💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️آیا شعارهای «تساوی حقوق» ميان زن و مرد، قابلیت اجراء در جامعه را دارد؟
🔹در دنياى امروز شعارهاى زيادى در مورد مساوات زن و مرد طنين انداز شده است و كنوانسيون هاى جهانى نيز آن را روز به روز داغتر ميكنند كه مطلقاً هيچ تفاوتى ميان اين دو جنس نيست، بنابراين هر دو میتوانند بدون هيچگونه تفاوت، مسئوليت هاى اجتماعى را بر عهده بگيرند؛ خواه مسئله قضاوت باشد يا فرماندهى لشكر و اداره جنگ و خواه سفرهاى فضايى، يا كاوش هاى اعماق درياها و خلاصه مديريت ها در تمام سطوح. ولى با نهايت تعجب هنگامى كه وارد مرحله عمل مى شوند تفاوتها كاملا آشكار ميشود. مردان مديريت ها را در سطوح بالا و ميانه غالبا جز در موارد بسيار محدود و معدود در اختيار گرفته اند و به زنان اجازه ورود در اين ميدان ها را نمى دهند و در كشورهاى اروپايى و آمريكايى نيز مطلب همين است. هنگامى كه سؤال ميشود اين تناقض در قول و عمل از كجاست، پاسخى براى آن ندارند. اين تناقض زاييده تفاوت واقعيّتها با شعارهاست كه در جهان امروز همه جا به چشم مى خورد. براى جلب آراء زنان در انتخابات سياسى و خاموش كردن اعتراض هاى آنها شعار مساوات را هرچه داغ تر سر میدهند، ولى در مرحله عمل اين واقعيّت را پذيرفته اند كه ساختمان روح و جسم #زنان با #مردان متفاوت است و هر كدام براى مسئوليتى آفريده شده اند. هر دو انسانند و هر دو صاحب حقوق فردى و اجتماعى؛ اما اينكه بگوييم هر دو يك جور فكر مى كنند و قابليت براى هر كارى را دارند اشتباه بزرگى است.
🔹الكسيس كارل، فيزيولوژيك و جراح زيست شناس معروف فرانسوى كه كتاب هايى با شهرت جهانى دارد در كتاب معروف خود «انسان موجود ناشناخته» مى گويد: «زن و مرد به حكم قانونِ خلقت متفاوت آفريده شده اند و اين اختلاف و تفاوت ها وظايف و حقوق آنها را متفاوت ميكند... و به علت عدم توجّه به اين نكته اصلى و مهم، طرفداران نهضت آزادى زنان فكر مى كنند كه هر دو جنس میتوانند يكسان تعليم و تربيت يابند و مشاغل و اختيارات و مسئوليتهاى يكسانى به عهده گيرند. #زن در حقيقت از جهات زيادى با #مرد متفاوت است. يكايك سلول هاى بدن، همچنين دستگاه هاى عضوى مخصوصاً سلسله عصبى، نشانه جنس او را بر روى خود دارد». سپس مى افزايد: «قوانين فيزيولوژى نيز همانند قوانين جهانِ ستارگان و آسمان ها سخت و غيرقابل تغييرند و ممكن نيست تمايلات انسانى در آنها تغييرى ايجاد كند. ما مجبوريم آنها را آن طور كه هست بپذيريم [نه آنطور كه مى خواهيم]». آنگاه اين سخن را با اين جمله پايان ميدهد: «زنان بايد به سمت مواهب طبيعى خود و مسير سرشت خاص خويش بدون تقليد كوركورانه از مردان بكوشند. وظيفه ايشان در راه تكامل بشريت بسيار بيشتر از مردهاست و نبایستی آن را سَرسَرى بگيرند و رها كنند». [۱]
🔹جالب اينكه در سال ۱۹۹۵ ميلادى تعداد کثیری از اعضاى سازمان هاى دولتى و غيردولتى در پكن گرد هم آمدند تا سندى را كه براساس كنوانسيون محو كليه اَشكال تبعيض بر ضد زنان، قبلاً تنظيم شده بود امضا كنند. بعضى از مواد آن به قدرى نادرست بود كه مورد اعتراض سازمانها و گروه هاى مختلف قرار گرفت. از افرادى كه به اعتراض جلسه را ترك كردند، خانم شارون هير نماينده پارلمان كانادا و رئيس هيأت كانادايى شركت كننده در آن جلسه بود. او برخاست و خطاب به خبرنگاران گفت: «تساوى مورد نظرِ سند پكن براى زنان، تساوى به ارمغان نخواهد آورد. من با اولين پرواز به وطنم باز میگردم و سعى میكنم تفاوت ميان زن و مرد (و مسئوليت هاى آنان) را حفظ كنم همانگونه كه اين تفاوت در خلقت وجود دارد، چون اين تفاوت هاست كه ما را حفظ خواهد كرد». [۲] شرح اين مسئله از عهده بحث كوتاه و فشرده ما خارج است، كافى است اجمالا بگوييم اين شعارها نه تنها مشكلى را از #زنان_جهان حل نكرده؛ بلكه آثار مخربى نيز داشته است. [۳] بنابراين بايد واقعيّتهاى مربوط به اين دو جنس را دور از شعارهاى توخالى بپذيريم و براساس آن برنامه ريزى كنيم و هر يك را در جايگاه شايسته اجتماعى خود قرار دهيم بى آنكه كمترين ظلم و ستم يا تحقير در حق زنان روا داريم.
پی نوشتها؛
[۱] انسان، موجود ناشناخته، الكسيس كارل، ترجمه: دبيرى، پرويز، كتابفروشی تاييد، اصفهان، چ ۳، ص ۱۰۰
[۲] نقد و بررسی کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان و سند پکن، علاسوند، فریبا، شورای فرهنگی - اجتماعی زنان، تهران، ۱۳۸۲ش، ص۱۰
[۳] براى كسب اطلاعات بيشتر مى توانيد به دائرة المعارف فقه مقارن، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، مدرسه الامام على بن ابى طالب(ع)، قم، ۱۴۲۷ق، چ اول، ج۱، ص ۸۴ مراجعه كنيد.
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية، چ اول، ج ۹، ص ۶۹۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#زن #زنان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آرامش و زيبايی های زندگی! (بخش سوم و پایانی)
🔸يکی از مهارت های مهم انسان، «مهارت درک زيبايی های زندگی» است. با داشتن چنين مهارتی، زندگی با تمام ابعاد آن زيبا و لحظه لحظه زيستن در آن لذتبخش ميشود. افرادی که از درک زيبايی های زندگی بی بهره اند، زندگی در نظرشان تيره و تار و پوچ می نمايد، و نه تنها از لحظات زندگی خود لذتی نمی برند، بلکه زيستن در اين دنيا را غير قابل تحمل فرض می کنند. مهم درک صحيح از زندگی و رويدادهای آن است؛ پس بياييد اين مهارت باارزش را با تمرين کردن راهکارهای زير در خود شکوفا سازيم:
🔹۲۱) انعطاف پذير باشيد. اگر لازم شد، نقشه های زندگی تان را تغيير دهيد اما هدف اصليتان را هرگز فراموش نکنيد. ۲۲) خوب نگاه کنيد و ببينيد چه چيزى در ديگران هست که به آن غبطه می خوريد؟ معمولاً اين همان چيزى است که واقعاً خواستار آن هستيد. بايد بدانيد نگاه های عميق و احساسات سازنده می توانند شما را در رسيدن به تمايلات نهفته تان يارى کنند. ۲۳) تغييرات مناسبی که محيط کوچک زندگی شما را دلپذيرتر می کنند آسانند؛ گلدان کوچکی در اتاق خود بگذاريد تا هوای پاک را احساس کنيد. صداهای آزار دهنده و اضافی را حتی الامکان قطع کنيد تا ذهن شما بياسايد. هر وقت توانستيد گلی بخريد، و گاهی اوقات شمعی در هنگام غروب آفتاب روشن کنيد، سوختن آرام شمع به شما آرامش می دهد و...
🔹۲۴) بیخوابی و بدخوابی يکي از مشکلات رايج زندگی خوابگاهی است و اين چند نکته می تواند شما را کمک کند: هر شب در ساعت معينی به رختخواب برويد. اگر ميسر است قبل از خواب دوش بگيريد. چند ساعت قبل از خواب چای و قهوه ننوشيد. ۲۵) به خودتان اجازه دهيد که شاد باشيد! خوشبختی فقط يک احساس درونی است، کافی است آنرا باور کنيد! مرتب با خود بگوييد: «من لايق خوشبختی ام». اين را بگوييد و شاد باشيد. برای چيزهايى که داريد هميشه شکرگزار باشيد. ۲۶) کاری کنيد که دوستتان بدارند: در چشم مخاطب نگاه کنيد، ارتباط چشمی از عميقترين ارتباطات است. در صحبت کردن خودمانی باشيد، تکلف بيش از حد، ديگران را فراری میدهد. با مخاطب خود احساس همدلی کنيد و نشان دهيد که احساس طرف مقابل را می فهميد.
🔹۲۷) بیبرنامهگی عامل هدر رفتن انرژی است. ۲۸) به هر کاری و هر پيشنهادی «بله» نگوييد. خوب فکر کنيد و از خود بپرسيد: آيا واقعاً می خواهم اين کار را انجام دهم؟! شما بايد «نه» گفتن را تمرين کنيد تا به راحتی بتوانيد زمام زندگی و عمر خود را به اختيار خود در آوريد. ۲۹) يک راه برای رهايی از نگرانی ها آنست که آن ها را بنويسيد! نگرانی های خود را بنويسيد و سپس آنها را بخوانيد. می بينيد که اين نگرانی ها آنقدرها هم مهم نيستند و خيلی آسانتر از آنچه که فکر می کنيد حل می شوند. ۳۰) پزشکان اعتقاد دارند که آرامش واقعی از پاها شروع می شود. طبيعى است که اگر پا در کفش راحت باشد، مثل اين است که کفش نپوشيده ايم. و همين مسئله باعث می شود که شما بهتر فکر کنيد، بهتر تصميم بگيريد، بهتر ياد بگيريد و خلاصه آن که آرامش بيشتری داشته باشيد.
🔸منابع کمکی: ۱) حسين خنيفر و مژده پورحسينی، مهارت های زندگی، ص ۴۵۳. ۲) جمعی از نويسندگان، معنای زندگی، مجله نقد و نظر، سال هشتم، ش ۱ - ۴، ۱۳۸۲. ۳) اصغر کيهان، راز موفقيت در زندگی (هنر بهتر زيستن)، نشر مادر. ۴) داريوش عرفانی، اخلاق موفقيت در زندگی، نشر خرم. ۵) ديل کارنگی، رمز موفقيت، ترجمه محمد جواد پاکدل و مسعود ميرزايی، نشر پارسا. ۶) رضا کريمی، راز داشتن زندگی شاداب، نشر نسيم حيات.
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#زندگی #آرامش
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️غیر یقین را داخل یقینیات ما نکنند
🔹ملتفت باشید! خیلی احتیاط بکنید! ... باید خیلی سعی بکنید که غیر یقین را، داخل یقینیات ما نکنند؛ آب را توی شیر ما نریزند! اگر یک نفر، هزار کلمه حقی گفت، این هزار کلمه را خوب تأمّل بکنیم و از او بگیریم، بعد [تأمل کنیم که] هزار و یکم هم درست است، [یا] نه؛ آن ظن است، یقین نیست. هر کلمهای از هر کسی شنیدید، دنبال این بروید که «آیا این صحیح است، تام است، مطابق با عقل و دین هست، یا نه؟»
📕ر.ک به سوی محبوب، ص ۱۲۷-۱۳۶
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تجسّم اخلاق و روحیّاتِ آدمی در روز «قیامت» چگونه ممکن است؟
🔹از روايات اسلامى استفاده مى شود كه خُلق و خُوى آدمى نيز در روز #قیامت در چهره و اندام انسان ظاهر مى گردد و به همين دليل افراد به صورت هاى مختلفى وارد #عرصه_محشر مى شوند، صورت هايى كه مناسب خُلق و خُوى آنهاست. آنها كه قلبى مملو از نور ايمان داشتند چهره هايى سفيد و نورانى دارند، و به عكس، آنها كه قلب هايى تاريك از ظلمتِ كفر داشتند چهره هايشان سياه و تاريك است، چنانكه «قرآن مجيد» مى فرمايد: «يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ فَاَمَّا الَّذِينَ اسْوَدَّتْ وُجُوهُهُمْ اَكَفَرْتُمْ بَعْدَ اِيمانِكُمْ فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ * وَ اَمَّا الَّذِينَ ابْيَضَّتْ وُجُوهُهُمْ فَفِي رَحْمَةِ اللهِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ؛ [آل عمران، ۱۰۶ و ۱۰۷] روزى كه صورت هايى سفيد و صورت هايى سياه مى شوند، اما آنها كه صورت هايشان سياه است [به آنها گفته مى شود] آيا بعد از ايمان كافر شديد؟ پس بچشيد عذاب را به خاطر كفرتان؟ * و اما آنها كه چهره هايشان سفيد است در رحمت خداوند خواهند بود و جاودانه در آن مى مانند».
🔹و در جاى ديگر درباره #سرنوشت_گنهكاران در #قيامت مى فرمايد: «كَاَنَّمَا اُغْشِيَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعاً مِنَ اللَّيْلِ مُظْلِماً؛ [یونس، ۲۷] آنچنان صورت هايشان تاريك است كه گويى پاره هاى شبِ ظلمانى صورتشان را پوشانده است!». آرى آن روز، روز ظهور و بروز است و خُلق و خُوى هاى درون و مَلَكات نفسانى ظاهر و آشكار مى گردد و تمام جسم انسان را به رنگ خود در مى آورد. «هر خيالى كو كند در دل وطن * روز محشر صورتى خواهد شدن! - سيرتى كان در وجودت غالب است * هم بر آن تصوير حشرت واجب است». در آيه ۱۸ سوره «نبأ» آمده است: «يَومَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ فَتَأْتُونَ اَفْوَاجاً؛ روزى كه در صور دميده مى شود و شما به صورت فوج فوج وارد محشر مى شويد».
🔹بعضى از مفسران بزرگ در تفسير اين آيه حديثى از پيامبر اكرم (ص) نقل كرده اند كه خلاصه اش چنين است: «جمعى از ياران پيامبر (ص) در منزل ابو ايّوب انصارى در محضر آن حضرت بودند «معاذ بن جبل» از تفسير آيه فوق سؤال كرد، پيامبر (ص) فرمود: اى معاذ! از مطلب عظيمى سؤال كردى! سپس اشك از ديدگان مباركش جارى گشت، بعد فرمود: ده گروه از امت من جداگانه در #قيامت محشور مى شوند و با ساير مسلمانان متفاوتند، بعضى به صورت حيوانات و بعضى نابينا و بعضى كر و لال و بعضى چنان متعفّن و بدبو هستند كه از مردار نيز گنديده ترند! سخن چين ها به صورت بوزينه ها، حرام خوارها به صورت خوك ها، حاكمانِ ظالم نابينا، خودپسندان كر و لال و شهوت پرستان گنديده تر از مردار محشور خواهند شد». [۱] «گشته گرگان يك به يك خوهاى تو * مى درانند از غضب اعضاى تو! - اين سخن هاى چو مار و كژدمت * مار و كژدم مى شود گيرد دمت! - زانيان را گنده اندام نهان * خمر خواران را بود گنده دهان - گند مخفى كان به دل ها مى رسيد * گشت اندر حشر محسوس و پديد!
پی نوشت:
[۱] مجمع البيان فى تفسير القرآن، طبرسى، انتشارات ناصر خسرو، چ سوم، ج ۱۰، ص ۶۴۲
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية، چ نهم، ج ۶، ص ۱۰۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#قیامت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ تهذيب نفس
🔹یک خصوصیت دیگر هست که اگر در شما باشد، هم در دوران عمر شما مفید است، هم برای دیگران مفید واقع خواهد شد و هم برای نشئه آخرت و دوران بیپایان زندگیِ بعد از مرگ مفید است. آن #تهذیب_نفس است؛ خودتان را پاکیزه کنید. جوانان عزیز ما با معارف دینی، با معارف الهی، با معارف بشری و با عمل صحیح دینی میتوانند این کار را بکنند. امروز میدان مسائل اجتماعی هم میدان مسائل دینی است. حضور در مراسم عظیمی که در جمهوری اسلامی به طور مکرّر وجود دارد؛ از نماز جمعهها بگیرید تا راهپیمایی بیست و دوم بهمن؛ همه اینها کارهای دینی است. با این روشها و با این اعمال، نفس خودتان را - آن دل پاک و نورانیتان را - هرچه بیشتر ثابتقدم کنید.
بیانات مقام معظم رهبری ۷۹/۱۲/۰۸
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهداف و آثار ازدواج (بخش چهارم و پایانی)
🔸خداوند متعال در قرآن، خلقت زن و شوهر و محبّت و مودّت ميان آن ها را از نشانه های حکمت خود معرفی ميکند. پيامبر اکرم (ص) ميفرمايد: هيچ کانونی در اسلام برپا نشده که نزد خداوند محبوب تر و عزيزتر از #ازدواج باشد. همچنين امام صادق (ع) ميفرمايد: دو رکعت نماز انسان متأهل افضل و بالاتر از هفتاد رکعت نماز انسان مجرّد است. در خلقت بشر، زن و مرد مکمل نيازهای روحی و روانی يکديگرند، و هريک بدون ديگرى احساس فقر و نياز نموده و در وجود خود خلاء و کمبودی احساس ميکند.
💠اهداف و آثار ازدواج (۳)
7⃣بهبود وضع اقتصادی
🔹 #ازدواج افزون بر تکامل دينى، به پيشرفت اقتصادی می انجامد؛ زيرا حس مسئوليت، پرهيز از اسرافگری و آينده نگری برای خود و فرزندان، پس از ازدواج رخ میدهد. وعده خداوند در سوره نور و گفتار پيشوايان دينيی در اين باره نيز به اين معنی تأکيد ميکنند. [۱]
8⃣جلوگيرى از بروز انواع اختلالات و بيماری های روانی و عصبی
🔹روانشناسان ريشه بسيارى از عوارض ناراحت کننده عصبی و بيماری های روانی و اجتماعی را احساس محروميت به ويژه در زمينه امور جنسی تشخيص داده اند. [۲] هرگونه افراط و زياده روی (آزادی کامل جنسی) يا تفريط (کوتاهی کردن يا سرکوب کردن) و ازدواج نکردن، باعث افسردگی، اضطراب، هراس، يأس و نااميدى، بی قراری و ناآرامی، بی خوابی، بی اشتهايی، خستگی فکری و... ميشود.
9⃣پيشگيرى از بروز انواع بيماری های جسمی
🔹برخی بيماری های جسمی و ناراحتی های عصبی مانند: تنگی نفس، ناراحتی قلب، افزايش تپش قلب، خستگی و کوفتگی عمومی، ناراحتی معده، سردرد، ضعف عمومی و... از خطرهای توصيف ناپذير عدم ارضای غريزه جنسی است. از سوی ديگر، برآوردن اين غريزه به روش های نادرست مانند روابط جنسی آزاد، پی آمدهایی به مراتب بدتری چون بيماری سيفليس، سوزاک، ايدز و... خواهد داشت. [۳]
🔸حرف آخر: پس تا انسان زنده است و زندگی ميکند، نيازمند يار و ياوری مهربان و رفيقی همدل و همراه و پشتيبان لحظه های تنهايی است، و #همسر انسان بهترين فرد است. اينجاست که #دين_مبين_اسلام بر #ازدواج تاکيد فراوانی داشته و پيامبر اکرم (ص) و ساير معصومين عليهم السلام و بزرگان بر آن تاكيد و توصيه بسيار می نمودند.
پی نوشتها؛
[۱] حبيب نژاد، سيد احمد، پيوند آسمانی، مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سيما، ص ۵۶
[۲] همان، ص ۶۰، به نقل از ازدواج در آستانه علم، ص ۱۰۸
[۳] ر.ک: همان، ص ۶۰
نویسنده: حسن منتظری - مركز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علميه
#ازدواج
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️خداوند ما را میبیند...
🔹[و بدانید که] در وقتی [که] ما خلوت کردیم [خداوند] مطلع است، وقتی جلوی مردم هستیم مطلع است، حرف میزنیم مطلع است، ساکتیم مطلع است. همین که شخص مطلع شد: [که] «صاحب این خانه، صاحب این عالم، از هر فردفرد، به تمام افعال و تروک، به تمام نوایا، مطلع شد؛ آنچه که نیت کرده و میکند، آنها را هم مطلع است.
🔹بلکه نیت خیر را مینویسد، نیت شر را نمینویسد تا شر محقق نشده. شر هم که محقق شد، یک مقدار صبر میکند تا ببیند، توبه میکند یا نه، برمیگردد یا نه» کار تمام است. مقصود، همین که انسان بداند که خدا میداند، کار تمام شد؛ دیگر معطل نباشد؛ همه چیز را تا به آخر میفهمد [که] چه باید بکند و چه باید نکند؛ از چه منتفع میشود و از چه متضرر میشود، [خداوند] ما را میبیند...
📕ر.ک به سوی محبوب، ص ۱۲۷-۱۳۶
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد