✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️کارکردهای روان شناختی حجاب و عفاف از دیدگاه اسلام (بخش اول)
🔸 #عفاف به عنوان یک فرهنگ، روش و منش، آدمی را تبیین می کند، و به او چگونه بودن، و چگونگی سبک زندگی را آموزش می دهد. اساساً هر جامعه دارای فرهنگی مشخص است و در پی اهدافی از پیش تعیین شده؛ فرهنگی که فطرت پاک آدمی به جوامع بشری عرضه میکند #فرهنگ_عفاف است، و هدف آن توانمند شدن افراد در مدیریت غریزه جنسی می باشد، تا از این طریق بسیاری از استعدادهای علمی، هنری، معرفتی، مدیریتی و... شکوفا شود، و دستیابی به زندگی سالم، پاک، توأم با آرامش و رسیدن به کمالات انسانی و الهی و نیکبختی در دو جهان محقق گردد. از نظر قرآن کریم و روایات اسلامی #حجاب تاثیر فروانی در سلامت روانی زنان دارد از جمله می توان به اثرات زیر اشاره کرد؛
1⃣امنیت
🔹اگر انسان ها در زندگی روزمرّه خود و در کوچه و خیابان، محل کار، تحصیل و حتی داخل منزل #احساس_امنیت نکنند، و دائما در ترس و دلهره باشند، به تدریج دچار اضطراب می شوند. در این میان #زنان به دلیل ویژگی های شخصیتی و موقعیت اجتماعی شان، آسیب پذیری بیشتری دارند و طبعا نیاز بیشتری به #امنیت دارند.
🔹زیرا در بین جوامع بشری همیشه مردانی وجود دارند که به جهت نداشتن تربیت صحیح انسانی، به دنبال فرصتی هستند تا #زنان را مورد سوءاستفاده های جنسی قرار دهند، و یا حداقل مردانی که زمینه های انحرافی در آنها وجود دارد، و به تعبیر قرآن «فِی قَلْبِهِ مَرَض» [احزاب، ۳۲] یعنی بیماردل هستند، با دیدن کوچکترین محرّک جنسی، عنان اختیار را از کف داده و نسبت به زنان بی حرمتی روا می دارند، و اینجور افرادی که بیماردل هستند گرچه مشکل دارند، اما مَن (نوعیِ زن) نباید کاری کنم که او را تحریک کند.
نویسنده: پروین نظریان
منبع: وبسایت راسخون
#حجاب #عفاف
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ توبه نمیکنیم چون خود را بد نمیدانیم!
🔹 #حوادثی که اتفاق میافتد، نتیجه کارهای ماست که بر سر ما میآید: «وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ؛ هر مصیبتی به شما میرسد، به واسطه #اعمال شماست». [شوری، ۳۰] آیا نباید به فکر باشیم و از #گناهان گذشته که باعث این همه بلاها و مصیبتها شده است، #توبه کنیم؟ ولی ما توبه نمیکنیم، چون کارهای خود را بد نمیدانیم، و به خود و کارهای خود خوش بین هستیم!
🔹آیا در این حوادث و گرفتاریها که از هزار سال پیش به ما خبر دادهاند، نباید شرح صدر پیدا کنیم و همانطور که دستور دادهاند باشیم؟! که فرمودهاند: «تَمسکوا بِالأَمْرِ الأولِ؛ به دستور اول تمسک بجویید [و عمل کنید]». [۱] یعنی اینکه به یقینیات اعتقاد داشته باشیم و به واضحات و ضروریات دینی عمل کنیم، و در موارد شک و تردید احتیاط نماییم، و نیز در مثل این زمانه که اهل ایمان به بلاهای فراوان مبتلا هستند، چنانکه دستور دادهاند، دعای فرج را زیاد بخوانیم.
پی نوشت؛
[۱] بحارالانوار، ج۵۲، ص۱۳۳
📕در محضر بهجت، ج ۲، ص ۱۳۹
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️استعمار نو (بخش پنجم و پایانی)
🔸 #استعمار پدیدهای تاریخی است که در مدت نزدیک به پنج قرن در بسیاری از کشورهای آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین سلطه داشته است. نفوذ کشورهای استعمارگر در کشورهای تحت سلطه به اشکال گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی صورت گرفته است. به سبب وجود این شکلهای مختلف، #استعمار را به دو نوع کهنه و نو تقسیمبندی نمودهاند.
3⃣جهانی شدن
🔹یکی از پدیدههایی که دنیای امروز آنرا تجربه میکند #جهانی_شدن است. جهانیشدن هم به صورت یک روند (پروسه) تعریف شده و هم به صورت یک پروژه؛ یعنی برخی از صاحبنظران معتقدند با افزایش توسعه و پیشرفت در ابزارهای ارتباط جمعی و رسانههای جمعی، تعاملات بشری با سرعت و سهولت بیشتری صورت میگیرد؛ بهگونهای که مرزهای بین دولتها بهطور روزافزون کمرنگتر میشود و حاکمیت آنها تحت تاثیر بازیگران غیردولتی به چالش کشانده میشود و بهطور کلی باید گفت که دنیا به مکان واحد و کوچکی تبدیل میگردد، یعنی کوچکترین مسئله در گوشهای از جهان بلافاصله در نقاط مختلف جهان طنین مییابد. در این جهان درهمتنیده کشورها همچون شبکهای عنکبوتی به هم متصل گشتهاند که گسترش شبکهی جهانی اینترنت به این روند بسیار کمک کرده است تا فرهنگ جهانی واحدی تشکیل گردد. [۱]
🔹در مقابل عدهای معتقدند که #جهانی_شدن پروژهای است که کشورهای پیشرفته به اجرا درمیآوردهاند تا به چپاول هرچه بیشتر کشورهای در حال توسعه و توسعهنیافته بپردازد. به اعتقاد آنها جهانی شدن به ضرر کشورهای جهان سوم خواهد بود، زیرا از بین رفتن مرزهای حاکمیت و کنترل دولتها و قوانین تعرفه و گمرک اقتصاد این کشورها از هم فروخواهد پاشید و آنها محکوم به اجرای قوانین کشورهای پیشرفته خواهند بود. [۲]
🔹به اعتقاد گروهی دیگر از این دانشمندان پیامدهای منفی #جهانی_شدن به بعد اقتصادی محدود نمیشود. #کشورهای_امپریالیستی سعی میکنند که #فرهنگ خود را بر کشورهای دیگر تحمیل کنند. مثلا #ایالات_متحده_آمریکا در غالب فیلمهای هالیوردی سعی میکنند تا فرهنگ مصرف و الگوی زندگی آمریکایی را در سطح جهان گسترش دهد، تا آنجا که برخی جهانی شدن را برابر با آمریکایی شدن میدانند. ترویج الگوهای سیاسی و حکومتی تحت لوای دموکراسی و ارزشهای لیبرالی، از جمله حقوق بشر عامل دیگری است که در تضعیف حاکمیت کشورهای جهان سوم نقش داشته است. #کشورهای_غربی با تبلیغ این نظام حکومتی سعی دارند تا شکل حکومتی همهی کشورهای جهان بهویژه کشورهای غرب آسیا مطابق با الگوهای خود درآورند، و در این مسیر از هیچ اقدامی فروگذار نخواهند کرد. بنابراین #جهانی_شدن با سرعت روزافزونی ساختار حکومتهای کشورهای ضعیفتر را متزلزل میسازد و این روند تنها به سود کشورهای پیشرفته است. [۳]
🔹در مجموع میتوان گفت اگرچه دوران استعمار کهن به پایان رسیده است و کشورهای مستعمره استقلال یافتهاند، اما روندی در حال شکلگیری است که بهمراتب پیچیدهتر از استعمار کهنه عمل میکند. #استعمار_نو از جنبههای مختلف سعی میکند تا با #نفوذ در کشورهای دیگر کانالهایی برای استخراج ثروتهای مادی این کشورها ایجاد کند که در مقایسه با گذشته قویتر و مخربتر است.
پی نوشتها؛
[۱] گل محمدی، احمد؛ جهانی شدن و هویت، تهران، نشر نی، ص ۲۵
[۲] هلد، دیوید؛ جهانی شدن و مخالفان آن، ترجمه عرفان ثابتی، تهران، ققنوس، ص ۱۵۰
[۳] همان، ص ۱۰۵ - ۱۱۲
نویسنده؛ عباس عمادی
منبع؛ وبسایت پژوهشکده باقرالعلوم (ع)
#استعمار #استعمارگر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ #امیرالمؤمنین امام على عليه السلام:
🔸ما أعمالُ البِرِّ كُلُّها و الجِهادُ فی سَبيلِ اللهِ عِندَ الأمرِ بِالمعَروفِ و النَّهی عَنِ المُنكَرِ إلاّ كَنَفثَةٍ فی بَحرٍ لُجِّيٍّ.
🔹تمام كارهاى نيك، حتّى جهاد در راه خداوند، در برابر #امر_به_معروف و #نهى_از_منكر، چون دميدنى است به دريايى موّاج.
📕نهج البلاغه، حكمت ۳۷۴
#امام_علی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️پیروی از نفس امّاره چه خطراتی را به دنبال دارد؟
🔹دانشمندان و عالمان علم اخلاق و مفسران با الهام از آيات قرآن، مراحل سه گانهاى براى نفس قائل شده اند: #نفس_امّاره، #نفس_لوّامه و #نفس_مطمئنه. نفس امّاره را اشاره به هوا و هوسهاى سركش مى دانند كه پيوسته انسان را به بدى ها امر مى كند، و نفس لوامه را به حالت ندامت حاصل از گناه، بر اثر پرورش روح تقوا اشاره مى دانند، و نفس مطمئنه به مرحله تكامل روح انسان گفته مى شود، كه به مرحله اى مى رسد كه هوا و هوسهاى نفسانى به طور كامل تحت كنترل قرار مى گيرند و سركشى آنها ناممكن مى شود.
🔹امام زين العابدين (ع) در مناجات دوم از مناجات هاى پانزده گانه معروف، نفس امّاره را به روشنى ترسيم كرده و از آن (به عنوان سرمشق دادن به عموم مردم) به پيشگاه خدا اينگونه شكايت مى كند: «خدايا من به سوى تو شكايت مى كنم از نفسى كه مرا همواره به بدى وا مى دارد و به سوى گناه با سرعت مى فرستد، و به نافرمانى هايت حريص است و به موجبات خشمت دست مى آلايد، مرا به راه هايى كه منجر به هلاكت مى شود مى كشاند، و به صورت پستترين هلاك شدگان درمىآورد. بيمارى هايش بسيار و آرزوهايش دراز است. اگر ناراحتى به او رسد بى تاب مى شود [و فرياد مى كشد] و اگر خيرى نصيبش گردد بخل مى ورزد. به بازى ها و سرگرمى هاى بيهوده بسيار تمايل دارد و مملوّ از غفلت و سهو است. مرا به سرعت به سوى گناه مى برد و نسبت به توبه امروز و فردا مى كند».
🔹آرى اين است چهره اصلى نفس امّاره. از روايات به خوبى استفاده مى شود كه #نفس_امّاره #گناه را در نزد انسان زيبا جلوه مى دهد و خوبى ها را زشت مى نماياند. هنگامى كه انسان مرتكب گناه شد و به عواقب آن گرفتار گشت، پرده ها كنار مى رود و راه بازگشتى هم باقى نمى ماند. امام علی (ع) (طبق نقل غررالحكم) در كلام كوتاهى مى فرمايد: «نفس امّاره فريبكار، همچون منافقان به انسان تملّق مى گويد، و در چهره دوستِ موافقى بروز مى كند تا زمانى كه انسان را فريب دهد و بر او همچون دشمن خطرناكى مسلط گردد و بر او حاكم شود و او را به انواع گناهان بكشاند». [۱] به همين دليل دستور داده اند كاملا مراقب نفس خويش باشيد، مبادا گرفتار فريبكارى هاى اين فريبكارِ خطرناك شويد.
🔹اميرالمومنين امام على (ع) در سخن ديگرى مطابق نقل «غررالحكم» مى فرمايد: «اين نفس، پيوسته انسان را به بدى ها دعوت مى كند، كسى كه آن را ناديده بگيرد او را به انواع گناهان مى كشاند». [۲] #نفس_امّاره در واقع مهمترين ابزار شيطان است، و اگر انسان از شر آن رهايى يابد، از شر شيطان هم رهايى خواهد يافت. درست است كه مؤمنان والامقام و اولياى الهى از مرحله نفس امّاره، به نفس لوّامه و از آنجا به نفس مطمئنه مى رسند، ولى اين بدان معنا نيست كه نفس امّاره مرده باشد، و نبايد به خطرات او انديشيد. لذا امیرالمؤمنین (ع) در بخشی از نامه ۵۳ نهج البلاغه (عهدنامه مالک اشتر) مى فرمايد: «و [امیر المؤمنین] به او [مالک اشتر] فرمان مى دهد كه هواى نفس خويش را در برابر شهوات بشكند و به هنگام سركشى نفس، آن را باز دارد؛ زيرا نفس همواره انسان را به بدى ها امر مى كند مگر آنچه را خداوند رحم كند».
🔹به راستى اگر روح #تقوا و حالت بازدارندگىِ نفس در انسان زنده شود، و به دنبال آن انسان راه اطاعت الهى و پيروى از دستورات كتاب و سنّت را پيش گيرد و به مبارزه با مفاسد و زشتى ها و توطئه هاى دشمنان، با قلب و دست و زبان برخيزد، و بت هواى نفس را بشكند، چنين انسانى، انسانى كامل است و در واقع مخاطب به خطابِ «يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ» [۳] خواهد بود.
پی نوشت:
[۱] غرر الحكم و درر الكلم، تميمى آمدى، دارالكتاب الإسلامی، قم، چ دوم، ص ۱۲۰، (حکمت ۲۱۲۸)
[۲] همان، ص ۲۲۷، (حکمت ۱۱۳)
[۳] قرآن کریم، سوره فجر، آيه ۲۷
📕پيام امام اميرالمومنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، چ اول، ج ۱۰، ص ۳۶۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#نفس #نفس_اماره
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ نماز - امر به نماز
🔹همه همّت گماریم که #نماز را در جایگاه شایسته خود که قرآن و حدیث بدان ناطق است، بشناسیم و بشناسانیم و عمل شخصی خود را نیز به تناسب آن تعالی بخشیم.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۵/۹/۱۷
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری
#نماز
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جنگ ترکیبی غرب علیه ایران؛ حوزههای تهدید کدام است؟ (بخش سوم)
🔸شناخت چیستی، ابعاد، شیوهها و ابزارهای جنگ ترکیبی نخستین گام در بازشناسی تهدیدهای بالقوه و بالفعل در این زمینه و چارهاندیشی برای مقابله با آنهاست. #جمهوری_اسلامی_ایران به عنوان کشوری موثر و جریانساز در منطقه خاورمیانه و در عرصه بینالمللی، همواره از ناحیه #آمریکا و همپیمانان آن در معرض انبوهی از تهدیدها قرار دارد؛ #تهدیدهای_چندوجهی که در چارچوب جنگهای هیبریدی یا جنگهای ترکیبی میگنجد.
💠جنگ ترکیبی و ابعاد آن (۲)
🔹 #جنگ_ترکیبی به راهبرد نظامی پیچیدهای اطلاق میشود که ترکیبی از نبردهای متعارف، نامتعارف، سایبری، روانی و اطلاعاتی را در خود جای میدهد. جنگ اقتصادی، حمله سایبری، جنگ با نیروهای کلاسیک نظامی، جنگهای نامنظم و چریکی، نیروهای ویژه، جنگ اطلاعاتی و تبلیغاتی، حمایت از نابسامانیها و شورشهای محلی و دیپلماسی، به عنوان هشت مولفه جنگ ترکیبی معرفی شده است. برای شناسایی بهتر ابعاد جنگ هیبریدی به توضیح اجمالی و کلی در مورد هر یک از مولفههای آن میپردازیم. هر یک از این جنگها خود ابزارها و شیوههای متنوعی را در خود جای داده که به مرور زمان و گسترش عرصه ارتباطات، توسعه یافتهاند.
5⃣نیروهای ویژه گروهی از نیروهای مسلح هستند که آموزشهای سختی میبینند و در عملیات با ریسک بالا شرکت میکنند. عملیات مخفیانه، جنگهای نامتعارف، عملیات جاسوسی، بازداشت یا کشتن افراد مهم و... از طریق نیروهای ویژه و حرفهای در کشور هدف انجام میشود.
6⃣حمایت از نابسامانیها و شورشهای محلی هم از دیگر ابزارهایی است که در جنگهای هیبریدی با موجسواری روی نارضایتیهای داخلی و حمایت از آن با هدف تضعیف اقتدار و اضمحلال نیروی طرف مقابل به کارگرفته میشود.
7⃣جنگ با نیروهای کلاسیک نظامی هم بخشی از جنگ هیبریدی است. جنگ نظامی نه تنها در نقطه مقابل جنگ هیبریدی قرار ندارد، بلکه بخشی از آن محسوب میشود، به این معنی که ممکن است همزمان از نیروهای کلاسیک نظامی برای پوشش بخشی از ابعاد چند وجهی جنگ ترکیبی به ویژه در حوزه سخت آن استفاده شود. رهبر معظم انقلاب فرمودند در مقابل این تهاجم ترکیبی و دستهجمعی، نمیتوانیم همیشه در موضع دفاعی بمانیم و ما نیز باید در زمینههای مختلف از جمله رسانهای، امنیتی و اقتصادی تهاجم ترکیبی کنیم که در این زمینه اهل فکر و اقدام بخصوص مسئولان، موظف به تلاش هستند
8⃣دیپلماسی به عنوان مکانیسمی برای اعمال قدرت نرم در عرصه عمل بخشی دیگر از جنگ هیبریدی است. دیپلماسی یعنی توانایی حضور در جوامع خارجی و اثرگذاری بر اذهان مردم از طریق بهرهمندی از روشهای ارتباط جمعی به گونهای که دولتها و ملتهای دیگر تمایل مثبتی نسبت به کشور به کاربرنده دیپلماسی عمومی در ذهن خود احساس کنند و رفتار خود را بر این اساس سمت و سو دهند. #ادامه_دارد...
منبع؛ ایرنا
#جنگ #جنگ_ترکیبی #جنگ_هیبریدی #جنگ_شناختی #دشمن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️علامه ابن شهر آشوب درباره شخصيت حضرت فاطمه (س) چه می گويد؟
🔹علامه خيبر ابن شهر آشوب [۱] گويد: آن كس كه گفتارش راست، احوالش با بركت، كردارش پاك و آراسته به عدالت، خشنود در گفتار، پسنديده در راهنمایى، با دلسوزى و مهربانى گوياى حديث، آزاد زن بخاطر انفاق، بانوى زنان در صدقه دادن، خويشتندار در همه جا و بريده از همگان براى هميشه، درخشان بر اثر احسان و در پوشش بسان مريم كبرى و رازش پنهان و به نيكى از ديگران جدا، شهودش تابناك و پرستشش آسمانى، در پارسایى بى اعتنا به همه چيز، در زايمان پاك، در پارسایی برگزيده، پرستش گر خشنود، خشنود از پروردگار و مورد پسند او، شب زنده دار گرامى، نيايش گر پاكدامن، بانوى بانوان، محبوب حبيب خدا و برگزيده خداى رحمان، دختر بهترين رسولان و نور چشم سرور همه آفريدگان، رشته پيوند بين زنان جهانيان،
🔹دادخواه پيشگاه عرش در روز جزاء، ميوه نبوت، مادر امامان، شكوفه دل، شفيع امت، زهراء گرامى، سپيد روى شكوهمند، مورد احترام در زير گنبد كبود، حوريه انسان نما، بتول عذراء، ششمين نفر از زنان بزرگ. وارث سرور پيامبران، همسر سرور اوصياء، فاطمه الزهراء، صديقه كبرى، آسايش جان حضرت مصطفى، درد آشناى بى فرياد و ناله، دارنده درخت طوبى آن كس كه در شان او و همسر و فرزندانش سوره «هل اتى» نازل گشته است، دختر پيامبر، همدم وى، مادر سبطين، جده امامان، بانوى زنان دنيا و آخرت، همسر مرتضى، مادر مجتبى، دختر مصطفى، بزرگ بانوى ناشناخته گرامى، زن ستمديده شهيده، بانویى خردمند، همتاى مريم، بر كنار از هر بدى، نشان دار هر خوبى، آن كس كه وصفش در انجيل آمده و به نيكى و بزرگى از او ياد گشته، گوهر تابناك و ستايشگرش خداى جليل كه به فرمان پروردگار، خطبه عقدش با مرتضى را جبرئيل قرائت كرد. [۲]
پی نوشت:
[۱] محمد بن علی بن شهر آشوب سَرَوی مازندرانی (۴۸۸ق - ۵۸۸ق) معروف به ابن شهر آشوب، فقیه، مفسّر و محدّث شیعه در قرن ششم هجری قمری و نویسنده کتابهایی همچون مناقب آل ابی طالب و معالم العلماء. [ویکی شيعه]
[۲] مناقب، ابن شهر آشوب، ج ۳، ص ۳۵۷-۳۵۸
📕فاطمه زهرا (س) شادمانی دل پیامبر (ص)، احمد رحمانی همدانی، ترجمه: سیّد حسن افتخار زاده، دفتر تحقیقات و انتشارات بدر، قم، چ سوّم، ص ۵۹-۶۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#فاطمه #زهرا #حضرت_فاطمه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️کارکردهای روان شناختی حجاب و عفاف از دیدگاه اسلام (بخش دوم)
🔸 #عفاف به عنوان یک فرهنگ، روش و منش، آدمی را تبیین می کند، و به او چگونه بودن، و چگونگی سبک زندگی را آموزش می دهد. اساساً هر جامعه دارای فرهنگی مشخص است و در پی اهدافی از پیش تعیین شده؛ فرهنگی که فطرت پاک آدمی به جوامع بشری عرضه میکند #فرهنگ_عفاف است، و هدف آن توانمند شدن افراد در مدیریت غریزه جنسی می باشد، تا از این طریق بسیاری از استعدادهای علمی، هنری، معرفتی، مدیریتی و... شکوفا شود، و دستیابی به زندگی سالم، پاک، توأم با آرامش و رسیدن به کمالات انسانی و الهی و نیکبختی در دو جهان محقق گردد. از نظر قرآن کریم و روایات اسلامی #حجاب تاثیر فروانی در سلامت روانی زنان دارد از جمله می توان به اثرات زیر اشاره کرد؛
2⃣ارزشمند شدن
🔹یکی دیگر از ثمرات #حجاب برای #زن، گرانبهاتر شدن او برای شوهر، و در نتیجه به وجود آمدن عشق است، که از لذّت بخش ترین عواطف انسانی است. نیاز به دوست داشتن و محبوب دیگران واقع شدن، همچنان که «مزلو» روانشناس غربی، در سلسله مراتب خود به آن اشاره کرده، یکی از نیازهای مهم هر انسان است. میزان این نیاز در زنان بیش از مردان است؛ زیرا موجودیت روانی و شخصیتی زن، به این است که مورد توجّه و محبت دیگران، به ویژه نزدیکانش مثل پدر، مادر، شوهر و فرزندان واقع شود، به طوری که اگر این جایگاه را نداشته باشد، امید خود را در زندگی از دست می دهد؛ به عبارت دیگر، شکست در عشق، شکست در همه چیز اوست.
🔹در مقابل، اگر #زنان مورد بی مهری و بی توجهی قرار گیرند، و یا تحقیر شوند، بیش از دیگران در معرض ناراحتی ها و مشکلات روانی قرار می گیرند و سلامت روانی خود را از دست می دهند. آنان زمانی می توانند این نیاز را در خود تأمین کنند، که ارزش واقعی خود را به عنوان یک انسان از دست ندهند. مسئله مهم این است که #زن از چه راهی می تواند ارزش واقعی خود را حفظ کند؟ #اسلام و سایر ادیان الهی بهترین عامل حفظ ارزش زن را #حجاب می دانند. بی تردید حجاب و خودداری های ظریفانه زن، او را در نظر مردش محبوب می کند و همسر را آماده فداکاری و جانفشانی برای او می کند. در واقع نقش مهم #حجاب برای زن حفظ جایگاه معشوقیت اوست. #ادامه_دارد...
نویسنده: پروین نظریان
منبع: وبسایت راسخون
#حجاب #عفاف #عفت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️راه کسب معرفت به امام زمان (عج)
🔸برای کسب معرفت از راههای زیر میتوان بهره برد که هریک دیگری را کامل میکند:
1⃣راه عقل
🔹انسان برای رسیدن به سعادت و نیل به هدف از خلقت خود، نیاز به راهنمایی از طرف خداوند دارد. پس باید از طرف خداوند افرادی برای رساندن پیام خداوند (نبوت و رسالت) انتخاب شوند. از این رو عقل در می یابد نیاز به وحی و بعثت انبیاء دارد. انسان علاوه بر آنکه نیاز به وحی و ابلاغ آن به وسیله انبیاء دارد، همچنین به تعلیم و تبیین آن توسط آنها نیز نیازمند است، زیرا از یک طرف، وحی های الهی در بسیاری از موارد حالت کلی دارد و از طرف دیگر عقل بشر محدود بوده و توانایی درک درست و کامل وحی ها را ندارد. بر این اساس، انسان نیازمند فرمایشات و توضیحات انبیاء میباشد. انسان علاوه بر جسم، دارای روح است که شخصیت اصلی او را تشکیل میدهد.
🔹روح نیز همچون جسم دارای نیازمندیها بوده و گرفتار آفتها و بیماریها میشود. روح اگر بخواهد رشد و تعالی پیدا کند، باید تحت تربیت قرار گرفته و تزکیه شود، نیازهای معنوی او تامین شود، آفت هایی که به آن دچار شده و یا ممکن است دچار شود شناسایی شده و با آن مبارزه شود. این مهم (رفع نیازها و مبارزه با آفت ها) فقط در سایه تربیت یک مربی پاک امکان دارد. از این رو خداوند در قرآن [آل عمران، ۱۶۴] تزکیه و طهارت نفوس را وظیفه انبیاء شمرده است. با بعثت آخرین پیامبر الهی حضرت محمد مصطفی (ص) پیامهایی که باید از طرف خداوند نازل میشد فرستاده شد، و در اختیار انسان قرار گرفت که همان قرآن کریم بود و تا زمانی که پیامبر (ص) در میان مردم بود به مقدار استعدادها و توانایی های مردم آن زمان، دین را برایشان تبیین کرد و به تزکیه نفوس پرداخت.
🔹البته تبیین دین اسلام توسط پیامبر اکرم (ص) بر اساس علوم الهی بود که حضرت در اختیار داشت و به جهت داشتن عصمت، به ارشاد و تزکیه مردم میپرداخت. عقل میگوید: بعد از رحلت پیامبر (ص) نیز باید فردی مانند او (عالم به علم الهی و معصوم از هر خطا) باشد تا وظیفه تبیین دین و تزکیه مردم را به عهده بگیرد. پس باید در هر زمان انسان عالم و معصومی همچون پیامبر باشد، تا انسان به واسطه هدایتها و ارشادات او راه کمال را بپیمایند. اما اینکه چنین فردی چه کسی میتواند باشد، باید از پیامبر پرسید، زیرا ما توانایی شناخت انسان عالم معصوم را نداریم. پس راه نقل (استفاده از گفتار) را باید مورد بررسی قرار دهیم.
2⃣راه نقل
🔷در احادیثی که از پیامبر اکرم (ص) (و همچنین پیشوایان معصوم) به ما رسیده است، علاوه بر تاکید بر نیاز انسان به عالم معصوم، افرادی که بعد از پیامبر (ص) عهده دار خلافت و جانشینی پیامبر هستند، معرفی شده اند، از جمله در حدیث معروف ثقلین، پیامبر (ص) فرمودند: من دو شیء گرانبها در میان شما باقی میگذارم، یکی کتاب خدا و دیگری اهل بیتم، اگر به این دو تمسک کنید (و از آنها پیروی کنید) هرگز گمراه نمیشوید، این دو هرگز از هم جدا نمیشوند تا در حوض (کوثر در قیامت) بر من وارد شوند. طبق این حدیث باید همیشه یک نفر از اهلبیت که عالم کامل و معصوم است، در کنار قرآن باشد. و در حدیث معروف دیگری پیامبر (ص) فرمودند: خلفا و جانشینان من دوازده نفرند. طبق این حدیث آن اهلبیت که در کنار قرآن هستند، دوازده نفر خواهند بود.
🔹و در احادیث متعدد دیگر خداوند نام این دوازده نفر را ذکر کرده است. به عنوان نمونه، وقتی آیه «أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» نازل شد، از پیامبر اکرم (ص) در مورد اولی الامر سؤال شد که که آنان چه کسانی هستند؟ پیامبر (ص) آنان را معرفی کرد که اول آنها علی بن ابیطالب است و سپس نام باقی امامان را تا امام مهدی (ع) فرمود. پس ما به کمک عقل و نقل فهمیدیم که امام زمان (عج) که در کنار قرآن قرار دارد و عالم به علم الهی و معصوم است، همان #امام_مهدی (عج) است. البته ما باید با تفکر بیشتر و با استفاده از روایات، ادعیه و زیارات معرفت خود را نسبت به امام و مقام او بیشتر و عمیقتر کنیم. اگر انسان سعی کند ایمان را در خود تقویت کند و به وظایف دینی عمل کند خداوند عنایت بیشتری به او کرده و او را در شناخت بهتر و کاملتر امام کمک میکند.
3⃣از راههای مختلف
🔹از راههای مختلف میتوان فهمید که انسان چه مقدار از معرفت به #امام_زمان (عج) را پیدا کرده است از جمله: چه مقدار به او محبت دارد و به یاد اوست؛ در مقابل شبهات تا چه اندازه خود را میتواند حفظ کند و عقیده صحیح خود را از دست ندهد؛ به وظایف دینی چه مقدار توجه دارد و به آنها عمل میکند. هر اندازه که محبت و یاد امام زمان (عج) بیشتر باشد و توجه به وظایف دینی دقیقتر و کاملتر باشد و انسان در برابر شبهات مقاومتر باشد به همان اندازه معرفت پیدا کرده است
منبع: پرسمان
#امام_زمان #امام_مهدی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهمیت خانواده در فرآیند تربیت (بخش چهارم و پایانی)
🔸اثر #تربیت_خانوادگی در بسیاری از مسائل زندگی افراد به وضوح قابل مشاهده است. #خانواده اولین بخش از یک اجتماع است که هر کدام از ما به صورت تولد، فرزند خواندگی، یا ازدواج به آن وارد میشویم. روابط بین افراد خانواده و نقش هایی که هر یک از اعضا بر عهده میگیرند، میتواند بر شکل گیری شخصیت و نحوه تعاملات افراد اثر بگذارد.
🔹امام سجاد (ع) در حدیثی حول #حق_فرزند می فرمایند: أَمَّا حَقُ وَلَدِکَ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهُ مِنْکَ وَ مُضَافٌ إِلَیْکَ فِی عَاجِلِ الدُّنْیَا بِخَیْرِهِ وَ شَرِّهِ وَ أَنَّکَ مَسْئُولٌ عَمَّا وُلِّیتَهُ مِنْ حُسْنِ الْأَدَبِ وَ الدَّلَالَه عَلَى رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْمَعُونَه عَلَى طَاعَتِهِ فَاعْمَلْ فِی أَمْرِهِ عَمَلَ مَنْ یَعْلَمُ أَنَّهُ مُثَابٌ عَلَى الْإِحْسَانِ إِلَیْهِ مُعَاقَبٌ عَلَى الْإِسَاءَه؛ [۱] اما حق فرزندت این است که بدانى که او از توست و در نیکى و بدى عمر دنیا بستگى به تو دارد و تو مسئولیت آنچه را که از او به عهده گرفتهاى دارى. تو باید او را نیکو ادب کنى و به راه پروردگار عز و جلش رهبرى کنى و بر فرماندارى او را یاری نمايى، پس درباره فرزند همچون کسى رفتار کن که بداند در نیکى به فرزند پاداش خواهد گرفت و در بدرفتارى با او به کیفر بد دچار خواهد شد.
💠آینده فرزندان وابسته به تربیت امروز خانواده
🔹 #خانواده نقش بسزایی در ازدواج فرزندان و الگوهای رفتاری که آن ها در زندگی مشترک خود ایفا میکنند، دارد. به همین خاطر است که بسیاری از افراد برای اینکه بتوانند به شناخت و درک بهتری از همسر آینده خود دست یابند به روابط او با خانواده اش دقت می کنند. از نظر علمی، خانواده از طریق سبک های ارتباطی و نحوه پرورش دلبستگی می تواند الگوهای رفتاری را در فرد شکل دهد که در چگونگی برقراری روابط عاطفی بعدی او اثر می گذارد.
🔹علاوه بر موارد ذکر شده، #خانواده میتواند در روند ازدواج نیز نقش تسهیلگر را داشته باشد. چرا که #خانواده_سالم با آموزش نحوه درست تصمیمگیری و کمک به فرزندان در مسیر استقلال خواهی، مقوله ازدواج را برای افراد آسانتر میکند؛ اما بسیاری از خانواده ها به دلیل تعارضاتی درونی، ازدواج اعضا را نیز با مشکل مواجه میکنند. برای مثال این خانوادهها نمیتوانند استقلال اعضای خود را بپذیرند، در نتیجه دائماً در زندگی فرزندان خود دخالت میکنند. همچنین ممکن است به دلیل کمبود مهارتهای ارتباطی نتوانند حمایتهای عاطفی کافی را برای آنها فراهم کنند. بسیار اهمیت دارد که در بررسیهای پیش از ازدواج، خانواده فرد مورد نظر را نیز در نظر بگیرید و نحوه ارتباطات میان اعضا را بیشتر بررسی کنید. [۱]
💠نتیجه گیری
🔹درست است که ابزارها و عامل های مختلفی در مسیر و فرآیند تربیت و پرورش کودکان وجود دارد، اما وجود خانواده مناسب و مهیا در این مسیر، از عامل های مهم و حیاتی است. به طوری که بدون وجود این اهرم تأثیر گذار، رسیدن به اهداف تربیتی امری محال و نشدنی است. #خانواده_خوب و مناسب در #آینده_فرزندان و به تعبیر واضح تر زندگی مشترک آن ها، بسیار تأثیرگذار است؛ و بسیاری از مشکلاتی که جوانان در زندگی زناشویی با همسر خود پیدا می کنند ناشی از عدم تربیت صحیح خانوادگی و آماده نشدن جوان برای حل به موقع و صحیح دشواری های زندگی مشترک است.
پینوشتها؛
[۱] روضه المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، ج ۵، ص ۵۱۸
[۲] ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺩﺭ ﻣﻜﺘﺐ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ علیهم صلوات الله، کاظم ارفع
نویسنده؛ امین توانا
منبع؛ راسخون
#خانواده #تربیت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️کارکردهای روان شناختی حجاب و عفاف از دیدگاه اسلام (بخش سوم)
🔸 #عفاف به عنوان یک فرهنگ، روش و منش، آدمی را تبیین می کند، و به او چگونه بودن، و چگونگی سبک زندگی را آموزش می دهد. اساساً هر جامعه دارای فرهنگی مشخص است و در پی اهدافی از پیش تعیین شده؛ فرهنگی که فطرت پاک آدمی به جوامع بشری عرضه میکند #فرهنگ_عفاف است، و هدف آن توانمند شدن افراد در مدیریت غریزه جنسی می باشد، تا از این طریق بسیاری از استعدادهای علمی، هنری، معرفتی، مدیریتی و... شکوفا شود، و دستیابی به زندگی سالم، پاک، توأم با آرامش و رسیدن به کمالات انسانی و الهی و نیکبختی در دو جهان محقق گردد. از نظر قرآن کریم و روایات اسلامی #حجاب تاثیر فروانی در سلامت روانی زنان دارد از جمله می توان به اثرات زیر اشاره کرد؛
3⃣تعدیل غریزه خودنمایی و تبرّح
🔹پوشش و #حجاب به دلیل اینکه نقش اساسی در متعادل کردن غریزه خودنمایی و تبرج #زن دارد، عامل مهمی برای جلوگیری از بخش بزرگی از اضطراب ها و دغدغه های فکری زن محسوب می شود، زیرا آزادی زن در خودآرایی و به نمایش گذاردن جلوه های زنانه در جامعه، باعث افراط در تجمّل و توجّه به زیبایی های ظاهری می شود، که این توجه افراطی می تواند سبب بروز اختلال های روانی در زن شود. توضیح این که وقتی #زن مکشوف و آرایش کرده در بین مردان ظاهر می شود، طبعا عده ای خوششان می آید و او را مورد تحسین و تکریم (ظاهری) قرار می دهند. به همین جهت دائما سعی می کند وضع ظاهری خود را طوری قرار دهد که بیشتر مورد پسند آنها واقع شود.
🔹معمولاً این گونه زنان و دختران برای اینکه زیباتر شوند، هر روز وقت زیادی را صرف آرایش و تقلید از مدهای جدید می نمایند. این روند می تواند ناراحتی های روانی زیادی را برای آنان ایجاد کند و به دلیل اینکه همیشه کارها به دلخواه پیش نمی رود، باعث بروز نگرانی هایی برای آنها می شود. این در حالی است که #رعایت_حجاب سبب افزایش جذابیت و زیبایی زن می شود. در روایتی از امام علی (ع) رسیده که فرمودند: «زَکاةُ الْجَمالِ اَلْعِفافُ». و همچنین #حجاب سبب افزایش جزاست. در جای دیگر امام علی (ع) می فرمایند: «صِیانَهُ المَرأهِ أنعَمُ لِالهاِ وَأدوَمَ لِجَمالِها»؛ صیانت زن او را شادابتر و زیبایی اش را پایدارتر می کند. #ادامه_دارد...
نویسنده: پروین نظریان
منبع: وبسایت راسخون
#حجاب #عفاف
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️به گناهان صغیره نزدیک نشویم
🔹عملا پیمان ببندیم که در راه خدا باشیم و عزم بر خلاف نداشته باشیم و به گناهان صغیره نزدیک نشویم که اصرارش ما را به کبائر (گناهان کبیره) و همینطور تا به مراتب عالیهی خطا و گناه میکشاند.
📕در محضر بهجت، ج ٢، ص ۲۶۴
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیتالله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جنگ ترکیبی غرب علیه ایران؛ حوزههای تهدید کدام است؟ (بخش چهارم)
🔸شناخت چیستی، ابعاد، شیوهها و ابزارهای جنگ ترکیبی نخستین گام در بازشناسی تهدیدهای بالقوه و بالفعل در این زمینه و چارهاندیشی برای مقابله با آنهاست. #جمهوری_اسلامی_ایران به عنوان کشوری موثر و جریانساز در منطقه خاورمیانه و در عرصه بینالمللی، همواره از ناحیه #آمریکا و همپیمانان آن در معرض انبوهی از تهدیدها قرار دارد؛ #تهدیدهای_چندوجهی که در چارچوب جنگهای هیبریدی یا جنگهای ترکیبی میگنجد.
💠حوزههای تهدید جنگ ترکیبی آمریکا علیه ایران
🔹 #جمهوری_اسلامی_ایران به خاطر ماهیت و نقش منحصر به فرد خود در عرصه بینالملل، همواره در کانون آماج #جنگهای_ترکیبی #دشمنانش قرار داشته است. از همان سالهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی، #آمریکا سیاست مداخلهجویانه و تجاوزکارانهای را علیه ایران در پیش گرفت.
🔹تجاوز نظامی طبس، کودتای نوژه، تحمیل جنگی هشت ساله، انهدام هواپیمای مسافربری ایران، سازماندهی و پشتیبانی از نیروهای ضدانقلاب و حمایت مالی و تسلیحاتی از آنها، متهم کردن ایران به نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم و گروههای تروریستی، طرح اتهام تلاش ایران برای دستیابی به سلاحهای کشتار جمعی، تحریم فناوری موشکی و اقدامهای صلحآمیز هستهای، ایرانهراسی، طرح محور شرارت، برجستهسازی موضوع هستهای ایران در مجامع بینالمللی و در پی آن تحریمهای سخت و حداکثری اقتصای، مسدود کردن اموال و داراییها، طراحی و عملیاتی کردن ترور دانشمندان هستهای، دامن زدن به اختلافهای قومی، نژادی و مذهبی، جاسوسی علنی با هواپیماهای بدون سرنشین، راهاندازی شبکههای ماهوارهای و رادیویی فارسیزبان خارجی برای تخریب ایران در افکار عمومی بینالملل و نظایر آن از نمونهها و نمودهای جنگ تمام عیار #آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است.
🔹این اقدامها با هدف تضعیف و کاهش کارآمدی نظام، ایجاد شکاف میان مردم و حاکمیت، از بین بردن اعتماد عمومی و تضعیف سرمایه اجتماعی، مشروعیتزدایی از نظام، تلاش برای همراهسازی مردم با رفتارها و سیاستهای دول غربی و نظایر آن در حال گسترش است. با توجه به مولفههای هشتگانه جنگ ترکیبی (که در بخش های قبلی این نوشتار بدان ها اشاره گردید)، میتوان اقدامهای آمریکا را در چهار دهه گذشته علیه جمهوری اسلامی ایران در مواردی چون اقدامهای سیاسی و دیپلماتیک، حمایت از درگیریها و ناآرامیهای داخلی، جنگ اقتصادی، جنگ روانی، جنگ سایبری، جنگ اطلاعاتی، نیروهای نظامی منظم طبقهبندی کرد که هر کدام ابزارهای خاص خود و مصادیقی واضح دارند. آمریکا و همپیمانان آن در حوزه سیاسی و دیپلماتیک، اقداماتی مانند ایجاد و استقرار پایگاههای نظامی در کشورهای همسایه جمهوری اسلامی، حمایت از سازوکار برخورد با برنامه صلحآمیزهستهای ایران، اعمال تحریمهای یکجانبه بعد از خروج از برجام و تلاش برای همصدا کردن سایر کشورهای همپیمان و ... را پیگیری کردهاند. #ادامه_دارد...
منبع؛ ایرنا
#جنگ #جنگ_ترکیبی #جنگ_هیبریدی #جنگ_شناختی #دشمن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️آمریکاییها هر کاری توانستند، کردند
🔹[سیاستمداران آمریکا] هر کاری توانستند کردند؛ در اوّل انقلاب از گروههای تجزیهطلب حمایت کردند؛ از کودتای پایگاه شهید نوژه در همدان حمایت کردند؛ #آمریکاییها از تروریسم کور منافقین که چند هزار نفر را در کوچه و بازار کشور به شهادت رساندند حمایت کردند، پشتیبانی کردند؛ از صدّام وحشی، در جنگ هشتساله همهجوره حمایت کردند؛ تسلیحات دادند، اطّلاعات دادند، کمک کردند، عربها را وادار کردند به پول دادن. اطّلاعاتی وجود دارد - که حالا من خیلی به این یقین ندارم امّا ظاهراً اطّلاعات متقنی است - که حتّی شروع جنگ با تحریک آمریکاییها بود و آنها صدّام را وادار کردند که جنگ هشتساله را شروع کند.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد