eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
426 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️بانوی سال‌های تمدن (بخش دوم و پایانی) 🔸آیا کسی بیش از خدا که خالق همگان است، به وجود و روان انسان‌ها آگاه است؟ او که در قرآن، نبی و اهل بیتش را الگو معرفی کرده و بر این اساس، (س)، الگوی زنان شناخته می‌شود. این بانو اگرچه قرن‌ها پیش می‌زیسته، الگویی‌ست در محدوده‌ی زمان و مکان نمی‌گنجد؛ بلکه مدلی‌ست برای سبک زندگی ایده‌آل و قابل انطباق با زمان‌ها و مکان‌های مختلف. از سویی الگوبودن ایشان، به این معنا نیست که تمام رفتارهای‌شان مستقیم الگوبرداری و اجرا شود که اگر این کار ممکن شود، همه معصوم می‌شویم؛ لکن برخی رفتارهای بانو، عیناً قابل پیروی‌اند. 💠رفتار با فرزندان (۲) 🔹از دیگر اموری که (س) به آن توجه و تأکید داشت، بُعد پرستش و گرایش کودکان به انجام تکلیف عبادی و الهی بود؛ از این رو را از کودکی به فرا می‌خواند و آنان را به خدا پیوند می‌داد. در شب بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان، به بیداری و شب‌زنده‌داری دعوت‌شان می‌کرد و به‌حدی در این کار جدی و قاطع بود که نمی‌گذاشت کسی از اهل خانه بخوابد و می‌فرمود: «کسی که از برکات شب قدر دور بماند، محروم است!» این‌ها همه الگوهایی بی‌بدیل‌اند که مادران امروز، به‌خوبی می‌توانند پیروی کنند. حتی اگر بر اثر شرایط خاص زندگی مجبور به سپردن کودکان به مهدکودک‌اند، می‌توانند ساعت‌هایی را که در خانه کنار فرزندان هستند، به بازی و سرگرمی با آن‌ها بپردازند و نیز در زمینه‌ی امور عبادی و دینی آن‌ها، توجهی ویژه داشته باشند.   💠رفتار با همسر 🔹کم‌توقعی از همسر و اکتفا به داشته‌ها و توانایی او، سازگاری، احترام و عدم نافرمانی از همسر، از ویژگی‌های بارز حضرت زهرا (س) است. امیرالمؤمنین (ع) فرمود: «فاطمه هیچ‌گاه  به من خشم نگرفت، هرگز نافرمانی‌ام را نکرد و هیچ‌وقت چیزی که خارج از توانم بود از من نخواست!» علاوه بر این، ایشان همواره و در تمام سختی‌ها، دوشادوش همسرشان بودند و یار، غمخوار و همدم ایشان. امیرالمؤمنین (ع) در بیشتر جنگ‌ها، دوشادوش پیامبر (ص) شرکت داشتند. بانو نیز، تمام شرایط یک زندگی آرام را فراهم می‌نمودند تا مولا بدون دغدغه‌ی همسر، فرزندان و امور خانه، به‌خوبی و با اقتدار کامل، در جنگ‌ها حاضر شوند. این امور، به‌خوبی می‌توانند از سوی بانوان شوند و روحیه‌ی ایجاد آرامش در خانه و همسر را در زنان تقویت کنند. در حالی که متأسفانه در زندگی‌های امروزی، برخی زنان با شکوه و گلایه‌های پی‌درپی از سختی‌های زندگی، تنهایی و... عرصه را بر همسر تنگ می‌کنند؛ به‌حدی که حتی در محل کار نیز، در اندیشه‌ی منزل و سختی‌های همسر هستند!   💠رفتار با پدر 🔹ام‌ابیهابودن بانو، شهره است و بر کسی پوشیده نیست که ایشان ـ چه در سال‌های قبل و چه پس از ازدواج ـ همواره یار، همدم و غمخوار پدر بودند. زخم‌های پدر را پس از برگشتن از جنگ‌ها، التیام می‌بخشیدند و همواره مادرانه، برای پدر دلسوزی می‌نمودند. بی‌شک اگر مادر بزرگوارشان حضرت خدیجه (س) نیز زنده بود، ایشان برای مادر نیز یار، غمخوار و همدمی ویژه بودند. این مهم بیانگر آن است که زنان ما نیز، می‌توانند پس از ازدواج از خدمت، احترام دلسوزی و همدمی برای والدین‌شان فروگذاری نکنند و در این راستا، فقط رضایت همسر را لحاظ نمایند.   💠الگوی حیا و عفت 🔹بانو همواره در پرده‌ای از و می‌زیستند و حتی حضورشان در اجتماع و فعالیت‌های سیاسی، سدی در مسیر حجاب‌شان نبود. برای زنان امت‌شان نیز، همین پوشیدگی و وقار را می‌طلبیدند تا قدر گوهر وجودی‌شان را درک کرده و دست‌مایه‌ی نفس شیطانی نباشند. از (س) که امانت ایشان در میان ما زنان شیعه است، از اصلی‌ترین جلوه‌های پیروی آن بانوی یگانه‌ی خلقت است. امید که در پیروی از آن بانو سربلند باشیم!... نویسنده: محبوبه ابراهیمی منبع؛ وبسایت پیام زن @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️دیدگاه امام علی (ع) درباره تربیت فرزند (بخش اول) 💠تربیت فرزند با کمترین هزینه 🔹والدینی که به موقع به بپردازند، زحمت و هزینه کمتری را متحمل خواهند شد؛ زیرا تربیت فرزند در دوران خردسالی و نوجوانی و حتی جوانی، بسیار آسانتر از تربیت فرزند در دوران میانسالی است. والدین باید بدانند هر چه فرزندشان بزرگ شود، تربیت او دشوارتر می‌شود؛ چرا که گذشت زمان، ریشه ویژگی‌های ناپسند را در دل آدمی استوارتر می‌سازد، و در نتیجه، کندن این ریشه‌ها نیز سخت تر می‌شود. پس هر چه والدین، زودتر و به‌ موقع زمام پرورش کودک را در دست گیرند، هم آسانتر به هدف خویش دست می‌یابند و هم زحمت کمتری خواهند کشید و هزینه کمتری خواهند پرداخت. 🔹یکی از دانشمندان در این باره معتقد است: «معمولاً تربیت درست، از همان آغاز کودکی، بر خلاف تصور خیلی‌ها چندان دشوار نیست. هر پدر و مادری می‌تواند از پس دشواری‌های این کار برآید و تربیت درستی به فرزندش بدهد، ولی تربیت دوباره، از زمین تا آسمان با این متفاوت است. اگر فرزندتان را بد بار بیاورید، اگر در تربیتش کوتاهی کنید، آن وقت باید خیلی چیزها را اصلاح کنید و از نو بسازید و این اصلاح و تربیت دوباره، کار چندان ساده‌ای نیست؛ چرا که همراه با زحمت و هزینه بیشتری خواهد بود. تربیت دوباره، قدرت، آگاهی و حوصله‌ای می‌خواهد که از حد توان خیلی از پدر و مادرها خارج است؛ 🔹اغلب، پیش می‌آید که خانواده از پس دشواری‌های تربیت دوباره بر نمی‌آید، حتی بر فرض هم که تربیت دوباره به جایی برسد و شخص به کار و زندگی مشغول شود و همه از جمله پدر و مادرش با دیدن او خشنود شوند، در این میان، چیزهای زیادی از دست رفته است و اگر این فرد از همان اول، درست بار می‌آمد، از زندگی بهره بیشتری می‌برد و با توان و آمادگی بیشتری وارد جامعه می‌شد و در نتیجه، خوشبخت‌تر بود. [ازاین رو] به پدران و مادران توصیه می‌شود همیشه به خاطر داشته باشند که فرزندان خود را چنان تربیت کنند که مجبور نشوند چیزی را اصلاح کنند. باید همه چیز از همان اول درست انجام شود». [۱] 🔹 (ع) با آگاهی از اهمیت به موقع تربیت فرزندان، از پدران و مادران می‌خواهد که پیش از آن که کار تربیت فرزندانشان دشوار گردد و گرفتار انحراف و فساد شوند، به تربیت آنها همت گمارند و هیچ فرصتی را از دست ندهند. آن حضرت در نامه خویش به فرزندش امام حسن (ع) در این باره چنین می‌فرماید: «پس در تربیت تو شتاب کردم، پیش از آن که دل تو سخت شود و عقل تو به چیز دیگری مشغول گردد، تا به استقبال کارهایی بروی که صاحبان تجربه، زحمت آزمون آن را کشیده اند و تو را از تلاش و یافتن، بی‌نیاز ساخته اند». [۲] ... پی نوشت ها: [۱] آنتوان ماکارنکو، آموزش و تربیت کودکان، ترجمه محمد جعفر پوینده و سیمین کرمانی نژاد، ص ۲۰ و ۲۱ [۲] نهج البلاغه، نامه ۳۱ نویسنده؛ سیدمحمود طاهری منبع: راسخون به نقل از سایت سازمان تبلیغات اسلامی @tabyinchannel
⭕️هدایت حضرت مسیح (ع)، هدایت به سوی عبودیّت خدا و مقابله با فرعونیّت و طغیان است 🔹ارزش  علیه‌السّلام از نظر مسلمانان، بلاشک کمتر از ارزش و قدر و قیمت آن حضرت در چشم مسیحیانِ مؤمنِ به مسیحیت نیست. این پیغمبر بزرگ الهی، همه دوران حضور در میان مردم را با مجاهدت گذرانید تا بتواند در مقابل ظلم و تعدّی و فساد و کسانی که با تکیه به زر و زور، ملتها را به زنجیر کشیده بودند و آنها را به جهنّم دنیا و آخرت می‌کشاندند، ایستادگی کند. رنج‌هایی که این پیغمبر بزرگ از دوران کودکی - که خدا نبوّت را از همان دوران کودکی به او داد - متحمّل شد، همه در این راه بوده است. 🔹انتظار این است که پیروان حضرت  مسیح و همه کسانی که آن بزرگوار را از عظمت و معنویتِ والا و متناسبِ جایگاه رفیع او برخوردار میدانند، در این راه به او تأسّی کنند. امروز بسیاری از کسانی که دم از پیروی از حضرت مسیح میزنند، راهی غیر از راه حضرت  مسیح میروند. هدایت حضرت عیسی‌بن‌مریم علی نبیّنا و علیه‌السّلام، هدایت به سوی عبودیّت خدا و مقابله با فرعونیّت و طغیان است. امروز کسانی با ادّعای پیروی از آن پیامبر بزرگ الهی، در جایگاه فرعونیان و طواغیتی نشسته‌اند که عیسی‌بن‌مریم با آنها مبارزه میکرد. بیانات مقام معظم رهبری ۷۹/۱۰/۰۷ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️تهاجم فرهنگی (بخش چهارم) 🔸 ، سیستمی است که برای تهی‌سازی هویت اجتماعی از هرگونه محتوا، گام بر می‌دارد و جامعه را به‌سوی از هم‌پاشیدگی سوق می‌دهد تا مردم را به انسان‌هایی بدون‌ وطن، امت و دولت تبدیل کند. و آن‌چه امروز در فرهنگ عصر ما، به غرب نسبت داده می‌شود دارای یک بار منفی است، که همان آثار ضد‌ معنوی‌، ضد‌ اسلامی و ضد‌ الهی است که در تمدن غرب و فرهنگ آن‌ها به‌وجود آمده است. 💠فرهنگ اسلامی ایران 🔹فرهنگ ایران قبل از اسلام، نقاط مثبت قابل توجهی، مثل حجاب، خانواده، نوع‌دوستی، وطن‌دوستی و هم‌چنین نقاط منفی‌ای مثل اشرافیت، نظام طبقاتی‌، سلطنت را در خود داشته است. با آمدن ، نقاط مثبت، تأئید و تقویت و نقاط منفی، مردود و تضعیف شدند. هنگامی یک جامعه و دولت، اسلامی شمرده می‌شود که بینش آن مبتنی بر باورهایی باشد که در اسلام مطرح است، اگر این مسأله به‌عنوان یک باور پذیرفته‌ شود و در جهت تحقق آن تلاش صورت گیرد، سعی ما در جهت اسلامی‌شدن یک جامعه محسوب می‌شود. وقتی در مورد سخن می‌گوییم، ممکن است دو سطح از فرهنگ اسلامی را تصور کنیم: الف: فرهنگ اسلامی موجود، آن مقدار از آموزه‌های اسلامی که در جامعه حاصل‌شده و به‌صورت فرهنگ جاری در آمده است، مثل نماز، روزه، حج، جهاد، شهادت، نوع‌دوستی و دیگر آموزه‌های جاری در جامعه. [۱] ب: فرهنگ اسلامی مطلوب، آن آموزه‌های اسلامی که از متون اسلامی به‌ دست می‌آید، اما در جامعه به‌صورت فرهنگ جاری در نیامده است، بلکه برای پیاده‌شدن آنها باید تلاش کرد؛ مثل بسیاری از اخلاقیات و اعتقادات و احکام، که توده‌ی مردم هنوز با آنها آشنا نیستند. [۲] 🔹 ، در هر دو سطح با فرهنگ‌های دیگر متفاوت است. آن‌چه که موجود است، دارای ویژگی‌هایی است که آن‌را از دیگر فرهنگ‌ها متمایز می‌کند: ۱) تنها مکتب خدامحوری است که به ابعاد مختلف زندگی نظر داشته، در آن دخل و تصرف کرده، آن‌را هدایت می‌کند و دستور‌العمل می‌دهد. ۲) آخرین مکتب الهی و کامل‌ترین آن‌هاست و تحریفی در ‌آن راه نیافته است. ۳) با اجتهاد در فقه، همواره پاسخگوی مسائل روز است. ۴) ابعاد مختلف زندگی مادی و معنوی، دنیوی و اخروی و... را مورد توجه قرار می‌دهد.[۳] علامه ‌جعفری در این فرضیه می‌فرماید: "فرهنگی را که اسلام بنا نهاد، حیات هدف‌دارای است که ابعاد زیبا‌جوی، علم‌گرایی، منطق‌طلبی و آرمان‌خواهی انسان‌ها را به‌شدت به فعالیت وا‌می‌دارد و همه‌ی عناصر فرهنگی را متشکل می‌سازد، عنصر علمی را از عنصر اخلاقی عالیه‌ی انسانی، و عنصر هنری را از عنصر اقتصادی تفکیک نمی‌کند." [۴] این فرهنگ، با فرهنگ ایرانی و خصیصه‌های مثبت ملی، عجین شده و فرهنگی بسیار غنی را آفریده است. اکنون اگر، خدشه‌ای به این پدیده‌ی مبارک وارد شده، محصول است. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] منصوری، جواد‌؛ جنگ فرهنگی علیه انقلاب اسلامی، ص ۲۱۱ [۲] همان، ص ۲۱۴ [۳] صانعی‌خوانساری، فاطمه؛ تمدنی نو در هزاره‌ جدید، ص ۹۹ [۴] جعفری، محمد‌تقی؛ فرهنگ پیرو، فرهنگ پیشرو‌، شرکت انتشارات علمی ‌فرهنگ، ص ۱۰۲ نویسنده؛ مرتضی اشرافی منبع؛ وبسایت پژوهشکده باقرالعلوم(ع) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️جایگاه و اهمیت حجاب در عصر رسانه و ارتباطات (بخش اول) 🔹در و ارتباطات، جداسازی و دیوارکشی میان جامعه زنان و مردان در جامعه و به انزوا کشیدن قشر خاصی از آنها در روابط اجتماعی امری ناممکن یا بسیار سخت به نظر می رسد، از این رو برای در امان ماندن از برخی تبعات و آسیب های خطرناک روابط اجتماعی می بایست به دنبال و گسترش قوانین ایمنی بخشی همچون  و  در جامعه باشیم، تا اینکه گروهی از جامعه، مورد هدف آمال و زیاده طلبی های نفسانی گروه دیگر قرار نگیرد. در این بخش نوشتار و بخش‌ بعدی آن تلاش داریم به جایگاه و اهمیت قانون حجاب در عصر رسانه و ارتباطات بپردازیم و به برخی از آثار و برکات این فریضه الهی اشاره کنیم.     💠حصار و دیوارهای ترک برداشته   🔹با گسترش و پیشرفت فناوری‌ های ارتباطی و رسانه ای و تنوع شبکه های اینترنتی و مجازی، و از طرفی به واسطه فقدان‌ مهارت های‌ لازم‌ دینی و اجتماعی متأسفانه بسیاری از دیوارها و حریم های روابط اجتماعی دستخوش تزلزل و فروپاشی قرار گرفته است. نمود واقعی این آسیب خطرناک را می توان در پروفایل های غیر متعارف و غیر مذهبی کاربران اینترنتی مشاهده کرد، که هیچگونه رنگ و بوی محاسن دینی و اخلاقی را به همراه ندارند و تنها بازیگر فرهنگ منحط غربی شده اند؛ فرهنگ نامیمونی که آثار و تبعات آن را می توان در فروپاشی بنیاد خانواده به وضوح مشاهده کرد.   💠جلوه گری های شیطانی در فضای رسانه ای 🔹نباید از یاد ببریم که یکی از ترفندهای هزار ساله برای اغوا و گمراه کردن انسان ها، زیبانمایی است. [۱] در واقع شیطان تلاش دارد که با زیبا جلوه دادن و غربی در فضای رسانه‌ای و آسمانی افراد را به یغما برده و آنها را از بهشت واقعی دور نماید. «قالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعینَ؛ [۲] گفت: به عزّتت سوگند، همه آنان را گمراه خواهم کرد». تلاش می نماید افراد را مجاب نماید که بدون رعایت هیچ ضابطه و قانون شرعی و عقلی، مبادرت به اشتراک گذاری لایو، تصویر و فیلم های خصوصی خود در فضای مجازی نمایند؛ پروفایل هایی که بدون هیچ واهمه، جلوه ای از فرهنگ مبتذل غربی و غیر دینی را در فضای مجای به نمایش می گذارند. این چنین عقده گشایی های رفتاری، ریشه در یک نوع آلزایمر مزمن دینی و اخلاقی دارد، بیماری خطرناکی که هویت  واقعی و دینی و الهی  افراد را از یاد و خاطر آنها برده است. ... پی نوشت ها [۱] سوره مبارکه انفال، آیه ۴۸ «وَ إِذْ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُم‏؛ و [یاد کن‏] هنگامى را که شیطان اعمال آنان را برایشان بیاراست‏». [۲] سوره مبارکه ص، آیه ۸۲ نویسنده: علی بیرانوند منبع: راسخون @tabyinchannel
⭕️امام جعفر صادق عليه السلام:  🔸العَدلُ أحلى مِنَ الماءِ يُصيبُهُ الظَّمآنُ. 🔹عدالت از آبى كه شخص تشنه به آن مى رسد ، گواراتر است 📕الكافى، ج ۲، ص ۱۴۶ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️معصیت خداوند در کارشکنی و ضربه به وحدت 🔹ما دنبال این باشیم که اطاعت خدا بکنیم. خدا فرموده است که شماها باید با هم باشید. اتحاد داشته باشید، . اگر کسی یک کلمه بگوید که به این وحدت صدمه بزند، این معصیت کار که هست هیچ، خائن که هست هیچ، معصیت یک معصیتی است که ممکن است که یک کشوری را به هم بزند. 🔹اگر کارشکنی برای این وحدت بشود، این وحدتی که الآن در بین ملت ما موجود است، بین دولت و ملت ما موجود است، اگر یک نفر خدشه بکند بر این، بخواهد به هم بزند این وحدت را، این معصیت خدا را کرده است و در حضور خدا، معصیت خدا را کرده است و علاوه بر این جنایت بر جمهوری اسلام کرده. 🔹اگر این معنا در ذهن انسان باشد که خدا فرموده است که با هم باشید، تنازع با هم نداشته باشید، خدا فرموده است که وحدت داشته باشید، و ما برای خدا وحدت می‌خواهیم داشته باشیم، این وحدت را کسی نمی‌تواند به هم بزند، این وحدت الهی است، این «یدالله» است. «یدالله» فوق همه «أیدی» (جمع یَد) است، این را کسی نمی‌تواند به هم بزند. بیانات حضرت امام ۶۴/۰۱/۰۱ منبع: وبسایت روح الله (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️دیدگاه امام علی (ع) درباره تربیت فرزند (بخش دوم) 🔹«بی گمان، ، زمان مناسبی برای و است؛ زیرا دل جوان مانند زمین بکر و کاشته نشده‌ای است که هنوز بذری در آن پاشیده نشده، و آمادگی کشتن را دارد. حال اگر در چنین زمینی علف‌های هرزه بروید، یا قبلاً بذر دیگری در آن کاشته باشند، کشت بذر جدید در آن، بسیار دشوار است و هرگز مثل گذشته، سریع و کم زحمت رشد و نمو نمی‌کند. قلب جوان چنین حالتی دارد و صاف و پاک است و افکار و عقاید نادرست در آن رسوخ نکرده است و صفات ناپسند، هنوز در قلب جوان جوانه نزده یا اگر هم آلودگی دارد، خیلی سطحی است. به همین دلیل، برای تعلیم و تربیت، کاملاً آماده است، اما وقتی انسان پا به سن گذاشت، ایجاد تغییر در او خیلی مشکل است و زحمت و هزینه فراوانی خواهد داشت، مانند زمینی که علف‌های هرزه در آن روییده و بذرهای گوناگونی در آن کاشته اند و از انواع علف‌های هرزه و نباتات و گیاهان پر شده است که وقتی در آن زمین بذر گل بکارند، زود رشد نمی‌کند و چه بسا علف‌ها و نباتات روییده در آن زمین، مانع از رشد آن می‌شود». [۱] 🔹بنابراین، اگر در اثر سهل انگاری مربی، دل جوان به ناپاکی‌ها و ویژگی‌های ناشایست آلوده شود، اصلاح وی زحمتی دو چندان می‌طلبد، چرا که اولاً باید آن آلودگی‌ها را بزداید و ثانیاً با تلاشی پیگیر، معارف صحیح را به او بیاموزد و جایگزین عقاید انحرافی او کند». [۲] بر همین اساس، امیرالمؤمنین امام علی (ع) به فرزندش امام حسن (ع) می‌فرماید: «پیش از آن که خواهش‌ها و دگرگونی‌های دنیا به تو هجوم آورند و پذیرش و اطاعت تو مشکل گردد، به تربیت تو اقدام کردم؛ چرا که قلب نوجوان مانند زمین کاشته نشده‌ای است که آماده پذیرش هر بذری است که در آن کاشته می‌شود». [۳] ... پی نوشت‌ها: [۱] پند جاوید، ج ۱، ص ۱۴۴ [۲] همان، ص ۱۵۷ [۳] نهج البلاغه، نامه ۳۱ نویسنده؛ سیدمحمود طاهری منبع: راسخون به نقل از سایت سازمان تبلیغات اسلامی @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️تهاجم فرهنگی (بخش پنجم و پایانی) 🔸 ، سیستمی است که برای تهی‌سازی هویت اجتماعی از هرگونه محتوا، گام بر می‌دارد و جامعه را به‌سوی از هم‌پاشیدگی سوق می‌دهد تا مردم را به انسان‌هایی بدون‌ وطن، امت و دولت تبدیل کند. و آن‌چه امروز در فرهنگ عصر ما، به غرب نسبت داده می‌شود دارای یک بار منفی است، که همان آثار ضد‌ معنوی‌، ضد‌ اسلامی و ضد‌ الهی است که در تمدن غرب و فرهنگ آن‌ها به‌وجود آمده است. 💠آغاز ناتوی فرهنگی علیه ملت ما 🔹 علیه ملت ما از دوران رضاخان آغاز شد، البته قبل از این دوران نیز مقدمات تهاجم فراهم شد. [۱] همیشه و در همه‌ی اعصار‌، روشنفکرانی هستند که جلوتر از زمان می‌اندیشند و حرکت می‌کنند، زمانی که درصدد سلطه بر ایران بود، از راه روشنفکری وارد شده و از طریق عناصر خود‌فریفته‌ای مثل میرزا ملکم‌خان و تقی‌زاده اقدام کرد، اما کسی که در آن روز بزرگ‌ترین قدم را به نفع فرهنگ غرب و در حقیقت به نفع سلطه‌ی غرب و استعمار انگلیس بر ایران، برداشت، رضاخان بود. 💠عوامل‌، انگیزه‌ها و اهداف تهاجم فرهنگی 🔹هدف از تهاجم فرهنگی، کنترل فرآیند تصمیم‌گیری و تغییر در نظام ارزش‌هاست که منجر به استیلای سیاسی و اقتصادی آنها می‌شود، بدین ترتیب که سعی می‌کند با استفاده از برتری‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی و تکنولوژی خود به فرهنگ مقابل هجوم برد. بنابراین هرگاه بخواهیم بدانیم که چگونه فرهنگ ملت‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد باید توجه کرد که در تهاجم فرهنگی: ۱) انگیزه‌ی مهاجم، تخریب است نه اصلاح؛ ۲) تهاجم به نقطه‌ی قوت‌هاست نه نقاط ضعف؛ ۳) فرصتی برای انتخاب نیست؛ ۴) نخست اذهان تسخیر می‌شود، سپس اشخاص. [۲] 💠شیوه‌ها و سازوکار‌های ناتوی‌ فرهنگی 🔹۱) استحاله‌ی معنوی انقلاب: اولین و مهم‌ترین در استحاله‌ی انقلاب ما، تهی‌کردن جامعه از فرهنگ و اندیشه‌های اصیل اسلامی، یا به عبارت دیگر استحاله‌ی معنوی آن است تا بدین وسیله بتواند از نظام اسلامی ایران صرفا پوسته‌ای تهی از محتوای فرهنگی و احکام اسلام باقی گذارده و از این رهگذر محو فیزیکی آن‌را محقق سازد. [۳] ۲) نفوذ در مراکز فرهنگی: که تنها راه مقابله با انقلاب اسلامی را تغییر ارزش حاکم بر آن می‌داند، درصدد است تا با در مراکز فرهنگی و دگرگونی ارزش‌های اخلاقی، دینی و اجتماعی به اهداف شوم خود نائل آید. [۴] ۳) مطرح‌کردن شعار جدایی دین از سیاست: یکی از شبهات عقیدتی‌، مطرح‌ کردن مسئله‌ی ناکارآمدی دین در امر حکومت است که شبهه‌ای قدیمی و نشأت گرفته از تفکر جدایی دین از سیاست است. [۵] 💠جمع‌بندی 🔹تحولات فرهنگی، دغدغه‌ی جدی فرهنگ‌باوران است، آنچه این مخاطره را جدی می‌کند، واقعیت‌ های دو سویه است؛ از یک طرف توانمندی‌ هایی که فرهنگ مهاجم در خود پرورانده، و از دیگرسو ناتوانی‌هایی که در فرهنگ‌های ضربه‌پذیر پدید آمده است. در مواجهه و مبادله‌ی فرهنگی، وقتی رخ می‌دهد که عناصر فرهنگ‌ساز، میدان تکوین یا بروز خلاقیت نداشته باشند. به‌عبارت دیگر تهاجم فرهنگی، در فضای غفلت ‌یا بی‌اعتمادی به میراث خودی مؤثر می‌افتد. هنگامی که سنت، تنها در تفسیر کهن ارائه می‌شود‌، طبیعی است که غفلت یا بی‌اعتمادی پدید ‌آید، چرا‌ که طیف‌های گوناگون جامعه، در اندیشه‌ها و نهادهای رقیب، حلاوت و کارکردهایی را می‌بینند که در ایده‌ها و نهادهای سنتی مشاهده نمی‌شود. از‌ آن‌جا که فرهنگ ملی ما با اسلام درآمیخته، مشخصا در جبهه‌ی مقابل قرار داریم. پی نوشت‌ها؛ [۱] کاویانی‌، محمد؛ جوانان و تهاجم فرهنگی، رسالت، ص۹۰ [۲] زورق، محمدحسن؛ ارتباطات و آگاهی، انتشارات دانشکده‌ صدا و سیما، چ اول، ج اول، ص۱۱۳ [۳] کاویانی ، محمد؛ پیشین، ص۴۰ [۴] همان‌، ص۱۰۴ [۵] همان، ص۲۲ نویسنده؛ مرتضی اشرافی منبع؛ وبسایت پژوهشکده باقرالعلوم(ع) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️عمل صالح چيست؟ آيا شرايط و معياری هم دارد؟ 🔹اهميت ، بيش از آنكه به اندازه و مقدار آن مربوط باشد، به چگونگی آن ارتباط دارد. اين است كه عملِ‌ خالصِ‌ درستِ‌ استواری كه با و با و هدف‌داری انجام پذيرد، ارزشمند و گرانبهاست، هرچند اندك باشد؛ و عمل تهی از صلاح و خلوص و استواری و آميخته به ريا و تظاهر - هرچند زياد باشد - چيزى محسوب نمی‌شود. به همين جهت در قرآن آمده است: «الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا...؛ آن کس که مرگ و حیات را آفرید تا شما را بیازماید که کدام یک از شما بهتر عمل می‌کنید...»؛ [ملک، ۲] و به جای آن نگفته است: «اكثر عملا» (كدام يك كار بيشتری ميكنيد). پس چيزی كه به ارزش و كرامت می‌بخشد و آن را بالا می برد، جوهره و كيفيت آن است. البته آنچه كه به عمل انسانی شكل می‌دهد  است، كه از اعتقاد برمی‌خيزد، همچنان كه قرآن ميفرمايد: «قل كل يعمل علی شاكلته؛ بگو هر كس طبق روش و خلق و خوی خود عمل ميكند». [اسراء، ۸۴] 🔹لذا گاهی نيت را به خود عمل تفسير نموده، و گاهی آن را برتر از عمل دانسته‌اند. به هر حال، خط عمل منشعب از خط نيت است.  در حقيقت، عملی است بجا و ثمربخش و رشد دهنده فرد و جامعه به سوى  كمال نهايی؛ و لذا كسى كه بخواهد عملش، صالح باشد، بايد از شناخت همه جانبه‌ای برخوردار باشد، زيرا ممكن است انسان مومن، بدون شناخت، عملی را انجام دهد كه به خيال خود صددرصد صالح است، ليكن از آنجا كه از شناخت و آگاهى بی بهره بوده، اين عمل، بيجا صورت گرفته و فاسد محسوب شود. بنابراين عمل صالح، يك مفهوم كلی است كه در شرايط گوناگون و زمان‌ها و مکان‌ های مختلف، شکل‌ های متفاوت به خود می‌گيرد، زيرا دارای يك بعد نيست كه با توجه به رويدادهای گوناگون اجتماعی، به صورت يكنواخت و تكراری انجام گيرد، بلكه دارای ابعاد گوناگون است كه در برابر پديده‌ های مختلف، چهره‌ های گوناگون می‌يابد. 🔹 : هر عمل ما سه جنبه دارد كه مراقبت از هر سه جنبه ضروری است:  اول: بايد خود عمل، فی‌نفسه خوب باشد، به تعبیر علمای اخلاق، حسن فعلی داشته باشد. دوم:  چگونگی انجام عمل می‌باشد؛ به این ترتیب که برای اينكه هر كارى به نتيجه مطلوب برسد و تأثير آن احساس شود، بايد مراقب بود كه آن عمل به بهترين صورت انجام گيرد؛ مثلا در كمك به يك مستمند بايد مراقب بود كه آبرويش حفظ شود. سوم: نيت و انگيزه شخصِ عامل، شرط دیگر است. مهم‌ترين جنبه هر عملی، نيت آن است. بايد عمل از سر صدق و اخلاص انجام شده و به اهداف دنيوی و پست آلوده نگردد. همچنان كه از پيامبر اکرم (ص) روایت است كه ارزش و بهای هر عملی به آن بستگی دارد؛ «لا عمل الا بنيه». [کافی، ج ۱، ص ۷۰] 🔹نتيجه اینکه عملی است كه مطابق با وظيفه هر فرد در شرایط گوناگون باشد؛ بطور مثال هنگامی كه جهاد در راه خدا وظيفه باشد، جهاد كردن عمل صالح است، و لذا اگر به جای جهاد هر عمل ديگرى انجام شود، عمل صالح در آن ظرف زمان نيست. يا اينكه خدمت به خلق، عمل صالح است، ولی هنگام عبادت، وظيفه عبادت است نه خدمت به خلق! در هر صورت بايد ملاحظه شود كه در اين شرایط خاص وظيفه شخص چيست؟ آيا وظيفه تحصيل است يا خودسازی يا جهاد يا تفريح و... اگر عمل مطابق با وظيفه [شخص يا جامعه؛ دو سطح] باشد عمل صالح محسوب ميشود، و هرگز هزار ركعت نماز جای يك ساعت جهاد، در جايی كه وظيفه فعلی جهاد باشد را نمی‌گيرد. همچنين است چند سال جهاد، جای دو ركعت نماز، در جایی كه وظيفه فعلی نماز باشد را نمی‌گيرد. البته همه واجبات و ساير اعمالی كه مطلوب شرع مقدس اسلام است، بايد از روی و با انجام شود تا عمل صالح محسوب گردد! منبع: وبسایت انوار طاها @tabyinchannel
⭕️حفظ وحدت 🔹ما باید دنبال تحکیم وحدت خودمان باشیم. ملت و دولت‌مان خیال نکند که او دولت است و آن ملت. همه مال یک کاروان هستیم که رو به آن عالم می‌رویم و باید اطاعت خدا بکنیم و با هم باید باشیم. اگر این‌طور باشد، پیروزی هیچ اشکال ندارد، که نصیبتان می‌شود و این پیروزی‌ای است که خدا می‌دهد، این نصرتی است که خدا می‌دهد، او را ما با جان و دل قبول می‌کنیم چون هدیه خداست. 🔹و اگر خدای نخواسته، این‌طور نباشد و ما با زور شمشیر فرض کنید و با زور تفنگ پیروز بشویم و پیروزی را از خودمان بدانیم، این پیروزی نیست، این شکست است، حالا شما خیال می‌کنید پیروزی است اما اگر پرده برداشته بشود، می‌بینید یک شکست بزرگ است. باید با هم باشید. برای اطاعت خدا که فرموده است که باید با هم باشید، وحدت باید داشته باشید، اختلاف نباید داشته باشید. ما باید وحدت داشته باشیم، یعنی حفظ کنیم وحدت را. وحدت هست، لکن ادامه می‌خواهد. بیانات حضرت امام ۶۴/۰۱/۰۱ منبع: وبسایت روح الله (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️جایگاه و اهمیت حجاب در عصر رسانه و ارتباطات (بخش دوم و پایانی) 🔸در و ارتباطات‌ برای در امان ماندن از برخی تبعات و آسیب های خطرناک روابط اجتماعی می بایست به دنبال و گسترش قوانین ایمنی بخشی همچون  و  در جامعه باشیم، تا اینکه گروهی از جامعه، مورد هدف آمال و زیاده طلبی های نفسانی گروه دیگر قرار نگیرد. 💠مهارت های وحیانی برای حضور در فضای رسانه ای 1⃣سپر امنیتی در مقابل کید شیاطین 🔹یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین تجهیزات و لوازمی که افراد را در و حضور در فضای سایبری در امان نگه می دارد رعایت و است، در واقع حجاب همچون سپری امنیتی است که مانع از دست درازی و شیطنت ورزی افراد برای حضور در فضای خصوصی افراد و بهره برداری شیطانی آنها می شود، کما اینکه حضرت باریتعالی در برخی از آیات وحیانی خود این ثمره طلایی را اینچنین به بندگان خود گوش زد کرده است: «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللهُ غَفُوراً رَحیما؛ ای پیامبر! به همسرانت و دخترانت و همسران کسانی که مؤمن هستند بگو: چادرهایشان را بر خود فرو پوشند [تا بدن و آرایش و زیورهایشان در برابر دید نامحرمان قرار نگیرد.] این [پوشش] به اینکه [به عفت و پاکدامنی] شناخته شوند نزدیکتر است، و در نتیجه [از سوی اهل فسق و فجور] مورد آزار قرار نخواهند گرفت؛ و خدا همواره بسیار آمرزنده و مهربان است». [احزاب، ۵۹] 2⃣قلعه‌ای ایمن و آرام 🔹از دیگر نیازهای اساسی و راهبردی هر زندگی جمعی و اجتماعی بهره مندی از عنصر آرامش و امنیت است. بنابراین اگر انسان در زندگی روزمره خود در فضای حقیقی و مجازی و رسانه‌ای احساس امنیت نکند، و همواره در ترس و دلهره قرار داشته باشد، به تدریج دچار اضطراب و استرس خواهد شد. در که برخی بانوان با به نمایش در آوردن تصاویر زننده از خود، باعث تحریک و تهییج دیگران می شوند، ناگزیر باید منتظر آزار و اذیت افراد لاابالی و فرصت طلب باشند، و این موارد که خود باعث بروز تبعات و عواقب سختی برای اینگونه افراد می شود به شدت زندگی آنها را تهدید می نماید و آرامش و سلامت روانی آنها را به خطر خواهد انداخت. [۱] 🔹از این رو حضور در رسانه و فضای حقیقی زمانی برای لذت بخش و توأم با حس رضایتمندی است که زنان در روابط اجتماعی، برخوردار از و باشند. مهارت و ابزار حجاب در فضای اجتماعی و رسانه‌ای این چنین آثار و برکاتی را برای جامعه زنان به ارمغان می آورد. در واقع همچون قلعه‌ای مستحکم و آرام است که طهارت و آرامش واقعی را نه تنها برای جامعه زنان، بلکه برای کسانی که با آنها در ارتباط هستند به دنبال می آورد، چرا که مانع تهییج شهوت مردان شده و زنان را از نگاه های هرزه و خیانت آمیز دور نگه می دارد؛ «...وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِن...؛ ...بلکه از پشت پرده و حجاب با آنها صحبت نمائید و این طور سؤال نمودن از آنها باعث پاکى قلب شما و آنها است...». [احزاب، ۵۳] 3⃣افزایش اقتدار و عزّت نفس 🔹یکی دیگر از آثار و و عفاف در و مجازی تقویت اقتدار و عزّت نفس افراد است. در واقع کسانی که خود را به سلاح و عنصر حجاب و عفاف درونی و بیرونی تقویت کردند، بهتر به گوهر وجودی خود واقف شده اند و آن را به بهای اندک و ناچیز چشمان ناپاک و هرزه نمی فروشند. افراد عفیف و باحجاب از نوعی اقتدار و قدرت درونی برخوردارند. محققان بر این باورند و بدن نمایی نه تنها به آنها احساس ارزشمندی  و عزّت نفس نمیدهد، بلکه نوعی خلاء عاطفی و کمبود شخصیتی را در وجود آنها تقویت می نماید، موضوعی که می تواند اقتدار و عزّت نفس آنها را تعدیل و تضعیف نماید، و سلامت روان آنها را مورد آسیب قرار دهد. 🔹متأسفانه اوضاع غم انگیز در که به دلیل آزادی های بی حد و حصر، هر روز ابعاد گسترده تری به خود می گیرد، این جامعه را از هویت واقعی آنها دور ساخته و کاربرد ابزاری و دسته دوم به آنها بخشیده است، کما اینکه برخی از محققان در یادداشت های خود به این نکته اشاره داشته اند که آزادی زنان در پوشیدن هر گونه لباس و آرایش ظاهری و... نه تنها نتایج ارزشمندی برای زنان به دنبال نداشته، بلکه بر عکس آنها را بیش از پیش حقیر نموده و احساس آنان را جریحه دار کرده است... [۲]   پی نوشت ها: [۱] ر.ک: عباس رجبی، حجاب و نقش آن در سلامت روان، ص ۱۰۵ [۲] همان نویسنده: علی بیرانوند منبع: راسخون @tabyinchannel
⭕️مسیح علیه‌السلام؛‌ پیامبر برگزیده‌ی خدا 🔹آن پیامبر برگزیده‌ی خدا، مردم را به راه خدا که راه خوشبختی انسان است دعوت میکرد و از پیروی هوا و هوس و آلودن صفای روح انسان به زشتی و ستم و بدکرداری، برحذر میداشت. قدرت‌ های طاغوتی و فاسد و زورگو و بندگان زر و زور، آن رسول الهی را مورد آزار و تهمت قرار دادند و قصد جان او را کردند و پس از آنکه خدای متعال او را در آغوش حفظ و امان خود جای داد، حواریّون و پیروانش را سالهای سال به شکنجه‌های هولناک دچار ساختند تا تعالیم او را که بر ضدّ فساد و ظلم و شرک و هوسرانی و جنگ‌افروزی و مردم‌فریبی بود، از بین ببرند. آنان که خود، فاسد و ظالم و هوسران و جنگ‌افروز و مردم فریب بودند، نمیتوانستند دین خدا و پیامبر خدا و رهروان راه خدا را تحمّل کنند. بیانات مقام معظم رهبری ۷۳/۱۰/۱۲ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️دیدگاه امام علی (ع) درباره تربیت فرزند (بخش سوم) 💠استفاده از فرصت‌ها 🔹از هشدارهای (ع) به ، استفاده از فرصت‌ها پیش از نابودی آنهاست. پدر و مادر مسئولیت‌پذیری که دغدغه خویش را دارند، از همه فرصت‌ها برای تربیت وی بهره می‌گیرند چه بسا در فرزند زمینه تربیت وجود داشته باشد، ولی پدر و مادر فرصت، یا توان این مهم را از دست بدهند و در نتیجه، نتوانند آنگونه که دلشان می‌خواهد، به تربیت فرزندشان همت بگمارند. 🔹 (ع) در این باره به فرزندش امام حسن (ع) می‌فرماید: «پسرم! هنگامی که دیدم سالیانی از من گذشت و توانایی ام رو به کاستی رفت، به نوشتن [این نامه] وصیت برای تو شتاب کردم و ارزشهای اخلاقی را برای تو برشمردم؛ پیش از آنکه اجلم فرا رسد و رازهای درونم را به تو منتقل نکرده باشم، و پیش از آنکه در نظرم کاهشی پدید آید، چنان که در جسمم پدید آمده است و پیش از آن که در تو از میان برود». [۱] 🔹این سخن امام علی (ع) به ما می‌آموزد که اگر برای ما زمینه کار خیری فراهم شد و وقت انجام دادن آن فرا رسید، کوتاهی و سهل انگاری نکنیم؛ زیرا ممکن است در آینده زنده نباشیم، یا توان انجام این کار را نداشته باشیم. برای مثال، ممکن است بیماری و ناتوانی یا هزاران مانع دیگر، ما را از انجام وظیفه باز دارد. در حقیقت، امیرالمؤمنین (ع) در سخن خویش، چند مانع اساسی در راه  را برای ما بازگو می‌کند: ۱) فرا رسیدن اجل؛ ۲) از دست دادن سلامت و قوت فکر؛ ۳) از بین رفتن زمینه مناسب. ... پی نوشت: [۱] نهج البلاغه، نامه ۳۱ نویسنده؛ سیدمحمود طاهری منبع: راسخون به نقل از سایت سازمان تبلیغات اسلامی @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا