص۳۱۲-۳۱۳؛ عیون أخبار الرضا، ج۱، ص۸۴-۸۵؛ الکافی، ج۶، ص۴۰۶
[۲] ر.ک: الکافی، ج۶، ص۴۰۶؛ وسائل الشیعه، ج۲۵، ص۳۰۱؛ عیون أخبار الرضا، ج۱، ص۸۴-۸۵؛ شبراوی، الاتحاف بحب الاشراف، ص۲۹۵
[۳] ابن شهر آشوب، المناقب، ج۴، ص۳۱۱-۳۱۲
[۴] الکافی، ج۳، ص۲۹۷
منبع: وبسایت راسخون
#امام_موسی_کاظم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️بیانات در نخستین دیدار رئیسجمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم
🔹شما برادران عزیز در یک #برهه_دشواری مسئولیّت را پذیرفتهاید؛ انشاءالله خداوند کمکتان میکند؛ بنده هم دعا خواهم کرد و امیدواریم که موفّق باشید. به هر حال شرایط دشواری است با #وضع_تورّم و مشکلات معیشتی مردم و مسئله کرونا و مسائل گوناگونی که وجود دارد. اگر انشاءالله از سویی #تلاش_مجاهدانه و حقیقتاً شبانهروزی و خستگیناپذیر [داشته باشید] و از طرفی توسّل و توکّل به خداوند متعال را برای خودتان ذخیره کنید و سرمایه قرار بدهید قطعاً پیروز خواهید شد، قطعاً موفّق خواهید شد و بر مشکلات فائق خواهید آمد. نیّت الهی بکنید؛ نیّت الهی هم در این جایگاه شما یعنی نیّت خدمت به مردم؛ همین که واقعاً به قصد خدمت به مردم وارد میدان بشوید، این یک نیّت الهی و پاکیزه است و خدا به این برکت خواهد داد. و من یک توصیهای به همهی مسئولین در دورههای مختلف داشتهام، به شما هم عرض میکنم این توصیه را: زمان شتابان میگذرد و این چهار سال زود تمام میشود؛ از هر ساعتی، از هر فرصتی استفاده کنید و نگذارید وقتی را که متعلّق به مردم و متعلّق به اسلام است، تضییع بشود و از همهی امکانات -از همهی امکانات زمانی و وقتی- استفاده کنید.
تاریخ ۱۴۰۰/۶/۶
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثار مقاممعظمرهبری
#امام_خامنهای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️ضرورت تربیت دینی (بخش یازدهم)
🔶یکی از #حقوق_فرزندان بر والدین این است که آنها را با خدا و اهل بیت علیهم السلام و #مسائل_اعتقادی و #عبادی آشنا سازند. #کودک با فطرتی پاک متولد میشود و این پدر و مادر هستند که باید فطرت او را در مرحلهی عمل و رفتار نیز هدایت کنند و به فعلیت تبدیل نمایند.
💠آموزش با معرفی ایام
🔷ایامی در هفته، ماه و سال هستند که از اهمیتی ویژه برخوردارند، که باید به کودکان نیز آموزش داده شوند! #اهل_بیت علیهم السلام برای درک و فهم بهتر کودکان، از پدران می خواهند تا در این ایام، با ایجاد تغییراتی، بزرگی و عظمت آن ایام را به کودکان خود تفهیم نمایند. رسول خدا (ص) به مسلمانان فرمان میدهد که در روز جمعه، برای فرزندان خود گوشت تهیه کنند و فضیلت این روز را هم برای آنان بیان کنند. [۱]
🔷زیرا روز جمعه عید مؤمنان است و روزی است که مسلمانان باید از این فرصت برای آموختن مسائل دینی و عقیدتی بهره گیرند، که پیامبر (ص) فرموده است: وای بر مسلمانی که در ایام هفته، جمعه را به یاد گرفتن دستورات الهی اختصاص ندهد. [۲] اميرالمؤمنين امام علی (ع) به نکتهی روانشناسانهای در این زمینه اشاره میکند و میفرماید: هنگامی که شب جمعه فرا میرسد، برای خانوادهی خود میوه تهیه کنید تا از رسیدن جمعه شادی و خوشحالی نمایند؛ [۳]
🔷در حقیقت، این کار سبب میشود تا خانواده و کودکان از رسیدن این روز شادمان شوند و تفاوت آن را با شبها و روزهای دیگر درک نمایند. #اهل_بیت علیهم السلام همین روش را برای اعیاد دیگر هم پیشنهاد کردهاند؛ امام صادق (ع) فرمودند: عید غدیرخم، از عید فطر و عید قربان و روز جمعه، با فضیلتتر است؛ سپس فرمود: کار نیک در آن روز، برابر هشت ماه عبادت و کار نیک در روزهای دیگر است؛ سزاوار است در این روز یاد خدا شود و بیشتر بر پیامبر (ص) درود فرستاده شود و هر مردی در این روز، بر اهل و عیال خود راحتی و گشایش ایجاد نماید. [۴]
🔷به کارگیری این راه و روش، خاطرهای خوش برای کودکان بر جا میگذارد و زمینهی آشنایی و معرفت آنان را با این ایام و اتفاقات آنها فراهم میسازد. #ادامهدارد...
پینوشتها
[۱] مستدرک الوسائل، ج ۶، ص ۹۹
[۲] بحارالانوار، ج ۵۹، ص ۳۶
[۳] عدة الداعی، ص ۷۵
[۴] ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص ۷۵؛ وسائل الشیعة، ج ۱۰، ص ۴۴۳
📕دورانطلاییتربیت (محمدعلیقاسمی)
منبع: وبسایتراسخون
#تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ #حضرت_زینب (س) چه مقام و منزلتی در اسلام دارد؟ (بخش چهارم و پایانی)
💠تعلیم دین به بانوان کوفه
🔷زمانى كه اميرالمؤمنين امام علی (ع) مركز خلافت خود را از مدينه به كوفه منتقل كرد، #حضرت_زينب (س) نيز با شوهرش عبدالله بن جعفر به كوفه آمد و در آنجا ساكن شدند. در اين مدت #حضرت_زينب (س) نيز به ارشاد و تعليم زنان كوفه اشتغال داشت. در كوفه مجلس درسى براى زنها تشكيل داد و براى آنها قرآن را تفسير مى كرد. [۱] آن حضرت از محدثان و #راویان_حدیث می باشد. احادیث ایشان از مادر، پدر، برادران، امّ سلمه، امّ هانى و دیگر زنان می باشد. [۲]
💠همراه با قیام برادر و مروِج انقلاب حسینی
🔷 #حضرت_زينب (س)، از آغاز #قيامامامحسين (ع) با برادر خویش همراهی کرد و در تمام دوران قيام، همدل و رازدار او بود. شب عاشورا و گفتگوهايش با برادر، روز عاشورا و استقبال هاى شكوهمندش از شهيدان، شب يازدهم محرّم و رثاى جانسوز او در كنار قامت خونين برادر و خطاب او به پيامبر خدا، اینها جلوه ای از صفحات زرّين و جاودانه زندگانى سرشار از جلالت، شكيبايى و والايى اوست. [۳]
🔷آن حضرت، استوار و شکوه مندانه پس از #حادثه_عاشورا، سرپرستى قافله اسيران را بر عهده گرفت. وقتی مردم كوفه فرزندان پيامبر را آنگونه ديدند، گریه و شیون سر دادند، #حضرت_زينب (س) با صلابت و محکم اینگونه سخن گفت: اى كوفيان! اى نيرنگ بازان و خيانتكاران و بى وفايان! اشكتان خشك و ناله تان آرام مباد! مَثَل شما، مَثَل كسى است كه رشته هاى خود را پس از تابيدن، از هم باز مى كند ... واى بر شما! مىدانيد چه جگرى از پيامبر (ص) پاره پاره كرديد، و چه پيمانى را شكستيد و كدامين پرده نشين او را بيرون كشيديد و چه حرمتى از او هتك كرديد و چه خونى از او ريختيد؟! آن حضرت زبان على (ع) در كام داشت، مردمانى كه بارها، خطابه هاى مولا را شنيده بودند، كلام و خطابه على (ع) را به عيان ديدند، و كسى گفت: «به خدا سوگند، زنِ باحيايى چنين سخنور، نديده بودم. گويى زبان على (ع) را بر كام دارد». خطابه هاى حضرت زينب (س) در اوج فصاحت و بلاغت و تأثير گذارى بيان مى شد، كه او خود، فرزانه اى موقعيت شناس بود. [۴]
🔷دکتر بنت الشاطی در توصیف حضرت زینب (س) این گونه سخن می گوید: «#زینب (س) آیینه تمام نمای یک بانوی شجاع است، که در لحظات بسیار سخت و بحرانی، کاری کارستان انجام داد. وی را #شیر_زن_کربلا نامیدند؛ چرا که وی اولین بانویی است که در لحظات سخت، با یتیمان و اسیران همدردی می کرد، بر بالای سر محتضران حاضر شد، برای انتقام خون شهیدانی که بدن هایشان عریان در کربلا مانده بود قیام کرد، و نگذاشت خون های به ناحق ریخته آنان به هدر رود و پایمال شود. زینب کبری (س) علیرغم عمر کوتاهش بعد از حادثۀ عاشورا (یک سال و نیم)؛ توانست حزن و اندوه آن حادثۀ عظیم را در دل شیعیان آن چنان شعله ور کند که تا دنیا باقی است، این شعله خاموش نخواهد شد. آن بانوی بزرگ در این مدت کوتاه توانست مسیر تاریخ را عوض کند، لذت پیروزی ظاهری و موقتی را برکام ابن زیاد و یزید و بنی امیه، چنان تلخ کند که منجر به فضاحت و رسوایی دولت اموی گردد. [۵]
💠وفات
🔷 #حضرت_زينب (س) در ۱۵ رجب سال ۶۲ ه. ق در سن ۵۷ سالگى - حدود يك سال و نيم بعد از شهادت امام حسين (ع) - از دنيا رفت و در نزديكى دمشق در روستاى «راويه» به خاك سپرده شد. اكنون اين روستا، به «زينبيه» شهرت دارد و به شهر متصل است. [۶] البته اقوال دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که چندان مشهور نیست. در تاریخ آن حضرت از علت وفات آن بزرگوار چیزی ذکر نشده است. [۷]
پینوشتها
[۱] زينب عقيله بنى هاشم (س)، ص ۲۶
[۲] فاطمه زهرا (س) شادمانى دل پیامبر، رحمانى همدانى، احمد؛ افتخارزاده، سید حسن، انتشارات بدر، چ ۴، ص ۸۶۵
[۳] ریاحین الشریعه، ج ۳، ص ۴۱؛ زینب کبری (س)، از ولادت تا شهادت، قزوینی، سید محمد کاظم، مترجم: کاظم حاتمی طبری، پیام مقدس، قم، چ ۲، ص ۹۴
[۴] دانشنامه اميرالمومنين (ع) بر پايه قرآن و حديث و تاريخ، ج ۱، ۱۶۷
[۵] السیده الزینب، عقیله بنی هاشم، عبدالرحمن، عایشه، مترجم: سیدرضا صدر، بوستان کتاب، چ ۸، ص ۹
[۶] با كاروان شام، همان، ص ۶۷
[۷] زینب کبری (س)، همان، ص ۲۷
منبع: وبسایت آیت الله مکارم (بخش آئین رحمت)
#حضرت_زینب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️همه چيز درباره پديده «مد و مدگرايی» (بخش سیزدهم)
🔶يکی از پديدههای رايج اجتماعی معاصر، مسأله #مد و #مُدگرايی است، شايد کمتر خانوادهای باشد که با اين پديده درگير نباشد؛ در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته میشود و مشخصاً برای پرسشهای پیرامون این موضوع پاسخ مبسوط ارائه میگردد.
💠درمان مدگرايی افراطی
🔷مد و #مدگرايی معتدل، در صورتی که در چهارچوب شرع و ارزش های ملی و فرهنگی باشد، مذموم نخواهد بود، اما #مدگرايی_افراطی يا خارج از چهارچوب شرع، مذموم است، و در صورت ابتلا بايستی از آن رهايی يافت. چون مدگرايی افراطی ميتواند منجر به رشک و حسد ورزی، فشار و گرفتگی و ملال روحی، و چندين نوع ناخوشی و ناملايمات روحی ديگر شود. توان مالی افراد محدود است، افراد و خانواده قادر نيستند هر روز با صرف هزينههای زياد، لباس يا لوازم زندگی که تازه #مد شدهاند را بخرند؛ مگر با به زحمت و تکلّف انداختن خود و خانواده. به راستی ميتوان ادعا کرد که #مدگرايی_افراطی نوعی مرض و #بيماری_روحی است، که قبل از مزمن و علاج ناپذير شدن آن، بايستی به #درمان و مداوا پرداخت. اما برخی از راههای درمان اين بيماری عبارتند از:
1⃣معمولاً انسانهايی که به لحاظ درونی و فکری پر نيستند، دچار مدگرايی افراطی ميشوند. چون ميخواهند خلاء روحی خود را با ظواهر و زينت های ظاهری پر کنند. به نظر ميرسد #ارتقاء_فکری از طريق مطالعه و تفکر ميتواند باعث ارتقای شخصيت شود، و ديگر فرد سراغ مدگرايی افراطی نرود. در اين ميان مطالعه کتابهای مورد تأييد اهل فن که در قلمرو فلسفه و عرفان راستین تالیف گردیده، نقش بهسزایی دارد.
2⃣ #تفکّر در #آيات و #احاديثی که به مذمّت و نکوهش #ظواهر_فريبنده #زندگی_دنيوی ميپردازند؛ مانند: «وَ فَرِحُواْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ مَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا فِي الآخِرَةِ إِلاَّ مَتَاعٌ؛ [رعد، ۲۶] ولى آنان به #زندگى_دنيا شاد شدهاند، و زندگى دنيا در [برابر] #آخرت جز بهرهاى [ناچيز] نيست». «وَ لَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْکَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَرِزْقُ رَبِّکَ خَيْرٌ وَأَبْقَى؛ [طه، ۱۳۱] و هرگز چشمان خود را به نعمت هايی که به گروههايی از آنها داده ايم، مدوز؛ اينها شکوفه های زندگی دنياست، تا آنان را در آن بيازماييم و #روزی_پروردگارت بهتر و پايدارتر است». «لاَ تَمُدَّنَّ عَيْنَيْکَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ وَلاَ تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَاخْفِضْ جَنَاحَکَ لِلْمُؤْمِنِينَ؛ [حجر، ۸۸] و به آنچه ما دستههايى از آنان [=کافران] را بدان برخوردار ساختهايم چشم مدوز و بر ايشان اندوه مخور، و بال خويش براى مؤمنان فرو گستر. #ادامهدارد...
✍حجتالاسلاموالمسلمين حسين هاشمنژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه
منبع: مشرقنیوز
#مدگرایی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️دلیل #شایعه_پروری شبکههای اجتماعی چیست؟ (بخش اول)
🔷بسیاری بر این باورند که #شایعات و #اخبار_نادرست نیز بخشی از زندگی روزمره محسوب میشوند و باید با آنها کنار آمد! به نظر میرسد جوانان بیشتر طرفدار این دیدگاه هستند و تصور میکنند کارکرد سرگرمی و گذران فراغت #شایعه سبب میشود اطلاعات نادرست آسیب زننده نباشند، اما #افراد و گروههایی که در اثر این #شایعات آسیب میبینند، #آبرو، اعتبار یا #سرمایه_اجتماعی خود را از دست میدهند. سلامتی آنان در معرض تهدید قرار میگیرد و سازمانها و موسساتی که برای خنثی کردن آثار و پیامدهای نشر این اخبار، هزینههای مالی و انسانی سنگینی متحمل میشوند، به خوبی میدانند #اطلاعاتگمراهکننده یا #دروغ چندان هم بی ضرر نیست، به ویژه اگر ابزار انتشار آن #شبکههای_اجتماعی باشند.
🔷 #شایعات، اطلاعات یا اخباری هستند که #صحت آنها تایید نشده است. به همین دلیل هنگامی که در دسترس مخاطب قرار میگیرند، گیرنده پیام نمیتواند درستی یا نادرستی آنها را تشخیص دهد. عموم مردم در برخورد با چنین پیامهایی کمتر میاندیشند و کمتر خود را برای بررسی کردن درستی محتوا به دردسر میاندازند. #شایعات به آسانی آب خوردن منتشر میشوند، زیرا بازنشر آنها در شبکههای اجتماعی #بسیار_سریع و #گسترده است، ضمن این که در #فضای_مجازی که کنترل مستقیم بر محتوا وجود ندارد، و عملا فرایند دروازه بانی پیام صورت نمیگیرد، هر کاربر میتواند تولیدکننده محتوا و نشر دهنده آن باشد، بی آن که صلاحیت تولید پیام را داشته باشد.
🔷بدتر این که در فرایند نشر و بازنشر هر #شایعه، هر کاربر میتواند در محتوا دخل و تصرف انجام دهد، اطلاعاتی را بردارد یا بیافزاید؛ بنابراین پیام هر بار که منتقل میشود، تغییرات جزیی پیدا میکند و به عبارتی یک کلاغ، چهل کلاغ میشود. در نتیجه به مرور زمان ضمن انتشار گسترده، یک شایعه ممکن است بزرگنمایی شود یا کاملا دگرگونی پیدا کند. #برخی_افراد از ساختن و #نشراطلاعاتجعلی لذت میبرند و احساس میکنند که قدرت پیدا کرده اند. در برخی موارد حس انتقامجویی از برخی فشارها یا ناملایمات اجتماعی و اقتصادی آنها را وامی دارد، تا به نشر شایعه روی بیاورند،
🔷اما در مورد اخبار سیاسی و حساس، غالبا پروپاگاندای برنامه ریزی شدهای در پس پرده وجود دارد که اهداف مشخصی را دنبال میکند. جای شگفتی نیست که اینگونه شایعات اغلب مشتریان پروپاقرصی دارد که مشتاقانه آنها را میخوانند، باور میکنند و به اشتراک میگذارند. هیچ کس از محتوای تکراری و کسالت بار خوشش نمیآید. برای همین است که اخباری از این دست که به نظر هیجان انگیز و جذاب میآیند، بازار داغی دارند. مشکل از آن جا آغاز میشود که این همه اشتیاق برای باور یک شایعه و بازنشر آن معمولا میتواند هر تلاشی برای اثبات واقعیت را خنثی کند. #ادامهدارد...
منبع: وبسایت خبرگزاری صدا و سیما
#رسانه
#سواد_رسانه
#شایعه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
01-19-30-2.mp3
3.53M
⭕️گزیده ای از سخنرانی حجت الاسلام صدیقی با موضوع #شهادت #حضرت_رقیه سلام الله علیها با مداحی حاج مهدی سماواتی
@tabyinchannel
#کانال_تبیین
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️همه چيز درباره پديده «مد و مدگرايی» (بخش چهاردهم و پایانی)
🔶يکی از پديدههای رايج اجتماعی معاصر، مسأله #مد و #مُدگرايی است، شايد کمتر خانوادهای باشد که با اين پديده درگير نباشد؛ در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته میشود و مشخصاً برای پرسشهای پیرامون این موضوع پاسخ مبسوط ارائه میگردد.
💠درمان مدگرايی افراطی (۲)
🔷راستی ميتوان ادعا کرد که #مدگرايی_افراطی نوعی مرض و #بيماری_روحی است، که قبل از مزمن و علاج ناپذير شدن آن، بايستی به #درمان و مداوا پرداخت. از جمله راه های درمان اين بيماری عبارت است از:
3⃣چنين نيست که خداوند انسانها را به سر خود رها کرده باشد، بلکه حق تعالی #الگوهايی معرفی فرموده، و از انسانها خواسته است از آن الگوها #تبعيت کنند. مطالعه زندگی کسانی که خداوند آنها را به عنوان الگو معرفی فرموده است، مانند همه پيامبران، اوصياء و ائمه معصومين (ع) و علما و صلحا و اولياء الهی مانند حضرت مريم (س)، میتواند افراد معتقد به دين را از فرو رفتن در #مدگرايی_افراطي باز دارد. "لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن کَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِيرًا؛ [احزاب، ۲۰] قطعاً براى شما در [اقتدا به] #رسول_خدا #سرمشقى_نيکوست، براى آن کس که به خدا و روز بازپسين اميد دارد و خدا را فراوان ياد مىکند.
شيفتگان و مقلدان فرهنگ و تمدن غرب هم برای رهايی از مدگرايی افراطی، ميتوانند به جای تقليد از اقشار سطح پايين غرب، به قشر فرهيخته غرب توجه کنند. قشر فرهيخته غرب، اهل علم، اهل مطالعه، اهل تحقيق و پژوهش هستند نه اهل مدگرايی افراطی.
💠دو نکته پايانی پيرامون مد و مدگرايی
1⃣«مد» يک بحث ميان رشته ای است. به رشتههای جامعه شناسی، روانشناسی، انسان شناسی، فقه و اخلاق مربوط ميشود. بنابراين بحث جامع و کامل درباره مد و #مدگرایی بايستی با حضور کارشناسان اين رشتهها صورت بگيرد.
2⃣زينت و تجمل (زيبا سازی) را نبايستی با مد و مدگرايی خلط کرد. زينت و آراستگی با چارچوب خاص، مورد تأييد و توصيه اسلام است.
✍حجتالاسلاموالمسلمين حسين هاشمنژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه
منبع: مشرق نیوز
#مدگرایی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️مهارتهای زندگی در تعادل عاطفی خانواده (بخش اول)
💠مهارت های عاطفی
🔷یکی از قویترین جنبه های حیات اجتماعی انسان، #جنبههای_عاطفی زندگی است، علاوه بر اینکه نقش #زنان در بهینه سازی کارکرد عاطفی #خانواده، از دیرباز مورد توجه قرار گرفته است. #مهارتهای_عاطفی #زنان_خانهدار نقش اساسی در تعادل عاطفی خانواده دارد. به همین دلیل کسب مهارت های عاطفی لازم برای رویارویی و ارتباط مؤثر با موضوع های مختلف عاطفی خانواده بسیار #ضروری است. برخی از این مهارت ها عبارت اند از: ۱) مهارت همدلی با دیگران؛ ۲) مهارت برقراری رابطه مؤثر با خود و دیگران؛ ۳) مهارت برقراری روابط گرم و صمیمی؛ ۴) مهارت مقابله با هیجانها؛ ۵) مهارت مقابله با استرس؛ ۶) مهارت برخورد فعال و اثر بخش عاطفی
💠مهارت مهرورزی
🔷 #عواطف و #احساسات یکی از منابع سرشار وجود انسان ها بوده و باعث #هدایت_رفتار در جهات مختلف می شود. #عواطف_مثبت همچون محبت، دوستی، همدلی، گذشت و ایثار در ذهن، تصورهای مثبت ایجاد کرده و #عواطف_منفی چون نفرت، خشم و ترس موجب تصورات منفی و احساس ناامیدی می شود. #عواطف و احساسات انسان همانند جنبه های شخصیتی #نیازمند_تربیت و هدایت است. اگر در محیط خانه به این #عواطف توجه نشود و الگوی مناسب در دسترس اعضای خانواده قرار نگیرد، زمینه های کجروی و انحراف آنان فراهم می شود.
🔷 #سازگاری_کودک در هر مرحله از رشد با تنشهای عاطفی همراه است. چون در سازگاری، کودک باید عادت های گذشته خودش را تغییر داده و بازنگری نماید. او باید یاد بگیرد که در مواجهه با انسانها و پدیده های اجتماعی و نسبت به گذشته تغییراتی در رفتار، تفکر و احساسات و عواطف خودش ایجاد نماید. در این میان عواملی همچون #رفتار_مادر، #روابط_والدین در جریان تربیت و احساسات و عواطف نقش به سزایی دارد. اگر عملکرد و رفتار مادر با کودک، توأم با تنشهای درونی و خصومت باشد، بر حالات عاطفی، روانی کودک تأثیر می گذارد و چیزی جز پرخاشگری و سرکشی عاید کودک نمی شود. همچنین نظارت شدید و محدود نمودن نیز موجب پدیدآیی رفتارهای گوشه گیری و حقارت می شود. صداقت، صمیمیت، نوع دوستی، کمک، همیاری و رقابت و حسادت #مادر نیز بر رفتار #کودک اثر به سزایی دارد.
💠تعادل مهرورزی در اعضای خانواده
🔷 #تعادل_مهرورزی نیز در شکل گیری احساسات و عواطف، و نهایتا پرورش شخصیت فرزند سهم به سزایی دارد. روح یگانگی و یا تعارض در کودک متأثر از مادر است. به همین دلیل است که می توان گفت، #مادران در مشکل ترین مدرسه دنیا، که مدرسه آدم سازی است، تدریس می کنند و این مدرسه هیچ وقت تعطیلی ندارد. به همین منظور #مادر باید با عشق در حد اعلای حوصله، خوش خلقی، کاردانی و بینش و آگاهی به تربیت احساسات و عواطف همت گمارد. راه رسیدن به این اهداف ابتدا تسلط بر احساسات و عواطف خویش است تا بتوان از این نیروی عظیم در جهت #هدایت_فرزندان به نحو احسن استفاده نمود. #ادامهدارد...
📕مهارتهای زندگی زنان خانه دار، نویسندگان: دکتر سوسن سیف، دکتر مه سیما پور شهریاری، مهر انگیز شعاع کاظمی، محبوبه قسامی، انتشارات دانشگاه الزهرا س، صص ۵۹-۶۸
منبع: وبسایت راسخون
#خانواده #مادر #فرزند #تربیت #عواطف
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️دلیل #شایعه_پروری شبکههای اجتماعی چیست؟ (بخش دوم)
🔶 #شایعات، اطلاعات یا اخباری هستند که #صحت آنها تایید نشده است. به همین دلیل هنگامی که در دسترس مخاطب قرار میگیرند، گیرنده پیام نمیتواند درستی یا نادرستی آنها را تشخیص دهد
💠هشدار جدی به رسانههای سنتی
🔷پژوهشگران ایتالیایی میگویند که چراغ خطر شبکههای اجتماعی روشن شده است. محققان این کشور تلاش کرده اند تا نشان دهند #اطلاعات_نادرست یا فرضیات توطئه آمیز، چرا و چگونه سریعتر از #اطلاعات_معتبر در رسانههای اجتماعی منتشر میشوند. در این مطالعه، ۲۷۰ هزار پست از ۷۳ صفحه ایتالیایی فیس بوک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج ناامیدکننده است. محققان و خبرنگارانی که میخواهند اطلاعات عینی و واقعی در اختیار مخاطبان خود قرار دهند و به مسئولیت اجتماعی خود برای تنویر افکار عمومی عمل کنند، در برابر اطلاعات نادرست عملا کاری از پیش نمیبرند.
🔷این مطالعه تاکید میکند که قدرت غیر معقول پستها در شبکههای اجتماعی با ابزار «لایک» و «بازنشر» بسیار بیشتر از آن است که روشهای سنتی ژورنالیستی بتوانند با آن مقابله کنند. در بسیاری موارد، پلاریزه شدن اخبار و سیاسی شدن موضوعات در جامعه، کار را برای رسانهها و روزنامه نگاران سختتر هم میکند، زیرا کشف واقعیت و قضاوت عادلانه برای مردم در چنین شرایطی دشوارتر میشود. به همین دلیل در بسیاری موارد رسانههای سنتی بازی را به حریف واگذار میکنند.
🔷محققان در کشورهای انگلوساکسون و آلمانی زبان نیز بر این یافته تاکید دارند که رسانههای جریان اصلی و روزنامه نگاران حقیقی در فضای عمومی نقش خود را به عنوان دروازهبان خبری از دست داده اند، بنابر این هر محتوایی امکان مییابد در این فضا جریان پیدا کند. یکی از مهمترین پیامدهای از بین رفتن #دروازهبانی_خبر، #دوگانگی_مخاطبان و #سردرگمی آنان برای تشخیص #منابع_معتبر است. آنان به رسانهها شک میکنند، زیرا تصور میکنند کنترل رسمی روی آنها سبب میشود که واقعیتها را پنهان یا کتمان کنند. رسانههای خبری اخیرا با پدیدهای جدید روبرو شده اند: «نفرت انفجاری»! #ادامهدارد...
منبع: وبسایت خبرگزاری صدا و سیما
#رسانه #سواد_رسانه #شایعه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️مهارتهای زندگی در تعادل عاطفی خانواده (بخش دوم)
🔶 #عواطف و #احساسات انسان همانند جنبه های شخصیتی #نیازمند_تربیت و هدایت است. اگر در #محیط_خانه به این عواطف توجه نشود و الگوی مناسب در دسترس اعضای خانواده قرار نگیرد، زمینه های کجروی و انحراف آنان فراهم می شود.
💠مهارتهای عاطفی در تعادل بخشی رفتار خانواده ها (۱)
🔹 ۱) #توانایی و استعداد بالقوه ای که در هر #انسان وجود دارد، به پهناوری نظام هستی است. برای پیوستن و تحقق چنین نیرویی در زندگی باید با (خود واقعی) خویش همنوا شد و با معنای راستین زندگی همگام گردید.
🔹 ٢) ما همه چیز را در #باطن داریم، و ابزاری را که برای کامجویی بدان نیاز است، در اختیار داریم. برای آفرینش لحظه ها سرشار از اعجاز، سرخوشی، سلامتی و آرامش خیال، باید #ژرفترین_نگرش ها را نسبت به #زندگی کشف کنیم، باید کاری کنیم که این #انرژی ما را لبریز کند و از وجودمان بتراود.
🔹 ۳) نباید گذاشت که رویدادهای جهان ما را تحت تأثیر خود قرار دهد، بلکه باید بکوشیم تا خود بر آنها تأثیر بگذاریم. باید بیاموزیم که بر رویدادهای خارج از کنترل خود بی اعتنا باشیم.
🔹 ۴) باید بتوانیم #عشق، سازگاری و #نیروی_محبت را از خزانه سرشار وجود، بیرون کشیده و متبلور سازیم.
🔹 ۵) اگر همواره بنا بر توقعها و انتظار دیگران زندگی کنید، و در همه زمینه ها پیرو اصول و قواعدی باشید که آنان به شما تلقین می کنند، از شادمانی و آسودگی محروم خواهید شد.
🔹 ۶) اگر به خاطر #حرف_دیگران از دنبال کردن اهداف خود عقب نشینی کنید، گویی که به طور ضمنی به آنها می گویید که من برای نظر شما در زندگی از نظر خودم بیشتر ارزش قائلم.
🔹 ۷) هیچوقت به خاطر رفتار ناگوار دیگران در خشم و اندوه و آزردگی و نومیدی نباشید. چون در روند زندگی خود دچار مشکل می شوید و نمی توانید از مجموعه داراییها، توانمندیها و فرصتهای خود جهت رشد بهره مند شوید.
🔹 ۸) احساس پشیمانی دائم از اعمال ناروای گذشته و احساس نگرانی از رویدادهای احتمالی آینده از مخرب ترین احساسات منفی انسان به شمار می آید.
🔹 ۹) #سطح_انتظار شما از #زندگی، راز دستیابی به #سلامت_روانی است. اگر آرزومند شادی، تندرستی و آرامش خاطرید، ذهن خود را به آن سو معطوف کنید، تا با نیروی حاصل از آن، مردم، رویدادها و اوضاع و شرایط مناسب را برای تجلی این نیکویی ها به خدمت خود فرا خوانید.
🔹 ۱۰) #احساس_رشد و بالندگی در بین انسانها و سایر موجودات، فرق بین مرده و زنده است. پس همیشه زنده باشید و #احساس_خوش از زندگی داشته باشید، و هرگز قبل از مرگ خود نمیرید. #ادامهدارد...
برگرفته از کتاب مهارتهای زندگی زنان خانه دار، نویسندگان: دکتر سوسن سیف، دکتر مه سیما پور شهریاری، مهر انگیز شعاع کاظمی، محبوبه قسامی، انتشارات دانشگاه الزهرا س، صص ۵۹-۶۸
منبع: وبسایت راسخون
#انسان #زندگی #خانواده #عواطف #تربیت #سلامت_روانی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد