✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تزکیه چیست و برای رسیدن به آن چه باید کرد؟ (بخش دوم و پایانی)
🔸 #تزکیه در اصل به معنی نمو و رشد دادن است و برای رسیدن به آن اول #تهذیب_نفس از بدیها، یعنی تصفیه دل از اخلاق زشت و اجتناب از گناه، و دوم پرورش و #تکمیل_نفس به وسیله تحصیل علوم و معارف حقه و فضائل و مکارم اخلاق و انجام عمل صالح لازم است.
💠پس از این که بیماری اخلاقی شناخته شد، باید وارد میدان مبارزه شد. آنچه در تهذیب نفس ما را یاری میکند عبارتند از:
1⃣«تفکر»؛ امام خمینی (ره) میفرمايد: «اوّل شرط مجاهده با نفس، و حرکت به جانب حق تعالی، #تفکر است و تفکر در این مقام، عبارت است از آنکه انسان لااقل در هر شب و روزی مقداری فکر کند، در اینکه آیا مولای او که او را در این دنیا آورده و تمام اسباب آسایش و راحتی را از برای او فراهم کرده... آیا وظیفه ما با این مولای مالک الملوک چیست؟». [۱]
2⃣«توجه به کرامت انسانی»؛ کسی که به مقام شامخ خود پی ببرد، از #رذایل دوری خواهد کرد، امام علی (ع) میفرماید: «هر کس نفس خود را گرامی بدارد، شهوتها برای او کوچک و بی ارزش خواهد بود». [۲]
3⃣«مشارطه»؛ در اوّل روز انسان با خود شرط کند که امروز بر خلاف امر الهی رفتار نکند.
4⃣«مراقبه»؛ انسان در طول روز مراقب اعمال خود باشد. این مرحله از حساسترین مراتب سیر و سلوک به شمار میرود. قرآن مجید بر این نکته تأکید دارد که خداوند بر احوال و اعمال شما نظارت دارد: «...إِنَّ اللهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا؛ یقیناً خدا همواره بر شما حافظ و نگهبان است». [نساء، ۱] کسی که از آیه فوق درس گرفته باشد، همواره خداوند را ناظر بر کارهای خود میداند و از غفلت و گناه اجتناب میوزرد.
5⃣«محاسبه»؛ برای تزکیه نفس لازم است از اعمال روزانه حسابرسی به عمل آید. امام علی (ع) می فرماید: «هر کس نفس خود را به حساب بکشد، بر عیوبش واقف میگردد و به گناهانش پی میبرد، پس از گناهانش توبه میکند و عیوبش را اصلاح مینماید». [۳]
6⃣«مؤاخذه و مجازات»؛ پس از محاسبه لازم است نفس به خاطر عمل زشتی که انجام داده، تنبیه و مجازات شود تا از تکرار آن جلوگیری گردد. امام علی (ع) میفرماید: «هر کس نفس خود را بر عیبها و گناهان توبیخ کند، از ازدیاد گناه اجتناب خواهد کرد». [۴] اولیای الهی به منظور تنبیه و تأدیب خویش، تکالیف و انجام اموری را بر خود الزام میکردند، از قبیل شب زندهداری، گرسنگی، روزهداری کم گویی، اطعام و غیره.
پینوشتها
[۱] امام خمینی، چهل حدیث، ص۶
[۲] نهج البلاغه، قصار ۴۴۹
[۳] غررالحکم، ج۵، ص۳۹۹
[۴] همان
نویسنده: سجاد شمس الدینی
برگرفته از مرکز ملی پاسخگویی به مسائل دینی
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#تزکیه #تهذیب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️منظور از «احسن القصص» در سوره یوسف چه می باشد؟
🔹در آیه ۳ سوره «یوسف» مى خوانیم: «نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیْکَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِما أَوْحَیْنا إِلَیْکَ هذَا الْقُرْآنَ وَ إِنْ کُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغافِلینَ؛ ما نیکوترین قصه ها را از طریق وحى و فرستادن این قرآن براى تو بازگو مى کنیم، هر چند پیش از آن، از آن غافل بودى». بعضى از مفسران، معتقدند: #أَحْسَنَ_الْقَصَص اشاره به مجموعه #قرآن است، و جمله «بِما أَوْحَیْنا إِلَیْکَ هذَا الْقُرْآنَ» را قرینه بر آن مى دانند، و «قصه» در اینجا تنها به معنى داستان نیست، بلکه از نظر ریشه لغت، به معنى جستجو از آثار چیزى است، و هر چیز که پشت سر هم قرار گیرد عرب به آن قصه مى گوید، و از آنجا که به هنگام شرح و بیان یک موضوع کلمات و جمله ها پى در پى بیان مى شوند این کار را «قصه» نامیده اند. حال خداوند مجموعه این #قرآن که زیباترین شرح و بیان و فصیح ترین و بلیغ ترین الفاظ را با عالى ترین و عمیق ترین معانى آمیخته ـ که از نظر ظاهر زیبا و فوق العاده شیرین و گوارا و از نظر باطن بسیار پر محتوا است ـ #احسن_القصص نامیده.
🔹در روایات متعددى نیز، مشاهده مى کنیم: این تعبیر درباره مجموعه قرآن به کار رفته است [۱]، هر چند این روایات به عنوان تفسیر آیه مورد بحث وارد نشده است. مثلاً در حدیثى که «على بن ابراهیم» از پیامبر (ص) نقل کرده، مى خوانیم: «وَ أَحْسَنُ الْقَصَصِ هذَا الْقُرآن؛ بهترین قصه ها این قرآن است». [۱] در کتاب «روضه کافى» در خطبه اى از اميرالمؤمنين امام علی (ع) چنین نقل شده: «إِنَّ أَحْسَنَ الْقَصَصِ وَ أَبْلَغَ الْمَوْعِظَةِ وَ أَنْفَعَ التَّذَکُّرِ کِتابُ اللهِ عَزَّ ذِکْرُهُ؛ بهترین داستان ها، رساترین موعظه ها و سودمندترین تذکرها، کتاب خداوند متعال است». [۳] ولى پیوند آیه مورد بحث با آیات بعد از آن که سرگذشت #حضرت_یوسف (ع) را بیان مى کند، آنچنان است که ذهن انسان بیشتر متوجه این معنى مى شود که خداوند داستان «یوسف نبی» (ع) را «احسن القصص» نامیده است، و حتى شاید براى بسیارى به هنگام مطالعه آیات آغاز این سوره، غیر از این معنى به ذهن نیاید.
🔹اما مانعى ندارد این گونه آیات براى بیان هر دو معنى باشد؛ هم قرآن به طور عموم احسن القصص است، و هم داستان «حضرت یوسف» به طور خصوص. چرا این داستان بهترین داستان نباشد؟ با اینکه در فرازهاى هیجان انگیزش ترسیمى از عالى ترین درس هاى زندگى است. حاکمیت اراده خدا را بر همه چیز در این داستان به خوبى مشاهده مى کنیم. سرنوشت شوم حسودان را با چشم خود مى بینیم، و نقشه هاى نقش بر آب شده آنها را مشاهده مى کنیم. ننگ بى عفتى، عظمت و #شکوه_پارسایی و #تقوا را در لابلاى سطورش مجسم مى بینیم. منظره تنهايى یک کودک کم سن و سال را در قعر چاه، شب ها و روزهاى یک زندانى بى گناه را در سیاه چال زندان، تجلّى نور امید از پس پرده هاى تاریک یأس و نومیدى، و بالاخره عظمت و شکوه یک حکومت وسیع، که نتیجه آگاهى و امانت است، همه در این داستان مقابل چشم انسان جلوه میکند.
🔹لحظاتى را که سرنوشت یک ملت با یک خواب پرمعنى دگرگون مى شود، و زندگى یک قوم و جمعیت در پرتو آگاهى یک زمامدار بیدار الهى از نابودى نجات مى یابد، و ده ها درس بزرگ دیگر در این داستان منعکس شده است. چرا #احسن_القصص نباشد؟! منتها احسن القصص بودن سرگذشت «یوسف» (ع) به تنهايى کافى نیست، مهم این است که در ما آنچنان شایستگى باشد که بتوانیم این همه درس بزرگ را در روح خود جاى دهیم. بسیارند کسانى که هنوز به داستان «حضرت یوسف» (ع) به عنوان یک داستان عاشقانه جالب مى نگرند، همچون چارپایانى که به یک باغ پر طراوت و پر گل، تنها به صورت یک مشت علف براى سدّ جوع (رفع گرسنگی) مى نگرند. و هنوز بسیارند کسانى که با دادن شاخ و برگ هاى دروغین به این داستان، سعى دارند از آن یک ماجراى سکسى بسازند! این از عدم شایستگى و قابلیت محل است، و گرنه اصل داستان همه گونه ارزش هاى والاى انسانى را در خود جمع کرده است، و به گفته شاعر شیرین سخن، گاه در برابر جاذبه هاى این داستان «بوى گل انسان را چنان مست مى کند، که دامنش از دست مى رود»!. [۴]
پی نوشتها؛
[۱] بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۱۳۵ و ۲۹۲
[۲] نور الثقلين، ج ۲، ص ۴۹
[۳] كافى، جلد ۸، ص ۱۷۵
[۴] گلستان سعدی؛ هزار و یک کلمه، ج ۳، ص ۳۸۳ و ۳۸۴
📕تفسیر نمونه، آيت الله العظمی مکارم شيرازى، دارالکتب الإسلامیه، چ سی و سوم، ج ۹، ص ۳۵۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#قرآن #حضرت_یوسف #تقوا #پاکدامنی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️منطق امروز آمریکا
🔹منطق امروزِ #آمریکا این است که دنیا را باید با زور اداره کرد! میگویند زور و سلاح داریم؛ دنیا را با زور وادار میکنیم آنچه که ما میخواهیم همان را بپذیرند و عمل کنند؛ اما در اشتباهند؛ نمیشود، چنین چیزی امکان ندارد.
بیانات مقام معظم رهبری ۸۱/۱/۱۶
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
#آمریکا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جنگ ترکیبی غرب علیه ایران؛ حوزههای تهدید کدام است؟ (بخش دوم)
🔸شناخت چیستی، ابعاد، شیوهها و ابزارهای جنگ ترکیبی نخستین گام در بازشناسی تهدیدهای بالقوه و بالفعل در این زمینه و چارهاندیشی برای مقابله با آنهاست. #جمهوری_اسلامی_ایران به عنوان کشوری موثر و جریانساز در منطقه خاورمیانه و در عرصه بینالمللی، همواره از ناحیه #آمریکا و همپیمانان آن در معرض انبوهی از تهدیدها قرار دارد؛ #تهدیدهای_چندوجهی که در چارچوب جنگهای هیبریدی یا جنگهای ترکیبی میگنجد.
💠جنگ ترکیبی و ابعاد آن (۱)
🔹 #جنگ_ترکیبی به راهبرد نظامی پیچیدهای اطلاق میشود که ترکیبی از نبردهای متعارف، نامتعارف، سایبری، روانی و اطلاعاتی را در خود جای میدهد. گزارش کنفرانس امنیتی مونیخ در سال ۲۰۱۵ را میتوان به عنوان نقطه عطفی در معرفی مولفههای جنگ هیبریدی به عنوان یک مدل جنگی در عرصه بینالمللی محسوب کرد. در این نشست بین المللی جنگ اقتصادی، حمله سایبری، جنگ با نیروهای کلاسیک نظامی، جنگهای نامنظم و چریکی، نیروهای ویژه، جنگ اطلاعاتی و تبلیغاتی، حمایت از نابسامانیها و شورشهای محلی و دیپلماسی، به عنوان هشت مولفه جنگ ترکیبی معرفی شده است. برای شناسایی بهتر ابعاد جنگ هیبریدی به توضیح اجمالی و کلی در مورد هر یک از مولفههای آن میپردازیم. هر یک از این جنگها خود ابزارها و شیوههای متنوعی را در خود جای داده که به مرور زمان و گسترش عرصه ارتباطات، توسعه یافتهاند.
1⃣به کارگیری یک استراتژی اقتصادی از سوی کشور متخاصم با هدف تضعیف اقتصاد کشور مقابل ذیل عنوان کلی جنگ اقتصادی تعریف میشود که بارزترین روشهای آن #محاصره_اقتصادی و #تحریم است. هدف جنگ اقتصادی تسخیر یا کنترل منابع حیاتی اقتصادی رقیب است.
2⃣نبرد مجازی یا #جنگ_سایبری به نوعی از نبرد اطلاق میشود که دو طرف در آن از شبکههای رایانهای به عنوان ابزار استفاده کرده و نبرد را در #فضای_مجازی جاری میکنند. هدف از این نوع جنگ تخریب سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطاتی است. این نبرد حرکتی در جهت تغییر موازنه اطلاعات و دانش به نفع طرف دیگر است.
3⃣ #جنگ_اطلاعاتی مجموعهای از فنون شامل گردآوری، انتقال، حفاظت، جلوگیری از دسترسی، ایجاد اغتشاش و افت کیفیت در اطلاعات را در بر میگیرد که به وسیلۀ آن یکی از دو طرف درگیر به مزیت چشمگیر در عرصه دسترسی به اطلاعات دست یافته و آن را حفظ میکند.
4⃣ #جنگ_نامنظم و چریکی اصطلاحی کلی است که برای تشریح عملیات نظامی در منطقه تحت کنترل دشمن و با استفاده از منابع و ساکنان بومی به کار میرود و از سوی منابع خارجی پشتیبانی و هدایت میشود. #ادامه_دارد...
منبع؛ ایرنا
#جنگ #جنگ_ترکیبی #جنگ_هیبریدی #جنگ_شناختی #دشمن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️تحول همه جانبه
🔹این تحول که در ایران پیدا شد، تحول همه جانبه، تحول فکری، تحول روحی، تحول های دیگر، اینها اعجاز بود که خدای تبارک و تعالی نصیب شما ملت کرد.
بیانات حضرت امام ۵۸/۴/۱۲
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
اذعان صهیونیستها به شکست پروژه اغتشاشات در ایران
ژنرال «آمیت صعر» تحلیلگر ارشد اطلاعاتی رژیم صهیونیستی:
🔹 حکومت روحانیون در ایران علیرغم اعتراضاتی که برای هفتهها کشور را فراگرفته به بقای خود ادامه خواهد داد.
🔹نظام ایران توانسته است تا با مدیریت اعتراضات اخیر بقای خود را تضمین کند. نظام ایران از ابزارهای بسیار بسیار قوی برای مواجهه با این اعتراضات به نحوی ساختارمند بهره برد.
tn.ai/2817126
@TasnimNews
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️کارکردهای روان شناختی حجاب و عفاف از دیدگاه اسلام (بخش اول)
🔸 #عفاف به عنوان یک فرهنگ، روش و منش، آدمی را تبیین می کند، و به او چگونه بودن، و چگونگی سبک زندگی را آموزش می دهد. اساساً هر جامعه دارای فرهنگی مشخص است و در پی اهدافی از پیش تعیین شده؛ فرهنگی که فطرت پاک آدمی به جوامع بشری عرضه میکند #فرهنگ_عفاف است، و هدف آن توانمند شدن افراد در مدیریت غریزه جنسی می باشد، تا از این طریق بسیاری از استعدادهای علمی، هنری، معرفتی، مدیریتی و... شکوفا شود، و دستیابی به زندگی سالم، پاک، توأم با آرامش و رسیدن به کمالات انسانی و الهی و نیکبختی در دو جهان محقق گردد. از نظر قرآن کریم و روایات اسلامی #حجاب تاثیر فروانی در سلامت روانی زنان دارد از جمله می توان به اثرات زیر اشاره کرد؛
1⃣امنیت
🔹اگر انسان ها در زندگی روزمرّه خود و در کوچه و خیابان، محل کار، تحصیل و حتی داخل منزل #احساس_امنیت نکنند، و دائما در ترس و دلهره باشند، به تدریج دچار اضطراب می شوند. در این میان #زنان به دلیل ویژگی های شخصیتی و موقعیت اجتماعی شان، آسیب پذیری بیشتری دارند و طبعا نیاز بیشتری به #امنیت دارند.
🔹زیرا در بین جوامع بشری همیشه مردانی وجود دارند که به جهت نداشتن تربیت صحیح انسانی، به دنبال فرصتی هستند تا #زنان را مورد سوءاستفاده های جنسی قرار دهند، و یا حداقل مردانی که زمینه های انحرافی در آنها وجود دارد، و به تعبیر قرآن «فِی قَلْبِهِ مَرَض» [احزاب، ۳۲] یعنی بیماردل هستند، با دیدن کوچکترین محرّک جنسی، عنان اختیار را از کف داده و نسبت به زنان بی حرمتی روا می دارند، و اینجور افرادی که بیماردل هستند گرچه مشکل دارند، اما مَن (نوعیِ زن) نباید کاری کنم که او را تحریک کند.
نویسنده: پروین نظریان
منبع: وبسایت راسخون
#حجاب #عفاف
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ توبه نمیکنیم چون خود را بد نمیدانیم!
🔹 #حوادثی که اتفاق میافتد، نتیجه کارهای ماست که بر سر ما میآید: «وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ؛ هر مصیبتی به شما میرسد، به واسطه #اعمال شماست». [شوری، ۳۰] آیا نباید به فکر باشیم و از #گناهان گذشته که باعث این همه بلاها و مصیبتها شده است، #توبه کنیم؟ ولی ما توبه نمیکنیم، چون کارهای خود را بد نمیدانیم، و به خود و کارهای خود خوش بین هستیم!
🔹آیا در این حوادث و گرفتاریها که از هزار سال پیش به ما خبر دادهاند، نباید شرح صدر پیدا کنیم و همانطور که دستور دادهاند باشیم؟! که فرمودهاند: «تَمسکوا بِالأَمْرِ الأولِ؛ به دستور اول تمسک بجویید [و عمل کنید]». [۱] یعنی اینکه به یقینیات اعتقاد داشته باشیم و به واضحات و ضروریات دینی عمل کنیم، و در موارد شک و تردید احتیاط نماییم، و نیز در مثل این زمانه که اهل ایمان به بلاهای فراوان مبتلا هستند، چنانکه دستور دادهاند، دعای فرج را زیاد بخوانیم.
پی نوشت؛
[۱] بحارالانوار، ج۵۲، ص۱۳۳
📕در محضر بهجت، ج ۲، ص ۱۳۹
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️استعمار نو (بخش پنجم و پایانی)
🔸 #استعمار پدیدهای تاریخی است که در مدت نزدیک به پنج قرن در بسیاری از کشورهای آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین سلطه داشته است. نفوذ کشورهای استعمارگر در کشورهای تحت سلطه به اشکال گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی صورت گرفته است. به سبب وجود این شکلهای مختلف، #استعمار را به دو نوع کهنه و نو تقسیمبندی نمودهاند.
3⃣جهانی شدن
🔹یکی از پدیدههایی که دنیای امروز آنرا تجربه میکند #جهانی_شدن است. جهانیشدن هم به صورت یک روند (پروسه) تعریف شده و هم به صورت یک پروژه؛ یعنی برخی از صاحبنظران معتقدند با افزایش توسعه و پیشرفت در ابزارهای ارتباط جمعی و رسانههای جمعی، تعاملات بشری با سرعت و سهولت بیشتری صورت میگیرد؛ بهگونهای که مرزهای بین دولتها بهطور روزافزون کمرنگتر میشود و حاکمیت آنها تحت تاثیر بازیگران غیردولتی به چالش کشانده میشود و بهطور کلی باید گفت که دنیا به مکان واحد و کوچکی تبدیل میگردد، یعنی کوچکترین مسئله در گوشهای از جهان بلافاصله در نقاط مختلف جهان طنین مییابد. در این جهان درهمتنیده کشورها همچون شبکهای عنکبوتی به هم متصل گشتهاند که گسترش شبکهی جهانی اینترنت به این روند بسیار کمک کرده است تا فرهنگ جهانی واحدی تشکیل گردد. [۱]
🔹در مقابل عدهای معتقدند که #جهانی_شدن پروژهای است که کشورهای پیشرفته به اجرا درمیآوردهاند تا به چپاول هرچه بیشتر کشورهای در حال توسعه و توسعهنیافته بپردازد. به اعتقاد آنها جهانی شدن به ضرر کشورهای جهان سوم خواهد بود، زیرا از بین رفتن مرزهای حاکمیت و کنترل دولتها و قوانین تعرفه و گمرک اقتصاد این کشورها از هم فروخواهد پاشید و آنها محکوم به اجرای قوانین کشورهای پیشرفته خواهند بود. [۲]
🔹به اعتقاد گروهی دیگر از این دانشمندان پیامدهای منفی #جهانی_شدن به بعد اقتصادی محدود نمیشود. #کشورهای_امپریالیستی سعی میکنند که #فرهنگ خود را بر کشورهای دیگر تحمیل کنند. مثلا #ایالات_متحده_آمریکا در غالب فیلمهای هالیوردی سعی میکنند تا فرهنگ مصرف و الگوی زندگی آمریکایی را در سطح جهان گسترش دهد، تا آنجا که برخی جهانی شدن را برابر با آمریکایی شدن میدانند. ترویج الگوهای سیاسی و حکومتی تحت لوای دموکراسی و ارزشهای لیبرالی، از جمله حقوق بشر عامل دیگری است که در تضعیف حاکمیت کشورهای جهان سوم نقش داشته است. #کشورهای_غربی با تبلیغ این نظام حکومتی سعی دارند تا شکل حکومتی همهی کشورهای جهان بهویژه کشورهای غرب آسیا مطابق با الگوهای خود درآورند، و در این مسیر از هیچ اقدامی فروگذار نخواهند کرد. بنابراین #جهانی_شدن با سرعت روزافزونی ساختار حکومتهای کشورهای ضعیفتر را متزلزل میسازد و این روند تنها به سود کشورهای پیشرفته است. [۳]
🔹در مجموع میتوان گفت اگرچه دوران استعمار کهن به پایان رسیده است و کشورهای مستعمره استقلال یافتهاند، اما روندی در حال شکلگیری است که بهمراتب پیچیدهتر از استعمار کهنه عمل میکند. #استعمار_نو از جنبههای مختلف سعی میکند تا با #نفوذ در کشورهای دیگر کانالهایی برای استخراج ثروتهای مادی این کشورها ایجاد کند که در مقایسه با گذشته قویتر و مخربتر است.
پی نوشتها؛
[۱] گل محمدی، احمد؛ جهانی شدن و هویت، تهران، نشر نی، ص ۲۵
[۲] هلد، دیوید؛ جهانی شدن و مخالفان آن، ترجمه عرفان ثابتی، تهران، ققنوس، ص ۱۵۰
[۳] همان، ص ۱۰۵ - ۱۱۲
نویسنده؛ عباس عمادی
منبع؛ وبسایت پژوهشکده باقرالعلوم (ع)
#استعمار #استعمارگر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ #امیرالمؤمنین امام على عليه السلام:
🔸ما أعمالُ البِرِّ كُلُّها و الجِهادُ فی سَبيلِ اللهِ عِندَ الأمرِ بِالمعَروفِ و النَّهی عَنِ المُنكَرِ إلاّ كَنَفثَةٍ فی بَحرٍ لُجِّيٍّ.
🔹تمام كارهاى نيك، حتّى جهاد در راه خداوند، در برابر #امر_به_معروف و #نهى_از_منكر، چون دميدنى است به دريايى موّاج.
📕نهج البلاغه، حكمت ۳۷۴
#امام_علی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️پیروی از نفس امّاره چه خطراتی را به دنبال دارد؟
🔹دانشمندان و عالمان علم اخلاق و مفسران با الهام از آيات قرآن، مراحل سه گانهاى براى نفس قائل شده اند: #نفس_امّاره، #نفس_لوّامه و #نفس_مطمئنه. نفس امّاره را اشاره به هوا و هوسهاى سركش مى دانند كه پيوسته انسان را به بدى ها امر مى كند، و نفس لوامه را به حالت ندامت حاصل از گناه، بر اثر پرورش روح تقوا اشاره مى دانند، و نفس مطمئنه به مرحله تكامل روح انسان گفته مى شود، كه به مرحله اى مى رسد كه هوا و هوسهاى نفسانى به طور كامل تحت كنترل قرار مى گيرند و سركشى آنها ناممكن مى شود.
🔹امام زين العابدين (ع) در مناجات دوم از مناجات هاى پانزده گانه معروف، نفس امّاره را به روشنى ترسيم كرده و از آن (به عنوان سرمشق دادن به عموم مردم) به پيشگاه خدا اينگونه شكايت مى كند: «خدايا من به سوى تو شكايت مى كنم از نفسى كه مرا همواره به بدى وا مى دارد و به سوى گناه با سرعت مى فرستد، و به نافرمانى هايت حريص است و به موجبات خشمت دست مى آلايد، مرا به راه هايى كه منجر به هلاكت مى شود مى كشاند، و به صورت پستترين هلاك شدگان درمىآورد. بيمارى هايش بسيار و آرزوهايش دراز است. اگر ناراحتى به او رسد بى تاب مى شود [و فرياد مى كشد] و اگر خيرى نصيبش گردد بخل مى ورزد. به بازى ها و سرگرمى هاى بيهوده بسيار تمايل دارد و مملوّ از غفلت و سهو است. مرا به سرعت به سوى گناه مى برد و نسبت به توبه امروز و فردا مى كند».
🔹آرى اين است چهره اصلى نفس امّاره. از روايات به خوبى استفاده مى شود كه #نفس_امّاره #گناه را در نزد انسان زيبا جلوه مى دهد و خوبى ها را زشت مى نماياند. هنگامى كه انسان مرتكب گناه شد و به عواقب آن گرفتار گشت، پرده ها كنار مى رود و راه بازگشتى هم باقى نمى ماند. امام علی (ع) (طبق نقل غررالحكم) در كلام كوتاهى مى فرمايد: «نفس امّاره فريبكار، همچون منافقان به انسان تملّق مى گويد، و در چهره دوستِ موافقى بروز مى كند تا زمانى كه انسان را فريب دهد و بر او همچون دشمن خطرناكى مسلط گردد و بر او حاكم شود و او را به انواع گناهان بكشاند». [۱] به همين دليل دستور داده اند كاملا مراقب نفس خويش باشيد، مبادا گرفتار فريبكارى هاى اين فريبكارِ خطرناك شويد.
🔹اميرالمومنين امام على (ع) در سخن ديگرى مطابق نقل «غررالحكم» مى فرمايد: «اين نفس، پيوسته انسان را به بدى ها دعوت مى كند، كسى كه آن را ناديده بگيرد او را به انواع گناهان مى كشاند». [۲] #نفس_امّاره در واقع مهمترين ابزار شيطان است، و اگر انسان از شر آن رهايى يابد، از شر شيطان هم رهايى خواهد يافت. درست است كه مؤمنان والامقام و اولياى الهى از مرحله نفس امّاره، به نفس لوّامه و از آنجا به نفس مطمئنه مى رسند، ولى اين بدان معنا نيست كه نفس امّاره مرده باشد، و نبايد به خطرات او انديشيد. لذا امیرالمؤمنین (ع) در بخشی از نامه ۵۳ نهج البلاغه (عهدنامه مالک اشتر) مى فرمايد: «و [امیر المؤمنین] به او [مالک اشتر] فرمان مى دهد كه هواى نفس خويش را در برابر شهوات بشكند و به هنگام سركشى نفس، آن را باز دارد؛ زيرا نفس همواره انسان را به بدى ها امر مى كند مگر آنچه را خداوند رحم كند».
🔹به راستى اگر روح #تقوا و حالت بازدارندگىِ نفس در انسان زنده شود، و به دنبال آن انسان راه اطاعت الهى و پيروى از دستورات كتاب و سنّت را پيش گيرد و به مبارزه با مفاسد و زشتى ها و توطئه هاى دشمنان، با قلب و دست و زبان برخيزد، و بت هواى نفس را بشكند، چنين انسانى، انسانى كامل است و در واقع مخاطب به خطابِ «يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ» [۳] خواهد بود.
پی نوشت:
[۱] غرر الحكم و درر الكلم، تميمى آمدى، دارالكتاب الإسلامی، قم، چ دوم، ص ۱۲۰، (حکمت ۲۱۲۸)
[۲] همان، ص ۲۲۷، (حکمت ۱۱۳)
[۳] قرآن کریم، سوره فجر، آيه ۲۷
📕پيام امام اميرالمومنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، چ اول، ج ۱۰، ص ۳۶۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#نفس #نفس_اماره
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ نماز - امر به نماز
🔹همه همّت گماریم که #نماز را در جایگاه شایسته خود که قرآن و حدیث بدان ناطق است، بشناسیم و بشناسانیم و عمل شخصی خود را نیز به تناسب آن تعالی بخشیم.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۵/۹/۱۷
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری
#نماز
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جنگ ترکیبی غرب علیه ایران؛ حوزههای تهدید کدام است؟ (بخش سوم)
🔸شناخت چیستی، ابعاد، شیوهها و ابزارهای جنگ ترکیبی نخستین گام در بازشناسی تهدیدهای بالقوه و بالفعل در این زمینه و چارهاندیشی برای مقابله با آنهاست. #جمهوری_اسلامی_ایران به عنوان کشوری موثر و جریانساز در منطقه خاورمیانه و در عرصه بینالمللی، همواره از ناحیه #آمریکا و همپیمانان آن در معرض انبوهی از تهدیدها قرار دارد؛ #تهدیدهای_چندوجهی که در چارچوب جنگهای هیبریدی یا جنگهای ترکیبی میگنجد.
💠جنگ ترکیبی و ابعاد آن (۲)
🔹 #جنگ_ترکیبی به راهبرد نظامی پیچیدهای اطلاق میشود که ترکیبی از نبردهای متعارف، نامتعارف، سایبری، روانی و اطلاعاتی را در خود جای میدهد. جنگ اقتصادی، حمله سایبری، جنگ با نیروهای کلاسیک نظامی، جنگهای نامنظم و چریکی، نیروهای ویژه، جنگ اطلاعاتی و تبلیغاتی، حمایت از نابسامانیها و شورشهای محلی و دیپلماسی، به عنوان هشت مولفه جنگ ترکیبی معرفی شده است. برای شناسایی بهتر ابعاد جنگ هیبریدی به توضیح اجمالی و کلی در مورد هر یک از مولفههای آن میپردازیم. هر یک از این جنگها خود ابزارها و شیوههای متنوعی را در خود جای داده که به مرور زمان و گسترش عرصه ارتباطات، توسعه یافتهاند.
5⃣نیروهای ویژه گروهی از نیروهای مسلح هستند که آموزشهای سختی میبینند و در عملیات با ریسک بالا شرکت میکنند. عملیات مخفیانه، جنگهای نامتعارف، عملیات جاسوسی، بازداشت یا کشتن افراد مهم و... از طریق نیروهای ویژه و حرفهای در کشور هدف انجام میشود.
6⃣حمایت از نابسامانیها و شورشهای محلی هم از دیگر ابزارهایی است که در جنگهای هیبریدی با موجسواری روی نارضایتیهای داخلی و حمایت از آن با هدف تضعیف اقتدار و اضمحلال نیروی طرف مقابل به کارگرفته میشود.
7⃣جنگ با نیروهای کلاسیک نظامی هم بخشی از جنگ هیبریدی است. جنگ نظامی نه تنها در نقطه مقابل جنگ هیبریدی قرار ندارد، بلکه بخشی از آن محسوب میشود، به این معنی که ممکن است همزمان از نیروهای کلاسیک نظامی برای پوشش بخشی از ابعاد چند وجهی جنگ ترکیبی به ویژه در حوزه سخت آن استفاده شود. رهبر معظم انقلاب فرمودند در مقابل این تهاجم ترکیبی و دستهجمعی، نمیتوانیم همیشه در موضع دفاعی بمانیم و ما نیز باید در زمینههای مختلف از جمله رسانهای، امنیتی و اقتصادی تهاجم ترکیبی کنیم که در این زمینه اهل فکر و اقدام بخصوص مسئولان، موظف به تلاش هستند
8⃣دیپلماسی به عنوان مکانیسمی برای اعمال قدرت نرم در عرصه عمل بخشی دیگر از جنگ هیبریدی است. دیپلماسی یعنی توانایی حضور در جوامع خارجی و اثرگذاری بر اذهان مردم از طریق بهرهمندی از روشهای ارتباط جمعی به گونهای که دولتها و ملتهای دیگر تمایل مثبتی نسبت به کشور به کاربرنده دیپلماسی عمومی در ذهن خود احساس کنند و رفتار خود را بر این اساس سمت و سو دهند. #ادامه_دارد...
منبع؛ ایرنا
#جنگ #جنگ_ترکیبی #جنگ_هیبریدی #جنگ_شناختی #دشمن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️علامه ابن شهر آشوب درباره شخصيت حضرت فاطمه (س) چه می گويد؟
🔹علامه خيبر ابن شهر آشوب [۱] گويد: آن كس كه گفتارش راست، احوالش با بركت، كردارش پاك و آراسته به عدالت، خشنود در گفتار، پسنديده در راهنمایى، با دلسوزى و مهربانى گوياى حديث، آزاد زن بخاطر انفاق، بانوى زنان در صدقه دادن، خويشتندار در همه جا و بريده از همگان براى هميشه، درخشان بر اثر احسان و در پوشش بسان مريم كبرى و رازش پنهان و به نيكى از ديگران جدا، شهودش تابناك و پرستشش آسمانى، در پارسایى بى اعتنا به همه چيز، در زايمان پاك، در پارسایی برگزيده، پرستش گر خشنود، خشنود از پروردگار و مورد پسند او، شب زنده دار گرامى، نيايش گر پاكدامن، بانوى بانوان، محبوب حبيب خدا و برگزيده خداى رحمان، دختر بهترين رسولان و نور چشم سرور همه آفريدگان، رشته پيوند بين زنان جهانيان،
🔹دادخواه پيشگاه عرش در روز جزاء، ميوه نبوت، مادر امامان، شكوفه دل، شفيع امت، زهراء گرامى، سپيد روى شكوهمند، مورد احترام در زير گنبد كبود، حوريه انسان نما، بتول عذراء، ششمين نفر از زنان بزرگ. وارث سرور پيامبران، همسر سرور اوصياء، فاطمه الزهراء، صديقه كبرى، آسايش جان حضرت مصطفى، درد آشناى بى فرياد و ناله، دارنده درخت طوبى آن كس كه در شان او و همسر و فرزندانش سوره «هل اتى» نازل گشته است، دختر پيامبر، همدم وى، مادر سبطين، جده امامان، بانوى زنان دنيا و آخرت، همسر مرتضى، مادر مجتبى، دختر مصطفى، بزرگ بانوى ناشناخته گرامى، زن ستمديده شهيده، بانویى خردمند، همتاى مريم، بر كنار از هر بدى، نشان دار هر خوبى، آن كس كه وصفش در انجيل آمده و به نيكى و بزرگى از او ياد گشته، گوهر تابناك و ستايشگرش خداى جليل كه به فرمان پروردگار، خطبه عقدش با مرتضى را جبرئيل قرائت كرد. [۲]
پی نوشت:
[۱] محمد بن علی بن شهر آشوب سَرَوی مازندرانی (۴۸۸ق - ۵۸۸ق) معروف به ابن شهر آشوب، فقیه، مفسّر و محدّث شیعه در قرن ششم هجری قمری و نویسنده کتابهایی همچون مناقب آل ابی طالب و معالم العلماء. [ویکی شيعه]
[۲] مناقب، ابن شهر آشوب، ج ۳، ص ۳۵۷-۳۵۸
📕فاطمه زهرا (س) شادمانی دل پیامبر (ص)، احمد رحمانی همدانی، ترجمه: سیّد حسن افتخار زاده، دفتر تحقیقات و انتشارات بدر، قم، چ سوّم، ص ۵۹-۶۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#فاطمه #زهرا #حضرت_فاطمه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️کارکردهای روان شناختی حجاب و عفاف از دیدگاه اسلام (بخش دوم)
🔸 #عفاف به عنوان یک فرهنگ، روش و منش، آدمی را تبیین می کند، و به او چگونه بودن، و چگونگی سبک زندگی را آموزش می دهد. اساساً هر جامعه دارای فرهنگی مشخص است و در پی اهدافی از پیش تعیین شده؛ فرهنگی که فطرت پاک آدمی به جوامع بشری عرضه میکند #فرهنگ_عفاف است، و هدف آن توانمند شدن افراد در مدیریت غریزه جنسی می باشد، تا از این طریق بسیاری از استعدادهای علمی، هنری، معرفتی، مدیریتی و... شکوفا شود، و دستیابی به زندگی سالم، پاک، توأم با آرامش و رسیدن به کمالات انسانی و الهی و نیکبختی در دو جهان محقق گردد. از نظر قرآن کریم و روایات اسلامی #حجاب تاثیر فروانی در سلامت روانی زنان دارد از جمله می توان به اثرات زیر اشاره کرد؛
2⃣ارزشمند شدن
🔹یکی دیگر از ثمرات #حجاب برای #زن، گرانبهاتر شدن او برای شوهر، و در نتیجه به وجود آمدن عشق است، که از لذّت بخش ترین عواطف انسانی است. نیاز به دوست داشتن و محبوب دیگران واقع شدن، همچنان که «مزلو» روانشناس غربی، در سلسله مراتب خود به آن اشاره کرده، یکی از نیازهای مهم هر انسان است. میزان این نیاز در زنان بیش از مردان است؛ زیرا موجودیت روانی و شخصیتی زن، به این است که مورد توجّه و محبت دیگران، به ویژه نزدیکانش مثل پدر، مادر، شوهر و فرزندان واقع شود، به طوری که اگر این جایگاه را نداشته باشد، امید خود را در زندگی از دست می دهد؛ به عبارت دیگر، شکست در عشق، شکست در همه چیز اوست.
🔹در مقابل، اگر #زنان مورد بی مهری و بی توجهی قرار گیرند، و یا تحقیر شوند، بیش از دیگران در معرض ناراحتی ها و مشکلات روانی قرار می گیرند و سلامت روانی خود را از دست می دهند. آنان زمانی می توانند این نیاز را در خود تأمین کنند، که ارزش واقعی خود را به عنوان یک انسان از دست ندهند. مسئله مهم این است که #زن از چه راهی می تواند ارزش واقعی خود را حفظ کند؟ #اسلام و سایر ادیان الهی بهترین عامل حفظ ارزش زن را #حجاب می دانند. بی تردید حجاب و خودداری های ظریفانه زن، او را در نظر مردش محبوب می کند و همسر را آماده فداکاری و جانفشانی برای او می کند. در واقع نقش مهم #حجاب برای زن حفظ جایگاه معشوقیت اوست. #ادامه_دارد...
نویسنده: پروین نظریان
منبع: وبسایت راسخون
#حجاب #عفاف #عفت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد