eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
428 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️اهداف و آثار ازدواج (بخش دوم) 🔸خداوند متعال در قرآن، خلقت زن و شوهر و محبّت و مودّت ميان آن ها را از نشانه های حکمت خود معرفی ميکند. پيامبر اکرم (ص) ميفرمايد: هيچ کانونی در اسلام برپا نشده که نزد خداوند محبوب تر و عزيزتر از باشد. همچنين امام صادق (ع) ميفرمايد: دو رکعت نماز انسان متأهل افضل و بالاتر از هفتاد رکعت نماز انسان مجرّد است. در خلقت بشر، زن و مرد مکمل نيازهای روحی و روانی يکديگرند، و هريک بدون ديگرى احساس فقر و نياز نموده و در وجود خود خلاء و کمبودی احساس ميکند. 💠اهداف و آثار ازدواج (۱) 1⃣ايجاد محيطی خصوصی برای آرامش و آسايش 🔹نياز به آرامش که ريشه در سرشت آدمی دارد، بر اساس تعاليم مکتب اسلام، يکی از مهم‌ترين و شايد اوّلين انگيزه ازدواج محسوب ميگردد. در حقيقت، کانونی تشکيل ميدهد که در آن، زن و مرد احساس آرامش کنند؛ زيرا زنان و مردان آرامش دهنده روانی يکديگرند، وخداوند ميفرمايد: يکی از نشانه ها اين است که برای شما همسری از جنس خودتان بيافريد تا با او انس گيريد و در کنارش آرامش بيابيد. [۱] پيامبر اکرم (ص) ميفرمايد: «برای مؤمن چه سودی بهتر از زن شايسته که هرگاه او را می بيند، شادمان شود.» [۲] 2⃣امور زناشویی 🔹انسان دارای مجموعه ای از نيازها و غرايز است که عدم ارضا، و يا نقص در ارضای هر کدام از آنها موجب ايجاد تزلزل در شخصيت ميگردد و ، بهترين پاسخ به اين غريزه است و رهبانيت و پس زدن آن را صحيح نميداند، چون جز تشنگی سيری ناپذير و تنوّع طلبی و اضطراب، چيز ديگرى در پی نخواهد داشت؛ بنابراين بايد به ضرورت تأمين نياز جنسی توجّه نمود، اما نه تنها از بعد مادّی و جسمانی، بلکه در نتيجه تأمين صحيح، فرد از لحاظ روانی و اخلاقی نيز به آرامش میرسد. بنابراين فرد پس از ازدواج ميتواند اين غريزه مهمّ حياتى را با شيوه ای مطلوب و معقول و اجتماع پسند ارضا کند و در سايه آن، به آرامش دست يابد. [۳] 3⃣دوستی و محبّت و عشق 🔹آدمی در هر سن و مرحله ای از حيات خويش، به محبّت احتياج دارد و علاقمند است که ديگران به او مهر بورزند. [۴] استاد شهيد مطهری در اين باره ميگويد: پسر و دختری که هيچ کدام آن ها در زمان تجرّدشان در هيچ چيزی نمی انديشيدند، مگر آنچه مستقيماً به شخص خودشان ارتباط داشت، همين که به هم دل بستند و کانون خانوادگی تشکيل دادند، برای اوّلين بار خود را به سرنوشت موجودی ديگر علاقمند می بينند. شعاع خواسته هايشان وسيعتر ميشود و چون صاحب فرزند شدند، به کلّی روحشان عوض ميشود. [۵] و اگر به اتّحاد روح زن و شوهر و عواطف صميمانه ای که تا آخرين روزهای پيری که غريزه جنسی فعّاليتی ندارد، توجه کنيم به اين نقش ازدواج بهتر پی می بريم. 4⃣تکميل و تکامل 🔹هيچ انسانی به تنهايی کامل نيست؛ به همين جهت پيوسته در صدد اين است که نقص و کمبود خويش را جبران کند، جوانان با گزينش همسری شايسته، موجبات رشد و تکامل خود را فراهم ميکنند و در مسير زندگی، از نظرات و تشويق ها و حمايت های يکديگر بهره مند ميشوند. شهيد مطهری درباره نقش تربيتى ازدواج ميگويد: يک پختگی هست، که جز در پرتو ازدواج و تشکيل خانواده پيدا نميشود، در مدرسه پيدا نميشود، در جهاد نفس، نماز شب و ارادت نيکان پيدا نميشود، اين را فقط در همين و تشکيل خانواده بايد به دست آورد. [۶] ... پی نوشت‌ها؛ [۱] ر.ک به: سوره روم، آيه ۲۱ [۲] وسايل الشيعه، ج ۱۴، ص ۷ [۳] مشاوره ازدواج، ص ۶ و ۷، برای مطالعه درباره اهداف ازدواج، ر.ک: آيت الله امينی آيين همسرداری، ص ۱۱-۲۳ [۴] استادان طرح جامعه و آموزش خانواده، جوان و تشکيل خانواده، ص ۱۰۹ و ۱۲۹ [۵] مرتضی مطهری، جاذبه و دافعه علی (ع)، ص ۴۰ [۶] جوان و تشکيل خانواده، ص ۱۰۸ و ۱۲۹، کتاب مشاوره ازدواج، ص ۵-۱۰ نویسنده: حسن منتظری - مركز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علميه @tabyinchannel
⭕️قرآن و عترت 🔹باید بدانید اینکه ما مسلمان‌ها، امتیازی از غیرمسلمان‌ها نداریم، الاّ به و ؛ و الاّ ما هم مثل غیرمسلمان‌ها می‌شویم. اگر ما قرآن نداشته باشیم، مثل غیر مسلمان‌ها هستیم؛ اگر ما عترت را نداشته باشیم، مثل مسلمان‌هایی که اهل ایمان نیستند، هستیم. باید ملتفت باشیم روزبه‌روز در این دو امر ترقی بکنیم؛ همچنان که سنّ ما به بالا می‌رود، معلومات ما هم در همین دو امر، بالا برود. این طرف، آن طرف نرود و الاّ گم می‌شود؛ گمش نکنند! گمراهش نکنند! 📕ر.ک به سوی محبوب، ص ۱۲۷-۱۳۶ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️آرامش و زيبايی های زندگی! (بخش دوم) 🔸يکی از مهارت های مهم انسان، «مهارت درک زيبايی های زندگی» است. با داشتن چنين مهارتی، زندگی با تمام ابعاد آن زيبا و لحظه لحظه زيستن در آن لذت‌بخش ميشود. افرادی که از درک زيبايی های زندگی بی بهره اند، زندگی در نظرشان تيره و تار و پوچ می نمايد، و نه تنها از لحظات زندگی خود لذتی نمی برند، بلکه زيستن در اين دنيا را غير قابل تحمل فرض می کنند. مهم درک صحيح از زندگی و رويدادهای آن است؛ پس بياييد اين مهارت باارزش را با تمرين کردن راهکارهای زير در خود شکوفا سازيم: 🔹 ۹) استعدادها و توانمندی های خود را کشف و شکوفا سازيد و سعی کنيد فرد مفيدی باشيد، تا احساس رضايت و شادکامی در زندگی داشته باشيد. ۱۰) زندگی را سخت نگيريد، زندگی راحت‌تر از آن است که شما می انديشيد. در زندگی قانع و ميانه رو باشيد؛ سهل گير باشيد، سهل گير باشيد و... باز هم سهل گير باشيد؛ و يک جرعه از عشق را به هر چيزی که انجام می‌دهيد بيافزاييد. ۱۱) اجتماعی باشيد، صله رحم کنيد و با افراد مثبت انديش و موفق معاشرت کنيد. بانی خير باشيد و از ديگران دستگيری کنيد. ۱۲) گذشت و فداکاری را سرلوحه زندگی‌تان قرار دهيد. زندگی پستی و بلندی زيادی دارد، با پيدا شدن کوچکترين مشکلی با همسرتان، زندگی را تمام شده فرض نکنيد. خطاهای همديگر را ببخشيد و با همسرتان زندگی تازه ای را تجربه کنيد. 🔹۱۳) خوش اخلاق باشيد و محل زندگی خود را به محل سکونت و آرامش تبديل کنيد و تجربه های تلخ زندگی روزمره را از ياد ببريد. ۱۴) با ايمان و با تقوا باشيد، به واجبات الهی عمل، و محرمات الهی را ترک کنيد و خود را به فضايل اخلاقی بياراييد و با خودسازی از رذايل اخلاقی چون: دروغ، کينه، غيبت، بدزبانی و... دوری کنيد. ۱۵) نگرش خود را به زندگی دنيوی تغيير دهيد؛ بدانيد که دنيا دار قرار نيست، فانی است و منزلگاه اصلی، جهان آخرت است. هر روز با خود نجوا کنيد که «ما از خداييم و به طرف خدا خواهيم رفت» و آسايش و آرامش واقعی در آن دنياست. مثل برخی ها نباشيد که با کوچکترين مشکلی به زمين و زمان بد و بيراه می گويند، بدانيد که اين عملکرد شماست که ناخوشی ها را ايجاد مى کند نه زمانه. 🔹۱۶) سعی کنيد هميشه لبخند بزنيد و با روی گشاده با ديگران، به خصوص خانواده خود روبرو شويد. ۱۷) هميشه اميدوار باشيد و از يأس و نااميدى دوری کنيد که خوره جان ها و ريشه بدبختی هاست. ۱۸) از ذکر و دعا و نيايش برای آرامش و اطمينان قلب و کسب لذت زيبايی های زندگی بهره بگيريد. ۱۹) دست و دلباز باشيد و وسيله آسايش و راحتی خانواده را فراهم سازيد و از تفريح، ورزشی، مسافرت و سرگرمی های مفيد غفلت نورزيد. ۲۰) سحرخيز باشيد. هر روز که از خواب بيدار می شويد با خود قرار بگذاريد که امروزتان مثل ديروزتان نباشد، بلکه يک گام بهتر و برتر از هميشه باشد. ... منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️اهداف و آثار ازدواج (بخش سوم) 🔸خداوند متعال در قرآن، خلقت زن و شوهر و محبّت و مودّت ميان آن ها را از نشانه های حکمت خود معرفی ميکند. پيامبر اکرم (ص) ميفرمايد: هيچ کانونی در اسلام برپا نشده که نزد خداوند محبوب تر و عزيزتر از باشد. همچنين امام صادق (ع) ميفرمايد: دو رکعت نماز انسان متأهل افضل و بالاتر از هفتاد رکعت نماز انسان مجرّد است. در خلقت بشر، زن و مرد مکمل نيازهای روحی و روانی يکديگرند، و هريک بدون ديگرى احساس فقر و نياز نموده و در وجود خود خلاء و کمبودی احساس ميکند. 💠اهداف و آثار ازدواج (۲) 5⃣تولّد فرزند و بقای نسل و سلامت آن 🔹ميل به و تداوم نسل ها و پرورش انسان ها از انگيزه و اهداف مهمّی است که در طول دوره های گوناگون، همواره عامل مهمّ ازدواج و تشکيل خانواده بوده است. تشکيل خانواده، ايجاد کانون پذيرايی نسل آينده است و سعادت نسل‌ها بستگی به وضع خانوادگی دارد، و سلامت و امنيت فرزندان در گرو استحکام خانواده می‌باشد. [۱] 6⃣سلامت و امنيت فردی و اجتماعی 🔹خانواده کوچکترين واحد اجتماعی و مقدّس‌ترين نهاد بشری است و در بردارنده پاکترين و عميق ترين مناسبات انسانی است که برای سلامت و امنيت و سعادت فرد و اجتماع، سودمند و ضروری است. قرآن کريم زن و شوهر را به لباس يکديگر تشبيه نموده است. [۲] همان طور که انسان هميشه با لباس است و لباس، هم مايه آراستگی و زيبايی، و هم جامه ستر و عفاف اوست، زن و شوهر نيز همينگونه اند. لباس از همه چيز به تن انسان نزديکتر است و محرم تر؛ و آنگاه همين لباس در عين نزديکی به تن، بدن را از ديگران می پوشاند و دور ميسازد؛ همان طور که از نوع لباس فرد ميتوان به شخصيت و افکار او پی برد، از نوع همسری که برمی‌گزيند نيز میتوان به شخصيت و هويت او پی برد. فوايد فردی و اجتماعی بيشماری دارد؛ افزايش قدرت جامعه، کاهش بزهکاری در جامعه، جلوگيرى از به هم خوردن نسل ها و حفظ ارزش ها و سنت ها از اين قبيل است. 🔹نکته مهم اینکه: تفاوت عمده دختر و پسری که تشکيل خانواده ميدهند، با دختری و پسری که در يک جامعه بی بند و بار، رابطه جنسی برقرار ميکنند، اين است که زن و شوهر مطابق تمثيل قرآنی در حکم لباس يکديگر و مايه عفت و پوشيدگی هم مى باشند، و حال آنکه دو تای ديگر موجب برهنگی و بی عفتی يکديگر ميشوند. [۳] «ايور موريش»، جامعه شناس غربی، درباره نقش خانواده در زمينه هاى مختلف ميگويد: «برخی از وظايف روانی و اجتماعی، در نقش تربيتى خانواده مستترند. مناسبات جنسی و عاشقانه برای انسان نياز اساسی محسوب ميشود، و هر چند واضح است که ميتوان اين نيازها را در خارج از نهادهای خانواده و ازدواج برآورده کرد، ولی اين نکته نيز واضح است که ارضای کاملاً نامحدود خواسته های جنسی، به فروپاشی نظام جامعه و مناسبات آن منجر می شود ... خانواده، واحد بسيار تخصّصی تأمين محبتّی است که به حصول اطمينان از ثبات عاطفی کمک ميکند. تحقّق اين امر هنگامى است که زن و مرد در شرايط امروزی، زندگی موفّقيت آميز داشته باشند. ثبات عاطفی در بلندمدت، بسيار بيشتر از هيجانات جسمانی برای انسان جنبه حياتى دارد. [۴] ... پی نوشت‌ها؛ [۱] مرتضی مطهری، تعليم و تربيت در اسلام، ص ۳۹۸ [۲] ر.ک، سوره بقره، آیه ۱۸۷ [۳] حداد عادل، غلامعلی، فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، ص ۷۲ [۴] موريش، ايور، در آمدی بر جامعه شناسی تعليم و تربيت، ص ۱۷۲ نویسنده: حسن منتظری - مركز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علميه @tabyinchannel
⭕️قرآن و عترت 🔹بالاخره باید ملتفت باشیم را یاد بگیریم؛ الفاظش را یاد بگیریم که از غلط، محفوظ باشد. آنچه را که می‌دانیم، قرائتش را تصحیح کنیم، تجویدش را تصحیح کنیم؛ در نمازمان صحیحُ‌ القرائة باشیم، و همچنین تفسیرهای آسان و ساده را ما که فارسی زبانیم، بدانیم؛ و[یک] تفسیر فارسی پیدا کنیم که از روی آن سَهل باشد ما قرآن را بفهمیم؛ مثلاً «منهج‌ الصادقین» را کم‌وبیش مطالعه کنیم، بلکه از اول تا به آخر؛ چون کتابِ فارسی است و کتاب خوبی هم هست. 🔹اگر بهتر از او پیدا بکنیم عیب ندارد؛ اما کجا پیدا شود بهتر از او که معتبر باشد؟ حفظ کنیم قرآن را که همیشه با ما باشد، ما با او باشیم، تحصن بکنیم به قرآن، تحفّظ بکنیم به قرآن؛ وسیله حفظمان در فِتَن و شدائد دنیا قرار بدهیم. از خدا بخواهیم که از ، ما را جدا نکند؛ همچنین از خدا بخواهیم ما را از جدا نکند که عترت با قرآن است و قرآن هم با عترت است؛ اگر کسی یکی از این دو تا را ندارد، هیچ‌کدام را ندارد. 📕ر.ک به سوی محبوب، ص ۱۲۷-۱۳۶ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️آیا شعارهای «تساوی حقوق» ميان زن و مرد، قابلیت اجراء در جامعه را دارد؟ 🔹در دنياى امروز شعارهاى زيادى در مورد مساوات زن و مرد طنين انداز شده است و كنوانسيون هاى جهانى نيز آن را روز به روز داغ‌تر ميكنند كه مطلقاً هيچ تفاوتى ميان اين دو جنس نيست، بنابراين هر دو میتوانند بدون هيچگونه تفاوت، مسئوليت هاى اجتماعى را بر عهده بگيرند؛ خواه مسئله قضاوت باشد يا فرماندهى لشكر و اداره جنگ و خواه سفرهاى فضايى، يا كاوش هاى اعماق درياها و خلاصه مديريت ها در تمام سطوح. ولى با نهايت تعجب هنگامى كه وارد مرحله عمل مى شوند تفاوتها كاملا آشكار ميشود. مردان مديريت ها را در سطوح بالا و ميانه غالبا جز در موارد بسيار محدود و معدود در اختيار گرفته اند و به زنان اجازه ورود در اين ميدان ها را نمى دهند و در كشورهاى اروپايى و آمريكايى نيز مطلب همين است. هنگامى كه سؤال ميشود اين تناقض در قول و عمل از كجاست، پاسخى براى آن ندارند. اين تناقض زاييده تفاوت واقعيّتها با شعارهاست كه در جهان امروز همه جا به چشم مى خورد. براى جلب آراء زنان در انتخابات سياسى و خاموش كردن اعتراض هاى آنها شعار مساوات را هرچه داغ تر سر میدهند، ولى در مرحله عمل اين واقعيّت را پذيرفته اند كه ساختمان روح و جسم با متفاوت است و هر كدام براى مسئوليتى آفريده شده اند. هر دو انسانند و هر دو صاحب حقوق فردى و اجتماعى؛ اما اينكه بگوييم هر دو يك جور فكر مى كنند و قابليت براى هر كارى را دارند اشتباه بزرگى است. 🔹الكسيس كارل، فيزيولوژيك و جراح زيست شناس معروف فرانسوى كه كتاب هايى با شهرت جهانى دارد در كتاب معروف خود «انسان موجود ناشناخته» مى گويد: «زن و مرد به حكم قانونِ خلقت متفاوت آفريده شده اند و اين اختلاف و تفاوت ها وظايف و حقوق آنها را متفاوت ميكند... و به علت عدم توجّه به اين نكته اصلى و مهم، طرفداران نهضت آزادى زنان فكر مى كنند كه هر دو جنس میتوانند يكسان تعليم و تربيت يابند و مشاغل و اختيارات و مسئوليتهاى يكسانى به عهده گيرند. در حقيقت از جهات زيادى با متفاوت است. يكايك سلول هاى بدن، همچنين دستگاه هاى عضوى مخصوصاً سلسله عصبى، نشانه جنس او را بر روى خود دارد». سپس مى افزايد: «قوانين فيزيولوژى نيز همانند قوانين جهانِ ستارگان و آسمان ها سخت و غيرقابل تغييرند و ممكن نيست تمايلات انسانى در آنها تغييرى ايجاد كند. ما مجبوريم آنها را آن طور كه هست بپذيريم [نه آنطور كه مى خواهيم]». آنگاه اين سخن را با اين جمله پايان ميدهد: «زنان بايد به سمت مواهب طبيعى خود و مسير سرشت خاص خويش بدون تقليد كوركورانه از مردان بكوشند. وظيفه ايشان در راه تكامل بشريت بسيار بيشتر از مردهاست و نبایستی آن را سَرسَرى بگيرند و رها كنند». [۱] 🔹جالب اينكه در سال ۱۹۹۵ ميلادى تعداد کثیری از اعضاى سازمان هاى دولتى و غيردولتى در پكن گرد هم آمدند تا سندى را كه براساس كنوانسيون محو كليه اَشكال تبعيض بر ضد زنان، قبلاً تنظيم شده بود امضا كنند. بعضى از مواد آن به قدرى نادرست بود كه مورد اعتراض سازمانها و گروه هاى مختلف قرار گرفت. از افرادى كه به اعتراض جلسه را ترك كردند، خانم شارون هير نماينده پارلمان كانادا و رئيس هيأت كانادايى شركت كننده در آن جلسه بود. او برخاست و خطاب به خبرنگاران گفت: «تساوى مورد نظرِ سند پكن براى زنان، تساوى به ارمغان نخواهد آورد. من با اولين پرواز به وطنم باز میگردم و سعى میكنم تفاوت ميان زن و مرد (و مسئوليت هاى آنان) را حفظ كنم همانگونه كه اين تفاوت در خلقت وجود دارد، چون اين تفاوت هاست كه ما را حفظ خواهد كرد». [۲] شرح اين مسئله از عهده بحث كوتاه و فشرده ما خارج است، كافى است اجمالا بگوييم اين شعارها نه تنها مشكلى را از حل نكرده؛ بلكه آثار مخربى نيز داشته است. [۳] بنابراين بايد واقعيّتهاى مربوط به اين دو جنس را دور از شعارهاى توخالى بپذيريم و براساس آن برنامه ريزى كنيم و هر يك را در جايگاه شايسته اجتماعى خود قرار دهيم بى آنكه كمترين ظلم و ستم يا تحقير در حق زنان روا داريم. پی نوشت‌ها؛ [۱] انسان، موجود ناشناخته، الكسيس كارل، ترجمه: دبيرى، پرويز، كتابفروشی تاييد، اصفهان، چ ۳، ص ۱۰۰ [۲] نقد و بررسی کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان و سند پکن، علاسوند، فریبا، شورای فرهنگی - اجتماعی زنان، تهران، ۱۳۸۲ش، ص۱۰ [۳] براى كسب اطلاعات بيشتر مى توانيد به دائرة المعارف فقه مقارن‏، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، مدرسه الامام على بن ابى طالب(ع)، قم، ۱۴۲۷ق، چ اول‏، ج۱، ص ۸۴ مراجعه كنيد. 📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)‏، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية‏، چ اول‏، ج ۹، ص ۶۹۴ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا