✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تجسّم اخلاق و روحیّاتِ آدمی در روز «قیامت» چگونه ممکن است؟
🔹از روايات اسلامى استفاده مى شود كه خُلق و خُوى آدمى نيز در روز #قیامت در چهره و اندام انسان ظاهر مى گردد و به همين دليل افراد به صورت هاى مختلفى وارد #عرصه_محشر مى شوند، صورت هايى كه مناسب خُلق و خُوى آنهاست. آنها كه قلبى مملو از نور ايمان داشتند چهره هايى سفيد و نورانى دارند، و به عكس، آنها كه قلب هايى تاريك از ظلمتِ كفر داشتند چهره هايشان سياه و تاريك است، چنانكه «قرآن مجيد» مى فرمايد: «يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ فَاَمَّا الَّذِينَ اسْوَدَّتْ وُجُوهُهُمْ اَكَفَرْتُمْ بَعْدَ اِيمانِكُمْ فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ * وَ اَمَّا الَّذِينَ ابْيَضَّتْ وُجُوهُهُمْ فَفِي رَحْمَةِ اللهِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ؛ [آل عمران، ۱۰۶ و ۱۰۷] روزى كه صورت هايى سفيد و صورت هايى سياه مى شوند، اما آنها كه صورت هايشان سياه است [به آنها گفته مى شود] آيا بعد از ايمان كافر شديد؟ پس بچشيد عذاب را به خاطر كفرتان؟ * و اما آنها كه چهره هايشان سفيد است در رحمت خداوند خواهند بود و جاودانه در آن مى مانند».
🔹و در جاى ديگر درباره #سرنوشت_گنهكاران در #قيامت مى فرمايد: «كَاَنَّمَا اُغْشِيَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعاً مِنَ اللَّيْلِ مُظْلِماً؛ [یونس، ۲۷] آنچنان صورت هايشان تاريك است كه گويى پاره هاى شبِ ظلمانى صورتشان را پوشانده است!». آرى آن روز، روز ظهور و بروز است و خُلق و خُوى هاى درون و مَلَكات نفسانى ظاهر و آشكار مى گردد و تمام جسم انسان را به رنگ خود در مى آورد. «هر خيالى كو كند در دل وطن * روز محشر صورتى خواهد شدن! - سيرتى كان در وجودت غالب است * هم بر آن تصوير حشرت واجب است». در آيه ۱۸ سوره «نبأ» آمده است: «يَومَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ فَتَأْتُونَ اَفْوَاجاً؛ روزى كه در صور دميده مى شود و شما به صورت فوج فوج وارد محشر مى شويد».
🔹بعضى از مفسران بزرگ در تفسير اين آيه حديثى از پيامبر اكرم (ص) نقل كرده اند كه خلاصه اش چنين است: «جمعى از ياران پيامبر (ص) در منزل ابو ايّوب انصارى در محضر آن حضرت بودند «معاذ بن جبل» از تفسير آيه فوق سؤال كرد، پيامبر (ص) فرمود: اى معاذ! از مطلب عظيمى سؤال كردى! سپس اشك از ديدگان مباركش جارى گشت، بعد فرمود: ده گروه از امت من جداگانه در #قيامت محشور مى شوند و با ساير مسلمانان متفاوتند، بعضى به صورت حيوانات و بعضى نابينا و بعضى كر و لال و بعضى چنان متعفّن و بدبو هستند كه از مردار نيز گنديده ترند! سخن چين ها به صورت بوزينه ها، حرام خوارها به صورت خوك ها، حاكمانِ ظالم نابينا، خودپسندان كر و لال و شهوت پرستان گنديده تر از مردار محشور خواهند شد». [۱] «گشته گرگان يك به يك خوهاى تو * مى درانند از غضب اعضاى تو! - اين سخن هاى چو مار و كژدمت * مار و كژدم مى شود گيرد دمت! - زانيان را گنده اندام نهان * خمر خواران را بود گنده دهان - گند مخفى كان به دل ها مى رسيد * گشت اندر حشر محسوس و پديد!
پی نوشت:
[۱] مجمع البيان فى تفسير القرآن، طبرسى، انتشارات ناصر خسرو، چ سوم، ج ۱۰، ص ۶۴۲
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية، چ نهم، ج ۶، ص ۱۰۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#قیامت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ تهذيب نفس
🔹یک خصوصیت دیگر هست که اگر در شما باشد، هم در دوران عمر شما مفید است، هم برای دیگران مفید واقع خواهد شد و هم برای نشئه آخرت و دوران بیپایان زندگیِ بعد از مرگ مفید است. آن #تهذیب_نفس است؛ خودتان را پاکیزه کنید. جوانان عزیز ما با معارف دینی، با معارف الهی، با معارف بشری و با عمل صحیح دینی میتوانند این کار را بکنند. امروز میدان مسائل اجتماعی هم میدان مسائل دینی است. حضور در مراسم عظیمی که در جمهوری اسلامی به طور مکرّر وجود دارد؛ از نماز جمعهها بگیرید تا راهپیمایی بیست و دوم بهمن؛ همه اینها کارهای دینی است. با این روشها و با این اعمال، نفس خودتان را - آن دل پاک و نورانیتان را - هرچه بیشتر ثابتقدم کنید.
بیانات مقام معظم رهبری ۷۹/۱۲/۰۸
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهداف و آثار ازدواج (بخش چهارم و پایانی)
🔸خداوند متعال در قرآن، خلقت زن و شوهر و محبّت و مودّت ميان آن ها را از نشانه های حکمت خود معرفی ميکند. پيامبر اکرم (ص) ميفرمايد: هيچ کانونی در اسلام برپا نشده که نزد خداوند محبوب تر و عزيزتر از #ازدواج باشد. همچنين امام صادق (ع) ميفرمايد: دو رکعت نماز انسان متأهل افضل و بالاتر از هفتاد رکعت نماز انسان مجرّد است. در خلقت بشر، زن و مرد مکمل نيازهای روحی و روانی يکديگرند، و هريک بدون ديگرى احساس فقر و نياز نموده و در وجود خود خلاء و کمبودی احساس ميکند.
💠اهداف و آثار ازدواج (۳)
7⃣بهبود وضع اقتصادی
🔹 #ازدواج افزون بر تکامل دينى، به پيشرفت اقتصادی می انجامد؛ زيرا حس مسئوليت، پرهيز از اسرافگری و آينده نگری برای خود و فرزندان، پس از ازدواج رخ میدهد. وعده خداوند در سوره نور و گفتار پيشوايان دينيی در اين باره نيز به اين معنی تأکيد ميکنند. [۱]
8⃣جلوگيرى از بروز انواع اختلالات و بيماری های روانی و عصبی
🔹روانشناسان ريشه بسيارى از عوارض ناراحت کننده عصبی و بيماری های روانی و اجتماعی را احساس محروميت به ويژه در زمينه امور جنسی تشخيص داده اند. [۲] هرگونه افراط و زياده روی (آزادی کامل جنسی) يا تفريط (کوتاهی کردن يا سرکوب کردن) و ازدواج نکردن، باعث افسردگی، اضطراب، هراس، يأس و نااميدى، بی قراری و ناآرامی، بی خوابی، بی اشتهايی، خستگی فکری و... ميشود.
9⃣پيشگيرى از بروز انواع بيماری های جسمی
🔹برخی بيماری های جسمی و ناراحتی های عصبی مانند: تنگی نفس، ناراحتی قلب، افزايش تپش قلب، خستگی و کوفتگی عمومی، ناراحتی معده، سردرد، ضعف عمومی و... از خطرهای توصيف ناپذير عدم ارضای غريزه جنسی است. از سوی ديگر، برآوردن اين غريزه به روش های نادرست مانند روابط جنسی آزاد، پی آمدهایی به مراتب بدتری چون بيماری سيفليس، سوزاک، ايدز و... خواهد داشت. [۳]
🔸حرف آخر: پس تا انسان زنده است و زندگی ميکند، نيازمند يار و ياوری مهربان و رفيقی همدل و همراه و پشتيبان لحظه های تنهايی است، و #همسر انسان بهترين فرد است. اينجاست که #دين_مبين_اسلام بر #ازدواج تاکيد فراوانی داشته و پيامبر اکرم (ص) و ساير معصومين عليهم السلام و بزرگان بر آن تاكيد و توصيه بسيار می نمودند.
پی نوشتها؛
[۱] حبيب نژاد، سيد احمد، پيوند آسمانی، مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سيما، ص ۵۶
[۲] همان، ص ۶۰، به نقل از ازدواج در آستانه علم، ص ۱۰۸
[۳] ر.ک: همان، ص ۶۰
نویسنده: حسن منتظری - مركز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علميه
#ازدواج
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️خداوند ما را میبیند...
🔹[و بدانید که] در وقتی [که] ما خلوت کردیم [خداوند] مطلع است، وقتی جلوی مردم هستیم مطلع است، حرف میزنیم مطلع است، ساکتیم مطلع است. همین که شخص مطلع شد: [که] «صاحب این خانه، صاحب این عالم، از هر فردفرد، به تمام افعال و تروک، به تمام نوایا، مطلع شد؛ آنچه که نیت کرده و میکند، آنها را هم مطلع است.
🔹بلکه نیت خیر را مینویسد، نیت شر را نمینویسد تا شر محقق نشده. شر هم که محقق شد، یک مقدار صبر میکند تا ببیند، توبه میکند یا نه، برمیگردد یا نه» کار تمام است. مقصود، همین که انسان بداند که خدا میداند، کار تمام شد؛ دیگر معطل نباشد؛ همه چیز را تا به آخر میفهمد [که] چه باید بکند و چه باید نکند؛ از چه منتفع میشود و از چه متضرر میشود، [خداوند] ما را میبیند...
📕ر.ک به سوی محبوب، ص ۱۲۷-۱۳۶
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آفت های دینداری در آخر الزمان (بخش اول)
🔸یکی موضوعات مهم در زندگی امروز، #آفت_های_دینداری در #آخرالزمان است. انسان دیندار و عاقل در هنگام احساس خطر باید برای رفع آن اقدامات لازم را به عمل آورد. آفت هایی که در آخر الزمان، دین انسان را تهدید می کنند، متفاوت است.
1⃣خفیف شمردن دین
🔹اولین آفت دینداری در آخر الزمان، کوچک شمردن دین است؛ بخاطر همین یکی از موضوعاتی که نبی اکرم (ص) از امتش نسبت به آن می ترسید، #کوچک_شمردن_دین است؛ چنانچه در روایتی از ایشان که فرمود: «انی اخاف علیکم استخفافاً بالدّین» من از کوچک شمردن دین توسط شما می ترسم. در این روایت، نکته اساسی که حضرت میخواهند بدان اشاره فرمایند، کوچک شمردن دین توسط #امت است؛ امروزه در جامعه اسلامی کم و بیش دیده میشود که مردم نسبت به دین توجه لازم را نداشته، گاهی با عمل خویش #دین را کوچک می شمارند، و یکی از موارد کوچک شمردن دین، انجام واجبات در آخر وقت آنهاست؛ در حالی که در امور دنیا چنان با شتاب و سرعت عمل می کنند که گویا تنها برای زندگی دنیا آفریده شده اند.
🔹در برخی از موارد نیز مشاهده میشود که والدین نسبت به #دینداری_فرزندان چندان توجهی نشان نمی دهند، که این خود، یکی از زمینه های کوچک انگاشتن دین در ذهن فرزندان است؛ در روایتی بدین مطلب کاملاً تصریح گشته است که نبی اکرم (ص) فرمودند: «وَیْلٌ لِأَوْلَادِ آخِرِ الزَّمَانِ مِنْ آبَائِهِمْ فَقِیلَ یَا رَسُولَ الله مِنْ آبَائِهِمُ الْمُشْرِکِینَ فَقَالَ لَا مِنْ آبَائِهِمُ الْمُؤْمِنِینَ لَا یُعَلِّمُونَهُمْ شَیْئاً مِنَ الْفَرَائِضِ وَ إِذَا تَعَلَّمُوا أَوْلَادُهُمْ مَنَعُوهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُمْ بِعَرَضٍ یَسِیرٍ مِنَ الدُّنْیَا فَأَنَا مِنْهُمْ بَرِیءٌ وَ هُمْ مِنِّی بِرَاء؛ واى بر #فرزندان_آخرالزمان از #روش_پدرانشان!. سؤال شد: یا رسول الله! از پدران مشرک آن ها؟ حضرت فرمود: نه، از پدران مسلمانشان، که چیزى از فرائض دینى را به آن ها نمیآموزند، و اگر فرزندان هم پى فراگیرى بروند، آن ها را منع می کنند و تنها از این خشنودند که آنها درآمد مالى داشته باشند هر چند ناچیز باشد. سپس فرمود: من از این پدران بیزارم و آنان نیز از من بیزارند!».
🔹در این روایت می بینیم که حضرت در مورد والدین مومن در آخر الزمان هشدار می دهند؛ اینان خودشان نه تنها هیچگونه تصمیمی برای #تربیت_دینی_فرزندان ندارند، بلکه اگر فرزندان هم مایل باشند، مسائل دینی خود را یاد بگیرند، والدین مانع آنها شده و در مقابل، برای دنیای آنها برنامه ریزی های اساسی پیش می کشند. نتیجه چنین طرر فکری از سوی والدین، برائت آن حضرت از ایشان و جدایی والدین از پیامبر (ص) است. پس یکی از خطراتی که خانواده و جامعه اسلامی را در آخر الزمان تهدید می کند، «خطر کوچک شمردن دین» توسط امت است. #ادامه_دارد...
پدید آوردنده: محمد طاهری
منبع: وبسایت راسخون
#دین #دینداری #تربیت #تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️راهپیمایی اربعین
🔹یکی از مصادیق قوّت را امروز دنیای اسلام دارد مشاهده میکند و آن، #راهپیمایی_اربعین است؛ «وَ اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّة». راهپیمایی اربعین قوّت اسلام است، قوّت حقیقت است، قوّت جبههی مقاومت اسلامی است که این جور اجتماع عظیم میلیونی راه میافتند به سمت کربلا، به سمت حسین (ع)، به سمت قلّه و اوج افتخار فداکاری و شهادت که همهی آزادگان عالم باید از او درس بگیرند. از روز اوّل هم که اربعینی به وجود آمد، اهمّیّت اوّلین اربعین به همین اندازه بود. اهمّیّت اربعینِ اوّل این بود که رسانه پُرقدرت عاشورا است. از روز عاشورا تا روز اربعین - بنا بر یک روایت روزی است که اهلبیت برگشتند به کربلا - این چهل روز، چهل روزِ فرمانروایی منطقِ حق در میان دنیای ظلمانی حاکمیّت بنیامیّه و سفیانیها بود.
🔹رسانهی حقیقی [یعنی] فریاد زینب کبریٰ، فریاد حضرت سجّاد؛ در کجا؟ در کوفه، در شام، در آنجایی که ظلمات محض بود؛ اینها بزرگترین رسانه بود. همینها بود که #عاشورا را نگه داشت، همینها بود که عاشورا را به امروز رساند. تاریخ و ریشهی این روز #اربعین و ماجرای اربعین این است. آن روز اهلبیت (علیهم السّلام) طوفانی به پا کردند با این حرکت چهلروزه؛ یک طوفان به پا شد در آن اختناق عجیب. در آن روزگار، اختناق این قدر است که دور و بر امام حسین (ع)، فرزند پیغمبر، نوهی پیغمبر، جگرگوشهی زهرای اطهر، ۷۲ نفر بیشتر باقی نمیمانند. در یک چنین روزگاری، ماجرای توّابین را در کوفه به وجود آورد، مدینه را منقلب کرد، شام را منقلب کرد، به طوری که رژیم سفیانی برافتاد؛ این حرکت عظیم اربعینیِ زینب کبریٰ و اهلبیت (علیهم السّلام) بود.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۸/۰۷/۲۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#اربعین #امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️عفت در گفتار (بخش اول)
🔸نحوهی سخن گفتن افراد نشان دهنده ی شخصیت آنان بوده، مردم براساس آن دربارهی آنها قضاوت خواهند کرد. از این رو امام علی (ع) فرمود: «قولوا الخیر فتعرفوا به؛ #خوب_بگویید تا به خوبی معروف شوید.» در ادامه، زیرمجموعه و مصادیق محتوا را میشناسید.
💠سخنان زشت (۱)
🔹پرهیز از سخنان زشت، مهمترین اثر #عفت در گفتار است. کسی که دارای صفت #عفت_در_گفتار است، هیچ گاه حرف زشت و ناپسند به زبان نمیآورد. سخن زشت مصادیق زیادی داشته، به صورتهای مختلف میتواند بروز و ظهور داشته باشد؛ فحش و دشنام، دروغ، غیبت، سخن چینی، اهانت به مردم، زخم زبان به دیگران، سخنان لغو و بیهوده، تملق و چاپلوسی و... از مصادیق سخن زشت به حساب میآیند. افرادی که از عفت در گفتار برخوردار هستند از همهی مصادیق سخن زشت پرهیز نموده، هیچ یک از آنها را به زبان نمیآورند. #امام_سجاد (ع) در مقام بیان حقوق اعضا و جوارح انسان در بارهی #حق_زبان میفرماید: «حَقُّ اللِّسانِ إكرامُهُ عَنِ الخَنا، و تَعويدُهُ الخَيرَ، و تَركُ الفُضولِ التي لا فائدَةَ لَها، و البِرُّ بالنّاسِ، و حُسنُ القَولِ فيهِم؛ #حقّ_زبان، منزّه داشتن آن از #زشتگويى است و عادت دادنش به خوبى و فرو گذاشتن زياده گويى هاى بيهوده و نيكى به مردم و خوب گفتن درباره آنان». [۱]
🔹براساس این بیان نورانی، بازداشتن زبان از سخنان زشت، و عادت دادن آن به گفتن سخنان نیک و گفتار همراه با ادب از حقوق زبان بوده و به عهدهی انسان است. نحوهی سخن گفتن افراد نشان دهندهی شخصیت آنان بوده، و مردم براساس آن دربارهی آنها قضاوت خواهند کرد. از این رو امام علی (ع) میفرمایند: «قولوا الخیر فتعرفوا به... ؛ خوب بگوید تا به خوبی معروف شوید... ». [۲] همانطور که سخنان نیک به انسان شخصیت میدهد، #سخنان_زشت، گوینده را در نظر دیگران کوچک میسازد. ابهت و موقعیت او را متزلزل و آبرومندان باشخصیت را از او میرنجاند. چنان که امام علی (ع) فرمود: «سوء المنطق یزری بالقدر و یفسد الاخوه؛ #بدزبانی و گفتار زشت از مقام انسان میکاهد و برادری را تباه میسازد». [۳]
🔹سخنان زشت انسان را از جمع خوبان جدا ساخته، به بدان ملحق میسازد. امام علی (ع) در بيان گهربار دیگری فرمود: «ایاک و ما یستهجن من الکلام فانه یجس علیک اللئام و ینفر عنک الکرام؛ بپرهیز از #سخن_زشت و زننده فرومایگان را گرد تو جمع میکند، و نیکان را از تو رنجانده و پراکنده میسازد». [۴] بر اساس این روایات سخنان زشت شخصیت انسان را در جامعه کوچک ساخته، او را در نزد افراد نیک به بدی معروف میسازد. علاوه بر آن، سخنان زشت باعث ایجاد کینه در دلها میشود و باعث اختلاف در جامعه میگردد. اميرالمؤمنين (ع) همچنین ميفرمايد: «ایاک و مستهجن الکلام فانه یوغرالقلوب؛ بپرهیز از #سخن_زشت که آن دلها را به کینه میآورد». [۵] #ادامه_دارد...
پینوشتها:
[۱] بحار الأنوار، ۷۱/۲۸۶/۴۱
[۲] همان، ۷۱/۳۱۱/۹
[۳] تصنیف غرر الحکم، ص ۱۴۴/۴
[۴] غررالحکم، ۲۷۲۲
[۵] غررالحکم، ج ۱، ص ۲۷۲
برگرفته از ماهنامه پیام زن، ش ۲۳۵
منبع؛ وبسایت راسخون
#عفت #عفت_گفتار
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد