eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
429 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️مأیوس کردن نیروهای داخلی، نشانه انحراف و نفاق است 🔷مروری بر تاریخ در در می‌یابیم این جنگ، تمام دسته‌جات ، یعنی کفار و مشرکین (ص) و سپاه اسلام جهت بود؛ آیات هفده گانه‌اى که در در این زمینه وارد شده است. از همین رو نام این جنگ به شهرت یافت. در این بین نیز بر آتش این فتنه دمیدند و با هم‌پیمان شدند. خداوند در این باره در آیه ۱۲ سوره احزاب می‌فرماید: «وَ إِذْ یَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذینَ فی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اللهُ وَ رَسُولُهُ إِلاَّ غُرُوراً؛ و هنگامى که و کسانى که در دلهایشان بیمارى است مى‌گفتند: خدا و فرستاده‌اش جز فریب به ما وعده‌اى ندادند». در واقع خداوند مى‌خواست در این میدان، آخرین ضربه بر فرود آید و از مسلمین تمیز، و دست را رو کند، و را سخت در قرار دهد. آیات هفده گانه‌اى که در سوره احزاب در این زمینه وارد شده، اهمیت این موقف را به خوبى مجسم مى‌کند. 🔷حدود سه سال قبل در بخشی از فرمایشات خویش در دیدار رئیس و نمایندگان و جمعی از کارکنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به دشمنی همه‌جانبه با مردم ایران در چهل سال گذشته فرمودند: «چهل سال است که جبهه عظیمی از همچون جنگ احزاب در صدر اسلام، با هر کار ممکن مانند و و ، سخت‌ترین اقدامات خصمانه را علیه ملت ایران انجام داده‌اند، اما امروز علم، اقتدار، پیشرفت، عظمت و حضور بین‌المللی ایران روزافزون و غیرقابل مقایسه با روز اول انقلاب است». با توجه به این موضوع گذری بر آیات مربوط به سوره احزاب خواهیم داشت. خداوند در اولین آیه این سوره خطاب به پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ اتَّقِ اللهَ وَ لَا تُطِعِ الْكَافِرِینَ وَالْمُنَافِقِینَ إِنَّ اللهَ كَانَ عَلِیمًا حَكِیمًا؛ ای پیامبر تقوای الهی پیشه کن و از کافران و منافقان اطاعت نکن زیرا خدا دانا و حکیم است». بر این اساس طبق فراز «الکافِرِینَ وَ الْمُنافِقِینَ» می‌توان نتیجه گرفت  و در یک خط هستند؛ نیز باید با ، جلوی منکر را بگیریم؛ زیرا ابتدا سپس دوری از کافران و منافقان مطرح شده است: «إتَّقِ اللّهَ وَ لا تُطِعِ الْکافِرِینَ وَ الْمُنافِقِینَ».  🔷نکته دیگری که می‌توان از این آیات برداشت کرد، این است که بر اساس فراز «اتَّقِ اللهَ وَ لا تُطِعِ الْکافِرِینَ وَ الْمُنافِقِینَ» پیروی از کافران و منافقان، بی تقوایی است و نیز طبق فراز «لا تُطِعِ الْکافِرِینَ وَ الْمُنافِقِینَ» کفار و منافقان در نظر دارند به هر نحو ممکن نظر رهبران دینی را به خود جلب کنند. در آیه ۱۲ همین سوره، خداوند از صحبت می‌کند که در میدان نبرد سعی در را داشتند. «وَ إِذْ یَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اللّهُ وَ رَسُولُهُ إِلاّ غُرُوراً؛ و آنگاه که و کسانی که در روحشان بیماری (شکّ و تردید) بود، گفتند: خدا و پیامبرش جز وعده های فریبنده به ما ندادند. سه پیام مهم این آیه از قرار ذیل است: ۱) دائمی است. «یَقُولُ الْمُنافِقُونَ»؛ ۲) رزمندگان و تضعیف روحیّه آنان، و است. ما وَعَدَنَا اللّهُ... ؛ ۳) در میان یاران پیامبر (ص)، برخی دچار شک و تردید و برخی دچار نفاق و دورویی بودند. «ما وَعَدَنَا اللّهُ وَ رَسُولُهُ إِلاّ غُرُوراً» 📕تفسیر نور حجت‌الاسلام قرائتی منبع: تسنیم @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️چه اعمالی انجام دهيم تا گنجايش و ظرفيت ذهن و دلمان بالا رود؟ 🔷انسان ها به طور فطری به کمال گرایی گرایش دارند و به دنبال آن هستند. فیاضیت و عدالت الهی ایجاب می‌کند که هر کس قابلیت رسیدن به را دارد و همه شرایط لازم نیز برای رسیدن به آن فراهم شده است. این مسیر با و برخواسته و در راستای طی می شود. مهمترین عامل افزایش ظرفیت انسان این است که اولا داشته باشد، و ثانیا سعی کند که در است کسب نماید، و ثالثا به هر چه آموخت کند. این راهبرد و راهکار دائما به او کمک می کند تا خویش را بیافزاید و به خدای متعال که ظرف بی نهایت هستی است نزدیک شود. 🔷افرادی که تصمیم به کسب سعه ی وجودی دارند، را بر و ، در عمل ترجیح می دهند. امام سجاد علیه السلام مى فرمایند: «من عمل بما افترض الله علیه فهو من اعبد الناس؛ هر کس به آنچه خدا بر او کرده عمل کند، از عابدترین مردم مى باشد». بنابراین و بر هر چیزى ترجیح دارد، که هیچ وسیله ای به اندازه انجام واجبات و ترک معاصی، انسان را به خدا نزدیک نمی کند و قلب مومن را پالایش نمی دهد. خداوند متعال در حدیث قدسی فرمود: بنده ام با هیچ وسیله ای دوست داشتنی تر از محبوب من نمی شود. 📕میزان الحکمه (محمدی ری شهری، محمد) ج ۲، ص ۶۹۱ @tabyinchannel
⭕️ عليه السلام:  🔸حُرِمَ الْحَريصُ خَصْلَتَيْنِ وَلَزِمَتْهُ خَصْلَتانِ: حُرِمَ القَناعَةَ فَافْتَقَدَ الرّاحَةَ وَ حُرِمَ الرِّضا فَافْتَقَدَ الْيَقينَ؛ 🔹 از دو خصلت محروم و با دو خصلت همراه است: از قناعت محروم است و در نتيجه آسايش را از دست میدهد، از راضى بودن محروم است، در نتيجه يقين را از دست مى دهد.  📕خصال، ص ۶۹ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️ ☄ ⭕️چرا با مخالف است و این ضدیت چه تأثیری در معادلات سیاسی دارد؟ (بخش اول) 🔷 رژیمی است وابسته به جریانی که سالیان سال دغدغه تأسیس آن را داشته است. این جریان که ریشه در اندیشه‌های برخی دارد، تحت عنوان مشهور است. بر این اساس آرمان اندیشمندان صهیونیسم در طول تاریخ بوده است، تاریخی که ریشه‌های آن را می‌توان در جستجو نمود. این اندیشه در دورانی از تاریخ به واسطه ثروت قابل توجه در برخی دربارهای اروپایی نفوذ کرده و به قدرت افزایی هر چه بیشتر توجه کرد. این جریان تنها سد راه خود در دست‌یابی به اهداف را می‌دانست، زیرا به عنوان تنها اندیشه الهی بود که برای زندگی اجتماعی سیاسی دارای برنامه بود. ، به دنبال ترویج این اعتقاد بودند که یگانه اندیشه‌ای که توانایی اداره جهان را دارد، اندیشه‌های انسان‌محور صهیونی است و دیگر افراد و اندیشه‌ها اگر می‌خواهند در جهان کنونی حرفی داشته باشند، لازم است به تبعیت از این اندیشه بپردازند. 🔷این در حالی بود که بر خلاف اندیشه‌های مسیحی، با این جریان در بوده قائل به این بود که به مراتب کامل‌تر از و است. از همین روست که در طول تاریخ هماره در تعارض با بوده و سعی در از بین بردن آن به هر صورت ممکن داشته است. پس از آزمون و خطاهای بسیار در نهایت به این نتیجه رسیدند که باید قدرتمند در دل تأسیس کرد تا در پرتو آن بتواند ضربه‌ای اساسی بر پیکره جهان اسلام وارد کند. تفکر سیطره از که در زبان اندیشمندان صهیونسم مطرح می‌شد، نشانه‌ای از این امر است. البته در این موقعیت‌یابی، نقطه‌ای استراتژیک در قلب خاورمیانه در نظر گرفته شد و به بهانه کشتار یهودیان در بخشی از اروپا، بخشی دیگر از جهان، یعنی دنیای اسلام باید تاوان پس دهد، که البته همان‌گونه که ذکر شد این امر بیش نبود؛ زیرا این منطقه از قبل به عنوان منطقه‌ای استراتژیک مورد انتخاب نخبگان اندیشه صهیونی قرار گرفته بود. بنابراین با این ریشه در همین مسائل مطرح شده دارد. 🔷از همین رو یکی از آموزه‌های مهم انقلاب اسلامی نیز مخالفت با بوده و حضرت (ره) بارها شاه را به جهت این‌که با اسرائیل ارتباط دارد و مایه سرافکندگی ایران در جهان اسلام شده است، سرزنش می‌کردند. از دیگر دلائلی که این مخالفت را شدیدتر کرده است این‌که نه تنها ایران، که هیچ ملت آزاده‌ای نمی‌تواند در برابر حکومتی که در ابتدای تأسیس، اقدام به قتل و غارت انسان‌هایی دیگر نماید، ساکت باشد. غیر از این‌که این حکومت به دنبال محو در جهان، به عنوان یکی از تمدن‌های صاحب نظر در مسائل اجتماعی است. تمدنی که اعتقاد دارد ، نه در دستان سردمداران اومانیستی، که در دستان خواهد بود و در آن جایی برای و جعلی نخواهد بود. 🔷بر این اساس و نظامی که آزادی‌خواه و به دنبال ایجاد بسترهای مناسب برای است، نخواهد توانست به و ضد انسانی یا مخالفت نداشته باشد. ارتباط داشته باشد و هماره یکی از اهداف خود را محو این نظام خواهد دانست. در کنار تضادهای ایدئولوژیک، باید به که هماره از گذشته تا کنون از سوی این نسبت به و کشورمان وجود داشته و دارد، توجه نمود؛ که نمونه آشکار آن را در نفوذ گسترده صهیونیسم و تشکلهای وابسته به آن را می توان در ابعاد مختلف رژیم پهلوی و تلاش برای وابسته و تضعیف کشور اسلامیمان، مشاهده نمود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، همچنان شاهد تهدیدات آشکار و نهان آن در ضربه زدن به امنیت، استقلال و خودکفائی کشور در عرصه های مختلف می باشیم. ... منبع: پرسمان @tabyinchannel
⭕️فیوضات مشاهد مشرفه 🔸حضرت آیت الله بهجت قدس سره: 🔹این و و را که ما شیعیان در اختیار داریم، دیگران از این‌گونه فیوضات محرومند. اگر کسی بتواند کرامات و معجزاتی را که از ضرایح آنها صادر شده جمع‌آوری کند، کتاب‌هایی از کرامت و معجزه تألیف خواهد شد. 📕در محضر بهجت، ج٢، ص۳۰۷ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️ علی اکبر (ع) وارث صفات نبوی 🔷 (ع) است و صفات خَلق، خُلق و منطق را از پیامبر به ارث برد. (ع) می‌فرمود: پسرم؛ تجلی وجود جدم را آنقدر در تو آشکارا می‌بینم که هرگاه دلم برای او تنگ میشود به تو مینگرم. ۱۱ شعبان سال ۳۳ هجری از راه می‌رسد و زمین مشتاقانه در انتظار هدیه‌ای الهی است. ملکوتیان بی صبرانه در تدارک برگه‌ای از مصحف وجود پیامبر بر دفتر گیتی هستند. (ع) پسر ارشد امام‌حسین(ع) چشم به جهان می‌گشاید و عالم را به نور خود روشن میسازد. 🔷در توصیف عظمت او همین بس که (عج) زائر اوست و در رثای او چنین سخن می‌گوید: «سلام بر تو‌ ای علی‌اکبر، اول فدایی از بهترین نسل ابراهیم خلیل. شهادت می‌دهم که تو از هر کس أولی به خدا و رسولش هستی و خداوند ما را به زیارت تو و رفاقت جد و پدر،  عمو، برادر و مادر مظلومه‌ات، موفق بدارد. من از دشمنان و کشندگان تو بیزارم و از خداوند می‌خواهم با تو در نعیم ابدی بوده و همیشه از دشمنانت دور باشم. سلام و رحمت خدا بر تو باد». [۱] (ع) تجدید نسخه‌ای از وجود خاتم انبیاء (ص) بر آفاق بود و از این‌رو آن حضرت را «أشبَهُ النّاسِ خَلقاً و خُلقا و مَنطِقاً بِرَسولِ؛ [۲] از نظر ، و ، شبیه ترین مردم به (ص)» دانسته‌اند. از این کلام در می‌یابيم که (ع) از رسول خدا سه ويژگی ، ، و را به ارث برده‌اند: 💠علی اکبر (ع) وارث صفت خَلق 🔷بی تردید (ص) از نظر جمال و زيبايی، بهترين فرد جامعه بوده است، و زيباترين حسن جمال را دارا بوده است. نقل کرده‌اند که کسی بهتر و زیباتر از رسول الله (ص) ندیده بود. گویا خورشید در صورت مبارکش نمایان بود. [۳] همچنان که مرحوم طبرسی در معرفی از قول هند بن ابی هاله چنين می‌نگارد: (ص) بسيار بزرگوار و با شخصيت بود، چهره‏ اش چون ماه شب ۱۴ ميدرخشيد، رنگ رخسارش روشن و شاداب و پيشانيش گشاده و بلند بود، ابروانى كمانى و ظريف و پيوسته داشت، محاسنی انبوه داشت و گونه ‏اى صاف، چشمانش سياه و...، دندان‌هايش سپيد و زيبا و از هم گشاده بود. [۴] (ع) نیز حسن جمال و زیبایی را از پدربزرگ خود به ارث برده بود. 💠علی‌اکبر (ع) وارث صفت خُلق 🔷خداوند متعال که همه چیز در برابر او کوچک و ناچیز است، و خوی (ص) را در ، چنين توصیف ميکند: «وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ؛ و به راستی تو و برجسته‏‌ای داری». [قلم، ۴] آری، که تربيت يافته ذات ربوبی بوده باید دارای چنین اخلاق پسندیده‌ای باشد، چنان که امام صادق (ع) فرمود: «خداوند عزوجل پيامبرش را تربيتى نيکو كرد؛ چون تربيت او را تكميل نمود فرمود: و به راستی تو اخلاق عظيم و برجسته‏‌ای داری». [۵] اگر پیامبر قله‌های را فتح نکرده بود هرگز نمی‌فرمود: «من برای تکميل ارزشهای اخلاقی مبعوث شدم». [۶] وجود مقدس (ع) نیز این ویژگی منحصر به فرد را از پدربزرگ خویش به ارث برد و صاحب گشت. 💠علی اکبر (ع) وارث صفت منطق 🔷رفتار اجتماعی نیکو و برخورد مناسب با اطرافیان، که ثمره تفکر سلیم است، از جمله آموزه های اسلام می‌باشد و (ص) در اين مساله مهم هستند. با تأمّل در تاريخ اسلام و روايات، به اين امر مهم در حیات رسول گرامی اسلام (ص) پی می‌بریم ولی خداوند متعال در قرآن کريم پيرامون منطق نبوی توصیفی دارد که هر کسی را توانایی دست‌یابی به چنين منطقی نیست: «وَ مَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى؛ و هرگز از روى هواى نفس سخن نمى‏‌گويد». [نجم، ۳] علامه طباطبايى در تفسیر اين آيه چنين می‌نگارد: «مقصود از كلمه «هوى» هواى نفس و رأى و خواسته آن است. جمله «ما ينطق» مطلق است و در آن، نطق، به طور مطلق نفى شده است. مقتضاى اين اطلاق آن است كه از مطلق سخنان پيغمبر نفى شده باشد». [۷] (ع) این صفت ویژه را نیز از (ص) به ارث برده و صاحب نطقی مبرّا از هوای نفسانی بود. این که امام حسین(ع) فرزندش  (ع) را از سه منظر (خَلق، خُلق و منطق) به رسول خدا (ص) تشبيه کردند، حاکی از مقام والای حضرت علی اکبر (ع) است که زبان از توصیف آن لال، قلم از نگارش آن شکسته و کُمیت عقل آدمی از درک حقیقت آن لَنگ است. سلام بر تو‌ ای صدیق و شهید بزرگوار و سید پیشتاز که با سعادت زیستی و با شهادت درگذشتی و از دنیا جز عمل صالح بهره‌ای نگرفتی و در زندگی جز به سودای پر سود آخرت نپرداختی. پی نوشت‌ها [۱] بحارالانوار ج۹۸ ص۲۶۹ [۲] لهوف ص۶۷ [۳] فتح الباری ج۶ ص۵۷۳ [۴] مكارم الأخلاق ص۱۲ [۵] کافی ج۱ ص۲۶۶ [۶] مجمع البيان ج۱ ص۵۰۰ [۷] الميزان ج۱۹ ص۲۷ منبع: وبسایت رهروان ولایت @tabyinchannel
⭕️انزواى معنويت و اخلاق انسانى 🔹امروز اگر در دنيا و سلطه وجود دارد و ، دنيا را از فضاى خشونت و ظلم و زورگويى و ناحق‌گويى - تسلط قدرتها بر ملتها، غارت اموال ملتها به وسيله‌ى مراكز جهانى - پر كرده است، اينها به خاطر و اخلاق انسانى است. بیانات مقام معظم رهبری ۷۶/۱/۱ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا