⭕️ #امام_هادى عليه السلام:
🔸الغِنى قِلَّةُ تَمَنّيكَ وَ الرِّضا بِما يَكفيكَ.
🔹توانگرى، كمىِ آرزو و رضايت به چيزى است كه تو را بسنده است.
📕بحارالأنوار، ج ۷۵، ص ۱۰۹
#امام_هادی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا قرآن انجیل و تورات را تحریف شده می داند؟ (بخش پنجم و پایانی)
🔸 #قرآن_كريم از تحريف تورات و انجيل صريحا سخن نگفته است، اما آیاتی در قرآن وجود دارد که می توان از آنها نتیجه گرفت برخی از اهل کتاب قسمت هایی از تورات و انجیل را که باب میلشان نبوده تغییر می دادند که در نهایت منجر به تحریف لفظی و معنوی آن دو کتاب گردیده است.
💠گریزان بودن یهود از احکام تورات
🔹 #قرآن در آیه ۴۳ سوره مائده در تعبیر دیگری به گریزان بودن یهود از احکام تورات که از زمینه های مهم تحریف است، اشاره شده: «و كَيْفَ يُحَكِّمُونَكَ وَ عِنْدَهُمُ التَّوْراةُ فِيها حُكْمُ اللهِ ثُمَّ يَتَوَلَّوْنَ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ ما أُولئِكَ بِالْمُؤْمِنِينَ؛ آنها چگونه تو را به داورى مى طلبند، در حالى كه تورات نزد ايشان است و در آن حكم خدا هست [وانگهى] پس از داورى خواستن از حكم تو روى مى گردانند، و آنها مؤمن نيستند». در اين جمله مى خواهد شنونده را از #رفتار_يهوديان به شگفت وادار نمايد كه مى فرمايد #يهود امتى است صاحب كتاب و شريعت و منكر نبوت و كتاب و شريعت تو. فعلا به واقعه اى بر خورده اند (حكم سنگسار كردن زن و مردى كه زناى محصنه كرده اند) كه حكمش در كتاب خودشان نيز هست (در تورات كنونى در فصل بيست و دوم از سفر تثنيه آمده است) ولى نمى خواهند آن حكم را كه حكم خدا است جارى سازند. با اين حال چگونه به حكم تو كه آن نيز همان حكم خدا است تن در مى دهند؟ معلوم است كه تن در نمى دهند اينان از كتاب خدا و حكم آن گريزانند هرگز به آن ايمان نخواهند آورد. [۱]
🔹نتیجه اینكه: در تورات موجود، و دائر در بين يهود امروز، مقدارى از تورات اصلى كه بر حضرت موسى (علیه السلام) نازل شده وجود دارد و مقدارى هم از مطالب تحريفى وجود دارد. خلاصه در #تورات_اصلى دستبرد شده كه يا چيزهايى به آن اضافه كرده اند و يا از آن انداخته اند و يا لفظ آن را و يا جاى آن را تغيير داده اند و يا تصرفاتى ديگر كرده اند [۲]، اين آن نظريه اى است كه از قرآن كريم درباره تورات استفاده مى شود و بحث دقيق و مفصل هم به همين نتيجه مى رسد.
پی نوشتها؛
[۱] ترجمه تفسير الميزان، موسوى همدانى، سيد محمد باقر، دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسين حوزه علميه قم، چ پنجم، ج ۵، ص ۵۶۰
[۲] همان
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#قرآن #تورات #یهود #تحریف
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️فرهنگ بسیجی، فرهنگ مجاهدان گمنام است
🔹فرهنگ بسیجی، فرهنگ مجاهدان گمنام است که بدون چشمداشت و با خطرپذیری، از همه وجود خود برای خدمت به کشور مایه میگذارند و برای رهایی بخشیدنِ دیگران مظلوم واقع میشوند، همچنانکه در قضایای اخیر، #بسیجیان مظلومانه در عرصه بودند تا ملت در مقابلِ اغتشاشگران و عناصر غافل یا مزدور دچار مظلومیت نشود.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهداف مهم دشمنان در جنگ نرم تغییر سبک زندگی اسلامی (بخش هشتم)
🔸با کمی جستجو در فضای مجازی در خصوص اولویت های فرهنگی سخنان رهبر معظم انقلاب، به این مطالب خواهیم رسید که آرایش جبهه در حال تغییر است، و به تعبیر دقیقتر، از جنس شبیخون و تهاجم فرهنگی به سمت #ناتوی_فرهنگی و #جنگ_نرم تغییر میکند؛ در واقع از جنس حرکات پارتیزانی به آرایش جنگی تغییر می یابد.
💠بررسی میدانی موضوع
🔹با توجه به بخش های قبلی این نوشتار که شناخت از #جنگ_نرم و فضای حاکم بر جامعه در چنین فضایی بصورت مجمل صورت گرفت، به بررسی میدانی و مصداقی موضوع و راهکارهای ممکن می پردازیم. در بررسیهای بعمل آمده از کاربران شبکه های اجتماعی، شنوندگان و بینندگان رسانه های جمعی و خوانندگان روزنامه ها و صفخات اینترنتی، نکات زیر بدست آمده است:
1⃣کاربران این قبیل رسانه ها، با توجه به اینکه هیچ شناختی از این دسته از فضاها ندارند، قطعا با نگاه بسیار مثبت و به قصد استفاده از کارکردهای مختلف و جذابیت های رسانه های جدید، اقدام به استفاده از این سامانه ها می کنند، و به هیچ عنوان در این قضایا #نگاه_دفاعی و #جنگ_نرم وجود ندارد؛ از این جهت همانند کسی است که خبری از #جنگ نداشته و در #خط_مقدم_جبهه حضور دارد و در معرض هرگونه خطر احتمالی میباشد.
2⃣عدم آگاهی از شیوه های جنگ نرم، اهداف و تاکتیک های آن، باعث گردیده تا نقشههای شوم استکبار و #دشمن در این صحنه به شکل گسترده و فزاینده ای پیشرفت داشته باشد و خطرات #نفوذ در عمق جان و دل و اعتقادات مردم، روز به روز بیشتر نمایان شده و تاثیرات آن در رفتار و گفتار مردم نمود بیشتری پیدا می کند.
3⃣تاثیر پذیری مصداقی کاربران صفحه های اجتماعی، علی الخصوص در برابر #شایعه_پردازی های اتفاق افتاده در این فضا باعث شده، تا در این زمینه آسیب پذیری های گوناگونی رخ عیان کنند، که از آن جمله میتوان به #ایجاد_بدبینی به نظام و انقلاب، بدگمانی به علم پزشکی در زمینه های مختلف و... و عدم استقبال از فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی اشاره نمود.
4⃣جذابیتهای فریبنده این عرصه و نیز بزک کردن اکاذیب آمیخته شده به بعضی حقایق، و واقع نمایی #اخبار_کذب و مخلوط، برای مخاطب، که با شیوه ها و تاکتیکهای مختلف صورت می گیرد، هم باعث جذب مخاطب بیشتر به این موارد شده و هم شدت و حدت تاثیرگذاری روی مخاطب را مدیریت می کند که این امر نقش بسیار مهمی در نهاد تصمیم سازی نزد مخاطب دارد.
5⃣به مصداق حدیث شریف امام صادق (ع) که توسط آیت الله بهجت (ره) نقل شده که فرمودند "یک تبسم به اهل گنه که باعث تشویق آنها به گناه شود، گناه کبیره است" توجه بیشتر و ارائه آموزشهای لازم در این عرصه، خصوصا به جوانان مورد لزوم است، زیرا شاهد اتفاقاتی از این دست مانند: تایید اطلاعات (لایک) منتشر شده از سوی دیگر کاربران، بازنشر مطالب دریافتی بدون در نظر گرفتن شرایط، پیروی کردن (فالو) از بعضی رفتارها و گروهها و کمپین های خاص و...، حتی بدون قصد و نیت خاصی، و با توجه به عدم آگاهی نسبت به عمق فاجعه و بدون درک شرایط و موقعیت ها و... هستیم، حال آنکه ممکن است این تایید و یا بازنشر، و حتی پیروی نمودن از این مطالب، خطرات و آسیبهای اجتماعی و فردی گسترده ای را ایجاد نماید. #ادامه_دارد...
نویسنده: اسماعیل کفاشی - مدرس دانشگاه
منبع: وبسایت راه دانا به نقل از بجنا
#جنگ_نرم #جنگ_روانی #دشمن #نفوذ
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️مهدویت در اسلام
🔹مسئله #مهدویت در اسلام - و بالاخص در تشیع - یک فلسفه بزرگ است، اعتقاد به ظهور منجی است، نه در شعاع زندگی یک قوم و یک ملّت و یا یک منطقه و یا یک نژاد بلکه در شعاع زندگی بشریت. مربوط به این نیست که یک منجی بیاید و مثلا شیعه را یا ایران را یا آسیا را یا مسلمانان جهان را نجات دهد، مربوط به این است که یک منجی و مصلح ظهور کند و تمام اوضاع زندگی بشر را در عالم دگرگون کند و در جهت صلاح و سعادت بشر تغییر بدهد.
📕امدادهای غیبی در زندگی بشر، (نسخه سایت) مرتضی مطهری، ص ۸۵
منبع: پورتال جامع استاد شهید مطهری
#شهید_مطهری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️عدالت و انصاف از منظر دین (بخش چهارم و پایانی)
🔸 #عدالت یکی از باارزش ترین و پیچیده ترین مفاهیم در اندیشه بشری است که در محدوده خواسته های فردی و اجتماعی انسان قرار دارد. این موضوع محور اصلی رویکردها و نظریه های مکاتب مختلف دینی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است. #اسلام به عنوان دینی که مدّعی کاملترین برنامه برای زندگی انسان است، بیش از سایر ادیان این مفهوم را مورد توجه خود قرار داده است
💠انصاف با دوست و دشمن
🔹آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است - با دوستان، مروّت! با دشمنان مدارا!؛ بارها این بیت از حافظ را شنیده ایم، امّا مصداق بارز توصیه به #انصاف با دوست و دشمن، #تأکید_صریح_قرآن است که می فرماید: «با دوست و دشمن خود به عمل و انصاف عمل کنید که این روش، به #تقوا نزدیک تر است و همواره از خشم خدا بیمناک باشید که خداوند به آنچه می کنید آگاه است ». [مائده، ۸]
🔹 #انصاف یعنی به شایستگی و در خور استحقاق هر کس یا چیزی، با آن رفتار کردن، و اینکه در مناسبات و روابط اجتماعی و حتّی در ارتباط با طبیعت، میل فردی کنار گذاشته شود، و ضابطه اخلاق مد نظر قرار گیرد. اهمیت این موضوع به قدری است که حتی در برخورد با دشمنان و افرادی که معتقدیم در حقّمان بدی کرده اند نیز توصیه به انصاف شده است. [۱]
🔹انسان ها در اجتماع با یکدیگر کُنش متقابل دارند و اسلام هم دینی است که روابط اجتماعی را مورد ستایش و توجه بسیار زیادی قرار داده است؛ تا آنجا که دشواری در عمل کردن به آن را هم، مانع از انجام دادن آن نمی داند. این مطلب که آنچه برای خود نمی پسندی، برای دیگران هم نپسند، توجه به رعایت انصاف در مورد دشمنان را هم می رساند.
🔹اینکه در #اسلام حتی در برخورد با #دشمنان با انصاف توصیه شده، به این خاطر است که چه بسا این انصاف، دشمن را از کینه ورزی باز دارد و خود، منشأ همبستگی اجتماعی گردد. خداوند می فرماید: «ای اهل ایمان، در امر عدالت و انصاف ایستادگی کنید، برای خدا گواهی دهید، هر چند آن گواهی به زیان خود یا پدر و مادر یا نزدیکترین خویشتان باشد». [نساء، ۱۳۵]
پینوشت؛
[۱] غرر الحکم، حکمت۲۴۰۳
منبع: حوزه نت، شماره ۱-۱۶۵۲۰
#عدالت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ #امام_جعفر_صادق علیهالسلام:
🔸اِنّى وَ اللّهِ ما امُرُكُمْ اِلاّ بِما نَأمُرُ بِهِ أَنْفُسَنا فَعَلَيْكُمْ بِالْجِّدِ وَ الاِْجْتِهادِ؛
🔹به خدا سوگند من شما را به چيزى دستور نمى دهم، مگر كه خود را نيز بدان فرمان مى دهم؛ پس بر شما باد كه تلاش و كوشش كنيد.
📕وسائل الشيعه ج ۱۲ ص ۱۲ ح ۸
#امام_صادق
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️استعمار نو (بخش چهارم)
🔸 #استعمار پدیدهای تاریخی است که در مدت نزدیک به پنج قرن در بسیاری از کشورهای آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین سلطه داشته است. نفوذ کشورهای استعمارگر در کشورهای تحت سلطه به اشکال گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی صورت گرفته است. به سبب وجود این شکلهای مختلف، #استعمار را به دو نوع کهنه و نو تقسیمبندی نمودهاند.
2⃣نهادهای مالی بینالمللی
🔹برخی از نهادها و سازمانهای بینالمللی وابسته به #سازمان_ملل که از مهمترین آنها میتوان به #بانک_جهانی و #صندوق_بینالمللی_پول اشاره کرد یکی از ابزارهای مهم تداوم #سیاستهای_استعماری در عصر استعمار نو میباشند. این سازمانها پس از جنگ جهانی دوم و به منظور مدیریت امور مالی در سطح بینالمللی و پیشگیری از تکرار بحران هایی همانند بحرانهای دههی ۱۹۳۰م به وجود آمدند. با وجود آنکه این سازمانها شامل کشورهای متعدد جهان هستند، اما غلبهی کشورهای قدرتمند و #استعمارگران_سابق در آنها کاملا آشکار است.
🔹تأثیر این نهادهای ملی بینالمللی بر کشورهای کمتوسعهیافته این است که چون این کشورها نمیتوانند مشکلات خود را تنها از طریق سرمایهگذاری مستقیم خارجی و فعالیت شرکتهای فراملیتی حل کنند به استقراض خارجی روی میآورند که یکی از راههای متعدد آن دریافت وام از همین مؤسسات مالی است. اما دریافت اینگونه وامها الزاما آثار مثبتی بر اقتصاد کشورهای دریافتکنندهی وام نداشته و بر عکس موجب بحرانهای مختلف اقتصادی از جمله بحران بدهی کشورهای جهان سوم در دههی هفتاد شد. #بحران_بدهیها در نتیجهی پرداخت وامهای بیحساب از جانب بانکهای خصوصی و دولتی غربی و بدهیهای انباشتهشدهی کشورهای جهان سوم و چند کشور کمونیستی و عدم توانایی این کشورها در بازپرداخت منظم بدهیهای خود، بهوجود آمد.
🔹افزایش شمار کشورهایی که طی نیمهی دوم دههی ۱۹۸۰م از عهدهی بازپرداخت بدهیهای خود برنیامدهاند، بحران مداوم و روزافزونی در بازارهای مالی جهان به وجود آورد. ناتوانی در بازپرداختها و تهدید به عدم پرداختها، نتیجهاش این بود که بدهیهای پرداختنشدهی کشورها به فهرست بدهیهای پیشین افزوده شود؛ وامهای جدیدی از صندوق بینالمللی پول دریافت گردد، و بانک جهانی، برای از سر گرفتن پرداختهایش، شرایطی معین کند. [۱] امروزه نیز راهحلهای صندوق بینالمللی پول به استمرار نظم فعلی در مناسبات اقتصاد بینالمللی کمک میکند و منافع کشورهای صنعتی غرب را تضمین مینماید. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] ثقفی خراسانی، علیرضا؛ سیر تحولات استعمار در ایران، مشهد، نشر نیکا، ص ۲۰۷
نویسنده؛ عباس عمادی
منبع؛ وبسایت پژوهشکده باقرالعلوم (ع)
#استعمار #استعمارگر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️بسیج یکی از ابتکارهای مبارک امام خمینی (ره)
🔹 #بسیج یکی از ابتکارهای مبارک #امام بزرگوار ما بود؛ البتّه ابتکارات بزرگ ایشان، ابتکاراتی که در زندگی مردم، در تاریخ کشور یک حرکتهای عظیمی را ایجاد میکرد، یکی دو مورد نبود، لکن یکی از مهمترین و بزرگترینِ این ابتکارها #تشکیل_بسیج بود که ایشان در اوایل آذر ۵۸ در آن سخنرانی معروفشان، اعلام کردند [لزوم تشکیل] لشکر بیستمیلیونی کشور را. خب، #بسیج بعد از #فرمان_امام تشکیل شد؛ این مال سال ۵۸ است. #برکات_بسیج و این ابتکار عظیم به قدری بود که امام در آذر سال ۶۷، یعنی نُه سال بعد از آن، آن خطابهی والا و شیوا و بلند را در مدح بسیج صادر کردند.
🔹در این نُه سال به دست بسیج در کشور چه اتّفاقی افتاد که امام بزرگوار را آن جور تحت تأثیر قرار داد که آن بیان والا و شیوا و آن تعبیرات عجیب و آن ادبیّات عجیب را به کار بردند؟ حالا من چند جمله از آن ادبیّات فاخر امام بزرگوار را میگویم که یادتان بیاید. امام عزیز ما در این بیانیّه، و در واقع در این خطابه، با #بسیج مثل یک پدری صحبت میکنند که به فرزندان خودش عشق میورزد. این عبارات را من میخوانم: «بسیج، مدرسهی عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که بر گلدستههای رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سَر دادهاند». چه ادبیّات فاخری، چه تعبیرات بلندی!
🔹«درخت پُرثمری است که شکوفههای آن، بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق میدهد». البتّه من این عبارات را پشت سر هم نمیخوانم؛ بروید دقّت کنید، این حرفها خطاب به شماها است. بعد میفرمایند: «افتخارم این است که خود بسیجیام». #امام با آن عظمت که دنیا را تکان داد، تاریخ را تکان داد، میگوید «افتخارم این است که بسیجیام». بعد میگوید: «من دست یکایک شما را میبوسم»؛ واقعاً اینها فراموش شدنی نیست. خب شما بسیجیهای امروز مخاطب این بیانید. امام نفرمودند بسیج دههی ۶۰، [فرمودند] بسیجی؛ شما و بسیجیان بعد از شما، تا دورههای آینده، همه مخاطب این بیانند که امام میگوید من دست شماها را میبوسم...
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️راهکارهایی قرآنی برای تقویت قوه بصیرت (بخش اول)
🔸برای اینکه انسان بتواند از چالش های بسیار خطرناک حیات مادی و دنیوی به سلامت عبور نماید، نیازمند عناصر و ابزارهای کارآمد و مفید است. یکی از مهمترین عناصری که در این بین به انسان کمک شایانی می نماید، قوهی #بصیرت و آگاهی است. در رابطه با این موضوع دو سؤال کلیدی و مهم قابل طرح است که میتواند ذهن و فکر بسیاری از افراد را به خود مشغول نماید. ابتدا اینکه #بصیرت چیست؟ آیا صرف داشتن آگاهی و شناخت را می توان بصیرت دانست، یا بصیرت فراتر از یک شناخت عادی است؟ سؤال دوم اینکه قرآن کریم و منابع اسلامی چه راهکارها و دستورالعمل هایی را برای دستیابی به بصیرت و تقویت آن ارائه داده اند؟
💠مفهوم شناسی بصیرت در اندیشه اسلامی
🔹برخی افراد کلید واژه #بصیرت را مساوی با آگاهی و شناخت قلمداد کرده اند. گویی هر کسی که دارای شناخت و آگاهی است از قوه بصیرت برخوردار است. این در حالی است که اگر سرگذشت نگونبختان عالم را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم متوجه خواهیم شد بسیاری از آنها در زمرهی افراد آگاهی بوده اند که از بسیاری از مطالب مهم و راهبردی اطلاع داشته اند، ولی با این وجود، این شناخت و آگاهی زمینه ساز هدایت و رشد آنها نشده است، بلکه در مواردی نیز علم و آگاهی آنها همچون حجابی تاریک مانع فهم و درک صحیح آنها از مباحث و موضوعات شده است.
🔹برخی از لغت شناسان معنای لغوی کلید واژه بصیرت را اینچنین معنا کرده اند: #بصیرت در لغت به معنای عقیده قلبی، شناخت، یقین، زیرکی و عبرت آمده است. [۱] برخی از محققین نیز معنای اصطلاحی این کلید واژه را این چنین تبیین کرده اند: #بصیرت در اصطلاح عبارت است از قوه ای در قلب شخص، که به نور قدسی منوّر بوده، به وسیله آن حقایق اشیا و امور را درک میکند، همانگونه که شخص به وسیله چشم، صُوَر و ظواهر اشیا را می بیند. [۲] سؤال کلیدی که در ادامه به دنبال پاسخ آن هستیم این است که با چه ابزار و اهرمهای دینی و قرآنی می توان #قوه_بصیرت را در وجود خود و دیگران تقویت کرد؟
1⃣عنصر ذکر و یاد خدا
🔹در اندیشه و منظومه اسلامی، ارتباط مستمر با خدای متعال و یاد او در تمام مراحل زندگی انسان را از مواقف خطرناک و گمراه کننده باز می دارد. انسان در طول حیات و زندگی مادی خود، در معرض تهدیدات ویرانگر هوای نفس و شیطان رجیم قرار دارد. در این بین اگر همیشه به توان و نیروی خود تکیه کند، چه بسا به نتیجه مطلوب دست پیدا نکند، از این رو بر اساس تعالیم قرآنی و دینی، اکسیر ارتباط با خدای متعال، چنان نیرو و قوه تشخیصی به او می دهد، که سیاه نمایی های شیاطین و هوای نفس را برطرف می نماید و راه صحیح را برای او نمایان می سازد.
🔹«إِنَّ الَّذینَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطانِ تَذَکَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ؛ [اعراف، ۲۰۱] پرهیزگاران هنگامى که گرفتار وسوسه هاى شیطان شوند، به یاد (خدا و پاداش و کیفر او) مى افتند؛ و (در پرتو یاد او، راه حق را مى بینند و) ناگهان بینا مىگردند». «جمله فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ (به هنگام یاد خدا چشمشان بینا مى شود و حق را مى بینند) اشاره به این حقیقت است که وسوسههاى شیطانى پرده بر دید باطنى انسان مى افکند، آنچنان که راه را از چاه و دوست را از دشمن و نیک را از بد نمى شناسد، ولى یاد خدا به انسان بینایى و روشنایى مى بخشد، و قدرت شناخت واقعیتها به او مى دهد، شناختى که نتیجه اش نجات از چنگال وسوسه ها است». [۳] #ادامه_دارد...
پینوشتها
[۱] لسان العرب (ابنمنظور محمدبنمکرم) ج ۴، ص ۶۵، واژه «بصر»
[۲] فرهنگ قرآن (اکبر هاشمی رفسنجانی) ج ۶، ص ۲۶۳
[۳] تفسیر نمونه (۲۸ جلد، دارالکتب الإسلامیة، چاپ ۱۰) ج ۷، ص ۶۷
منبع: وبسایت راسخون
#بصیرت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️دنیاطلبی سرمنشأ اختلافات
🔹...چنانچه سران یک کشوری برای خدا کار بکنند، اینها اختلاف نخواهند پیدا کرد و باید توجه کنند که گمان نکنند که مأموناند از این که به راه ابلیس بروند. هیچ امری یکدفعه نمیشود، بتدریج، یک قدم یک قدم انسان را میکشانند به جهنم. از ابتدا نمیآید نفس اماره انسان بگوید بیا برو جهنم، یا ابلیس بگوید بیا برو جهنم، یا نفس اماره بگوید یا الله پا شویم دعوا راه بیندازیم، نخیر؛ ابتدائاً، از اول شروع میشود یک قدم جلو میرود، آدم ازش #غفلت میکند، تبعیت میکند، یک قدم دیگر جلو میرود، یک وقت میبیند که سر از این بیرون آورد که با هم دارند اختلاف میکنند.
🔹آیا تکلیف ما این نیست که جلوی این اختلافات را بگیریم؟ تکلیف شرعی ما، تکلیف عقلی ما، تکلیف وجدانی ما این نیست که نگذاریم یک وقت - خدای نخواسته - بین اقشار اختلاف پیدا بشود؟ او به این است که #هواهای_نفسانی کم بشود، غیر از این راهی ندارد. اگر هواهای نفسانی در کار باشد، این منجر به اختلاف میشود، ولو اینکه هر مقدار هم یک نفری آدمی باشد که به ظواهر خیلی اعتقاد داشته باشد و خیلی هم دنبال ظواهر باشد، لکن وقتی که در قلبش هوای نفسانی باشد قهراً آن هوای نفسانی او را دنبال میکند.
🔹این هوای نفسانی در همه هست، تعرضش نمیشود کرد، لکن بعضیها مهار میکنند و بعضیها مهار نمیکنند. اینکه میگویم در همه، یعنی همه مردم متعارف نه اولیای خدا. ما باید فکر این معنا باشیم که در این کشور یک وقت - خدای نخواسته - بتدریج اختلاف واقع نشود. همه پشتیبان هم باشیم. بنابراین، دندان روی جگر بگذاریم و هوای نفسانی را زیر پا بگذاریم و با هم خوب بشویم. اگر در قلب هم یک چیزی هست که الان نمیتواند یک آدمی جلویش را بگیرد، ولی در عمل قدرت دارد به اینکه جلویش را بگیرد، جلویش را بگیرد...
بیانات حضرت امام ۶۵/۱۲/۲۳
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️حضرت زینب (س) پیروز جنگ روایت های بعد از واقعه عاشورا
🔹سال ۶۱ هجری قمری، #امام_حسین (ع) و یارانش در کربلا به شهادت میرسند. دورانی که تصور بر این است #رسانه فاقد معنا بوده و هنوز اثری از تکنیک های رسانه ای وجود نداشته است، اما نگاهی به قبل، حین و بعد از این حادثه نمایانگر چیزی جز آنچه می پنداریم، است. برای وقوع چنین جنایتی آماده سازی افکار عمومی و تغییر DNA فکری جامعه دارای اهمیت است. حاکمان آن دوران با تکیه بر شیوه های رسانه ای همچون #عملیات_روانی و #شایعه_سازی سعی در اقناع افکار عمومی برای همراهی با برنامه هایشان را داشتند، و از همین روی مردم کوفه به یکباره تحت تاثیر روش های مورد اشاره، تغییر رویکرد داده و از همراهی با امام (ع) منصرف می شوند. آنها که خود حسین ابن علی (ع) را دعوت کرده بودند، تحت تاثیر القائات آن زمان، رفتاری مغایر با آنچه باید را اتخاذ کردند. در واقع با ایجاد اختلال در معیار، در رویه و محاسبات نیز اختلال ایجاد شد.
🔹عملیات روانی گسترده دستگاه حاکم و #القای_دروغ در پوشش واقعیت، #افکار_عمومی آن دوران را برای همراهی در جنگ علیه خاندان رسالت، اقناع و متقاعد کرد. پنهان سازی بخشی از واقعیت و استفاده از #تکنیک_دروغ_بزرگ توسط دستگاه حاکم، باعث شد تا بعد از حادثه عاشورا بسیاری ندانند آنکسی که #یزید و #ابن_زیاد از او به عنوان خارجی یاد کردند و به قتلش رساندند، نوه رسول خدا (ص) بوده است. آنها با روایت سازی و تمسک به #تکنیک_برچسب_زنی و عنوان سازی، مردم را متقاعد کردند علیه کسی وارد جنگ شوند که در برابر حکومت خروج کرده است و روایت قیام علیه ظلم را به روایت «خروج علیه خلیفه» تغییر دادند. بنابراین استفاده از تکنیک های مختلف پیش از وقوع حادثه کربلا، در وقوع آن نقش مهمی را ایفا کرد. حین حادثه عاشورا تک تک رفتارهای #امام_حسین (ع) و یارانشان کارکرد رسانه ای خاص خود را داشته است. از نماز ظهر عاشورا در میان جنگ تا توبه حر و رفتار ابوالفضل العباس و… همگی حاوی پیام رسانه ای به مخاطب است.
🔹اما نکته مهم رفتار و #نقش_رسانهای #حضرت_زینب_کبری (س) پس از عاشوراست. نقش رسانه ای ایشان در این مقطع تاریخی بر کسی پوشیده نیست. اوست که پیام عاشورا را در محیطی که دستگاه حاکم با القای دروغ و انگاره سازی های مختلف علیه امام حسین (ع) وارد عمل شده است، به گوش افکار عمومی زمانهی خویش می رساند، و با خطبه های تاریخی اش و رفتار توام با صبر و وقارش به گوش دنیا میرساند که آنچه به آن ها گفته شده، دروغ بوده و آنکه در دشت کربلا به شهادت رسیده، حسین (ع) بوده و آنجاست که مردم متوجه میشوند چه روی داده و آنکسی که علیه اش وارد جنگ شدند نوه رسول گرامی اسلام بوده است. #زینب_کبری (س) با افشاگری خود، انگاره سازی و دستکاری واقعیت توسط دستگاه حاکم را ناکارآمد می کند. حضرت زینب (س) توانست تمام عمق فاجعه دشت کربلا را به گوش همگان برساند.
🔹بانوی گرامی کربلا پس از حادثه، با ایفای نقش رسانهای خود امکان هرگونه دستکاری یا رمزگشایی اشتباه را از مخاطب سلب، و او را با حجمی از اطلاعات مواجه میکند تا چرایی و اهداف قیام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در برابر ظلم را برای همیشه تاریخ زنده نگه دارد که اگر او و خطبه هایش نبودند، #دروغ_پردازی_دستگاه، حادثه عاشورا را به گونه ای دیگر روایت می کرد. این نقش آفرینی رسانه ای قدرتمند ایشان بود که توانست افکار عمومی را آگاه، و تمام فضاسازی های شکل گرفته را بی اثر کند. آنچه به عنوان کارکرد رسانه ای آن دوران توسط حاکمیت صورت گرفته بود، سرکوب افکار از طریق حذف و قلب حقایق بود. آنها با #پاره_حقیقت_گویی، گاه بخشی از حقیقت را حذف و گاه بخشی غیرواقعی به آن اضافه میکردند و دست به تخریب و #فریب_افکار_عمومی میزدند. آنها با برچسب زدن (خروج علیه خلیفه) به ایجاد حوزه معنایی منفی برای سرکوب موضوع و فرد موردنظر، میپرداختند.
🔹 #حضرت_زینب (س) در عصر تحریف و دروغ و نیرنگ، توانست با ایفای نقش دقیق و بهنگام خود، پیام واقعی کربلا و آنچه رخ داده بود را به گوش افکار عمومی برساند و تمام تکنیک های رسانه ای حاکمان دورانش را خنثی و پیام واقعی کربلا را برای همیشه در تاریخ زنده نگه دارد. در دوره ای که روایت های ارائه شده مبتنی بر دروغ و نیرنگ و تحریف عمیق تاریخی بوده است، #زینب_کبری (س) با ارائه روایت مبتنی بر واقعیت و اثرگذاری ویژه، افکار عمومی را با حقیقت بزرگی روبرو کردند که بنیانگذار جریانات پس از عاشورا و تا ابد خواهد بود. و شاعر چه نیکو گفته است: «سر نی در نینوا میماند اگر #زینب نبود؛ کربلا در کربلا میماند اگر زینب نبود».
نویسنده: دکتر معصومه نصیری ـ مدرس و پژوهشگر سواد رسانه
#زینب_کبری #حضرت_زینب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️راهکارهایی قرآنی برای تقویت قوه بصیرت (بخش دوم)
🔸برای اینکه انسان بتواند از چالش های بسیار خطرناک حیات مادی و دنیوی به سلامت عبور نماید، نیازمند عناصر و ابزارهای کارآمد و مفید است. یکی از مهمترین عناصری که در این بین به انسان کمک شایانی می نماید، قوهی #بصیرت و آگاهی است. سؤال کلیدی که در ادامه به دنبال پاسخ آن هستیم این است که با چه ابزار و اهرمهای دینی و قرآنی می توان #قوه_بصیرت را در وجود خود و دیگران تقویت کرد؟
2⃣تقوا و پارسایی
🔹یکی از مهمترین و کارآمد ترین ابزار و عناصر کلیدی که تأثیر مستقیمی در تقویت و بهبود عنصر #بصیرت در زندگی انسان دارد، صفت #تقوا و پارسایی است. تقوا نوعی خداترسی هوشمندانه و ضابطه مند و همچنین خویشتنداری و خودمکنترلی دینی است، که انسان را از وارد شدن در مواقف گناه آلود باز می دارد و اجازه نمی دهد که انسان وارد در مناطق ممنوعه شود. در تعریف و تبیین این ملکه اخلاقی، علمای علوم تربیتی این چنین بیان داشته اند: «مفهوم #تقوا دربردارنده این معناست که انسان، بر انگیزهها و انفعالها و تمایلات و خواسته هاى خود حاکمیت و تسلط دارد و تنها در حدودى که شرع مقدس اجازه مى دهد به ارضاى آنها مى پردازد. مفهوم تقوا به معناى سرکوب کردن انگیزه هاى فطرى نیست، بلکه تنها به معناى مهار کردن و تسلط یافتن بر آنها و ارضایشان در حدود اجازه شرع است». [۱]
🔹خدای متعال ارتباط رازگونهای میان #ملکه_تقوا و دستیابی به #قوه_بصیرت بیان کرده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقَانًا وَ یُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ۗ واللهُ ذُوالْفَضْلِ الْعَظِیمِ؛ [انفال، ۲۹] اى کسانى که ایمان آوردهاید، اگر از خدا پروا دارید، براى شما [نیروى] تشخیص [حق از باطل] قرار مى دهد؛ و گناهانتان را از شما مى زداید؛ و شما را مى آمرزد؛ و خدا داراى بخشش بزرگ است». #فرقان صیغه مبالغه است از ریشه «فرق» است که گویای نوعی #توانایی_تشخیص حق از باطل می باشد. در واقع #بصیرت از همین جنس است، نیرو و توانایی که موجب می شود انسان حق را از باطل تشخیص دهد و خود را آلودهی باطل ننماید. #ادامه_دارد...
پینوشت
[۱] عباسنژاد، محسن، قرآن، روانشناسى و علوم تربیتى، ۱جلد، بنیاد پژوهشهاى قرآنى حوزه و دانشگاه، مشهد، چاپ ۱، ص۳۶۶
منبع: وبسایت راسخون
#بصیرت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد